eitaa logo
فصلنامه علمی ترویجی حکمت کریمان
189 دنبال‌کننده
23 عکس
0 ویدیو
28 فایل
🎖صاحب امتیاز: مجتمع عالی حوزوی حضرت قاسم بن الحسن (ع) 🔢مجوز: 7869 👥هیئت تحریریه: https://eitaa.com/hekmatekariman/22 📝شیوه نامه و موضوعات مورد پذیرش: https://eitaa.com/hekmatekariman/7 هزینه داوری و مشابهت یابی رایگان می باشد. 🆔 @pajoohesh_1401
مشاهده در ایتا
دانلود
📑چیستی عقل و کارکرد آن در حوزه‌ی دین و اخلاق.pdf
981.5K
📑چیستی عقل و کارکرد آن در حوزه‌ی دین و اخلاق 👤فرامرز فیاضی ✍️چکیده یکی از بحث‌های کلیدی و ابهام‌زا در طول تاریخ نقش و جایگاه عقل در هندسه دینی بوده است، هرچند علما و دانشمندان زیادی تلاش کرده‌اند تا این ابهام را از بین ببرند و اختلاف پیرامون چیستی، کارکرد و اعتبار آن را حل کنند، اما بااین‌حال هنوز این ابهام به‌خودی‌خود باقی است ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا در ابتدا چیستی عقل را بررسی کنیم و در ادامه به کارکرد عقل در اثبات اصول اعتقادات و فروع دین بپردازیم و در آخر نیز کارکرد عقل در تشخیص گزاره‌های اخلاقی را بررسی کنیم و روش ما نیز در این مقاله توصیفی تحلیلی بوده است. 🔑واژه‌های کلیدی: ، ، ، ، . •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• فصلنامه علمی ترویجی حکمت کریمان @hekmatekariman
8️⃣ نشریه حکمت کریمان 💠سال دوم، شماره هشتم، تابستان 1403 📑ارشادی بودن نصوص امامت: واکاوی جانشین بلافصل ‏پیامبر اعظم برفرض فقدان نص ‏ 👤هادی غلامرضائی 📝مشاهده چکیده 📥مشاهده اصل مقاله 📑بررسی تطبیقی نسبت اعجاز و قانون علیت از منظر‎ ‎اشاعره، ‏معتزله و امامیه 👤زهیرا مشایخی 👤زهرا سپهری 📝مشاهده چکیده 📥مشاهده اصل مقاله 📑واکاوی و بازخوانی معاد جسمانی از دیدگاه ملاصدرا و ‏نقدی به برخی شبهات مخالفان (آقای حکیمی)‏ 👤محمود صنیعی تهرانی ‏ 📝مشاهده چکیده 📥مشاهده اصل مقاله 📑تبیین رابطه دعا با قضا و قدر از منظر آیت‌الله جوادی‌آملی ‏و امام فخر رازی 👤انسیه هاشمی سیاوشانی ‏ 📝مشاهده چکیده 📥مشاهده اصل مقاله 📑شیوه استدلالی علامه طباطبایی در المیزان با محوریت ‏آیات توحید ذاتی ‏ 👤سمیه دلیر صف آرای اخکر ‏ 📝مشاهده چکیده 📥مشاهده اصل مقاله 📑کارکردهای باور به قضاء و قدر در جامعه دینی 👤عصمت فصیحی دستجردی 📝مشاهده چکیده 📥مشاهده اصل مقاله •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• فصلنامه علمی ترویجی حکمت کریمان @hekmatekariman
📑بررسی تطبیقی نسبت اعجاز و قانون علیت از منظر_ _اشاعره، _معتزله و امامیه.pdf
917K
📑بررسی تطبیقی نسبت اعجاز و قانون علیت از منظر‎ ‎اشاعره، ‏معتزله و امامیه 👤زهیرا مشایخی ✍️چکیده ‏ معجزه امر مهمی برای اثبات ادعای پیامبری است. ازاین‌رو از جهات مختلف به چالش کشیده ‏شده است. یکی از این چالش‌ها، ناسازگاری معجزه با قانون علییت می‌باشد. این مقاله درصدد است تا ‏با روش نقلی و رویکرد توصیفی تحلیلی بر اساس اسناد کتابخانه‌ای، دیدگاه‌های مختلف فرقه‌هایی ‏همچون امامیه و اشاعره و معتزله را در مورد نسبت اعجاز و قانون علییت بررسی کرده و درنهایت، با ‏توجه به نظرات مطرح‌شده، بر دیدگاه صحیح‌تر، صحه گذارد. با بررسی نظرات سه گروه، معلوم ‏شد،اشاعره که تنها سبب پدید آمدن اشیاء و یگانه عامل تنظیم روابط بین آن‌ها را خدای سبحان ‏می‌دانند، اصل علیت را زیر سؤال برده‌اند، اما استدلالات معتزله در این خصوص پایه و اساسی نداشته ‏و قابل دفاع نیست؛ متکلمین امامیه، اعجاز را نقض قانون علیت ندانسته؛ بلکه معتقدند معجزه، علتی ‏ناشناخته دارد که در این خصوص نظرات علمای بزرگ و صاحب‌نظری، ازجمله مصباح یزدی، ‏جوادی‌آملی و سبحانی، موردبحث قرار گرفت.‏ 🔑واژه‌های کلیدی: ، ، ، ، ‏ •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• فصلنامه علمی ترویجی حکمت کریمان @hekmatekariman
📑واکاوی و بازخوانی معاد جسمانی از دیدگاه ملاصدرا و _نقدی به برخی شبهات مخالفان (آقای حکیمی)_.pdf
904.4K
📑واکاوی و بازخوانی معاد جسمانی از دیدگاه ملاصدرا و ‏نقدی به برخی شبهات مخالفان (آقای حکیمی)‏ 👤محمود صنیعی تهرانی ✍️چکیده ‏ صدر المتالهین نخستین شخصی است که کامیاب گشت معاد جسمانی ر ابا دلایل عقلانی ‏اثبات نماید، بر اساس حکمت متعالیه بدنی که زیر تصرف و پوشش نفس قرار دارد، شبه بدن ‏است نه این بدن جسمی عنصری مختص به این دنیا که جزء ضعیف‌ترین مراتب نفس است ‏بنابراین این بدن عنصری اولاً مستقل نیست ثانیاً بی‌ربط هم نیست. بر اساس این نکته بدن هم ‏نقش عامل و مباشر در انجام فعل دارد وهم مقدمات و زمینه فعل را آماده می‌کند و به این جهت ‏است که استحقاق پاداش یا عذاب را دارد، در نظر صدرالدین بدن در قیامت از کارکردها و ‏خلاقیت قوه رئیسه خیال است؛ و بعضی از بزرگان به بعضی یا همه این اصول خدشه وارد ‏کرده‌اند لذا مقرر ضمن واکاوی این اصول به‌نقد این اصول از جانب منتقد (آقای حکیمی) ‏پرداخته و سپس جواب هریک را داده است.‏ 🔑واژه‌های کلیدی: ، ، ، ، ‏مثالی، .‏ •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• فصلنامه علمی ترویجی حکمت کریمان @hekmatekariman
📑شیوه استدلالی علامه طباطبایی در المیزان با محوریت _آیات توحید ذاتی _.pdf
1.01M
📑شیوه استدلالی علامه طباطبایی در المیزان با محوریت ‏آیات توحید ذاتی ‏ 👤سمیه دلیر صف آرای اخکر ‏ ✍️چکیده اعتقاد به توحید ذاتی ازجمله موضوعات توحیدی است که اساس اعتقادات انسان را شکل ‏می‌دهند‎.‎‏ با توجه به تأثیر غیرقابل‌انکار اعتقادات در رفتار و اعمال انسان، لزوم توجه به مباحث ‏توحیدی و شیوه استدلال به آن‌ها در قرآن کریم، ضروری است‎.‎‏ هدف این تحقیق هم بررسی ‏شیوه‌های استدلالی علامه طباطبایی (ره) در کتاب شریف المیزان و با محور قرار دادن آیات توحید ‏ذاتی است.‏‎ ‎روش مقاله‌ی «بررسی شیوه استدلالی علامه طباطبایی در المیزان با محوریت آیات توحید ‏ذاتی»‏‎ ‎روش توصیفی ‏‎– ‎تحلیلی است‎.‎‏ یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که علامه طباطبایی (ره)‏‎ ‎در ‏خصوص توحید ذاتی با تفکیک معنای احدیت و واحدیت به‌عنوان دو بخش مهم توحید ذاتی، احدیت را ‏به یکتایی یعنی نداشتن ترکیب اعم از جزء بالفعل یا جزء بالقوه معنا نموده‌اند‎.‎‏ و واحدیت را به نداشتن ‏نظیر و شریک برای خداوند و یگانگی ذات الهی معنا نموده‌اند که این نظر مطابق نظر ائمه اطهار (ع) ‏بوده و وحدت عددی را نیز نفی می‌کند‎.‎‏ علامه با استفاده از استدلال مباشر و غیر مباشر مدعاهای ‏خود را ثابت نموده است؛ ولی بیشتر استدلالات ایشان غیر مباشر و از نوع قیاس است، به‌طوری‌که ‏استفاده از براهین قطعی و یقینی، از ویژگی‌های استدلالی ایشان به شمار می‌آید‎.‎ ‏ 🔑واژه‌های کلیدی: ‏ ، ، ، ، ، •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• فصلنامه علمی ترویجی حکمت کریمان @hekmatekariman
📑تبیین رابطه دعا با قضا و قدر از منظر آیت‌الله جوادی‌آملی _و امام فخر رازی.pdf
908.1K
📑تبیین رابطه دعا با قضا و قدر از منظر آیت‌الله جوادی‌آملی ‏و امام فخر رازی 👤انسیه هاشمی سیاوشانی ✍️چکیده ‏«دعا» از مفاهیم کلیدی و مهم در دین اسلام و وسیله اظهار عجز و نیاز بنده به آفریدگار ‏خویش است، دعا ازجمله مسائلی است که تبیین رابطه آن با اصل مهم «قضا و قدر»، ‏متکلمین اسلامی را به تأمل و نظر فراخوانده است؛ در این نوشتار به بررسی ارتباط دعا با قضا ‏و قدر الهی از منظر جوادی‌آملی از عالمان شیعی و امام فخر رازی از عالمان اشعری ‏پرداخته‌شده است. از منظر جوادی‌آملی، قضا قوانین کلی و تغییرناپذیر و قدر قوانین جزئی و ‏تغییرپذیر است؛ یعنی همه‌چیز در جهان خارج بر اساس قضا و قدر الهی محقق می‌شود و ‏برمبنای نظریه امر بین الامرین قضا و قدر الهی موجب سلب اختیار از انسان نمی‌شود، دعا ‏نیز جزء قضا و قدر الهی و در محدوده عالم طبیعت است و برآورده شدن آن نیز به‌مقتضای ‏حکمت خداوند است. نظر فخر رازی در قضا و قدر، مشوش و گاه متناقض است، تعاریف او ‏گاه مرادف جبر و گاه مرادف با اختیار است بنابراین در تبیین مسئله دعا ازنظر ایشان، نباید ‏مبانی وی نادیده گرفته شود، جبر و اختیار از اهم مبانی او هستند که تبیین مسئله دعا را ‏تحت تأثیر قرار می‌دهند.‏ 🔑واژه‌های کلیدی: ، ، ، •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• فصلنامه علمی ترویجی حکمت کریمان @hekmatekariman
📑کارکردهای باور به قضاء و قدر در جامعه دینی.pdf
963K
📑کارکردهای باور به قضاء و قدر در جامعه دینی 👤عصمت فصیحی دستجردی ✍️چکیده برخی بر این باورند که علم خداوند منشأ هستی ممکنات است لذا انسان‌ها ‏در افعال اختیاری خود مجبورند. درنتیجه نقشی در تعیین سرنوشت خود در ‏جوامع ندارند؛ بنابراین چگونگی فهم قضا و قدر در پیشرفت و انحطاط امت‌ها ‏مؤثر است. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر اعتقاد به قضا و قدر بر روی ‏جوامع و افراد انجام‌شده است. ضرورت پژوهش به این دلیل است که قضا و ‏قدر همیشه در جوامع موردتوجه قرارگرفته. توجه به آثار و نتایج قضا و قدر ‏نشان می‌دهد حاکمان جور پیوسته برای توجیه اعمال قدرت ظالمانه خود ‏جبرگرایی را رواج داده و این مسئله را دستاویزی برای مشروعیت بخشیدن به ‏حکومت خود قراردادند. این مقاله با روش توصیفی _ تحلیلی با روش کیفی ‏تحلیل محتوا است. نوشتار حاضر بابیان برخی آثار روشن می‌کند درک صحیح ‏از این عقیده می‌تواند رشد و تعالی برای جوامع به ارمغان بیاورد. مردم را از ‏رکون و سستی برهاند و توجه به باری‌تعالی را در زندگی جاری نماید. این امر ‏اعتقادی موجب تقویت تزکیه نفس و انجام رفتار صادقانه و ایجاد یک زندگی ‏توحیدی خواهد شد.‏ 🔑واژه‌های کلیدی: ، ، ، ، •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• فصلنامه علمی ترویجی حکمت کریمان @hekmatekariman
📑ارشادی بودن نصوص امامت واکاوی جانشین بلافصل _پیامبر اعظم برفرض فقدان نص _.pdf
9.27M
ارشادی بودن نصوص امامت: واکاوی جانشین بلافصل ‏پیامبر اعظم برفرض فقدان نص ‏ 👤هادی غلامرضائی ✍️چکیده به باور شیعه نصب امام بر عهدۀ خداست و او نیز امیرالمؤمنین علیه‌السلام را به امامت و ‏خلافت بلافصل برگزید و پیامبرش را موظف به اعلام و ابلاغ آن کرد. در مقابل، اهل‌تسنن ‏مدعی‌اند‌ نه خدا و نه پیامبر، کسی را به‌عنوان امام انتخاب نکردند و این امر به مسلمانان واگذار ‏شد. این نوشتار با فرض اینکه خدا فردی را برای امامت انتخاب نکرده، به این پرسش پاسخ ‏می‌دهد: «آیا مسلمانان در انتخاب امام آزاد بودند یا اینکه ملزم به انتخاب فردی با اوصاف ‏خاص بوده‌اند‌؟» طبق بررسی پژوهش حاضر حتی بدون معرفی مصداق امام از سوی پیامبر، ‏حجت بر آحاد مسلمانان تمام بوده؛ ازاین‌رو، همۀ آن مواردی که پیامبر اقدام به معرفی ‏امیرالمؤمنین علیه‌السلام به‌عنوان جانشین بلافصل و امام امت کرده‌اند، ارشادی بوده است.‏ 🔑واژه‌های کلیدی: ، ، ، ، .‏ •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• فصلنامه علمی ترویجی حکمت کریمان @hekmatekariman
📢قابل توجه اساتید، محققان و دانش‌پژوهان حوزه و دانشگاه! فصلنامه علمی ترویجی حکمت کریمان برای شماره نهم خود آماده پذیرش مقالات مرتبط با حوزه کلام اسلامی است. علاقه‌مندان می‌توانند مقالات خود را از طریق پست الکترونیک ‏pajooohesh.gsm@gmail.com‏ و یا در پیام‌رسان ایتا به نشانی👇👇 🆔 @pajoohesh_1401‎‏ ‎ارسال نمایند.‏ ✍️مشاهده موضوعات قابل پذیرش 👤مشاهده اعضای هیئت تحریریه 🎖مشاهده مجوز 🗒مشاهده آخرین نسخه مجله (شماره هشتم) 🔍مشاهده راهنمای نویسندگان ⚠️لازم به ذکر است هزینه داوری، مشابهت یابی و انتشار تا اطلاع ثانوی به عهده نشریه بوده و رایگان است! ⚠️حداکثر مدت داوری و تعیین تکلیف مقاله که نوآوری (عنوان-محتوا) داشته باشد دو هفته است! •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• فصلنامه علمی ترویجی حکمت کریمان @hekmatekariman
💬 شماره هشتم فصلنامه علمی ترویجی حکمت کریمان در بانک اطلاعات نشریات کشور نمایه شد. 📌برای مشاهده کلیک کنید ▪️میتوانید صفحه نشریه حکمت کریمان در را مشاهده کنید👇👇 https://www.magiran.com/magazine/8864 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• فصلنامه علمی ترویجی حکمت کریمان @hekmatekariman
💠فراخوان ثبت‌نام ▫️نیم سال دوم تحصیلی 1404-1403 🔹مرکز آموزش‌عالی حوزوی حضرت قاسم بن الحسن (علیهماالسلام) 📚 سطح 2 حوزوی: 🔹 حقوق و قضای اسلامی 📚 سطح 3 حوزوی: 🔹مشاوره اسلامی 🔹تفسیر قرآن کریم گرایش تفسیر موضوعی 🔹کلام اسلامی گرایش نقد وهابیت 📚 سطح 4 حوزوی: 🔹مشاوره اسلامی گرایش مشاوره ازدواج و خانواده 🔹تفسیر قرآن کریم 🔹کلام تطبیقی امامیه با معتزله، اشاعره وماتریدیه 🗓مهلت ثبت‌نام: شروع ثبت نام : از 12 لغایت 22 دی 1403 📝علاقه مندان جهت ثبت‌نام به پنل شخصی در قسمت پذیرش در سایت نجاح به نشانی www.login.ismc.ir مراجعه نمایند. 🏷جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید در ساعات اداری با شماره های ذیل تماس بگیرید: ☎️داخلی 1023- 33053448 📞 و 09126195165 🏛 تهران، تقاطع بزرگراه امام علی علیه السلام و شهید محلاتی مجتمع آموزش‌عالی حوزوی حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام 🆔@takhasositehran