هدایت شده از احمد الحسن باطل شد
▼ٰٰ بۘۘسۘۘم ۘۘاۘۘلۘۘلۘۘه ۘۘاۘۘلۘۘرحۘۘمۘۘن ۘۘاۘۘلۘۘرحۘۘیۘۘم ۘۘ▼ٰٰ
╔══✿✵🌸🍃✿═════╗
پــــدر ܩܤرࡅ߲ߊن
╚═════✿✵🌸🍃✿══╝
#پرسش_وپاسخ #پدرانه
🔴موضوع : ظهور قابل تعجیل نیست!
🌼❀⊱••━═━⏎ #سوال
سلام علیکم استاد
یکسری میگن ظهور مثل قیامت، زمان مشخص داره و امکان تعجیل نیست.
🌸❀⊱••━═━⏎ #پاسخ پدر
سلام علیڪم.
خوب اشتباه می گویند؛ و الا این همه تاکید بر دعای تعجیل فرج برای چیست؟!
این عزیزان از ظرافت های اسلوب تشبیه آگاه نیستن.
به عنوان مثال تا حالا چند نفر را دیده ام که قائل شدن جعفر کذاب توبه کرده، چرا؟ چون امام زمان علیه السلام در توقیعی فرمودن مَثل عموی من مَثل برادران یوسف هست (کمال الدین ج۲ ص۴۸۴ ح۴)، و چون برادرها توبه کردن پس جعفر هم توبه کرده!
این در حالیست که اصلا تشبیه امام علیه السلام در مقام بیان عاقبت جعفر نیست بلکه در صدد بیان نمونه حسادت فامیل به حجت خداست.
و الا هیچ دلیلی بر توبه جعفر کذاب وجود ندارد.
بلکه در علت تسمیه امام ششم به صادق، روایت شده که چون در فرزندان ائمه علیهم السلام کسی به نام جعفر کذاب خواهد بود ایشان را جعفر صادق نامیده اند. (الهدایة الکبری ص۲۴۸)
یعنی کذب، جزء ثابت ذات این شخص و شاخصه او بوده است.
اما چون متاسفانه متوجه نیستن که تشبیه از چه بابت است و به هدف بیان چیست، نتایج اشتباه می گیرند.
درباره تشبیه ظهور به قیامت هم تنها و تنها وجه مورد نظر، بیان غفلت مردم از آن و سرگرم مشکلات خود بودن است که ناگهان رخ می دهد؛ همین.
نه تشبیه از هر جهتی که حال بحث کنیم چون معصوم به زمان قیامت علم ندارد پس به زمان ظهور هم علم ندارد، یا چون بدا در سال قیامت نمی شود در سال ظهور هم نمی شود، یا چون در قیامت دو صیحه هست در ظهور هم باید دو صیحه باشد و ... .
اینها موضوعاتی است که هر کدام باید با دلیل مستقل معتبر خودش ثابت شود نه از یک تشبیه ساده.
✎سیّـدمھدےمجـتھدسیستانے
๑🌸ღ🍃❈🍃ღ🌸๑
هدایت شده از احمد الحسن باطل شد
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : بن بست معجزه!
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
بن بست معرفتی در تشخیص معجزه
🔹تعریف متکلمین اسلامی از معجزه:
امری خارق العاده از جانب خداوند که بدست پیامبر صورت می گیرد و با ادعای پیامبری و تحدی (همانند طلبی) همراه است، قابل تعلیم نیست و دیگران از انجام آن ناتوان هستند.
💠با توجه به این تعریف چگونه می توانید معجزه بودن یک عمل را اثبات یا رد کنید؟
💠مهمترین خصوصیت معجزه:
خارج از چارچوب قوانین طبیعت بودن است، اما چگونه می توانید پی ببرید فلان کار خارج از چارچوب قوانین طبیعت است؟
نکته اول: شما هیچگاه نمی توانید به همه قوانین و اسرار طبیعت علم پیدا کنید و در نتیجه هیچگاه مطلقاً نمی توانید به یقین قضاوت کنید که فلان کار خارج از چارچوب قوانین طبیعت است یا خیر.
فرض کنید به ۱۹۰۰ سال قبل سفر کنید و موبایلی پیشرفته با خود ببرید، آیا مردم می توانند بگویند قوانین این موبایل در حیطه قوانین طبیعت هستند؟ بدون شک این قضیه برای آنها قابل رد یا اثبات نیست. و یا اینکه فرض کنید یک آدم فضایی به کره زمین آمده و مرده را زنده می کند آیا شما یقین دارید که کار او خارج از قوانین و اصول طبیعت است؟
نکته دوم: دانش ما در مورد قوانین طبیعت نسبی، غیرقطعی و غیریقینی است بنابراین وقتی با پدیده ای مواجه می شویم که با شناخت ما از طبیعت و قوانین آن ناسازگار است با این شک و تردید مواجه می شویم که شاید: این کار در حیطه قوانین طبیعت باشد اما ما به آن پی نبردیم
💠مطابق آن تعریف، مصاديق معجزه از نظر علمی قابل تشخیص و در نتیجه قابل اثبات یا رد نخواهد بود.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
مهربان.
شما فقط دچار مغالطه بین قوانین طبیعی و قوانین حاکم بر طبیعت شدید.
منظور از قوانین طبیعی در این تعریف یعنی همان چیزهایی که به صورت طبیعی و عادی، به طور پیوسته در جریان زندگی بشر است که خلاف آن می شود: خارق عادت، یعنی بر خلاف امر عادی.
اما قوانین حاکم بر طبیعت، یعنی هر رابطه ای که در عالم خلقت وجود دارد چه ما به آن علم داشته باشیم و چه نداشته باشیم.
و مراد متکلمین از خارق العاده بودن، مورد اول است نه دوم.
بنا بر این
معجزه هیچ بن بست معرفتی ندارد و آنچه بیان کردید محض تصورات ذهنی است.
از طرفی معجزه غیر از خارق عادت بودن ۳ رکن اساسی دیگر دارد که اجتماع آنها روی هم، شناخت آن را بسیار ساده می کند:
۱. اینکه قابل تعلیم و تعلم نباشد، حال آنکه گوشی موبایل و سفر در زمان و زنده کردن توسط آدم فضایی قابل تعلیم و تعلم است و حتی بشر ۱۹۰۰ سال پیش هم با دیدن گوشی موبایل می فهمد که آن ساختنی است.
۲. همراه با ادعای نبوت باشد، حال آنکه آدم فضایی متمدن که با امکانات ما فوق تصورش توانسته میلیاردها کیلومتر را تا زمین بیاید، اهل دروغ و محتاج فریب نیست که خود را پیامبر خدا و کارش را معجزه الهی معرفی کند!
۳. کسی نتواند مانندش را بیاورد یا آن را از بین ببرد، حال آنکه گوشی موبایل به راحتی قابل شکسته شدن و ماشين آدم فضایی قابل خراب شدن است که می رساند کار آنها معجزه نیست.
حال بعد از فهم این سه شرط، درباره سخنتان پیرامون خارق العاده بودن، عرض می کنم:
۱. قوانین طبیعت در هر زمان، همان چیزهایی است که به صورت طبیعی در کل دنیا در جریان بوده. لذا وقتی فردی چیزی می آورد که خلاف قوانین طبیعتِ همان زمان هست، آنچه آورده خارق العاده می باشد، حتی اگر به قول شما یک گوشی موبایل یا زنده شدن توسط آدم فضایی باشد.
البته مهربان. توصیه می کنم مباحث معرفتی را با آنچه در فیلمهای تخیلی با موضوع سفر در زمان و وجود آدم فضایی دیده اید خلط نکنید.
۲. دانش ما از تمام قوانین طبیعت، نسبی و غیر قطعی و غیر یقینی نیست.
از زمانیکه بشر بوده تا حال، آتش سرد کننده نبوده ولی برای ابراهیم علیه السلام سرد کننده شده.
از زمانیکه بشر بوده تا حال، از وسط سنگخارا شتر زنده بیرون نیامده ولی برای حضرت صالح عليه السلام این رخ داده.
از زمانیکه بشر بوده تا حال، هیچ عصایی تبدیل به مار نشده اما برای حضرت موسی علیه السلام شده.
از زمانیکه بشر بوده تا حال، هیچ مرده ای پس از گذشت سالها از دفنش زنده نشده ولی برای حضرت عیسی علیه السلام شده.
اینها همه اموری طبیعی است که نه نسبی می باشد نه غیر قطعی و نه غیر یقینی.
۳. چه کسی گفته معجزه خارج از قوانین عالم هست؟
ما از لایه های پنهان قوانین حاکم بر عالم اطلاع نداریم.
در واقع معجزه نقض قوانین عالم نیست بلکه لایه های پنهان از قوانین عالم هست.
و این لایه های پنهان از دسترس سایر افراد خارج می باشد.
پس همینکه سایر افراد قادر به تکرار آن در همان شرایط که انجام شده نباشند و نیز نتوانند آن را از بین ببرند اثبات معجزه می شود.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
هدایت شده از احمد الحسن باطل شد
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : سریع ترین نقد چیست؟
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد سریع ترین راه برای نقد حرفهای احمد بصری چیست؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
سریع ترین راه برای نقد نداریم اما موثرترین عامل برای گمراه نشدن فقط دانستن چند چیز هست:
۱. قطعاً همه روایات باطل نیستن چون خدا دوازده امام را برای گفتن همین روایات قرار دادن.
۲. قطعاً همه روایات حجت نیستن چون در میان راویان، افراد کذاب، افراد فراموشکار، روایات تقیه ای و روایات مربوط به همان زمان وجود دارد که فقط متخصص حدیث شناس می تواند آنها را تشخیص دهد.
۳. خواب و کشف و شهود و علوم غریبه راه شناخت حق از باطل نیست بلکه فقط استدلال عقلی روشن و احادیث معتبر ثابت از اهل بیت علیهم السلام راهنمای ما در برابر تمام گمراه کنندگان و فریب کاران است.
۴. تفسیر به رای قرآن حرام است و فقط متخصص قرآن شناس می تواند تفسیر درست آیات را در اختیار ما قرار دهد.
۵. در دوران غیبت کبری، امام زمان علیه السلام هیچ فرستاده ای نخواهند داشت و علمای ربانی تنها پناهگاه علمی شیعیان در برابر همه مدعیان دروغین می باشند.
اگر کسی همین پنج مورد را به خوبی یاد بگیرد دیگر فریب هیچ فرقه و فتنه ای را نمی خورد.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
هدایت شده از احمد الحسن باطل شد
▼ٰٰ بۘۘسۘۘم ۘۘاۘۘلۘۘلۘۘه ۘۘاۘۘلۘۘرحۘۘمۘۘن ۘۘاۘۘلۘۘرحۘۘیۘۘم ۘۘ▼ٰٰ
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : بدعت نماز.
🌼❀⊱••━═━⏎ #سوال
شما احمد الحسن را به این جهت متهم به بدعت می کنید که گفته هر کس در شب قدر یک روز نماز قضا بخواند به اندازه تمام نمازهای قضایش حساب می شود و کافی است.
حال آنکه اهل بیت نیز از این احکام داشتند که نماز یک شب می تواند قضای همه نمازها باشه.
▪️ من ﺗﺮﻙ ﺍﻟﺼﻠﺎﺓ ﻓﻲ ﺟﻬﺎﻟﺘﻪ ﺛﻢّ ﻧﺪﻡ ﻟﺎ ﻳﺪﺭﻱ ﻛﻢ ﺗﺮﻙ ﻓﻠﻴﺼﻞّ ﻟﻴﻠﺔ ﺍﻟﺎﺛﻨﻴﻦ ...
امام تمیرالمومنین فرمودند از آقا رسول الله صلوات الله و سلامه علیهما و آلهما شنیدم که میفرمودند:
هر کس نماز را در دوران جاهلیتش ترک کرد سپس پشیمان شد و نمیداند چقدر (از نمازشرا) ترک کرده، پس باید شب دوشنبه پنجاه رکعت نماز بخواند (به صورت دو رکعتی) با سوره حمد و قل هو الله یک مرتبه.
سپس زمانیکه از نماز فارغ شد صد بار خدا را استغفار کند.
خداوند این عمل را کفاره نمازهایی که ترک کرده قرار دهد هر چند صد سال نمازشرا ترک کرده باشد.
خداوند بندهای را که این نماز را بخواند حسابرسی نمیکند.
سپس براستی که نزد خداوند برای او به هر رکعتی یک شهری (در بهشت) خواهد بود.
و برای او به هر آیه ای که خوانده عبادت یک سال هست.
و برای او به هر حرفی نوری در پل صراط می باشد.
و به يكتائی خدا قسم همانا هیچکس بر این نماز توانا نمی شود مگر اینکه مؤمنی از اهل بهشت باشد.
پس هر که این عمل را انجام دهد ملائکه برای او استغفار کنند و در آسمان ها او را دوست خداوند در زمین مینامند و مرگش مرگ شهداء میباشد و در بهشت رفیق حضرت خضر هست.
📚الفوائد المدنیه / ص83
🌸❀⊱••━═━⏎ #پاسخ پدر
سلام علیڪم
حدیث مورد نظر شما را از دو جهت بررسی می کنم:
از نظر سند:
۱. این روایت برای اولین بار در قرن هفتم توسط سید بن طاوس وارد شیعه شده و نه قبل از آن و نه بعد آن هیچکس نقلش نکرده است.
۲. سید آن را از کسی نشنیده بلکه در یک کتاب مجهول دیده و نقلش کرده و خودش هم هنگام ثبت آن نوشته: در کفاره قضا حدیث غریبی در کتاب فلان دیدم که گفته: ... رساله مواسعه و مضایقه ص۵۰۶
۳. سلسله سند این حدیث متشکل از ۹ راوی است که چهار نفرشان کاملاً مجهول و ناشناخته و پنج نفر دیگر همگی از اهل سنت هستند که در مورد یکی از آنها به نام ابوعروبه تصریح شده: کان شدید المیل علی بنی امية (تاریخ الإسلام ج۲۳ ص۵۶۱) یعنی به شدت طرفدار بنی امیه بوده.
حال کدام شیعه عاقلی به چنین حدیثی برای ترک یک عمر نماز استناد می کند؟!
از نظر محتوا:
این روایت درباره کفاره گناه ترک عمدی نماز سخن می گويد نه حکم قضای نماز.
توضیح آنکه: افرادی که نمازشان قضا می شود دو دسته اند: آنکه سهواً نمازش قضا شده، و آنکه عمداً نماز نمی خوانده، و این روایت هیچ ارتباطی به کسی که نمازش سهواً قضا شده ندارد بلکه تصریحش در مورد تارک الصلاة عمدی است: (ترک الصلاة في جهالته ثم ندم).
پر واضح است ندامت و پشیمانی جایی معنا دارد که عمداً گناه کرده است.
خوب کسی که عمداً مدتی نماز را ترک کرده دو مشکل دارد:
یکی اینکه گناه کبیره کرده، و دیگری اینکه قضای نمازش به گردنش آمده.
و حال که می خواهد توبه کند باید دو کار انجام دهد: یکی اینکه طبق حکم بدیهی اسلام و مورد اتفاق همه فرقه های اسلامی، قضای نمازهایش را به جا آورد و دوم اینکه کاری کند که گناهش پاک شود، و این حدیث درباره مورد دوم سخن می گوید.
از طرفی تصریح این حدیث فقط درباره کسی است که نمی داند چقدر عمداً نماز نخوانده، نه کسی می داند که اگر می داند باید قضای همانچه می داند انجام دهد.
اما حکم کسی که مقدار نماز قضایش را نمی داند این هست که به کمترین عددی که احتمال می دهد نماز قضا بخواند و نسبت به احتمال بیشتر برائت جاری کند.
ولی به هر حال او هر چقدر نماز قضا بخواند یقین نمی کند همه اش را به جا آورده، و از این جهت دغدغه دارد که اگر حتی یک نماز به گردنش مانده باشد توبه اش قبول نیست؛ چون شرط توبه نسبت به اعمال جبران شدنی جبران آنهاست.
و این حدیث دارد این مشکل او را حل می کند که اگر آن پنجاه رکعت را بخوانی کفاره آن مقداری که نمی دانی می شود نه جایگزین کل نمازهایی که نخواندی.
علامه مجلسی که کاملاً به ضعف سند و محتوای این حدیث اشراف داشته، درباره آن می نگارد:
ظاهر این خبر در کنار ضعف سندش مخالف دیگر روایات و اقوال اصحاب بلکه اجماع است و می شود آن را بر نماز قضای احتمالی حمل کرد یا بر جایی که به قدر متیقن نماز قضا خوانده یا بر جایی که احتمال قوی می دهد قضای همه را خوانده که نماز مذکور در صدد جبران آن احتمال قوی یا ضعیف است.
اما نمازی که قضا شدنش معلوم است هیچ راهی جز خواندنش و خروج از عهده آن وجود ندارد و امکان ندارد با تکیه بر چنین خبری قضای نماز را ترک کرد. بحار الأنوار ج۸۸ ص۳۸۵
✎سیّـدمھدےمجـتھدسیستانے
๑🌸ღ🍃❈🍃ღ🌸๑
هدایت شده از احمد الحسن باطل شد
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : یک بام و دو هوا!
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
شبهه: چرا شما به حدیث وصیت خدشه وارد می کنید به دلیل مجهول بودن راویانش اما به احادیث (احمد بن الحسن القطان) مجهول (استاد شیخ صدوق) اعتقاد دارید و صحیح میدونید؟
آیا تناقض نیست؟؟
حتماً می دونید که راوی حدیث (ولایة علی حصنی) همین احمد بن الحسن هست که مجهوله.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
۱. ما احادیث احمد بن الحسن القطان را از نظر رجالی صحیح نمی دانیم و این دروغ محض است.
بله از آنجا که او سنی مذهب است در جایی که صرفاً فضیلتی از اهل بیت علیهم السلام نقل می کند که مطابق مذهب شیعه می باشد، محتوای چنین حدیثی را مقبول می دانیم چون احتمال جعل آن پایین است.
۲. حدیث (حصنی) منحصراً توسط قطان نقل نشده که اعتقاد ما به آن حدیث، تلازمی با صحیح دانستن کل احادیث او داشته باشد.
۳. هر چند قطان در کتب رجال شیعه توثیق ندارد اما کثرت نقل شیخ صدوق از او می تواند دلیل وثاقتش باشد و برخی به همین معتقدند.
بر خلاف علی بن سنان موصلی راوی حدیث وصیت که در تمام کتب حدیثی شیعه فقط دو حدیث از او ثبت شده و نام حسن بن علی و علی بن بیان نیز فقط در سند حدیث وصیت آمده نه هیچ جای دیگر. لذا اینها مجهول علی الاطلاق هستند بر خلاف قطان.
۴. در سند وصیت دو نفر کذاب جعال وجود دارند، پس چطور شما آن دو را رها کرده و به مجاهیلش چسبیده اید؟
۵. قیاس حدیث قطان که یک مجهول در آن هست با حدیث وصیت که چهار راوی مجهول دارد خیلی عجیب است.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹