eitaa logo
حدیث (کلامکم نور)
63 دنبال‌کننده
61 عکس
2 ویدیو
9 فایل
کَلَامُکُمْ نُورٌ وَ أَمْرُکُمْ رُشْدٌ وَ وَصِیَّتُکُمُ التَّقْوَی وَ فِعلِکَم الخَیر.... نشر معارف ودرر کلام اهل بیت سلام الله علیهم
مشاهده در ایتا
دانلود
⚪️امام علی(علیه السلام): 🔵ثلَاثٌ لَا يَهْنَأُ لِصَاحِبِهِنَّ عَيْشٌ الْحِقْدُ وَ الْحَسَدُ وَ سُوءُ الْخُلُق‏. 🔴سه چیز است که دارنده آن ها زندگی لذت بخشی ندارد: کینه و حسادت و بد خُلقی. 💬غرر الحکم: ح6779.
عنه عليه السلام : اُوصيكُم بتَقوَى اللّه ِ وإدامَةِ التَّفَكُّرِ ؛فإنَّ التَّفَكُّرَ أبو كُلِّ خَيرٍ واُمُّهُ . [ تنبيه الخواطر : 1/52. ] امام حسن عليه السلام : شما را به تقواى الهى و انديشيدنِ هميشگى سفارش مى كنم؛ زيرا كه انديشيدن پدر و مادر همه خوبيهاست
برخورد با کنیزی که به امام حسین دسته گلی داد 2144 - قالَ أَنَسٌ: كُنْتُ عِنْدَ الْحُسَيْنِ (عليه السلام) فَدَخَلَتْ عَلَيْهِ جارِيَةٌ فَحَيَّتْهُ بِطاقَةِ رَيْحانٍ، فَقالَ‏ عليه السلام لَها: اَنْتِ حُرَّةٌ لِوَجْهِ اللَّهِ، فَقُلْتُ لَهُ، تَجِيئُكَ بِطاقَةِ رَيْحانٍ لا خَطَرَ لَها فَتُعْتِقُها؟ قالَ(عليه السلام) كَذا اَدَّبَنَا اللَّهُ، قالَ اللَّهُ: وَ اِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها اَوْ رُدُّوها، وَ كانَ اَحْسَنَ مِنْها عِتْقُها. اَنَس گويد: نزد امام حسين(عليه السلام) بودم كه كنيزى آمد و يك دسته گل به حضرت داد و حضرت (بعد از تشكر) فرمودند: تو در راه خدا آزاد هستى، من عرض كردم. او يك دسته گل كه ارزشى هم ندارد به شما داد، و شما او را آزاد مى ‏كنيد؟ حضرت فرمودند: خداوند اين چنين ما را (آداب اسلامى آموخته و) تربيت كرده است و خداوند (در قرآن سوره نساء آيه 86) فرموده است: هر گاه شما را مورد تحيت و احترام قرار دادند، شما بهتر از آن يا (لااقل) مانند آن را پاسخ دهيد و بهتر از تحيت او، آزاد كردن او بود. کتاب احادیث الطلاب ص 612
جناب رسول اکرم (ص) فرمود : اَلْقَلبُ ثَلاثَهُ اَنْوَاعٍ: قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالدُّنْیَا وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْعُقْبَی وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْمَوْلَی.وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالدُّنْیَا لَهُ الشِّدَّهُ وَ الْبَلاءُ وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْعُقْبَی فَلَهُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَی وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْمَوْلَی فَلَهُ الدُّنْیَا وَ الْعُقْبَی وَ الْمَوْلَی. حضرت فرمودند قلب ها سه نوعند: 1- قلبی که مشغول و وابسته به دنیا است.2- قلبی که مشغول به تنعّمات اخروی است.3- قلبی که وابسته به مولا است. اما آن قلبی که سرگرم و وابسته به دنیا است،‌ همیشه دچار سختی و گرفتاری است. و آن قلبی که وابسته به تنعّمات اخروی است ‌به درجات و مراتب بالایی می­رسد. و قلبی که دل‏بسته به مولا (خدا) است، هم دنیا دارد، ‌هم آخرت را دارد و هم خدا را دارد .
👈امیر علیه السلام: «قُلوبُ العِبادِ الطاهِرَةُ مَواضِعُ نَظَرِ اللّه ِ سبحانَهُ ، فَمَن طَهَّرَ قَلبَهُ نَظَرَ إلَيهِ » (دلهاى پاك بندگان، نظرگاههاى خداوند سبحان است. پس هر كه دلش را پاك سازد خداوند به آن بنگرد) 📗 ۴۷۲
قسمتی ازخطبه امیر المومنین علیه السلام؛: .....أتدرون ما سبيل الله ومن سبيله ومن صراط الله ومن طريقه، أنا صراط الله الذي من لم يسلكه بطاعة الله فيه هوي به إلى النار وأنا سبيله الذي نصبني للاتباع بعد نبيه صلى الله عليه وآله، أنا قسيم الجنة والنار، و أنا حجة الله على الفجار ونور الانوار فانتبهوا عن رقدة الغفلة وبادروا بالعمل قبل حلول الأجل.... لینک کامل حدیث👇 مصباح المتهجد - الشيخ الطوسي - کتابخانه مدرسه فقاهت https://lib.eshia.ir/10267/1/752/%D8%AE%D8%B7%D8%A8%D8%A9
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : يَموتُ الرَّجُلُ عَلى ما عاشَ عَلَيهِ ، و يُحشَرُ عَلى ما ماتَ عَلَيهِ .[تنبيه الخواطر : 2/133.] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : آدمى آن گونه كه زندگى كرده است، مى ميرد و بر همان حالى كه مرده است، برانگيخته مى شود.
الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ في مَعنى «قد قامَتِ الصَّلاةُ» في الإقامَةِ ـ : أي حانَ وَقتُ الزِّيارَةِ و المُناجاةِ، و قَضاءِ الحَوائجِ، و دَركِ المُنى، و الوُصولِ إلى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ، و إلى كرامَتِهِ و عَفوِهِ و رِضوانِهِ و غُفرانِهِ .[معاني الأخبار : 41/1 .] امام على عليه السلام ـ در معناى «قد قامت الصلاة» در اقامه ـ فرمود : يعنى، وقت ديدار و راز و نياز و برآورده شدن حاجت ها و رسيدن به آرزوها و وصال خداوند عزّ و جلّ و كرامت و عفو و خشنودى و آمرزش او فرارسيده است
امام سجاد علیه السلام خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها : أنتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ [اى زينب !] تو ، بحمدالله ، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ، ج ۴۵ ، ص 
مَنْ لَمْ يُصْلِحْ نَفْسَهُ لَمْ يُصْلِحْ غَيْرَهُ؛ [غررالحكم، ح8990] امام علی علیه السلام:هر كس خودش را اصلاح نكند، نمى تواند ديگران را اصلاح نمايد.
فِي تَفْسِيرِ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ : وَ أَمَّا قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اِصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ اَلَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدٰاةِ وَ اَلْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَ لاٰ تَعْدُ عَيْنٰاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ اَلْحَيٰاةِ اَلدُّنْيٰا فَهَذِهِ نَزَلَتْ فِي سَلْمَانَ اَلْفَارِسِيِّ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ، كَانَ عَلَيْهِ كِسَاءٌ يَكُونُ فِيهِ طَعَامُهُ وَ هُوَ دِثَارُهُ وَ رِدَاؤُهُ، وَ كَانَ كِسَاءً مِنْ صُوفٍ، فَدَخَلَ عُيَيْنَةُ بْنُ حُصَيْنٍ عَلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلْمَانُ (ره) عِنْدَهُ فَتَأَذَّى عُيَيْنَةُ بِرِيحِ كِسَاءِ سَلْمَانَ ، وَ قَدْ كَانَ عَرِقَ فِيهِ وَ كَانَ يَوْماً شَدِيدَ اَلْحَرِّ، فَعَرِقَ فِي اَلْكِسَاءِ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اَللَّهِ إِذَا نَحْنُ دَخَلْنَا عَلَيْكَ فَأَخْرِجْ هَذَا وَ اِصْرِفْهُ مِنْ عِنْدِكَ، فَإِذَا نَحْنُ خَرَجْنَا فَأَدْخِلْ مَنْ شِئْتَ فَأَنْزَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ لاٰ تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنٰا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنٰا وَ هُوَ عُيَيْنَةُ بْنُ حُصَيْنِ بْنِ حُذَيْفَةَ بْنِ بَدْرٍ اَلْفَزَارِيُّ
أَنَّ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَّمَ أَصْحَابَهُ فِي مَجْلِسٍ وَاحِدٍ أَرْبَعَمِائَةِ بَابٍ مِمَّا يُصْلِحُ لِلْمُسْلِمِ فِي دِينِهِ وَ دُنْيَاهُ آدرس حدیث👇👇👇 https://noorlib.ir/book/view/1462?volumeNumber=2§ionNumber=1&pageNumber=610&viewType=html