eitaa logo
حدیث (کلامکم نور)
61 دنبال‌کننده
61 عکس
2 ویدیو
9 فایل
کَلَامُکُمْ نُورٌ وَ أَمْرُکُمْ رُشْدٌ وَ وَصِیَّتُکُمُ التَّقْوَی وَ فِعلِکَم الخَیر.... نشر معارف ودرر کلام اهل بیت سلام الله علیهم
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت امام رضا(علیه‌السلام) به یونس بن عبدالرحمن فرمودند : ☘ ای یونس! وقتی امام تو ، از تو راضی باشد ، تو را چه باک که مردم درباره‌ی تو چه می‌گویند. ☘ ای یونس! اگر در دست تو طلا باشد و مردم تصور کنند که کلوخ (یا سنگ و خاک) است ، آيا قضاوت مردم ، ارزش طلا را مى‌کاهد؟ عرضه داشت : خير. ☘ امام رضا(علیه السلام) فرمودند : ✍ اگر در دست تو کلوخی باشد و مردم بگويند که در دست تو طلا است ، آيا داوری مردم به آنچه که در دست توست، قيمت می‌دهد؟ گفت : خير ☘ فرمودند : يونس! اگر امام عصر تو از تو راضى بود و تمام دنيا با تو بد باشد ، نبايد تأثيری در روحيه تو بگذارد. چون قضاوت مردم ، قيمت و ارزش تو را پايين نمى‌آورد. 📚 بحارالأنوار ، ج۲ ، ص۶۶
امیرالمؤمنین امام علی(علیه السلام) : ✍ چون روایتی را شنیدید ، آن را بفهمید و عمل کنید ، نه اینکه بشنوید و نقل کنید. زیرا راویان علم فراوان و عمل کنندگان آن اندک هستند. 📘 نهج البلاغه ، حکمت۹۸ ☀️
روزی یکی از اولیا به حضرت الیاس و حضرت خضر (علیهماالسلام) شکایت کرد که مردم زیاد غیبت می کنند و غیبت هم از گناهان کبیره است و هر چه آنها را نصحیت می کنم و آنها را منع از غیبت می کنم ، به حرفم اعتنایی نمی کنند و آن عمل قبیح را ترک نمی کنند . چه کنم ؟ 🖋 حضرت الیاس (علیه السلام) فرمود : چاره این کار این است که وقتی وارد چنین مجلسی شدی و دیدی غیبت می کنند ، بگو : 🤲 «بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آل محمد» ✍ پروردگار ، ملکی را بر اهل مجلس موکل می کند که هر وقت کسی خواست غیبت کند آن ملک جلوی این عمل زشت را می گیرد و نمی گذارد غیبت شود . سپس حضرت خضر (علیه السلام) فرمود : وقتی کسی در وقت بیرون رفتن از مجلس بگوید: «بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آل محمد» , حضرت حق ملکی را می فرستد تا نگذارد که اهل آن مجلس غیبت او را کنند. 📚 داستان های صلوات ، ص۵۷
امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) : ✍ خالِقوا النّـاسَ بأخلاقِهِـم و زايِلوهُم في الأعمالِ. 🖌 با مردم مطابق اخلاقشان معاشرت کنید و در اعمال و کردار از آنان جدا باشید. 📕 غرر الحکم ، حدیث۵۰۶۸
حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) میفرمایند : ✍ مَنْ اصْعَدَ إلىَ اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، اهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ افْضَلَ مَصْلَحَتِهِ. 🖌 هر کس عبادت خالصانه اش را بسوی خدا بفرستد ، خدای عزّ و جلّ هم بهترین مصلحتش را برایش نازل میکند. 📔 بحارالانوار ، ج۶۷ ، ص۲۴۹
امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) : ✍ اَلْكَلامُ كَالدَّواءِ؛ قَليلُهُ يَنْفَعُ، وَ كَثِيرُهُ قاتِلٌ. 🖌 سخن چون داروست ، اندکش سودمند و زیادش کشنده است. 📓 شرح غررالحکم ، ج۲ ، ص۱۵۹
امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) : ✍ إذا رَغِبتَ في المَكارِمِ فاجْتَنِبِ المَحارِمَ 🖌 اگر خواهان مکارم اخلاق هستی ، از حرام‌ها دوری کن. 📒 غرر الحکم ، حدیث۴۰۶۹
📍 آرزوی مادر حضرت عیسی(ع)،حضرت مریم(س) بعد از مرگ❗️ 📌راجع به حضرت عیسی(ع) هم وارد شده است که وقتی حضرت مریم(س) مُرد، بر بدن مادرش حاضر می شود و می گوید: مادر، به من بگو آیا دلت می خواهد به دنیا برگردی؟ حضرت مریم (س) جواب می دهد که بله می خواهم برگردم امّا می دانی برای چه؟ برگردم در شب سرد نماز بخوانم، در روز گرم روزه بگیرم. چون این مرحله و این منزل و این نشئه خیلی هولناک است، و آنچه مفید است عمل صالح است. 1️⃣ مستدرک الوسائل، ج6، ص338 〰️〰️〰️〰️〰️
قال الصّادق عليه السّلام : العلم اصل كلّ حال سنىّ ومنتهى كلّ منزلة رفيعة ، ولذلك قال النّبىّ صلّى اللّه عليه وآله : طلب العلم فريضة على كلّ مسلم ، اى علم التّقوى واليقين . وقال صلّى اللّه عليه وآله : اطلبوا العلم ولو بالصّين ؛ فهو علم معرفة النّفس ‍ وفيه معرفة الرّبّ عزّ وجلّ . قال النّبىّ صلّى اللّه عليه وآله : من عرف نفسه فقد عرف ربّه . ثمّ عليك من العلم بما لا يصحّ العمل الاّ به وهو الاخلاص . قال النّبىّ صلّى اللّه عليه وآله : نعوذ باللّه من علم لاينفع ، وهو العلم الّذى يضادّ العمل بالاخلاص . واعلم انّ قليل العلم يحتاج الى كثير العمل ، لانّ علم ساعة يلزم صاحبه استعمال طول دهره . قال عيسى بن مريم عليه السّلام : راءيت حجرا مكتوبا عليه : اقلبنى . فقلبته ، فاذا على باطنه مكتوب : من لا يعمل بما يعلم مشؤ وم عليه طلب مالا يعلم ومردود عليه ما عمل . اوحى اللّه تعالى الى داود عليه السّلام : انّ اهون ما انا صانع بعالم غير عامل بعلمه اشدّ من سبعين باطنيّة ان اخرج من قلبه حلاوة ذكرى
آیه ۱۳۱ - سوره نساء آیه وَ لِلهِ‌ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ لَقَدْ وَصَّيْنَا الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ إِيَّاكُمْ أَنِ اتَّقُوا اللهَ‌ وَ إِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ لِلهِ‌ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ كانَ اللهُ‌ غَنِيًّا حَميداً [131] آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمين است، از آن خداست. و ما به كسانى كه پيش از شما، كتاب آسمانى به آن‌ها داده شده بود، و نيز به شما سفارش كرديم، كه از [نافرمانى] خدا بپرهيزيد. و اگر كافر شويد، [به خدا زيانى نمى‌رسد]؛ زيرا آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمين است براى خداست؛ و خداوند، بى‌نياز و ستوده است. ۱ (نساء/ ۱۳۱) الصّادق (علیه السلام)- وَ قَدْ أَجْمَعَ اللَّهُ تَعَالَی مَا یَتَوَاصَی بِهِ الْمُتَوَاصُونَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ فِی خَصْلَهًٍْ وَاحِدَهًٍْ وَ هِیَ التَّقْوَی قَالَ اللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ وَ لَقَدْ وَصَّیْنَا الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ إِیَّاکُمْ أَنِ اتَّقُوا اللهَ وَ فِیهِ جِمَاعُ کُلِّ عِبَادَهًٍْ صَالِحَهًٍْ وَصَلَ مَنْ وَصَلَ إِلَی الدَّرَجَاتِ الْعُلَی وَ الرُّتْبَهًِْ الْقُصْوَی وَ بِهِ عَاشَ مَنْ عَاشَ مَعَ اللَّهِ بِالْحَیَاهًِْ الطَّیِّبَهًِْ وَ الْأُنْسِ الدَّائِمِ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ. امام صادق (علیه السلام)- و خداوند، تمام آنچه را که وصیّت‌کنندگان از اوّلین و آخرین انسان‌ها بدان توصیه می‌نمایند، در یک صفت واحد جمع کرده است و آن تقوی است. خدای تعالی می‌فرماید: وَ لَقَدْ وَصَّیْنَا الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ مِن قَبْلِکُمْ وَ إِیَّاکُمْ أَنِ اتَّقُواْ اللهَ که در آن جمع تمام عبادت‌های صالحه است و افراد به‌واسطه‌ی آن به درجات عالی و رتبه‌های دست نیافتنی رسیده‌اند و به‌واسطه‌ی آن، در زندگی نیکو به سر برده و در انس همیشگی بوده‌اند. خدای تعالی فرماید: پرهیزگاران در باغ‌ها و کنار جویبارانند. درجایگاهی پسندیده، نزد فرمانروایی توانا. (قمر/۵۵۵۴). تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۴۶۲  بحارالأنوار، ج۷۵، ص۲۰۰/ مصباح الشریعهًْ، ص۱۶۲/ البرهان الباقر (علیه السلام)- أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَی اللَّهِ فَإِنَّ التَّقْوَی وَصِیَّهًُْ اللَّهِ فِیکُمْ وَ فِی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ وَ لَقَدْ وَصَّیْنَا الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ إِیَّاکُمْ أَنِ اتَّقُوا اللهَ وَ إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ لِلهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ کانَ اللهُ غَنِیًّا حَمِیداً. امام باقر (علیه السلام)- ای بندگان خدا! شما را به تقوی و پرهیز از خشم خدا توصیه می‌کنم. تقوی، همان توصیه‌الهی است که می‌فرماید: وَ لَقَدْ وَصَّیْنَا الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ إِیَّاکُمْ أَنِ اتَّقُوا اللهَ وَ إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ لِلهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ کانَ اللهُ غَنِیًّا حَمِیدا. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۴۶۲  الکافی، ج۳، ص
الصّادق (علیه السلام)- أَفْضَلُ الْوَصَایَا وَ أَلْزَمُهَا أَنْ لَا تَنْسَی رَبَّکَ وَ أَنْ تَذْکُرَهُ دَائِماً وَ لَا تَعْصِیَهُ وَ تَعْبُدَهُ قَاعِداً وَ قَائِماً وَ لَا تَغْتَرَّ بِنِعْمَتِهِ وَ اشْکُرْهُ أَبَداً وَ لَا تَخْرُجْ مِنْ تَحْتِ أَسْتَارِ رَحْمَتِهِ وَ عَظَمَتِهِ وَ جَلَالِهِ فَتَضِلَّ وَ تَقَعَ فِی مَیْدَانِ الْهَلَاکِ وَ إِنْ مَسَّکَ الْبَلَاءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ أَحْرَقَتْکَ نِیرَانُ الْمِحَنِ. وَ اعْلَمْ أَنَّ بَلَایَاهُ مَحْشُوَّهًٌْ بِکَرَامَاتِهِ الْأَبَدِیَّهًِْ وَ مِحَنَهُ مُورِثَهًٌْ رِضَاهُ وَ قُرْبَهُ وَ لَوْ بَعْدَ حِینٍ فَیَا لَهَا مِنْ أَنْعُمٍ لِمَنْ عَلِمَ وَ وُفِّقَ لِذَلِکَ. امام صادق (علیه السلام)- بهترین سفارش‌ها و پایدارترین آن‌ها این است که خدایت را فراموش نکنی و همیشه به یاد او باشی و وی را سرکشی نکنی و نشسته و ایستاده به عبادت وی مشغول باشی و به نعمت‌های وی مغرور نشوی و همواره زبان تو به شکر او گویا باشد و از سرسرای رحمت و عظمت و جلالش بیرون نشوی که گمراه گردی و در میدان هلاکت افتی؛ هرچند که بلا و دشواری به تو رسد و آتش محنت‌ها تو را بسوزاند. بدان‌که بلاهای خدایی همراه با کرامات ابدیست و دشواری‌هایش رضایت و قرب وی را برجای نهد، هرچند پس از مدّتی به وقوع رسد. برای آنکه بداند و به آن توفیق یابد، چه بسیار نعمت‌هاست. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۴۶۲  مصباح الشریعهًْ، ص۱۶۲/ البرهان
🔻اقرار به ربوبیت و ولایت، قبل از دنیا ▫️عنْ دَاوُدَ الرَّقِّي، امام صادق ع: ‏...فَلَمَّا أَنْ أَرَادَ أَنْ يَخْلُقَ الْخَلْقَ نَثَرَهُمْ بَيْنَ يَدَيْهِ فَقَالَ لَهُمْ مَنْ رَبُّكُمْ فَكَانَ أَوَّلُ مَنْ نَطَقَ رَسُولَ اللَّهِ وَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةَ ع فَقَالُوا أَنْتَ رَبُّنَا فَحَمَّلَهُمُ الْعِلْمَ وَ الدِّينَ ثُمَّ قَالَ لِلْمَلَائِكَةِ هَؤُلَاءِ حَمَلَةُ عِلْمِي وَ دِينِي وَ أُمَنَائِي فِي خَلْقِي وَ هُمُ الْمَسْئُولُونَ* ثُمَّ قِيلَ لِبَنِي آدَمَ أَقِرُّوا لِلَّهِ بِالرُّبُوبِيَّةِ وَ لِهَؤُلَاءِ النَّفَرِ بِالطَّاعَةِ فَقَالُوا رَبَّنَا أَقْرَرْنَا فَقَالَ لِلْمَلَائِكَةِ اشْهَدُوا فَقَالَتِ الْمَلَائِكَةُ شَهِدْنَا... يَا دَاوُدُ وَلَايَتُنَا مُؤَكَّدَةٌ عَلَيْهِمْ فِي الْمِيثَاقِ... («وقتی که خداوند خواست خلق را بیافریند، آن‌ها را در برابر خود پراکنده کرد و از آن‌ها پرسید: "پروردگار شما کیست؟" اولین کسی که سخن گفت، رسول خدا و امیر مؤمنان و ائمه (ع) بودند که گفتند: "تو پروردگار ما هستی." سپس خداوند علم و دین را به آن‌ها عطا کرد. سپس به ملائکه فرمود: "این‌ها حاملان علم و دین من و امانت‌داران من در میان مخلوقات هستند و آن‌ها مورد سوال* هستند." سپس به بنی‌آدم گفته شد: "برای خداوند برربوبیت اقرار کنید و برای این گروه (ائمه) در طاعت." آن‌ها گفتند: "پروردگارا، ما اقرار کردیم." سپس خداوند به ملائکه فرمود: "شهادت دهید." ملائکه گفتند: "شهادت می‌دهیم...«ای داوود! بر ولایت ما در میثاقشان تاکید شده است.») *- شرح ملا صدرا: يجب على سائر الناس السؤال منهم و أخذ العلم و المعرفة من بابهم و سبيلهم كما في قوله تعالى: فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ - مولی صالح مازندرانی: و هم المسئولون يوم القيمة عن أداء الأمانة و حفظها و طاعة الخلق و عصيانهم‏... /ص334