هدایت شده از آموزش جیت کاندو جودو و جوجیتسو
● جیت کان دو از کجا آمد؟
در طول سال ۱۹۶۴ بروس و دوستش جیمز لی مؤسس اوکلاند پس از طی چندین سال یک شایعه جدید از جان فان کونگ فو را باز کردند. به سرعت شاگردان بسیاری جذب شدند. بسیاری از آنها بروس را در حال اجراء نمایش دیده بودند.
در دسامبر ۱۹۶۴ بروس یک دیدار غیرمنتظره داشت. وونگ جاک مان یکی از کونگ فوکاران چینی که از هنگکنگ آمده بود و در محله چینیها دنبال اسم و رسم میگشت. او به همراه چهار، پنج تن از دوستانش به انستیتوی جان فان آمد، به لحاظ تاریخی، عموماً چینیها معتقدند نباید به غربیها چیزی آموخت و باید رازهایشان را برای خودشان نگه دارند چون اگر به دیگران بیاموزند آنها بر ضد خودشان بهکار خواهند برد، چینیها نسبت به این اعتقاد بسیار سرسخت هستند. بروسلی همیشه از این عقیده رنج میبرد چون به خاطر همین اعتقادات بود که مجبور شد در هنگکنگ کلاسهای ایپ من را ترک کند، درست زمانی که به او گفته بودند در رگهایش خون نژاد آلمان جریان دارد. برای همین بود که اولین چیزی که پس از ورودش به آمریکا تغییر داد، این قاعده بود، چون او هیچ تفاوتی بین نژادها قائل نبود.
”آنها برگهای برای بروس فرستادند که در آن به زبان و خط چینی او را به مبارزه دعوت کرده بودند“ اینها را لیندا همسر بروس تعریف میکند“. بروس برگه را خواند که مثل یک اولتیماتوم بود. یک اولتیماتوم رزمی در سان فرانسیسکو اگر بروس از مبارزه سر باز میزد، احتمال داشت انستیوتی او را ببندند و یا جلوی آموزش سفیدها را بگیرند“.
● مبارزه با بروسلی
بروس پرسید: ”تو همین را میخواهی؟“ وونگ جاک مان در حالیکه همراهانش را نشان میداد جواب داد: ”من نه، اینها میخواهند“. بروس جواب داد:” آهان! خوب“.
و این جوابی نبود که وونگ و اطرافیانش منتظر شنیدن آن بوده باشند. چون تصور میکردند بروس عقبنشینی کند اما قطعاً آنها اشتباه میکردند، آدمی که در کوچههای هنگکنگ بزرگ شده باشد و از صبح تا شب را به دعوا و مبارزه گذرانده باشد قطعاً عقبنشینی نخواهد کرد.
شانس وقتی بیشتر برگشت که وونگ جاک مان اصرار کرد که: ”دوستانه و برای تفریح مبارزه نمیکنیم بلکه میخواهیم تکنیکهایمان را به نمایش و اجراء بگذاریم“. و بروس نمیخواست شرایط را عوض کند پس گفت: ”خوب معلومه“ ما مبارزه دوستانه نمیکنیم، میجنگیم! ”بروس مغرورانه پاسخ او را داد.
بعد وونگ جاک مان برای اینکه ازمجروح شدن جلوگیری شود اضافه کرد: ”در ضمن ضربه بهصورت، ضربات پا و ضربه روی گارد... نمیزنیم“. اما بروس جواب داد: ”قبول نمیکنم به هیچوجه! تو با یک اولتیماتوم آمدهای و هدفت خرد کردن و اذیت کردن من است، تو دعوت به مبارزه کردهای پس من هر طور لازم بدانم مبارزه میکنم، تو برای خودت مختاری نه برای من“.
لیندا هشت ماهه باردار بود او به همراه جیمز لی تماشاچیان این مبارزه بودند: ”بروس و وونگ جاک مان خیلی فرمالیته به هم سلام دادند“. لیندا تعریف میکند: ”و مبارزه شروع شد“: حریف بروس در حالت کلاسیک و سنتی خودش قرار گرفته بود و بروس که آن دوره از سبک وینگ چون استفاده میکرد از ضربات مستقیم بهره میبرد“. دو دقیقه بعد، بروس همچنان به حمله ادامه میداد، حریف او خیلی زودتر از آنچه انتظارش میرفت، عقبنشینی کرده بود“.
● عمیق شدن در مسئله هنرهای رزمی
کمی بعد مسئله خیلی مضحک و خندهدار شد، وونگ جاک مان یک نیم دور چرخید و پا به فرار گذاشت او واقعاً توانائی تحمل حملات پیاپی بروش را نداشت. بعدها بروس به دوستش دان اینوسانتو گفت: ”کاملاً بر او مسلط بودم، بیشتر به سرش، به پشتش. مشتهایم گره گره بود و میزدم. حتی حرکاتی میکردم و ضرباتی میزدم که قبلاض اصلاً امتحان نکرده بودم: خیلی راحت دستم را دور گردنش حلقه کردم و او را به پشت خواباندم. آنقدر که از زدن او خسته شده بودم“. لیندا میگوید: ”بروس با مشت بالا رده بالای سر او ایستاده بود، درست به یاد دارم، بروس دو بار فریاد کشید، حریفش هم پاسخش را داد و همانجا مبارزه تمام شد“.
با اینکه بروس مبارزه را برد اما ته دلش اصلاً شاد و راضی نبود. او فکر میکرد توانائی هنرهای رزمی خیلی بالاست اما در یک مبارزه دو تا سه دقیقهای او درست و حسابی خسته شده بود و نفس نفس میزد. ضرباتی که حریفش را ناکاوت کرد حساب شده نبود و بروس به دنبال علت بود. بروس به نتایج بسیاری دست پیدا کرد: تکنیکهای وینگ چون بیش از اندازه سنتیاند، حالت بدنش خیلی پایهای و متمرکز به خط وسط در حمله است، تا جائیکه وقتی میخواهد ضربات چرخشی بزند با مشکل جدی مواجه میشود.
● پایههای جیت کان دو
این مبارزه آنقدر سخت نبود که یک قهرمان در مقابل دیگری بخواهد اجراء کند، حریفش آنقدرها قدر نبود و بروس به این میاندیشید که شرایط فیزیکیاش آنقدرها که باید خوب و کافی نیست که مبارزات جدیتری داشته باشد چون در مبارزهای که با حریفش با برد به پایان رسانده بود و با زدن ضرباتی که تازه هم
هدایت شده از آموزش جیت کاندو جودو و جوجیتسو
هشان هم به هدف نخورده بودند، به شدت خسته شده بود.
در ضمن وینگ چون اصلاً ضربات پا نداشت در نتیجه فاصلهای که برای زدن ضربه به حریف لازم است، فاصلهای بسیار کوتاه است و اگر حریف بخواهد فرار کند به خاطر فاصله کمی که هست کارش دشوار میشود، این مبارزه در تمامی ابعادش باعث شد چشم بروس لی به دنیای اطرافش و دنیای هنرهای رزمی بازتر شود و با دیدی متفاوت به آنها بنگرد: خداحافظ دنیای سنتی فرمالیته.
از این به بعد بروس سعی کرد به هر تکنیک با دقت بنگرد تا نقاط قوت و ضعف کاربردی آن را پیدا کند و بعد آنها را امتحان کند، آنهائی را که بهکار میآیند انتخاب کند و بقیه که کاربردی ندارند کنار بگذارد. این دیدگاه برای بروس به هنرهای رزمی همان جیت کان دو بود.
جیمز به او کمک میکند تا برنامهاش را آماده کند، تمرینات ویژهای در آن بگنجاند، کاستیها و ضعفهای فیزیکیاش را جبران کند، و پایه اصلی کارها دویدن بود. فعالیتها برای بروس جنبه روحانی داشت آنچنان که همه زندگی او را تحتالشعاع قرار میداد: ”برای من بهترین تمرین، دویدن است“. او در جواب یک روزنامهنگار گفته بود: ”دویدن که آنقدر مهم است که تو در تمام لحظات زندگیت باید بدوی، اوایل آرام میدوی، بعد مسافتت را افزایش میدهی و در نهایت با پیشرفتهای فیزیکی که از دویدن بهدست میآوری، روحت را نیز آرام و سبک میکنی“.
بروس در ابتدا بین یک ربع تا چهل و پنج دقیقه در طی روز میدوید و این یعنی مسافت سه تا ده کیلومتر، یکی دو روز اینطور بود وب عد مسافت بین ۱۵ تا سی کیلومتر میشد روی چرخ ثابت. او با اینکار و با تنفس مناسب توانست قدرت، توانائی و مهارتش را در هنرهای رزمی افزایش دهد. پس از آن بروس با وزنه کار میکرد و روی هر ضربه و محل فرود آمدنش دقت لازم را به خرج میداد تا بهترین کار از آب دربیاید. برای اینکه به تأثیرات فنون جدید دست پیدا کند بروس فیلمهای مبارزات واقعی را جمع و تماشا میکرد و جیمز در تمامی این مراحل پا به پای او پیش میآمد و مسیرش را برای او ترسیم میکرد.
پس گروه تمریناتش را عوض کرد، تمرینات سر، پا، تمرین با انواع ساکها، ضربات دست، پا... اضافه شدند، در این باره بروس برای یکی از شاگردانش به نام جرج لی مینویسد: ”پشتیبان تیم ما به مراتب از کونگفو قویتر است. تیم کونگ فو را تا مراحل باورنکردنی بلد است و حاکی گروه کونگ فو را بهعنوان هنر برتر با تکنیکهائی فوقالعاده میداند، من با جرأت به تو میگویم اولین تیم حامی است که در تاریخ کونگ فو بهوجود آمده است. ما از تو و کارهایت در اینجا یاد میکنیم. من به جیمز گفتهام تا جائی که میتواند به تو کمک کند“.
● تکرار و تکرار
جرج میگوید: ”او تمامی عکسها و تصاویر تمریناتش را برای من میفرستاد من میدانستم که بروس میخواهد از روی اینها پی به میزان تأثیرشان ببرد. پس از روی هرکدام دو سری تکثیر میکردم، یک سری برایش میفرستادم و یک سری را برای خودم نگه میداشتم تا از روی آنها کار کنم“.
تمرینات ویژه او پیش از صدها بود و اگر به هزار تا نمیرسید با تکرار ضربات دست و پا این تعداد اضافه میشدند، با این روحیه که به بهترین نحو ممکن تمرینات باید انجام شوند. او ضربات دستش را روی درختها در مسیری که میروید امتحان میکرد، یک برگ روی شاخه را هدف میگرفت و سعی میکرد به آن برسد و تا نمیرسید دست بر نمیداشت تلاش او بینظیر بود، او جداً کار میکرد. سعی میکرد جاگیریهایش را تغییر دهد و برای همین فیلمهای ویدیوئی بزرگانی چون محمدعلی (منظور محمدعلی کلی بوکسور معروف است. مترجم) را بسیار نگاه میکرد.
در همین دوران بود که شروع به تحقیق و خواندن کتابهائی در مورد هنر مبارزه کرد، بعضی از آنها بسیار قدیمی و برخی دیگر چاپ محدود داشتند و از برخی صدها نمونه دیگر چاپ شده بود برای او هر چیزی ممکن بود گشاینده مسیری باشد که در آن قرار گرفته بود.
● تلاش تا مرز خستگی مفرط
بروس کلکسیون عکسهای افراد معروف را جمع میکرد. بین آنها یکی را تحسین میکرد که نامش آرنولد شوارتزنگ بود. او مقالات مهم را نیز میخواند و نگه میداشت. روز به روز تمرینات جدیدتری به تمریناتش اضافه میکرد، با وسیله، بدون وسیله، ... در خاطراتش مینویسد که تا بینهایت تمرین خواهد کرد. بروس آنقدر تمرین میکرد که دیگر توان ادامه دادن نداشت تا مرز بیحالی. هر وقت، زمان آزاد داشت و میتوانست استراحت کند، به تمرین میپرداخت، هنگام تماشای تلویزیون هم حرکات سبک پا انجام میداد، هنگام مطالعه ضربات آرام میزد و حتی وقتی با مردم حرف میزد. او در لحظه لحظه زندگیش تمرین را از خاطر دور نمیداشت.
منبع : مجلهرزمآور
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️این #قانون جهان هستی:
که هر هدفی را تو #باور کنی
جستجو کنی و به آن عشق بورزی
آن هدف هم تو را جستجو می کند و
به سوی تو می آید.
در حرکت باش....
@karatehzanjan
#Motivation
#انگیزه💪
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
☯کومیته (به ژاپنی: 組手)
یک کلمه ژاپنی به معنای #مبارزه و یکی از سه بخش اصلی تمرینات ورزش کاراته به همراه #کاتا و #کیهون است.
در کومیته از فنون آموخته شده در کاتا و کیهون در مقابل یک حریف واقعی استفاده میشود.
کومیته ممکن است برای افزایش مهارتی خاص یا بهعنوان یک #مسابقه انجام شود.
کومیته به سه بخش #ایپون کومیته (مبارزه امتیازی) #جیون کومیته (مبارزه آزاد) و #بونکای کومیته (مبارزه نمادین با تکنیکهای سنتی) تقسیم میشود.
#ویکی پدیا🖥
#Karate_Committee
#سبک شناسی🈴
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
هنرهای رزمی مهم ترین ورزش های #تماشاچی پسند و واقعا دیدنی و البته روشی خوب برای #تناسب اندام هستند،
ولی در اصل برای #دفاع_شخصی به وجود آمده اند و بدون شک هدف اصلی بسیاری از آن ها دفاع از خود است.
پس با فراگیری آنها می توانید با یک تیر چند نشان را بزنید.☯
#selfdifence
#martialart
#فلسفه_رزم🀄️
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#الگوبرداری حرکتی از #حیوانات در خلق سبک رزمی ☯
http://eitaa.com/joinchat/3975086092C13d07b4c1a
🔶حیات وحش/طبیعت 🐅
#روش زرافه ای😁
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
☯هنرهای رزمی باید #احساسات ما را در مسیر قابل کنترلی قرار دهد.
#martialarts
#هدف🀄️
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
☯هنرهای رزمی را بهتر بشناسیم! (۳)
در يك #رويارويى واقعى، كه خطر جانى وجود دارد، نمی توان تنها به فنون باشگاهى یا فنون دفاع شخصی، تكيه كرد.
با اين همه كسى كه سالها در يكى از رشتههاى رزمی تمرين کرده، نسبت به فردى عادى، شانس بسيار بيشترى در دفاع از خود را دارد.
آموزشهای #كلاسيک رزمى لازم هستند، اما براى دفاع شخصى كافى نيستند.
در گذشته #استادان بزرگ رزمی، فنون فلج كننده، كُشنده و مخرب دفاع شخصى را به شاگردان خود ياد نمی دادند، اين فنون به صورت راز نزد آنها يا تنى چند از نزديكان شان باقى می ماند.
در گذر ايام، بسيارى از اين تكنيک ها گم شده و به دست هنرجويان امروزی نرسيده است.
@JIOAIKIDO7
#martialarts
#فلسفه رزم🀄️
#روش آموزش🈴
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☯ #شکستنسنگ با دو و یک انگشت #شائولین⛩
#shaolin
#اجسام_سخت💪
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☯تمرینات ویژه #ساخت بدن در #جوجیتسو_برزیلی💪
#jujitsu
#آموزش🀄️
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
☯هنرهای رزمی را بهتر بشناسیم! (۲)
در هنرهاى رزمى، بيشتر به تكنيکهاى پرتابى، چرخشى، پرشى و… می پردازند، غافل از اينكه در يک درگيرى ناخواسته و رويارويى با اوباش، استرس و هراس، موجب بالا رفتن آدرنالين خون، كُند شدن حركات و درنتيجه بى مصرف شدن اكثر تكنيکها و فنونى می گردند كه در دوجو (باشگاه) و مسابقه كاربرد دارند.
#فنون و روشهاى تعليمى هنرهاى رزمى، قبل از قرن بیستم در قرون ۱۸ و ۱۹ شكل گرفتهاند.
زمانى كه فضای جامعه، روابط اجتماعى، نوع برخوردها، تنشها و درگيرىها، شكل و شيوهاى متفاوت با امروز داشتهاند، هنرهاى رزمى در خفا تمرين می شد و سلاحهاى مورد مصرف ساده و ابتدايى بودند.☯☯
@jioaikido7
#martialarts
#فلسفه رزم🀄️
#روش آموزش🈴
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
☯روح هنرهای رزمی، تضمین #شادابی جسم و جان است.
#martialGoals
#آرمان_رزمی💪
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
● مراحل در تعلیم
▪ کیکو
کیکو بهمعنای تعلیم و یا تمرین است. این مرحلهای است که حرکتهای اساسی با تکرار آهسته با تقسیم تکنیکها به بخشهای تشکیلدهنده آن و درک چگونگی روشهای جنگیدن کامل میشود. با این تمرین یک هنرآموز کندو و یا ائی آیدو شروع به درک اصول استفاده صحیح از دید، حمله کردن، اصولهای زمان در جنگیدن به منظور کنترل حریف میکند. این درس با تمرین مرتب پنج سال طول میکشد همزمان از سال سوم و چهارم هنرآموز تمرین تانرن را شروع خواهد کرد.
▪ تانرن
تانرن بهمعنای ساختن یا پدید آوردن است. یعنی با تلاش و سخت کارکردن و عرق ریختن زیاد نیروهای طبیعی سخت و نرم بدن، ذهن و حرکتها به مرور زمان آمیخته میشود همانطوریکه یک شمشیر به همان روش ساخته میشود و قدرت خود را از فولاد گداخته بهدست میآورد. شاگرد تمرینهای خود را زیر نظر استاد بهطور صحیح و کارا افزایش میدهد و تکنیکها را بدون مانع ولی با یک حس مبارزه با یک شمشیر واقعی تا مرگ را تکرار میکند.
در طول این مرحله که بسیار قابل اهمیت است و احتیاج به سالها تمرین دارد، حالت بدن وضعیت بهتری پیدا کرده و شکل حرکتها طبیعیتر میشود و همچنانکه از نظر تاکتیکها اعتماد بیشتری پیدا میشود طرز رفتار و سلوک شاگرد رشد میکند و تعلیم به مرحلهای به نام رنشو میرسد. رن به معنای اصلاح کردن یا بهتر کردن است که با تمرین مستمر کیکو و تانرن کامل میشود.
رن همچنین معنی آراستگی روح و شخصیت را دارد و این بدان معنا است که انسان به کمال خود دست نمییابد مگر وقتیکه هر چه میزان تمرین و آموزش صحیح ریشهدارتر میشود انسان را به واقعیت نزدیکتر میسازد و او را بهسوی حقیقت والای انسانی رهنمون میگرداند این امر همه وسائل ترقی و تکامل را در بر دارد. و همانطور که در بالا ذکر شد این، نیاز بهکار سخت و کوشش کردن بسیار را دارد تا فرد بعد از پختگی کامل بتواند یک طبیعت دلسوز و دلرحم را پیدا کند و دانش خود را بدون تکبر و غرور خودستایانه در اختیار دیگران بگذارد.
شیهان سلیمانزاده مهدیزاده
منبع : مجلهرزمآور
هدایت شده از آموزش نینجاوهنررزمی
با درود و سلام خدمت خوانندگان و علاقمندان هنرهای رزمی نین جوتسو، دوباره خواستم مطلبی از کتابهای قدیمی را برایتان بازگشای کنم ولی احساس کردم در این شرایط که به سادگی از مطلب، عکسها و فنون و تکنیکهای نینجوتسو بهرهبرداری میشود.
سعی میکنم با کمترین امکانات برای علاقمندان روشی درست و درک صحیح از تکنیکهای سنتی نینجوتسو ارائه دهم. تا به غلط این هنر در سراسر ایران عزیزمان پراکنده نشود.
در زندگی یک نینجا، فضایل از خودگذشتگی و از خودگسستگی با اتکاء به نفس و خوشتنداری او همراه بود، و هست. در واقع اثبات همه این فضیلتها نیاز به عزم تلاش، وفاداری و بینش حقی دارد.
دلیری حاصل عزم یک نینجوتسوکار واقعی در دوجو و میدان مبارزه (زندگی) است.
دلیری از اندیشه استوار یک نینجا برمیآید. پیمان بستن با خود و عزم نهادن در راه مقصود و اندیشه را استوار ساختن درس نخستین مردان و زنان راستین است.
● آموزش مقدماتی استقرارهای نینجوتسو
▪ گامائه:
به معنای وضعیت بدنی یا طرز ایستادن است. در اجرای گامائه نحوه استقرارهای متفاوتی وجود دارد که یک نینجا در شرایط مختلف دفاع و حمله از آن استفاده میکند. سعی کنید تنها شکل این تکنیکها را تمرین نکنید بلکه دقت کنید این سه حالت را هرگز در طرز ایستادنهای متفاوت از دست ندهید. این نوع گامائه در گارد اولیه و حالت آمادگی تای جوتسو (دفاع شخصی) و اجرای کاتاهای سنتی نینجوتسو بسیار کاربرد دارند.
با قلبی قوی و ذهنی باز هنر نینجوتسو را تجربه کنید.
۱) سرعت و عکسالعمل نشان دادن در تمامی تصمیمات برای حمله دفاع (گامائهها)
۲) همیشه وزن بدن را روی دو پا تقسیم کند
۳) آنقدر تکنیکها را تمرین کنید که در روح و روان خود و دیگران تأثیر مثبت داشته باشد و سعی کنید درک عمیقی از اجرای این فنون بهدست آورید.
جیو کوریو به پنج سطح یا درجه تقسیم میشود. نمونههای بارز برای جیو کوریو دفاعهای قدرتی (سد کردن دشمن) و تعادلگیری میباشند. حال این ۵ روش آماده شده در این مقاله اموزشی که در مجموعه ۴۳ تکنیک قبل از کمربند سبز در نینجوتسو (نینجا) میباشد.
ـ کیکاتا نینجا ۵ تکنیک
ـ توریته کیهون کاتا ۱۰ تکنیک
ـ جوریاکو نوماکی ۱۲ تکنیک
ـ جوریاکو نوماکی ۸ تکنیک
ـ جیرییا کونوماکی ۸ تکنیک
هماکنون این نوع آموزش در باشگاههای رسمی نینجوتسو که تحت نظارت هنبو بوجین کان ژاپن و ایران هستند آموزش داده میشود. لطفاً قبل از شروع هر فعالیتی در رشته نینجوتسو و گذاشتن وقت از مربی و سنسی مربوط کاملاً مطمئن باشید که شیوه بوجین کان را تدریس میکند استعلام کند.
منبع : مجلهرزمآور
● روش طبقهبندی دیتابیسی (Database Ranking System):
▪ روش رتبهبندی برمبنای دادههای ریاضی.
روش طبقهبندی دیتابیسی مبارزان، روشی است که بهمنظور رتبهبندی مبارزان (فایترها) بر طبق یک ملاک و معیار خاص، ایجاد شده است. این معیار همچون سایر معیارها و ضوابط، ذهنی و غیرعینی بوده و قابلیت پیشرفت و میزانسازی دقیقتر را دارد.
نقطهٔ قوت این سیستم، در وابستگی آن به یک فرمول ریاضی است از اینرو روشی است مطلق و بدون دخالت احساسات شخصی و تأثیرات بیرونی. این روش رتبهبندی، همانند روشی است که در مسابقات بینالمللی شطرنج مورد استفاده قرار میگیرد، لذا عاری از هرگونه اولویتبندیها، جانبداریها و تبعیضات فردی است.
روش فوق، همچون سایر روشهای رتبهبندی دیگر، کامل نبوده و بهعنوان یک رنکینگ همهجانبه و مطابق فرض نمیگردد. اما با این وجود، یک سیستم امتیازبندی بسیار کاربردی و بیتعصب است که در مسابقات مهمتر، بردهای متوالی و کسب پیروزیها از طریق K.O. یا تسلیم حریف، با استفاده از آن اقدام به اعطای مدال و جایزه میگردد.
عملکرد این سیستم به شکل زیر است:
بهعنوان مبنای شروع، هر مبارز همانند تعدادی از نقاط یکسان قلمداد میشود در این حالت، مبنا ۱۶۰۰ میباشد.
سپس مبارزان در نتیجهٔ کسب هر پیروزی، نقاطی بهعنوان پاداش گرفته و بهازاء هر باخت، نقاطی را از دست خواهند داد. به مبارزان همچنین به خاطر شرکت در مسابقات و رویدادهای بزرگتر، همچون Pride و F.C.U.، نقاط تشویقی اعطا خواهد شد. بنابراین، در این روش نقطهای، مبارزی که در یک رویداد بزرگتر و مهمتر پیروز میگردد، نسبت به مبارزانی که در رویدادهای کوچکتر برنده میشوند، نقاط بُرد بیشتری کسب خواهد نمود.
به مبارزان، افزون بر آنکه برای شرکت در مسابقات مهمتر امتیاز داده میشود، برای غلبه بر حریفان رتبه بالاتر از خودشان نیز امتیاز داده خواهد شد. اگر مبارزی، بر شخصی که دارای رتبهای بسیار بالاتری از خود میباشد غلبه کند، به خاطر این برد تعداد نقاط بیشتری را دریافت خواهد نمود. به همین ترتیب اگر مبارزی از حریفی پائین رتبهتر از خودش شکست بخورد، با کسر میزان بیشتری از نقاط ـ بسیار بیشتر از زمانی که از حریف قویتر از خود میبازد ـ جریمه خواهد شد.
بردها و پیروزیهای پیاپی نیز نقاط بسیار افزونتری را نصیب فایتر خواهد کرد. مبارزی که ۲بار یا بیشتر در یکسری رقابت پیروز شود، نقاط پاداشی افزودهای را دریافت میکند که در بهبود وضعیت رنکینگ او تأثیر مثبتی خواهد داشت. همچنین اگر یک مبارز در چند سری از مسابقات، متحمل شکست شود، با از دست دادن تعداد بیشتری از نقاط جریمه خواهد شد. برای رتبهبندی، مبارز میبایست دستکم ۴ مبارزه انجام داده باشد، و برای قرار گرفتن تا سطح بیستم رنکینگ، بایستی تعداد ۶ مبارزه یا بیشتر، انجام دهد.
سرانجام اینکه، نقاط افزونتر برای کسب پیروزیها، با در نظر گرفتن تسلط بر حریفان، ناک اوت کردنها و رأی داوران، اعطا خواهد شد.
این سیستم میکوشد تا به مبارزی که برای یک آرمان و هدف روشن در یک رقابت مبارزه میکند، امتیاز و پاداش دهد. برتری بر حریف، میزان صد درصد؛ TKO، هفتاد درصد؛ و رأی داوری، پنجاه درصد از نقاط پاداش (برحسب حداکثر ۶۰ نقطه) در یک برد را نصیب مبارز خواهد کرد. پس یک مبارز بهطور ایدهآل، بیشتر این نقاط را به واسطهٔ مبارزه با حریفان قدر و رتبه بالاتر، در رقابتهای بزرگتر و مهمتر، و در شکست ایشان از طریق ناک اوت کردن یا کسب برتری، حاصل خواهد نمود.
اگر وی بهطور ثابت و پیوسته این کار را انجام دهد، به نقطهٔ اوج این رنکینگ صعود خواهد کرد و برعکس، چنانچه یک مبارز در رویدادهائی مشابه، به تناوب از حریفان ضعیفتر از خود شکست بخورد (با ناک اوت شدن یا واگذاری مسابقه به حریف)، خود را در انتهای این سیستم رتبهبندی خواهد یافت.
از آنجائی که هیچ روشی کامل نیست، روش فوق اتخاذ یک رتبهبندی علمی و به دور از احساسات را به واسطهٔ کیفیتهائی که امروزه بیشترین مطلوبیت را نزد مبارزان دارد، تصویب میکند.
آخرین نکته اینکه، رویدادهائی نظیر، ”Rings“، کُشتی و دیگر انواع بدون ضربه یا نسبتاً ضربهای ـ MMA در این رتبهبندیها بهشمار نمیآیند.
منبع : ماهنامه دنیای کاراته