هورسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم دربارهٔ مُرداری (حیوان مردهای) که بر آن میگذشت فرمود: «سپیدی دندانهایش چه زیباست!»
ولی آنکس که همراهش بود گفت: «چه بوی بدی دارد!»
چشم آنحضرت صلی الله علیه و آله و سلم جز بر بهترین و زیباترین چیزی که در مُردار بود نیفتاد.
همینطور اولیای الهی هم در هیچ موجودی نمینگرند مگر در بهترین و خوبترین چیزی که در آن است، آنان از بدیها و زشتیهایی که در خلایق است، نابینایند، چنانکه از شنیدن زشتیها و فحشاء کر هستند، همانطور که از تلفظ سخن بد گنگاند.
📚 فتوحات مکیه، باب ۳۶
#محیی_الدین_عربی
#الله
#هو
#تصوف
#صوفی
@IbnAarabi
هو
در وجود جز خدا نیست، و خدای را هم جز خدای نشناسد و نداند.
از این حقیقت بود آن کس که «انا الحق» گفت و مانند ابویزید و غیر او از مردان الهیِ پیشین «سبحانی» گفتند.
شیخ محیی الدین ابن عربی
📚 فتوحات مکیه، باب ۵۰
#محیی_الدین_ابن_عربی
#هو
#الله
@IbnAarabi
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
💠 از بزرگترین نعمتهاى خدا به بندهاش این است كه:
✅️ بندهاش را با خودش مأنوس مىكند.
✅️ یاد خودش را به دلش مىاندازد.
✅️ از مناجات كردن با خدا لذت مىبرد.
✅️ از گریه كردن و سر ساییدن به آستان الهى لذت مىبرد.
۱۳۸۳/۱۱/۳۰
#قرار_عاشقی
🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از لینک
🤲 با استعانت از پروردگار دوره (وجیزه ای فی الاخلاق )
🔰 سر فصل های دوره :
1- تعریف علم اخلاق و مراتب جهاد با نفس فرق اخلاق و عرفان
2- ایمان و کفر
3- توبه
4- تقوی
5- صدق
6- انابه
7- محاسبه و مراقبه
8- اخلاص
9- توکل
10- رضا
11- تسلیم
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
⏰ : ایام ماه مبارک رمضان قبل از اذان مغرب
📝 ثبت نام :👇👇👇👇👇
🆔https://eitaa.com/joinchat/942014825C02a97390cb
هدایت شده از حاجی پرواز 🕊️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #محبت_به_کودک
🎙استاد رحیم پور ازغدی
✅ مسأله محبت به کودک خیلی مساله مهمیه که ما ازش غافلیم.
‼️محال بود پیامبر کودکی رو ببینند و بغل نکنند و نبوسند و نوازش نکنند.
💞اگه دوست دارید بیشتر از قبل عاشق بچههای خودتون و بقیه بچهها بشید این فیلم رو ببینید.
#رمز_پرواز
🆔️ @Parvaz498
6.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مثل آسید مهدی قوام باشیم
کمی مهربان باشیم
@varesoon
هدایت شده از مفاخر گیلان
🌺« گل عفاف »🌺
📝تبیینی متفاوت از ضرورت حجاب و عفاف به قلم استاد جواد محدثی
✍️هیچ باغبانی را سرزنش نمی کنند که چرا دور باغ خود حصار و پرچین کشیده است، چون باغ بی دیوار، از آسیب مصون نیست و میوه و محصولی برای باغبان نمی ماند .
هیچ کس هم با نام «آزادی » دیوار خانه خود را بر نمی دارد و شب ها درِ حیاطش را باز نمی گذارد، چون خطر رخنه ی دزد، جدی است .
هیچ صاحب گنج و گوهری هم جواهرات خود را بدون حفاظ، در معرض دید رهگذران نمی گذارد تا بدرخشد، جلوه کند و چشم و دل برباید، چون خود جواهر ربوده می شود .
هر چیز که قیمتی تر باشد، درصد مراقبت از آن بالاتر می رود .
هر چه که نفیس تر باشد، بیم ربودن و غارت بیشتر است و مواظبت، لازمتر .
اگر در شیشه ی عطر را باز بگذارید، عطرش می پرد .
اگر رشته ی مرواریدت را در کمد و صندوق نگذاری و در آن را نبندی، گم می شود .
اگر در مقابل پنجره ی خانه ات، توری نزنی، از نیش پشه ها و مزاحمت مگس ها در امان نخواهی بود .
وقتی راه ورود پشه ها را می بندی، خود را «مصون » ساخته ای، نه «محدود» و زندانی .
وقتی در خانه را می بندی، یا پشت پنجره ی اتاقت پرده می آویزی، خانه خود را از ورود بیگانه و نگاه های مزاحم در پناه قرار داده ای، نه که خود را در قید و بند و حصار افکنده باشی .
اگر برای ایمنی از خطرها و آسودگی از مزاحمان، خود را بپوشانی، نه کسی ایراد می گیرد و نه اگر هم ایراد بگیرد، اعتنا می کنی، چرا که سخنش را بی منطق و ناآگاهانه می دانی و می بینی .
اینکه «دل باید پاک باشد»، بهانه ای برای گریز جاهلانه از همین مصونیت است و آویختن به شاخه ی «لاقیدی » وگرنه از دل پاک هم نباید جز نگاه و رفتار پاک برخیزد .
ظاهر، آینه ی باطن است و . . . «از کوزه همان برون تراود که در اوست » .
زن، به خاطر ارزش و کرامتی که دارد، باید محفوظ بماند و خود را حراج نکند و در بازار سوداگران شهوت، خود را به بهای چند نامه و نگاه و لبخند نفروشد .
زن به خاطر لطافتی که دارد، نباید در دست های خشن کامجویان دیو سیرت، که نقاب مهربانی و عشق به چهره دارند، پژمرده شود و پس از آن که گل عصمتش را چیدند، او را دور اندازند، یا زیر پاشان له کنند .
زن به خاطر عصمتی که دارد و میراث دار پاکی مریم است، نباید بازیچه ی هوس و آلوده ی به ویروس گناه گردد .
گوهر عفاف و پاکی، کم ارزش تر از طلا و پول و محصول باغ و وسایل خانه نیست .
دزدان ایمان و غارتگران شرف نیز فراوانند .
سادگی و خامی است که کسی خود را در معرض دید و تماشای نگاه های مسموم و چشم های ناپاک قرار دهد و به دلبری و جلوه گری بپردازد و خیال کند بیماردلان و رهزنان عفاف را به وسوسه نمی اندازد و از زهر نگاه ها و نیش پشه های شهوت در امان می ماند!
خراب کردن همه ی دیوارها و برداشتن همه ی پرده ها و باز گذاشتن همه ی پنجره ها، نشانه ی تیره اندیشی است، نه روشنفکری! علامت جاهلیت است نه تمدن !
می گویی نه؟ به طومار کسانی نگاه کن که پس از رسوایی و بی آبرویی، با دو دست پشیمانی بر سر غفلت خویش می زنند و بر جهالت خود لعنت می فرستند .
کسی که از «جماعت رسوا» نگریزد «رسوای جماعت » می شود!
آنکه ایمان را به لقمه ای نان می فروشد،
آنکه یوسف زیبایی را با چند سکه ی قلب عوض می کند، آنکه «کودک عفاف » را جلوی صدها گرگ گرسنه می برد و به تماشا می گذارد، روزی هم «پشت دیوار ندامت » اشک حسرت بر دامن پشیمانی خواهد ریخت، در آخرت هم به آتش بی پروایی خود خواهد سوخت .
از اول که جامه ی عفاف سفید و شفاف است، نباید گذاشت چرکابه ی گناه بر آن بپاشد.
از اول باید مواظب بود این کاسه ی چینی نشکند و این جام بلورین ترک بر ندارد .
از اول نباید به پای بیگانه، اجازه ی ورود به مزرعه نجابت داد، که بوته های نورَس عصمت را لگدمال کند .
ولی . . . گریه بی حاصل است و بی ثمر، وقتی که شاخته شکست و گل چیده شد!!
#مفاخرگیلان
https://eitaa.com/joinchat/691798023C0216686926
هدایت شده از حدائِقَ ذاتَ بَهجةٍ
🌺 مخالفت آیهالله بهجت با چادرهای فانتزی 🌺
💧۱. از حجهالاسلام دکترمرتضی آقاتهرانی شنیدم که گفت: صبح روزی همراه با همسر و فرزندانم به زیارت حضرت معصومه - علیهاالسلام - رفته بودیم که در صحن حرم، مرحوم آیهالله بهجت را دیدم و همراه دختر و پسرم نزدیک ایشان رفتم.
آن زمان دخترم تقریباً هفتساله بود و چادری به سر کرده بود که جلوش بسته بود و قاعدتاً دستان دختر آزاد، و صورتش پیدا بود.
آیهالله بهجت با دیدن دختر فرمود: "به مادرِ بچهها بگو جلوِ چادرِ دخترت را بشکافد تا دختر از هماکنون، گرفتن و پوشیدن چهره [ و گونهها ] با دستانش را تمرین کرده و بیاموزد."
💧۲. و نگارنده شاهد بود که روزی کسی پس از درس به ایشان عرض کرد: "در برخی کشورها و شهرها بُرقَع و پوشیهزدن خانمها را مسخره میکنند؛ آیا بهتر نیست زنان در آن جاها برقع نزنند؟" و آیهالله بهجت فرمود: "نماز خواندنِ شما را هم مسخره میکنند [؛ آیا بصِرفِ ریشخند مردم باید این فرمانهای خدا را ترک کرد؟]!"
💧۳. آیهالله خوشوقت نیز بشدت مخالف چادرهائی بود که چندین سال پیش با نامهای دروغ و غلطاندازِ "ملی" و "دانشجوئی" و ... رواج یافت و بحق میگفت: "این چادرها هیچ بیحجاب یا بیچادری را چادری نکرده و نمیکند؛ به طرح همین چادری که تا حالا رایج بوده، دست نزنید که کمکم سر از بیچادری و بیحجابی در خواهد آورد ..."
💧و به چشم خود دیدیم که این چادرهای تنگ و اندامنُما، چه بلائی به سر همهی مردم آورد و واقعاً هم هیچ بیچادری را چادری نکرد!
💧۴. چادر عربی ( که همان عباست ) از این جهت که جلوبسته و دارای آستین است و تنگ و اندامنُما نیست، خوب است اما این عیب بزرگ را دارد که دختران و زنان نمیتوانند یا نمیخواهند چهره و گونههای خود را با آن بپوشانند؛ اگر بُرقَع و پوشیه به آن پیوست شود، کاملا بیعیب خواهد شد.
💧البته - همچنان که در وبلاگ قدیمی اشاره کردهام - نیک میدانم که گفتن این احکام اسلام در جامعهای که سیّدَین عزیزَین - رَحِمَ اللهُ الماضِیَ مِنهُما وَ اَبقَی الحاضِرَ - نظرات دیگری داشته و دارند و مبنای نظریاش هم انحراف وحشتناک و بافتهی افسوسانگیزِ "زن در آینهی جلال و جمال" و حاصلش هم گماشتن زن به وزارت و مدیریتهای کلان و سفارت و کاشتن ۱۰۰۰ زن به منصب قضا و نشاندن آنها به صندلی قانونگذاری ( با اینکه حتی طرف مشورت هم نباید باشند مگر زنان فرهیختهی مُجرَّبُ العقل ) و ... و ... و ... - که همگی خلاف صریح اسلام است - میشود، حرفزدن در بازار مسگران! اما در هر صورت:
"الحَقُّ اَحَقُّ اَن یُتَّبَعَ"
و "افلاطون را دوست دارم اما حقیقت را بیشتر از او دوست دارم."
💧و این است که میبینیم:
"اِذا کانَ رَبُّالبیتِ بالدَّفّ ناقِراً /
فَشِیمةُ اهلِالبیتِ کلِّهِم الرّقصُ!"
۲۲ شهریور ۱۴۰۰
هو
" آنکه گندم را زخود روزی دهد
کی توکلهات را ضایع نهد "
#مثنوی_مولانا دفترسوم
#شعر
📘آنکه دانه ای چون گندم را در زیر زمین روزی دهد تا بشکفد و رشد کند, توکل انسان برخودش رابی پاسخ نمی گذارد..
هو
زاهد، به تو تقوی و ریا ارزانی
من دانم و بیدینی و بیایمانی
تو باش چنین و طعنه میزن بر من
من کافر و من یهود و من نصرانی
#شیخ_بهایی
#شعر
#اخلاص
#طریقت