🔴 چرا با طرح مولدسازی مصوب سران قوا مخالفم ؟
۱. فرجام این طرح هم شبیه خصوصیسازی شرکتها، صرفا فروش اموال، یا همان روش "بده-بره" خواهد شد!
۲. در این طرح، اصلاح ساختاری اقتصاد دنبال نمیشود؛ بلکه صرفا مشکل مالی دولت حل میشود، آنهم فقط دولت فعلی!
۳. روحانی همین طرح را در سال ۹۸ به شورای سران آورد، اما تصویب نشد. چون آقای رئیسی با شرط مصونیت مخالف بود!
۴. وزیر محترم اقتصاد، وقتی نماینده بود با "فروش" اموال در فرایند خصوصیسازی مخالف بود و طرحی آماده کرد که جلوی آن را بگیرد.
۵. مسئله ترس مدیران، راه حلش این نیست. وانگهی تاکنون هیچ مدیری بخاطر اجرای خصوصیسازی توبیخ نشده است!
۶. احتمال میرود نیت پنهان این مولدسازی، تامین مالی خارج از ضوابط بودجهای، برای سفرهای استانی رئیسجمهور و بسط ید ایشان باشد.
۷. مصونیت قانونی و قضایی افراد در این طرح، هیچ مبنای حقوقی و عرفی ندارد و قابل مقایسه با مصونیت نمایندگی مجلس هم نیست.
۸. به تبعات تضاد منافع مجریان این طرح، اصلا توجهی نشده است.
۹. هیچ درسی از گذشته تلخ خصوصیسازی گرفته نشده و گویا در بر همان پاشنه خواهد چرخید.
۱۰. رئیس محترم مجلس و رئیس جمهور محترم، در هنگام تبلیغات انتخاباتی، هیچ اشارهای به قصد خود برای اتخاذ چنین رویکردی نکرده بودند. احتمال زیاد، افراد ذینفوذ دیگری پشت این تصمیم هستند که در آینده هم پاسخگو نخواهند بود.
۱۱. مجلس در این طرح وتو شد.
۱۲. ارتباط این طرح با گفتمان اقتصاد مقاومتی را درک نمیکنم.
✍️ روح_الله_ایزدخواه
@dr_izadkhah
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
🔴 مسوولیت فوری و الهی در قبال طبقه فرودست جامعه در حکمرانی مسوولانه
🔹 پاسخ بالفعل و جامع و متوازن به نیازهای صادق و اساسی مردم از وظایف مهم و فوری حکومت در حکمرانی مسوولانه است.
امیر مؤمنان علی علیهالسلام در نامهی خود به مالک اشتر پاسخ به نیازهای صادق و اساسی مردم را یک اصل الهی و اساسی و فوری و بالفعل می شمارند و نسبت به اقشار فرودست جامعه چنین سفارش میکنند:
«اللهَ اللهَ فِی الطَّبَقَهِ السُّفْلَى مِنَ الَّذِینَ لاَ حِیلَهَ لَهُمْ مِنَ الْمَسَاکِینِ وَالْمُحْتَاجِینَ وَأَهْلِ الْبُؤْسَى وَالزَّمْنَى…»
«خدا را خدا را (در نظر داشته باش) دربارهی طبقهی پایین اجتماع؛ همانها که راه چارهاى (حتى براى معیشت ساده) ندارند. آنها مستمندان و نیازمندان و تهىدستان و از کار افتادگان هستند. همانا در میان آنان گروهی هستند که نیاز خود را ابراز میکنند و گروهی خویشتندار که روی درخواست و اظهار حاجت ندارند. حقّ آنان را که خداوند اداى آن را از تو خواسته است؛ ادا کن!» نهجالبلاغه، نامه ۵۳.
🔹 ضروری است دولتمردان، بیت المال مردم را صرف امور غیر ضروری از قبیل برگزاری کنگره ها و همایش های بی فایده و اعتبارات آنچنانی سازمان ها و موسسات کم خاصیت و … نکنند. بجای آن افزون بر «دادن ماهی» به اقشار مستضعف، به توانمند سازی و آموزش و مهارت آموزی و به تعبیری یاد دادن «ماهی گیری» به آنها تحت یک برنامه شبکه ای جامع و فوری اقدام نمایند …. و بدانند رسیدگی به نیازهای صادق و اساسی فرودستان، حقی است که خداوند، ادای آنرا مطالبه می کند. با برداشتن موانع اشتغال و تولید و ازدواج، زمینه نارضایتی گسترده از بین می رود و جامعه شاهد رشد معنوی خواهد گردید.
👈 👈 لازمه موفقیت این برنامه، داشتن یک منظومه کلان و جامع و مستدل و مبنایی در زمینه حکمرانی در قالب یک «هندسه فکری» است که باقی امور به طور یکپارچه بر آن مبنا سامان داده شود؛ در غیر این صورت دچار برنامه های پراکنده و نا هماهنگ و غیرهم افزا خواهیم شد که متاسفانه اکنون شاهد آن هستیم.
🔹 در پایان برای حقگزاری ذکر خیری از مرحوم والد می نمایم که از سیره و اوصاف همیشگی ایشان این بود که درِ خانه اش همیشه به روی مستمندان و نیازمندان و در راه ماندگان باز بود و گاهی چند روز از ایشان در منزل پذیرائی می کرد و این منش، الگوی فرزند شهیدش در رسیدگی به نیازمندان بود. زندگی اولیاء و صلحاء و شهدای راه حق، سلوک مسوولانه و مشحون از توجه به مستضعفین و سراسر درس آموز بوده و هست.
✍️ محمد جواد حیدری خراسانی
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
✅ اینجا خبری هست! ایران
جامعه امروز ما جامعه آرمانی است! اگر رسانهها بگذارند تصویر درستی از این جامعه به دنیا منتقل شود مردم دنیا با سر به اینجا خواهند آمد!
اگر برای انسان غربی تعریف کنید که در:
🔸یک جایی از کره زمین کسانی زندگی میکنند که اکثر نیازهایشان را از طریق بازار تامین نمیکنند!
🔸یک جایی از کره زمین کسانی زندگی میکنند که مردها باید نفقه زنهایشان را بدهند، مسکن برای او فراهم کنند، مهریه هم بگذارند روی آن و زنها مجبور نیستند کار کنند و دونگ خودشان را هم حساب کنند!
🔸یک جایی از کره زمین کسانی زندگی میکنند که بدون اینکه دولت مجبورشان کنند خمس و زکات و صدقه و خیریه دارند!
🔸یک جایی از کره زمین کسانی زندگی میکنند که ۴ ماه از سال را میتوانند سر سفرهای بنشینند که هیچ کس از آنان نمیپرسد شما چه کسی هستید؟
🔸یک جایی از کره زمین کسانی زندگی میکنند که حاضرند جانشان را فدا کنند بدون اینکه چشمداشت مادی داشته باشند!
🔸یک جایی از کره زمین کسانی زندگی میکنند که در مقابل شدیدترین دشمنیها و تحریمها ایستادهاند و بعد از ۴۴ سال باز هم میلیونی به خیابان میریزند و میگویند الله اکبر!
🔸یک جایی از کره زمین کسانی زندگی میکنند که به راحتی و با افتخار شما را میهمان میکنند و شما را حبیب خدا میدانند!
🔸یک جایی از کره زمین کسانی زندگی میکنند که زندگیشان را وقف فرزندانشان میکنند در حالی که میتوانند به سر کار بروند و کسب درآمد کنند!
🔸یک جایی از کره زمین کسانی زندگی میکنند اگر پول بدهی به صاحب یک موکب در ازای خدمتی که به تو میکند ناراحت میشود و پول را نمیگیرد!
🔸یک جایی از کره زمین کسانی زندگی میکنند که پول جمع میکنند تا زندانی آزاد کنند!
🔸یک جایی از کره زمین کسانی زندگی میکنند که مشکلی به اسم سقف بالای سر و بیخانمانی ندارند!
🔸یک جایی از کره زمین کسانی زندگی میکنند که اگر پولی پیدا کنند و دوربینی نباشد دزدی نمیکنند!
🔸یک جایی از کره زمین کسانی زندگی میکنند که نیازهای یکدیگر را بدون پول و در نابازار تامین میکنند!
🔸یک جایی که کل شیء کالا و کل ارض بازار نیست! یک جایی که به سمت کل یوم اربعین حرکت میکند!
🔸یک جایی که انسانها گرگ یکدیگر نیستند!
🔸و به سمت کل ارض نابازار حرکت میکند!
این ویژگیها را اگر بتوانیم به دنیا نشان دهیم آنگاه بزرگترین مشکل ما این خواهد بود که چگونه جوابگوی حجم عظیم کسانی باشیم که میخواهند به ایران پناهنده شوند؟!
پن: «قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَ یَجِیءُ أَحَدُکُمْ إِلَی أَخِیهِ فَیُدْخِلُ یَدَهُ فِی کِیسِهِ فَیَأْخُذُ حَاجَتَهُ فَلَا یَدْفَعُهُ فَقُلْتُ مَا أَعْرِفُ ذَلِکَ فِینَا فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع فَلَا شَیْءَ إِذاً قُلْتُ فَالْهَلَاکُ إِذاً فَقَالَ إِنَّ الْقَوْمَ لَمْ یُعْطَوْا أَحْلَامَهُمْ بَعْد».
کافی، ج 2، ص 174
امام باقر علیه السلام از فردی که خود را شیعه معرفی کرده است میپرسند که آیا شما دست در جیب برادرتان میکنید تا نیاز خود را تامین کنید بدون اینکه به او بگویید؟ آن فرد پاسخ میدهد که نمیشناسم چنین کسانی را! حضرت میفرمایند هنوز خبری نیست! آن فرد میپرسد یعنی بدبخت شدیم؟ حضرت پاسخ میدهند که هنوز ظرفیت این قوم به آن حد نرسیده است! و در ادامه میفرمایند زمانی میآید که شیعیان ما اینگونه زندگی میکنند!
امروز که به جامعه اسلامی ایران نگاه میکنیم! به مردم شریف عراق و ایران در اربعین نگاه میکنیم. به این شیعیان امیرالمومنین نگاه میکنیم میبینیم که به این سمت حرکت کردهاند و در بسیاری از موارد نیازهای یکدیگر را تامین میکنند بدون اینکه پولی بین آنها رد و بدل شود. بدون اینکه منتی بر سر یکدیگر بگذارند!
این جامعه آرمانی است. اما هنوز کامل نیست. این جامعه و این مردم نازدانههای خلقت خدا هستند. اینها مکتب امام حسیناند که کاری میکنند تا ولیّ جامعه بگوید در مقابل ملت ایران اظهار تعظیم میکنم! در کجای تاریخ مردمی چنین وجود داشته است که ولیّ جامعه از ایشان تشکر کند و بگوید: شکرالله سعیکم ملت ایران!؟
اقْتِصادِفَرهَنگی
@h_abasifar
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
⭕️ آدمهای کوتوله
🔻 آدمهای کوتوله همیشه از به ميدان آمدن آدمهای بزرگ نگران و هراسانند چرا که دیگر دیده نخواهند شد.
👈👈 آدمهای کوتوله تنها با رانت به مسئولیت میرسند نه بر اساس لیاقت. سودای ماندن بر مسندقدرت دارند چرا که میدانند لیاقت آن را ندارند پس همیشه نگرانند و همیشه خود را در خطر میبینند و همه را کمربسته به حذف خود میپندارند و اینگونه دست به حذف هرکسی غیر از مجیزگویان میزنند.
🔻 آدمهای کوتوله همهی همّ و غمّشان خودشان اند و بر مسندقدرت ماندنشان! پس هیچ وقت فرصت نمیکنند خدمت کنند.
🔻 آدمهای کوتوله، کوتوله ها را گرد خود جمع میکنند نه بزرگان را پس نتیجه میشود گردهمایی کوتولهها.
🔻 آدمهای کوتوله درکی از این آیه ندارند که فرمود: و تلک الایام نداولها بین الناس...
🔻 آدمهای کوتوله همه هویت و حیاتشان به مسئولیت و قدرتهای اعتباری است و از مسئولیت گرفتن دنبال اعتبارگرفتن هستند، با رفتن مسئولیت بیهویت میشوند. اما انسانهای بزرگ بر سر سفره بزرگی و اصالت خودشان نشستهاند. مسئولیت نیست که به آنها اعتبار میدهد، اینها هستند که قرار گرفتنشان بر مسند مسئولیت به آن سمت اعتبار میبخشد.
(همراه با ویرایش)
@taalighat
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
🔴 خطر ریاست طلبی از دیدگاه حضرت امام کاظم علیه السلام
🔺 امام موسی الکاظم علیه السلام می فرمایند: "خطر و ضرر ریاست طلبی برای مسلمان بیشتر از ضرر دو گرگ درنده ای است که به گلّه ی بدونِ چوپانِ گوسفندان هجوم ببرند". (۱)
مقام پرستی و برتری جویی، مراتبی دارد که هر یک در حدّ خود موجب تباهی و گمراهی می شود؛ چه ریاست طلبی نسبت به حکومت کردن بر سرزمینی باشد؛ چه تفوق خواهی در مورد ریاست بر یک اداره و یا حتی برتری جوییِ بی دلیل بین گروهی از همکاران یا در خانواده بین زن و شوهر. آری، ریاست دوستی و جاه طلبی ریشه ی بسیاری از مفاسد و زشتی هاست.
⛔️ این ریاست طلبی است که ریشه ی ظلم و بی عدالتی و فساد است. این میل به رییس شدن است که سبب حسادت و سخنچینی و زیر آب زنی می شود. این علاقه به برتر بودن و سرور بودن و بقاء پست و مقام است که انسان را به هر کاری وادار می کند تا جایی که دین مسلمان را از بین می برد و حتی انسانیّتِ آدمی را به باد می دهد تا جایی که پادشاهی حاضر می شود فرزندش را کور کند تا مبادا طمع به مقام سلطنتش نماید. آری ریاست طلبی همچون دو گرگ گرسنه است که از دو سو بر ایمان مسلمان هجوم می آورند و از چپ و راست در منگنه اش قرار می دهند و اخلاق و شرافت و ایمان او را می درند و روحش را پاره پاره می کنند و جسدِ بی جانِ ایمانش را بر زمین می افکنند.
🔺شخص ریاست طلب، عقل و وجدان و تدبر و تفکر را که به منزله ی محافظان روحش هستند از دست داده است و دیگر این نگهبانان دلسوز در وجود انسان جاه طلب جایی ندارند تا بتوانند از شرافت او در برابر گرگ ریاست دفاع کنند. اینک این دردی است جانسوز و دیگر سوز؛ چرا که شخص مقام پرست هم آخرت خود را به باد می دهد و هم دین و دنیای زیردستانش را تباه می کند.
❓برای درمان چنین دردی چه باید کرد؟
برای مداوای این مرض باید ریشه ی درد را شناخت. حقیقت ریاست، دلبستگی به دنیا است. حال ببینیم دنیا اولش کجاست و پایانش چیست و عاقبتش کدام است.
امام کاظم سلام الله علیه بر سر قبری حاضر شد؛ آنگاه فرمود: "دنیایی که پایانش چنین است سزاوار است که از ابتداء بدان دل بسته نشود و آخرتی که آغازش اینجاست سزاوار است که از پایانش ترسیده شود". (۲)
آری شروع زندگی در دنیا با تولد نوزاد رقم می خورد. نوزادی که حتی توانایی سیراب کردن خود را ندارد و خطِ پایان زندگیِ زمینی هم حفره ای است به نام قبر که جسم بی جان انسان را در آن می نهند و بر سرش خاک می ریزند.
⁉️ آیا ریاست و دنیاطلبی که آغازش آن است و پایانش این، ارزش ظلم و جنایت و حق الله و حق الناس را دارد؟ آیا پست و مقام و مسئولیتی که به قصد انجام وظیفه ی شرعی و خدمت به خلق نباشد و پُلی به سوی سعادت اخروی نگردد ارزش دل شکستن و حق را ناحق کردن و خون به دل مظلوم کردن دارد؟
آیا پادشاهان ظالم و فرمانروایان ستمگر به این نمی اندیشند که هر لحظه و در کسری از ثانیه ممکن است مرگ آنان را دررباید و از ظالمی مغرور و رییسی پرزور، تبدیل شوند به جسدی متعفن که در قبری خاموش و سرد و پرمور، مدفون می شوند؟
قرآن چه زیبا به ستمگران هشدار می دهد؛ آنان که در قصرهای سربه فلک کشیده و در میان انبوه محافظان به خیال خود، خودشان را از هر آفت و گزندی حفظ می کنند که "اینما تکونوا یدرککم الموت و لو کنتم فی بروج مشیّدة" (نساء/۷۸). هر جا باشید مرگ شما را درمی یابد حتی اگر در بُرج و باروهای محکم بوده باشید.
🔹 امام هفتم سلام الله علیه در قدم اول درمانِ ریاست طلبی، حقیقت و باطن زندگی دنیا را عیان می کند. زندگی ای که آغازش با ضعف است و ناتواتی و پایانش با عجز است و قرارگرفتن در گودالی به نام قبر.
در قدم دوم حضرت نسبت به آخرت هشدار می دهند. آخرتی که اولش با این گودال تاریک و سرد و هولناک آغاز می شود؛ پایانِ حساب و کتابش چگونه خواهد بود؟ قیامت و عقاب و عذابش چه سان خواهد شد؟
زورگو و زورمندی که با ریاست طلبی و مقام پرستی، عمری را به ظلم گذرانده و به زیردستانش-هر تعداد که باشند- ستم روا داشته است از همان اول که جسد بی جانش در حفره ی قبر قرار داده می شود در نگاه ظاهری و مُلکی مورد هجوم مور و کرم و حشرات قرار می گیرد و در نگاه باطنی و ملکوتی با عذاب های الهی و عقاب های برزخی مواخذه می شود؛ چه برسد به هول و هراس قیامت و سختی حساب و کتاب محشر و سوزندگیِ آتش جهنم.
‼️ پس زنهار! بترسید از اینکه در دنیا به شکلی زندگی کنید که آخرت تان یکسر گرفتاری باشد و عذاب، از لحظه ی دفن شدن تا هنگام حشر و هنگامه ی قیامت و سقوط در دوزخ.
آری! مومن و مسلمان باید از ریاست بگریزد و اگر زمانی ناچار شد به حسب وظیفه متصدی مقام و منصبی شود آن را امانتی بداند برای خدمت و نه فرصتی برای غارت.
(۱)وسائل الشیعه؛ج۱۵؛ص۳۵۰.
(۲)تحف العقول؛ص۴۰۸.
✍️ سید محمد موسوی حجازی
(همراه با ویرایش)
🍀🍀
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
💵 پول اعتباری نمیتواند عامل عدالت باشد
🔹 به عنوان یک معیار به گوش همه کسانی که درحوزه اقتصاد پولی کار میکنند یا در حوزه فقه پول تدریس میکنند باید برسانیم که منبع ارزشمند کشف موازین و احکام اقتصاد پولی، آیات و روایاتی است که بر پایه پولطلا بیان شده اند. ما میتوانیم بر اساس مناطات و ملاکات احکام پولی اسلام، نظر خود را درباره پول اعتباری بیان کنیم.
🔹 اگر قرار است احکام مالی اسلام را که در موضوع پول طلا و نقره بیان شده، به پول اعتباری منتقل کنیم؛ دلیل میخواهد. یعنی باید اثبات کنیم که پول اعتباری، همان ماهیت پول طلا و نقره را دارد؛ در حالی که چنین نیست.
🔹 ادبیات مِثلی و قیمی را نمیتوان وارد بحث پول اعتباری کرد. این یکسانانگاری پولطلا و پول اعتباری، خام اندیشی برخی محققان درباره ماهیت پول اعتباری را نشان میدهد.
🔹 از ابتدای انقلاب، هرگاه درباره پول و نظام بانکی سخن گفته ایم، در رابطه با شکل استفاده از آن بحث شده، نه درباره ماهیت پول و اخلاق تولید پول.
🔹 پول اعتباری از طریق خلق پول ایجاد میشود و همین افزایش نقدینگی، عامل اصلی تورم و افزایش سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات است...
سید محمدصدرا متولی امامی
خبرگزاری رسا
@huseinmirzaie_ir
❌ یکی از عوامل اصلی و ریشه ایجاد تورم، ذات غیر مسوولانه پول اعتباری می باشد که در کنار عوامل دیگر و با نقش آفرینی منفی دولت و بانکها و دلالان، زمینه سوداگری و ایجاد تورم را ایجاد می کند. در شرایط کشور ما قدم اساسی برای حل مساله تورم ایجاد پول حقیقی می باشد و بدون آن امکان حل این معضل وجود ندارد.
⛔️ تورم عامل تضییع حقوق مردم مخصوصا قشرهای ضعیف جامعه به نفع سوداگران است. حق الناس بالاتر از حق الله و غیر قابل گذشت است. بدون اداء حق الناس، حق الله هم اداء نمی شود. با ظاهر سازی و حرکات نمایشی مشکلات حل نمی شود؛ نیاز به اصلاحات اساسی است.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
13.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 این فیلم را باید خوب دید!
🎵 این صدا را باید خوب شنید!
🔺 امروز جنگ کد پستی به کد پستی و محله به محله جریان دارد.
🔺 اگر مسجد محور کار نکنیم، اگر محله محور کار نکنیم یعنی کشک!
🔺 آینده متعلق به رهبران اجتماعی است. نه آرمها و عنوانها و علَم و کتلها
🔺اکثر ما مشرک شدیم به کارمند شدن و استخدام!
🔺 ما مسجدهای تربیت محور کادرساز انقلاب اسلامی میخواهیم.
🔺 بچهها بجنبید قبل از آنکه بجنبانندتان!!
🔺 دارم ثمره چند سال کار اجتماعی را یک جا تحویل شما میدهم.
👈 این سخنان دردمندانه از حاج حسین یکتاست.
@setad_org
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عید سعید بعثت خاتم الانبیاء بر تمام رهروان مکتب انسان ساز اسلام فرخنده باد.
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🔴 عدم یکپارچگی و تداخل وظایف در نظام مدیریتی کشور، نمونه مصداقی: معاونتهای پژوهش فناوری و نوآوری و آموزشی در دانشگاهها
🔸 یکی از دلایل اخلال یا انجام نشدن وظایف در یک نظام مدیریتی، عدم یکپارچگی و تداخل وظایف و صلاحیتها و مسوولیتها بین بخشهای تخصصی مختلف می باشد. مثلا وظیفه ای بر عهده بخش الف می باشد اما از نظر سلسله مراتب اداری مسوولیت کار بر عهده بخش ب قرار می گیرد. این مساله موجب سردرگمی، بی نظمی، کاهش کارآمدی و کاهش انگیزه می شود. در چنین حالتی انجام آن وظیفه بر زمین می ماند و هیچ بخشی پاسخگوی آن نخواهد بود. جالب است که بدانیم چنین نابسامانی در نهاد علم کشور یعنی دانشگاه، بین معاونت های آموزشی و پژوهشی و فناوری وجود دارد.
🔺 ترفیع پایه سالیانه اساتید تقریبا به طور کامل منحصر به امتیازات پژوهش، فناوری و نوآوری است؛ بنابراین منطقا معاون پژوهش و فناوری باید نقش راهبری کمیته ترفیع را در بررسی امتیازات پژوهشی، فناوری و نوآوری اساتید بر عهده داشته باشد. اما در تشکیلات ساختاری دانشگاه ها با کدامین منطق ریاست آن بر عهده معاونان آموزشی قرار گرفته است؟
🔺 مثال دیگر هیئت های ممیزه است. از مهم ترین وظایف هیاتهای ممیزه سياستگذاري و جهت دهی به فعالیت های پژوهشی، فناوری و نوآوري اعضای هیات علمی و تعیین شاخص ارزیابی فعالیت های پژوهشی، فناوری و نوآوری و تصویب ارتقاء مرتبه علمی ایشان است. تایید یا رد ارتقاء نیز عمدتا مربوط به امتیازهای پژوهشی، فناوری و نوآوری است. با وجود این، در اکثر دانشگاه های کشور معاونان آموزشي، دبیران هیئت های ممیزه هستند و معاونان پژوهش و فناوری صرفا عضو آن می باشند.
❌ با وجود مشخص بودن حدود صلاحیت ها، این حجم از تداخل وظایف وجود دارد. سوال اینجاست معاونت های پژوهش و فناوری دانشگاه ها به عنوان متولیان اصلی سیاستگذاری در کمّیت و کیفیت پژوهش و فناوری و نوآوری، چگونه می توانند در پیشبرد سیاستگذاری ها در زمینه افزایش کیفیت پژوهش، توسعه فناوری و نوآوری به نتایج مطلوب دست پیدا کنند؟
🏫 پیشینه استقرار تشکیلات ساختاری مختلف دانشگاهی در معاونت های آموزشی دانشگاه ها به گذشته های دور برمی گردد و این میراث ساختار تشکیلاتی دانشگاه های نسل اول (آموزش محور) با گذشت زمان به دست دانشگاه های به اصطلاح نسل سوم (کارآفرین و نوآور) رسیده است. با وجود ادعای نسل سومی شدن دانشگاه ها، همچنان درب تشکیلات ترفیع و ممیزه بر همان پاشنه ده ها سال قبل می چرخد.
😞 متاسفانه عليرغم نقد و هشدار كارشناسان، اراده ای برای اصلاح دستورالعمل ها و آیین نامه ها و رفع تداخل وظایف احساس نمی شود.
⁉️ به راستی علت عدم اصلاح دستورالعمل ها و آیین نامه های مرتبط براي رفع اين تداخل وظايف در مسائل پژوهشی، فناورانه و نوآورانه چیست؟ چه کسی مسوول این سوء مدیریت است؟ و چه کسی در قبال پیامدهای حاصل از تاخیر در اصلاح آن پاسخگوست؟
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
6.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥💠 چه کسانی باعث تضعیف و نابودی نظام میشوند؟
🔹آنهایی که به بهانه تضعیف نظام مانع نقد دلسوزان و عناصر انقلابی میشوند بزرگترین دشمنان نظام هستند
🔹سه دقیقه صریح، روشن و منطقی، درباره فساد نظام و نحوه مواجهه با آن/ فساد سیستمی یا فساد در سیستم!؟
@gharargahcayberi
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
⭕️ اصلاح کشور در گرو اصلاح دانشگاه
🔹دانش تنها فایده ندارد بلکه #دانش و تعهد با هماند که میتوانند انسان را به جایی برسانند که محتاج دیگران نباشد و پیش خدا آبرومند باشد. البته این کار مشکلات و ناگواری هایی دارد. هرکس بخواهد کار مثبتی انجام دهد اینطور نیست که همه از آن کار خوششان بیاید و آن را بپسندند. ممکن است کار حقی هم در ذائقه دستهای تلخ بیاید ولی کسی که دنبال حق میرود و برای رضای خدا کار میکند نباید به فکر این باشد که به او چه گفتهاند یا چه میگویند؛ باید خدا را در نظر بگیرد و برای خدا کار کند. هرکس هر چی میخواهد بگوید؛ کار خوب هم مخالف دارد. شما فکر این باشید که کارتان خوب و پیش خدا آبرومند باشد. وقتی در این فکر بودید خدا هم شما را همراهی میکند و مشکلاتتان را اصلاح مینماید؛ که اگر #دانشگاه اصلاح شد؛ کشور اصلاح میشود.
بیانات حضرت امام خمینی ۶۴/۰۱/۲۷
@tabyinchannel
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
🔴 عاقبت برهمزننده زمین بازی رضاخانی
❓ چرا میرزاده عشقی ترور شد؟
🔸 مهمترین علت ترور عشقی به مخالفت وی با رضاخان بهویژه اعمال خودسرانه او در توقیف روزنامهها باز میگشت. وی تنها کسی بود که در میان روشنفکران، بیمهابا و با لحنی تند مخالفت خود را با رضاخان و جاهطلبیهای وی ابراز میکرد. عشقی در شعری مبسوط، رضاخان را نوکر انگلستان قلمداد کرد که درصدد است با عنوان جمهوریخواهی و نظایر آن، در پس پرده، طرحهای انگلستان را در ایران به مرحله اجرا درآورد. مهمترین حمله و انتقاد میرزاده عشقی به رضاخان و متهم نمودن او به وابستگی به انگلیس و آلت فعل آن کشور بودن در شعری با عنوان «جمهوری سوار» متبلور شد که در جریان جمهوریخواهی رضاخان به صورت شعری نمادین در روزنامه قرن بیستم به چاپ رسید. در این شعر، داستان دزدی روایت میشود که در روستایی دورافتاده اموال مردم آن ده را سرقت میکرد، ولی پس از مدتی مردم آن ده به ماهیت پلید او پی بردند و بر آن شدند از سرقت او جلوگیری کنند، اما دزد نابکار این بار برای تداوم عمل، خود را نیازمند کسی دید که بهظاهر با مردم آن ده همراهی میکند، اما در باطن امر مجری دستورهای اوست.
🔸 عشقی همچنین در مقالهای با عنوان «جمهوری قلابی» به تحلیل ماهیت و اهداف جمهوریتی که رضاخان و طرفدارانش در پی آن بودند پرداخته و نوشته است: «چیزی که خیلی مضحک به نظر می رسد این است که گوسپندچرانهای سقز جمهوریطلب شدهاند و این گوینده با یک من فکل و کراوات ضد جمهوری هستم! کیست که این مسئله را مضحک نمیداند؟ آیا حقیقتا گوسپندچرانهای سقز جمهوریطلب شدهاند؟ آیا میفهمند جمهوری چیست؟ جمهوری خوردنی است؛ جمهوری پوشیدنی است یا جمهوری را درو میکنند و یا با جمهوری نان میپزند؟!... آیا میتوان او را صاحب عقل سلیم دانست؟ این جمهوری بود؟ یک مقاله ترجمه از روزنامه وقت ترکیه، چند مقاله و شعر و یک جریده یک کنفرانس ضیاءالواعظین، یک تصنیف و های و هوی چند نفر استفادهچی، افراشتن چند عدد پرچم قرمز و... حاصل همه اینها را نباید اسمش را بگذاریم جمهوری. خدا برکت بدهد به ایرانی، جمهوری که سی سال مقدمه میخواهد در عرض سه ماه آن را ساخت آن جمهوری قلابی و همان همسایهای که سالها خیال خوردن ایران را کرده و آن را به شکل "کلاه" میخواهند سر ایرانی بدبخت بگذارند... این جمهوری چه بوده و با ما چه مناسبت داشت؟... ما هزار گونه اصلاحات مادی و معنوی لازم داریم. که اگر آن وقت اسم جمهوری را ببریم مثل حالا مضحک و مسخرهآمیز به نظر نیاید. والا قبل از این کارها جمهوری، آن هم جمهوری قلابی برای ما تناسب کلاه و سیلندر به سر گوسپندچران سقزی خواهد بود».
🔸 این شاعر آزادیخواه حتی پس از توقف و شکست جریان جمهوریخواهی دست از مبارزه با رضاخان برنداشت و با مقالات و اشعار متعدد همچنان به مخالفت با رضاخان ادامه داد. او این کار را تا بدان مرحله پی گرفت که با چاپ کاریکاتوری در روزنامه قرن بیستم، با هدف نکوهش رضاخان و برنامههایش، جنجال بزرگی به پا کرد. این اقدام عشقی آن چنان تأثیری داشت که رضاخان تاب تحمل از کف داد و عمال وی روز ۱۲ تیرماه ۱۳۰۳ این شاعر را در خانهاش به قتل رساندند.
🔻 ابوالحسن عمیدی نوری درباره ترور میرزاده عشقی نوشته است: «... از شهربانی ترور[یستی] برای قتل عشقی اعزام شد که او را روز روشن، دم در خواستند و وقتی عشقی روبهرو با مأمور ترور شد او را با گلوله هفت تیر جابهجا کشت و فرار کرد و با آنکه معروف بود ابوالقاسمخان فرزند ضیاءالسلطان چراغبرقی که مأمور شهربانی بود او را کشت، نه او را حتی یک ساعت بازداشت نمودند و نه تحقیقی از او به عمل آوردند، بلکه راست راست میگشت و حقوق از شهربانی میگرفت تا بعد از سالها یک روز زمستان در دکانی مشروب میخورد سقف پایین آمد او را جابهجا کشت که این داستان هم معروف است».
🔸 به طور کلی ترور میرزاده عشقی یکی از تراژیکترین مرگها در یک سده اخیر ایران بوده است. ترور او را باید در نسبتی مستقیم با استبداد رضاخانی قلمداد نمود. پس از قتل او، تقریبا همه سکوت کردند و جز چند چهره انگشتشمار مثل مدرس، مصدق و بهار، کسی خطری را که عشقی در انتهای مسیر میدید، فریاد نزد. عشقی از نظر هواداران رضاخان سردار سپه، مانع بزرگی محسوب میشد و بازیخرابکن قهاری بود. صدای او یکی از بلندترین و مؤثرترین صداها و زبانش نیز بسیار گزنده و گیرا بود و ازاینرو قربانی احیای استبداد شد.
موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh