🩺 چند پارگی علم و فناوری پیامد مداخله خسارت بار وزارت بهداشت در آموزش عالی کشور
💠 چند پارگی علم و فناوری، دستپخت چندتا شدن آشپزهاست و تاکنون هزینه پیامدهای آن را مردم پرداخت کرده اند. از یک سو وزارت بهداشت با جدایی جغرافیایی میان علوم و ایجاد یک جزیره بنام علوم پزشکی، مانع ایجاد ارتباط طولی بین عرضه و تقاضای علم شده است و از سویی دیگر به تعارض منافع حاصل از مداخله نابجا و غیر تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آموزش عالی کشور وجاهت قانونی بخشیده است.
🧬 در هیچ کشوری وزارت بهداشت در آموزش عالی مداخله نمی کند تا با ملاحظات خود و با در دست داشتن ظرفیت ورودی علوم پزشکی موجب کمبود نیروی متخصص و فوق تخصص در کشور شود. در ایام شیوع ویروس کرونا مشخص شد تعداد فوق تخصص ریه در کل کشور کمتر از ۴۰۰ نفر است !! در یکسال اخیر نیز شاهد مداخله شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ظرفیت رشته های پزشکی در کشور بوده ایم که عملا مشاهده کردیم که افزایش ظرفیت به درستی اجرا نشد و در آینده نیز نخواهد شد. با این رویکرد هدایتگران وزارت بهداشت و تضاد منافع موجود، افزایش ظرفیت ها به نفع جیب ملت نخواهد بود و باید زنان و مردان سالخورده ایرانی ماهها در نوبت انتظار متخصص و فوق تخصص باقی بمانند.
💊 در همین ایام شیوع کرونا به گفته برخی مسئولان امور درمان کشور، برخی پودرهای دارویی وارداتی تجویز می شد در حالی که مشخص شده بود این داروها نه تنها موثر نیستند بلکه اثرات جانبی دارند، لیکن امکان پژوهش مستقل وجود نداشت زیرا تجویز کننده دارو خود بر امور پژوهشی علوم پزشکی سیطره داشت.
💰 سپردن آموزش عالی علوم پزشکی به وزارت بهداشت از مصادیق خسارت بار قانونی شدن تعارض منافع است. در این سالها هر گاه بحث انتزاع آموزش عالی از وزارت بهداشت مطرح شده است، برآشفتگی آشکار این وزارت را شاهد بوده ایم زیرا این وزارت مزایای مداخله نابجا در آموزش عالی را به خوبی می داند و با چنگ و دندان تلاش دارد که شرایط موجود را حفظ کند.
‼️ البته در کنار این برآشفتگی ناشی از احساس خطر وزارت بهداشت در موضوع انتزاع آموزش عالی از این وزارتخانه و تلاش وافر برای حفظ آموزش عالی در وزارت بهداشت، لحن طلبکارانه و همراه با منت گذاشتن بر سر مردم و حاکمیت برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی جای تعجب دارد. گویی مسئولان این وزارت فراموش کرده اند که مخارج تربیت پزشک، دندانپزشک، داروساز و خرید تجهیزات و.. از هزینه بیت المال تامین می شود و هیچ نهادی برای انجام وظیفه نمی تواند طلبکار ملت و حاکمیت باشد.
اگر طلبکاری برای انجام وظیفه فراگیر شود کارمندان وزارت نفت، بانک ها، پلیس و... هم می توانند بگویند که وظایف آنها حیاتی است و از حاکمیت و مردم طلبکار هستند.
⁉️ هر گاه بحث انتزاع آموزش عالی از وزارت بهداشت مطرح می شود مسئولان کنونی، سابق و اسبق وزارت بهداشت با ارائه ادله غیر منطقی از جمله اینکه وزارت علوم در کار خود مانده است یا موفق نبوده است و ... در صحنه ظاهر می شوند؛ در حالی که این مسئولان، دائم از مدیریت علمی در کشور صحبت می نمایند، ولی به یکباره مخالف رویه های علمی اثبات شده موجود در تمام دنیا مبنی بر عدم مداخله وزارت بهداشت در آموزش عالی می شوند تا وضعیت موجود را حفظ کنند.
🔀 البته وزارت علوم بدون ایراد نیست ولی انتظار مدیریت متمرکز آموزش عالی، منطقی است و در تمام دنیا یک رویه متعارف می باشد. به یاد داشته باشیم که صنایع موشکی، هسته ای، نانو، پهپاد و... همگی متاثر از فعالیت دانش آموختگان وزارت علوم بوده اند.
از طرفی، ایرادات وزارت علوم به معنای بی ایراد بودن وزارت بهداشت نیست و وزارت بهداشت نمی تواند ادعا کند که مردم از خدمات بهداشتی و درمانی آن رضایت دارند. بدیهی است که علت عدم رضایت مردم از وضعیت بهداشتی، دارو و خدمات درمانی و ... به عدم تمرکز این وزارت خانه بر وظایف خود برمی گردد. یعنی بجای تمرکز بر بهداشت و درمان، به دانشگاه داری و تحمیل هزینه مضاعف آن بر دوش کشور روی آورده است.
👈 اگر واگذاری آموزش عالی علوم پزشکی به وزارت بهداشت صحیح است؛ باید با همان توجیه، رشته های فنی و مهندسی را به وزارت صمت، رشته های منابع طبیعی، کشاورزی و دامپزشکی را به وزارت جهاد کشاورزی، رشته های علوم انسانی را به وزارت ارشاد بسپارند و وزارت علوم را رسما تعطیل نمایند. اما چنانچه مداخله وزارت بهداشت در آموزش عالی را ناصحیح می دانیم باید با شجاعت، سریعا آموزش عالی را از این وزارت منتزع کنیم و به وزارت علوم الحاق نماییم.
❌ در شرایط انباشت مسائل و مشکلات جامعه، نقش آفرینی سریع و کارآمد تمام دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی ضرورت دارد ولی شوربختانه عزمی برای اصلاح آن مشاهده نمی شود و مجلس و دولت برای خلع ید وزارت بهداشت از آموزش عالی عزمی از خود نشان نمی دهند.
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
♻️ هرکس بخشی از کار مسلمانان را بر عهده گیرد و در کار آنها مانند کار خود دلسوزی نکند؛ بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.
💐 پیامبر رحمت و مهربانی صلی الله علیه و آله و سلم
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
🌀 کلاف سر در گم زنجيره علم و فناوری در لابه لاي سامانه درمانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
💯 اگر چه علل نحیف و ضعیف بودن زنجیره علم تا فناوری و مأموریت گرایی در تولید علم و فناوری به کرات مورد مطالعه قرار گرفته اند؛ لیکن به نظر می رسد عزم جدی برای رسیدگی اساسی و حل این معضلات وجود ندارد.
🔄 در این میان تکرار برداشت های ناصحیح از رابطه بین تولید علم و مرجعیت علمی، تولید علم و مسئولیت اجتماعی و تقسیم کار رشته های مختلف برای تامین و تولید علم از یک سو و تبدیل علم به فناوری از سویی دیگر، نوعی بلاتکلیفی و تردید در ذهن هدایتگران نهاد علم کشور به ویژه وزارت علوم را در اذهان متبادر می کند.
▫️ هدف این یادداشت صرفا نقد منصفانه و کمک به سیاستگذاری علم و فناوری در وزارت علوم است. بدین منظور به چند فراز از سخنان اخیر وزیر محترم علوم اشاره و نکات و نقدهای سازنده ای ارائه می گردد:
⚜️ وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری در نشست تخصصی جشنواره شهید رجایی در ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ از سامانه نان به عنوان " گزینه حل المشاکل زنجیره علم- نیاز و علم- فناوری" نام بردند.
هر چند در این نشست از ضرورت تدوین سند ملی نوآوری کشور سخن به میان آمد و وزیر محترم علوم در این خصوص مطالب امیدوار کننده ای را ارائه نمودند؛ لیکن همچنان اذعان کردند که درب وزارت علوم در خصوص تولید علم و مرجعیت علمی بر همان پاشنه سابق می چرخد.
‼️ از میان مباحث مطرح شده در این نشست، تلاش وزیر محترم علوم برای پاسخگویی به سوالاتی مطرح نشده در خصوص علم و فناوری جالب توجه بود. برای مثال، سخن ایشان در جلسه ياد شده در خصوص این که "هم علم خوب است و هم فناوری" قاعدتا باید در پاسخ به یکی از این سه جمله/ادعاي نامعقولانه باشد که "نه علم خوب است و نه فناوری؛ علم خوب است و فناوري خوب نيست؛ علم خوب نيست و فناوري خوب است". در حالی که اساسا چنین ادعاهايي مطرح نيست و معلوم نيست وزیر محترم علوم، تحقيقات و فناوري به سخنان و ادعاهاي چه كساني پاسخ مي دهد!
👈 آنچه مورد پرسش جدی جامعه علمی کشور قرار دارد این است که راهكارهاي عملیاتی تقویت زنجیره نحیف و ضعیف علم تا فناوری چیست؟ ظاهرا شاه كليد وزیر محترم علوم براي درمان اين مشکل سامانه نان است!! سامانه نان به مثابه یک سامانه ایزوله و نقطه ای و منقطع از آموزش عالی چندپاره کشور در صورتی که ارتباطات شبکه ای با سایر سامانه های نهاد علم کشور و سامانه های بخشهای مرتبط با علم و فناوری در جامعه داشته باشد؛ می تواند تا حدی موثر باشد در غیر این صورت و به حالت جاري، اتکا به سامانه درمانی وزارت علوم چندان راهگشا نخواهد بود؛ زيرا:
▫️ در گام نخست ضرورت دارد كه علل گسست يا ضعف زنجيره علم تا فناوري شناسايي شوند. براي مثال، از علل ضعیف بودن و نحيف بودن زنجيره علم تا فناوری در نهاد علم کشور مي توان به 1) عدم ارزیابی جامع، هدفمند و مستقل از نهاد علم کشور 2) عدم تبیین مرز پژوهش های بنیادین و کاربردی 3) عدم تقسیم کار و عدم تعیین متولیان تامین و تولید علم و تبدیل علم به فناوری و محصول 4) عدم تدوین برنامه جامع پیشرفت در کشور، اشاره نمود.
❌ صرفنظر از این موارد، برداشت نادرست سکانداران نهاد علم کشور از ارتباط بین تولید علم و مرجعیت علمی می تواند برای کشور پیامدهای جبران ناپذیر داشته باشد. مرجعیت علمی عمدتا مفهومی کیفیتی است و چندان ناظر به کمّیت نیست و پافشاری وزارت علوم برای کمّیتی جلوه دادن مرجعیت علمی، دورنمای روشنی از تشکیل و تقویت زنجیره پیچیده علم تا فناوری در ذهن متبادر نمی کند. لذا بازبيني و تجديد نظر در اين شيوه نگرش اجتناب ناپذير است.
#دانشگاه
#فناوری
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
1️⃣ اهمیت تبیین مرز علم و فناوری در سياست گذاري های نهاد علم
▫️ یادداشت تخصصی
🛰 دیم کاتلین لونزدیل، علم را چنین تعریف کرده است: «دانشی که از طریق مشاهده، آزمایش و استنتاج بعدی به دست میآید... هدف دانشمند تعیین قوانین کلی و استنتاج اصول از تأثیراتی است که مشاهده میشود». از سوی دیگر، فناوری در فرهنگ لغت به عنوان "علم هنرهای صنعتی" تعریف شده است که نتیجه آن این است که یک فناور اصول علمی و تخیل را برای ایجاد محصولات مفید مورد نیاز جامعه به کار می گیرد. مهندسی را می توان مترادف فناوری در نظر گرفت.
🔹 در کتاب «کارکرد اجتماعی علم» J.D. Bernal سازماندهی ایدهآل علم و مهندسی را در جامعه این گونه توصیف میکند: هر مسئله ای که جامعه با آن مواجه میشود یا میتواند با به کارگیری اصول بنیادی شناخته شده حل شود یا به شکلی به چند سؤال اساسی تقلیل یابد تا بعدا مورد بررسی قرار گیرند. این توصیف بخش زیادی از فعالیت های انسانی را که معمولاً "تحقیق" نامیده می شود، پوشش می دهد.
🔦 معمولا در علوم پایه، پژوهش ها بدون هیچ انگیزه کاربردی و صرفا از روی کنجکاوی آغاز میشوند (فرانسیس بیکن همین تعریف را معادل علم میداند) هر چند که ممکن است در انتهای پژوهش، نتایج کاربردی حاصل شوند. علم مأموریت مستقل خود را برای کشف حقایق پنهان در مورد طبیعت دارد و دانشمندان با شهود خود در پژوهش ها پیش می روند و معمولا زیاد تحت تأثیر نیازهای کاربردی انسان نیستند.
📖 با وجود این، امروزه با استناد به محدودیت های منابع مالی و انسانی مبحث جهت دهی به پژوهش های بنیادین زیاد مطرح می شود. از سوی دیگر، مهندسان در صورت مواجهه با مشکلاتی که علم موجود برای آنها کافی نیست، منتظر دانشمندان نخواهند ماند، بلکه با استفاده از روشهای اکتشافی در قلمروی ناشناخته ها به پیش خواهند رفت و به علم مورد نظر خود برای تکمیل زنجیره علم تا فناوری/ محصول دست مییابند (نکته: تولید علم توسط مهندسان در صورت عدم تامین علم توسط علوم، مجاز است و صرفا به منظور تکمیل زنجیره علم تا فناوری قابل توجیه است لیکن مهندسان مجاز نیستند از روی کنجکاوی یا برای افزایش تعداد مقالات خود و کسب وجهه به تولید علم روی بیاورند و این عمل مصداق فعالیت غیر تخصصی است). بدیهی است که مهندسان زمانی که علم مورد نیاز آنها تامین نشده باشد، مجازند تا در صورت لزوم مرزهای دانش را گسترش دهند و از این نظر مأموریت بسیار گستردهتری نسبت به دانشمندان دارند و باید بر زمینه های زیادی از علوم مسلط باشند.
⚙️ از سوی دیگر، یک مهندس، تغییراتی را در محیط اعمال می کند که موجب بهبود شرایط زندگی می شود. فیلیپ اسپورن (یک مهندس برق) با افتخار می گوید که یک مهندس، یک محصول یا سیستم اصلی، حیاتی یا ضروری در جامعه بشری را به شیوه ای اقتصادی تر و کارآمدتر از قبل به وجود می آورد. اسپورن به عنوان یک مهندس، عناصر فلسفه مهندسی را شامل موارد زیر می داند: (1) احساس مسئولیت اجتماعی. (2) توانایی گردآوری منابع (از جمله جلب حمایت عمومی برای پروژه های مهندسی) (3) رعایت کامل اصل صرفه جویی در منابع و (4) توانایی تلفیق دانش علمی (یعنی تجربه گرایی مهندسی).
✅ بنابراین، فعالیت های مهندسی دارای شرایطی خاص هستند و باید سیاست گذاران علم و فناوری تصمیم بگیرند که فعالیت های مهندسی را بنا بر اولویت ها جهت دهی نمایند. البته علم چنین مشکلی را ندارد زیرا، علوم هر آنچه که در طبیعت هست را شناسایی می کنند و گزارش می دهند و دغدغه مشترک علوم، صداقت کامل در ارائه گزارش ها است که فیزیکدان ریچارد فاینمن آن را این گونه خلاصه کرده است: "ارائه جزئیات کامل داده ها برای کمک به دیگران به منظور داوری بدون سو گیری در مورد ارزش فعالیت علمی دانشمند".
🔁 بنابراین، اگر در علوم، دانشمندان نظریات جدیدی را ارائه نمایند، باید به پیوست، تمام نظرات و مستنداتی که آنها را نقض یا تایید می کنند نیز ارائه دهند. البته، مهندسان نمی توانند به این شکل فعالیت کنند زیرا در مهندسی کاربرد، صرفه اقتصادی و سودآوری، مبانی محوری فعالیت ها هستند؛ بنابراین امکان ارائه بسیاری از مستندات و یا استدلال های نقض کننده یک فعالیت مهندسی وجود ندارد و از این نظر شاید بتوان گفت اشتراکات مهندس و دانشمند بسیار ناچیز است؛ زیرا در مهندسی چند و چون نتایج مهم است و نتایج باید کاربردی و سودآور باشند؛ ولی در علوم نتایج صرفا گزارش می شوند و چند و چون آنها تغییرپذیر نیستند.
لینک ادامه مقاله
#دانشگاه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
2️⃣ اهمیت تبیین مرز علم و فناوری در سياست گذاري های نهاد علم
⚜️ مفهوم مسئولیت اجتماعی در ذهن مهندسان اولیه مانند برونل بی نظیر بود ولی متاسفانه بعداً تحریف شد. به نحوی که A. Weir در سال 1886 به مفهوم مسئولیت اجتماعی این گونه اشاره کرده است: "تعهداتی که سودمندی آنها اثبات شده باشد" که البته بعدا این مفهوم این گونه تغییر پیدا کرد: یک تجارت، تا زمانی که سودآور است، نیازی به اثبات سودمندی ندارد. بدین ترتیب با گذشت زمان، سودآوری به معیار اصلی فعالیت های مهندسی تبدیل شده است.
🔹 برعکس در علوم پایه، فعالیت ها عام المنفعه هستند و هیچ گونه سوداوری اقتصادی مورد نظر نیست و به همین دلیل دانشمند، عمیقا پدیده ها را بررسی و تمام حقایق را چه به سود خود باشد چه به ضرر خود، گزارش می دهد؛ زیرا ملاحظات سودآوری یا مالی در علم جایگاهی ندارد. بنابراین، ضرورت دارد که دولت ها وظیفه حمایت مالی کامل از علوم پایه را برعهده بگیرند زیرا پژوهش های علوم پایه با هدف سودآوری نیستند و ممکن است اثرات پژوهش های پایه ای دهه ها دیرتر خود را در رفاه، بهداشت، آموزش و... نشان دهند.
👈 علوم پایه با یک نگرش مصداق فرزندانی نوپا هستند که باید مورد حمایت دولت ها قرار گیرند تا به رشد و بالندگی برسند و از نگاهی دیگر همانند مادرانی هستند که نیازمند توجه هستند تا بتوانند به علوم کاربردی و مهندسی خدمات داشته باشند.
📊 برای جهت دهی به فعالیت های پژوهشی و فناورانه رشته های کاربردی و مهندسی ضرورت دارد که حمایت ها با واسطه صنایع به عمل آید (با توسعه بخش های R&D صنایع، تخفیف های مالیاتی، تخفیف تعرفه های گمرکی و پرداخت های مالی) تا صنایع با برون سپاری پژوهش های خود به رشته های کاربردی و مهندسی در دانشگاه ها به عنوان کارفرما عمل کنند و به جای مقاله، محصول یا فناوری را در ازای حمایت مالی از این گروه رشته ها مطالبه نمایند و بدين ترتيب از جهت یابی رشته های مهندسی به سمت تولید مقالات بنیادین ممانعت به عمل می آید.
📚 منابع:
1.Calvert, J. and B.R. Martin. Changing conceptions of basic research. in Background document for the workshop on policy relevance and measurement of basic research Oslo. 2001. Citeseer.
2.Ramsden, J., The differences between engineering and science. Measurement and Control, 2012. 45(5): p. 145-146.
3.Llewellyn Smith, C.H. "A quoi sertla Recherche de Base? " In Scintillations (Journal de CEA) Nos 34-40,December 1998
#دانشگاه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
🟢 وقتی هر کس از مادر خود قهر کرده کتاب مینویسد!
🔹 اگر کتابهای این زمان خودمان را با کتابهای هزار سال پیش خودمان مقایسه کنیم موجب شرمندگی خواهد بود. فرنگیها میگویند اگر به کتابهای غربی میخواهید رجوع کنید بدان کتابها رجوع کنید که تاریخش به شما نزدیکتر است زیرا کتب غربی هر چه جلو آمده بهتر و متقنتر و علمیتر و تحقیقیتر شده است، ولی اگر به کتابهای شرقی و اسلامی میخواهید رجوع کنید هر چه میتوانید به کتابهایی رجوع کنید که تاریخش از شما دورتر است و مربوط است به قرون اولیه اسلامی، زیرا هر چه جلوتر آمده بیارزشتر شده است.
🔸 البته مقداری مبالغه است، ولی بدون شک کتابهای به اصطلاح تبلیغی و دفاعی اسلامی ما همین طور است. اغلب اینها زیانشان از سودشان بیشتر است. غالباً به جای آنکه آگاهکننده و بیدارکننده باشند تخدیری و منحرف کنندهاند، به جای آنکه هدایتکننده باشند گمراهکنندهاند.
🔹 شاید علت عمده این امر بینظمی و بیتشکیلاتی سازمان روحانیت ماست، هر که از مادر خود قهر کرده هوس میکند درباره اسلام کتاب بنویسد و مینویسد و احیاناً از یک مقام مشهور و روحانی هم تقریظ میگیرد و دیگر واویلا و وامصیبتا!
📗 استاد مطهری، امدادهای غیبی در زندگی بشر، مقاله رشد اسلامی، ص۱۵۱
@motahari_ir
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
۳۰ تیر ۱۴۰۲ - طرحی برای فردا ۱۴۰۲ _ شبکه 1 - ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۲.mp3
36.35M
⛓ استعمار علمی دانشگاهها و مغزهای جهان
⁉️ آیا دانشگاهها و دانشمندان کشورهای جهان در خدمت نیازها و مسائل و مشکلات بومی کشور خود هستند؛ یا تحت سیطره نظام درجه بندی و اعطای رتبه خارجی؟؟
💸 مخارج هزینه های سنگین مالی و انسانی فعالیتهای پژوهشی از کجا تامین می شود؟؟ منافع آن نصیب چه کشورهایی می شود؟؟
❌ مراکز قدرت دنیا چه بهره هایی از پایگاههای استناد علمی جهانی می برند؟؟
▫️ رصد و پایش مسائل اجتماعی، مراکز پژوهشی و پژوهشگران کشورها
▫️ جهت دهی به مراکز علمی و دانشمندان
▫️ بی توجه کردن محققان، نسبت به نیازها و مسائل بومی
▫️ شناسایی نخبگان و فرار مغزها
▫️ و ...
همگی با هزینه خود کشورها
قصه پر غصه استعمار و استثمار شیک مغزها
👤 استاد رحیمپور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
پینوشت:
👈 رهبر معظم انقلاب و اسناد بالادستی، مکررا بر توجه به نیازها و مسائل بومی و استفاده از شاخصهای بومی ارزیابی و رتبه بندی نظام آموزش و پژوهش عالی کشور تاکید نموده اند.
❓با این وجود، اصرار وزارت علوم و وزارت بهداشت بر تداوم سلطه پایگاههای استناد علمی جهانی بر نظام آموزش و پژوهش کشور بخاطر چیست؟؟ قصور؟ تعارض منافع؟ نفوذ و خیانت؟
⛔️ آیا در کشور ما، نهادهای بالادستی یا دستگاههای نظارتی فهیم و مسوولیت شناس، برای جلوگیری از این روال خائنانه و خانمان سوز مسوولیتی بر عهده ندارند؟؟
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
🔹 اربعین، امداد الهی در عصر جدید
🔻 اربعین را از زوایای مختلف تفسیر می کنیم اما یک زاویه نگاه به اربعین از منظر نصرت و امداد الهی است. عظمت فراگیر امروز اربعین نه کار رسانه است، نه کار افراد و جبهه انقلاب و مداح ها و سخنران ها، نه کار دولت ها، اربعین حضور تاریخی امام در متن تحولات اجتماعی و تمدنی است.
🔻 در سال های اخیر بارها و بارها از رهبری شنیدیم که فرمودند به نصرت الهی ایمان داشته باشید و بارها آیه «إن تنصروا الله ینصرکم» را قرائت کردند. اما برای برخی این نصرت و امداد الهی ملموس نبود. چرا که گاهی ذهن ما نمی تواند وجه نصرت بودن برخی رخدادها را درک کند.
🔻 وقتی در تقابل تمدنی به لایههای عمیق تر می رسیم، جنگ نابرابر می شود اما مسیر را درست طی کرده ایم، امداد الهی به میدان می آید. همین که ملتی با صداقت پای دین خدا ایستاده اند و همه سختی ها را به جان خریده اند، اما جنگ نابرابر است و امکانات یکسان نیست، اما صداقت هست، در اینجا خدا ناظر است و در کنار ملت می ایستد...
🔻 ما بهطور طبیعی از رسانه مدرن لطمه میخوریم، از الگوریتمهای مدیریت ذهن، از پلتفرمها، از شبکههای اجتماعی، از همه و همه زخم میخوریم، در هجمه تبلیغاتی، در تربیت نسل در این فضای آلوده عقب میمانیم اما دقیقاً همینجاست که خدا کنار یک ملت میایستد و نصرت خود را به میدان میآورد و نظام محاسباتی همه را تغییر میدهد. چرا که وعده کرده است اگر نصرتش کنیم، نصرت مان میکند.
🔻 در این جنگ نابرابر فرهنگی، اربعین پلتفرم جدید تربیت نسل عصر ظهور شد.
🔻 در عصری که تمدن مدرن جلوه های جدیدی از عناصر کنترل اجتماعی و تغییر مسیر تمدنی را نمایش می دهد، عصر هوش مصنوعی و متاورس و... برخی احساس می کنند دین به محاق رفته است و برای آینده انسان و ایران و دین نمی توان کاری کرد، اربعین تجلی نصرت الهی می شود.
🔻 اربعین همه حیثیت تمدن غرب را به سخره می گیرد. اربعین همه معیارهای مادی را به چالش می کشد و همه محاسبات آن ها را به هم می ریزد. اربعین کثرت عزم و عدد جامعه مومنین را به نمایش می گذارد. اربعین لایه های تخیل برآمده از زیست مجازی را می درد، اربعین از پس واقعیت خیالی، یک واقعیت عینی را به نمایش می گذارد. اربعین نشان می دهد وقتی پای دین و تشیع و حسین وسط باشد، انقلاب می شود. انقلاب در جان ها، انقلاب در شهرها، انقلاب در ملتها، انقلاب در گستره کره زمین.
🔻 اربعین آمد تا بگوید دین زنده است، حسین! آینده جهان است، جامعه دینداران پویا هستند و غرب با همه هیمنه تکنولوژیک خود در مقابل عزم مومنان بیشک شکست خورده است. اربعین آمد تا بگوید آینده بشریت از کربلا می گذرد...
#اربعین
@taalighat
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
💢 ریشه معضلات در نظام کارشناسی و تصمیم سازی کشور است
♦️تصمیمسازی در تمام بخشهای جمهوری اسلامی بر مبنای معادلات کارشناسی صورت میگیرد. من این مطلب را به قویترین کارشناسهای نظام که از سیاستهای اقتصادی دولت انتقاد میکردند نیز بیان نمودهام که ریشهٔ تمامی این معضلات در همان نظرات ناقص خودتان قابل پیگیری است. اما آنها میگويند تصمیمگیری بر عهدهٔ مسئولینی است که شما انتخاب میکنید.
🌀 میگوییم آیا غیر ازاین است که تصمیمسازی به عهدهٔ شماست و این شما هستید که طرحها و لوایح را تهیه میکنید و سپس توسط روحانیون و دیگر تصمیمگیران، آنها را به امضا میرسانید؟ اشکال کار اینجاست که اصولاً معادلات شما قدرت تشخیص اهداف این ملت را نمیتواند داشته باشد. لذا باید در این جامعه، معادلهٔ متناسب با آرمانهایش حاکم باشد. شما این واقعیت را صادقانه برای ملت اعتراف نمیکنید؛ نه برای تصمیمگیران اعتراف میکنید و نه برای عموم مردم! نه به «تصمیمگیران» میگویید که درد اصلی از جانب «معادلهٔ شناسایی» ماست...
👈 اما اگر میبینید که مردم ما علیرغم فشار زیاد اقتصادی هنوز حاضر به تحمل مشکلات هستند، بهدلیل این است که انگیزهٔ مذهبی بر آنها حاکمیت دارد؛ نه اینکه کار کارشناسی شما شایستگی دارد. اگر برای ملت روشن شود که فسادهای موجود، از ناحیهٔ معادلاتی است که با انگیزهها و فرهنگ این مردم سازگاری نداشته و در واقع مانع اجرای فرمان رهبری نیز میباشند، فکر میکنید با این مسأله چگونه برخورد میکنند؟ پس این معضل، ریشه در وجود همین مدیریت [به اصطلاح] علمی [ناقص و معیوب موجود] دارد که نارسایی آن نسبت به جامعهٔ اسلامی، هر روز در حال روشنترشدن است.
♦️امروز نوک حملهٔ تهاجم دشمنان داخلی و خارجی، و شماتت دوستان ناآگاه، متوجه «تصمیمگیران» نظام اسلامی و دولتمردان دستگاههای اجرایی، تقنینی و قضایی است، و حال آنکه ریشهٔ معضل را باید در «نظام کارشناسی» کشور دانست که زمینهٔ چنین تصمیمگیریهایی را فراهم میکنند. جا دارد از این افراد به عنوان «تصمیمسازان» کشور یاد کنیم؛ کسانی که خواسته یا ناخواسته، آگاهانه یا ناآگاهانه نسخههای نامناسبی را برای درمان دردهای صعبالعلاج فرهنگی و اقتصادی میپیچند و بدون توجه توجه به تبعات سوء این کارشناسیها در درازمدت و تحمیل آثار مخرب آن بر ساختارفرهنگی نظام اسلامی و ارزشهای مقبول خاص و عام، تنها راه را در پیروی از چنین سیاستهایی میدانند.
‼️ مسلماً این کلام ما به معنای تخطئه عناصر خدوم و دلسوز شعب نظام کارشناسی کشور، نظیر سازمان برنامه و بودجه، و گلوگاههای مهم تحقیقاتی نیست. کلام ما متوجه نقصان «روش» موجود و حاکمیت ارزشهای نامتناسب با آرمانهای جامعهٔ اسلام بر الگوی عملی فعلی است که خودبهخود کارشناسان متعهد و غیرمتعهد جامعه را به سمت چنین نتایجی سوق میدهد؛ تا جایی که برخی از این عناصر که از تعهد کمتری برخوردارند، تحقق منویات مقام معظم رهبری را در خصوص برنامهٔ توسعه و نظایر آن، حداقل در شرایط فعلی ناممکن و نامعقول میدانند!
⭕️ مسلماً تا زمانی که ابزار کارشناسی، همین ابزار باشد و در معادلات و شاخصهها نیز تحوّلی بنیادین روی نداده باشد، نمیتوان خواستِ ولیِ اجتماعی نظام اسلامی را که سرپرست توسعه شناخته میشود و استراتژی کلی حرکت جامعه را در درازمدت مشخص میکند، در سراسر وجود سیاستهای خرد و کلان نظام جریان داد.
👈 در این صورت، طبیعی خواهد بود عدهای مدعی شوند که نمیتوان لااقل بخشی از احکام اجتماعی اسلام را در جامعه پیاده کرد. بله تا زمانی که ابزار و معادلات کاربردی، همین وضع را دارند، هم باید شاهد شماتتهای ناآگاهان و نااهلان باشیم، و هم خود را از اجرای تمامی احکام نورانی اسلام مغلولالید ببینیم.
📚 حسینی الهاشمی، گامی عملی در جهت اسلامیکردن فضای دانشگاهها، صفحهٔ ۲۱ و ۲۲، [با اندکی ویرایش]
@Asre_jadid_57
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
🔥تکلیف رهبری برای خبرگان
#مطالبه_گری_آرمانی
🔻چهارم اسفند ۱۴۰۱ رهبر حکیم انقلاب علما را به ارتباط با جوانان و دانشجویان و حضور در مراکز دانشجویی سفارش کردند و تشکیل حلقههای معرفتی از فضلای جوان در شهرهای مختلف با محوریت علمای بزرگ و #اعضای_مجلس_خبرگان را گامی دیگر برای ارتباط مؤثر با جوانان، خواندند و فرمودند: با حرف نو، بیان نو و منطق نو، با جوانان گفتگو و گرههای ذهنی آنها را باز کنید...
🔸پ.ن۱: شش ماه از دستور ولی فقیه می گذرد، شایسته است دفاتر علمای انقلابی و همچنین بزرگان عضو مجلس خبرگان گزارشی از اقدامات عملی خود در مسیر اجرای فرمان صریح امام خامنهای منتشر کنند.
🔸پ.ن۲: به نظر میرسد با توجه به اهمیت حیاتی جهاد تبیین برای حفظ نظام اسلامی، شاخص ارتباط نزدیک و تبیینی با مردم از شاخص های اصلی عضویت در این مجلس از دیدگاه رهبر انقلاب باشد.
🔻بنابراین ایجاب می کند جوانان و مجموعههای اصیل انقلابی در انتخابات آتی خبرگان از کسانی حمایت کرده و به آنها رای دهند که ضمن دارا بودن علم و تقوا و بصیرت سیاسی و اخلاق، #ارتباط بسیار نزدیکی با مردم داشته باشند.
🔸پ.ن۳: واقعا آیا منتخبانی که در حوزه انتخابیه خود سکونت ندارند؛ یا ماهی حداقل [بطور] متوسط حتی دو سه روز در آنجا حضور ندارند یا آنقدر پیرند که امکان تبیین ندارند یا آنقدر جوان [و بی تجربه اند و] وزانت اجتماعی کافی ندارند مناسب عضویت در مهمترین نماد در همآمیختگی اسلامیت و جمهوریت و تجلی مردمسالاری دینی هستند؟
✍️حمیدرضا ابراهیمی
@Gaami_no
[با اندکی ویرایش]
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
❌ راهی که از ابتدا اشتباه است؛
آدرس دهی نادرست وزیر علوم برای کسب مرجعیت علمی
🔹 وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تشریح اقداماتی که برای اولین بار در این وزارتخانه طی دو سال گذشته انجام شده است، گفتند که تلاش ها برای تحقق مرجعیت علمی با نمایهسازی بینالمللی مجلات تشدید شده است. (اینجا)
لینک ادامه مقاله 👇
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
❌ راهی که از ابتدا اشتباه است؛
آدرس دهی نادرست وزیر علوم برای کسب مرجعیت علمی
🔹 وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تشریح اقداماتی که برای اولین بار در این وزارتخانه طی دو سال گذشته انجام شده است، گفتند که تلاش ها برای تحقق مرجعیت علمی با نمایهسازی بینالمللی مجلات تشدید شده است. (اینجا)
📊 به منظور بررسی دورنمای راهکار در دست اقدام وزارت عتف، تعداد مجلات نمایه شده در پایگاه اسکوپوس مربوط به ایران در مقایسه با رقبای منطقه ای و چند کشور اروپایی از جمله دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ، اتریش و یک کشور آسیایی: سنگاپور و یک کشور اقیانوسیه: استرالیا، مورد بررسی قرار گرفت (جدول فوق).
🔄 بر اساس این نتایج، ایران دارای ۲۸۴ مجله با نمایه اسکوپوس است در حالی که نروژ، فنلاند، سوئد، دانمارک، سنگاپور و دانمارک به ترتیب دارای ۳۲، ۴۰، ۴۶، ۸۷ ، ۱۸۵ و ۱۹۹ مجله با همین نمایه هستند. کاش، وزیر محترم وزارت عتف و مدیران محترم ایشان به وضوح، آدرس دهی ناصحیح خود در خصوص رابطه مستقیم تعداد مجلات دارای نمایه بین المللی و مرجعیت علمی را مشاهده نمایند و به فوریت به سمت کسب مرجعیت علمی از طریق ارتقاء کیفیت علم تغییر مسیر دهند.
🖇 بدیهی است که کیفیت علم تولید شده و چارک مجلات می تواند در ارتقای جایگاه علمی کشور مفید واقع شوند؛ لیکن، تلاش وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری صرفا برای دو برابر کردن مجلات دارای نمایه بین المللی تاثیری بر مرجعیت علمی کشور نخواهد داشت؛ زیرا اگر کمّیت مجلات دارای نمایه بین المللی در زمینه تحقق مرجعیت علمی تعیین کننده بود باید در حال حاضر، ما در مقایسه با تمام رقبای منطقه ای و چند کشور منتخب اروپایی (شامل دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ، اتریش) و سایر کشورها از جمله استرالیا و سنگاپور، از نظر مرجعیت علمی با فاصله و در رتبه های بسیار بالاتری از این رقبا قرار داشتیم.
😔 تدوام آدرس دهی ناصحیح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص مرجعیت علمی و پافشاری بر آن تاسف بار و مایه خسارت کشور است.
🎯 به نظر می رسد افزایش تعداد مجلات ایرانی دارای نمایه بین المللی، به بهانه تحقق مرجعیت علمی و عدم لحاظ نقش محوری کیفیت بروندادهای پژوهشی در کنار چارک طبقه های موضوعی مجلات، دارای یک دستاورد اصلی خواهد بود و آن، افزایش تعداد مقالات ایرانی با نمایه بین الملی می باشد.
📢 در این صورت، مدیران نهاد علم کشور از اعداد و ارقام چاپ مقاله با نمایه بین المللی به وجد آمده و با خرسندی آن را به عنوان موفقیت خویش جا می زنند. البته پیامد چنین مساله ای، به محاق رفتن سایر سیاستها و راهبردهای کلان کشور در زمینه علم و فناوری در پشت هیاهوهای افزایش کمیت چاپ مقالات علمی خواهد بود.
#دانشگاه
#مرجعیت_علمی
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
💠 از رجایی و باهنر بیاموزیم
🔰 چه بسا اشخاصی هستند که اگر کدخدای ده بشوند؛ تغییر میکنند به واسطه ضعفی که در نفسشان هست، تحت تأثیر آن مقامی که پیدا میکنند؛ واقع میشوند، و اشخاصی هستند که مقام تحت تأثیر آنهاست از باب قوّت نفسی که دارند.
🔹 آقای رجایی، آقای باهنر در عین حالی که خوب، یکیشان رئیس جمهور بود، یکیشان نخست وزیر بود، اینطور نبود که ریاست در آنها تأثیر کرده باشد؛ آنها در ریاست تأثیر کرده بودند. یعنی، آنها ریاست را آورده بودند زیر چنگ خودشان، ریاست آنها را نبرده بود تحت لوای خودش.
دیدار حضرت امام خمینی (ره) با رئیس جمهور، نخست وزیر و هیأت دولت به مناسبت هفته دولت
مورخ: ۱۳۶۵/۰۶/۰۸
📚صحیفه نور جلد ۲۰ صفحه ۳۵
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
⭕️ مصادره به مطلوب به سبک وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
❓وزیر محترم علوم، با استناد به درصد همکاریهای بین المللی ایران، آنرا به عنوان شاخص مرجعیت علمی ایران (اینجا) و نشانه به رسمیت شناخته شدن اساتید و دانشمندان ما می داند. (اینجا)
اما ببینیم واقعیت از چه قرار است؟؟
📊 بر اساس داده های پایگاه scimago درصد همکاری های علمی بین المللی ایران در سال ۲۰۲۲ به حدود ۳۷ درصد رسیده است. طبق این آمار، این همکاریها برای کشورهای عربستان، پاکستان و مصر به ترتیب به حدود ۸۰، ۷۰ و ۶۰ درصد رسیده است. همچنین، همکاریهای علمی بین المللی رژیم صهیونیستی بیش از ۵۰ درصد می باشد.
🔺 بدین ترتیب، بر اساس نمودار فوق از نظر همکاری های علمی بین المللی، ایران، در میان ۶ رقیب اصلی منطقه ای، جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است!!
♨️ با این تفاصیل، وزیر محترم علوم ، تحقیقات و فناوری پاسخ بدهد که اگر عدد ۳۷ درصد همکاری علمی بین المللی و کسب رتبه پنجم بین شش رقیب اصلی منطقه ای، درخور شان کشور بزرگ ایران و بیانگر مرجعیت علمی ایران است؛ اعداد ۷۰ و ۶۰ درصد همکاری بین المللی علمی کشورهای کم بضاعت پاکستان و مصر بیانگر چیست؟
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
🔔دوره علمی «حکومت دینی و جریانهای اعتراضی: از دولت نبوی (ص) تا جمهوری اسلامی ایران»
🔻برخی محورهای دوره:
🔹اعتراض در اسلام؛ امکان یا امتناع!؟
🔸خواست افراد و احکام اسلامی؛ تعارض یا توافق!؟
🔹نسبت آشوب و اعتراض در حکومت اسلامی
🔸جريان شناسی و ماهیت شناسی مواجهه حکومت های دینی با اعتراض
🔹زمينهها، تجارب و موانع اعتراض در جمهوری اسلامی ایران
و...
👤با حضور اساتید:
🎙استاد حسن رحیمپور ازغدی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد حوزه و دانشگاه
🎙حجتالاسلام والمسلمین احمد رهدار
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام
🎙حجتالاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🎙دکتر محمد حسین رجبی دوانی
مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین علیهالسلام
🎙دکتر حمید رضا بیگدلی
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
🎙دکتر محمد باقر خرمشاد
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی
📆 تاریخ برگزاری ۲۱ و ۲۲ شهریور ماه
💻 دوره به صورت مجازی و در فضای اسکای روم برگزار میگردد.
📌به همراه اعطای گواهی معتبر برای شرکت کنندگان
🔗 پیوند ثبت نام: https://formafzar.com/form/8jxxs
💬 در صورت بروز هرگونه ابهام و سوال و همچنین دریافت اطلاعات بیشتر به آیدی @Atraze پیام دهید.
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
🟢 لزوم همراهی خودسازی و جامعهسازی
🔸با کمال تأسف الآن در اجتماع ما اکثر آنهایى که شور اسلامى دارند، دو دسته هستند: یک دسته ...اسلام براى اینها عبارت است از ذکر و دعا و نافله خواندن و زیارت رفتن و زیارت عاشورا خواندن. ...اصلًا کارى به دنیا ندارند، کارى به زندگى ندارند، کارى به مقررات اجتماعى اسلام ندارند، کارى به اصول و ارکان اسلام ندارند، کارى به تربیت اسلام ندارند، به هیچ چیز اساساً کارى ندارند.
🔹عکس العمل کندروى اینها این است که یک طبقه دیگرى پیدا شده از تندروها که واقعاً به مسائل اجتماعى اسلام اهمیت مىدهند و حساسیت هم نشان مىدهند. اینجور اشخاص از این نظر خیلى هم باارزش هستند، ولى برخى از همینها را من گاهى دیدهام که مثلًا مستطیع شده است اما به حج نمىرود. ...به نمازش اهمیت نمىدهد. به اینکه در مسائل باید تقلید کرد اهمیت نمىدهد، ...
🔸... یک نفر مسلمان، هم باید یک رابطه دائم و ثابت میان او و خداى خودش برقرار باشد و هم باید یک رابطه ثابت و دائم میان او و جامعه خودش برقرار باشد. بدون عبادت، ذکر و یاد خدا، مناجات با حق، حضور قلب، نماز و روزه نمىشود یک جامعه اسلامى ساخت و حتى خود انسان سالم نمىماند. و همچنین بدون یک اجتماع صالح و یک محیط سالم، بدون امر به معروف و نهى از منکر، بدون رسیدگى و تعاطف و تراحم میان افراد مسلمان نمىشود عابد خوبى بود.
📗 استاد مطهری، آزادی معنوی، ص۸۰
@motahari_ir
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh