وهُوَ خَيرُ الحاكِمينَ.ثُمَّ قالَ: يا أبا عَبدِ اللّهِ أنتَ شَهيدُ هذِهِ الامَّةِ؛ فَعَلَيكَ بِتَقوَى اللّهِ وَالصَّبرِ عَلى بَلائِهِ، ثُمَّ اغمِيَ عَلَيهِ ساعَةً، و أفاقَ وقالَ: هذا رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله وعَمّي حَمزَةُ و أخي جَعفَرُ و أصحابُ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله وكُلُّهُم يَقولونَ: عَجِّل قُدومَكَ عَلَينا فَإِنّا إلَيكَ مُشتاقونَ، ثُمَأدارَ عَينَيهِ في أهلِ بَيتِهِ كُلِّهِم وقالَ: أستَودِعُكُم اللّهُ جَميعاً سَدَّدَكُمُ اللّهُ جَميعاً حَفِظَكُمُ اللّهُ جَميعاً، خَليفَتي عَلَيكُمُ اللّهُ وكَفى بِاللّهِ خَليفَةً.ثُمَّ قالَ: وعَلَيكُمُ السَّلامُ يا رُسُلَ رَبّي.ثُمَّ قالَ: «لِمِثْلِ هذا فَلْيَعْمَلِ الْعامِلُونَ» «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ الَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ» وعَرِقَ جَبينُهُ وهُوَ يَذكُرُ اللّهَ كَثيراً، وما زالَ يَذكُرُ اللّهَ كَثيراً ويَتَشَهَّدُ الشَّهادَتَينِ.ثُمَّ استَقبَلَ القِبلَةَ وغَمَّضَ عَينَيهِ ومَدَّ رِجلَيهِ ويَدَيهِ وقالَ: أشهَدُ أن لا إلهَ إلَا اللّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لَهُ، و أشهَدُ أنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ ورَسولُهُ، ثُمَّ قَضى نَحبَهُ عليه السلام.و كانَت وَفاتُهُ في لَيلَةِ إحدى وعِشرينَ مِن شَهرِ رَمَضانَ، وكانَت لَيلَةُ الجُمُعَةِ سَنَةَ أربَعينَ مِنَ الهِجرَةِ.
--------------------------------------------------
📘#بحار الأنوار: ج 42 ص 293290.
♻️در ثواب نشر مطالب سهیم باشید♻️
🌐📚#حسینیه_مقتل - پایگاه تخصصی روضه و مقتل اهل بیت علیهم السلام📚🌐
@hosenih_maghtal
http://hosenih2.mihanblog.com
✅#شهادت_حضرت_علی علیه السلام
🔹#خطاب_امیرالمومنین_به_قاتل_خویش پس از ضربت خوردن:
🔻#آیا_به_تو_نیکی_نکردم؟
🔸تاريخ الطبرى به نقل از اسماعيل بن راشد:
▪️على عليه السلام فرمود:
🔺«آن مرد ( #ابن_ملجم ) را بياوريد».
🔸او را نزد على عليه السلام آوردند. سپس فرمود:
🔹«اى دشمن خدا! آيا به تو نيكى نكرده بودم؟».
▪️گفت: چرا.
🔸فرمود: «پس چه چيزى تو را بر اين كار وا داشت؟».
▪️گفت: چهل روز تيغ خود را تيز كردم و از خدا خواستم كه با آن، بدترينِ خلقش كشته شود!
🔹حضرت فرمود: «جز اين نمیبينم، كه با همين تيغ كشته میشوى و تو را نمیبينم، جز اينكه از بدترين خلقِ خدايى.
-------------------------------------------------
📚متن عربی:
🔸تاريخ الطبري عن إسماعيل بن راشد: قالَ عَلِيٌّ: عَلَيَّ بِالرَّجُلِ [ابنِ مُلجَمٍ]، فَادخِلَ عَلَيهِ، ثُمَّ قالَ: أي عَدُوَّ اللّهِ، أ لَم احسِن إلَيكَ؟! قالَ: بَلى، قالَ: فَما حَمَلَكَ عَلى هذا؟ قالَ: شَحَذتُهُ أربَعينَ صَباحا، وسَألتُ اللّهَ أن يَقتُلَ بِهِ شَرَّ خَلقِهِ، فَقالَ عليه السلام: لا أراكَ إلّا مَقتولًا بِهِ، ولا أراكَ إلّا مِن شَرِّ خَلقِهِ.
--------------------------------------------------
📘#تاريخ الطبري: ج 5 ص 145، المعجم الكبير: ج 1 ص 99 ح 168، الكامل في التاريخ: ج 2 ص 435، مقتل أمير المؤمنين: ص 30 ح 6 عن عمر بن عبد الرحمن بن نفيع بن جعدة بن هبيرة، المناقب للخوارزمي: ص 383 ح 401، البداية والنهاية: ج 7 ص 328.
#حضرت_علی علیه السلام
#شب_نوزدهم_ماه_رمضان
♻️در ثواب نشر مطالب سهیم باشید♻️
🌐📚#حسینیه_مقتل - پایگاه تخصصی روضه و مقتل اهل بیت علیهم السلام📚🌐
@hosenih_maghtal
http://hosenih2.mihanblog.com
✅#شهادت_حضرت_علی علیه السلام
🔹#گریه_و_زاری_شدید_مردم پس از ضربت خوردن امیرالمومنین (ع)
🔸بحار الأنوار به نقل از لوط بن يحيى، از استادان حديثش، از محمّد بن حنفيّه: پدرم على عليه السلام فرمود: «مرا به محلّ نمازم در خانه ام ببريد». او را به آن جا برديم، در حالیكه بيمار بود و مردم در پيرامون او و در غمى بزرگ، گريان و اندوهگين بودند، به حدّى كه از شدّت گريه و شيون در آستانه مرگ قرار داشتند.
-------------------------------------------------
📚متن عربی:
🔸عن محمّد ابن الحنفيّة: إنَّ أبي عليه السلام قالَ: احمِلوني إلى مَوضِعِ مُصَلّايَ في مَنزِلي. قالَ: فَحَمَلناهُ إلَيهِ وهُوَ مُدنِفٌ وَالنّاسُ حَولُهُ، وهُم في أمرٍ عَظيمٍ باكينَ مَحزونينَ، قَد أشرَفوا عَلَى الهَلاكِ مِن شِدَّةِ البُكاءِ وَالنَّحيبِ.
--------------------------------------------------
📘#بحارالأنوار، علامه محمد باقر مجلسی؛ج 42 ص 288.
#حضرت_علی علیه السلام
#شب_نوزدهم_ماه_رمضان
♻️در ثواب نشر مطالب سهیم باشید♻️
🌐📚#حسینیه_مقتل - پایگاه تخصصی روضه و مقتل اهل بیت علیهم السلام📚🌐
@hosenih_maghtal
http://hosenih2.mihanblog.com
✅#شهادت_حضرت_علی علیه السلام
🔹 #خوارج بعد از واقعه #نهروان در مکه جمع شدند ، هر روز بر کشتگان نهروان میگریستند ، یک روز گفتند : علی(علیه السلام) و #معاویه کار این امت را پریشان ساختند اگر هر دو را می کشتیم این امت را از زحمت ایشان آسوده می ساختیم...
🔸شخصی گفت به خدا عمروبن عاص کم از ایشان نیست بلکه اصل و ریشه فساد و فتنه اوست...
🔹پس قرار شد هر سه تن را باید کشت.
▪️#ابن_ملجم لعین گفت : من علی(علیه السلام) را میکشم.
▪️حجاج بن عبدالله گفت : من معاویه را میکشم.
▪️عمرو بن بکر تمیمی گفت : من عمروعاص را میکشم...
🔸در شب #نوزدهم_ماه_رمضان حجاج وقتی که معاویه در رکوع یا سجود نماز بود ، تیغ کشید و بر ران معاویه زد. حجاج را دستگیر کردند.
معاویه ملعون به شکرانه قتل علی(علیه السلام) حجاج را آزاد کرد.
🔹تمیمی منتظر عمروعاص در مسجد بود که آن شب قولنجی کرد و از قضا نتوانست به مسجد برود و بجای خود قاضی مصر را برای امامت نماز فرستاد.
تمیمی که فکر میکرد عمروعاص پیش نماز است قاضی را به خون غلطان کرد و سپس دستگیر شد. تمیمی را گردن زدند.
🔸اما ابن ملجم با همدستی چند تن دیگر و در هوس وصال #قطام ملعونه عزم خویش را جزم کرد و چون علی(علیه السلام) در رکعت اول سر از سجده برداشت ابن ملجم با ضربتی فرق مبارک تا موضع سجده را شکافت...
😭 حضرت فرمود : بسم الله و باالله و علی ملت رسول الله فُزتُ وَ رَبِّ الکعبه...
ابن ملجم هم دستگیر شد.
--------------------------------------------------
📘 #منتهی_الامال #شیخ_عباس_قمی
#حضرت_علی علیه السلام
♻️در ثواب نشر مطالب سهیم باشید♻️
🌐📚#حسینیه_مقتل - پایگاه تخصصی روضه و مقتل اهل بیت علیهم السلام📚🌐
@hosenih_maghtal
http://hosenih2.mihanblog.com
✅ برای مشاهده مطالب شب های قدر و شهادت امیرالمومنین علیه السلام میتوانید هشتگ های زیر را لمس بفرمایید:
🔻#شهادت_حضرت_علی علیه السلام
🔻 #نوزدهم_ماه_رمضان
🔻 #بیست_و_سوم_ماه_رمضان
🔻#دفن_حضرت_علی علیه السلام
🔻#حضرت_علی علیه السلام
🔻 #ام_كلثوم سلام الله علیها
🔻 #ابن_ملجم لعنت الله علیه
🔻 #معاویه
🔻 #خوارج
🔻 #اشعث
🔻#قطام
✅ @hosenih_maghtal
May 11
50.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #مقتل_امیرالمومنین علیه السلام
🔸با حال مناسب ببینید...
حجتالاسلام #محمدمهدی_طباخیان
↳ @hosenih_maghtal
↳ @hosseinieh_net
✅#شهادت_حضرت_علی علیه السلام
🔹در شب #نوزدهم_ماه_رمضان سنه چهلم از هجرت در وقت طلوع صبح از دست شقی ترین امت #ابن_ملجم مرادی لعین ، ضربت خورد.
🔸چون ثلثی از شب بیست یکم آن ماه گذشت روح مقدسش به ریاض جنان پرواز کرد.
🔹مدت عمر شریفش شصت و سه سال بوده.
🔸ده ساله بود که حضرت رسول به پیامبری مبعوث گردید و به آن حضرت ایمان آورد.
🔹بعد از بعثت ۱۳ سال با پیامبر در مکه ماند و بعد از هجرت به مدینه با آن حضرت ۱۰ سال در مدینه بود.
🔸در آخرین سال به مصیبت حضرت رسول مبتلا شد .
🔹بعد از پیامبر(ص) سی سال زندگی کرد.
🔸دو سال و چهار ماه در خلافت ابوبکر و ۱۱سال در خلافت عمر و ۱۲ سال در خلافت عثمان به سر برد.
🔸خلافت ظاهری آن حضرت قریب به ۵ سال طول کشید که در اکثر آن با منافقین مشغول قتال بود.
--------------------------------------------------
📘 #منتهی_الامال #شیخ_عباس_قمی
#حضرت_علی علیه السلام
♻️در ثواب نشر مطالب سهیم باشید♻️
🌐📚#حسینیه_مقتل - پایگاه تخصصی روضه و مقتل اهل بیت علیهم السلام📚🌐
@hosenih_maghtal
http://hosenih2.mihanblog.com
✅#شهادت_حضرت_علی علیه السلام
🔹#امیرالمؤمنین پس از ضربت خوردن #با_صورت_به_زمین_افتاد ....
🔸ترجمه: بحار الأنوار به نقل از لوط بن يحيى، از اساتيد روايتش:
چون امام عليه السلام ضربت را حس كرد، نناليد، صبر كرد و به حساب خدا و اجر او گذاشت و به رو افتاد، و در حالى كه كسى نزد او نبود، میگفت:
▪️«بِسم اللّه وباللّهِ وَعلى ملّةِ رسولِ اللّه!».
▪️سپس فرياد كشيد: « #ابن_ملجم ، مرا كُشت. به خداى كعبه، اين ملعونِ يهودى زاده [1] مرا كُشت. اى مردم! ابن ملجم از دستتان نگريزد ...».
🔺چون مردم صداى ضجّه را شنيدند، هر كه در مسجد بود، به سمت او دويد. همه میچرخيدند و از شدّت و وحشت فاجعه، نمیدانستند كجا میروند.
🔸دور على عليه السلام را گرفتند، در حالى كه سرش را با پارچه می بست و خون بر صورت و محاسنش جارى بود و محاسنش به خونش رنگين شده بود و میفرمود:
✳️«اين، همان است كه خدا و پيامبرش وعده داده بودند، و خدا و رسولْ راست گفتند ...».
🔹مردم وارد مسجد جامع كوفه شدند. امام حسن عليه السلام را ديدند كه سر پدرش بر دامن اوست، خونها را شسته و جاى ضربت را بسته؛ ولى همچنان از آن خون بيرون میزند و رنگ چهرهاش هرچه بيشتر سفيد متمايل به زرد میشود، با گوشه چشم به آسمان مینگرد و زبانش به تسبيح خدا و توحيد او گوياست و میگويد:
▪️«از تو میخواهم، اى خداى بلند مرتبه برتر!».امام حسن عليه السلام سر او را بر دامن گرفت. ديد كه از هوش رفته است.
😭در آن لحظه به شدّت گريست و شروع كرد به بوسيدن چهره و بين دو چشم و جايگاه سجده پدرش.
😭قطراتى از اشك ديدگانش بر صورت اميرمؤمنان چكيد. ديدگان را گشود و او را گريان ديد.
🔸فرمود: «پسرم! اين گريه چيست؟ پسرم! از اين روز به بعد، بر پدرت نگران نباش. اينك اين جدّت محمّد مصطفى است و اينها خديجه و فاطمه و حوريان بهشتی اند كه همه حلقه زده و منتظر قدوم پدرت هستند.
🔹 راحت و آسوده باش و چشمت روشن باد! دست از گريه بدار كه صداى ناله فرشتگان به آسمان بلند است.
😭فرزندم! بر پدرت بیتابى میكنى، در حالى كه فردا پس از من مسموم و مظلوم، كشته خواهى شد و برادرت همينگونه با شمشير كشته خواهد شد و به جدّ و پدر و مادرتان مى پيونديد؟».
-------------------------------------------------
📚متن عربی:
🔸بحار الأنوار عن لوط بن يحيى عن أشياخه: فَلَمّا أحَسَّ الإِمامُ بِالضرَّبِ لَم يَتَأَوَّه وصَبَرَ وَاحتَسَبَ، ووَقَعَ عَلى وَجهِهِ ولَيسَ عِندَهُ أحَدٌ قائِلًا: بِسمِ اللّهِ وبِاللّهِ وعَلى مِلَّةِ رَسولِ اللّهِ، ثُمَّ صاحَ وقالَ: قَتَلَنِي ابنُ مُلجَمٍ قَتَلَنِي اللَّعينُ ابنُ اليَهودِيَّةِ ورَبِّ الكَعبَةِ، أيُّهَا النّاسُ لا يَفوتَنَّكُمُ ابنُ مُلجَمٍ ....
فَلَمّا سَمِعَ النّاسُ الضَّجَّةَ ثارَ إلَيهِ كُلُّ مَن كانَ فِي المَسجِدِ، وصاروا يَدورونَ ولا يَدرونَ أينَ يَذهَبونَ مِن شِدَّةِ الصَّدمَةِ وَالدِّهشَةِ، ثُمَّ أحاطوا بِأَميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام وهُوَ يَشُدَّ رَأسَهُ بِمِئزَرِهِ، وَالدَّمُ يَجري عَلى وَجهِهِ ولِحيَتِهِ، وقَد خُضِبَت بِدِمائِهِ وهُوَ يَقولُ: هذا ما وَعَدَ اللّهُ ورَسولُهُ وصَدَقَ اللّهُ ورَسولُهُ ....
فَدَخَلَ النّاسُ الجامِعَ فَوَجَدُوا الحَسَنَ ورَأسَ أبيهِ في حِجرِهِ، وقَد غَسَلَ الدَّمَ عَنهُ وشَدَّ الضَّربَةَ وهِيَ بَعدَها تَشخَبُ دَماً، ووَجهُهُ قَد زادَ بَياضاً بِصُفرَةٍ، وهُوَ يَرمُقُ السَّماءَ بِطَرفِهِ ولِسانِهِ يُسَبِّحُ اللّهَ ويُوَحِّدُهُ، وهُوَ يَقولُ: أسأَلُكَ يا رَبِّ الرَّفيعَ الأَعلى فَأَخَذَ الحَسَنُ عليه السلام رَأسَهُ في حِجرِهِ فَوَجَدَهُ مَغشِيّاً عَلَيهِ، فَعِندَها بَكى بُكاءً شَديداً وجَعَلَ يُقَبِّلُ وَجهَ أبيهِ وما بَين عَينَيهِ ومَوضِعَ سُجودِهِ، فَسَقَطَ مِن دُموعِهِ قَطَراتٌ عَلى وَجهِ أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام، فَفَتَحَ عَينَيهِ فَرَآهُ باكِياً، فَقالَ لَهُ: يا بُنَيَّ ياحَسَنُ ما هذَا البُكاءُ؟ يا بُنَيَّ لارَوعُ عَلى أبيكَ بَعدَ اليَومِ، هذا جَدُّكَ مُحَمَّدٌ المُصطَفى وخَديجَةُ وفاطِمَةُ وَالحورُ العينُ مُحدِقونَ مُنتَظِرونَ قُدومَ أبيكَ، فَطِب نَفساً وقَرَّ عَيناً، وَاكفُف عَنِ البُكاءِ فَإِنَّ المَلائِكَةَ قَدِ ارتَفَعَت أصواتَهُم إلَى السَّماءِ، يا بُنَيَّ أ تَجزَعُ عَلى أبيكَ وغَداً تُقتَلُ بَعدي مَسموماً مَظلوماً؟ ويُقتَلُ أخوكَ بِالسَّيفِ هكَذا، وتَلحَقانِ بِجَدِّكُما و أبيكُما وامِّكُما.
--------------------------------------------------
📘#بحارالأنوار، علامه محمد باقر مجلسی؛ج 42 ص 281.
✳️توضیحات تکمیلی در پست پایین👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
#حضرت_علی علیه السلام
♻️در ثواب نشر مطالب سهیم باشید♻️
🌐📚#حسینیه_مقتل - پایگاه تخصصی روضه و مقتل اهل بیت علیهم السلام📚🌐
@hosenih_maghtal
http://hosenih2.mihanblog.com
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻
--------------------------------------------------
✳️توضیحات پیام بالا:
▪️1. آیا #ابن_ملجم یهودی بود؟
قاتل امیرمؤمنان (ع) یکی از مشهورترین چهرههای خوارج «عبدالرحمن بن عمرو بن ملجم مرادی» است. وی از قبیله «حمیر» و از تیرههای «مراد» است. (۱)
▪️ابن ملجم اهل و ساکن کوفه بود که همراه با بازمانده خوارج به مکه رفت. (۲)
▪️او پس از بیعت مردم با امام علی (ع) چندین بار برای بیعت نزد امام آمد، ولی حضرت ایشان را نپذیرفت، برای بار سوم که خدمت امام رسید، حضرت فرمودند: او محاسن مرا با خون پیشانیام خضاب میکند. (۳)
▪️ابنملجم از 9 نفری بود که در جنگ نهروان جان سالم به در برد و به مکه آمد و در جلسهای با حضور گروهی از تروریستها نقشه قتل امام علی (ع)، معاویه و عمروعاص را کشیدند و در کنار خانه خدا همقسم شدند که به پیمان خود وفادار باشند. او مسئولیت ترور امام علی (ع) را به عهده گرفت و به کوفه آمد و با همکاری چند تن از خوارج کوفه، چون اشعث بن قیس، وردان بن مجالد و... در سحرگاه #نوزدهم_ماه_رمضان سال چهلم هجری در محراب مسجد کوفه، حضرت را با شمشیری زهرآگین زخمی کرد که بر اثر آن امام به شهادت رسید. (۴)
▪️بررسی تاریخ نشان میدهد که ابن ملجم مرادی در سرپرستی زنی یهودی قرار داشت. روزی امام علی (ع) از اصل و تبار وی پرسید، ولی او در جواب به ذکر نام پدر کفایت کرد و امام فرمود: رسول خدا (ص) به من خبر داده که قاتل من فردی #یهودی است. (۵)
▪️منابع: ۱. البلاذری، انساب الاشراف، بیروت، دارالفکر، چاپ اول، 1417ق، ج3، ص250 و 251.
▪️۲. رشاد، علی اکبر، دانشنامه امام علی(ع)، تهران، مرکز نشر فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول، 1380ش، ج9، ص432.
▪️۳. شیخ مفید، الارشاد، ترجمه رسولی محلاتی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ ششم، 1383ش، ج1، ص13. ابن شهر آشوب، مناقب، بیروت، دارالأضواء، چاپ دوم، 1412ق، ج3، ص356 و 357.
▪️۴. الارشاد، همان، ج1، ص11 و 12. یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ترجمه آیتی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ نهم، 1382ش، ج2، ص138.
▪️۵. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چاپ سوم، 1403ق، ج42، ص262 و 263.