eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
526 ویدیو
183 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔍 لزومِ دخالت حوزه در سیاست و جیغِ سکولارها! ✍ مهدی قیاسی، عضو کانون نویسندگان حوزوی 🔅 آیت‌الله اراکی دخالت در سیاست را از باب عینیّت دیانت و سیاست وظیفه‌ی اصلی حوزه دانست و دوباره صدای جیغِ سکولارها به گوش رسید! 🔻 حضرت آیت‌الله اراکی در سخنانی فرموده‌اند: کسی که ادّعای فقاهت دارد و می‌گوید که حوزه نباید در سیاست دخالت کند آیا نمی‌فهمد که حوزه علمیّه کار اصلی‌اش دخالت در سیاست است؟ امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام اوّلین سیاسی جهان اسلام است و ما که ادّعا می‌کنیم حوزه‌های علمیّه علوی است، باید به سیاست توجه شود. 🔸 از این حیث که دیانت عین سیاست است و انبیاء و ائمه، همواره سیاست‌ورزی می‌کردند و هیچ بخش از زندگانی اهل‌بیت علیهم‌السّلام را نمی‌توان از سیاست آن‌ها تفکیک کرد، حضرت آیت‌الله اراکی وظیفه‌ی اصلی حوزه را دخالت در سیاست عنوان کردند. 🔹 این رویکرد، نگاهِ واقع‌بینانه‌ی اسلام ناب محمدی به حقیقت اسلام است و مکتب معرفتی امامین انقلاب بر این نگاه اصیل و تمدّنی اسلام استوار است. در مقابل این نگاه، رویکرد اسلام سکولار که طرفداران زیادی در بدنه‌ی غرب‌گرا، اصلاح‌طلب و برخی اساتید حوزه و دانشگاه دارد، هستند که دین و سیاست را از هم جدا می‌کنند؛ دین اسلام را تنها محدود بر ساحت فردی زندگی انسان کرده و دین را از ساحت اجتماع و زندگی اجتماعی انسان طرد می‌کنند. 🔸 در حالی‌که دین اسلام برای بسیاری از ساحت‌های اجتماعی زندگانی بشر و تعاملات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی انسان، برنامه و نظام اسلامی در راستای تحقّق تمدن اسلامی دارد، جماعت سکولار با عقبه‌ی معرفتی حذف و نادیده گرفتن و طرد این ساحت‌های اجتماعی و سعادت‌بخشِ دین اسلام به دنبال تبعیّت از نظام‌های اجتماعیِ بر پایه‌ی اومانیسم، هستند. 🔹 علوی بروجردی، از حوزویانِ شاخصی است که در این جریان حضور دارد و در مصاحبه‌ای گفته بود «ما اقتصاد اسلامی نداریم» و دین را تنها متکفّل زندگی اخروی انسان معرفی کرده بود و این بزرگ‌ترین جفا در حق ظرفیّت‌های دینی است. همچنین حسن روحانی رئیس جمهور سابق ایران در سخنانی همچون برخی مشاورانش گفته بود «ما چیزی به نام علم دینی نداریم»! متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
📌 نهضت فکری و فلسفی انقلاب اسلامی 🖌 معرفی فیلسوفان و متفکران سه نسل انقلاب اسلامی ✍ سید مهدی موسوی 🔹انقلاب اسلامی محصول و انقلاب درونی ملت ایران بود که ریشه در ارتقای فکر و تعالی اگاهی ملت نسبت به اسلام، جهان، انسان بر محوریت داشت. این ارتقا و تعالی بسبب تلاش گسترده‌ی فکری _ فلسفی و اجتماعی_اجتهادی متفکران انقلاب اسلامی بود. 🔸از ابتدای قرن ۱۴ هجری شمسی با تاسیس حوزه علمیه قم، با همت حاج شیخ عبدالکریم حائری علاوه بر نهضت فقهی و اصولی، یک نهضت فکری و فلسفی قدرتمندی با دعوت از فلاسفه تهران همچون حکیم متاله میرزا علی اکبر یزدی، آیت الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی و آیت الله العظمی شاه‌آبادی آغاز شد که بزرگترین دانش‌آموخته این مدرسه بود که به سرعت ریاست فلسفه و عرفان حوزه علمیه را عهده‌دار شد. 🔹یکی از بزرگترین اقدامات امام خمینی (ره) در رهبری و مدیریت نهضت اسلامی و انقلاب بزرگ ملت ایران، تربیت و بسیج حکیمان و فقیهان متفکری بود که راهبری جریان فکری و فلسفی انقلاب اسلامی را در مقابل جریانهای چپ و راست برعهده گرفتند تا جامعه را از انحراف و التقاط به مکاتب لیبرالیستی و سوسیالیستی حفاظت کنند و را در جامعه بگسترانند. عقلانیت توحیدی، صورتی از آگاهی و معرفت اجتماعی را به جامعه عرضه کرد که بواسطه‌ی آن عموم جامعه به ابعاد زندگی‌ساز دین و رستاخیزبخشی توحید ونظام آفرینی شریعت اسلامی پی بردند. بنابراین و فلسفی امام خمینی مقدم بر نهضت اجتماعی و سیاسی ایشان بود. 🔹 البته نقش علامه‌ی طباطبایی هم در همراهی با نهضت فکری و فرهنگی امام خمینی در حوزه‌های علمیه بسیار موثر بود و توانست حرکت امام خمینی را تقویت و عموم شاگردان ایشان را به دارایی‌های بیشتر فلسفی و قرآنی مجهز کند و مکتب اجتماعی و سیاسی اسلام را صورتبندی معرفتی نماید و از آن در برابر نسخه های وارداتی دفاع کند. 🔸با راهبری کلان امام خمینی و تلاش‌های قرانی و فلسفی علامه طباطبایی، یک نهضت فکری و فلسفی بزرگ و با نشاط در جامعه اسلامی شکل گرفت. پیش‌قراول این نهضت فلسفی استاد شهید آیت‌الله مطهری (ره) بود که به تعبیر مقام معظم رهبری ایدئولوگ نظام اجتماعی و سیاسی اسلام در عصر ماست. 🔹 شخصیت‌های ارزشمند و فیلسوفان فقیه همچون حضرات آیات شهید بهشتی، شهید مفتح، شهید باهنر، علامه جعفری، علامه حسن زاده آملی، علامه جوادی‌آملی، علامه مصباح یزدی، آیت الله العظمی سبحانی و جمع دیگر از استادان حکمت و فقاهت نقش بسیار مهمی در نهضت فکری و فلسفی انقلاب اسلامی داشتند و علاوه بر تبیین بنیان‌های فلسفی و الهیاتی اسلام و جامعه اسلامی، در برابر تلقی‌های اراده‌گرا، دیالکتیکی و سوسیالیستی از اسلام و انقلاب اسلامی ایستادند. متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
🔻۵ ویژگی افراد کم‌هوش ۱. افراد کم هوش دیگران را به خاطر اشتباهات خود سرزنش می‌کنند افراد با هوشِ پایین تمایلی به قبول مسئولیت اشتباهات خود ندارند و ترجیح می‌دهند به جای خود، دیگران را سرزنش کنند. یک مطالعه عصب شناختی انجام شده توسط جیسون اس. موزر نشان داد که مغز افراد باهوش هنگام برخورد با اشتباهات واکنش متفاوتی نشان می‌دهد. درواقع افراد باهوش می‌دانند که اشتباهات فرصتی برای یادگیری و انجام بهتر در دفعات بعدی هستند. ۲. همیشه حق با احمق هاست. افراد باهوش همیشه ذهن خود را به روی اطلاعات و پارامترهای جدید باز می‌کنند.در مقابل، افراد با هوشِ پایین با پافشاری بر دیدگاه خود، کاملا بی‌توجه به استدلال های صحیح طرف مقابل، می‌توانند تا ابد یک بحث را ادامه دهند. آنها نمی‌توانند متوجه شوند که طرف مقابل از آنها شایستگی بیشتری دارد و باهوش‌تر است. ۳. افراد کم هوش به تعارضات با خشم و پرخاشگری واکنش نشان می‌دهند این افراد زمانی که احساس می‌کنند دیگر کنترل یک موقعیت را در حدی که می‌خواهند به دست ندارند، تمایل دارند از خشم و رفتار پرخاشگرانه برای به کرسی نشاندن حرف خود استفاده کنند. ۴. احمق ها نیازها و احساسات دیگران را نادیده می‌گیرند. افراد کمتر باهوش به سختی می‌توانند تصور کنند که افرادی هم هستند که نسبت به یک موضوع تصور متفاوتی دارند و بنابراین نمی‌توانند با شما موافق باشند. ۵. افراد کم هوش فکر می‌کنند از همه بهترند افراد احمق تمایل دارند دیگران را تحقیر کنند تا خود را بهتر نشان دهند. آنها معتقدند که بالاتر از دیگران هستند و به سرعت به پیش داوری ها پاسخ می‌دهند. این نشانه هوش نیست. ✔️ صفحه پاورقی را می توانید دنبال کنید @HOWZAVIAN
🍃حضور استادان حوزه و دانشگاه را در بین اهالی قلم حوزه گرامی می‌داریم.
📝 خبر یا خبر؟! ✍️سید جواد محمدزاده در آفتاب سوزان خبرها و رسانه های غول افکن، انسان هایی با اراده دست از نشستن برداشته اند و در خبرگزاری ها و رسانه های مکتوب، شنیداری و دیداری به انعکاس و انتشار و تولید خبر؛ می پردازند که باید در مقابل این همه رنج، ایستاد و سراسر تعظیم و تشویق کرد. مرحبا به شما برادران و خواهران حالا که گذشت و مجالی برای چند خط کوتاه فراهم شد. خبر را با خبر آیا فرقی است؟ باتلاق خبر تا کنون شنیده اید؟ جذب منیزیم خبرها در شبکه های بی بی سی و اینترنشنال بر جان مخاطبان، چسبنده تر است؟ خبرها در آنسوی آبها با طوفان سهمگین هر روز می آید و ده ها و صدها مغز و اندیشه جوانان و مردم را از کاسه سر جدا می سازدو به عالم هپروت پرتاب می کند؟ متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
🍀 صبر و صداقت ✍️ جواد رستمی، روزنامه نگار حوزوی نقش انگشتر موسی(ع) دو جمله بود که آنها را از تورات گرفته بود:شکیبا باش تا مزد بگیری، راستگو باش تا بِرَهی»(عیون أخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 55 ) امام رضا(ع) از دو صفت ناجی و راهگشای زندگی بر روی انگشتر حضرت موسی سخن می گوید که عمل به آن زیست دنیای انسان را متفاوت کرده به طوری که نظر رحمت حق را جلب و ثمره آن را در دنیا و مزرعه آخرت می بیند. صبوری صفت پیامبران، اولیای خدا و ابرار و نیکان است که در برابر سختی ها در زندگی صبوری کرده و چون خدا را ناظر بر اعمال خود می دیدند این صبر و تحمل قدری آستان تر می شد. در معارف دینی صبر بر مصائب و بلایا، صبر بر عبادات و انجام آن، صبر برگناه و ترک آن و مواردی دیگر نام برده شده که هر کدام درجه ای به بندگی انسان افزوده و مقام او را در منظر حق ارتقاء می دهد. سفارش دوم انگشتر که صداقت و راستگویی است انسان را از گناه کبیره دروغ رهانیده و زمینه نفاق و دورویی را از بین برده و شخصیت او را در اجتماع به حسن رفتار و کمال تعریف می کند. حتی اگر فکر کنیم جایی با دروغ از مشکلی رها می شویم و به مقصد می رسیم اشتباه است و از آنجا که عمر دروغ کوتاه است برملا شدن آن آسیب زیادی به انسان و شخصیت او می زند بنابراین برخورد با صداقت و راستگویی هرچند سخت است و از سوی دیگر تصور ایجاد مشکل، ما را به سمت دروغ سوق می دهد اما در نهایت یک رنگی و صداقت حتی در جایی که وظیفه ای را به گردن داشته و انجام نداده ایم از جایگاه و شخصیت ما در نظر اجتماع چیزی نمی کاهد و به نوعی آن نقص را پوشش می دهد. @HOWZAVIAN
🔶خبرنگار کربلا ✍️ علی‌رضا مکتب‌دار 📌شاید لازم نباشد تاریخ خبرنگاری را در مصر باستان و یا رُم قدیم جستجو کنیم؛ هرچند شواهد گوناگونی بر تحقق ماهیت خبرنگاری، به‌معنای فراگیر آن، در آن دوران نیز می‌توان به‌دست داد. 📌سیر و سیاحت در هزارتوی تاریخ ما را می‌رساند به فرازی برجسته از آن و آن، لحظه برآمدن خورشید اسلام از مغرب ادیان است. 📌پس از بعثت عیسی به پیامبری، بیش از شش قرن، جهان بشریت از فروغ خورشید نبوت بی‌بهره بود تا آنکه آخرین فرستاده خداوند، رسالت خویش را اعلام نمود. 📌وقایع‌نگاران و گزارش‌گران، خبرهای فراوانی را درباره محیط و فرهنگ و شرایطی که پیامبر در آن پا به عرصه وجود نهاد و نیز درباره جزئی‌ترین ویژگی‌های ظاهری و رفتاری پیامبر، مخابره کرده‌اند. 📌آنان که پیامبر را دیده و درباره‌اش خبرها نگاشته بودند، درباره یکی از شبیه‌ترین افراد به او؛ یعنی نوه دختری او، حسین بن علی نیز این خبر را نگاشته‌اند که او: شبيه‌ترين فرد به رسول‌اللّه بود و اصحاب پيامبر، بارها اين نكته را در مورد شباهت سيرت و صورت او به پیامبر يادآورد شده‌اند و مخصوصا گزارش داده‌اند كـه قـامـت ايـشـان بـسيار شبيه به پيامبر بود، به‌طورى كه هر كس قامت آن حضرت را مشاهده مى‌كرد به ياد رسول خدا مى‌افتاد. 📌خبرنگاری چون انس بن مالک، در مجلس ابن زیاد، آنگاه که او با چوب، به بينى و صورت آن حضرت در درون تشت اشاره کرد و گفت: «من چهره‌اى به ايـن نـيـكـويـى نديده‌ام.» گفت: اى ابن زياد! مگر نمى‌دانى كه حسين‌بن‌على شبيه‌ترين مردم به رسول خدا بود؟ ادامه در این صفحه @HOWZAVIAN
🧃سبک زندگی در دل تابستان ✍️ علی کردانی رانی تگری در دل تابستان، دل آدم را خنک می‌کند، نوشابه‌ها هم خوش‌مزه‌اند؛ هرچند که متخصص سرشناس طب سنتی، دکتر خیراندیش می‌گوید: «نوشابه‌ها برای مردن و سست شدن بدن چیز خوبی است» او نوشابه را سمبل فرهنگ آمریکایی می‌داند و مصرف بی‌رویه آن را احترامِ به این فرهنگ تلقی کرده است. پس از دو سالِ تمام پرهیز از مصرف نوشابه، با نوشیدن مقدار کمی از آن، احساس کردم اگر کمی دیگر به خوردن نوشابه ادامه دهم، می‌میرم. 📌متن کامل یادداشت در روزنامه سراج @HOWZAVIAN
🔰 دو پرده از پیامبر کربلا ✍️ سید محمدحسین دعائی ۱. اگر امام حسین علیه السلام، در جمع جوانمردان آزاده، در کنار قمر بنی‌هاشم و با دستی باز ــ که شاید بر قبضۀ شمشیر هم بود ــ به حُر فرمود: «أ فبالموت تُخوّفنی؟» یا «مرحبا بالقتل فی سبیل الله» امام سجاد علیه السلام هم در جمع زنان و دختران اسیر، در کنار زینب کبری و البته با دستی بسته، خطاب به ابن‌زیاد فرمود: «أ بالقتل تُهدّدنی؟ أ ما علمت أن القتل لنا عادة و کرامتنا الشهادة؟» و این‌گونه بود که منطق و در تاریخ جاری شد. ۲. اگر قمربنی‌هاشم، در آن لحظات آخر، به سیدالشهداء سلام الله علیه عرض کرد: «قد ضاق صدری و سئمتُ من الحیاة و اُرید أن اَطلب ثاری من هؤلاء المنافقین»، امام سجاد علیه السلام هم با وجود مریضی و ضعف شدید، به زینب کبری سلام الله علیها فرمود: عمه جان! به من شمشیری بده تا از فرزند رسول خدا دفاع کنم؛ چراکه: «لا خیر فی الحیاة بعده». و این‌گونه بود که منطق و سامان یافت. @HOWZAVIAN
🔺نفت در برابر غذا ✍️ حجت الاسلام علی مهدیان بعد از اشغال کویت توسط عراق، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ۹۸۶ را تصویب کرد که عراق صدام را تحت فشار قرار دهند و عملا این کشور را به سمت خلع سلاح پیش ببرند. از جنگ کویت در ۱۹۹۵ تا اشغال عراق توسط آمریکا در ۲۰۰۳ این تحریمها ادامه داشت. نام این تحریم برنامه «نفت در برابر غذا» بود. این تحریم چند اثر داشت اولا عراق را در وضعیت انزوای بین المللی قرار میداد، ثانیا عراق را به مرور ضعیف و ضعیف تر میکرد. اما از سوی دیگر این طرح، آثار رسانه ای و نمادینی هم داشت، اولا چهره ای خیرخواهانه و صلح طلب برای آمریکا و جامعه جهانی درست میکرد اینکه تحریم ها در تقابل با مردم نیست بلکه در تقابل با جنگ طلبی دولتها است. و ثانیا احساس ذلت و انزوا را به داخل عراق مخابره مینمود. متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
🔸به زبان متن و تصاویر و اجزا و ترکیب این صفحه دقت کنید. عمق ناراحتی حامیان دیپلماسی التماسی را از باج دادن آمریکا به دیپلماسی انقلابی رییسی در می یابید. 🔸تفاوت می کند چه کسی رییس جمهور باشد و چه کسی رییس دستگاه دیپلماسی. صفحه دست اول @HOWZAVIAN
|حلقه کتابخوانیِ مدرسه فکرت ▪️دومین حلقه‌ی کتاب‌خوانیِ فکرت 💠 بازخوانی تحلیلی کتاب «آینه‌ی جادو، شهید آوینی» با ارائه‌ی دکتر حسین شرف الدین ▫️شرکت در این حلقه‌ی کتاب رایگان بوده و امکان مشارکت حضوری و مجازی فراهم است. برای ثبت نام به آی‌دی زیر پیام دهید: @Madrese_Fekrat ⏰ ۴ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای، چهارشنبه‌ها: ۱، ۸، ۲۹ شهریور، ۵ مهرماه مکان: قم، بلوار بسیج، موسسه شناخت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت @HOWZAVIAN