eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
530 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌دوره جدید ژئوپلیتیکی با انقلاب اسلامی ✍️ مرتضی رجائی سال ۱۳۵۷ در ایران، نه رژیم پهلوی، نه نظام استکبار و نه حتی خود مردم، باورشان نمی‌شد که با پیروزی این انقلاب، جهان وارد یک دوره جدید ژئوپلیتیکی شود. شاید معترضان این روزهای دنیا هم وسط بازه گذار به دوران جدید عالم باشند و خودشان حواسشان نیست! شاید هم با نگاه به تجربه انقلاب اسلامی، به پیروزی امیدوارند! @HOWZAVIAN
🔺سلامتی و مستی؟! ✍️ بابک شکورزاده 🔹خبر مسمومیت تعدادی از پزشکان در شیراز به دلیل مصرف مشروبات الکلی تقلبی، خبری بود که در روزهای اخیر منتشر شد و پای دادستانی را نیز به میان آورد. 🔹این خبر از این جهت بسیار جای تأسف دارد که چرا چنین گناه بزرگی این‌قدر عادی شده که کسانی که مثلا جزو اقشار فرهیخته و خواص جامعه هستند اینگونه تن به چنین عمل شنیعی زده‌اند. 🔹جالب این است که معمولا این نوع پرونده‌ها از این جهت بررسی می‌شود که چرا مشروب، تقلبی بوده و سعی، در برخورد با عوامل آن است. 🔸کسی که مشروبات الکلی یا اصطلاحا شراب درست می‌کند و یا مصرف می‌کند، هر دو مجرم هستند؛ نفس کار جرم است؛ حالا فرقی نمی‌کند که تقلبی باشد یا اصل! 🔹درست است کسی که تقلبی تولید می‌کند جرمش بیشتر است و حرام اندر حرام می‌شود؛ ولی نباید طوری تلقی شود که فقط سازنده مشروب تقلبی مجرم است! @HOWZAVIAN
🔺تنبیه نخبه‌ی خطاکار ✍️ دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه بین المللی قم ۲۹ پزشک متخصص در یک میهمانی مختلط، شرب خمر کرده‌اند! یکی مرده یکی به کما رفته و بقیه هم بستری شده‌اند! در خبرها آمده که مشروب‌فروش را به خاطر فروش جنس ناخالص دستگیر کرده‌اند! اما روش اسلامی مواجهه این است که هم با مشروب‌فروش برخورد شود و هم شرابخواران در ملأ عام حد زده شوند. تا عبرتی برای دیگران شود. @HOWZAVIAN
🔘 روز روان‌شناس تسلیت ✍️ علی مهدیان 🔹علم روان‌شناسی و اساسا هر علمی را در بستر تمدن غرب، هم میتوان بر اساس کارکردش و هم فلسفه پشتیبانش، توصیف کرد. 🔹مثلا روان‌شناسی به تعلیم و تربیت کمک میکند تا مکتب آموزشی درست کند. آموزش و پرورش هم قرار است انسانی تربیت کند که بتواند غایتهای تمدن مدرن را محقق کند. غایت تمدن مدرن، مثلا قراردادن حاکمیت یک نهادهایی است اعتباری، که مثل بت‌های دوران جاهلی به دست یک جمع خاصی اداره میشوند و همه بشر را برده خود میکنند. اراده اینها به جای حق مینشیند و اینگونه استکبار پا میگیرد. روان‌شناسی وقتی مثلا خیال را و اراده را و خلاقیت را جای اراده مینشاند و سر از مکاتب مختلف تربیتی در میآورد چنین هیولایی در نهایت میسازد. 🔹روان‌شناسی باید آدم تابع و اسیر سبک خاص زندگی تربیت کند. آدمهای شرطی شده یک نسل آن بودند، آدمهای اسیر فضای ذهن جمعی و دنیای خاص ذهنی گشتالتی یک نسل بودند و همینطور و همینطور... روان شناسی امروز در خدمت فضای مجازی و مدیریت افکار عمومی در یک دنیای ظاهرا آزاد و پر از روابط است. برای روان شناس مهم است که مثلا نقش عقیده و ایمان را بر سلولهای مغز حتی بیابد که بتواند مدیریتش کند. روان‌شناس امروز تولیداتش چه از جنس توصیفات چه از جنس فرضیات چه از جنس توصیه ها، تکمیل کننده یک کلان پروژه مدیریت ذهن و افکار عمومی است که بعد، راحت با شعار دموکراسی و لیبرالیسم بتوانند اراده ای را بر همه تحمیل کنند. کمی عمیق تر، اما همان پروژه استکبار و بردگی. 🔹روان شناسی از این جهت که در این دنیایی که همه به هم و به خودشان غریبه اند و خود را گم کرده اند به خود انسان فکر میکند و از قبل روان آدمی به مدیریت او میاندیشد رویکرد مهم و جالب توجهی است که کاش روزی در خدمت حق و وحی قرار گیرد اما دقت کنیم فعلا تعبیر «الطبیب النفسی» یا همان روان شناس ما را به اشتباه نیندازد، او صاحب علم‌النفس نیست و انسان‌شناس نیست و نمیتواند باشد چون ذات انسان تا افق «او ادنی» سرمیساید و «من عرف نفسه فقد عرف ربه» را بر سجده‌گاهش نشانده است و روان‌شناس حداکثر به کمی بالاتر از جسد فکر میکند حتی وقتی به ناخودآگاه میاندیشد. 🔹دنیای ما دردش با این روان‌شناسی مداوا نمیشود بلکه اساسا دنیای ما با همین روان شناسی‌اش دردمند است و این علم هم بخشی از آن درد عمیق بشر امروز است. اینکه حالا با آن چه کنیم مساله من نیست فعلا بد نیست به چیستی‌اش فکر کنیم، من که حقیقتا بایدن مفلوک و ترامپ دیوانه و‌ بی بی(نتانیاهو) جانی را استعاره خوبی میدانم برای فهم و شناخت این دنیای روانی، این تمدن غربی که برای برده هایش نیز به قول خودشان ذاتا دوران افسردگی و اضطراب را ساخته است. و انسانها به اندازه ای که آمیخته به آن شوند مثل پزشکان شیرازی اند که امروز با شراب دستسازشان یا مست میشوند یا مسموم یا بیهوش و یا میمیرند و با همین حال هم میخواهند مداوا کنند جسم آدمهای بیگناه اطرافشان را. این اتفاق تلخ در میان پزشکان و این وضع دیوانه وار و روانی جهان امروز همگی نشان میدهد روز روان‌شناس را باید تسلیت گفت به همه تمدن ذاتا مسموم غربی. من به «انقلاب درمانی» ایمان دارم. برای من «الطبیب النفسی»، انقلاب خمینی است. این حقیقت را دست‌کم نگیرید او میتواند همه گستره تمدنی و همه سطوح مختلف علوم و همه لایه های حیات بشری را مداوا کند. همین و بس. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎙 شماره هفت: افق تمدنی - بخش دوم 🔹 راوی: مجید نقدی ‌ مجید نقدی در این شماره، به بهانه پرسش «مهم‌ترین دغدغه تمدنی اکنون و آینده ایران چیست؟» با دکتر حبیب‌الله بابایی به بحث و گفت‌وگو پرداخته است. ‌ 📎 شنوتو 💠 تهیه شده در دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران 🔸 تدوین: مریم رضایی ‌ @HOWZAVIAN @RadioVad
☀️ هزینه‌ی فرهنگ ✍️مجید ابطحی پنج شش سال پیش با یکی از اقوام دور که تازه آشنا شده بودیم در یک جمع فامیلی بودیم؛ تقریبا بی‌مقدمه و بی‌ربط گفت: پولی که از حقوق‌های ما کم میشود، میرود سوریه و عراق. کمی بعد سراغ بودجه‌ی حوزه‌های علمیه رفت... ✔️ متن کامل @HOWZAVIAN
🔺به بهانه‌ی مرگ یک پزشک ✍️ محمد دهقانی شورکی دانش و حرفه‌ی ، پناه هر انسانی است که از درد به ستوه آمده. بخشی از درمان درد انسان در گرو دانش و یافته‌های تجربی است اما بخش دیگری از آن را باید در رشد یافتگی شخصیت و اخلاق پزشکی دنبال کرد. پزشکی صلاحیت اخلاقی نداشته باشد ، یقینا نمی‌تواند درمانگر خوبی باشد. اخبار این روزها از جامعه‌ی پزشکی شامل: ۱.مهاجرت‌های بسیار بالا ۲.خود کشی‌های قابل توجه ۳.دریافت زیرمیزی ۴.سبک زندگی بسیار مرفهانه ۵.بیماری تراشی و اقدام به الزام بیماران برای هزینه‌های بی‌مورد ۶.تجویز عمل‌های جراحی که ریسک فوت در آن هست در صورتی که هیچ ضرورتی ندارد. ۷.فرار مالیاتی ۸. و اخیرا عدول از ارزش‌های فرهنگی، اخلاقی و دینی مانند مصرف مشروبات الکلی توسط ۳۹ پزشک؛ زنگ خطری برای رنگ باختگی این تعهد اخلاقی در این قشر است. ✔️متن کامل @HOWZAVIAN
☑️ یک بام و دو هوای مروج اسلام رحمانی! ✍️مرتضی حسینی در آنتی سکولار نوشت: ‼️آقامیری استوری گذاشته که باید با هم مهربان باشیم و با گذشت، گردنه‌ها را رد کنیم! ⁉️خیلی هم عالی! حرف درستی زده! اما سوال اینجاست که چرا خودش عامل به این حرف نیست؟ چرا ادمین صفحه اینستاگرامش را چند ماه زندانی کرد و با هزار شرط و شروط برگه آزادیش را امضا کرد؟ مگر کلیدواژه تکراری و مشمئز کننده او «ببخشیم» و «امام حسین قاتل خودش را هم می‌بخشد» نبود؟ ⁉️ چرا در جلسه سخنرانی، اجازه نقد و سوال به مخاطبین خود نمی‌دهد و با فریاد و نعره ساکتشان می‌کند؟ چرا وقتی مجوز کاریش صادر نمی‌شود از صدر تا ذیل نظام را محکوم می‌کند و عربده می‌کشد؟؟ چرا نمی‌بخشد و با نجابت از کنارش عبور نمی‌کند؟ چرا نسخه اسلام رحمانی او فقط برای دیگران کار می‌کند؟ ▫️و هزاران چرای دیگر که بگذریم بهتر است. @HOWZAVIAN
🔘 آخوند‌ها به چه دردی می خورند؟! ✍️ جواد حاجی اکبری قسمت اول: هنگامی که من وارد حوزه شده بودم، افرادی که من و استعدادم را می‌شناختند، می‌گفتند: اصلاً دوره آخوندی گذشته و این کار چه فایده‌ای داره؟ من خوشحال بودم که مسائل و گرفتاری‌هایم را از اول برایم می‌شماردند. بعد از خطبه طولانی آنها می‌گفتم: این حرف‌ها را قبول دارم و بهتر از شما هم می‌دانم و چون اینها را دانسته‌ام مجبور شدم در این راه بیایم. اگر به اندازه احتیاج، روحانی و آخوند داشتیم که به من احتیاج نبود، حال شما هم باید بیایید تا این زمینه پر شود و به اندازه احتیاج و نیاز اجتماع، فقیه در دین تهیه شود و آنگاه به کارهای دیگر بپردازیم؛ چون اجتماعی که مغز و قلبش گرفتار است، فکر و روحش علیل است، نمی‌توان برایش لباس قشنگ و وسائل قشنگ و مدرن و تکنیک پیشرفته درست کرد؛ چون این تکنیک پیشرفته با این فکر مسموم و قلب آلوده جز به نابودی و هلاکت ما خدمت نمی‌کنند، جز تیغ دادن در کف زنگی مست نیست.! و در اینجا بود که همان خطبه سرایان زبردست با بیچارگی می‌گفتند: آخر ما کار داریم و بار داریم و فلان داریم و بهمان داریم و من گفتم وقتی که انسان کارهای زیادی پیش رو دارد، باید به ترتیب «الاهم و فالاهم» شروع کند و با ملاک اهمیت جلو بیاید. مگر این تربیت و آدم سازی‌ها و درمان دردها بی کاری است. این بزرگترین نیاز و بزرگترین احتیاج و در نتیجه بالاترین کار است. آخر آدم‌هایی که از درون پوک و فاسد شده‌اند، طبیب و مهندس می‌خواهند چه کار؟!! (علی صفایی حائری؛ عین_صاد، آیه های سبز، ص 204) گفته شده است که تیموریان برای احترام به روحانیون زمان خود، به آنها «آخوند» می‌گفتند، صفویان این سنت را اجر نهادند، اما قاجاریان مفهوم آن را گسترش دادند و در دوره پهلوی، حرمتش کاسته شد و حتی مورد استعمال استهزاءآمیز پیدا کرد! ظاهراً از زمان پهلوی‌ها این سؤال را بین مردم رواج دادند که؛ آخوند‌ها به چه دردی می‌خورند؟؟!! البته چیزی نگذشت که سید روح الله، جواب عملی محکمی را به آنها داد. اما اینک در آستانه روزهای پایانی ثبت نام حوزه‌های علمیه بر آن شدیم تا این سؤال غبار گرفته شده را جوابی دیگر بدهیم. روحانیت شیعه، در طول تاریخ، خدمات شایانی به انسانیت کرده است؛ چه در وادی علم و چه در وادی عمل. در ادامه به برخی از مهمترین عناوین این خبر اشاره میشود: الف: خدمات علمی: از قرن سوم (غیبت صغرا) تا کنون چهره‌های شاخصی از روحانیت و فقها را داریم که مجاهدت بسیاری در دنیای علوم دینی داشته و همواره نامشان ورد زبان‌ها بوده است. شیخ صدوق، عباس سمرقندی، ابن قولویه، ابن ابی عقیل، شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ ابوجعفر طوسی، ابن البراج، محقق کرکی، مقدس اردبیلی، سید مهدی بحرالعلوم، شیخ جعفر کاشف الغطاء، شیخ مرتضی انصاری، میرزای شیرازی بزرگ و صدها عالم دیگر که چون ستارههای درخشانی، آسمان تاریک جهالت را روشنایی دادند. همه این فرزانگان، در سایه اوصاف پیشرو، چهره ماندگار روزگار شدند: ترویج مسائل حلال و حرام الهی بدون دخل تصرف، ترویج علوم قرآن و اسلام و اهل بیت در بین مردم، جمع‌آوری و نگهداری علوم قرآنی و اسلامی و آثار و احادیث پیامبر(ص) و سنت و سیره معصومین با امکانات اندک، مهمترین پایگاه محکم اسلام در برابر حملات و انحرافات و کج‌روی‌ها، رسیدگی به محرومان، مقاومت در برابر ظلم و ستم و ... ب: خدمات عملی: خدمات عملی روحانیت در سطوح مختلف جاری بوده است؛ چه در سطح خدمات اجتماعی مانند تأسیس مدارس، مساجد، مراکز فرهنگی، بیمارستان و کمک به سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان. خلاصه اینکه اینان در تعمیر بلاد و تأمین عباد تلاش‌های فراوانی را به منصه ظهور رسانده‌اند. @HOWZAVIAN
مدرسه اندیشه ورز رحا برگزار می‌کند: 💢نشست دوم (روایتِ قانونی حجاب) 🔸سلسله نشست‌های مدرسه اندیشه‌ورز رحا 1️⃣ حجاب در حکمرانی دینی با تاکید بر اندیشه و مواضع رهبر انقلاب 👤 حجت الاسلام سعید صلح میرزایی؛ عضو مجلس خبرگان رهبری ⏰ساعت ۱۵ ============================= 2️⃣ سلبریتی و مسأله حجاب و عفاف 👤دکتر مهدیه شادمانی؛ دکتری روابط بین الملل و مدرس دانشگاه ⏰ساعت ۱۵:۳۰ ============================= 3️⃣ زوایای حقوقی مسأله حجاب 👤حجت الاسلام دکتر رضا محمدی کرجی؛ مدیر گروه حقوق و فلسفه احکام مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات ⏰ساعت ۱۶ ============================= 4️⃣ حدود فقهی مداخله در حجاب بانوان 👤حجت الاسلام دکتر حسین بستان؛ مدیر دفتر مطالعات جنسیت و جامعه ⏰ساعت ۱۶:۳۰ ============================= 🎙 دبیر جلسه: سید محمدامین نورانی ⌛️ زمان: سه شنبه 11 اردیبهشت ماه ساعت 15-17 📍 محل برگزاری در بستر اسکای روم ============================= 🔗 لینک ورود به اتاق جلسه ============================= جهت پاسخ به سوالات به لینک زیر مراجعه فرمایید: @adm_schl 🌐 رحا مدیا 👈 عضو شوید👇🏻 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | توییتر 🆔 @rahamedia