eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
444 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 اگر منظور از جمهوری اسلامی، موریانه‌های افسادطلب درون نظامند، جملات بالا اعتراف بزرگی است! 👈 غربگرایانِ تَکرارچی خدای ماست‌مالی کردن فسادند؛ پیرمرادِ سیاستشان، بخوربخور خودی‌ها را روا و فرزندش «جونیور» را مظلوم می‌دانست؛ رئیس جمهور عزیزمان هم که «یوسف» است و برادر مفسدش «بنیامین»!؛ نجفی شان همسر غیرخودی‌اش را با نثار گلوله از سر راه برداشت؛ مولاوردی شان صاحب ایدۀ عقیم‌سازی غیرخودی‌هاست؛ و ... تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل! 📌 رفتار دوگانه، خصلت همیشگی لیبرال‌هاست؛ چه با کراوات، چه با یقه دیپلمات. ریش پروفسوری و ستاری و داعشی و شش تیغ و سه تیغ و ... هم نمی‌شناسد. داخلی و خارجی هم ندارد. داخلی‌اش بر خلال فسادِ لای دندان رقیب و مخالف ذره‌بین می‌اندازد، در حالی که منار اختلاس و فحشا و ... از حلقومش بیرون زده! خارجی‌اش هم که نفتکش‌های ایرانی را قاچاقچی سوخت می‌نامد! 😉 لیبرال‌ها محشرند! مرحبا به فهمشان! @majid_pakniyat @howzavian
✔️رزمایش با انفاق فرق دارد ✍علی خردمردی 🔹پُست شیخ محمد امین رضایی و حرفهایی شبیه حرف ایشان بهانه شد تا چند خطی در این مسئله بنویسم. با حرفهای شیخ امین هم موافقم هم مخالف. ❌وجه مخالفت: این درست که نباید بسته معیشتی دادن به مردم را به عنوان یک برنامه تلقی کرد و واجبتر این است که راهی برای درمان وضع مردم پیدا کرد اما چیدن بسته ها در مکانهای مقدس به قول طلبه ها(لو خلی و نفسه) اشکالی ندارد. خیلی ها را میبینم در دوسه روز اخیر که میگویند: این مسخره بازیا چیه دیگه. 🔎ببینید؛ خوب است در واژه ی "رزمایش" کمی تامل کنیم. بار کلمه ی رزمایش با کلمه ی انفاق متفاوت است. در انفاق وجه اصلی احسان به محروم یا نیازمند است. ➿اما در رزمایش دو وجه مد نظر است. یکی احسان به نیازمند(وجه انفاق) و دیگری نشان دادن به آنان که باید ببینند. چرا ارتش و سپاه هر از گاهی رزمایش نظامی برگزار می کنند و تصاویر آن را در سر تا سر دنیا منتشر می کنند؟ دلیلش این است که در رزمایش قرار است هجمه و بار روانی روی دشمن و تحلیلگران قرار داده شود و آنان خودشان پیامی که باید بگیرند را می گیرند. 🔹رزمایش همدلی هم از این جنس است و لذا تصاویر این چنینی به خودی خود یک کار رسانه ای است که طرف مقابل بداند در کشور اسلامی ما مردم از هم غافل نیستند. 🔴حال اینکه نهاد ها و برخی دستگاه ها از این تصاویر غرض های دیگری را دنبال کنند یا اینکه چرا مرقد امام مستضعفان را مانند کاخ ساختند و از این حرفها اینجا محل بحث نیست. 📝این نوشته در پاسخ به اعتراض دوستانی است که چیدن بسته ها و کمک ها را شوآف می دانند. اگر در واژه ی رزمایش درست تامل شود، مشکل حل خواهد شد. @howzavian
🔶 مطالعه ای برای امروز دانلود کتاب اسرائیل باید از بین برود برای آندروید. 👇👇 https://myket.ir/app/zionism.israel.mustbedestroyed لینک پایگاه اینترنتی «اسرائیل باید از بین برود»👇 Destroyzion.com به ملحق شوید https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه و معرفی آثار حوزویان
اینفوگرافیک | ۳۳ شریک جنایت @howzavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ برسد به دست جوانان 📝 رسالة الیافعین الإيرانیین إلى الشباب الفلسطينيین 📃پیام ایران به جوانان فلسطینی به زبان 🇵🇸به مناسبت 🔻تاجایی که می توانید ، این پیام را همراه با های بالا ، در پخش کنید و شما هم در این مبارزه سهیم باشید @sabeghon_ir @howzavian
🔴 چرا سوریه؟ به ابداع امام راحل شکل گرفت و روزی برای مبارزه بی‌پایان مستضعفان برعلیه مستکبران گردید. پس از انقلاب اسلامی در ایران به رهبری حضرت امام (ره) و به یمن موضع گیری‌های صریح ایشان از جمله نامگذاری جمعه آخرماه رمضان به عنوان روز قدس، اسرائیل در هیچ جنگی پیروز نشد. این روزها بد نیست به بهانه تاملی دوباره به تداوم جریان اشغالگری در منطقه داشته باشیم و زمینه‌ها و اهداف آن را از زاویه‌ای نو بنگریم. «چرا سوریه؟» با روایت سید حسن نصرالله از کتاب خاطرات تونی بلر، سه سال پیش از وقوع بحران آغاز می‌شود که بلر در آنجا از اراده جهان برای نابودی کشور – و نه حکومت – سوریه سخن گفته بود. کتاب، مراحل ورود نیروهای حزب الله، ایران و روسیه به نبرد سوریه و علت‌های آن را بیان می کند و از زمینه‌ها، انگیزه‌ها، هدف‌ها، پروژه‌ها، زمان بندی‌ها، طرف‌های درگیر، محدودیت‌ها، خط قرمزها، جایگزین‌ها، مسئولیت‌ها و حال و آینده سخن می‌گوید. برشی از کتاب ؟: «روزهایی خواهند رسید و خواهیم دید و از یکدیگر سوال خواهیم کرد. خب از رسیدن سلاح به مقاومت فلسطین و لبنان جلوگیری شد. به لبنان البته رسید ولی از ورود سلاح به فلسطین جلوگیری شد و قاچاقچیان محاکمه شدند. ولی در سوریه نه، عرب علناً کمک می کند. پول می‌دهند سلاح می‌فرستند تا سوریه‌ای‌ها همدیگر را بکشند. چرا؟ برای خدمت به چه کسی؟ برای چه کسی؟ برای دیدن چه کسی؟ می توانید بگویید؟ حقیقتا… این اصرار عربی، غربی، آمریکایی و اسرائیلی به درمان نشدن، کشتار و سرنگونی نظام سوریه، درنگ نمی طلبد؟» @andishkadehmahdavi @howzavian
❌ دلایل تنفر ما از اسرائیلی ها ✍محمد ادریسی در سخنرانی ها و مصاحبه های تلویزیونی و رادیویی و یاداشت های سران اسرائیلی پر است از عبارات ها و نفرت پراکنی های که نشان دهنده اهداف و ذات آنهاست که لازم است جوانان و نوجوانان بدانند که آنها چه افکار و اعتقاداتی دارند و ما به چه دلایلی از صهیونیست ها متنفر هستیم. به دلایل مختلف از صهیونیست ها متنفریم. آری! از اسرائیل متنفریم چون اسحاق شامیر یکی از رهبران موساد، می گوید: به زودی فلسطینی ها را مانند ملخ زیر پا له می کنیم و سر آنها را به سنگ ها می کوبیم. از اسرائیل متنفریم چون بنیامین زئب مشهور به تئودور هرتسل که جنبش سیاسی صهیونیسم را پایه نهاد، می گوید: ساکنان فلسطین که فقیر هستند را باید از این مرزها خارج کنیم و به آنها هرگز شغل داده نشود و بگذارید همیشه بیکار باشند و این وسیله تنها راه استيلا بر این سرزمین است که لازم است سری و مخفیانه انجام شود. از اسرائیل متنفریم چون داوید بن گوریون اولین نخست وزیر اسرائیل، می گوید: اینها را باید از این سرزمین بیرون کنیم و ما به جای آنها بنشینیم و باید تک تک فلسطینی ها را به قتل برسانیم، به جز آنها که بخواهند در کنار ما همچون برده و بنده برای ما زندگی کنند. از اسرائیل متنفریم چون گوریون می گوید: این نقشه اسرائیل کنونی را انگلیسی ها برای ما طراحی کردند که قبول نداریم! نقشه ما که جوانان و بزرگان ما برای ما طراحی کرده اند، از نیل تا فرات است و باید مطمئن شویم که فلسطینی ها هرگز به اینجا بازنمی گردند و پیران آنها به زودی می میرند و جوانان هم فراموش می کنند که ما با آنها چه کردیم! از اسرائیل متنفریم چون ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل، می گوید: فلسطینی ها همچون تمساح هستند که هرچقدر گوشت به آنها بدهی، باز هم دوباره طلب می کنند و سیری ناپذیرند. از اسرائیل متنفریم چون مناخم بگین نخست‌وزیر اسرائیل، در یک سخنرانی می گوید: فلسطینی ها حیواناتی بیش نیستند که فقط دوپا دارند. از اسرائیل متنفریم چون رفائیل ایتان رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش رژیم اشغالگر قدس، که از فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای این رژیم بود، می گوید: هنگامی که استعمار این سرزمین تمام شود، اعراب همچون جیرجیرک های سرگیجه گرفته و مست داخل یک شیشه دربسته می شوند و از این سرزمین حتی یک سانتیمتر هم برای آنها نمی گذاریم. از اسرائیل متنفریم چون آریل شارون می گوید: این را واضح می گوییم نه سربسته که همه بدانید ما یهودیان بر آمریکا سیطره و تسلط پیدا می کنیم و آنها تمامی خواسته های ما را علیه دیگران مو به مو اجرا می کنند. از اسرائیل متنفریم چون هنگامی که یک روزنامه نگار نیویورک تایمزی از اسحاق رابین نخست‌وزیر اسرائیل، می پرسد بعد از مذاکرات با فلسطینی ها چه می کنید؟ با اشاره دست خود می گوید: همه را بیرون می کنیم. از اسرائیل متنفریم چون موشه دایان نخست وزیر اسرائیلی، در یک برنامه رادیویی می گوید: هدف نهایی ما فقط امپراطوری در جهان است. به خاطر معامله قرن از آنها بیزاریم. می گویند ما ضعیف هستیم و مقاومتی نداریم، آنها با هر وسیله ای می کوشند که ما را قانع کنند که آنها دشمنان ما نیستند، تبر نیستند، آفت نیستند و می گویند که لازم نیست ما برای قطع درخت تنومند آنها به زمین آنها وارد شویم و اقدام کنیم که به زودی یکی از خودشان در این زمین که ملک ما است، این کار را برای ما انجام می دهد. فلسطین! ما را ببخش که از ایام طفولیت به خاطر دارم که در هر خانه ای و مسجدی و هیاتی که می رفتیم، عکسی و تمثالی از قدس و اقصی و فلسطین بود اما امروز کمتر آن عکس های زیبا را می بینیم! نگران مباش ای فلسطین! که روزی را خواهی دید که پرچم نصرت الله بر القصی و قدس به اهتزاز در می آید. ای فلسطین! آنهایی را که از روی نادانی می گویند کشتن فلسطینی ها آری اما مرگ بر اسرائیل و مرگ آمریکا گفتن نه، را ببخش. ای فلسطین! آنهایی را که از روی غفلت می گویند پشتیبانی همه جانبه آمریکا از صهیونیست ها آری اما پشتیبانی همه جانبه ایران و کشورهای دیگر از فلسطینی ها نه، را ببخش. ای فلسطین! آنهایی را که از روی ترس و زبونی می گویند کشتن مسلمانان فلسطنی آری اما کشتن صهیونیست ها نه، آنها با ما کار داشته باشند و در ریز و درشت دخالت کنند اما ما هیچ کاری با آنها نداشته باشیم، آنها عهد بشکنند و ما عهد نگه داریم، را هم ببخش یا اگر خواستی هرگز نبخش. قدس میراث انبیاست، قدس مهبط الوحی است؛ آزادی قدس مستنهض می خواهد. با فلسطین ارتباط داشتن هویت ما است، با قدس ارتباط ایمانی داریم؛ فلسطین سرزمین معجزات است و خدایی که حامی قبله دوم بود، حامی قبله اول هم هست. @howzavian
🔸توصیه رهبرانقلاب به همه دلسوزان مسئله فلسطین: ۱- مبارزه برای آزادی فلسطین، جهاد فی سبیل اللّه و فریضه و مطلوب اسلامی است. محدود کردن مبارزه برای فلسطین به مسأله‌ی فلسطینی و عربی، خطائی فاحش است. ۲- هدف مبارزه، آزادی همه‌ی سرزمین فلسطین (از بحر تا نهر) و بازگشت همه‌ی فلسطینیان به کشور خویش است. ۳- از اعتماد به دولتهای غربی و مجامع جهانیِ وابسته به آنها باید پرهیز کرد. ۴- راه‌اندازی جنگهای داخلی ترفندهایی برای سرگرم کردن جبهه مقاومت است، بنا به فرموده امام خمینی: هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا ــ و نیز البتّه دشمنِ صهیونیست ــ بکشید. ۵- سیاست‌ عمده آمریکا، عادی‌سازی حضور رژیم صهیونیستی در منطقه است. باید با ویروس دیرپای رژیم صهیونیستی مبارزه و آن را ازاله کرد. ۶- همه باید ملت فلسطین را برای تداوم مبارزه یاری دهند و دست او را پُر کنند. ۷- فلسطین باید با همه‌پرسی از همه‌ی ادیان و اقوام فلسطینی اداره شود. ۹۹/۳/۲ @rasanewsagency @howzavian
برخیز بردار هنگام نبرد است... برخیز و چفیه ات را بر دوش انداز برخیز برادر از چه روی نشسته ای... مسجدی انتظار ایستادن تو را می کشد برخیز برادر کودکی چشم در راه است و پدری که سالهاست رفته و کودک همچنان امیدوار برگشت پدر است... آن طرف تر مادری گریه می کند بغضش را پنهان کرده و با صدایی شکسته و لرزه کودکش را لا لایی می دهد... خانه ای که غضب شده و آواره گشته اند... خواهری که خواب را گم کرده است و خود را نیز... وجودش ترس گشته و لرز... خوابش خیال شده و خیالش خواب... پدر را در خواب می بیند زیر چکمه های اهریمن... چشمانش کبود گشته و خرابه ای که آن را منزل گزیدند... سوز سرمایی که استخوان می شکند و پسر بچه ای که با شمشیر چوبی اش خیال مبارزه را در خود می پروراند... مادری به فکر نان است و کودکی به فکر شیر اما آن طرف همین خرابه بوی سور بر پا شده است. غذاهای رنگارنگ که از خون پدران و زمین فرزندان تزیین شده است. شرابی که عقلها را مست می کند و دندان ها را پر حقد و صبوعیتی که مستی شراب نیز پیش آن رنگ باخته است. نقشه ای که هر روز بزرگ می شود و سفارتی که روز به روز به شهری دیگر می رود. و اما قدس... همان بیتی که مقدس بود همانجایی که می بایست بی کفش رفت که مکانی مقدس است، این بار زیر چکمه های نجس ترین خلق افتاده است همانایی که اقیانوس ها آب هم از رفع نجاست آن عاجزند... آه قدس... سردار سپاهت چه شد؟ هنوز خون عزیزت در زمین مانده است برخیز برادر... وقت نشستن نیست... @howzavian
👌امان دیگران باشیم 💐بردباری امیرالمؤمنین علی عليه‌السلام ▪️ روزی امیرمؤمنان عليه‌السلام چند بار خدمتکارشان را صدا زدند ولی او پاسخ نداد. امام عليه السلام بيرون آمدند و او را كنارِ در يافتند. حضرت به او فرمود: چه چيز موجب شد پاسخ مرا ندهى؟ گفت: حال پاسخ گفتن نداشتم و سستى كردم و خود را از کیفر و مجازات شما در امان مى ديدم. امام عليه السلام فرمود: سپاس خداى را كه مرا از كسانى قرار داد كه خلقش از او در امان‌اند. 📚 مناقب آل أبي طالب عليهم‌السلام،ج‏2، ص113 @howzavian
🔴 پاسخ به شبهه ای درباره فلسطین ✍محمد ادریسی مسائل فقهی مربوط به مسئله فلسطین صهیونیست ها با استراتژی هایی همچون هجوم و مصادره و ترساندن و خونریزی مستمر، سعی در به غارت بردن سرزمین فلسطین داشته و دارند که با موانع زیر روبرو هستند: اول: مقاومت جوانان دوم: جرات و جسارت و شجاعت سوم: حب شهادت زنان و مردان و حتی کودکان ساده اندیش ها و ساده دلان در مورد فلسطین شبهه وارد می کنند و می گویند که صهیونیست ها سرزمین فلسطینی ها را خریده اند و پول آن را هم داده اند که باید از آنها پرسید: 1_ آیا کسی حاضر است وطن خود را بفروشد؟ مگر شما نمی گویید وطن مثل مادر است؟ آیا دیده اید کسی مادرفروش شود؟! آیا این عقلی است؟ 2_آیا کسی که سرزمین خود را فروخت، دوباره می رود با هر قیمتی،حتی جان و خون دادن و استشهاد و شهادت ،بازپس بگیرد؟! 3_ آیا شما تا به حال سندی یا نشانه ای دیده اید که صهیونیست ها در دادگاه های بین المللی به همه نشان بدهند که دلیل محکم بر فروش و خرید سرزمین های فلسطین باشد؟! اسرائیل اختاپوت است و به فلسطین اکتفا نمی کند. برای قطع بازوهای این اختاپوت جهانی و استنهاض و نهضت امت اسلام علیه صهیونیست ها، یک ولی امر واحد جهانی نیاز هست و اگر این نهضت جهانی و مهم تا به امروز آنگونه که شایسته است، محقق نشده، به خاطر این است که همه گوش به فرمان یک ولی امر واحد جهانی نبوده اند. وظیفه مهم ولی امر واحد در مسئله فلسطین عبارتند از: اولا: شناسایی تهدیدها و خطرات و بیان اهمیت قدس و اقصی برای اسلام است که فلسطین تنها متعلق به فلسطینی ها نیست بلکه به تک تک مسلمان ها تعلق دارد و سقوط آن ذلت و صعود آن عزت مسلمانان است ثانیا: تایید حرکت های مقاومت و پشتیبانی مادی و معنوی ثالثا: تاکید بر عدم قومیت گرایی در مسئله مهم فلسطین رابعا: دوری از اختلاف های سیاسی در این مسئله مهم خامسا: پیش بینی نقشه صهیونیست ها و بازی های سیاسی آنها را کند و افشا نماید سادسا: مسائل فقهی مربوط به مسئله فلسطین را پاسخ دهد و آنها را برای همه مسلمانان بیان کند. به عنوان مثال، این 17 سئوال فقهی در مورد فلسطین و اسرائیل را مطرح نماید: 1_حکم شرع در برابر کسانی که در حمایت از صهیونیست ها سکوت اختیار می کنند، چیست؟ 2_افراد و گروه ها و تشکل هایی که از اسرائیلی ها و صهیونیست ها حمایت مادی و معنوی می کنند و با آنها تعامل دارند و نیروی انسانی در اختیار آنها قرار می دهند، چه حکمی دارند؟ 3_تعهدات دائمی و موقت با یهودیان چه حکمی دارد؟ 4_ اشغال و فتح سفارت های صهیونیستی توسط مسلمان چه حکمی دارد؟ 5_ سیاستمدران و دولتمردانی که حکم ولی امر را که مربوط به فلسطین است، نقض کنند، چه محکومیت های در انتظار آنها خواهد بود؟ 6_ آنها که در جهت حمایت از صهیونیست ها سخنی می گویند و عملی انجام می دهند و جاسوسی می کنند و جاده صاف کن می شوند، چه حکمی دارند؟ 7_ حکم شرعی فروش نفت و گاز و مواد خام و مبادلات تجاری با صهیونیست ها چیست؟ 8_ آیا خودی های اسرائیلی‌منش، از نظر شرع و اسلام حکم محارب یا فاسق یا منافق دارند؟ 9_حکم کسی که از نظر فکری و طرح و استراتژی به صهیونیست ها کمک می کند، چیست؟ 10_ مهمترین واجب کفایی و مهمترین واجب فوری در رابطه با فلسطین و اسرائیل چیست؟ 11_ حکم شرع در برابر کسانی که به فلسطینی ها برای مقاومت و دفاع از وطن و سرزمین خود فحش می دهند و برای اسرائیلی ها در مکاتبات خود دعا می کنند، چیست؟ 12_ آیا اسرائیل برای ما حکم دوست را دارد یا حکم محارب را دارد یا حکم دشمن عادی را دارد یا حکم یکی از طرفین قرارداد را دارد؟ 13_آیا آن قسمت هایی که از سرزمین فلسطین اشغال شده، واجب است آزاد شود یا متعلق به اسرائیلی ها است؟ 14_آیا شرکت های صهیونیستی که خارج از محدوده اسرائیل اشغالی هستند، هم جزئی از اغتصاب های آنها به حساب می آید؟ 15_مسئله فلسطین و قدس و اقصی از نظر اقتصادی، امنیتی، نظامی، سیاسی، اجتماعی و... از قضیه های اولیه است یا ثانویه و از صغریات است یا کبریات؟ 16_ آیا خمس و زکات به مجاهدان و مدافعان قدس و فلسطین و اقصی تعلق می گیرد؟ 17_ آیا مهاجران از سرزمین های اشغالی فلسطین می توانند علاوه بر اقامت دائمی در کشورهای دیگر اسلامی، تابعیت داشته باشند و از بیت المال و یارانه و خدمات استفاده نمایند؟ @howzavian
🖌تحلیلی بر بیانات دیدار دانشجویی رهبر انقلاب؛ 🔎سه گانه تمدن ساز در یک دیدار راهبردی ✍ علیرضامحمدلو، پژوهشگر حوزه دین و رسانه 🔸بحران بهداشتی جهانی خودساخته یا غرب باعث شد که نقاط ضعفِ معرفتی، مدیریتی و اجتماعی غرب، رو شده و ضعف الهیاتی برای تولیدمعنای برتر و کارآمد و امیدبخش زندگی و جهت انسجام و انظباط بخشی به جامعه، علنی شده و به اثبات بین الاذهانی برسد. 🔸در چنین فضایی و در شرایطی که دنیا در حال تغییر وضعیت تمدنی است و جهان بشریت یک جهش و شیفت فکری_معرفتی را در زمینه مدیریت و تحولات پارادایمی دارد، رهبرانقلاب با همان درایت و آرامش و تیزبینی همیشگی، قرار سالانه اش با جوانان تحصیلکرده و بدنه علمی_انرژیک جامعه را تعطیل نمی کند و به مقولات بسیار جدی و جریان ساز تاکید و اشاره می نماید. 🔸در این نشست صمیمی که با وجود چاشنی مجازی بودن، چیزی از ارزش های معرفتی و معنوی و تشکیلاتی آن کم نمی شود، به موضوعات متعددی اشاره می شود که اگر بخواهیم در سه مقوله بسیارمهم خلاصه کنیم، ۱.تقویت فرد و خانواده، ۲.چابک سازی و پاسخگوبودن ساختارها و ۳.مساله گفتمان سازی، بعنوان سه عنصر برجسته در یک تحلیل اجتماعی و ساخت تمدنی قابل فهم و اشاره است. ◽️مستحضرید که هرساختاری برای حفظ پویایی و فرار از خستگی و ناکارآمدی، بایستی پاسخگو بوده و از نیروهای تازه نفس و خوش فکر برای خود بهره مند شود. بنظر می رسد که رهبرانقلاب با درک درست این نکته که جریان نیازمند کنترل و بازتعریف و ایجاد پویایی است، مساله جدی را در صحبت هایشان پررنگ تر از همیشه مطرح نمودند. ◽️در همین راستا و درجهت چابک سازی و شکوفایی ساختارها، و عامل را بعنوان راه حل کارآمدسازی و کاستن از ضعف های نظام بروکراتیک برشمردند و با نام بردن‌از و جریان سازی چون و همچنین بعنوان راه علاج مشکلات مدیریتی کشور، بر این مساله صحه گذاشتند. دقت در اینکه عامل را مکمل و راهبر و نه نقطه مقابل و بدیل ساختار می دانند، نکته مهمی در فهم ذهنیت اجتماعی حضرت آقا می باشد. ◽️نکته مهم دیگر گفتمان سازی و ایجاد ذهنیت صحیح در افکارعمومی بود که بعنوان یک ضرورت فوری مطرح گردید تا ایده های انقلابی و تمدنی در اتاق فکرها و اندیشکده ها جانماند و طبیعتا داشتنِ اندیشه های دینی و انقلابی، لازمه این امر مهم و ضروری است. ◽️لازم به توضیح می باشد که هرساختاری برای تثبیت و مردمی سازی ایده هایش نیازمند و کاررسانه ای فعال می باشد اما بدون تربیت عناصر و انسان های تربیت یافته، به مرور دچار فرسودگی و کهنگی خواهد شد و از تب و تاب اولیه خواهد افتاد و قابلیت انتقال به نسل های آینده را از دست خواهد داد. ◽️بهمین منظور ایشان با دقت نظر به ویژگی های انسان طراز انقلابی، و را جهت رفع انحراف و انفعال بعنوان فاکتورهای جدی مطرح نمودند که طبیعتا نقش تربیت و کارفرهنگی در محیط های آموزشی رسمی و غیررسمی و حتی رسانه ای بسیار مهم و چشمگیر خواهد بود. 🔹تاکید بر معرفت افزایی و تکیه بر معنویت اصیل دینی در حرکت های علمی و اجتماعی و در عصر پست مدرن و ، نوعی ساختارشکنی و راهبری تمدنی است که نشان از تسلیم نشدن و حفظ استقلال جریان انقلاب در برابر و چارچوب سازی معنایی غربی است که عقلانیت بشر را در تنگنایِ و جبری_رسانه ای خودشان، به مرحله حذف کامل کشیده اند. 🔹همانگونه که مورد تاکید رهبر انقلاب نیز قرار گرفت، بعنوان هسته اصلی تمدن دینی مقوله ای است که بایستی جدی گرفته شده و تمام‌ظرفیت های رسانه ای و ذخیره های معرفتی و آموزشی نظام در خدمت تقویت این ساز و محوری قرار بگیرد که اگر چنین نشد، در بلندمدت، آسیب هایی چون طلاق و اعتیاد و افسردگی و بی هویتی ناشی از ضعف بنیه خانوادگی، بعنوان نظام، گریبان جامعه را خواهد گرفت. 🔹پس تقویت فرد و خانواده، گفتمان سازی و فهم درست کاررسانه ای، تقویت ساختارهای کارآمد و مهربان و پاسخگو مقولاتی است که با تربیت انسان های مومن، انقلابی و جریان ساز و دریک کلام، (اینتروپر) ممکن و هموار خواهد شد. @andisheengelabi @howzavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر روزی که گناه نکنیم، عید است. هر روزی که دلی را به درد نیاوریم، عید است. هر روزی که غم همسایه بخوریم، عید است. هر گامی که برای تمدن ایرانی اسلامی بر می داریم، عید است. هر ثانیه ای که به حذف دشمن بشر نزدیک می شویم، عید است. عید همان لبخند خداست که باید در خنده های کودکان یتیم جویا شویم. عید همان مطالبه حق برای هر مظلوم در هر نقطه جهان است. و عید فطر، عید بازگشت به فطرت است، به عدالت، به توحید، به لبخند هر انسان، به خدای احد کریم. @pooyanevisi @howzavian
📌لاریجانی رفت تا برگردد! علی اردشیر لاریجانی بالأخره پس از ۳ دوره تکیه بر صندلی ریاست مجلس شورای اسلامی، سرانجام در آخرین جلسه مجلس دهم با جمله: "مجلس تمام گشت ولی باید گفت در تو پایان نیست، آغازی دگر باید تو را" به کار خود پایان داد. همزمان، تیم رسانه ای علی لاریجانی سعی داشت تا با انتشار یادداشت ها و پیام های قدردانی از سوی برخی مراجع عظام تقلید، شخصیت های برجسته حوزوی و نیز مسئولین بلندپایه لشگری و کشوری بدون توجه به جاده صاف کنی های وی برای دولت تدبیر خصوصا در رابطه با تصویب برجام، او را به چهره ای ممتاز و بی همتا در خدمت به مردم تبدیل کند. به نظر میرسد با توجه به عدم شرکت لاریجانی در یازدهمین دوره مجلس و آغاز به کار تیم رسانه ای برای تطهیر چهره او، ظن آمادگی او برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری را تقویت میکند. فرصت دو ساله ای که میتواند اقدامات لاریجانی را نزد افکار عمومی به دست فراموشی بسپارد و چهره ای محبوب از وی بازسازی کند. لاریجانی نرفت که برود، رفت که برگردد! @soleimaniqomi @howzavian
1_1918553.pdf
5.46M
✅ خلاصه معراج السعادة 🌹 يا المقامات العالية 👌مرحوم حاج شيخ عباس قمی 📝دنبال یک کتاب اخلاقی خلاصه می گردی این کتاب رو بخون... 🔸سایر کتب دینی و اخلاقی را در این کانال کنید. @m_serat @howzavian
✅روز یادبود ✍نیما ارزانی آمریکا این کشور پهناور دارای ایالات متعدد، نژادهایی متنوع و قومیت های مختلف در یک قرن اخیر تحولات و کشمکش های فراوانی را شاهد بوده به گونه ای که تاریخ یک قرن اخیر این کشور شاید بتواند سند و منبعی عبرت آموز برای سایر کشورهای جهان باشد و این نه به دلیل پیشرفت ها بلکه به دلیل گسترش دخالت ها و حضور استعماری آمریکا در کشور های مختلف. سلطه طلبی این ابرقدرت نه تنها برایش کم هزینه نبوده بلکه در طی سالهای متمادی، مردم آمریکا را بطور غیرمستقیم درگیر تبعات جنگ و درگیری های سردمداران این کشور در راستای زیاده خواهی هایشان کرده است. در این میان سربازان و جوانان آمریکایی زیادی به صورت مستقیم قربانی سیاست های جنگ طلبانه ی سیاستمداران خود شده اند. سیاستی که برای حفظ خود و اثبات کارآمدی خویش سعی در خوب جلوه دادن عملکرد خویش داشته و تا جایی پیش می رود که وانمود می کند کشته شدگان در جنگ برای آنها بسیار ارزشمند هستند. با این رویکرد هر ساله با شروع تعطیلات تابستانی مراسم جشن روز یادبود به صورت نمادین و در جهت تجلیل و یادآوری مقام کهنه سربازان و کشته شدگان جنگ های آمریکا برگزار می شود. مراسمی که از رئیس جمهوری آمریکا گرفته تا سایر سران کشور در آن حضور دارند. اما مساله ای که در اینجا قابل طرح است بیان مفهوم حقیقی و هویت واقعی این مراسم و نحوه انتقال آن به نسل های آینده توسط سیاستمداران و گردانندگان این جشن در آمریکاست؛ چراکه وقتی به تاریخ آمریکا نگاه می کنیم در می یابیم که در طول یکصد و پنجاه سال گذشته بیش از ۱۰ مورد جنگ خارجی و شماری درگیری‌های داخلی با کشته و تلفات زیاد تنها ارمغانی برای این کشور نوپا بوده است که نشان از اشتهای سیری ناپذیر سردمداران این کشور در کشورگشایی دارد. وقتی به تاریخ درگیری ها و تجاوز آمریکایی ها به سرخپوستان بومی نگاه می کنیم و شمار جنگ های داخلی و خارجی این کشور را مطالعه می کنیم در می یابیم که، روز یادبود، در حقیقت روزی است برای گرامیداشت وحشیگری ها و جنایات علیه بشریت یا شاید جنایت علیه سرخپوستان که روزی بومیان آن کشور بودند. این جشن بیشتر از یادبود، مفاهیمی همچون تبعیض نژادی و نوعی نژادپرستی آمریکایی‌ها را نشان می دهد. با وجود گذار از آن سالها هنوز دولتمردان آمریکا در تلاش برای حفظ این روحیه نژاد پرستانه ی خویش هستند و سعی دارند این فرهنگ را به شیوه ای جدید به نسل های بعد نیز انتقال دهند. این تفکر به گونه ای در ذهن جوانان رسوخ کرده که موجب ایجاد ناهنجاری هایی هم شده که نتایج بارز آن در تیراندازی دانش آموزان به معلم ها، همکلاسی ها و… خود را نشان داده است. کشوری که از حقوق بشر و کرامت انسانی سخن می گوید اول باید به این سوال اساسی پاسخ دهد که چرا سنگ بنای تمدن نوپای خویش را با نژاد پرستی و جنایت علیه بشریت پایه گذاری کرده است آیا در مفهوم سیاست آنها کرامت انسانها و حقوق بشر معنا و مفهوم دیگری دارد؟ در سال های اخیر بعد از تصمیم کنگره، این جشن برای یادآوری یاد تمامی درگذشتگان جنگ های آمریکا برگزار می شود کشته شدگانی که بی تقصیر، قربانی سیاست جنگ طلبانه مشتی سیاستمدار جاهل شده اند که هر سال فقط یک روز برایشان جشن می گیرند آن هم نه برای آن سربازان کشته شده بلکه این بهانه ای است برای شروع تفریحات تابستانه شان. اما در اینجا این سوال پیش می‌آید که اساسا چرا باید این همه جنگ و کشته توسط یک کشور وجود داشته باشد؟ ضرورت دخالت، لشکرکشی و جنگ و خونریزی توسط کشوری مدعی حقوق بشر چیست؟ وقتی می‌بینیم که رئیس‌جمهور سابق آمریکا در همین روزیادبود تاکید می کند که جنگ های آمریکا با کشورهای دیگر برای دفاع از آزادی و دموکراسی بوده است این سوال پیش می آید که آیا شما برای بومیانی هم که زمین و املاکشان را تصاحب کردید و جز قتل و خونریزی و تضییع حقوق آنها ثمره ای در پی نداشتید آزادی قائل بودید؟ آیا اکنون در قرن بیست و یکم هم بومیان آمریکا حق آزادی و دموکراسی در آن کشوررا دارند؟ آمارتلفات انسانی در کنار مشکلات روحی و جسمی سربازانی که از جنگ‌های آمریکا برگشته اند همگی نشان از یک خشونت گسترده دارد. نشان از یک جمعیت بیمار ناشی شده از جنگی که تامین کننده ی منافعی تنها برای گروهی اندک است. 👇👇 ادامه
واقعا تامین سیاست‌های استعماری آمریکا به حدی ضروری است که این همه جوان و خانواده هایشان لازم است آسیب ببینند و قربانی شوند بدون اینکه هیچکسی پاسخگویشان باشد؟ در کشوری که به راحتی می‌توان اسلحه و فشنگ خرید آیا ترویج خشونت کار صحیحی است؟ هر ساله طبق اعلام سازمان های آمریکایی آمار کشته شدگان بیگناه توسط مردم آمریکا بالا می رود؛ مطالب القا شده در رسانه‌ها، سینما، موسیقی، بازی های کامپیوتری، کلاسهای رزمی، سخنان سیاستمداران و دخالت های خارجی آنان در کشورهای دیگر همگی عاملی هستند برای ترغیب و تشویق جوانان آمریکایی به تقویت حس جنگ طلبی و در نهایت آزادی اسلحه باعت فراهم شدن شرایط ایجاد جنایت و کشتار در سطح شهر های این کشور می گردد که این خود بهترین نتیجه جشن روز یادبود است زیرا جوان به این فکر است که اگر من هم بکشم یا بمیرم تجلیل می گردم و یا شاید پیش خودش فکر می کند که چرا کاری نکند که صاحب جشن باشد و دست به این اقدامات وحشیانه که ناشی از سیاست غلط عده ای سود جو است نزند؟ لذا روز یادبود برای خیلی ها روز زجر و درد و یاد آور سختی ها و مشکلاتشان است؛ اما بالعکس برای جمعیت سیاستمدار و منفعت طلب آن کشور این روز معنا و مفهوم دیگری دارد چرا که آنها تنها به منافع خود فکر می کنند نه به آزادی، دموکراسی، کرامت و حقوق بشر. @howzavian
😊 👇خوندنش ضرر نداره👇 آقا ما اومدیم کاشان خونه مادربزرگ، اینجا ملخ‌ها حمله کردن، توخونه پرواز میکنن خیلی باحاله. بزرگترا ماتم گرفتن برای ملخ‌ها، خانوما جیغ میزنن، ولی بچه‌ها دارن ملخ بازی میکنن. از نقطه‌ضعف بزرگترا هم استفاده میکنن و ملخ میگیرن میارن میندازن تو جوون اونا، بزرگتراهم جیغ و داد یکی از اعضای خانواده که حجابش مانتو بود، بخاطر ملخ و محفوظ ماندن از ملخ، چادر سرش کرده، چنان حجاب کاملی، که فقط دماغش معلومه، بهش میگم دیدی حجاب مصونیته😁 برعکس یکی دیگه ملخ نشست روی روسری‌ش، برای رهایی از ملخ کلا کشف حجاب کرد، و درآورد، خلاصه اینجا وضعیتی هست. منم همراه با بچه‌ها ملخ میگیرم و دیگران رو اذیت میکنم اصلا ملخ رو وقتی می‌گیری تو مشتت، لگد میزنه، با پاهای تیغ تیغیش، خیلی لذت‌بخشه. وقتی پرواز میکنن، صدا هلی‌کوپتر میدن. دوتا ملخی که تو عکس هستن رو ببینید، چقدر عاشقن حامیان حقوق حیوانات کجای مجلس نشستن؟ فکر کنم مرحله بعد کرونا، ملخه، کاشان زودتر رفته مرحله بعد @hosein_darabi @howzavian
تحلیلی بر ابعاد مختلف به ونزوئلا 1- آنچه صادر شده نفت نیست بلکه بنزین است. اهمیت این موضوع از آن روست که پیش از این بنزین به عنوان نقطه آسیب ایران و پاشنه آشیل او عنوان می شد و به همین سبب آمریکا با طرح تحریم بنزین قصد داشت به ایران ضربه اقتصادی-اجتماعی-امنیتی بزرگی را وارد نماید و اگر ایران هوشیاری به خرج نمیداد قطعا تحریم بنزین میتوانست آثار بسیار دردناکی برای ما داشته باشد؛ اما امروز شاهد آنیم که در سایه سیاست های اقتصاد مقاومتی، امروز نتنها هیچ آسیبی به ما از قبل بنزین وارد نمی شد بلکه خود آن تبدیل به سلاح برنده ای علیه سیاستهای جهانخواران و مستکبران شده است. این موضوع برای تحلیلگران دنیا خیره کننده است. 2- حرکت به سمت ونزوئلا میتوانست از مسیر دومی که از زیر قاره افریقا میگذرد پیموده شود؛ اما مسیر انتخابی از دریای سرخ و مدیترانه بوده که از کنار یمن و عربستان و فلسطین اشغالی عبور میکند. مسیری که در حالت عادی عبور از آن سخت است چه برسد برای ایرانی که در تقابل سخت با برخی دولتهای آنجا قرار دارد. این خود خط نشانی جدی برای تهدید کنندگان ما بوده و به هیچ وجه از چشم جهانیان مخفی نیست؛ چرا که این اقدام بدون برخورداری ایران از قدرت بازدارنده فوق العاده بالا نمیتوانست رخ دهد. 3- برخلاف موارد پیشین که ایران برای دور زدن تحریمها با پرچم کشورهای دیگر صادرات خود را انجام میداد، اینبار علنا پرچم ایران بر فراز کشتی ها قرار داشت. این عمل فی نفسه شکلی از رجز خوانی علنی محسوب می شود. 4- پیش از این ایران برای مخفی شدن از دید دشمن، سیستم های ناوبری و جی پی اس کشتی ها را خاموش میکرد؛ اما اینبار نه تنها خاموش نبود بلکه لحظه به لحظه موقعیت آنها را در رسانه ها گزارش میداد. وضعیت به نحوی ترسیم شده بود که انگار این بار این ایران است که به عمد به دنبال بهانه برای خطا کردن آمریکا و وارد نمودن ضربه مهلک تر به آن است. این موضوع یعنی ما در موقعیت بالاتر و قوی تری هستیم و این آمریکا به دنبال پرهیز از تقابل با ایران است. این اتفاق در تضاد آشکار با ادعای ابرقدرتی آمریکا دارد. 5- صادرات از یک کشور تحریم شده به یک کشور تحریم شده رخ داده و آمریکا به هیچ وجه نتوانست مانع از آن شود. مضاف بر آنکه ونزوئلا نیز تحریم است باید توجه داشت که کشور ونزوئلا در آسیا یا اروپا واقع نشده است؛ بلکه در آمریکای لاتین که مشهور به حیاط خلوت آمریکاست قرار دارد. آن هم نه در جنوب آمریکای لاتین و دور از دسترس ایالات متحده؛ بلکه در شمالی ترین مرز آن قرار داشته و به اصطلاح بیخ گوش خود آمریکاست. وقتی آمریکا نتواند در آنجا اقدامی علیه این موضوع انجام دهد یعنی صد البته اگر در جای دیگر بود هم نمیتوانست غلطی علیه ما مرتکب شود. 6- نه یک کشتی بلکه 5 کشتی آن هم پشت سر هم و نه با فاصله ارسال شده است. اگر یک کشتی می بود دنیا میتوانست آن را به شانس ما و یا لطف آمریکا تفسیر کند؛ اما 5 کشتی را خیر. در کنار آن وقتی دامنه یک کار وسیعتر شود فی نفسه ضریب اسیب پذیری هم افزایش یافته و آمریکا راحت تر میتوانست ضربه بزند؛ اما جرات اقدام نداشت. وقتی ما در اولین اقدام 5 کشتی ارسال کنیم یعنی میتوانیم هر تعداد که بخواهیم کشتی به هر کجا که بخواهیم بفرستیم و دنیا میداند آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند. 7- ارسال نفت کشها بدون هیچ نوع اسکورت نظامی از سوی ایران صورت گرفته است. هر کشوری جای ایران بود قطعا از ترس آمریکا، ونزوئلا را تنها می گذاشت و یا برای حفاظت در کنار آن کشتی های روانه میکرد. عدم ارسال کشتی جنگی تحقیر هرچه بیشتر آمریکاست. 8- مبادله با طلا بوده و نه دلار. شاید بتوان گفت مهترین و بزرگترین سلاح آمریکا در استثمار جهان، همین دلار است. دلار این قدرت را به آمریکا داده است تا بوسیله آن هزینه های خود را به سادگی از جیب دنیا پرداخت کند و بتواند به سادگی بر اقتصاد دنیا مسلط شود و هر آنکه را که بر خلاف منافع او حرکت کند به راحتی تحریم و تنبیه نماید. حفظ سلطه دلار بر اقتصاد جهان به حدی برای آمریکا اهمیت دارد که بسیاری از تحلیلگران جهان، حمله آمریکا به عراق را به دلیل تصمیم صدام بر عدم فروش نفت به دلار می دانند.حال در این صادرات مبادله با طلا بوده و خود ضربه بزرگی به سلطه دلار بر اقتصاد جهانی است. نباید فراموش کنیم که این قدرت و این عزت را مدیون شهدایی چون طهرانی مقدم و سلیمانی و در راس آنها امام راحل و امام خامنه ای هستیم که راه عزت و اقتدار حقیقی را به ملت ما نشان دادند. اگر دیروز امام خمینی (ره) میگفت آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند؛ امروز دنیا به چشم خود این واقعیت را نظاره کرده و اعتراف به صدق آن دارد. تردید نکنید که در قرن 21 دیگر نظم جهان بر مدار اراده آمریکا نخواهد گشت؛ بلکه سازه آن بر رهنمودهای تمدن ساز خمینی کبیر استوار خواهد بود و این بزرگترین تحول جهان امروز است "محمد مفید" @howzavian
تذکرة الاولیاء مولانا عبدالناصر همتی ✍علی بهاری آن رجل سیطره بر یورو و دلار، آن مسلط به امور بازار، آن که مخالف با آرای شاذ، آن عاشق عملیات بازار باز، آن که داده اقتصاد را شوکتی، مولانا عبدالناصر همتی. در توصیفش آورده‌اند روزی به کابینه شیخ حسن مر او را پرسید: «ای ناصر! کنون دلار در بازار به چند می‌ستانند؟» مولانا جواب داد: «نیمایی یا آزاد؟» شیخ حسن او را خطاب کرد: «هیچ یک ناصرُنا! مراد حقیر، ارز مولا اسحاق جهانگیری بود.» عبدالناصر از این سخن خنده برآورد و سپس کاغذی از گریبان درآورد و روبروی شیخ بیاورد و گفت: «شیخ! گرفته‌ای ما را؟ ارز جهانگیری مالید رفت.» شیخ از این سخن ناصواب خشمگین شده، از غضب به خود پیچیده و فریاد برآورد که «ای مولا محمد جواد ظریف! خودکاری به سوی این ناصر بینداز که بیاموزد با بزرگان درنیاویزد.» مولانا ظریف که تا پیش از این هاتف به گوش با فرنگیان سخن می‌گفت و اندر باب تبدیل کانال اینستکس به جاده سوییفت مجاهده می‌کرد هاتف را از کنار گوش خود پایین آورده، شیخ حسن را اجابت کرد: «آن که گفتی در تخصص برادرم عباس بود که کنون این‌جا نیست، ولی فی المجلس نصیحتی او را عرض همی ‌کنم. عبدالناصر! هیچ وقت با یک اعتدالی مزاح نکن.» گویند در کودکی، چون رخ به غایت زیبایی داشت، ملازمانش او را «جمال عبدالناصر» صدا می‌کردند. باز در احوال او آورده‌اند روزی در سوق طهران قدیم همی زد و احوال قیمت پول‌های اجنبی می‌پرسید. یکی از کاسبان تحریم مر او را گفت: «چرا دلار گران است؟» عبدالناصر او را اجابت کرد: «دلار گران است؟؟ دلار فقط ارزان نیست. و بدان که فرق فارقی است میان گرانی دلار و ارزان نبودن آن. اولی مایه آزار خلق است و دومی ابتلایی است که ایمانشان را مضاعف همی سازد» کاسب بی‌اعتناء به نصایح مولانا عبدالناصر ادامه داد: « نه کمری برای تحمل این تورم داریم نه پایی برای فرار از این بلاد و نه گوشی برای شنیدن مزخرفات جناب. اخوی حقیر در فرنگ کار کرده، مرکب BMW ستانده، خانه بین طریق منچستر – لندن ابتیاع کرده و بار خود را بسته، ولی ما چه کنیم با این کاسه چه کنم چه کنم شما حاکمان کم‌خرد» عبدالناصر که به کظم غیظ و فرونشاندن خشم شهره شهر بود اندکی سکوت کرده، سر به گریبان تدبر فرو برد. پس از لختی سر برآورد و گفت: «آخه زالو صفت! امثال شما بر جاده ترقی این مملکت مظلوم نشسته‌اید و بر گُرده ملت بی‌پناه سوارید. همین شما سارقان و ابن الوقتان اگر نبودید تا کنون با عملیات بازار باز هم نرخ دلار را پایین آورده بودم و هم طیاره تولید را پرانده بودم و هم پرونده ایران را بهWTO کشانده بودم. اخوی تو نیز سارقی است چون تو و بالیقین تو از او متمول‌تر و زالوصفت‌تر در این بی‌قانون‌کده که کاسبان تحریم تا بلغت الحلقوم می‌خورند و مجاهدان با آن در محبس آب خنک» گویند کاسب تحریم چون این سخن بشنید فاق شلوار خود درید و دل از عبدالناصر برید و به لانه خود خزید و تا آخر عمر چون دلار پیش رویش آوردی اشک از دیده فشاندی و گفتی: «مرا نخور. من جوجوی بی‌آزارم» باز در احوال او ارباب تواریخ نوشته‌اند روزی با رئیس کل بانک کره – جنوبی‌شان مراد است – بر سر یک میز نشسته بودند و اختلاط می‌کردند. عبدالناصر کره‌ای را گفت «در ملاقات قبلی، چند دلار از شما پیشم ماند که به رسم مراعات اخلاق و حرمت شرعیه باید تقدیم همی کنم.» کره‌ای او را گفت: «آن، دیگری بود که چندی پیش ترک دنیا کرد و به ابوی بانوی جمیله سوسانو پیوست. من مدیر جدیدم.» مولانا ناصر که دید رسوا شده و هوا پس است بی‌درنگ گفت: «آری شما چشم‌بادامی‌ها طوری به هم شباهت دارید که ناظر، خواهرتان را از مادر و پدرتان را از پسر تشخیص نمی‌دهد. عمه و خاله که غیر قابل تمییز‌اند من الاساس. راستی شما چرا اجناس بلدتان را به کشور ما قاچاق کرده، کمر کارخانه‌های ما بشکسته و دست تولیدگران ما بسته‌اید؟ چرا چون سارقان قاچاق می‌کنید و چون تاجران، آدم‌وار وارد همی نمی‌کنید؟» کره‌ای او را گفت: «اگر بر قاچاق پای فشاریم و پا بر قانون واردات گذاریم چه می‌توانی کرد؟» ناصر همی پاسخ داد: « دیگر اذن قاچاق نخواهم داد! قاچاق‌تان را مانع شوم چون شاه عباس که انگلیس‌ را.» کره‌ای او را پاسخ گفت: «مالیده‌ای ناصر! مدیر سابق و اسبق و سابق بر اسبق تو اگر چه اراده کردند ولی قادر نشدند جلوی قاچاق بگیرند. پس دوغت را بنوش و در کارت بکوش و گاو نر را بیهوده مدوش.» عبدالناصر که گمان همی کرده بود طرف کره‌ای با این تهدید، طعم ذلت می‌چشد و از قاچاق دست می‌کشد افسرده همی گشت و به کابینه برگشت و در گوشه‌ای بنشست. گویند پس از آن دائما دوغ نوشیدی و کوشیدی دیگر پا در پاپوش قاچاق‌گران نکنی و آبروی خود نبری. @howzavian
✴️ مسیر دشوار عدالت ✍️احمد اولیایی جای بسی شکر دارد که اندیشمندان و فعالان عرصه اجتماع و علم در مورد عدالت طلبی و عدالت خواهی می گویند، می نویسند و بحث می کنند. این روزها بحث در مورد موضوعاتی مانند مطالبه عدالت، تقدم ولایت بر عدالت یا عدالت بر ولایت حسابی داغ است. هر از چندگاهی نیز از میدان عدالت طلبی خبر کنش هایی از جنس مطالبه، فریاد یا افشاء و .... به گوش می رسد. همه این ها را می توان به فال نیک گرفت که «عدالت» در جامعه اسلامی هنوز به محاق نرفته و هنوز یک اولویت است. واضح است که با توجه به اهمیت بحث عدالت، همه بحث های اینچنینی می تواند مفید باشد اما آنچه در همه این گفتگوها از آن غفلت می شود، پرسش ها و پاسخ هایی است که در بستر «عدالت پژوهی» باید بدان پاسخ داد و الا هیچ عدالتی در جامعه بسط پیدا نخواهد کرد. عدالت خواهی فرع بر عدالت پژوهی است و اگر بدان پرداخته نشود علاوه بر اینکه با عدالت طلبی های افسار گسیخته ره به جایی نمی بریم، ممکن است همین کنش های عدالت طلبانه خود، مصداقی از ظلم شوند. اساسا در جامعه ای که سال هاست توانسته در بستر بهترین نظریه سیاسی اسلام، حکومت اسلامی را ذیل ولایت فقیه تأسیس کند و ولی فقیه در آن مستقر است، بحث از تقدم ولایت بر عدالت یا برعکس آن چه کمکی به بسط عدالت می کند؟! ولایت پذیری در این مورد، یعنی توجه به سخن مقام معظم رهبری در دومین نشست اندیشه‌های راهبردی که مکررا اشاره به فقدان نظریه جامع عدالت اسلامی داشتند. نظریه عدالت پشتوانه عدالت طلبی است و اگر عدالت خواهی و عدالت طلبی مبتنی بر یک نظریه پشتیبان نباشد قطعا اگر مضر نباشد، بی ثمر خواهد بود. حتی شاید ادامه عدالت طلبی بدون نظریه، و بحث ها انتزاعی فعلی در مورد دوگان های عدالت ثمری جز اوج گرفتن عدالت طلبی های پارتیزانی و بی مبنا، به حاشیه راندن عدالت اجتماعی در جامعه، ژورنالیستی کردن عدالت خواهی و حتی اختلافات داخلی میان عدالت طلبان نداشته باشد. ما بر روی تقدم ولایت بر عدالت بحث می کنیم در حالیکه خودِ ولی فقیه ما را به تدوین نظریه جامع عدالت رهنمون کرده اند. نظریه ای که شاید در غرب کامل تر شده باشد؛ از تجربه گرایانی مانند کانت و هیوم تا جامعه گرایانی مانند والتزر و سندل. لیبرالیسم، سوسیالیسم، فمینیسم، مارکسیسم و دیگر نحله های فکری مانند آزادی گرایان، اختیارگرایان، تجربه گرایان، جماعت گرایان و ... همه تلاش هایی برای رسیدن به نظریه عدالت داشته اند. پرچمدار آن ها در لیبرالیسم سیاسی، رالز است که نظریه عدالت او سعی کرده به یک نظریه جامع نزدیک شود. ما اگر حتی تقدم ولایت بر عدالت یا عدالت بر ولایت و یا لزوم عدالت طلبی را بحث کنیم، باز هم تا بدین سوال پاسخ ندهیم که معیار و اصول عدالت چیست، قدمی در بسط عدالت بر نداشته ایم. فرض کنید تمام جامعه عدالت خواه شدند و تمام مواهب و خیرات اجتماعی از قدرت تا ثروت در دست عدالت خواهان جامعه قرار گرفت. حال، این مواهب و خیرات را بنا بر برابری مارکسیستی توزیع کنند یا اصل استحقاق نوزیک؟! بنابر اصل آزادی و اصل تمایز رالز اقدام کنند یا برابری پیچیده والتزر؟! مبتنی بر اصل تکافل اجتماعی شهید صدر عمل کنند یا اصالت قانون هابز؟! شاید شایسته تر باشد، تمام پژوهشگران و اندیشمندانی که نگران وضعیت عدالت در کف جامعه هستند، بیش از آنکه ذهن و تلاش خود را معطوف به موضوعات رهزن کنند، بیایند و به پرسش هایی که منجر به تدوین نظریه جامع عدالت اسلامی می شود، پاسخ دهند. و البته واضح است که این مباحث بسی دشوار است و عدالت طلبی عام و بحث های ارزشی-انتزاعی به مراتب آسان تر! مبادا ولی فقیه منتظر یک کنش عادلانه از سمت ما در جهت تدوین نظریه عدالت باشد و ما در یک کنش نه لزوما عادلانه، مشغول دعوا در مورد مقام او (ولایت) نسبت به عدالت! @howzavian
❇️ زنجیره مقصران پیدا و پنهان قتل رومینا 🔹حجه الاسلام والمسلمین عباس نصیری فرد ♦️خبر این بود : "رومینا اشرفی دختر ۱۳ ساله تالشی توسط پدر به طرز فجیع به قتل رسید." طبیعتا انگشت اتهام به سوی پدر است که البته درست هم هست و این عمل زشت قابل دفاع نیست. اما این جنایت یک مقصر ندارد بلکه زنجیره ای از مقصران پیدا و پنهانی دارد که همه آنها باید مورد توجه قرار گیرد. 1⃣ رومینا پس از اینکه توسط پلیس به پدر خانواده تحویل داده می شود، بهمن (دوست پسر رومینا) عکس خلوتی خود با رومینا را برای پدر رومینا ارسال می کند غیرت مرد تالشی با دیدن عکس های دخترش جریحه دار می شود و گردن دخترش را هنگام خواب با داس می برد. بنابراین مقصر اولیه بهمن است که زشتی کار او و تقصیر این فرد در فراری دادن دختر و همچنین تحریک پدر در ایجاد این حادثه بسیار تعیین کننده است که باید مورد توجه دستگاه قضایی قرار گیرد. 2⃣ پدر و مادر و خصوصا پدر رومینا از چند جهت مقصراند. اولا؛ به جهت عدم تربیت درست فرزند و سهم آنها در کم کاری های پرورشی و تربیتی رومینا. دوما؛ ضعفها و کاستی ها و ناکامی در ایجاد رابطه ای عاشقانه و صمیمانه و سازنده با دختر خود نکته قابل توجه اینکه بهمن ۲۹ سال دارد رومینا ۱۳سال و پدر رومینا ۳۷سال، لذا علت تمایل رومینا به فرد تقریبا هم سن پدر، قبل از تمایل جنسی، نشان از خلاء عاطفی پدرانه برای رومیناست. سوما؛ رفتار نابهنجار پدر و اقدام به قتل او در قبال ارتکاب رفتار جنسی پر خطر فرزند خود. چرا که پدر حتی با فرض اثبات جرم فرزندش مجاز به کشتن او نیست و اگر دخترش مرتکب رابطه نامشروع شده باشد نیز حق کشتن او را ندارد. 3⃣ رومینا وقتی به جهت اذیت و آزار و خشونت های رفتاری در خانواده مستاصل می شود نمی داند باید چکار کند و لذا به یک پسر معلوم الحالی که در فضای مجازی برای او دام گسترانده است پناه می برد که در واقع از چاله به چاه می افتد. براستی مقصر در این حلقه از زنجیره چه کسانی هستند. چرا آموزش و پرورش در مبحث مهارتهای زندگی که از ضرورتهای حیات امروزی است آموزش لازم را به نوجوانان نمی دهند که دانش آموزانی چون رومینا دچار اینگونه اشتباهات و تصمیم گیری های خطرناک نشوند.البته تا زمانی که در مدرسه دغدغه مدیر و معلم فقط بر نمره باشد و تا زمانی که در نظام آموزش و پرورش به جایگاه مشاور و مشاوره اهمیت داده نشود یقینا قصه رومینا آخرین غصه نخواهد بود و افرادی چون رومینا به جای اینکه به مشاور پناه ببرند به مردان شهوت پرست چون بهمن پناهنده می شوند. 4⃣ یکی از زمینه سازان فرهنگی ارتباط دختران و پسرانی چون رومینا و بهمن، صدا و سیماست که بجای آگاهی بخشی و آموزش مهارتهای زندگی، متاسفانه در سریالها و فیلم های تلویزیونی محتوای اصلی سناریو های آنها بر اساس تبدیل شدن دختران به سوژه ی جنسی برای پسران و تبدیل شدن پسران به سوژه عاطفی برای دختران و همچنین جنسی شدن ارتباطات اجتماعی رقم می خورد و در این شرایط است که قبح این ارتباطات حتی در برخی خانواده های مذهبی هم ریخته می شود. 5⃣ با توجه به قتل رومینا اشرفی توسط پدرش , طبق شرع مقدس اسلام پدر را نمی توان قصاص کرد اما مجازاتهایی چون تبعید ، تعزیز و دیه به ورثه دیگر برایش در نظر گرفته شده است. منتهی اسلام ستیزان و برخی از عوام ، در این ماجرا خون رومینا را دستمایه تسویه حسابهای مذهبی ، فکری و سیاسی قرار داده و فضا را مناسب برای تخریب احکام الهی یافتند. اعتراضشان بر این است که چرا پدر را اعدام نمی کنند. حال سوال این است. برخی از همین افراد مگر نمی گفتند اعدام بد است ؟ الان چرا مدافع اعدام شده اند؟ این افراد مگر نمی گفتند حتی ازدواج بچه زیر هجده سال جرمه و کودک آزاریه؟ حالا اینکه قاضی دادگاه بچه سیزده ساله فراری را به خانواده اش عودت داده اند شده دادگاه غیر عادلانه؟ @howzavian