eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
443 ویدیو
169 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
📢مجموعه خانه طلاب جوان درزمینه های و نیاز به نیرو دارد 📱عزیزان جهت اطلاعات بیشتر به آیدی @bisimchi2000 مراجعه کنند @howzavian
‼️بهانه های روحانی یا شیطانی؟! 🚫 وقتی ستاد ملی کرونا به بهانه حفظ جان رییس جمهور او را از رویارویی با نمایندگان ملت خلاص می کند: 🔹رئیس‌ جمهور برای حضور در جلسه رأی اعتماد از ستاد ملی مقابله با کرونا استعلام کرده بود و ستاد کرونا حضور وی را در جلسه امروز به علت شرایط کرونایی به مصلحت ندید. @howzavian
ملداش؛ رمانی برای امروز حوزه علمیه @howzavian
💠 ملداش دنبال یک فرصت بودم تا رمان «ملداش» را بخوانم؛ اثر دوست نازنینم آقا مهدی کرد فیروزجایی... از وقتی که این کتاب سرلیست کتاب های مورد علاقه ام قرار گرفت، تلاش کردم در شبکه های اجتماعی و صفحات اینستاگرام، نظر و نقد کارشناسان و علاقه مندان را درباره یکی از جدیدترین آثار فیروزجایی بدانم؛ با نظرات خوشحال کننده، راهگشا و جذاب، بیشتر ترغیب شدم تا «ملداش» را لااقل در کتابخانه ام تجربه کنم. ملداش، همان روحانی جوانی است که برای ماه مبارک رمضان وارد روستایی می شود و با حضورش ماجراهای جدید برای مردم خلق می شود، از چالش پاسخ به شبهات گرفته تا بیماری همسرش و تا آشنایی با فضای تبلیغی و ترس از تجربه اولین ها در تبلیغ مثل خواندن نماز میت؛ مهدی فیروزجایی به خوبی از پس روایت زندگی تبلیغی این روحانی جوان برآمده، به درستی فضای روستا و ادبیات و فرهنگ آن را ترسیم کرده است و این اتفاق جای تبریک دارد به حوزه علمیه و نویسندگان حوزوی؛ البته اگر قدر بدانیم. دهه اخیر را می توان دهه طلوع رمان نویسان حوزوی در عرصه ادبیات حوزه برشمرد و البته فراتر از رمان نویسی، خوشبختانه دهه به میدان آمدن جدی و بانشاط حوزوی ها در خلق آثار ادبی را شاهد بودیم؛ اما آنچه «ملداش» به ما نشان داد، فصل جدیدتری از روش رمان نویسی دینی و حوزوی بوده است، نویسنده در دل روایت های روستا و روحانی و حل مسائل فقهی، از قم و سیاست های فرهنگی و تبلیغی و همچنین مشکلات دنیای طلبگی غافل نبود. پ. ن: با این که طلبه هستم، اول فکر کردم ملداش به سبب اضافه وزن، زانودرد دارد، و از تکرار این درد در بخش های گوناگون رمان حساس شده بودم؛ که نویسنده راز این درد را برملا می کند؛ پله های زیاد منزل مسکونی در قم و نداشتن آسانسور. در حقیقت یاد زندگی خودم افتادم، تجربه ای که نه فقط من، بسیاری از طلاب با این درد دست و پنجه نرم می کنند، ساخت مجتمع های مسکونی بدون آسانسور... که حمل دبه های آب شیرین و رفت و آمدهای مکرر برای درس و مباحثه را باید بر آن افزود، اینها چیزی از زانو و سلامتی برای اهالی علم دین نمی گذارد. فاجعه‌بارتر این که برخی همسران طلاب به خاطر همین پله ها، دوران بارداری پرمخاطره ای داشته و تا پای سقط فرزند درد کشیده اند. روایت های زندگی طلبگی اگر دست نویسنده ای حرفه ای، منصف و متعهد باشد، بی تردید شاهد اصلاح نگاه جامعه به عرصه دین و دینداری و روحانیت خواهیم بود. برای دوست ارجمندم آقا مهدی فیروزجایی آرزوی موفقیت دارم. ✍️علی اسفندیار @howzavian
🔸حوزه در حصر رسانه ای! 🔹امروز ضعف رسانه‌‌های دینی در کشورعزیزمان، آن پاشنه‌آشیلی است که ما را بسیار می‌آزارد. 🔹۱۷مردادماه روز خبرنگار بود و مدیر محترم حوزه‌های علمیه، حضرت آیت الله اعرافی در اقدامی شایسته، به تقدیر از خبرنگاران رسانه رسمی حوزه پرداختند، که این توجه ایشان در خور تقدیر است. 🔹اما با توجه به شناختی که جامعه از روحیات تعامل گرایانه ایشان دارد، توقع می رفت و می رود که ایشان فعالان رسانه ای حوزه و روحانیت را مورد تفقد قرار می داد. 🔹در شرایطی که گسترش چتر رسانه‌ای برای حوزه‌های علمیه ضروری به نظر می‌رسد، چطور ایشان یا بهتر است بگوییم نزدیکانشان، به محصور کردن حوزه توسط یک یا چند رسانه خاص اکتفا کردند؟! 🔹در این چند سال اخیر خبرگزاری ها، کانال‌ها، سایت‌ها و گروه‌های مختلف طلبگی بدون دریافت ریالی از بودجه‌های حوزه و به صورت جهادی تلاش می‌کنند وظیفه طلبگی خود را در قبال حوزه و نظام اسلامی ایفا کنند. 🔹اما در روزی که می‌بایست مورد توجه و تفقد مدیر محترم حوزه‌های علمیه به عنوان پدر دلسوزشان قرار می‌گرفتند با بی مهری و کم لطفی عده‌ای، به بوته فراموش سپرده شدند. 🔹طبیعی است که بعضی از اطرافیان یک مدیر، در پی کانالیزه کردن او باشند اما انتظار می‌رفت مدیر هنرمند و با تجربه‌ای چون آیت‌الله اعرافی هرگز در دام فیلترینگ گرفتار نشود. 🌐 rasanews.ir/002loy 🆔 @rasanewsagency
💠 پرسش| اعتماد به دعانویسی! ✅ پرسش: در شهر ما دعانويساني هستن که مشکل مردم و حل مي‌کنند و مراجعه کننده زياد دارند، آيا مي شود به بعضي از دعانويسان اعتماد کرد؟ نظر قرآن در مورد دعانويس چي هست؟ 🌺 پاسخ: دعانويسي در منابع روايي وارد شده است و مطابق دستوراتي که از اهل بيت عليهم السلام رسيده ميتوان دعا نوشت 🌼 ولي مراجعه به اين افرادي که به نام دعا نويس هستند به هيچ وجه توصيه نمي شود زيرا غالبا افرادي هستند که مطابق دستورات اهل بيت عليهم السلام انجام نمي دهند و حتي بعضي از آنها از سحر و جادو استفاده ميکنند که بسيار خطرناک هستند. 🍀 اگر نياز به دعا نوشتن داريد خودتان از منابع و کتاب هاي معتبر بنويسيد و به هيچ وجه زندگي خود را به دست اينگونه افراد ندهيد. 🔵 ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴 ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
«قهرمان من؛ زورو» 🔴 در میان انبوه فیلمها و تصاویری که از بحران کرونا در فضای حقیقی و مجازی ذهن و دل مردم را درگیر خود ساخته قلم زدن در مورد قهرمانان این دوران سهلی ممتنع است. حتی ممکن است متن حاصل به جهت کثرت داده های بصری مخاطب پر و پا قرصی هم پیدا نکند اما شرط بلاغ گفتن است، خواه پند گیرند و خواه ملال. 🔴 با وجود این اما وقتی قهرمانت زورو باشد شاید از اینکه قلاب داستانت مخاطب را حد اقل تا زمان اتمام بخشی از مطلب پای یادداشت بنشاند کمی آسوده خاطر می شوی. حتما می پرسید زورو و کرونا چه ارتباطی باهم دارند؟ آن هم در ایران، و آن هم در این اوضاع نابسمان.... راستش اگر قرار بود مخاطب این مطلب نوجوانان این مرز و بوم باشند آنوقت کار پیچیده تر می شد؛ مگر می شود به زوروی ذهن بچه ها توپید و گفت بالای چشمت ابروست؟! 🔴 اما اصل ماجرا؛ 🔹در این مدت کوتاه دوران کرونا تبلیغات یکی از بِرندها را چندین بار آن هم در میان محبوبترین برنامه ها و سریالها دیدم، چیزی که ذهنم را درگیر کرد اما اسم و کیفیت برند نبود، بلکه تیپ و شخصیتی بود که آن برند داشت در ناخودآگاه مردم و مخصوصا بچه ها شکل می داد. 🔹کودکی که در رویای چند ثانیه ای خود دارد با ارتش کرونا می جنگد، شمشیر می کشد و بر آن پیروز هم می شود. و بعد مشخص می شود که همه ی اینها با کمک یک مایع دستشویی است؛ تا اینجای ماجرا هم ظاهرا مشکلی دیده نمی شود. مشکل جایی است که قهرمان مبارز ما در زمان مبارزه پوشش و قیافه ی «زورو» را دارد؛ بله زورو. 🔹در تبلیغات برند دیگری که البته اینبار مخاطبش بزرگسالان است می بینیم که فردی در ذهن خود با روغنهای ترانس و غیره می جنگد ولی اینجا هم این برند آن روغن نیست که در اندرون انسان نقش می بندد، بلکه باز این قهرمان مبارزه ی ذهن اوست که به شکل «زورو» ظهور پیدا کرده بر قلب مخاطب می نشیند. 🔴🔹شاید مخاطب گرامی این متن بگوید چه اشکالی دارد، مهم این است که رعایت بهداشت آموزش داده شود،یا مهم رعایت رژیم غذایی سالم است، حالا این تلقین معانی و سبک زندگیِ درست می خواهد بوسیله ی فردی با ظاهر زورو باشد یا نباشد. اما همه یا اغلب ما میدانیم که داده های ذهنی ما چقدر در نوع مواجهه ما با زندگی، نوع برداشت و نگرش ما نسبت به فرهنگ بومی، خود کوچک پنداری ملی، و در یک کلام سبک زندگی ما تاثیر دارد. 🔹آیا ما در ایران کنونی و یا حتی در تاریخ ملی و مذهبی خود ما به ازایی همچون زورو نداریم که بتوان از قهرمانی هایش گفت، بگونه ای که وقتی فردی می خواهد تصور کند بهترین شخص برای مبارزه با فلان عامل نحس کیست آن فرد در ذهنش خطور کند؟ 🔹از آرش کمانگیر بگیر تا رستم و سهراب و پهلوانان نامی دیگر، از قهرمانان دفاع مقدس و مدافعین حرم تا مدافعین سلامت شاید صدها مورد با ماجراهای خارق العاده ای که واقعی نیز بوده اند وجود دارند که شخصیتشان هم با فرهنگ خودمان سازگارند و هم در ناخود آگاه مردم موجب اعتماد بنفس و امید به آینده می شود. 🔴🔴 وقتی قهرمان ذهن فرزند ما زورو باشد یقینا نباید اعتراض کنیم که چرا ما ایرانیها انقدر به خودمان بدبینیم که ایرانیها فلان اند و بهمان اند. فرهنگ سازی کاری زمان بر و طاقت فرساست ولی با کمی خلاقیت و پشتکار و با همین تبلیغهای به ظاهر ساده می شود قهرمان ذهن بچه های امروز و والدین فردا را عوض کرد. که به ایرانی بودن و مسلمان بودن خود ببالند نه اینکه انقدر ذهنشان را از تاریخ و قهرمانان خود خالی ببینند که «زوروی خیالی غرب» بشود قهرمانشان. ✍ محمد اصغری مرجانلو @nabzineh @howzavian
🔅 واقعه وحیانی و تاریخ ساز مباهله واقعه مباهله یکی از مهمترین رخداد های وحیانی در تاریخ اسلام و سندی محکم برای حقانيت تشیع و منزلت اهل‏بيت(ع) نزد پروردگار و همه عقلای عالم است. یکی از ابعاد مهم مباهله ، جایگاه بسیار ممتاز و برجسته حضرت امیرالمومنین(ع)، حضرت زهرا(ع) و امام حسن و امام حسین(ع) نزد خداوند و پیامبر(ص) را روشن می‌کند. آیات مباهله اثبات میکند که کسانی مقرب‌ترین و با فضیلت‌ترین نزد پیامبر(ص) هستند و در عالم هستی و نزد خداوند محبوب‌ترین افراد کیستند.؟ خداوند خواست تا با كسانی كه با پیامبر مجادله می كنند و حق را نمی پذیرند، به مباهله برخیزد، تا حقیقت  راستین دین پیامبر خاتم آشکار ، و دروغ گو رسوا شود. مباهله یک مبارزه معنوی است که جمعی به درگاه خداوند تضرع می‌کنند و از خداوند مسئلت دارند تا کاذبین و افرادی که در برابر حق و حقیقت می‌ایستند مورد لعن قرار گیرند. پیامبر اکرم(ص) برای حضور در این آوردگاه مهم و حساس بهترین خویشان خود را به عنوان شریک احضار می‌کند، نشان می‌دهد که این عزیزان مقرب‌ترین اشخاص عالم هستند و در واقع اقتضای مباهله این است که عزیزترین و شایسته‌ترین افراد احضار شوند. به تعبیر علامه طباطبایی آیه شریف مباهله نشان دهنده این است که امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) و حسنین(ع) شریک پیغمبر در دعوت به توحید هستند و اثبات کننده حقانیت پیامبر و دین مقدس اسلام و نفی کننده شرک و تسلسل در عقاید مسیحیان نجران است. جریان مباهله دلیلی قرآنی بر فضیلت اهل بیت(ع) و خلافت امیر المومنین علی(ع) است. بدون تردید این آیه بهترین دلیل بر ولایت امیرالمومنین(ع) و جانشینی ایشان است تا جایی که حضرت امام رضا(ع) در احتجاجات خویش آیه مباهله بهترین را دلیل بر خلافت امیرالمومنین دانست . امام رضا(ع) استدلال فرمود که امیرالمومنین جان و نفس پیغمبر هستند و اگر پیامبر اکرم(ص) افضل‌ترین پیغمبر هستند، امیرالمومنین نیز افضل ترین جانشین پیامبر هستند و بنابراین این حق امت است تا امامشان بعد از پیغمبر افضل افراد باشد و امامت و ولایت به دست فاضل‌ترین و صالح‌ترین شخص قرار گیرد. عظمت حادثه مباهله آن را به عنوان یکی از ماندگارترین حوادث تاریخ اسلام قرار داد. اما آنچنان که نیاز است ، حقیقت و جایگاه این روز برای مردم تبیین نشده است و دراین خصوص قصور و کوتاهی داریم.  دو جریان مباهله و غدیر هر دو سند حقانیت تشیع هستند و نیاز است تا عالمان دین، افکار و توجه مردم را به این روز جلب کنند و برای نشان دادن اهمیت و آداب و اعمال این روز فرهنگ سازی بیشتری صورت بگیرد. در این روز خواندن زیارت امیرالمؤمنین(ع) به ویژه زیارت جامعه کبیره و احسان به فقرا به تأسّی از مولی الموحدین علی(ع) که در رکوع نماز خویش به نیازمند احسان فرمود، و خواندن دعاى سفارش شده مباهله به بکب از مناسک و آیین های پیروان اهل بیت تبدیل نمایند . والعاقبه للمتقین. ✍ دبیرکل مجمع جهانی شیعه شناسی @howzavian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 این تله فیلم را از دست ندهید عزیزان! واقعا این روزها نیاز داریم به همدردی، به همیاری، و به درک کردن آدم هایی که سال ها با آبرو و تلاش، خانواده خود را مدیریت می کردند؛ اما این روزها ...😔 @howzavian
⚡️ پیشنهادی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با ۱۱ رای ممتنع، دو رای موافق و دو رای منفی رد شد. ▪️اروپایی‌ها با علم به اینکه چین و روسیه قطعا این قطعنامه را وتو خواهند کرد، به آن رای ممتنع دادند. بیانیه دولت انگلیس صراحت دارد که "پادشاهی متحده انگلیس به این قطعنامه رأی ممتنع داد زیرا مشخص بود که از حمایت شورا برخوردار نیست و مبنایی برای رسیدن به اجماع فراهم نمی‌آورد". ▫️با طلوع آفتاب شنبه بیست و پنج مردادماه، لیبرال‌های ایرانی -یعنی شرکای ایدئولوژیک غرب در ایران- به برجسته‌سازی نقش اروپا در رای نیاوردن این قطعنامه خواهند پرداخت تا فضا برای عملیات بعدی غرب علیه ایران فراهم شود. ▪️این عملیات بعدی، حفظ ایران در برجام با وجود فعال‌سازی مکانیسم ماشه توسط آمریکاست. یکی از فجایع برجام این است که آمریکا می‌تواند به صورت یکجانبه همه قطعنامه‌های تعلیق شده شورای امنیت علیه ایران را بازگرداند. بدین صورت که ادامه تعلیق این قطعنامه‌ها را در شورای امنیت به رای بگذارد و به سادگی آن را وتو کند تا همه قطعنامه‌ها مجددا فعال شوند. ▫️آقای روحانی سال گذشته گفتند "اگر برجام را نگه داریم سال آینده تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود و ما می‌توانیم به راحتی هم سلاح بخریم و هم بفروشیم". یعنی معترف هستند که از برجام برای ایران هیچ چیزی جز رفع تحریم‌های تسلیحاتی در اکتبر باقی نمانده است. ▪️با فعال‌سازی مکانیسم ماشه، سراب بودن آخرین امید دولت به برجام نیز اثبات خواهد شد. اما لیبرال‌های ایرانی همچنان برای حفظ یکجانبه این خسارت‌نامه تلاش خواهند کرد و این یعنی خسارت مضاعف. حفظ برجام پس از فعال‌سازی مکانیسم ماشه، چراغ سبز به دشمن برای هر رفتار شنیع دیگری با ملت ایران است. ▫️دولت آقای روحانی اگر می‌خواهد مکانیسم ماشه فعال نشود و حداقل یک عایدی از برجام در تاریخ کشور ثبت شود، برای یک بار هم که شده به زبان دنیا سخن بگوید و اعلام کند که با فعال‌سازی مکانیسم ماشه، از برجام خارج خواهد شد. اما چون از دولت چنین رفتاری بعید است، تصویب یک طرح دو فوریتی در مجلس، برای خروج خودکار و کامل از برجام در صورت فعال‌سازی مکانیسم ماشه، یک ضرورت ملی است. حتی اگر این تهدید عملیاتی کارگر نیفتد و مکانیسم ماشه فعال شود، ما چیزی را از دست نداده‌ایم. چرا که با بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت، حضور ایران در برجام تحقیقا هیچ نفعی برای ایران نخواهد داشت. ▪️زیر بار شعارهایی نظیر انزوای آمریکا نیز نباید رفت. اروپایی‌ها نشان دادند که کاملا به تحریم‌های آمریکا پایبند هستند و شرافت لازم را برای هزینه دادن بابت تعهداتشان ندارند. @syjebraily @howzavian
«محرم می رسد کم کم مهیا گشته ای یانه؟!» برای حرّ قلب خود بخوان آن اسم اعظم را رسای جا نمانی ها میان قرن ها پیچید خوشا بر حال آن کس که بگیرد در بغل غم را ببین از بین انگشتش به چشمان زهیر اینک که حق بر مِهر ثارالله زده مُهر دو عالم را اگر عونی اگر جونی اگر مسلم اگر ترسا خریدار تو میگردد ، برافرازی چو پرچم را برای نعمت گریه تو از خود رسته ای یانه؟! ز حمکت خالق آورده پیِ توبه محرم را سفارش کرده بر عالم حسین از دشت طف دیده به وقت دیدن شبنم ، بباران اشک نم نم را ... ✍️زهره قاسمی @howzavian
⭕️ تهدید کرونا، فرصت عاشورا ...هیچ جای تعجب نیست که با نزدیک شدن به ایام عزاداری خامس آل عبا، بوق‌های تبلیغاتی دشمنان عربدۀ واحسرتا سرمی‌دهند! چراکه بزرگ آنان، ابلیس خبیث نیز در این ایام از حرص و حسادت بر سر می‌کوبد و از یأس و ناامیدی ناله می‌کند. آری نور حسین، بساط ظلمت ابلیسیان را برمی‌چیند. هر ساله با نزدیک شدن محرم، مزدوران غرب در شبکه‌های مجازی دست به شبهه‌افکنی می‌زنند... ✍️محمدصادق ناطقی متن کامل 👈 https://rasanews.ir/002lrv @howzavian
‍ ▪️هر کوچه یه حسینیه یکی از نکاتی که این روزا ذهن خیلی از رفقا رو درگیر کرده محدودیتهای کروناییه و بعضا شاهد غرغر کردن هستیم اما غافل از اینکه محدودیتها همیشه باعث ایجاد فرصتهای جدید میتونن باشن. اینکه بشینیم غر بزنیم فایده‌ای نداره اینکه بخوایم شیوه‌نامه بهداشتی رو قبول نکنیم هم کلا ضرره. اینکه بخوایم به تعطیلی هیات هم فکر کنیم که کوتاهی و کم‌کاریه، باید به دنبال فرصتهای جدید گشت. یه چیزی که به ذهنمون رسید اینه که مجالس اباعبدالله باید تو فضای باز باشه اما الزامی نیست مجالس طبق عادت ما برگزار بشه، الزامی نیست اونطور که ما دوست داریم برگزار بشه، مهم اینه که روضه سیدالشهدا خونده بشه و درسها و عبرتهای کربلا به مردم منتقل بشه خب حالا که نمیشه مردم بیان مسجد و حسینیه، ما که میتونیم بریم بین مردم. 🔻به ذهن ما رسید میشه هر کوچه یه حسینیه باشه به این شکل که مردم خانوادگی جلوی خونه‌هاشون بشینن و ما براشون مراسم اجرا کنیم، برا همین امروز با حاج اقای موسی بیگی از روحانیون و مداحان مهران رفتیم تست کردیم دیدیم مردم هم خوششون اومد، من که لیاقت روضه خونی ندارم دوتا حدیث گفتم و حاج اقا روضه خوند کلا شاید یه ربع شده باشه. تازه ما تو شهری این کارو کردیم که هوا پنجاه درجه است طبیعتا تو شهرهای دیگه بهتر میشه برگزار کرد. فقط یه کم اراده و همت میخواد. 💬 محمد صدرات @Fars_plus
🔴 قمه و کرونا آمار کشته های کرونا چند وقتی به مرز سه رقمی رسیده است، روزانه حدود ۲۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند. در نزدیکی ایام محرم نوعی دوگانگی در میان برخی جریان های دینی و مذهبی خصوصا منبری ها و مداحان به وجود آمده است؛ برخی معدود و مشکوک، مردم را به نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی دعوت می کنند با این توجیه که مجلس عزا شفاخانه است و کسی بیمار نمی شود. بسیاری هم، هیأت های خودشان را تعطیل کردند و مردم را به برپایی روضه های خانگی دعوت کردند، این دسته همانانی هستند که از ابتدا با یاری و همدلی همگانی و درک عقلانی از فضای کرونایی کشور، در جبهه مبارزه با کرونا و آسیب های اجتماعی حضور داشته اند. حال و هوای کرونا و کشمکش ناموزون موافقان و مخالفان اجتماعات مذهبی، در این روزها دقیقا مرا به ده سال پیش می برد؛ ایامی که به خاطر برخی مذهبیون افراطی و شیعیان انگلیسی، مکتب اسلام که نماد عقلانیت است در رسانه های دشمنان متهم به افراطی گرایی و غیرعقلانی بودن شد. آن روزها برخی هیأت ها، مراجع بزرگواری که مخالف قمه زنی بودند، را در هیأت های خود لعن و نفرین می‌کردند. در این ایام کرونا باز همان افراد افراطی پیدا شدند از لیس زدن و شکستن درب حرم ها شروع کردند و در حال حاضر مردم را دعوت می کنند به اجتماع و عزاداری بدون رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل‌های ابلاغی. در این باره باید تمام گروه ها و هیأت های مذهبی و انقلابی به توصیه های رهبر انقلاب و مراجع تقلید واقف باشند. روزی پای درس آیت الله مظاهری بودیم که ایشان داستانی را از آیت الله بروجرودی نقل می‌کردند و می‌فرمودند ماه محرم عده ای آمدند نزد آیت الله بروجردی و به ایشان عرض کردند ما در طول سال مقلد شماییم، ولی محرم مقلد شما نیستیم به خاطر اینکه شما برخی نمادهای هیاتی مثل علم گرفتن را قبول ندارید. این ماجرا، حکایت برخی افراد امروز است که مقلد مرجع تقلید خود هستند به جز مواردی مثل قمه زنی در زمان قدیم و حالا هم کرونا. ✍️ ابوذر غفاری @howzavian
💠 کربلا و درنگی بر سروده جبران خلیل جبران گاهی در بین خواندن ها، چشم مان با کلماتی رو به رو می شود که نشانی از حرف دل ماست، نشانی از سرگذشت بنی بشر دیروز و امروز. نوشته های جبران خلیل جبران از آن دست آثاری است که خواننده را نمی گذارد زیر آوار کلمات زیبا و واژه آرایی جان دهد. این نویسنده لبنانی آمریکایی، پیش از این که بکوشد مخاطب را با خود همراه کند، با خواننده همراه و همزیست می شود، با انسان. جبران، گویا روضه ی کربلا را می‌دانست؛ چقدر بندهای پایانی فصل «مسیح فرزند انسان» آدم را به کارزار کربلا می‌کشاند و چقدر ذهن مخاطب خود را به دنیای حضرت علی اصغر علیه السلام پیوند می‌دهد، پیوندی مملو از حسرت و هجوم به ساحت حقیقت. وی خود به دنبال ترسیم مسیح است؛ اما علی اصغر را نشان مان می دهد و راوی منصفی است که دوست دارد خواننده، بی برداشت آزاد، دست از کتاب هایش نشوید. خلیل جبران چنین می‌نویسد: «ای سرآمد، ای قلب آسمانی! ای قهرمان رؤیاهای طلایی ما! تو هنوز هم در برابر ما حرکت می کنی نه تیرها و نه سرنیزه ها نمی توانند تو را از حرکت بازدارند، زیرا تو می توانی در میان همه تیرها و سرنیزه ها به پیش بروی. تو از بلندای حضورت به ما لبخند می زنی و با این که از همه ما کم سال تری، پدر همه ما هستی. ای سراینده، ای ترنم بر لب، ای قلب بزرگ، خداوند مبارک گرداند نام تو را و رحمی را که تو را حمل کرد و سینه ای که به تو شیر داد و خداوند همه ما را ببخشاید!» آری! خداوند باید اکثریت انسان را ببخشد، اکثریتی که رو به روی حسین علیه السلام ایستادند و تا دریدن حنجره فرزندش، رأی جمع کردند. خداوند باید همه ما را ببخشد که اگر جهلی می خواهد خود را بر فراز قدرت درآورد، راهی جز کولی گرفتن از «همه»، «اکثریت» و «مردم سالاری» ندارد و مَفرّی جز به اسارت در آوردن شعار «آزادی» پیش روی خود نمی بیند. خداوند اکثریت حاضران در کربلا را باید ببخشد که نمونه ای از خام شدن انسان ها است، انسان های بیشتر. ای مظلوم ترینِ امروز، ای «اکثریت»، ای «آزادی»؛ خداوند اکثریتِ انسان هایِ آزاد از خدا را ببخشد، انسان هایی که در قتل فرزندان، عامل اگر نباشند، بی تردید، مباشر هستند. ✍️ علی اسفندیار @pooyanevisi @howzavian
🚨ماجرای یک تیتر انحرافی 🔰همیشه برای زمین زدن حقیقت، نیازی به دروغ گفتن نیست. گاهی با گفتن بخشی یا فرعی از حقیقت، به راحتی می توان آن را سر برید. و محتوای جهت دار، یک تکنیک رسانه ای و برای القای مهمترین مفاهیم یک متن یا واقعیت، فی نفسه امر غلطی نیست ولی ای و خروج از مسیر عدالت و اخلاق رسانه ای آنجاست که برشی غلط و وارونه از اتمسفر یک متن رسانه ای را انتخاب وذهنیت مخاطب را اصطلاحاً مهندسی کنیم. 🔺اخیرا آیت الله خاتمی طی مصاحبه ای با خبرگزاری رسا پیرامون عزاداری محرم، نکاتی راجع به ضرورت و مدل عزاداری در شرایط ویژه کرونایی بیان داشتند که از آن جمله دسته بندی موافقین و مخالفین موضوع عزاداری محرم پیش رو بود. ✅ایشان در بخش مخالفین عزاداری به‌خاطر شرایط ویژه کرونایی، افرادی منطقی و صاحب استدلال مخالف را عزیز و تحلیل گر خوانده که نیاز به اقناع و استدلال کافی از جانب ما دارند و با جدا کردن حساب این طیف دلسوز از طیف مخالفین مغرض و ضمن ضرورت برپایی عزاداری با رعایت پروتکل های بهداشتی، بیان داشتند که اینها حتی قبل از کرونا هم با عزاداری مخالف بودند و به آنها باید گفت رضاخان قلدر هم نتوانست جلوی عزاداری را بگیرد. 🔺سایت خبری اصلاحات نیوز، با برش جمله «رضاخان قلدر هم نتوانست جلوی عزاداری را بگیرد»از میان بیانات آیت الله خاتمی، سعی در القای تندروی و نشان دادن چهره افراطی ازشخص مصاحبه شونده داشته و پروژه دوقطبی سازی هیات ـبهداشت را به موازات آن پیگیری میکند 📝علیرضا محمدلو ،تحلیل گر رسانه و سردبیر خبرگزاری 🌐 rasanews.ir/002luh
لوح | آیت الله تسخیری، مشاور رهبر انقلاب اسلامی دار فانی را وداع گفت. @howzavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌍کرونا و هیأت 👈کرونا چیز بدی است، ولی فرصت های زیادی ایجاد کرده و این یکی از الطاف خفیه الهی است. 👈کرونا باعث می شود هیئت ها از لاک فردی و جمعی خودشان بیرون بیایند. 👈به قول شهید سلیمانی، میزان فرصتی که در تهدیدها هست، در خود فرصت ها نیست. موکب رسانه ای تنویر👇 @Tanwir @howzavian
⭕️🔴📣سخنی مهم در آستانه ورود به ماه محرم و عزای حسینی علیه السلام یکی از وعاظ و خطباء معروف در سخنرانی خود در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله عليها، مطالبی متین و مستدل اظهار داشتند: امسال ویروس کرونا باعث محدودیت مجالس عزاداری سید الشهداء علیه‌السلام به سبک و سیاق معمول شده است. بدین جهت و فرموده‌اند امسال عزاداری باید با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار شود، در این شرایط باعث تاسف است که برخی مقاومت کرده و عزاداری به هر قیمت را ترویج می‌کنند مثلا گفته اند مجلس عزاداری حرم اهل بیت است و اگر کسی هم بخاطر ابتلاء به کرونا در این مجالس کشته شد مثل شهدای مدافع حرم است !! این چه حرف.باطلی است؟! مگر این افراد خود را متدین تر و ولائی تر از مراجع تقلید میدانند. همه میدانیم برخی مراجع معاصر نظیر حضرات که آیات وحید خراسانی و صافی گلپایگانی هر ساله در روز شهادت امیر المؤمنين علیه السلام و شهادت امام صادق علیه السلام به رسم عزا با پای پیاده به سمت حرم حضرت معصومه سلام الله عليها حرکت می‌کنند و بسیار هم بر برنامه یاد شده تاکید دارند اما این دو بزرگوار امسال بخاطر شرایط کرونایی این برنامه ها را تعطیل کردند ، آیا بیشتر از مراجع عظام دلسوز دین و ولایت شده ایم؟ ما در مسائل دینی یا مجتهدیم یا مقلد. اگر مقلدیم باید ببینیم در قضیه عزاداری محرم مراجع چه فتوا داده اند همان را عمل کنیم. ایشان در ادامه این داستان را بیان کرد که اخیراً آیت‌الله رضا زاده از اساتید درس خارج حوزه مشهد مقدس گفته است در زمان رژیم سابق با مرحوم آیت‌الله عبادی امام جمعه سابق مشهد به شکل قاچاق به زیارت عتبات عراق رفتیم ولی آقای عبادی در طول مسیر نمازش را احتیاطا هم شکسته و هم کامل میخواند و دلیل این کار خود را فتوای مرحوم آیت‌الله العظمی خویی می‌دانست زیرا طبق نظر ایشان سفر زیارتی توأم با ترس از خطر جانی جایز نبوده بلکه سفر معصیت است ، آقای رضا زاده میگوید برای ما جای تعجب بود تا اینکه در نجف اشرف خدمت آیت‌الله خوئی رسیده از دلیل فتوایشان با توجه به روایات وارده در که مورد تاکید ائمه علیهم السلام بوده، پرسیدیم مرحوم ؛ که سید الشهداء علیه‌السلام و شیعیان حتی حاضر میشدند دست شان بریده شود تا به زیارت بروند و این راه بسته نشود در آن شرایط ائمه اطهار چنین روایاتی را فرموده‌اند اما اکنون خطر نابودی زیارت وجود ندارد لذا سفر قاچاق شما که با خطر جانی برای شما همراه بوده نه تنها ثوابی ندارد و مشمول روایات زیارت خوفی نیست، بلکه چه بسا گناه محسوب شده و به این خاطر نمازتان در سفر تمام باشد نه شکسته. این خطیب مشهور؛ ضمن گلایه از بی توجهی برخی افراد به فتوای مراجع در این ایام و با اشاره به تعطیلی مراسم حج امسال بخاطر کرونا که از سوی عربستان اتفاق افتاد گفت: گفتن این حرف سخت است و من ترديد دارم آن را بگویم یا نه ولی بدانید آیندگان در باره ما قضاوت خواهند کرد، کاری نکنیم که نسلهای بعد در باره ما این قضاوت را داشته باشند که حتی وهابی ها از شیعیان بهتر عمل کردند زیرا آنها به تبعیت از علماء خود حج را تعطیل کردند اما شیعیان با سرپیچی از فتاوای مراجع تقلید شان از مراسم محرم به شکل معمول هر ساله خود کوتاه نیامدند و باعث سرایت بیشتر کرونا بین مردم و توسعه مرگ و میر ناشی از آن شدند. @howzavian
✳️ سفره گسترده انقلاب ✍ محمدرضا میرزائی اصفهانی ❇️من کاری به افشاگری آقای فتاح ندارم که درست است یا غلط و یا اینکه چه هدفی داشته است. مهم این است که سفره انقلاب بیش از حد برای کسانی که نقشی در انقلاب و نظام و جنگ داشته و دارند(یا اصلا نداشته اند و به سفره دسترسی پیدا کرده اند) پهن است. از پاسخهای بی سر و ته و بی ربط دیگران هم می شود پی برد که بسیاری از سخنان آقای فتاح درست است. اما سخنی با جناب آقای حداد عادل: فرموده اید بخاطر ابراز نگرانی مقام معظم رهبری از وضعیت علوم انسانی دست به تاسیس چنین مدرسه ای زده اید. جناب آقای حداد، از دانشمند فرهیخته ای چون شما بعید بود که چنین استدلال سخیف و بی پایه و اساسی بیان کنید که حتی کودکان هم آن را نمی پذیرند. البته بخش اول سخنتان خطاب به آقای فتاح مبنی بر اینکه مدیران سابق بنیاد چه می کرده اند، درست است و خیلی خوب است قوه قضائیه و سازمانهای نظارتی ورود کنند و از این پس نظارت بیشتری روی چنین بذل و بخششهایی داشته باشند. اما درباره بخش دوم چند سوال دارم: ❓آیا نگرانی مقام معظم رهبری محدود به تهران آن هم شمال شهر بود؟ آیا نگرانی ایشان معنایش تاسیس مدرسه انتفاعی آن هم با اموال بیت المال است؟ اگر ایشان نزد شما ابراز نگرانی کرده اند، احتمالا با توجه به سوابق درخشانتان برای اعزام دانش آموزان المپیادی بوده و شاید گمان کرده اند می توانید تحولی در نظام آموزشی کشور ایجاد کنید نه اینکه بخشی از منطقه شمال شهر تهران را متحول کنید. ❓آیا واقعا ضرورتی داشت برای پاسخگویی از مقام معظم رهبری مایه بگذارید؟ اگر کار خوبی کرده اید که حظ و بهره اش نصیب خودتان شده و در جیب ایشان نرفته، اگر هم مرتکب اشتباهی شده اید، چرا طوری سخن می گویید که انگار ایشان شریک جرم شما هستند؟ 👈حالا بهتر می توان قضیه صلح امام حسن علیه السلام را درک کرد. چون کسانی که در لشکر ایشان بودند، ابن الوقت و مترصد فرصت بودند ببینند کدام سفره چرب تر است تا به همان سو بروند. امام خمینی(ره) فرمودند: نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد. شما تلاش کنید به این وصیت عمل کنید. @howzavian
🔻 کاش امثال و می فهمیدند 💥 با انفجار اخیر لبنان و اتفاقات پس از آن و اظهارات امانوئل مکرون، و مواضع مختلف حُکام منطقه ، شنیدن و باز نشر این روایت از دیدار سعد حریری با لازم و بسیارجالب وشنیدنی وقابل تأمل است ! ‌ ❇️ ‏‎طارق متری وزیر سابق فرهنگ می‌گوید :  ماه مارس سال 2010  من بهمراه به تهران رفتم ، با آیت‌الله وقت ملاقات داشتیم. ❇️ قبل از نشست من و کنار یکدیگر نشسته بودیم به من گفت : که ما باید سلاح حزب الله را بعنوان موضوع اصلی مطرح کنیم، من چیزی نگفتم اما دیگران همه موافقت کردند. ✅ زمانی که به دفتر وارد شدیم، ایشان بسیار گرم و صمیمانه با سعد برخورد کردند ، ایشان از رفیق الحریری به نیکی یاد کرد ، سعد الحریری درباره لبنان و موضوع سلاح حزب.الله سخن گفت و سپس آیت‌الله خامنه‌ای نگاهی به وی کرد و گفت: آیا رمان را خوانده ای؟ مشخص بود که سعد الحریری این رمان را نخوانده بود ، سپس آیت الله خامنه ای ادامه داد : این داستان یک زن بسیاز زیبا و شاید زیباترین  زنهای پاریس است و طبیعی است تمام کسانی که قدرت داشتند به دنبال اوبودند، اشخاص دارای نفوذ و  ثروت ، اسم این زن چه بود؟ طارق متری جواب داد : اسمرالدا ... آیت الله خامنه ای نگاهی به من ( طارق متری) کرد و با تبسمی گفتند : آفرین... معلومه که تو وزیر فرهنگ هستی؟! سپس رهبر ایران گفت : تمامی اشخاصی که ویژگی های این زن را در زیبایی و لطافت می دانستند خواهان سوء استفاده از وی بودند ، این زن (اسمرالدا) خنجری زیبا و تیز همراه خود داشت تا در برابر سوء استفاده کنندگان از خود دفاع کند. ✅ آیت الله خامنه ای ادامه دادند : آقای نخست وزیر! لبنان شبیه این زن زیباست ، عروس مدیترانه است ... تمامی کشورها خواهان آن هستند و اسرائیل تهدید و خطری برای آن است ... اما سلاح حزب الله مانند خنجر اسمرالدا است ! ✍بهزاد زارع @daneshjumashruti @howzavian
📍اینستاگرام چگونه فرزندانمان را خودشیفته می‌کند؟ نویسنده: فاطمه جعفرپور برزکی 🔻مطالعاتی که در سال‌های اخیر انجام شده است نشان می‌دهد بین فعالیت‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی و ابتلا به خودشیفتگی، رابطۀ مستقیم وجود دارد. در تجزیه و تحلیل این رابطه، رفتارهایی مانند تلاش برای جذب فالور و لایک بیشتر از کاربران، انتشار حوزه‌های شخصی زندگی، انتشار تصاویر و جوانب مثبت زندگی روزمره از مواردی است که می‌تواند از ویژگی‌های فرد خودشیفته در این شبکه اجتماعی باشد. ‌ کلاید در این خصوص می‌گوید: «در زمینه بروز خودشیفتگی به عنوان یک اختلال شخصیتی، من نمی‌توانم بگویم که شبکه اجتماعی عامل اصلی این اتفاق محسوب می‌شود ولی روی این مسئله تاکید فراوان دارم که شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ای تاثیر زیادی را برای بروز هر چه بیشتر خودشیفتگی بر جای می‌گذارند.» ‌ 📌 ادامۀ این مطلب را در «کدومو» بخوانید: ‌ https://bit.ly/3iKTeLc @howzavian
🔴 کوته نگری به بزرگترین دزدی تاریخ معاصر ✍️ مجید پاک‌نیت 🔸 دزدی می‌تواند به هزاران میلیارد پول تعلق گیرد. می‌تواند کوتاهی در پرداخت حق‌الزحمۀ دستان پینه بسته و کبود کارگران باشد. می‌تواند تبانی و بده بستان دوستانه‌ای باشد که بسیاری از ما از آن محرومیم! و همه اینها نیز نفرت‌انگیز است. اما به نظر نگارنده نفرت‌انگیزترین دزدی تاریخ، دزدی سرزمینی است که تقریباً چیزی از آن برای ساکنان اصلی‌اش باقی نمانده! به عنوان مثال ربودن فلسطین بزرگترین و بلندمدت‌ترین دزدی دوران معاصر است. 🔸 اگر سازمان - مثلاً- ملل متحد، تمام هیکل رژیم‌های غاصب را با آب مقدس غسل تعمید دهد و شیوخ زائد عبری-عربی، سر و روی خونین مولود انگلیسی را با آب زمزم بشویند، باز هم نطفۀ نامشروعش پاک‌شدنی نیست. غاصب، غاصب است. همراهی سازمان ملل متحد و کشورها و کشورک‌ها، تنها رسمیت‌بخشی به دزدی دزد و سهامداری در ظلم اوست. 🔸 قوانین و دیکته‌های سازمان ملل، از قوانین الهی بالاتر نیست. مسلمانان نه دوست دارند و نه اجازه دارند که در دفاع از مظلوم و پس زدن خواهش‌های ظالمان کوتاهی کنند. پس ای مدعیان ورزشِ منهای سیاست و ای شیفتگان غرب! اگر تن خود را هم به دوستی با اسرائیل بفروشید، یهود و نصارا از شما راضی نخواهند شد، تا با آنها در جنایت‌هایشان شریک شوید! با این استدلال‌ها و ادعاهای «مکش مرگ ما» توپ‌بازی و ... با کودک‌کش‌ها عادی‌سازی نخواهد شد، ای مقلدان زوائد عربی! 📝 متن کامل در حوزه نیوز👇 https://hawzahnews.com/x9N5P @majid_pakniyat @howzavian
🔘 احیای شعائر مقدمه اقامه اوامر 📌 احیای شعائری که منتهی به اقامه اوامر اهل بیت علیهم السلام نگردد یک جایش می‌لنگد و ایراد دارد... ♦️ سلسه مراتبی را که فلاسفه صدرایی برای حادث شدن و وقوع یک عمل و فعل انسانی در خارج و عالم واقع عنوان می‌کنند به ترتیب عبارت است از علم، شوق، اراده، تصمیم و عمل... گرچه ممکن است که یک عمل انسانی بدون لحاظ ترتیب این مراحل در عالم واقع به فعلیت برسد، اما پنج مرحله مذکور یک سیر عقلایی و قاعده‌مند و نتیجه بخش به شمار می‌آید. 🔸 احیای شعائر اهل بیت علیهم السلام به معنای زنده نگاه داشتنِ با تبیین، ترویج و تبلیغِ مطابق با سیره ائمه اطهار علیهم السلام ابتدا موجب علم و آگاهی صحیح مردم به غایتِ سبک زندگی معصومین علیهم السلام و سپس ایجاد شوق و اراده در دلها برای جامه عمل پوشاندن به اوامر آنها خواهد شد. 🔹 قطعا شوق و اراده خالصانه که زمینه ساز تصمیمات و اعمال سعادت بخش انسان است متوقف بر علم و آگاهی درستی است که از احیاء صحیح شعائر اهل بیت علیهم السلام حاصل می‌شود، لذا با لحاظ این ترتبی که در به فعلیت رسیدن اعمال انسان وجود دارد احیاء صحیح شعائر اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. ♦️ اگر احیای شعائر درست و مطابق سیره ائمه اطهار علیهم السلام نباشد موجب ایجاد علم و آگاهی صحیح در مردم نسبت به معارف توحیدی و اعمال معصومین علیهم السلام نخواهد شد و اگر چنین گردد ما شاهد ایجاد شوق، اراده، تصمیم و عمل جهت اقامه اوامر اهل بیت علیهم السلام در جامعه نخواهیم بود. 🔹 با توجه به عبارات فوق هیئتی که انسانِ حق طلب و عدالتخواه، ظلم ستیز و ضد اشرافیت تربیت نکند و موجب تعمیق ولایتمداری و افزایش بصیرت در مخاطبان خود نگردد قطعاً دچار انحراف و گمراهی است. چون صفات مذکور شالوده سیره اهل بیت علیهم السلام بوده و توصیه مؤکد آنان به پیروان خود می‌باشد. 🔸 چگونه می‌شود انسان در هیئت‌ها بر مصائبی که بر اهل بیت پیامبر اکرم (ص) گذشته است اندوهگین گردد و عزاداری کند ولی نسبت به حال روز فعلی مسلمین و پیروان همان پیامبر بی تفاوت باشد!؟ مگر ائمه اطهار علیهم السلام در زمان خویش چنین بودند!؟ هیئت و عزاداری که چنین باشد قطعاً راه را گم کرده و نیاز به هدایت دارد. ♦️ گذشته از سینه زنان زیر بیرق انگلیس که خیانت آنان آشکار شده است، امروزه اگر شاهد اندک هیئت‌ها و هیئتی‌هایی هستیم که نسبت به ظلم و فساد نظام سلطه و مستکبرین خارجی و منافقین داخلی موضعی ندارند همواره ساکتند به خاطر عدم علم و آگاهی درست آنان نسبت به شعائر ناب اهل بیت علیهم السلام است. ✔️ هیئتی مورد امضای امام عصر عج می‌باشد که فلسفه و هدف عزاداری و تکریم و تعظیم شعائر حسینی را خوب ادراک کرده باشد و آن را مقدمه‌ای برای اقامه اوامر سیدالشهدا قلمداد کند و خدای ناکرده به صرف عزاداری اکتفا نفرماید... ✍️حسین کاوه @sollam @howzavian
اطلاع نگاشت | چرا حسین جنس غمش فرق می‌کند؟ @howzavian