eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
495 ویدیو
179 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
عــازم نشـدم، بــاز حـلالـم بکنید جامانده ام و رحم به حالم بکنید بـا بـال شکسته، به کنـارم زده اند یـاران نظـری بـر پـر و بالم بکنید ✍عباس بهمنی @HOWZAVIAN
🔴 ماجرای حنانه، ماجرای مسیح 🔹حنانه خانم خلفي نابغه ی قرآنی و اعجوبه ی حفظ قرآن کریم که در ۷ سالگی حافظ کل قرآن شد و امسال در سن ۱۳ سالگی موفق به اخذ کارشناسی و قبولی در کارشناسی ارشد شد؛ اما هیچ یک از شبکه های مثلا حامی حقوق زنان از ایشون یاد نکردند‌. چرا؟ 🔸واقعا چرا؟ چون ایشون محجبه بود و امثال مسیح علی نژاد حجاب رو مانع پیشرفت می دونند. اما سوال این است چرا رسانه های خودی و انقلابی این موفقیت رو بازتاب نمیدن و این نخبه ها رو الگو سازی نمی کنند و به مردم معرفی نمی کنند؟ چرا طوبی کرمانی ها و حنانه خلفی ها ناشناخته مانده اند؟ چرا حنانه ها به عنوان الگوی موفق و قرآنی به دختران سرزمینمان معرفی نمی شوند؟ چرا الگوهای غربی برای کودکانمان شناخته تر هست؟ https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔶 مجموعه ای فرهنگی در قم نیازمند تعدادی یادداشت نویس برای تبیین و تحلیل اندیشه و منظومه فکری امامین انقلاب است. ✍از نویسندگان علاقه مند به همکاری دعوت می شود تا با شماره تلفن ۰۹۱۲۰۶۹۷۱۸۱ تماس بگیرند یا در پیام رسان ایتا به شماره ۰۹۱۹۲۹۳۹۷۹۵ اعلام کنند. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔶 به خودم برگشتم/ دلنوشته یک بانو در آغازین روزهای طلبگی | 📌شما هم برای ما بنویسید 💠 به نام او که بهترین راه زندگی ام را به من بخشید گاهی در زندگی ات یک جای خالی حس می کنی که با هیچ چیز ظاهری پر نمی‌شود، جز آن برکت وافر و روح انگیز. این روزها یه جورایی آرامش از دنیای ما فراری شده، انگار که مردم به معنویت نیاز ندارند برای همین است که آرامشی هم نیست. شاید بخشی از نسل امروز باید در دین فقیه شوند تا بتوان به آرامش رسید و راه نجاتی یافت. باید همنشین ائمه طاهرین شد تا سریع‌تر به کمال رسید و همه ی اینها در تحصیل علوم دینی اتفاق می افتد و این شروعی بود برای فکرکردن روی تحصیل در حوزه علمیه... طلبگی می‌شود انتخابم... پا می‌گذارم به جایی که منتسب به امام زمان(عج) هست و تحصیل در خانه ی ایشان و سربازی آقا! بله، من طلبه شدم تا زیر چادر عفت و عصمت که امانت مادرم زهرا است، از میدان ادعا راهی میدان عمل بشوم. آدم باید جای درستش باشد، جایی که جای اوست و من تمام این سال‌ها در جای اشتباهی بودم و حالا جایم را پیدا کرده ام، جایی که می‌دانم چه می‌کنم... جایی که می‌دانم چرا هستم... جایی که می‌دانم قرار است چه بشوم... باید یک شاگرد نمونه بشوم برای مکتب امام صادق(ع) باید مایه ی دلگرمی بشوم برای حضرت مهدی(عج) باید برگردم به خویشتن... حالا دیگر خیلی چیزها را با من می‌سنجند و من هنوز در آغاز راه ... ولی امید دارم به یاری خدا و آن عزیز غایب از نظر که جیره خوار سفره اش شدم تا خودم را بالا بکشم و برسم به آنچه که برایش خلق شده ام. ✍️ ن. فیض پور https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📚یکی دو سالی تو قفسه ماند تا نوبتش شود، پریروز تمامش کردم. کتاب خوبی بود. 📗سعی کنید حداقل سالی یک رمان خوب بخوانید! احساسات هم مثل عضلات اگه مرتب کار نکنند از کار افتاده می‌شوند و لحظه‌هایی که باید عصای دست باشند قاتل جان خواهند شد. 🔗خصوصاً دوستانی که در روابط و جمع‌های محدود و بسته زندگی می‌کنند مثل طلاب بیشتر چنین نیازی دارند. رمان خوب کمک می‌کند خود را مرکز عالم نپنداریم، دردها و نیازها و خواسته‌های دیگران را کوچک نشماریم و نگاه قیم‌مآبانه به همه‌کس و همه‌چیز نداشته باشیم، و در عین هم زبان و نبودن با افراد و داشتن نگرش‌ها و هدف‌ها و آرزوهای متفاوت با آن‌ها، بتوانیم همدلی‌هایی بیابیم. 📌از بدبختی‌های سال‌های اخیر یکی هم این است که دوستان مذهبی تنها رمان‌های مذهبی و ادبیات پایداری و... می‌خوانند، مثل دوستانی که در این فضا نیستند و سری به این کتاب‌ها نمی‌زنند. کار دنیا برعکس شده است. چرا باید به دنبال کتابی باشیم که افق جدیدی نمی‌گشاید؟ چرا از آشنا شدن با غریبه‌های دور و برمان هراس داریم؟ چه ضعفی در خود حس می‌کنیم که اینقدر به دنبال تایید شدن هستیم؟ بگذریم.... @horqlia ✍️ رضا حسین زاده https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💎 زیارت اربعین به زبان منتشر شد سلام بر فاتح قلب ها ❤️ علیه السلام در شما را با فعالیت های مکتوب حوزویان آشنا می کند👇 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💌 همدمِ به گوشی؟ هستم از ایران 😔 نگاه بغض آلودمان را چه کسی همدم است، وقتی اربعین امسال، خانه نشین شدیم؟! خانه ای اما با پدرِ نسل خروشان ، سلیمان زمان. پدر جان! تا جایت و جای پیاده روی های مان خالی نیست و تو امسال، همدم لشکر کربلانرفته هایی. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴 جنگ با هویت مادرانگی جامعه 🔹جنگ سرد عرصه‌ای است که آمریکا در آن ید طولایی دارد؛ ابر قدرتی چون هم در مقابله با هجمه‌های فرهنگی دست خالی ماند و نابود شد. 🔹ترویج تفکر نگهداری و زندگی با آنان، حتی برفرض آن که نگهداری از آن حیوان اشکال شرعی هم نداشته باشد، باعث بی‌رغبتی خانواده‌ها به شده و محبت حیوانات را وارد قلب انسان می‌کند. rasanews.ir/002n3q @HOWZAVIAN
❇️ آموزش مجازی خبرنگاری 🔷 با هدف آموزش، توانمندسازی و مهارت‌افزایی علاقه‌مندان به فعالیت رسانه‌ای و خبرنویسی کارگاه آموزش خبرنگاری و خبرنویسی برگزار می‌گردد. 🔶 مزایای این دوره: آشنایی با مبانی خبرنویسی، اصول و فنون مصاحبه، گزارش‌نویسی و قالب‌های خبری ⏰ آخرین مهلت ثبت نام ۲۰ مهر ماه 🌎 متن کامل http://masoumieh.ir/10633 @HOWZAVIAN
🔶تحلیل جامعه شناختی پیاده روی اربعین 🔻 این حرکت عظیم انسانی(اربعین) نه جنبشی است بر مبنای عقلانیت ابزاری، که انسان‌ها در آن، براساس محاسبه سود و زیان مادی به کنشگری بپردازند، و نه حرکتی است توده‌وار و بی‌هدف و مبتنی بر احساس صرف، و نه حرکتی ناشی از تضادهای طبقاتی، بلکه خیزشی است جهانی برای پاسخ به ندای فطری، خداجویی و حق‌طلبی، بر پایه بلندترین حد شور و عواطف و در اوج قله عقلانیت انسانی. 🔻ما در حسینی از طرفی با کنشگران مواجه هستیم که رفتار و عمل آنها مهم است؛ و از طرفی دیگر با یک ساختاری دارای مقطع زمانی خاص، مکانِ مشخص، حال و هوای ویژه، ارزش‌ها، نمادها، و باورهای خاص که همگی بیرونی و عینی هستند. 🔻این تحقیق دنبال این هست که، پیاده‌روی اربعین، چه فرصت‌هایی را از نظر نماد، اعتقادات، بعد مناسکی و بعد کنشی و احساسی به دنبال دارد، و همچنین در این مسیر چه چالش‌هایی پیش روی هست. ✍ ماجد منابی @myganj منبع و دانلود مقاله👈 @HOWZAVIAN
🌐ویژگی های مدیران رسانه در ایران ❗️حقوق، اتاق آرام، سالن جلسات، دستیار، راننده، دو سه تا سیم کارت، گوشی، ماهواره، ماهپاره، تبلت، لپ تاپ، به اضافه صبحانه و ناهار و شام و بلیط های آماده برای سفرهای خارجی و داخلی ♨️مأموریت مدیر: فعالیت رسانه ای و پیروزی گفتمان انقلاب اسلامی در فضای سایبر 👈شروط همکاری با نیروهای خط مقدم: 1⃣اینجا باید خط شکن باشید 2⃣غصه امکانات رو نخوردید 3⃣حالا سه ماه آزمایشی با گوشیت کار کن تا برای تجهیز و جذب به اداری مالی معرفی بشی 4⃣ خونه هم کار کردی اشکالی نداره، قرار نیست که کار نکرده چیزی به شما بدیم 5⃣ ثابت کن نیروی جهادیِ آتش به اختیاری 6⃣ راستی بیمه هم نمی کنیم ما که نمی تونیم همه آدم هایی که توی خونه کار می کنن رو بیمه کنیم 7⃣ اگر اون مطلب رو تا شنبه نیاری، اخراجی و از مزایا محروم 8⃣ خب وقت اذانه بریم جماعت، ان شاءالله کار رو با انگیزه هر چه تمام تر شروع بفرمایید. و جالب تر: اون رییس، از کار و وظیفه اصلیش میزنه و حسابی برای تدریس سواد رسانه در کلاس و کارگاه و دوره ها سرش شلوغه 😭😭 و اما〽️ در کشورهای مخترعِ رسانه و مخالفان گفتمان انقلاب اسلامی: همه اون امکانات مدیر را اول به سردبیر، خبرنگار، گزارشگر و نیروهای تولید محتوا می دهند.😎 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔹پنج شنبه همزمان با روز در کشور کلمبیا از کتاب کمیک استریپ عاشورا رونمایی می شود. @HOWZAVIAN
🔶 نمایشگاه بین المللی مجازی عکس اربعین 👈برای دیدن نمایشگاه از طریق کامپیوتر و لپ تاپ از طریق لینک زیر https://bit.ly/36BWIgt 🔸برای دیدن نمایشگاه در گوشی همراه ابتدا این برنامه را نصب و سپس از طریق لینک بالا نمایشگاه را ببینید https://play.google.com/store/apps/details?id=gr.dataverse.artstepsv2 @Howzavian
💠 زنان ایرانی مثل زینب 🖌با اینکه دوست دارم از لبه سنگ سرد رو به رو تصاویر شهدا تکانی نخورم و نگاهم را از شهدا بَر ندارم بلند می شوم تا بنشینم پایِ روایتِ خانم قاضی زاده و در دفتر دل ثبت کنم آن چیزهایی را که از ۱۸ سالگی اش و روزهای سخت و دشوار حمله عراق به خرمشهر  می گوید: "همراه پروانه و محمد جواد برادر و خواهرم در شهر می‌مانم و کار رسیدگی به مجروحان را شروع می کنم. خانواده ام سوار بر وانتی پُر از جمعیت شهر را ترک می کنند، اما من حاضر به ترک شهر نمی شوم و مسجد جامع خرمشهر را برای امداد رسانی انتخاب می کنم. 🖍خرمشهر دوسال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دختران و زنانی دارد که می توانند خالق حماسه های مقدسی شوند. زنان و دختران خرمشهر در رویارویی با دشمنی بودند که به هیچ پیمان دینی، اخلاقی، انسانی پای بند نبود. ◽️تمامی بانوانی که برای دفاع از حیثیت دینی و ملی خودشان در خرمشهر ماندند، کاملاً داوطلبانه و به دور از هرگونه اجباری، این کار را کردند. ✍ الناز رحمت نژاد متن کامل 👈 http://fna.ir/f010z7 @HOWZAVIAN
⚫️ اربعین امسال که پایمان از کربلایت و دستمان از ضریحت بریده است، به توصیه امام صادق علیه السلام از پشت بام خانه هایمان «به تو از دور سلام» میکنیم. 📅 وعده ما پنجشنبه (روز اربعین) ساعت ۱۰ صبح، پشت بام خانه ها. قرائت زیارت اربعین 🔆امام صادق علیه‌السلام به سُدیر فرمود: آیا زیاد به زیارت حسین علیه‌السلام می‌روی؟ 🔸سدیر گفت: آقاجان راهم دور است، نمی‌توانم. 🔹 حضرت فرمود: در‌منزلت غسل کن، به بام خانه برو، به سوی قبر حسین علیه‌السلام اشاره کن و به او سلام بده، برایت زیارتش نوشته می‌شود.(وسایل الشیعه جلد ۱۴ صفحه ۵۷۸) https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💠 امام حسین(ع) و انسان‌های میان‌مایه 🔻تاریخ با سه گونه انسان‌ها مواجه بوده است: یک عده از آن‌ها شخصیت‌های فرومایه، پست و بی‌مقدار، با جنسی خراب. بی‌بوته‌هایی که غرور، لذت طلبی، جاه طلبی و خودخواهی را باهم جستجو می‌کنند. این نوع انسان‌ها منشاء بیشترین ظلم و فساد در جامعه هستند. 🔻دسته دوم پرمایگانی که به خودشان اهمیت می‌دهند، بزرگ منشان و انسان‌های اصیلی که به آخرتشان توجه می‌کنند؛ در هرکاری متوجه عواقب اعمال‌شان هستند، عقل معاش دارند، در عین حال از اموال خویش انفاق می کنند، دیگران برایشان مهم‌اند، وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَه: دیگران را بر خودشان مقدم می‌دارند؛ اگرچه خودشان نیازمندند. در مقابل ظلم و فساد سکوت نمی‌کنند؛ هرچند به قیمت جان‌شان تمام شود. تاریخ نمونه‌های فراوانی از این نوع دارد که حسین(ع) و یاران شهیدش خورشید عالم تاب این گروه به شمار می‌روند. 🔻اما دسته سوم انسان‌های میان مایه‌اند؛ متوسط‌‌ الحالند. میان‌مایه به انسانی گفته می‌شود که میل دارد اخلاقی زندگی کند؛ زندگی عادلانه را دوست دارد، زندگی اخلاقی را ترجیح می‌دهد؛ اما اگر شرایط مهیا نباشد میانمایگی‌اش سبب می‌شود برآوردن نیازهای خود را بر ارزش‌ها و هنجارهای اخلاقی برتری دهد. میان‌مایه برای آزادی، عدالت و انصاف هزینه نمی‌کند. میانمایگی تناقض است و میان‌مایه با باورهایی متناقض زندگی می‌کند. اینجور آدما منفعلند و در همه لایه‌ها و صنوف جامعه هم پیدا می‌شوند. 🔻از نظر من میانمایگان از فرومایگان هم خطرناکترند... ✍محمدصدرا مازنی @masaelepazuheshi متن کامل @Howzavian
✴️ یک زن / آیا اربعین تاریخ دیگری دارد؟ من معتقدم مراسم اربعین هیچ ربطی به شهادت امام حسین (ع) ندارد! در هیچ وفاتی به جز در سال نخست، ما اربعین نمی‌گیریم، حتی برای پیامبر عزیز یا نزدیک‌ترین کسان‌مان. پس چرا برای عاشورا هر ساله اربعین گرفته می‌شود؟ اربعین تاریخ دیگری دارد! اربعین از نظر من، بیان مقام بالای یک زن است... 👈 متن کامل @yaddashtkhani .............................................................. 📢 معرفی یادداشت ها لزوما به معنای تأیید کامل منبع، محتوا و نویسنده ها نیست. ما می خواهیم از زاویه ای دیگر به مسائل نگاه کنیم تا ، تا دوباره بنویسیم، تا جاری تر شویم. @Howzavian
💠 تک بیت های جامانده از حرم هر سال جاماندم ولی این اربعین لااقل تنها نماندم، درد عاشق‌ها یکی ست 🔹🔹..........................................🔹🔹 حال من خوب است با تو،‌ گرچه دورم از حرم ای که هستی از رگ گردن به من نزدیک تر ✍نوید نیّری @HOWZAVIAN
، آنها رفته اند 📌امروز رفتیم پشت بام برای زیارت عزیز اربعین 🔍نگو که همسایه ها جلوتر از ما آمده اند، سیم شان را وصل کرده و رفته اند سر سفره و ما تازه به برکت کرونا رسیدیم اینجا. 🔒 دیر آمده ایم، دیر. 🎀این همسایه های بزرگوار و آزادی اندیش، یک بار آمده اند پشت بام و سال ها فکر و فرهنگ می گیرند و ما یک بار می آییم کنار دیش هایشان و نجوای نجات سر می دهیم و می رویم در لاک مان. لاک آنها کجا و لاک ما کجا؟! آنها با لاک به کوچه ها می آیند و ما در لاک! 💎براستی بهتر نبود در این سال های انقلاب اسلامی، کمی کنارشان می نشستیم تا چنین روزی با هم اربعین را پاس می داشتیم. 📡 چیزی نمی توان گفت جز کوتاهی در میدان عمل و رسانه. ⏰ شاید کسانی که فرهنگ و دینداری مردم در دستشان هست بی عرضه هستند 💡و شاید با اکثریت نسل مان، باب گفت و گو و رفاقت را باز نکرده ایم. 🙏عزیزان جان! چشممان را به اطراف مان باز کنیم، بچه های شیعه نیاز به یاری مؤمنانه دارند‌؛ یاری قلب ها. 🔻به گفته نورانی امام راحل: ما با سینما مخالف نیستیم، با فحشا مخالفیم. ماهواره هم همین است، حالا ببینیم فرهنگ متعالی اش بیشتر میچربد یا فحشایش! 😔 چقدر دیر آمده ایم، آنها سال هاست که رفته اند. @pooyanevisi https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📝طوفان توئیتری؛ شورش داخلی ضد قوانین جمهوری اسلامی 🔸طوفان های توئیتری این روزها نقل محافل انقلابی شده و تا کوچک ترین اتفاقی رخ می دهد از طریق شبکه های سازمانی موجود یک طوفان برپا می شود و سپس آرامشی پیش از طوفان بعدی؛ همیشه اما سوالات و ابهامات بسیاری بی جواب ماند که وقت خوبی است برای پرسش 1️⃣ که چی؟؟!! 🔹هدف از این مثلا طوفان ها چیست؟ چه سودی در این طوفان ها وجود دارد؟ چرا جبهه انقلاب طوفان های توئیتری گسترده ای را به زبان فارسی یا عربی به راه می اندازد؟ اصلا توئیتر مگر ارزشی برای چنین رقابت های رسانه ای دارد؟ 🔸در واقع باید گفت هدف از این چنین اقداماتی معلوم است و آن هم دست آورد سازی برای نهادهایی که عموما در جبهه رسانه و بزنگاه های مهم کشور مغلوب جریان حریف بوده اند و با استفاده از این دست اقدامات بی فایده تنها بناست خوراک تبلیغاتی و آماری تهیه کنیم. 🔹برای درک بهتر این واقعیت دو نکته را متذکر می شوم 🔻 آیا ترندهای جهانی به زبان هایی مانند چینی، اردو،روسی و.... برای ما در ایران اهمیت دارد تا پیگیر شویم مثلا فلان جمله که با زبان روسی ترند شده معنایش چیست و به چه واقعیتی اشاره دارد و البته زبان های دیگر و حتی باید ادعا کنم در مورد زبان عربی و انگلیسی هم چنین وضعیتی حاکم نیست. 🔻 این یک واقعیت است که توئیتربازان فعال کمتر از 2 درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند و صرفا در محدوده علایق خود و البته اخبار فراگیر جهانی به کسب اطلاعات می پردازند و این دست عملیات های رسانه ای مرسوم در جبهه انقلاب هیچ تاثیر قابل مشاهده و سنجشی ندارد. 2️⃣ شکست حقوق بشری و پیروزی فرهنگی 🔸توئیتربازان انقلابی همواره طوفان هایی در مقیاس امور فرهنگی و دینی ایجاد می کنند که صرفا در محدوده کوچکی از مخاطبین توان تاثیرگذاری دارد و حتی مباحث سیاسی و حقوقی آن ها نیز در همین مقیاس فرهنگی شکل گرفته، رنگ و بوی کاملا مذهبی دارد و در نتیجه توان ایجاد همدلی و همفکری جز برای معتقدین به همان باور و مذهب را ندارد اما جریان ضد انقلاب عموما تلاش می کند فعالیت های مهم خود در این زمینه را بر امور حقوق بشری ایران متمرکز کند. 🔹امور حقوق بشری وجه جامعی برای جلب نظر جوامع مثلا روشن فکر غربی است و همین امر باعث می شود ترندهای انگلیسی حقوق بشری ضد ایران همواره موج ساز شوند همانند ماجرای قاتل سنگدل، نوید افکاری که همین طوفان های توئیتری و البته حمایت های سازمان یافته رسانه ای توانست یک جریان ضد ایران را شکل دهد و تصویری مطلوم از این ظالم در جهان ایجاد کند. 🔸درک غلط از فعالیت رسانه ای و حوزه های اصلی فعالیت در میان مدعیان سواد رسانه به انضمام عدم فهم ضرورت زبان و ادبیات مشترک باعث می شود همواره در همین فضای طوفان سازی هم مغلوب باشیم. @feckrat متن کامل👈 @Howzavian
💢خدا داند چه ها می شد نمی شد پای داعش قطع؟ خدا از ما نگیرد در عزایت چشم بارانی که تا باشیم روزی چند دلخوش به مسلمانی بدان توفیق می خواهد! در این عرصه کجایی تو؟ برای چه بگیرد از دل ما چشم بارانی؟ اگر داریم توفیق عزای شاه دین، باشد به یُمن دستگیری عنایتهای رحمانی و شیران مدافع از حرم، در سوگ ایامی که داعش بود و اوضاع حرم رو به پریشانی خدا داند چه ها می شد نمی شد پای داعش قطع؟ و حتی کربلا را می زدند اینها به آسانی که غریدند شیرانی و کفتاران عقب راندند در این عرصه درخشیدند ابو مهدی، سلیمانی خدا رحمت کند آن رادمران راه عشق دمشق و کربلا را امنیت دادند. می دانی!؟ بله همواره باید در ثواب گریه های خود بدانی آن عزیزان را سهیم ای دل! شدی بانی؟ اگر اینگونه شد بی شک مقاوم می شد گریه چو آن سیلی که زد عین الاسد، برد آن را به ویرانی و شاید این همه تاکید بر گریه همین باشد که شیعه خیز بردارد برای روز پایانی برای عصر موعودی که با خورشید می آید به هم ریزد بساط شیشه ای شام ظلمانی کنون برگرد با این وصف، «سید» شعر ت از سر گیر خدا از ما نگیرد در عزایت چشم بارانی ✍️ سیدحسین سیدی @HOWZAVIAN
💠 پیامدهای اخلاقی مجرم‌گردانی 🔻روزهای اخیر ویدئویی در شبکه های پیام رسانی فضای مجازی منتشر شده است که در آن تعدادی مجرم در خیابان‌های شهر گردانده می‌شوند. ماموران آنها را کتک می‌زنند و با عباراتی مانند غلط کردم، ...خوردم و امثال اینها تحقیر می‌شوند. در مواردی نیز با گردن‌بندی از آفتابه و یا پوششی از لباس زنانه خفیف می‌شوند. 🔻اینکه جرم این افراد چه بوده است، مهم است. اما اینکه قاضی با چه استنادی چنین حکمی صادر کرده است و همچنین آیا در صدور احکام حقوقی در این مورد و نظایر آن به آثار و پیامدهای آن توجه می‌شود یا خیر، بحث قابل توجه دیگری است. مخصوصاً که این‌چنین موضوعاتی ابعاد چندوجهی داشته و مسأله‌ای میان‌رشته‌ای است و علاوه بر تسلط فقهی و حقوقی نیاز به اشراف روانشناختی، جامعه‌شناختی و اخلاقی قاضی دارد و نمی‌توان بدون بررسی ابعاد دقیق و پیامدهای آن حکم صادر کرد. 🔻طلاب و دانشجویانی که در حوزه مباحث فلسفه اخلاق مطالعه می کنند می‌توانند از نگاه اخلاقی آن را تحلیل نمایند. این موضوع قابلیت بررسی فقهی نیز دارد. ضمن اینکه این بحث را می توان از بعد روانشناختی و جامعه شناختی و فرهنگی بررسی کرد. 🔻برخی از مباحث پیشنهادی تحقیق یادشده: 1. مفاهیمی چون اتهام اخلاقی، جرم اخلاقی، اراذل و اوباش روشن شود. 2. نوع جرم و حکم آن تبیین گردد. 3. دیدگاه‌های موافق و مخالف تحلیل و ارزیابی شود. 4. آیات و روایات مرتبط با کرامت انسانی و نسبت آن با موضوع بحث بررسی شود. 5. مبانی حقوقی، فقهی و اخلاقی مجرم‌گردانی تبیین شود. 6. با توجه به ممنوعیت شکنجه در شرع اسلام نسبت آن با شکنجه بررسی شود. 7. شرایط زمانی مجرم‌گردانی(وضعیت کرونا و تجمع غیرمنتظرۀ مردم که خود باعث شیوع بیماری می‌شود.) تحلیل شود. 8. با توجه به عدم امکان جلوگیری از تصویر برداری و انتشار عمومی آن صدور چنین احکامی چه توجیهی دارد؟ توضیح اینکه: با فرض اینکه اصل مجرم گردانی توجیه حقوقی داشته باشد، آیا تحقیر آن در حد مردم یک یا چند کوچه و خیابان و شهر مد نظر است یا اینکه خفیف کردنشان در بین عموم مردم نیز بی اشکال است؟ البته این بررسی باید با توجه به انتشار جرم این دسته از افراد در بین عموم جامعه انجام شود. (از قرار اطلاع این مجرمین با قمه و شمشیر و عربده کشی اقدام به رعب و وحشت بین مردم کرده و موجب سلب آرامش عموم شده بودند). 9. به پیامدهای بین‌المللی احتمالی مخدوش کردن اعتبار حکومت اسلامی توجه شود. @masaelepazuheshi ✍محمدصدرا مازنی @HOWZAVIAN
💠 دل های مشتاق 🖌در طولِ مسیرِ پیاده روی دختربچه ای عراقی خرما تعارف مان می کرد، ما هم از عروسک هایِ دست سازمان با چادرسفید گُل گُلی ای که سرشان کرده بودیم و سنجاقِ سَر در کوله داشتیم به نیت حضرت رقیه(س) به دختربچه ها و کودکانی که به ما خرما تعارف می کردند می دادیم، با چه خوشحالی ای به طرف دوستانشان می دویدند تا آنها را هم سهیم کنند. مردی چایی شکر معروف عراقی ها و دیگری شیرینی محلی پخش می کرد. زنِ عربی می خواست از غذای موکب به اصرار به من بدهد. کار از اصرار گذشت و به التماس رسید. سیربودم، در چشم هایش محبت موج میزد، محبتی که باعث شد نتوانم دستش را رد کنم. این آشنایی و محبت ناشناخته از کجا آمده بود؟" ✍️ الناز رحمت نژاد متن کامل👈 http://fna.ir/f03sve @HOWZAVIAN
🔶 خوش و بش امروز در صفحه ۵۳۲ از جلد ۹ کتاب منتهی المطلب، نوشته علامه حلی به نکته جالب و درس آموزی برخورد کردم. جناب علامه حلی وقتی قَلمش به بررسی موضوع حُرمت سکوت برای شخص مُعتکف می رسد چنین می نویسد: به عقیده کافه علماء اشکالی ندارد که فرد مُعتکف در حال اعتکاف سخنی بر زبان جاری کند و با کسی حرفی بگوید. زیرا چه بسا در منعِ سخن گویی در حال اعتکاف، ضرر بزرگی وجود دارد. علامه حلی وقتی سخنش به اینجا می رسد در ادامه بیانِ ادلّه خود می گوید: روزی از روزها صفیّه همسر پیامبر به دیدار رسول خدا که معتکف بود می رود. صفیه مقداری در حضور پیامبر می نشیند و گفتگو می کند. پیامبر نیز به قدر ضرورت با همسرش، صفیّه سخن می گوید. وقتی صفیّه بلند می شود که برود پیامبر ایشان را تا بیرون محل اعتکاف مشایعت و همراهی می کند. ظاهرا لحظه خداحافظیِ پیامبر با صفیّه مصادف می شود با عبور دو نفر از انصار از مقابل محل اعتکاف. ظاهرا آن دو نفر بدون اینکه متوجه شوند این زن، همسر پیامبر می باشد به احترام پیامبر سرشان را پایین انداخته و از آنجا دور می شوند. پیامبر آن دو مرد انصاری را صدا می زند. آنها برمی گردند و سلام می کنند. پیامبر پس از جواب سلام، به آن دو می فرماید: آن زن که دیدید با او سخن می گفتم همسرم صفیّه بود. دو مرد انصاری خطاب به پیامبر می گویند: سبحان الله ای رسول خدا مگر ما چیزی گفتیم؟! پیامبر فرمود: شما چیزی نگفتید اما شیطان در وجود بنی آدم به مانند خون در بدن، حضور و جریان دارد. من نگران شدم که نکند خدای نکرده از جانب شیطان، فکر بدی در قلب شما خطور کند. این شد که برای دفع آن، صدایتان کردم. آری عزیزنم! آنگاه که با محارم خود در انظار عمومی سخن می گوییم مراقب رعایت عُرفیات و هنجارهای جامعه اسلامی باشیم. وقتی با نامحرم سخن می گوییم خیلی بیشتر باید مراقب رعایت این عرفیات و هنجارها باشیم. ✍️علیرضا نظری خرّم @HOWZAVIAN