🔴 جنگ زرگری برای تخریب نامزدهای جبهه انقلاب
در یکی از کلاب های نرم افزار کلاب هاوس اتاقی ایجاد شد که با نام سعید جلیلی شروع میشد اتاقی به نام سعید جلیلی در قامت رئیس جمهور یا در حد کاندیدای پوششی.
این اتاق که توسط سید علیرضا مستوفی و دوستان اصلاح طلبش مدیریت میشد، تمام تلاش خود را کرد تا بگوید باید آقای دکتر جلیلی و آیت الله رئیسی تا آخر در ذهن بمانند و با یکدیگر رقابت کنند انتخابات حالت دو قطبی نداشته باشد بلکه یک انتخابات چند قطبی شکل بگیرد و حداقل ۳ سه تا چهار قطب آن در بدنه اصولگرایی تشکیل شود.
بدون شک هدف اول این اتاق ایجاد دو دستگی یا چند دستگی در جبهه انقلاب و جریانات اصولگرایی است.
نکته جالب و قابل توجهی که در این اتاق گفتگو رویداد این بود که عده ای اصلاحطلب که در نهایت نیز اعتراف کردند نه طرفدار آقای جلیلی هستند و نه از حامیان آیت الله رئیسی، به اسم دفاع و طرفداری از این دو شخصیت آن یکی دیگر را تخریب می کردند.
به طور مثال آقای مصطفی جلالی در دفاع از آقای جلیلی به تخریب آیت الله رئیسی اقدام نمود و مطالبه نادرستی را به ایشان نسبت میداد و مشی او را مخالف و مقابل مسی آقای جلیلی معرفی میکرد هرچند ای کاش از آقای جلیلی نیز دفاع نمیکرد زیرا روش دفاع نیز به گونهای روشن، تخریب یا ذم در سایه مدح بود.
بعد از او فرید مدرسی معلوم الحال می آمد و به اسم دفاع از آیت الله رئیسی هرچه می توانست علیه آقای جلیلی مطرح می نمود و با شعار انصاف هرچه اتهام غیرمنصفانه علیه آقای جلیلی به ذهنش میرسید، منتشر میکرد.
جالب آنکه هر دو بزرگوار که نگران چهره اصلاحطلبی خود بودند در پایان یادآوری می کردند که اصلاح طلب هستند و از حامیان آقای جلیلی و رئیسی نمی باشند.
در حقیقت جریان مشکوک سیاسی نشسته بر رسانههای کشو و تریبونهای رسانهای برای آنکه بتوانند عملیات تخریب علیه نامزدهای اصلی جبهه انقلاب را انجام دهند تبعات آن را نیز متوجه پایگاه اصلاحطلبی خود نکنند، به نام حمایت اجمالی و نه قطعی از یک کاندیدای جبهه انقلاب، هم کاندیدای دیگر جبهه انقلاب را محکوم و
تخریب می کنند و هم با این کار چهره حامیان این کاندیدای به ظاهر مورد حمایت را مخدوش می سازند. به علاوه آتش بیار معرکه جدال بین نیروهای انقلابی میشوند.
جالبتر آنکه جناب آقای فرید مدرسی یک شب پیش از آن اتاق را باز کرده و خودشان مدیریت می کردند که نامش با تخریب شروع میشد و در آن ادعا می کردند رسانه های انقلاب دست به تخریب نامزد اصلاحات آقای جهانگیری یا آقای لاریجانی می زنند و تو مال ها در مذمت تخریب کاندیداهای ریاست جمهوری خواندند آنگاه ۲۴ ساعت بعد عملیات تخریب آیت الله رئیسی و دکتر سعید جلیلی را به این شیوه منافقانه و در یک جنگ زرگری کلید زدند.
منصفانه سوال میپرسم اگر نام این کار جنگ روانی بر پایه نفاق نیست پس چیست؟
بدون شک آنچه دیشب در این بستر جدید شبکههای اجتماعی روی داد، سرآغاز عملیات فریب روزهای بعد در سطح رسانه های رسمی و غیر رسمی کشور است و نیازمند هوشمندی جبهه انقلاب، نامزد های آن و حامیان ایشان است تا صف خود را از از تخریب کننده های آلوده به نفاق جدا کنند.
قطع به یقین نامزدهای جبهه انقلاب هیچ تضاد و تعارض گفتمانی با یکدیگر ندارند و در صورت تایید صلاحیت، اجازه تَکرار آنچه در انتخابات ۹۲ و ۹۶ روی داد را نیز نمیدهند.
✍ محمدحسین پیشاهنگ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نامه جمعی از فضلا و اساتید حوزه علمیه به اعضای محترم شورای نگهبان.pdf
33K
🔊 نامه بسیار مهم اساتید و طلاب حوزه علمیه به اعضای محترم #شورای_نگهبان
🔹 ریاست جمهوری افراد فاقد صلاحیت، برای دلسوزان انقلاب چوب دو سر باخت است، از یکسو حمایت از بیتدبیریها و اقدامات ناصوابی که کشور را به لپه پرتگاه کشانده، خلاف عقل و شرع است و از سوی دیگر انتقاد از عملکردها با این سؤال مردم مواجه میشود که اگر این فرد شایسته نیست، چرا شورای نگهبان صلاحیت وی را تایید کرده است؟! و این سؤالی است که پاسخ صحیح و قانعکنندهای برای آن نداریم!
🔸 مستحضرید احراز صلاحیت یک نفر به معنای شهادت شما بر صلاحیت او است و مردم نیز از بین گزینههایی که شما شهادت به صلاحیت آنها داده اید، یک نفر را انتخاب میکنند. بر این اساس آن شورای محترم نیز، در نتایج عملکرد رؤسای جمهور سهم مهمی دارد.
🔹 تجربه نشان میدهد پیشرفتها، کارآمدیها و روحیههای جهادی، متعلق به مسئولانی است که واجد شرایط قانونی برای تصدی مسئولیت بودهاند و در مقابل، پلشتیها و مشکلات، ناشی از قرار گرفتن افراد فاقد صلاحیت در جایگاه تصمیمگیری است و چه مسئولیتی مهمتر و حساستر از ریاست جمهوری؟!
🔸فقها و حقوقدانان بزرگوار! کمترین شک و تردیدی در دیانت، تقوا و پاکدستی شما وجود ندارد اما مردم و دلدادگان انقلاب، نسبت به مصلحتسنجیهایی که خلاف مصلحت به نظر میرسد، انتقاد جدی دارند.
🔹 امید آنکه با عنایات حضرت حق، آن شورا با عمل به #مرّ_قانون، گزینههای صالحی را در معرض انتخاب مردم قرار دهد.
📝 برای امضای این نامه نام و نام خانوادگی و میزان تحصیلات خود را به آیدی @karbasi14 ارسال نمایید.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#چند_خبر
👈 کسب تکلیف سعودی از آمریکا
🔻موشک حاج قاسم
🔸تخریب ممنوع
✍️ منبأ بخوانید
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 پرسش های انتخاباتی، پاسخ های قرآنی (۱)
🔸چرا باید رأی بدهیم و در انتخابات شرکت کنیم؟
✅ جواب: «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» (سوره رعد، آیه ۱۱)
👈 خدوندا سرنوشت قومی را تغییر نمیدهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند.
💡با ما همراه باشید
👈 نشر حداکثری
#انتخابات #مناظره
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
👌از اجمال به تفصیل
♦️#آدورنو جملهای دارد دربارهی شعر پس از #آشویتس که مشهور است و الهامبخش؛ «سرودن شعر پس از آشویتس خود عملی است غیرمتمدنانه!» این سخن، با برداشتها و تفسیرهایی که دربارهاش آمده، در همان سطح اول گویای یک نکتهی مهم است؛ شعر در دنیای پس از آشویتس نمیتواند کاری از پیش ببرد، جبرانکننده باشد و یا تسکیندهنده. قالب شعر انگار برای مجال و فرصتی غیر از وضعیتهای بغرنجی نظیر مواقع جنایت است. جنایت را باید خوب دید، خوب توصیف و تصویر کرد، و خوب ازش تحلیل و تبیین و گزارش داد. این «خوب» یعنی با توجه به تمام ابعاد و به تفصیل. خب، این همان کاری است که از شعر برنمیآید. چرا که شعر مجال اجمال است و نه تفصیل. هر کاری از شعر بربیاید، این یک کار قطعا از آن برنمیآید. چون اساسا موقعیت موقعیتی نیست که در آن بخواهیم در بند زیب و زینت کلام باشیم که لازمه شعر است. لذاست که ما تا به امروز هر چه کتاب دربارهی آشویتس و کورههای آدمسوزی و اردوگاههای یهودکشی خواندهایم، همه در قالبی غیر از شعر بوده. نمیگویم شعر گفته نشده، میگویم مورد اقبال نبوده. دلیلش هم روشن است؛ شعر نمیتواند گویای تمام واقعه باشد.
♦️ آدورنو یک نیمهیهودی اهل تفکر است. او پیش از همه این نکته را دریافت و دستورات لازم را همان ابتدا صادر کرد دربارهی قالبهای کلامی باظرفیتتر برای نوشتن از جنایت. البته شاید او در کنار این توجه به قالب، گوشهی چشمی هم داشته به تغییر ذائقه در دوران جدید که سواد فراگیر شده، و عمومی؛ و دیگر اصل پیام و محتوا ارزش یافته و نه زیبایی و شیوایی کلام؛ آنچنانکه پیشتر بود.
♦️ مقصودم از این همه، بیان این نکته بود که در ماجرای #فلسطین اتفاقی که افتاد، این بود؛ اهل ادب و فرهنگ فلسطین و جهان اسلام، بیتوجه به اقتضائات روزگار، و تحولات ویرانکنندهاش در بازگویی مصائب، همچنان آویختند به دامان شعر، و خواستند آن همه جنایت و ظلم را با زبانی تاریخگذشته بازگویند.
چیزی که عملا ناممکن بود. #محمود_درویش خوب است اما این #ویکتور_فرانکل است که دنیا را با خود همراه کرد. واقعیت این است که سردادن افغان از محنتهای روزگار در لفافهی کلام زیبا دیگر کارکرد برانگیزانندگی پایدار ندارد، چرا که استوار است بر تحریک عواطف و نه اقناع عقلانی. پس اگر فلسطین درک نمیشود امروز و دفاع مشروعش از بدیهیترین حقوق #تروریسم تلقی میشود در بخش بزرگی از دنیا، دلیلش این است که همچنان به اجمال حرف میزند و با تکیه بر قواعد اشارات نظر؛ برخلاف جبههی مقابل که قلم بهدست گرفت و ساده و صریح و مفصل مسائلش را روایت کرد.
✍️ علی اصغر عزتی پاک
#ادبیات #شعر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
❓چرا بقیع تخریب شد؟
🏴 شش دلیل بر رد عقائد وهابیت
◻️ وهابیان و آل سعود بر حجاز و شهرهای مکه و مدینه و اطراف آن تسلط یافتند به خاطر برخی اعتقادات انحرافی و مخالف با اسلام اصیل این بناها را در تاریخ ۸ شوال ۱۳۴۴ هـ. تخریب نمودند و این اقدام ننگین را در تاریخ به نام خود ثبت کردند.
اما در ردّ عقاید وهابیه درباره مسائل مطرح شده با دلائل فراوانی می توان این عقاید را باطل دانست:🔻
1️⃣ سیره عموم مسملین جهان از همان زمان رحلت پیامبر(ص) تا به امروز بر این بوده که پیوسته در مراسم حج و در ایام دیگر به قصد زیارت نزد قبر آن حضرت می روند و این سیره را هیچ کس نمی تواند منکر شود.
2️⃣ برای بنای قبه و گنبد وبارگاه روی قبر در قرآن اشاراتی هست که مردم در زمان اصحاب کهف وقتی که از محل خواب آنها باخبر شدند بر روی آن مسجدی بنا کردند تا یاد آنها همیشه زنده بماند،
3️⃣ اگر این عمل در قرآن یا سیره منع شده بود، در طول ۱۴ قرن کسی خلاف بودن ساختن بنا بر روی قبر را هیچ یک از دانشمندان فرق اسلامی متعرض ومتذکر نشده اند، تا در قرن ۱۴ فقط پیروان این فرقه گمراه و رهبران آنها به این نتیجه رسیدند، در حالی که حتی روی قبر رهبران چهارگانه اهل سنت، قبه بنا کرده اند که تا کنون در بغداد باقی است.
4️⃣ در باب شفاعت خواستن از پیامبر (ص) و شفیع قرار دادن آن حضرت که اینان منکرند در زمان خود حضرت صحابه شخصاً از حضرت شفاعت می خواستند. انس بن مالک می گوید: از پیامبر(ص) درخواست کردم که در روز قیامت در حق من شفاعت کند وی درخواست مرا پذیرفت.
5️⃣ یا اینکه دربارة زیارت قبور در منابع اسلامی اعم از شیعه و سنی آمده است که پیامبر(ص) شخصاً به زیارت مدفونین در بقیع می رفت، به آنها سلام می کرد و به مردم سفارش می کردند به زیارت بقیع و مدفونین آن بروند. و باز از آن حضرت نقل است که فرمودند: هر کس قبر مرا زیارت کند شفاعتم بر او واجب است.
6️⃣ بنابر اعتقاد خود اهل سنت نیز ساختن بنا و قبه بر روی قبور ائمه (علیهم السلام) و انبیاء و شهدا و صالحین جایز است، تا اینکه دیگران به زیارت آن پرداخته و به آن تبرک جویند.
متن کامل + منابع:
https://hawzahnews.com/xb9DL
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
entekhabe_salehan_1809.pdf
2.89M
#صبح_صادق 999 منتشر شد
🔸سردار سلیمانی مرد دیپلماسی و میدان
🔸انصارالله پیروز میدان و دیپلماسی
🔸تولید و رفع موانع آن
🔸چالش مسئله اجتماعی
🔸صهیونیستها در محاصره مقاومت
🔸خشـم مقدس
🔸نامنویسیها پیامها و پیامدها
🔸تنور انتخابات داغتر شد
@ssweekly
#بیدارباش
🆔 https://eitaa.com/Bidarb_a_s_h
✳️نگاهی به شعار آقای لاریجانی برای انتخابات 1400
🔺آقای لاریجانی با شعار خاص "نه چکش نه کلید" وارد شده است. یا می گوید "پادگانی نیستم دادگاهی نیستم و..."
🔺آقای لاریجانی به دنبال این است که آقای رئیسی را نماد "چکش"، آقای سعید محمد و دهقان و... را نماد "پادگان" و آقای جهانگری را هم نماد "کلید" معرفی کند. در واقع آقای لاریجانی می گوید: من هیچکدام نیستم. در حالی که خود وی فرزند سپاه است. اخوی او رئیس قوه قضاییه بوده است. هشت سال پشتوانه کلید روحانی بوده است.
🔺مراقبت چنین دوگانه سازی هایی باشیم که ممکن است از سوی برخی دیگر نامزدها رخ دهد.
✍️ دفتر فرهنگی۵۷
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌سومین گعده مداد الفضلا با موضوع بررسی تجربههای حرفهای اصحاب قلم و رسانه حوزوی
🖊با حضور #استاد_کاویانی (نویسنده و مدرس حوزه و دانشگاه)
🔻محل گعده، دفتر پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه
صدای حوزه💢 @sedayehowzeh
#سومین گعده مدادالفضلاء به میزبانی «صدای حوزه» برگزار شد
✍ در این محفل صمیمی، جمعی از اصحاب قلم حوزه با قرائت یادداشت خود، از مشاوره استاد کاویانی بهره بردند.
🌱 گعده یادداشت خوانی هر ماه با حضور نویسندگان رسانه ای حوزه برگزار می شود.
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
خبر #صدای_حوزه از 👈 گعده یادداشت خوانی حوزویان
#ادبیات #نویسندگی #مطبوعات
انتخاباتاصلاحدشده.mp3
2.82M
⏪ راهکارهای افزایش مشارکت حداکثری انتخابات ۱۴۰۰
🔻 استاد: حجه الاسلام و المسلمین ابراهیم انجم شعاع
💢 نکات مهم:
1️⃣ افزایش آگاهی عمومی مردم
2️⃣ شناخت و خنثی کردن سناریوهای دشمنان
3️⃣ نامزد شدن افراد توانمند
4️⃣ تبدیل شدن انتخابات به نماد وحدت ملی
🔗 رحا
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#تلخک
🔴 دولتمردها آن قدر از وضعیت ناراضی هستند که قراره فردا بریزند توی خیابان، مردم آرامشان کنند.
✍️ حسین ابراهیمی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✍️ ساحت نویسندگی را سبک نشماریم
برنامه خندوانه با حضور فیروز کریمی و خداداد عزیزی حاشیهای داشت که پس لرزههای آن همچنان ادامه دارد. داستان ازاین قرار است که خداداد عزیزی در پاسخ بخشی از مسابقه برنامه که از او خواسته شد نام سه نویسنده ایرانی را ببرد، گفت: «نویسنده از کجایم بیاورم» سپس فیروز کریمی در تکمیل جواب خداداد عزیزی گفت: «نویسندههای ایرانی بیکارند و از بیکاری مینویسند و ما با آنها کاری نداریم.» این شوخی خداداد و فیروز کریمی قهقهه رامبد جوان را هم به دنبال داشت.
این ماجرا اعتراضاتی را ازسوی اهل قلم و فرهنگ به دنبال داشته است؛ چرا که به ساحت نویسنده و نویسندگی اهانت شده است. در اینجا خوب است که به چند نکته توجه داشته باشیم:
اول اینکه چه کسی گفته که نویسندهها بیکارند؟ فیروزکریمی؛ خب شوخ مشربی و تکه پرانیهای طنزآلود فیروز کریمی در فضای رسانه معروف است؛ هر چند که بعضا این طنازیها گزنده و ناراحت کننده است.
از طرفی فضای برنامه خندوانه به خصوص درآن ایتم، به گونهای است که معمولا با شوخی آمیخته بوده و وقتی این مطلب توسط فیروز کریمی بیان شده، به طور ناخودآگاه خنده رامبد جوان هم به دنبال داشته است . در یک فضای اینچنینی معمولا هر کسی دیگر هم جای او بود در ابتدای امر خندهاش میگرفت، مگر اینکه در لحظه به این اطمینان برسد که غرض فیروز کریمی از این صحبت اهانت به نویسندگان بوده است. بنابراین به نظر میرسد که از این جهت منصفانه نیست رامبد جوان مورد توبیخ قرار بگیرد؛ ولی نکته اینجاست که چون برنامه زنده نبوده و به راحتی می شد که آن صحنه، قبل از پخش حذف شود تا این ناراحتیها و دلخوریها پیش نیاید، از این جهت انتقاد به رامبد جوان و برنامه خندوانه وارد است و جای توجیه ندارد؛ البته رامبد جوان هم از این بابت عذرخواهی کرده و قلبا به این مسئله راضی نبوده است. اساسا این طیف که صبغه فرهنگی دارند، انس و الفتی با کتاب و نویسندگی نیز دارند و با این مقوله بیگانه نیستند .
ناگفته نماند اگرچه این سخن در مقام طنز بیان شده ولی باید بپذیریم متأسفانه این تفکر که نویسندهها انسانهای بیکاری هستند و بخاطر بیکاری مینویسند، باور بخش قابل توجهی از مردم است و نگاهی سطحی ونازل به این قضیه دارند؛ ولی نباید فراموش کنیم که اصولا این نوشتن بوده و هست که علم و آگاهی را در عالم منتشر ساخته و اکثریت قریب به اتفاق دانشی که بشر به آن دست یافته از طریق همین نوشتن بوده است. واضح است که کتاب ابزار اصلی فراگیری علم و دانش است و طبیعتا این نویسنده است که به کتاب هویت میبخشد؛ از این رو این بسیار سطحی انگارانه و غیر منصفانه است که مقام نویسندگی کوچک شمرده شود.
از طرفی نباید فراموش کرد که معمولا نویسندگی کار راحتی نیست و اساسا کار هر کسی نیست و تبحر خودش را نیاز دارد. الان اگر به خیلی از کسانی که نویسندگی را کار پیش پا افتادهای تلقی میکنند وآن را کار بیکاران میدانند گفته شود که یک صفحه انشاء درباره یک موضوع ساده بنویسند چه بسا ساعتها ذهنشان درگیر باشد و از نوشتن یک صفحه انشاء عاجز باشند، چه برسد به اینکه بخواهند مقاله یا کتابی را به رشته تحریر در آورند؛ بنابراین باید به ساحت نوشتن احترام بگذاریم و آن را ارج نهیم.
✍️ بابک شکورزاده، عضو تحریریه مدالفضلاء
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
👌 توصیهی بازیگر سریال یاور به کاندیداهای دولتی!
در سکانسی از «سریال یاور» که در ماه رمضان پخش شد، همسر کارگرِ اخراجشده از رستوران به او یاد داد که وقتی میروی پیش «یاور چلویی» یه تیکه پیاز بذار توی جیبت و از آب پیاز که به دستت چسبیده، یواشکی به چشمت بمال تا بتونی گریه کنی و برت گردونه سرِ کار.
از آنجایی که این روزها، کاندیداهای دولتی به شدت به گریه کردن جلوی دوربین نیاز دارند و همهشان هم به اندازهی آقای جهانگیری در این زمینه، پیشرفته نیستند، پیشنهاد میشود از این راهکار استفاده کنند علی برکه الله. (در ضمن پیاز قرمز بهتر جواب میدهد)
✍ جیم جواتی
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#جمعه_ی_انتظار
تگرگ در نزند، باغ مبتلا نشود
شکوفه از بغل شاخهاش جدا نشود
زمین به مین ننشیند، بیافتد از پا جنگ
به دست مرز دل روستا دو تا نشود
به روزنامه خبرهای مضطرب نرسد
و دوربین به تنی کشته آشنا نشود
نصیب کارگران نان گرم سفره شود
به روسریِ زنی پای گریه وا نشود...
✍️ سعیده کرمانی
#شاعران_حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#ندبه_های_دلتنگی
💠 نامه رسانم! نامههای مردم را یکیک به جوی خیابان میریزم؛ جز آن که کوی تو را نشانه گرفته است.
💠 طبابت میکنم؛ هر دردی که نه درمان آن، دست مهر توست، مرهم نمینهم؛ معجون نمیدهم؛ چرک از آن نمیروبم، و مژده بهبود آن در طبله من یافت مینشود.
💠در بازار حجره دارم؛ «و ان یکاد...» میفروشم. سرمایهام را خشت میکنم و یک جمکران آرزو میسازم. تو را در محراب آن مینشانم و خود بر در میایستم. کفشهای زائرانت را به خود میآویزم و تا صبح، سلامگوی فرشتگانم.
#جمعه
#نثرخوانی
#رضا_بابایی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 «دستور از خمینی»
📒 محصول جدید خانه طلاب جوان منتشر شد...
📘 کتاب «دستور از خمینی» (روایتِ تبلیغی متفاوت)
✍ تجربه یک ستاد انتخاباتی متفاوت، یک تبلیغ میدانی
📝 روایت جمعی که سودای خدمت به مردم در انتخابات را داشتند
📕 کتاب خواندنی این روزها برای طلاب انقلابی و مردمی
🇮🇷 #ستاد_ملت_امام_حسین (ع) 🇮🇷
✍ خانه طلاب جوان
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🍃 سخنی با مخاطبان هنر
یاران! پیشتر گفته ام که «هنر آزاد» چیست و «هنر برخاسته از جهانبینی» کدام است. تا حال، تقریباً، هر چه سخن گفته ام از هنرمند بوده و آثار هنری اش. امّا بگذار امروز از مخاطب هنر نیز بگویم. به گمان خطاآلود من، شکل گیریِ هنرِ برخاسته از جهان بینی، چه از نوع الهی و چه از نوع الحادی اش، صرفاً وابسته به خالق اثر هنری نیست. خالق اثر هنری، هر چه بسازد و بنویسد و بخواند، اگر مخاطبش جهانبینی الهی داشته باشد، یحتمل به اثر او با نگاه الهی می نگرد و اگر مخاطبش جهانبینی الحادی داشته باشد، احتمالاً اثر او را با نگاه الحادی برانداز می کند. در جامعه ای که جهانبینیِ غالب مردمانش الحادی است، "مشکل" می توان هنر الهی پدید آورد. بنابراین، اگر در پی آنید که هنرِ برخاسته از جهانبینی پدید آورید، ابتدائاً، خوب است که مخاطبتان را بسنجید.
برخی هم قطاران، من و امثالِ منِ پاشکسته را متّهم می کنند که هنرمان و نگاهمان به جهان «سیاه» است. پیشتر، در باب «هنر سیاه» سخن رانده ام و قصّه هایش را کم و بیش خوانده ام؛ امّا در اینجا از منظر دیگری بدین مسأله می نگرم. این بار می گویم که برادر/خواهر گرامی؛ نگاهِ تو به «هنر» یا، بهتر بگویم، «زیبایی» چگونه است؟ آیا در آثار منِ غریب زیبایی می بینی؟ اگر زیبایی می بینی، پس چرا فریاد اعتراض می کشی؟ آفرینش هنر، از منظر توحیدی، تشبّه به خالق است. وقتی انسانی با جهانبینی الهی در مقابل دریا قرار می گیرد، با تمام وجودش زیبایی فعل خالق را می نگرد و، از منظر توحیدی اش، این پدیده ی زیبا را می ستاید. هنرمند نیز وقتی اثری هنری خلق می کند، زیبایی می آفریند. زیبایی دریا و زیبایی یک اثر هنری چه تفاوتی دارند؟ هر دو منشأشان فعل خالق زیبایی هاست. اگر مخاطبی جهانبینی اش توحیدی باشد، در مواجهه با اثر هنری، جدای از اینکه آن اثر از چه سخن گفته و چگونه گفته، آن را به خالق زیبایی ها پیوند می زند و زیباییِ آن را می ستاید. روا نیست که سوژه های آثار هنری را به ریشخند بنوازیم و خالق آن آثار را به پند! تکلیف «باید» و «نباید» در سوژه های هنری را در جای دیگری باید روشن کرد. بیایید به آثار هنری، چه «سیاه» باشند و چه «سفید»، چه «سبز» باشند و چه «زرد»، از منظر دیگری نظر کنیم.
✍علی مؤیدی
#هنر_الهی
#هنر_الحادی
#شاعران_حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 تجربه تلخ انتخاباتی شهید مطهری و تلنگری بزرگ برای امروز ما!
🔸من یک درس شخصی را برای شما میگویم. در سال ۱۳۲۵ که مرحوم آقا سید ابوالحسن فوت کرد و آقای بروجردی مرجع شد من در فاصله چند روز گفتم تمام مشکلات من در باب «خلافت» حل شد، یعنی گذشته را در پرتو حال شناختم. آقای آقا سید ابوالحسن «مرجع کل فی الکل» بود و من حدود هشت سال بود که در قم بودم و افراد زیادی را میشناختم که آدمهای خوبی بودند.
🔹در آن چند روز یکمرتبه میخواست یک قدرت بزرگ روحانی از مقامی به مقام دیگر منتقل شود، یک امتحان بسیار بزرگ. من یکمرتبه دیدم مثل اینکه حوزه قم زیرورو شد. یک حالت هول عجیبی به افراد افتاد. حال، هرکسی گرایشی به یک آقا داشت. در راه گرایش به این آقا و کوبیدن بقیه آقایان همه چیز فراموش شده بود. مثل اینکه موقتاً همه، همه چیز را فراموش کرده بودند. یک حالت جنونآمیزی به وجود آمده بود. این آن را تعدیل میکرد و آن یکی را تفسیق، و دیگری به عکس.
🔸گفتم سبحان الله! بشر چه موجودی است! پس اگر روزی پیغمبری بخواهد بمیرد و یک خلافت به آن عظمت بخواهد منتقل شود، میبیند آن عادلترین عادلها تبدیل میشود به فاسقترین فاسقها.
📛از امتحانهایی که در زمان حاضر برای بشر پیش میآید انسان میتواند طبیعت بشر در گذشته را بفهمد، که میفهمد. همین ماها هم اگر بودیم از همین کارها میکردیم.
*چیز عجیبی نیست که انسان فکر میکند آدمهای خیلی استثنایی آمدند خلافت علی علیه السلام را غصب کردند. نه، اگر ماها هم بودیم همین کارها را میکردیم.*
📙 استاد مطهری، فلسفه تاریخ، ج۱، ص۱۸۰.
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
👈 این روزها مستند #آدرس_غلط را ببینید و بازنشر کنید. 🙏💐
#با_کاربران
ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد.
امام خمینی( ره) - علت اصلی شادی فلسطینیان در این روزها کسب پیروزی در نبرد یازده روزه نیست. این است که فلسطینیان در این نبرد همدیگر را خوب پیدا کردند و متحد عمل کردند و توانستند سمفونی زیبای وحدت را به زیبایی هر چه تمامتر اجراء نمایند و این یعنی مجموعه ی مقاومت راه را پیدا کرده است. آفرین به این همه زیبایی و درود بر شهدای راه آزادی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
44.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مستند_آدرس_غلط
🔻محسن مقصودی تهیه کننده ثریا درباره این مستند گفته است: سر بسته می گویم، آب دست تان هست بگذارید زمین و امروز این مستند رو ببینید
قسمت اول👆
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹هم اکنون پخش زنده نشست علمی ویژگی های مکتب صدرایی به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا
🔸حجت الاسلام والمسلمین استاد سید یدالله یزدان پناه
دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین محمد رضاپور
اول خرداد ۱۴۰۰
مجمع عالی حکمت اسلامی
لینک پخش:
✅heyatonline.ir/heyat/3129
@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️مصاحبه بدون تعارف با دانشمند ایرانی ناسا
🔴شاهد از غیب رسید.
پیشنوشت: با احترام به همه مهندسین عزیز، منظور از این مطلب بیارزش دانستن مهندسی یا مطلوب دانستن وضعیت علوم انسانی در ایران نیست. بلکه منظور نقدی بر غرب است.
🔵یکی از رفقا میگفت؛ در غرب مهندس یعنی "کارگر باسواد".
دوست دیگری میگفت؛ یکی از مسولین عمری فرزندش را برای تحصیل در غرب، آماده و تربیت کرده بود. پسر به آمریکا رفت. امّا پس از مدتی به ایران برگشته و طلبهی حوزه علمیه قم شد! و پدر که آرزوها داشت، چون اسپند روی آتش میسوخت.
علّت بازگشت پسر این بود که میگفت؛ وقتی به آمریکا رفتم متوجه شدم خبری از دانشجویان آمریکایی در رشتههای مهندسی دانشگاه ما نیست.
تحقیق کردم، فهمیدم اکثر دانشجویان آمریکایی در رشتههای علوم انسانی شرکت میکنند.
با خود گفتم؛ اینها بهدنبال مدیریت کشور و جهان هستند، امّا ما را در رشتههای مهندسی مشغول و بهرهبرداری میکنند.
این شد که به حوزهی علمیه رفتم تا در علوم انسانی خودمان کار کنم...
🔰رگههایی از این موضوع را میتوان در نوع برخورد آمریکاییها با دانشمند ایرانی در مصاحبهی بالا مشاهده کرد.
✍️ سیدمیلاد حسینی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📽 آیین رونمایی از کتاب «دستور از خمینی» (روایتِ تبلیغی متفاوت)
با حضور حجت الاسلام و المسلمین قمی (رئیس سازمان تبلیغات اسلامی)
🎥 پخش زنده از طریق صفحه آپارات خانه طلاب:
http://aparat.com/KhaneTolab
📚 لینک خرید کتاب:
https://b2n.ir/d70981
✍ خانه طلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✅ دخالت میکنیم
دخالت میکنیم اما در سرنوشت و آینده
خودمان و کشور عزیزمان، دخالت میکنیم برای قوی شدن ایران عزیز
برای اقتدار و عزت کشورمان
دخالت میکنیم تا ثابت کنیم
نسبت به سربلندی و اتفاقات مهم سرزمینمان بی تفاوت نیستیم.
کسانی که می خواهند خود را با رای ندادن تطهیر کنند
هرگز این اتفاق نمی افتد، هم مسؤولند که رای ندادند و هم دیگران برای آنها انتخاب میکنند، و انتخاب دیگران برای ما، همیشه درست از کار در نمی آید.
دخالت می کنیم چون فکر،اندیشه،حق انتخاب و تعیین داریم، با حق انتخاب خود نمی گذاریم نا اهلان، اشراف زادگان و ملتمسین غرب بر کرسی حکومت بنشینند.
✍حــیـدر هـلیــرودی
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN