eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
457 ویدیو
172 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
. 💠 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکینَ بِوِلایَةِ أَمیرِالْمُؤْمِنین 🌺 آیت‌الکبرای حق ✍️ محمدتقی عارفیان، شاعر حوزوی نمی‌دانم چه بنویسم علی جان در ثنای تو که گفته مدح و وصفت بهتر از هرکس خدای تو به‌جز احمد که می‌داند که هستی؟ تو یداللهی به‌جز زهرا که باشد غم‌گسار و آشنای تو؟ به‌جز کعبه که باشد سینه‌چاکت، حجت مطلق؟ همه جان‌ها فدای تو، همه عالم گدای تو تویی شاهی که بر سر تاج فخر "إنّما" داری تویی که آسمان‌ها مانده مات "هَل‌ْأتا"ی تو تو با حق هستی و حق با تو، حق در تو تجلی کرد تو هستی آیت‌ُالکبرای حق، عالم عطای تو تویی اول تویی آخِر تویی ظاهر تویی باطن تو اسم اعظمی، قرآن همه وصف و ثنای تو ندارم جز تو در ویرانۀ دل یا علی، گنجی همه داروندار من بوَد مهر و ولای تو نسیم صبح چون آورد بویی از سر زلفت دلم برد و نشد دیگر برون از سر هوای تو تو داری صدهزاران بهتر از من عاشقت اما ندارم از تو من بهتر که بنشانم به جای تو چه شغلی بهتر از اینکه گدای درگهت هستم چه پاداشی از این بهتر که هستم مبتلای تو نمی‌دانم چه می‌خواهد دگر، آن‌که تو را دارد! نمی‌دانم چه دارد آن‌که سر ننْهد به پای تو! چه در دنیا چه در عقبی تویی داروندار من پدر، مادر، خودم، اهلم، سرم، مالم فدای تو @HOWZAVIAN
✍️ عاطفه جوشقانیان، شاعر حوزوی خبر دهید که یاران رفته برگردند پیادگان و سواران رفته برگردند خبر رسید به نقل از سبو، به نقل از خُم شراب ناب رسیده به‌هوش ای مردم! در اوج هجمه گرما، خبر گوارا بود خبر، شکفتن چشمه میان صحرا بود خبر که سینه به سینه... خبر دهان به دهان.. خبر مناره مناره... خبر اذان به اذان.. خبر که راه زیادی‌ست در سفر بوده رسانده است به ما آن‌چه عشق فرموده میان آن همه تزویر و حیله دائم خبر رسید یدالله فوق ایدیهم اگرچه بود فراوان و کم رسید به ما به رغم توطئه‌ها باز هم رسید به ما خبر حنین، خبر نهروان، خبر خیبر خبر، ولایت مولا و آل پیغمبر خبر یکی‌ست ولی با دوازده عنوان که گاه، صلح نموده‌ست و گاه در میدان.. خبر، برادر پیغمبر است می‌دانی؟ خبر علی‌ست؛ خبر حیدر است می‌دانی؟ به قول حضرت هادی، همان وقوع عظیم قیامتی‌ست فشرده که در دل تقویم خبر که بال زد و رفت و در جهان پیچید پرنده‌تر شد و در هفت آسمان پیچید خبر نبود صدا بود در شب معراج علی، صدای خدا بود در شب معراج خبر اگرچه پر از خنده بود، محزون شد هنوز اول آن بود و قلب او خون شد.. خبر، بهانه تبریک بین مردم شد خبر امانت حق بود؛ پس چرا گم شد؟ خبر که خانه‌نشین شد، که صبر شد کارش که شقشقیه شد و آه سینه شد یارش خبر رسید برادر! ... به شمع بیت‌المال و بعد از آن جگرش سوخت از غم خلخال نشست یکه و تنها، کسی نشد یارش خبر رسید به ما بغض «اَین عمارش».. خبر دهید که یاران رفته برگردند پیادگان و سواران رفته برگردند خبر دهید زمان غروب تردید است غدیر، چشم به راه طلوع خورشید است @HOWZAVIAN
. 💐 دوباره دست او... ✍️ نجمه صالحی انگار دامن زمان بر روی زمین، کش آمده بود و سایه شترها در داغی هوا به رقص! تا آن روز تاریخ، این تصاویر را به خود ندیده بود و بعد از آن هم ندید! همه را به ایستادن دعوت کرده بود، آن‌هایی که پیش رفته بودند، بازگشتند و جامانده‌ها به او ملحق شدند! منتظر بودند تا سخنان‌مهم این مرد‌ بزرگ را بشنوند، تا از یمن ولایت، جان و دلشان تطهیر شود، تا راه را گم نکنند! دست او را در دست گرفت تا غدیر شود ندای آزادی! دست پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله وسلم در دست مولود کعبه بود! البته اولین بار هم نبود، بارها علی، وصی او معرفی شده بود، اولین بار در دعوت خویشان بود!‌ بارها و بارها تکرار کرده بود، اما این بار خواست اتمام حجت کند؛ پس دست در دست او، با صدای بلند گفت: او ست مردم، بعد از من امام! «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» ☘️الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ☘️ @HOWZAVIAN
. 💠 گستره و گونه‌شناسی القاب علوی @HOWZAVIAN
. ✳️ حدیث چهارصدگانه را شنیده اید؟ ✍️ قاسم یزدانی مقدم تا کنون نام حدیث يا حدیث چهارصدگانه را شنیده‌اید؟ در این حدیث طلایی، حضرت علم، جناب پدر علیه السلام در یک مجلس، چهارصد راهبرد گرانقدر را از دریای بیکران دانش الهی خود، به بشریت عرضه نمودند. به به به چه پدری در تاریخ چنین حادثه ای نظیر ندارد که کسی فی البداهه و تنها در یک خطبه چهارصد دستورالعمل گرانقدر را ردیف کند.جالب است که حضرت پدر علیه السلام از تمام این موضوعات چهارصدگانه ، فرمایشات خود را با توصیه به حجامت آغاز میکنند که: حجامت کردن موجب صحت و سلامتی بدن و باعث افزایش عقل است. این روایت بی بدیل را در ج۲ کتاب خصال شیخ صدوق ص۶۱۰ مطالعه کنید. @HOWZAVIAN
💐 ادیبانه با غدیرِ جان ✍️ زهرا نوری مهربانی غدیر؛ آذین بستن اسلام است به ولایت ولی خدا(علیه السلام). غدیر؛ پالایش داستان اسلام است از جعلیات قصه گویان و دروغ پردازان بی پروای تاریخ. غدیر؛ مایه وحدت مسلمانان و نجات آنها از تفرق و تشعب است،آنجا که خداوند فرمودند:" واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا..." که به تصریح بسیاری از علمای اهل سنت "حبل الله"در آیه، همان ولایت امیر المؤمنین علی ابن ابیطالب (علیه السلام) است. و غدیر؛ آغاز عاشقی ماست و ما معتبر شدیم! 🔗 متن کامل این نثر در کانال افکار حوزوی @HOWZAVIAN
. ✔️ حسّان بن ثابت ✍️ بابک شکورزاده یا امیرالمومنین یا ذا الکرم یا امام المتقین یا ذا النعم انّنا جئناک فی حاجاتنا لا تخیّبنا و قل فیها نعم پیرامون غدیر سخن بسیار است؛ خطبه پیامبر اکرم(ص) در این روز حجت را بر همگان تمام کرد و جای هیچ‌گونه توجیهی برای عدم پذیرش ولایت امیرالمومنین(ع) باقی نگذاشته است و علاوه بر آن، سایر ائمه(علیهم‌السلام) را نیز معرفی کرده است. تبریک گفتن برخی از صحابه به علی(ع) به عنوان امیرالمؤمنین بودنِ حضرت و اشعار حسّان بن ثابت در غدیر خم که مورد پذیرش شیعه و سنی است، از جمله شواهد مهمی بر این مدعا است که رسول خدا(ص) ولایت را به معنای امامت و سرپرستی به کار برده است؛ بخشی از شعر حسّان: یُنَادِیهِمْ یَوْمَ الْغَدِیرِ نَبِیُّهُمْ‏ بِخُمٍّ فَأَکْرِمْ بِالرَّسُولِ مُنَادِیاً یَقُولُ: فَمَنْ مَوْلَاکُمْ وَ وَلِیُّکُمْ‏ فَقَالُوا: وَ لَمْ یُبْدُوا هُنَاکَ التَّعَامِیَا إِلَهُکَ مَوْلَانَا وَ أَنْتَ وَلِیُّنَا وَ لَا تَجِدَنَّ مِنَّا لَکَ الدَّهْرَ عَاصِیاً فَقَالَ لَهُ: قُمْ یَا عَلِیُّ فَإِنَّنِی‏ رَضِیتُکَ مِنْ بَعْدِی إِمَاماً وَ هَادِیاً شاهد در این‌جا عبارت امام و هادی(علیهم السلام) است که به وضوح نشان می‌دهد منظور پیامبر(ص)، سرپرستی و امامت بوده، نه دوستی و محبّت که اهل سنت به آن قائلند. @HOWZAVIAN
💐 💐 نویسندگان تحریریه مدادالفضلاء 1. ✍️ علیرضا مکتبدار غدیر به ظاهر برکه ای کوچک است اما همسنگ اقیانوسی بزرگ پر از برکت و گوهرهای گرانبها است. گوهر ولایت را در قعر اقیانوس غدیر باید جست و دست از خرمهره های ریا و تزویر باید شست. 2. ✍️ هادی سیاوش کیا تقویم را ورق می‌زنم غدیر دو سه برگ بعد عاشورا... 3. ✍️ علی کردانی نبی رحمت دستت را بالا گرفت، یعنی که دستی بالای دستت نیست؛ ای دست خدا. خاتم را از دستت رها کردی تا به دست خدا برسد؛ اما تو خود دست خدا بودی در روز غدیر. 4. ✍️سیدمحیط حسینی علی جان هر چه با خیال تو گذشت از عمر نبود؛ تمام ش، معرفت حق بود که خوش گفت سعدی فردا که هر کسی به شفیعی زنند دست ماییم و دست و دامن معصوم مرتضی(ع) 5. ✍️محمدجواد محمودی کمر علی را خَم کردند، تا خُمّ ناب غدیر را کسی نچشد! 6. ✍️بهروز دلاور غدیر ایستگاه اول و ظهور ایستگاه آخر. کاش سهم ما در میانه راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی باشد. 7. ✍️امیر خندان یادداشت افرادی را می شناسم که حساب سال خمسی خود را در همین ماه ذی الحجه و محرم قرار می دهند تا بتوانند تا جایی که در توان مالی دارند، برای عید ولایت و ایام شهادت مایه بگذارند؛ چه برای اطعام، دستگیری مستمندان، برگزاری جشن و.... از قافله غدیر جا نمانیم.... ۸. ✍️ مجتبی میرزایی خدای روی زمین دستش در خیبر نمایان شد صوتش در معراج طنین انداز شد گرچه کوشیدند نورش را خاموش کنند اما در غدیر همچو خورشید جهان تاب شد ۹_ ✍️ محمدجواد نیکزاد در خلافت پنج سالهٔ امیرالمومنین(ع) رسم هم‌ترازی حاکم و شهروند و آیین اعتراض بدون لکنت و نقدپذیری حاکم متبلور شد. بعدها معاویه گفت: «علی‌بن‌ابی‌طالب به شما جرأت داد که در برابر سلطان، گستاخانه سخن بگویید؛ به تدریج این مزه از زیر زبانتان خواهد رفت». "واقعهٔ غدیر" تجلی بنیان حکومت اسلامی است. 10: ✍️ علیرضا داودی و رسول مردّد بود؛ جبرئیل نازل شد و ندا داد: يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ احمد(ص) نگران پهلوی فاطمه بود یا فرق علی نمی دانم، شاید ندای زینب در گوشش طنین می انداخت که: یا مُحَمَّداه! صَلّی عَلَیکَ مَلیکُ السَّماءِ هذا حُسَینٌ مُرَمَّلٌ بِالدِّماءِ مُنْقَطَعُ الاعْضاءِ وَ بَناتُکَ سَبایا. اما خداوند عشق را می دید که از غدیر می جوشد و در کربلا جان می گیرد تا درخت تناور حقیقت در طول تاریخ از گزند جهالت در‌ امان باشد. پس ای رسول «بلّغ» که جهان تشنه عشق است و عشق جز به خون عاشق زنده نمی شود یک روز مدینه، یک روز کربلا و یک شب ساعت یک بامداد جایی نزدیک فرودگاه بغداد. 11. ✍️ سید عبدالله هاشمی فراموشی غدیر، بزرگترین گناه جامعه دینی بعد از پیامبر است، احیای آن نیز تلاش برای ظهور است. 12. ✍️ هادی حمیدی عبرتهای غدیر کمتر از عبرتهای عاشورا نیست. در کنار معرفت و شناخت، جهاد تبیین غدیر و تربیت مبلغ غدیر از اولویت‌ها باید باشد. 13. ✍️ کاربر گمنام😊 غدیر ، یک تاریخ است تاریخی که ابتدایش مدینه است، میانش کربلا و انتهایش ظهور غدیر عید پیمان و میثاق و عهد عید عدالت و رهبری عید ولایت و امامت و نشانه تداوم حرکتِ نبوت. 14. ✍️ ایرانپور غدیر برکه‌ای بود، شاهد گره خوردن دستان آسمان و آفتاب شد. برکه اقیانوس شد و راهی به سوی جاودانگی تا همیشهٔ تاریخ. علی بر دستان پیامبر قد کشید ستون استواری شد برای انسانیت برای هدایت. کودک و‌ پیر، مرد و زن دیدند و شنیدند که علی جان پیامبر بود و اینک جانشین اوست. پروردگارا دوست بدار هر آنکه علی را دوست دارد و دشمن بدار دشمن علی را. این است وصیت رحمه‌العالمین به گوش دنیا. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 💐 شما هم می توانید برای غدیر دست به قلم شوید. ✍️✍️✍️ یا علی...
🔆 به همت معاونت هنر و رسانه دفتر تبلیغات و کانون مدادالفضلاء 💠 دهمین محفل یادداشت‌خوانی نویسندگان حوزوی برگزار می‌شود💠 خواهر و برادر ( اعلام حضور @rahil1357 ) 🔶 با حضور و مشاوره حجت الاسلام مرتضی رجائی، نویسنده و استاد یادداشت‌نویسی : چگونه یادداشت پنج پاراگرافی بنویسیم؟ 🔹برنامه‌ها: ✔️ بررسی یک یادداشت شاخص در هفته ای که گذشت ✔️ یادداشت‌خوانی نویسندگان و نقد و نظر استاد و حاضران ✔️ ارائه تکنیک‌های مهم یادداشت‌نویسی مطبوعاتی 🔸چهارشنبه 29 تیرماه، ساعت: 17:30 تا 19:30 مکان: خیابان شهدا(صفائیه)، نبش کوچه 17 ساختمان هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، طبقه همکف، سالن جلسات. این گعده، هر هفته، چهارشنبه‌ها در ساختمان هنر و رسانه دفتر تبلیغات برپاست. @HOWZAVIAN
🔆 سیاسی‌ترین رویداد تاریخ اسلام ✍️ محمدحسین رمضانی 🔸واقعه غدیر، مهم ترین و سیاسی ترین رویداد تاریخ اسلام است که بعد از حجة الوداعِ پیامبر(ص)، در تاریخ ۱۸ذی الحجه سال دهم ه ق در مکانی بنام غدیر خم، اتفاق افتاد. 🔸نزول آیه اکمال «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا» گواه بر اهمیت و عظمت این روز ارزشمند برای مسلمانان است. 🔸چرا که خداوند متعال در این آیه، رویداد غدیر را علت یأس کفار، اکمال دین، اتمام نعمت و برگزیده شدن دین اسلام،اعلام می کند،زیرا رویدادی ساده،کوچک و قابل اغماض نیست و قرار است سرنوشت مسلمانان و جانشین بعد از پیامبر(ص)، مشخص شود. 🔸بنابراین مساله امامت و ولایت بعد از پیامبر(ص)،اولین و آخرین مساله اسلام است و مسلمانان بدون تمسک جستن به ولایت و التزام قلبی و عملی به آن،قطعا گمراه خواهند شد و هیچ عمل نیکی از آنها پذیرفته نخواهد شد. 🔸چون شرط قبولی اعمال، ولایت است و ضمانت اجرای احکام الهی و سعادت بشریت در گرو پیروی از ولایت و تشکیل حکومت اسلامی است. 🔸به همین خاطر کوچک شمردن و نادیده گرفتن عمدی رویداد بزرگ غدیر و فراموشی مساله ولایت،در همان مقطع زمان،موجب انحراف،گمراهی،کمرنگ شدن دین در زندگی مسلمانان،سلطه حاکمان فاسق و مع الاسف وقوع حادثه عظیم عاشورا در کربلا شد. 🔸البته به مرور زمان برخی تلاش کردند که با تحریف واقعه غدیر، واقعیت را به شکل دیگری نقل کنند اما با تالیف کتب و تبیین حقیقت توسط علمای بزرگ شیعه، با شکست مواجه شدند. 🔸به تازگی هم برخی از افراد سکولار که با سیاست قهر هستند و اعتقادی به دخالت دین در سیاست ندارند، در نوشته ها و گفته های خودشان سعی می کنند واقعه غدیر را به شکل دیگری تحریف کنند یا به شکل صحیح و واقعی خود بیان نکنند،مثلا پیام غدیر را در زیست اخلاقی و شناخت حقیقت وجود امام خلاصه می کنند و سعی می کنند موضوع ولایت، امامت و حکومت را که اصل واقعه غدیر بخاطر آن شکل گرفته است را بیان نکنند. @HOWZAVIAN
🔸 علی را جز خدا و رسول خدا(ص) نشناخت ✍️علی صالحی سخن از امیرالمومنین علی بن ابی طالب (علیه السلام)، سخن از عشق است. سخن از عقل است‌. سخن از شريعت، طریقت و حقیقت است. سخن از قرآن ناطق است. سخن از زیبایی مطلق خداست. سخن از عظمت و بزرگی خداست. علی خدا نیست، اما برترین تجلی و آیت عظمای الهی است. علی آینه تمام نمای خداست. علی در همه عوالم وجود، مظهر حق تبارک و تعالی است و در یک کلمه علی نقطه باء بسم الله است، آری علی از علی پرده برداشت آنجا که فرمود: «يَنْحَدِرُ عَنِّي السَّيْلُ وَ لَا يَرْقَى إِلَيَّ الطَّيْرُ» و اهل عرفان گویند: در این کلام سری نهفته است، سیل یعنی خروج جهان از کتم عدم به واسطه علی (علیه السلام) است. و چه کسی می تواند به قله کمال علی برسد؟ علی آدم است و برتر از آدم صفی. علی نوح است و برتر از نوح نجی. علی ابراهیم است و برتر از ابراهیم خلیل. علی موسی است و برتر از موسای کلیم. علی عیسی است و برتر از عیسای روح خدا و علی بنده محمد است و جان محمد حبیب خدا (صلی الله علیه و آله و سلم). به راستی علی کیست و غدیر چیست؟ علی ولی الله الاعظم است و غدیر، ظهور ولایت الهیه است‌. علی باطن نبی الله است و غدیر باطن مبعث است. علی علی علی چقدر مظلوم است؟ دوست از ترس دشمن و دشمن از کینه توزی، مناقب علی را کتمان کرد. علی علی علی چقدر بخشنده است؟ شکوه انفاق علی در حال نماز دیدنی است و چه فضیلتی بالاتر از نزول آیه ولایت در شان علی. علی علی علی چقدر دادگستر است؟ علی تجسم جاودانه عدالت و قربانی راه عدالت خویش در محراب عبادت. باز می گویم علی کیست؟ علی عقل محض است. علی ایمان محض است. علی اسلام مجسم است. علی میزان اعمال است. علی امام و پیشوای همه بشریت بلکه همه عوالم وجود از آدم تا خاتم و تا روز قیامت است. و چقدر پاسخ خلیل بن احمد فراهیدی زیباست وقتی از او سوال کردند: ما الدليل على أنّ عليّاً عليه السلام هو إمام الكلّ في الكلّ ؟ فأجاب: احتياجُ الكلّ إليه، واستغناؤه عن الكلّ ( دلیل براینکه حضرت علی علیه السلام امام همگان در همه امور است چیست؟ گفت: احتیاج همگان به او در همه امور و بی نیازی او از همگان در همه کارها). به راستی علی کیست؟ علی وصی رسول خدا است. علی اسم اعظم خداست. علی صراط مستقیم خداست. علی ممسوس در ذات خداست و خلاصه سخن، علی را جز خدا و رسول خدا (ص) کسی نشناخت. @HOWZAVIAN
🖌 خبرگزاری رسا / دهمین محفل یادداشت خوانی نویسندگان حوزوی در قم برگزار می‌شود 🔻چهارشنبه 29 تیرماه @HOWZAVIAN
🔵 غدیر و حجاب ✍️ علی مهدیان ⚡️من که میگویم فرعون هم آزادی خواه بود. منتهی آزادی خواهی وقتی ضربدر خودخواهی میشود، عدالت در تحقق آزادی را نابود میکند. در مجموع آزادی مردم کم میشود و آزادی عده ای خاص ، زیاد میشود. مسیری را به من بگویید که اگر قانون را بر پایه آن بنویسیم، آزادی همه ،در مجموع، بیشتر میشود. جای دیگر توضیح باید داد که غیر از دین و شریعت هر مسیر و قانون دیگری مقابل توسعه آزادی است. ⚡️خدا رحمت کند امام را، به فرستاده شوروی گفت فقط با حرکت در مسیر آخرت و معنویت است که دنیا درست میشود. و این یعنی آزادی عمومی در پرتو شریعت محقق میشود و غیر از آن توسعه آزادی فرعونی است. آزادی عده ای و اسارت عده ای دیگر. این را گفتم که بگویم آنانکه مقابل قانون دینند چه بدانند چه ندانند مقابل آزادی اند و توسعه دهنده اجبار. ⚡️اما داستان حجاب، دیگر بحث اهمیت دین و شریعت و آزادی و معنویت و امثالهم نیست. بحث در یک فرع فقهی و قانونی نیست. مقوله حجاب امروز «معنا»یی پیدا کرده. چه معنایی؟ ⚡️ظاهر ماجرا این است که حجاب را گره بزنند به حکومت و دولت و کارآمدی و ناکارآمدی آن. بعد بی حجابی بشود اعتراض و با حجابی بشود دفاع. عده ای هم با ژست دانای کل، از مضرات دو قطبی سازی اجتماعی بگویند. عصبانیت کسانی که از نشان دادن شل حجابهای مدافع حکومت عصبانی میشوند، دلیل اصلی اش، بگویند یا نه، خراب شدن این پروژه نماد سازی است. نماد سازی که البته ظاهر ماجرا است. واقع ماجرا امری بسیار مهمتر است. ⚡️اگر بحث حجاب را صرف نماد دفاع یا اعتراض به حاکمیت ببینیم، ماجرا را همانطور تحلیل کرده ایم که دشمن میخواهد. مقوله حجاب معنای عمیقتری دارد و آن مقوله استقلال یا وابستگی هویتی است. همه دعوا بر سر «ناامیدی مردم از خودشان» است. اگر کل حاکمیت را هم بریزیم در اقیانوس و نابود کنیم، قصه حمله دشمن به حجاب تمام نمیشود. ماجرا را حمله به یک امر فقهی هم صرفا تحلیل نکنید. چرا؟ چون بنا بر این است که نماد «روی پای خود ایستادن ما» و استقلال ما خراب شود. خراب شدن استقلال هویتی ما یعنی چند پاره شدن کشور. خیلی ها متوجه نیستند که مدافع حجاب، امروز مقابل از هم گسیختگی کشور و چند پاره شدنش قد علم کرده. ⚡️آن دختر بی دفاعی که غیرتمندانه و با شجاعت مقابل هتک حرمت حجاب میایستد، مقابل از هم گسیختگی اجتماعی ایستاده و کتک خورده ولی دردناکتر از این کتک آن است که عده ای متهمش کنند به ایجاد دو قطبی. مظلوم تر از آن دختر محجبه بی دفاع نمیشناسم. بدتر از همه آنانکه مظلومیت آن فهم ناب را میبینند و متهمش میکنند به دوستی خاله خرسه به مقابله با وحدت به مقابله با آزادی، همانکه خودشان هستند. گویا این جماعت، وحدت را در انفعال و پا پس کشیدن دانسته اند. ⚡️ آدم یاد وحدت سبزی میافتد که خاتمی در هشتاد و هشت و بعد آن میگفت که پا عقب بکشید تا وحدت پیدا کنیم. آدم یاد قرآن سر نیزه میافتد که کوتاه بیایید تا وحدت پیدا کنیم. این وحدت خواهی نیست این عین دو قطبی طلبی است. زدن نماد استقلال هویتی ما زدن وحدت اجتماعی است همانطور که زدن آزادی است. کمک به پروژه تحقیر ملت است و ناامیدی شان. ⚡️یادتان باشد بین شل حجابهای عادی و کسانی که پروژه بی حجابی را پیش میبرند تفاوت است. خودتان هم حتما متوجه شده اید. دقیقا کسانی که حامی تحریم بودند و تحریم کردند، حامی این پروژه اند. از خود بپرسید اگر بحث یک فرع فقهی حاشیه ای است، چرا دشمن روی آن متمرکز شده؟ و البته چرا شهدا روی آن متمرکز بودند؟ (بالای هشتاد درصد وصیتنامه ها تاکید به حجاب زن است چرا؟ مگر یک امر فقهی حاشیه ای نیست؟) دلیلش به معنای حجاب بر میگردد. معنای «استقلال هویتی» معنای«وحدت اجتماعی» معنای «توسعه آزادی». بله حتما راهش از مسیر جهاد تبیین میگذرد اما حتما راهش انفعال و بی خیالی هم نیست. ⚡️دلم میسوزد برای آن مذهبی هایی که به اسم مقابله با دو قطبی و به اسم اصلی فرعی کردن و به اسم آزادی خواهی و امثالهم عقب نشینی در این غیرت ورزی دینی را تئوریزه میکنند. نمیدانند به زبان دینی دارند پروژه دشمن را مدد میکنند. پ ن. من معتقدم غدیر نماد حاکمیت الهی هست اما قبل از آن نماد توسعه آزادی و انسجام و هویت مستقل ما است. معنی اکمال دین همین است. @HOWZAVIAN
📌تحلیلی بر مشاهدات علمی در آمریکا؛ 🔻 نقد و دموکراسی ✍️ حبیب الله بابایی روحیهٔ دموکراتیک در حوزه مسایل سیاسی نیز کاملا آشکار بود. بارزترین ویژگی انتخابات ریاست جمهوری و رقابت میان خانم کلینتون و اوباما در یک مرحله، و اوباما با مک­‌گین در مرحله دیگر، نقد کارشناسی و علمیِ همه چیز اعم از مسایل سیاسی، مسایل مالی (اموال و املاک مک­‌گین، و لباس­ها و عینک گرانقیمت معاون اول ایشان، سارا پیلن) و یا حتی مسایل خانوادگی (فرزند خردسال سارا پیلن و اینکه آیا یک زن می­تواند وظیفه مادری را همزمان با وظایف اجتماعی و سیاسی به انجام برساند، یا وضعیت دختر ساراپیلن که از دوست پسر خود حامله شده بود و در سخنرانی­ها و تبلیغات رسمی حضور می­‌یافت) بود. سخنرانی­‌های رسمی اوباما (در میان دموکرات­ها) و مک­‌گین (در میان جمهوری­خواهان) با حضور کارشناسان مخالف و موافق، در همان جلسه برگزار می­‌شد. نقدهای کارشناسی بلافاصله پس از سخنرانی کاندیداها، در اتاق­های شیشه­‌ای، در همان سالنِ سخنرانی انجام می‌گرفت و به طور مستقیم از کانال­های فاکس­‌نیوز و سی­‌ان­‌ان پخش می­شد. مناظره­های کاندیداهای ریاست جمهوری نیز که در سه شب مختلف (Debate Nights) با فواصل زمانی معین، در سه دانشگاه مهم آمریکا با مجری­گری اساتید مختلف و برجسته دانشگاه برگزار می­شد، بلافاصله با نقدهای علمی از سوی کانال­های مختلف تلوزیونی همراه بود. گفته­‌های کاندیداها داخل گیومه قرار گرفته، همه آن مورد ارزیابی و قضاوت قرار می­گرفت. نقدهای کارشناسی هر چند کاملا صریح بود، ولی به نحو روشنی در ارتقای رشد سیاسی عموم مردم اثرگذار بود. در واقع هزینه­‌های کلان انتخاباتی صورت گرفته در آمریکا (صرف نظر از نتیجه آن) در راستای منافع ملی و ارتقای آگاهی عمومی در جامعه آمریکا سوق پیدا می‌کرد. @HOWZAVIAN
. 🌐 ضرورت تأسیس مؤسسات دانش بنیان با محوریت علوم انسانی در حوزه‌های علمیه ✍️ ابراهیم شریفی، استاد حوزه و پژوهشگر 💠 شرکت دانش‌بنیان یا شرکت متمرکز بر دانش، (Knowledge enterprise) به شرکت‌هایی گفته می‌شود که دانش و فناوری، جزئی جدایی‌ناپذیر از دارایی آن‌ها است. ❇️ اساس تشکیل ها تولید محصولی نو بنیاد است، محصولی که حاصل سرمایه گذاری در حوزه پژوهش است، حوزه ای که همواره در علوم انسانی ما از آن غافل بوده ایم چرا که تمرکز مسئولین عمدتا در بخش صنایع بوده است. این را آمار به ما می گوید که اکثر قریب به اتفاق این نوع مؤسسات در حوزه مهندسی بوده است نه در علوم انسانی! 🌀 حوزه علوم انسانی پیچیدگی‌های مخصوص خود را دارد ولی آنچه دردناک است عدم اهتمام مسئولین علمی کشور نسبت به این حوزه ها می باشد و حال آنکه نگرش به رشته های تحصیلی در کشورهای غربی کاملا متفاوت است تا به حدی که مهمترین عامل برتری کشورهای غربی قطعا علوم تجربی یا ریاضی نبوده بلکه از ابتدا تا کنون خود و جهان را توسط کنترل و اداره کرده اند هر چند در ظاهر چیزی که از آنها می بینیم آثار و نتایج علوم فنی بوده است. ولی باید توجه داشت کارکرد، جهت گیری و حتی روش استفاده همین علوم را نیز با بهره گیری از علوم انسانی تعیین می کنند و این مهمترین دلیل موفقیت آنها در مباحثی مانند اقتصاد و سایر حوزه هاست. آنها کیفیت بالای آموزش و استاندارهای کیفی برای رشد جوامع خود را با تاکید بر علوم انسانی تضمین می کنند که در نهایت به ارتقاء کیفیت اقتصادی و اجتماعی منتج می شود. 📣 ادامه دارد... @HOWZAVIAN
✏️«بسم‌الله» ❗️نام اثر: اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید... @HOWZAVIAN
. 💠 تصاویر 👆و عناوین برتر 👇گعده نهم نویسندگان حوزوی 🔹استاد محمدرضا آتشین صدف در نهمین گعده یادداشت‌خوانی: ✔️ سه روش برای خواندنی‌کردن یادداشت‌: 1. خواننده چیز جدیدی یاد بگیرد؛ 2. تحلیل عمیق و تازه ای ارائه بدهید؛ 3. در لابه‌لای یادداشت، خوشمزگی کنید. ✔️ یادداشت قرار نیست متن ادبی یا شاعرانه باشد؛ اما استفاده زیرپوستی از آرایه‌های ادبی در این قالب رسانه‌ای، هنر است. ✔️ در نگارش مطبوعاتی، بهانه‌های مخاطب یا انتقادهای حقوقی را لحاظ کنید. ✔️ هیچ وقت در ارائه اثر، کم نگذارید! یک وقتی، یک خواننده‌ی شما، سرنوشت شما را تغییر می‌دهد. تعداد مخاطبان حرفه‌ای یادداشت زیاد نیستند؛ اما تأثیر آنها روی زندگی شما بسیار است. ✔️ غلط‌نویسی یکی از آفت‌های امروز یادداشت‌نویسی و تولید محتوا در فضای مجازی است؛ در کاربرد صحیح واژگان حساس باشید. ✔️ یادداشت نباید حرف زائد و اضافه داشته باشد. ✔️ اگر می‌بینید با حدف بخشی از یادداشت‌تان، اختلالی در پیام و تحلیل شما ایجاد نمی‌شود، آن جمله یا کلمه‌ی زائد را بی‌رحمانه حذف کنید. ..................................................... 🔸گفتنی است، بخش مهمی از این گعده‌ها به یادداشت‌خوانی حوزویان اختصاص می‌یابد. این محفل، نخستین محفل گفت‌و‌گومحور و نقد و نظر در عرصه نگارش رسانه‌ای در حوزه علمیه به شمار می‌آید که از سوی کانون فرهنگی تبلیغی مدادالفضلاء در قم کلید خورده است. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔸نویسندگان حوزوی به جشنواره ملی داستان قم دعوت شدند😊 🔹عصر پنج‌شنبه 30 تیرماه ✴️ همواره برای محافل ادبی احترام قائلیم، هر اتفاقی که در فرهنگ قرار است بیافتد، از زبان و ادبیات و ادب آغاز می‌شود. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴 رسوایی رسانه‌ی دشمن ✍️ علی محمدی‌راد کذب یا دروغ یعنی گزاره‌ای خبری غیر منطبق با واقع. خودمانی بگویم اینکه چیزی را بگویی که در واقع نیست می‌شود دروغ. در جهانی که با علمِ الهی تدبیر می‌شود، همه وقایع به سان یک نظام به‌ هم پیوسته در حال رخ دادن است. یعنی اتفاقات در واقع اتفاق نیستند. بلکه عین حساب و کتاب است. این دنیا دنیای علت و معلول است و وقایع بدون مقدمه رخ نمی‌دهند. حال دروغ یعنی گزارشی خلاف واقع از تنها و تنها جزئی از این جهان به هم پیوسته. جهانی که اگر تنها بخشی از آن را با دروغ وارونه نشان دهی، کل هیکل آن دروغ تو را آشکار می‌کند. زیرا همه چیز در آن به هم ربط دارد. پس مجبور خواهی شد دروغ دیگری سرهم کنی و دروغ و دروغ و... اما همیشه «ماه پشت ابر نخواهد ماند.» جبهه رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی بر کذب استوار است. چرا که فهم واقع اصلا برای آنها نتیجه خوبی ندارد. پس باید دروغ گفت. به دنبال علت این راهبرد دشمن نیستم، حتی به دنبال ارائه راهکار برای مقابله هم نیستم؛ تنها می‌خواهم برای‌تان از یک سنت الهی بگویم. دشمنان رسانه‌ای جمهوری اسلامی روز به روز رسواتر خواهند شد؛ زیرا حرکت پیش رونده‌ی جهان و حرکت واقعی هستی، کمر به مقابله با استکبار بسته است. آخرین تشت رسوایی‌ جبهه رسانه‌ای دشمن هم به تازگی از بالای بام افتاده و آن موضوع دینداری مردم ایران است. دروغی که سال‌ها جماعت دیندار و متدین را به انفعال کشانده بود. از زیارت اربعین و شب‌های قدر و محرم و تشییع حاج قاسم و علما گرفته تا اخیرا در ماجرای سرود سلام فرمانده و عیدغدیر دیدیم حضور مردم را. ما که مأمور به جهاد تبیین هستیم و همه تلاش را در این زمینه به کار می‌گیریم؛ اما این یک رسوایی بزرگ است. @HOWZAVIAN
. 💐صلی الله علیک یا موسی بن جعفر الکاظم باب‌الحوائجی تو و ماییم نوکرت جاروکشان صحن دل‌انگیز دخترت بیچارگان کوی رضای توییم ما بگشای در، فقیر نشستیم بر درت ✍️ محمدتقی عارفیان، شاعر حوزوی @HOWZAVIAN
✍️ نویسندگان حوزوی با نام @‏‎howzavian‎‏ در Instagram حضور دارد. 🍀 برای دنبال کردن عکس‌ها و ویدیوهای نویسندگان حوزوی به نشانی زیر مراجعه کنید👇👇 ‏‎https://www.instagram.com/invites/contact/?i=1k35g95of27qe&utm_content=e9vgad2‎‏ 👌قرار است برخی برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای را به صورت پخش زنده پیگیری کنیم. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔎اخبار زیگزاگی، اختلال شناختی و ضرورت مراقبت از افکار عمومی ✍️علیرضا محمدلو، کارشناش و پژوهشگر رسانه ◾️سکانس اول: قمه کشی و دعوای خیابانی که صحنه های ناراحت کننده و البته قابل تاملی را رقم زد و ذهن و جان هر شهروند عادی و البته مقام مسئول صاحب وجدانی را تکان داد و بررسی زمان و مکان دقیقش را هم از نظرها ربود. ◽️سکانس دوم: انعقاد کشور با هدفگذاری تجاری ۷۰ میلیارد دلاری میان ایران_روسیه و ایران_ترکیه بدون نیاز به برجام و FATF که صحبت از نظم نوین جهانی در غیاب غرب را به رسانه‌های بین‌المللی کشانید. ◾️سکانس سوم: برخورد فاجعه آمیز یک گشت و وَن پلیس با دختر بی‌حجاب و خانواده اش(هرچند که مورد توبیخ شدید قرار گرفت)که باعث تحریک احساسات و ایجاد جو منفی در افکار عمومی شد. ◽️سکانس چهارم: آماری را مرکز افکارسنجی درباره میزان اعتماد مردم به اصناف و نهادهای مسئول مختلف منتشر کرد که در صدر اعتماد مردم قرار داشتند و نهاد پلیس و امنیت با اختلاف خیلی کمی رتبه دوم را به خود اختصاص داده بود. ◾️سکانس پنجم: آزار و اذیت چند دانش آموز توسط یک معلم در یکی از شهرها یا روستاهای خراسان جنوبی که با عنوان آزار و تعرض جنسی به ۱۸ دانش آموز در خبرها نقل شد! ◽️سکانس ششم: جشن _۱۰_کیلومتری عیدغدیر در خیابان ولیعصر تهران که با مشارکت ۳میلیون نفری مردم شریف و دیندار برگزار شد و رکوردی را در جشن های مذهبی با مشارکت مردم به ثبت رساند. 🔸این چند نمونه خبری که ذکر شد، مشتی از خروارها خبر مثبت و منفی است که طی چند روز اخیر، افکار عمومی را در نوردیده است. حجم بالایی از و دروغ(disinformation) را هم به این حجم خبری متناقض و پارادوکسیکال اضافه کنید که چه میزان تردید، بی‌اعتمادی و اختلال شناختی را بهمراه خواهد داشت. 🔸سوای از خنثی شدن اخبار مثبت به نفع اخبار منفی، با این اوصاف زیگزاگی از اخبار، چه بلایی بر سر این نظام، سرازیر می شود و مصرف افراطی، وارونه و غلط اخبار، چه کژکارکردهای فرهنگی و اجتماعی دیگری را به دنبال خواهد آورد؟ 🔸مستحضرید که ، بَدنیوزها، آنارشیست ها، اپوزیسیون و البته برخی دوستان غافل و عوامل نادانشان با گاف‌های عجیب، نقطه مقابل انسجام اجتماعی(Social integration) پیشرفت و توسعه فرهنگی بوده و مرکز تهدید محسوب می‌شوند. 🔻در که تهدیدی نرم و تدریجی و قطره چکانی است و باهدف ذهنیت سازی منفی، تولید شکاف و بی‌اعتمادی میان مردم و حاکمیت بوده و در بازه میان مدت، نافرمانی مدنی فراگیر‌ را دنبال می کند، بایستی با اقدام درست، دلسوزانه، باحوصله و البته روایت بموقع، (عادتواره ها، ارتکازات و ذهنیت‌های اجتماعی فراگیر) را از محاصره شناختی دشمن نجات داد و سنگرهای فکری و فرهنگی را با تدابیر هوشمندانه، کم‌هزینه و با حفظ ادب و کرامت حفظ نمود. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔆 غدیر و جایگاه آن در فرآیند تکاملی انقلاب نبوی با تأکید بر دیدگاه ‏رهبر انقلاب ✍️ عباسعلی مشکانی سبزواری فرایند سه مرحله ‏ای انقلاب نبوی بدین صورت است: بعثت نبی مکرم اسلامی، نقطه آغاز انقلاب نبوی بود که تا قبل از هجرت آن حضرت به مدینه، مجموعاً پروسه‏ ای ده ساله بوده و مرحله ایجاد انقلاب نبوی به شمار می ‏آید. پس از هجرت پیامبر اکرم به مدینه و ایجاد حکومت دینی و تشکیل نهادهای مختلف حکومتی، مرحله استقرار انقلاب نبوی آغاز گردید و تا حجه‏ الوداع پروسه استقرار انقلاب نبوی ادامه یافت. حجه الوداع و واقعه شکوه مند غدیر و تعیین امیرالمومنین به عنوان جانشین نبوت و آغاز سلسله امامت، نقطه پایانی مرحله استقرار و آغازین گام در مسیر استمرار و توسعه انقلاب نبوی به شمار می ‏آید. در حقیقت جایگاه غدیر در فرآیند تکاملی انقلاب نبوی، جایگاهی دو مرحله ‏ای است: نقطه پایانی مرحله استقرار و نقطه آغازین استمرار و توسعه انقلاب نبوی. به بیان روشنتر پیامبر اکرم، با نصب حضرت علی به امامت و جانشینی خود، پای در پروسه توسعه انقلاب اسلامی خود نهاد. تعیین گرانی گاه فلسفه سیاسی اسلام، تبیین الگوی حکومتی اسلامی در اعصار مختلف، ارائه الگوی تربیتی برای مسلمین، جلوگیری از تحریف دین اسلام و تأکید بر ظرفیت برای ایجاد وحدت میان مسلمین و امت اسلامی از رهگذر تأکید بر اصل ولایت از جمله مواردی است که در مقاله حاضر به عنوان ابعاد گوناگون غدیر در جهت استمرار و توسعه انقلاب نبوی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. ▫️واژگان کلیدی: فرآیند تکاملی انقلاب نبوی، بعثت، هجرت، غدیر ، ابعاد غدیر، دیدگاه ‏های مقام معظم رهبری. 🔹لینک مطالعه مقاله👇 https://hawzahnews.com/xbgmF @HOWZAVIAN
🖊خاطرات نوه مستر همفر 🔸مقدس مآبی های من ✍️ محسن عبدالله زاده خاطره امروزم مربوط به مقدس مابی هایی است که در ایران داشتم. برای اینکه کسی شک نکند و در دل همه جا باز کنم می بایست کارهایی می کردم که نشان از معنویت، زهد و تقوای من باشد مثلا یک روز در اتاق تنها صوت مداحی و روضه گذاشتم و خودم را به حالت گریه زدم و منتظر بودم کسی در را باز کند و من را به این حال ببیند آن روز حدود 2ساعت معطل شدم و بالاخره یکی آمد و من را دید و من هم مثلا سریع خودم را جمع و جور کردم که ریا نشود. خیلی جالب بود از فردا نگاه و رفتارش به من عوض شده بود. بار دیگر ساعت 2 شب، نیم ساعت در دستشویی فرچه به دست ایستادم تا اگر کسی از خواب بیدار شد بیاید و ببیند من دارم متواضعانه و مخفیانه توالت ها را تمیز می کنم و یا بعضی شب ها کنار جاکفشی می نشستم و کفش بچه ها را واکس می زدم و بعد کاری می کردم که متوجه کارم شوند و به اخلاص و معنویتم غبطه بخورند. خیلی شبها ساعت زنگ گذاشته بودم و دو ساعت قبل از اذان صبح بیدار می شدم و حالت خوابیدنم را به حالت سجده تنظیم می کردم ومی خوابیدم بیچاره هم اتاقی هایم فکر می کردند من دو ساعت سجده می روم و ذکر و ورد می گویم هفته ای 2 تا 3 شب قبل نماز صبح بیدار می شدم و غذا گرم می کردم و به عنوان سحری می خوردم تا اطرافیان فکر کنند روزه می گیرم، در طول روز هم به طور مخفیانه غذا می خوردم و موقع غروب با هیجان و نشاط خاصی چای و غذا درست می کردم که مثلا می خواهم روزه ام را افطار کنم. به قول یکی از اعضای اتاق فکرم، که خیلی در کتابهای عرفانی تحقیق کرده بود می گفت اگر دستورات اسلام را برای قیافه و فیگور گرفتن انجام دهی خیلی آسان و موثر است اما اگر بخواهی تنها برای خدا باشد مشکل می شود. از اینرو احادیث مربوط به آداب ظاهری را خیلی خوب خواندم و اجرا می کردم، مثلا همیشه شب ها جلوی جمع نشسته آب می خوردم با هر قلپ آبی که میخوردم ذکر می گفتم. حتما قبل غذا نمک می خوردم و در نمازم خیلی چهره متواضعانه می گرفتم به نحوی که وقتی در تشهد خودم را روی یک پایم می انداختم و گردنم را کج می کردم و به کمرم انحنا می دادم تا ساعتها درد کمر و گردن داشتم اما این کار خیلی موثر بود و به چشم می آمد. همیشه لبانم را می جنباندم و پِس پِس می کردم که مثلا دارم ذکر می گویم. همیشه لبخند می زدم و تیپ شهدایی می گرفتم. صدها کتاب عرفانی و اخلاقی خریدم و آنها را در قفسه کتابهایم به صورت برعکس گذاشتم که مثلا ریا نباشد و کسی نفهمد من اهل عرفان و سیر و سلوک هستم و البته خیلی ها از سر فضولی می رفتند می دیدند و به همین ترتیب نظرشان به من جلب می شد. با پولهایی که از سازمان می آمد در کارهای خیری که توسط آشنایان و افرادی که قرار بود دیدشان نسبت به من مثبت شود شرکت می کردم. اکثر عیوب اطرافیانم را ثبت کرده بودم و برای هرکدام حدیث و آیه ای آماده کردم تا در جمع یا خلوت وقتی آن رفتار را داشت با آن آیه تذکر دهم. آنهایی را که پر رو و پر ادعا بودند در جمع ضایعشان می کردم مثلا تا غیبت می کرد با حالت عصبانیت احادیث غیبت را می خواندم و آنهایی را که لازم بود سوارشان شوم را در خلوت نصیحت دلسوزانه و برادرانه می کردم و از آن به بعد در دلش یک حس ضعف و تواضعی نسبت به من پیدا می کرد در طول اقامتم هیچگاه لباس آستین کوتاه نپوشیدم هیچگاه وقت های نماز نخوابیدم هیچگاه شهوت شکمم را نشان ندادم و اکثرا به بهانه صمت و کنترل زبان سکوت می کردم. با این کارها خیلی و خیلی ها را فریفتم و خیلی از برنامه هایم روبه راه شد اما این وسط ها، بودند افراد زیرکی که انگار از تمام نیّاتم باخبرند ، انگار تمام فکر وذهنم را می بینند، از نگاههای عاقل اندر سفیهشان می شد فهمید، از بی تفاوتی نسبت به رفتارهایم، از متلک های سنگینی که بعضا می انداختند. به قول یکی از دوستان مستشرقم، این افراد نگاهشان فکرشان زبانشان خداییست و هیچ جوره فریب نمیخورند. @HOWZAVIAN
💠 این چندروز کمتر فضایی پیدا میشود که در آن از حجاب و پوشش صحبت نشود. 🔻 از فضای حقیقی کوچه و بازار و محافل دوستانه و خانوادگی تا فضای مجازی وب و پیام رسان های متعدد داخلی و خارجی. 🔸 واکنش ها، نظرات و اقدامات مختلفی صورت گرفت؛ از نظرات ریز و درشت مردم تا اشتراک گذاری سخنان و مطالب علما و بزرگان، تا راه افتادن پویش و پخش بعضی شایعات و گمانه زنی ها و... 🔰 در مورد حجاب مطالب زیادی هست که میشه ارائه داد: ▪️ برسی حجاب از جهات و دیدگاه های مختلف؛ دینی، قانونی، عقلی، عرفی، حکومتی و... ▫️ ادله حجاب؛ نقلی، عقلی، عاطفی، حقوقی، تربیتی، بهداشت خانواده و... ▪️ حدود و اندازه حجاب؛ ▫️ شرایط کشور و کشورهای دیگر و.... که ان‌شاءالله جداگانه باید مطرح شود و اگر توفیق شد در حد توان ذکر میکنم. 🔴 اما آنچه مهمتر به نظرم آمد که در زمان کنونی به آن پرداخته و پاسخ داده شود تقسیم و دوگانگی حجاب به: 1️⃣ حکومتی بودن (وظایف حکومت ها در اجرای حجاب) 2️⃣ شخصی بودن ( اختیاری هر فرد بدون دخالت حکومت ها) بود که میتوان اصلی ترین بحث کنونی حول محور حجاب دانست. 📚 به توفیق الهی مروری بر منابع مطالعه شده داشتم و به این نکته منطقی و عالی رسیدم، خواست خدا بود که آن را با مخاطبین عزیز به اشتراک بگذارم و علاوه بر وظیفه ای که بر عهده تک تک ما قرار داره که کنیم، لذت فهمیدن و استفاده از معارف ناب اسلامی رو هم بچشیم. ⚜️ در پایان خدمت همه عزیزان اهل علم، تاکید و پیشنهاد به مطالعه این کتاب ارزشمند از حضرت علامه مصباح یزدی رحمه‌الله علیه دارم. ✍️ محمدمهدی شاه نظری @HOWZAVI