فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔴 خوکدرمانی اومانیستها
✍️احمدحسین شریفی، استاد حوزه و دانشگاه
🔻تعجب نکنید، «خوکدرمانی» یکی از صدها «نسخه حیوانپایه» در روانپزشکی و رواندرمانی اومانیستی است!
🔻حیوانسازی انسان، سرنوشت محتوم اومانیسم و بریدگی از معنویت و دین الهی است!
🔻اگر باور دینی و روح خدایی انکار شود، زندگی حیواناتی مثل خوک و سگ و گربه، به مدل زندگی آرمانی انسان تبدیل خواهد شد!
#علوم_انسانی
#سبک_زندگی
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
.
⚫️ مهاجر الی الله
✍️ حمیدرضا باقری
بیش از ده ساله با هم رفیق بودیم، در برنامههای مختلف با هم همکاری داشتیم.
سید با اخلاص بود.
یک بار بهش گفتم سید عوض اینکه همتت کمک به بقیه باشه و این حجم عظیم از انرژی رو بگذاری که بقیه بهتر کارشون رو انجام بدن و این همه حرص و جوش بخوری خب خودت حرکتی رو شروع کن بقیه به تو کمک کنند.
گفت: من اگه اینها رو کمک کنم اینها خیلی مفیدترن و خروجی بیشتری دارند، تا من کاری شروع کنم بقیه به من کمک کنند.
بعد از شهید محسن جعفری تا حالا دوستی به این عزیزی از دست ندیده بودم.
#تسلیت
حجت الاسلام سید مصطفی مدرس، پژوهشگر پرتلاش حوزوی و مبلغ دینی در سانحه تصادف(مسیر زیارتی مشهد مقدس) دار فانی را وداع گفت.
#طلاب_و_فضلا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 ایران؛ از نقل مکاتب تا نقد مکاتب
➖بخش دوم
✍️ علی اسفندیار
۱۹۷۸ میلادی؛ پاریس
۱۴ مهر ۵۷ شمسی امام خمینی(ره) وارد پاریس شد، مأموران کاخ الیزه نظر رئیس جمهور فرانسه را درباره عدم فعالیت سیاسی به امام خمینی(ره) ابلاغ کردند. پرسش مهم این است که چرا پاریس؟ پاریس مرکز خبری جهان بود، بیتعارف میتوان ادعا کرد که سابقه نداشته برای وضو گرفتن یک مسلمان، آن همه عکاس دور امام خمینی حلقه بزنند. اینها قرار است مخابره بشود، این فرهنگ.
جهانیشدن شعارهای امام در نوفللوشاتو کلید خورد، آن هم در چهار ماه اقامت! دوربین، ضبط صوت، قلم و کاغذِ رسانههای جهان، همه برای شنیدن و نوشتن صدای امام به صف شدند. امام با خبرگزاریهای کشورهای فرانسه، آلمان، اتریش، لوکزامبورگ، سوئد و یونان مصاحبه کرد. در دو ماه نخست، ۴۵۸ صفحه مصاحبه، پیام و سخنرانی از امام به ثبت رسید.
پاریس، قرارگاه رسانهای امام و محل تلاقی ادبیات انقلاب و دیگر مکاتب شده بود. امام به جهانی بودن شعارش ایمان داشت. رسانههای جهانی حرفهای جهانیاش را بازتاب میدادند.
۱۳۹۷ شمسی، قم
انقلاب اسلامی حوادث بین راهی را پس میزند. رهبرِ راه، بیانیهی گام دوم انقلاب صادر میکند. ملت همراه، چهل سالگی واقعی خود را جشن میگیرد و بالغ و تنومند ظاهر میشود.
زعیم انقلاب بیش از پیش، رسماً دیدارهای «غیر رسمی» برگزار میکند و همچون گذشته پایِ بیتِ شاعران مینشیند، با هنرمندان تلویزیون و سینما عکس یادگاری میگیرد، جوانان و نونهالان را به دیدار میپذیرد و در برابر صراحت لهجهی آنان آغوش میگشاید، جوانان اروپایی را فرزندان خود میداند، برایشان نامه مینویسد؛ رهبر انقلاب میداند که برای جهانیشدنِ زبان انقلاب اسلامی، هنر و ادبیات را باید پاس داشت.
از سوی دیگر با اهالی قم دیدار میکند، بر مکتب قم پای میفشرد و به روحانیت اصیل هشدار میدهد که مراقب «آنتیتزهای انقلاب» باشید.
قم در صنعت چاپ و نشر کشور پیشتاز میشود، محافل علمی و پژوهشی به نقد و نظر تن میدهند، سلایق ادبی و هنری آثار خود را در گعدهها چکشکاری میکنند و در شعر و طنز و رمان میدرخشند، طلبهها انیمیشن و بازی میسازند، کتاب «قاسم سلیمانی» پس از ترجمه، به آمریکای لاتین ارسال میشود؛ گویا دریافتهاند که رونق هنر و ادبیات، چرخهی تمدنسازی را روغنکاری میکند.
انقلاب اسلامیِ گامِ دوم، عزم خود را جزم کرده تا رقیب جدی «ایسم»های شکلگرفته در غرب باشد. هم درصدد ترمیم دینداری است که کلیسایِ عصرِ رنسانس، آن را بر باد داده است و هم با مکاتب صرفاً اینجهانی در میافتد.
امروزه با نگرش جهانی به ادبیات و فراگیری «هنرِ ارائه» میتوان منطق حکمرانی انقلاب اسلامی را به گوش و چشم جهان رساند و سزاست بگوییم که در گام دوم انقلاب «تمدن ایرانی_اسلامی زیر چاپ خواهد رفت» آن هم از قم که مادر انقلاب است؛ البته اگر نهادهای تسهیلگر و نخبگان علم و اجتهاد بیدارتر شوند.
اینجا مثل پاریس قرن هجدهمی هیجانانگیز است، تلاقی همه ماست، به اضافه تعهد و ایمان!
👈 بخش اول
🔗 متن کامل در سایت اندیشهای فکرت
#ادبیات_انقلاب
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔅 سلسله کارگاههای «تراث سیاسی اسلامی»
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با همکاری مرکز آموزش های آزاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) و انجمن مطالعات سیاسی حوزه، دومین دوره از سلسله کارگاه های«تراث سیاسی اسلامی» را با عنوان «آشنایی با فلسفه سیاسی اسلامی»برگزار می کند:
👈 برای شرکت در دوره ثبت نام کنید
📌لینک ثبت نام دوره http://dte.bz/torath
#تراث_سیاسی
#دوره_دوم
برای اطلاعات بیشتر از طریق آیدی mosavi_sn@ در ایتا یا شماره 02532136617 ارتباط بگیرید.
#اندیشه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
دست از طلب ندارم تا کام من برآید
یا تن رسد به جانان یا جان ز تن برآید
✍️ عباس حیدریپور
🌿دعاهای شیعه گنجینهای بیبدیل است که در کنار میراث عظیم روایی، باید بهشکلی مستقل هم دیده شود؛ شیعیان باید شکر آن را به جا آورند؛ هم از این سرچشمه بنوشند و سیراب شوند و هم دیگران را به این سفره آسمانی که انسان پای در گلِ هوس را بال پرواز و کندهشدن از زمین خاکی میدهد، فرا بخوانند.
📚بررسی و پژوهش درباره انواع و گونهها و تقسیمات و مضامین و دلالتها و تضارب محتواهای این ادعیه، خود دنیایی از علم و فهم و معرفت نسبت به این گوهرهای بیبدیل ایجاد خواهد کرد که کمتر در میان دانشپژوهان بدان پرداخته شده است، گرچه ستارگانی در آسمان درخشان دانش شیعی بدان اهتمام ورزیده و راههایی را بهسوی این مقصد گشودهاند، اما این معدنکاوی به نسبت بایستهها، به خراشیدن و آزمون اولیه یک کان عظیم از طلا و سنگهای ارزشمند میماند.
🎞واگویه و تمرکز بر این دعاها به عنوان یک منبع ثابت تبلیغی برای امروزی که تشنگی عظیم و گسترده معنوی ناشی از اَبر سمومات فرهنگ دنیاگرایی غربی، بروز و ظهور یافته، حتماً نسخهای شفابخش هم برای مبلغ و هم برای مخاطب است.
✨دعاهای شیعه چنان گسترده است که با انواع زمانها و مکانها و مناسبتها پیوند یافته است و البته اگر زیارتنامهها را به دعاها بیفزاییم این گستردگی چنان میشود که کمتر آنی از آنات حیات روزمره میتواند خالی از دعا باشد.
🔗 متن کامل این یادداشت
#مناجات
#دعا #اخلاق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️جهادگری در شرایط خاص
✍️نجمه صالحی
میخواست فروشگاهش را افتتاح کند از پدرش خواست تا همه اقوام را دعوت کند و افتتاحیه خوبی برپا شد. معمولا هر وقت کار جدیدی را میخواهیم شروع کنیم، حمایت دیگران برایمان مهم است خصوصا اگر آن یک نفر تنها فرد تاثیرگذار زندگیمان باشد و چون کوه پشت سرمان! دلمان گرم است به حضورش و قوی کار را ادامه میدهیم!
او نیز برای تبلیغ دین نوظهورش چنین تکیهگاهی لازم داشت، کسی که حتی در مقابل مخالفتها، حامی او باشد! و عمو و سرپرست کودکیاش این کار را انجام داد! او با فهم عمیق و درک دقیق راه روشن برادرزادهاش تصمیم گرفت تا آخر عمر همراهیاش کند. او در برابر خدای محمد(ص) تسلیم بود.
در روزگار غربت اسلام حامی دین شد! او با از خودگذشتگی بیمثال خود از یک کفیل و حامی پا فراتر نهاد و با بذل جان، مال، فرزندان و فداکردن سروری و ریاستش بر قریش، در حمایت از رسالت محمد(ص) جهاد کرد. او به دلیل حفظ جان نبی(ص) و عمق بخشیدن به ریشههای درخت اسلام، هیچ گاه به شکل علنی از دین اسلام دفاع نکرد، بلکه بیشتر حمایت مادی، روحی و اخلاقی از پیامبر(ص) و پیروان او میکرد. او یک مجاهد فیسبیلالله بود. عالمگیر شدن اسلام نتیجه جهاد او و جهادگرانی همچو اوست.
در روایتی در کتاب الغدیر، جلد ۷، پیشوای پنجم(ع) ایمان وی را سنگینتر از ایمان همه میداند و در این مورد میفرماید: «اگر ایمان همه خلق را در یک کفه میزان قرار دهند و ایمان ابوطالب را در کفه دیگر، ایمان #ابوطالب رجحان دارد».
🥀بیست و ششم رجب سالروز رحلت سیدالبطحاء #حضرت_ابوطالب علیه السلام تسلیت🥀
#جمعه
#حضرت_ابوطالب
@AFKAREHOWZAVI
مُجاهد مُخلص
✍🏻 زهرا کبیری پور
وقتی حرف از جهاد میشود، اولین واژهای که به ذهن میرسد اخلاص است. امروزه از واژهی جهاد بسیار استفاده میشود، اما در همان کارهای جهادی اسم شخص و سازمان حتما باید در پایان کار امضا شود؟!
اما در روزگار صدر اسلام، در هنگامی که نهال اسلام نوپا بود و ریشه ندوانده بود و در روزگاری که هجوم دشمنان همچون بادهای سهمگین این نهال نوپا را به این سو و آنسو میکشاند.
افرادی همچو ابوطالب(علیهالسلام) عموی پیامبر با تمام هستی خود از جان، مال، فرزندان و حتی موقعیت اجتماعیسیاسیِ خود استفاده کرده و تکیهگاهی قدرتمند برای این نهال جوان شدند.
افراد مخلص و مجاهدی که جزئیات دقیقِ ایثار و جهاد آنها به طور کامل در هیچ کتابی روایت نشده است!
افراد گمنامی که در راه جهاد برای اسلام دنبال کسب نام و نشان نبودند و هرجا که به آنها نیاز بود سراسیمه حاضر میشدند و از هیچ تلاشی فروگذار نمیکردند.
عموی پیامبر یکی از معروفترین مجاهدان خاموش صدر اسلام بود که در اخلاص و گمنامیِ او همین بس که در طول تاریخ حتی نسبت به ایمان او نیز از طرف دشمنان خدشهوار شده است.
زندگیِ نورانی حضرت ابوطالب(علیهالسلام) در تسلیم بر اوامر خداوند خلاصه شده بود و تاریخ گواهی میدهد که او با از خودگذشتگیِ خود در کسوت یک حامی در حمایت از مأموریت پیامبر(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) از هیچ کوششی کوتاهی نکرد.
اگر نهال نوپای اسلام امروز به یک درخت تنومند، مبدل شده و در تمام دنیا سایه افکنده است، نتیجهی حمایت مجاهدان مخلصی مانند حضرت ابوطالب(علیهالسلام) است که با تمام هستیِ خود از آن محافظت کردند.
و تلاش این مجاهدان خاموش و مظلوم صدر اسلام به زودی با ظهور آخرین سلالهی پیامبر و گسترش عدالت او در تمام جهان به ثمر خواهد نشست.
▪️۲۶ رجب سالروز رحلت حضرت ابوطالب(علیهالسلام) تسلیت باد▪️
#حضرت_ابوطالب
#رجب
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
ابراز ارادت #استاد_محدثی در تجلیل از مقام حضرت ابوطالب(ع)
💠 ابوطالب، ابومطلوب هم هست
حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی، استاد و نویسنده حوزه علمیه قم، در یادداشتی به بهانه همایش بین المللی حضرت ابوطالب، حامی پیامبر(ص) از این شخصیت عظیم تاریخ اسلام تجلیل کرد.
ابوطالب، ابومطلوب هم هست. فرزند رشیدش علی، هم طالب حق بود هم مطلوب خلق. چون حقِ مجسّم بود، معیار حقجویان و میزان حق پرستان بود؛ ای خدا را محبّ و هم محبوب/ حق طلب را تو طالب و مطلوب.
اگر حسودان و عنودان، در ایمان ابوطالب تشکیک میکنند؛ چون با علی خرده حساب دارند و چون به علی هیچ وصلهای نمیچسبد، برچسبهای ناچسب را به ابوطالب میزنند و عقدۂ پسر را بر سر پدر خالی میکنند، تا از علی انتقام بگیرند.
وگرنه ابوطالب، مؤمن قریش بود و مدافع قرآن، و گوهر ایمانش را در صدف تقیّه حفظ کرد، تا بتواند از حقیقت محمدی دفاع کند و چتر حمایتش را بر سر نبوت محمدی بگستراند.
علی، فرزند چنین پدری است که در اوج غربت پیامبر، سینه سپر کرد و سدی در برابر سیل کفر و شرک شد، تا ایمان از دستبرد کفر مصون بماند و توحید، در تاریکی شب شرک بدرخشد.
ابوطالبِ مؤمن و موحّد، حتی از شعر، شمشیری ساخته بود، برای دفاع از ایمان و توحید. بیجهت نبود که پسر ابیطالب، اسدالله الغالب، دوست داشت اشعار ابوطالب، گردآوری، تدوین، روایت و نشر شود و میگفت: «ابوطالب بر دین خدا بود و در شعرش علم و حکمت فراوان است.»
اکنون، طالبان حق را سزاست که نام و یاد ابوطالب(ع) را که مطلوب خلق و خالق و محبوب عام و خاص بود، زنده و گرامی بدارند و نشان دهند که: ابوطالب، ابومطلوب هم هست...
#جواد_محدثی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
◾️به بهانهی رحلت #حضرت_ابوطالب
💠 پردهدار پردهنشین
✍ علی اسفندیار
همیشه میگویند: کار را آن کس کرد که تمام کرد. درست. اما چه کسی شروع میکند؟ چه کسی مبتدای حرکتهاست؟ چه کسی در نقطه آغازینِ رویدادها قرار دارد؟ و پرسشهای جدیِ دیگر.
گفتن از «ابوطالب» گفتن از آغاز است، سرودن از سرچشمه است و «خاموشی»، خصلت سرچشمهها! این سکوت را اهالی رود و مردمان پایین دست، سخت میشنوند؛ هیاهوی رود مگر میگذارد؟!
چشمهها حال چشمه را بیشتر میدانند؛ ابوطالب اگر پسر عبدالله را به آغوش و پناه امن خود نمیکشید، جوششی رخ نمیداد، جریانی به صدا در نمیآمد، اسیری به آزادی نمیرسید، دختری زنده نمیماند، زهرایی ظهور نمیکرد، اسداللهی بر طاغوت غالب نمیشد، ما نیز در کعبه و کربلایی وقوف نمییافتیم و عِطر عِترت را عالمگیر نمیدیدیم؛ همه و همه حاصل آن چشمهی خموش و پرجوش است.
سید بطحای ما، بذل نفس را از دوران سقایت حاجیان تمرین میکرد، تا این که چشمه هشتساله را در هنگامهی خشکسالی به آسمان نشان داد، آن گاه ابر را به باران فرا خواند و مردمِ سوت و کور آن زمان را حیات نوشاند! ابرهه کجاست که تسخیر ابرها را ببیند و از دریاشدن زمزم مکه، قالب تهی کند؟!
هنوز وقت پیام بریِ ابوطالب فرا نرسیده است، ابوطالب نخستین حافظ طلوع پیامبر است، ماه بطحا باید پردهنشین باشد تا شبزدهها، پذیرای صبح شوند. همان خشکهای باران خورده، حالا شدهاند دشنهکش مسیر خاتمِ اوصیا! و کفیل باکفایت رسول همچنان خاموش بود، از پشت چشمهای سران بتها باخبر بود و از اسرار مصطفا آگاه؛ بیدلیل نیست که حال چشمه را چشمه میداند!
یقه سفیدهای بیخیال آن زمان، با ریش سفیدی طالبُ المؤمنین مدیریت میشدند تا فتنههای سیاه، راه را بر علنیشدن انقلابِ پیامبر نبندد.
به راستی چه قرابتی بین ما و آن پردهدار پردهنشین برقرار است؟ و چه نسبتی با دودمان محمد(ص) داریم؟ با صلب شامخ «طالبِ حقیقت» است که زمین، از صاحبان زمان، رنگ و رو گرفت و انوارشان چشمگیر شد. با ابوالائمه است که دوازده اقیانوسِ تمامنشدنی، دارایی ما شدند، و اکنون شُکر این شرب مدام را بر کدام آستان سر بساییم؟!
آری! ابوطالب کارهای آغاز اسلام را به خوبی به اتمام رساند؛ ابوطالب با آغازش، پایان اسلام را ضمانت کرد تا وقت دیدارِ «آن یار غایب»، و اگر محبتِ محمد را فرو نمیخورد ما رشحهای از عشق سرشارش نمینوشیدیم.
ای «نَبَعُ الاِمامَه»، ای چشمه آرام نور! چه هنرمندانه و پنهانی عشق را سر میکشیدی و چه هنرمندانه، هنرِ کتمان را به ما آموختی تا عشق عالمگیر شود. اگر پدرت عبدالمطلب میگفت: أنا ربّ الابل و للبیتِ ربُّ، تو نیز خدای کتمان عشق و لامیّههای آشکاری و خدا نیز خدای آخرین پیامبرش!
و آخر سخن این که: در کار گلاب و گل حکم ازلی این بـود/ کین شاهد بازاری وان پردهنشین باشد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
ایمان ابوطالب
✍بابک شکورزاده
در روایت جالبی نقل شده که شخصی به امیرمؤمنان علیهالسلام عرض کرد ای امیرالمؤمنین چطور میشود که شما در مکانی هستی که خداوند شما را در آن مکان فرو آورده، در حالی که پدر تو در آتش معذّب است؟
حضرت فرمود: خدا زبانت را ببرد! قسم به خدایی که محمّد را به پیامبری مبعوث کرد، اگر پدرم تمام گناهکاران زمین را شفاعت کند خداوند آن را میپذیرد، مگر میشود که پدرم در آتش معذب باشد و فرزند او قسیم بهشت و جهنّم باشد؟! (امالی طوسی / ص ۳۰۵)
واضح است که مقام شفاعت، آن هم با این وسعت، نه تنها ایمان این مرد الهی را میرساند؛ بلکه جایگاه ویژهای را نیز برای او ترسیم میکند که همان ولی الله بودن است.
امام صادق علیهالسلام در روایتی در پاسخ به ادعای عدهای مبنی بر عذاب ابوطالب فرمودند: به خدا قسم دروغ میگویند اگر ایمان ابوطالب درکفه ترازو قرار داده شود و ایمان این خلق در کفه دیگر، ایمان ابوطالب بر ایمان آنها ترجیح دارد. (بحار ج ۳۵/ ص ۱۱۲)
در روایت دیگری از امام صادق علیهالسلام نقل شده که فرمود: «إِنَّ مَثَلَ أَبِی طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْکَهْفِ، أَسَرُّوا الْإِیمَانَ و أَظْهَرُوا الشِّرْکَ، فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَیْن؛ مَثَل ابوطالب مثل اصحاب کهف است که ایمان را مخفی میکردند و شرک را ظاهر میساختند و خدا هم دو اجر به آنها داد.» (کافی / ج ۲ / ص ۴۶۲)
#حضرت_ابوطالب (ع)
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian