#معرفی_مقاله
✍️عدالت فرهنگی یکی از عرصه های کمتر کارشده در عدالت اجتماعی است. فارغ از پیچیدگی های مفهومی و نظری، بحث از معیارهای عدالت فرهنگی کار دشوار و البته لازمی است.
🔹در این مقاله سعی شده است معیارهای قابل اعتنا در عدالت فرهنگی تصویر شود.
📣مقاله «تصویر معیارهای عدالت فرهنگی» در شماره ۱۷ نشریه عملی پژوهشی دین و دنیای معاصر چاپ شده و هم اکنون در لینک زیر قابل مطالعه است؛
http://B2n.ir/p53620
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@ahmad_olyaei
✔️ جهت انسان
معرفت و شناخت، عشق را سبز مىكند و به وجود مىآورد. شناخت خوبىها در انسان عشق را زنده مىكند و شناخت بدىها نفرت را و اين عشق و نفرت انسان را به حركت مىاندازند، جلو مىآورند و يا فرارى مىدهند.
بهتر بگويم، ما عاشق آفريده شدهايم، با سنجش و مقايسه، معشوق و معبود را انتخاب مىكنيم. عشق و نفرت و ترس در ما هست. ما با شناختها و مقايسهها، به اينها جهت مىدهيم و آنها را رهبرى مىكنيم.
عین صاد / کتاب مسئولیت و سازندگی صفحه 68
#کتابخوانی
#اندیشه #رشد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌹لشکر شیرخوارگان
✍️ عباس بابائی
مرد عرب میخواست مانع حرکت حسین به کربلا شود؛ امام فرمود: «اگر بمانم، اینان با چه امتحان شوند؟!» هرچه خورشید عاشورا به غروب نزدیکتر میشد، حرارتِ کورهی بلا به اوج خودش می رسید؛ قلهی امتحانها زمانی بود که قنداقهی شیرخواره بر فراز دست «ولیالله» بالا رفت. زمان از حرکت ایستاد، تمام عالم در بهتی حیرتانگیز غرق شد و به ناگاه زمین به تلاطم افتاد، آسمان غرید، جن و ملک بر آدمیان نوحه کردند و سرهای قدسیان همگی به زانوی غم نشست. حضرت حق مقدر نمود تا «لشکر یکنفرهی طفل شیرخوار» با سلاح برّان مظلومیت و معصومیت و غربت، «حسین» را یاری کند؛ و عجب یاوری داشت «حسین»!
«صحرای بلا به وسعت همه تاریخ است و کار به یک یالیتنی کنت معکم ختم نمیشود.» تاریخ دهم محرم سال ۶۱ هجری در تمام جغرافیای بشری جاری شد تا همچنان کاروان «حسین» برای آزمودن «انسان» به حرکت خویش ادامه دهد؛ چه بسیار مدعیان حسینی که در کنار شقیترین اشقیای عالم، بستن آب به کودکان مظلوم غزه را سیاحتوار به نظاره نشستند و چه بسیار محرومان از حسین در وادی تاریک غرب که این روزها بر مظلومیت کودکان اشک میریزند! چه بسیار مقدسان متحجری که بر سجادهی محراب ریا و کنج تاریک حجره، صدای بیرمق گریهی شیرخوارگان بیمادر را نشنیدند و چه بسیار مسجدندیدههایی که فریاد غربت اطفال بیمادر شدهاند! چه بسیار سیاستمداران مزوّری که لرزش دستان کودکی یتیم، ذرهای قلب سیاهشان را نلرزاند و چه بسیار پابرهنگانی که لرزه بر گنبد آهنین انداختند! چه بسیار اصحاب «همُّها عَلفُها» که اندکی کمرونقشدن سفرههاشان، نگذاشت گرسنگی و آوارگی اطفال بیپناه را ببینند و چه بسیار مستضعفانی که حاضر شدند همان قوتلایموتشان را نثار آوارگان کنند!
▪️متن کامل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
دکهی تیترخوانی
🔻صفحه نخست روزنامه های امروز کشور، دوشنبه, ۲۲ آبان ۱۴۰۲
#سواد_رسانه
#نویسندگان_حوزوی
#روزنامه #خبرنامه
@HOWZAVIAN
حضور زنان و کودکان اسرائیلی در شهرکها؛
آیا میتوان عملیات راکتی و موشکی حماس را موجه دانست؟
✍️ محمد مختاری
"دو صورت در این مسأله متصور است و فقها در حکم مساله برای هردو صورت گفتهاند که جنگ در این وضعیت با دو شرط مجاز است"
برای پاسخ دادن به این سوال از دیدگاه فقه اسلامی لازم است ابتدا به مفهوم «تَتَرُّس» و حکم آن در فقه پرداخته شود.
سپس تطبیق آن با زنان و کودکان اسرائیلی ساکن در سرزمین های اشغالی فلسطین مورد بررسی قرار بگیرد.
تَتَرُّسْ در لغت به معنى پوشاندن به وسيله تُرْس (=سپر) است.
در اصطلاح فقها نیز در موردى به كار مىرود كه كفار حربی(=انسانهای غیرمسلمانی که با مسلمین در شرایط جنگی قرار دارند) هنگام جنگ با مسلمانان، کسانی مانند زنان، كودكان و... را كه كشتن آنها جايز نيست، با اجبار به گونهای مورد استفاده قرار دهند که نیروی اسلام هرگاه بخواهد از خود دفاع یا به دشمن حمله کند، مانع پیشروی او شوند.
دو صورت در این مسأله متصور است:
الف. انسانهای مورد استفاده بعنوان سپر، اسرای مسلمان باشند.
ب. افراد استفاده شده از غیر مسلمانان باشند.
فقها در حکم مساله برای هردو صورت گفتهاند که جنگ در این وضعیت با دو شرط مجاز است:
یک. مقابله با دشمن بدون آسیب دیدن سپرهای انسانی مقدور نباشد.
دو. نیروهای اسلام صدمه زدن به آن انسانها را قصد نکنند و فقط دشمن را هدف بگیرند.
تطبیق این حکم به افراد غیرنظامی اسرائیلی ساکن در سرزمین های اشغالی فلسطین چگونه است؟
این غیرنظامیان (البته اگر غیرنظامی اسرائیلی در غزه وجود داشته باشد!) نیز یا با اختیار و تصمیم خودشان در سرزمین فلسطین سکونت دارند یا از سر اجبار به آنجا آورده شده و سکونت داده شدهاند!
در حالت اول چون صرف حضور آنها حتی بدون در نظر گرفتن همکاریهایی که با ارتش اسرائیل دارند کمک به رژیم صهیونیستی و تکمیل کننده پروژه کوچ اجباری و اشغال سرزمينی محسوب میشود، حکم کافر حربی را دارند و جنگ با آنها مجاز خواهد بود.
در حالت دوم نیز با عنایت به اینکه از از آنها بدون اینکه از خودشان اختیاری داشته باشند، بهعنوان مانعی برای عملیات مسلمانان علیه کفار حربی اسرائیلی استفاده میشود، حکم سپر انسانی را پیدا میکنند.
بر اساس آنچه تقدیم شد، اقدامات راکتی و موشکی به سمت رژیم اشغالگر قدس با هدف دفع شر دشمن صهیونیستی از زاویه مطرح شده در پرسش ابتدای متن مانعی نخواهد داشت.
همچنین رژیم صهیونیستی تا کنون هزاران زن، کودک و... را کشته است و اگر جلوی او گرفته نشود صدها هزار بیگناه دیگر را نیز به کام مرگ خواهد کشاند.
بنابراین هیچ چارهای جز مقابله با آن وجود ندارد.
#طوفان_الاقصی
#سپر_انسانی
#حکم_فقهی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@tb_qom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ قسمت دوم: تاریخ نگاری یهودی
🔻فرقه های اصلی یهودی؛ فریسیان و صادوکیان(صدوقیان)...
🔻در تاریخ نگاری یهودی سه چیز فراموش میشود و سه چیز اصیل میشود ؛
خدا ؛ نبوت و وحی فراموش میشود.
♨️ مشاهده قسمت قبل
#تاریخ_نگاری_یهودی
#استادفرج_نژاد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@lightmedia
🍃 بارقهای از ظهور
✍️ بابک شکورزاده
تظاهرات بینظیری که در کشورهای حامی اسرائیل، بر ضد این رژیم منحوس شاهد هستیم، گویای این است که حساب مردم از دولتهای حاکم بر آنها جداست. از طرفی این ظلمستیزی نشانه خوبی است که همین مردم پذیرای حکومت جهانی مهدی موعود(عج) باشند.
به هر حال جریانی که در جهان غرب، علیه رژیم وحشی صهیونیستی به راه افتاده، در طول عمر این رژیم بیسابقه بوده و میتواند گوشهای از حوادثی باشد که در وقایع قبل از ظهور در روایات معصومین علیهمالسلام به آن اشاره شده است.
از طرفی جنایات وحشیانه این رژیم حرامزاده میتواند مصداقی از " ملئت ظلما و جورا" باشد؛ چرا که اصلا گوش شنوایی ندارد و دیوانهوار مشغول ظلم و سفاکی است و کشورهای به اصطلاح ابرقدرت هم از او حمایت میکنند.
#ظهور
#اسرائیل
#فلسطین
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
📌 رابطه تنبلی با بیت المال
اجوبه الاستفتائات مسئله 1322
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 راه تضمینی فساد زدایی جوامع از کجا آغاز میشود؟
✍️محمد مختاری
"فقر و فساد و فحشا فراگیر شده بود. آتش جنگ همه جا زبانه مىكشيد و دنيا در باتلاقی سیاه و پر از مكر و فريب دستوپا میزد."
سختترین ماموریت نجات انسان در بدترین شرایط بر دوش آخرین ناجی نهاده شد.
از زمان حضور امدادگران قبلی مدت مدیدی میگذشت(مائده،۱۹) و ملّتها در خواب عميقى فرو رفته بودند.
فقر و فساد و فحشا فراگیر شده بود.
آتش جنگ همه جا زبانه مىكشيد و دنيا در باتلاقی سیاه و پر از مكر و فريب دستوپا میزد.
تازيانهی پاییز بیرحمانه به جان درخت زندگى افتاده بود؛ برگهایش به زردى گراييده و از ميوهاش خبرى نبود.
چشمههای آب حيات خشكيده و نشانههاى هدايت كهنه و ويران شده بود.
پرچمهاى هلاكت و گمراهى افراشته شده و زندگی چهرهی زشتی از خود را به نمایش گذاشته بود.
باطن زندگی مردم را وحشت و اضطراب فراگرفته بود و بر ظاهر آن نیز شمشيرهاى ظلم و ستم حكومت میکرد.(نهجالبلاغه، خطبه۸۹)
نوشداروی آخرین فرستادهی الهی، محمد(صلیاللهعلیهوآله) چه بود؟
این طبیب دوار(نهجالبلاغه، خطبه۱۰۸) برای درمان بیماران خودش چه نسخهای پیچید؟
فرمود: «أَلا أُخْبِرُکمْ [أُنَبؤُکمْ] بِدآئِکمْ مِنْ دَوآئِکمْ؟ دَآؤُکـمُ الذنُـوبُ، وَ دَوآؤُکـمُ الإِسْتِغْفارُ.(بحار الانوار، ج ۹۰، ص۲۸۲)
آیا درد و درمان شما را به شما خبر ندهم؟ درد شما گناهان، و دوا و درمانتان استغفار است.
یعنی حتی سرت درد میکند، «دوآؤُکمُ الإِسْتِغْفارُ»، پایت درد میگیرد، دوای آن استغفار است، گوش و دندان درد میکند، «دوآؤُکمُ الإِسْتِغْفارُ».
متن کامل
#زندگی
#معنویت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بیانی زیبا از علامه حسنزاده (ره)
📌 خودت را درست بساز❗️
✍️حقیقتِ عمل
عجیب است؛ بسیاری از معارف دین ناقص یا حتی غلط معرفی شده اند!
🔹مثلا نامهی عمل؛ هنوز هم بسیاری از مسلمانان نامهی عمل را نوشتهای کاغذی میدانند، این نگاه باعث میشود "نتیجهی عمل" را جدا از خودمان بدانیم!
اما اگر بدانیم تک تک "اعمال و رفتار" ما حتی "نیتها" تبدیل به حقیقتی میشوند که در زندگی بعدی (یا همان عالم آخرت )این حقیقت را به ما نشان خواهند داد؛ در این صورت نگاه ما به "دین و معارف اسلام" متفاوت خواهد بود.
در کلیپ فوق علامه حسنزاده ره، به گوشهای از این حقایق اشاره میکنند: "علم و عمل انسانسازند!" یعنی #اعمال ما، شخصیت حقیقی ما را میسازند! و در عالم بعدی، این هویت، بروز و ظهور خواهد داشت!
#عالم_آخرت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
علامه طباطبایی؛ هوشمند در برابر اندیشههای وارداتی
رهبر انقلاب در دیدار دستاندرکاران برگزاری کنگره بینالمللی علامه طباطبایی: مرحوم آقای طباطبایی توانست یک پایگاه فکری مستحکم با آرایش تهاجمی به وجود بیاورد
🔹 یک خصوصیّت، جهادِ فکریِ کمنظیرِ آقای طباطبایی در بحبوحهی تهاجم اندیشههای وارداتی و بیگانه است، در بحبوحهی تهاجم به معنای واقعی کلمه.
🔹 شاید آن کسانی که آن زمانها را درک نکردهاند، توجّه نداشته باشند که آن روز در محیط جوان کشور و محیط فکری کشور چه وضعیّتی وجود داشت.
🔹 یک تهاجم به معنای واقعی کلمه وجود داشت؛ چه افکار وارداتی مکتبی و مسلکی مثل مارکسیسم، چه شبههآفرینیها؛ شبههآفرینیهایی در بحبوحهی این حوادث، مرحوم آقای طباطبایی(رضوان اللّه تعالی علیه) توانست یک پایگاه فکری مستحکم با آرایش تهاجمی به وجود بیاورد.
#رهبر_انقلاب
#علامه_طباطبایی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
14020824_43739_128k.mp3
8.23M
🎙 نسخه صوتی #خط_دیدار | بسته صوتی مرور بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت علامه طباطبائی. ۱۴۰۲/۸/۱۷
💻 Farsi.Khamenei.ir
◽️پدیده کم نظیر حوزه های علمیه
◽️دارای فضائل ممتاز انسانی ( علم، ملاکات اخلاقی، ذوق و هنر، رفاقت)
◽️تنوع گسترده دانشی ایشان ( فلسفه، اصول فقه، عرفان نظری، هیئت، ریاضیات، تفسیر و علوم قرآن، علم انساب)
◽️ شاگردپروری ممتاز علامه طباطبایی
◽️دو خصوصیت ممتاز
- جهاد فکری
- عمل به معارف الهی
◽️ بسیار حلیم بود، دلنشین و دلچسب و متواضع، خوش صحبت و خوش تعریف، اهل ذوق و ادبیات
✍️ مدل شایستگی نخبگانی علامه طباطبایی در کلام مقام معظم رهبری، به راستی کار سختی است ملاک های شناسایی نخبگان را به این صورت تنظیم کنیم؟
🔘 رسانه نخبگان، مشاور امین نخبگان ایران اسلامی
https://eitaa.com/najmnews
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔘 #یادداشت 👆
✅ خشونت دینی ساخته و پرداخته ذهن بشر
مهدی مولایی؛ پژوهشگر عرصه رسانه و فضای مجازی
👈 فکرت؛ رسانه اندیشه و آگاهی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN