eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
469 ویدیو
176 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
رسانه‌ی مهمانی؛ پلتفرم بی‌بدیل نشر دانش در اسلام ✍️ قاسم یزدانی مقدم چگونه مردم را به امامت حضرت پدر علیه السلام دعوت کنیم؟ پاسخ واضح امام رضا علیه السلام: خدا رحمت کند کسی را که امر ما اهل بیت را زنده کند. پرسیدند چگونه؟ امام جواب دادند علم های ما را بیاموزد و به دیگران آموزش دهد که اگر مردم محاسن راه ما را می دانستند از ما پیروی می کردند( معانی الأخبار ج ۱ ص۱۸۰). پرسش دیگر این است که در کجا امر امامت و مرجعیت علمی شما را زنده کنیم؟ باز بر اساس روایات، مهمانی های مومنین یکی از مهمترین بسترهای احیای امر امامت است. آقا امام باقر علیه السلام تصریح دارند که: همدیگر را در زیارت کنید که در این زیارت شما، زنده کردن امر امامت ما نهفته است ( خصال ج ۱ ص۲۲). ممکن است بگویید مگر در مهمانی قرار است چه اتفاقی جز دید و بازدید های معمول بیفتد؟ پاسخ امام صادق علیه‌السلام: همدیگر را زیارت کنید که در این زیارت، هم زنده شدن قلب‌های شماست و هم ذکر احادیث ما( کافی ج۲ ص۱۸۶). از طرفی در اسلام، ملاقات و مهمانی میان مومنین، یکی از کارهای معمول است تا جاییکه امام کاظم علیه السلام، آنرا یکی از چهار بخش اصلی زندگی روزمره دانسته اند( تحف العقول ج۱ص۴۰۹). جمع اینها یعنی: امام علیه‌السلام، ساختاری برای نشر علومشان طراحی کرده اند که از مهمترین ارکانش است که برخلاف رسانه های مدرن و بر اساس روایات: مملو از محبت است، موجب رشد و باروری عقل میشود، عمر ها را زیاد و غصه ها را ازبین میبرد، برکات را افزایش می‌دهد و همه اینها در بستر گفت و گوهای حدیث محور، دائمی، و خانگی میان مومنین شکل می‌گیرد. @HOWZAVIAN
⭐️ بزرگی در عرضه زودهنگام نیست ✍️محمدعلی بابایی ملیکی ✅معمولا میوه‌های بازار، به دلایلی خوب نرسیده‌اند، به همین جهت اون طعم و مزه واقعی را ندارند، رنگ و طعم‌شان نیز شاید بخاطر عملیاتی که رویشان انجام می‌شود، باشد. ✅اما بعضی‌شان که به هر دلیلی چیده نشده‌اند، بعد مدت‌ها که سالم مانده و خوب رسیدند، تازه طعم واقعی‌شان قابل فهمِ و چقدر هم لذیذ‌ترند! ✅در میان ما انسان‌ها همچین شرائطی نیز حاکم است؛ انسان‌ها در جامعه کوچک زود دیده می‌شوند و خیال می‌کنند به جایگاهی رسیده‌اند، و همین خیال عبث، شخص را از تکامل باز‌ می‌دارد و توقفی نابجا در رشدش رخ می‌دهد. ✅اتفاقا در همچین عرصه‌هایی برایشان زود جایگزین برتر پیدا شده و کنار می‌روند‌ و ثمره بی‌حاصل نسیبشان می‌شود. ✅اما اگر خود را به راحتی و زود هنگام عرضه نکند و در جامعه‌ای بزرگتر رشد یابد، می‌شود گفت «در قیاس با دیگر بزرگان به همین راحتی‌ها دیده نشده و رشدش فراتر خواهد رفت»، و چنانچه به حد قابل قبولی براساس ظرفیت انسانی‌اش برسد، نه تنها دیگر خواهان دیده شدن نیست، بلکه دنیا را چنان در مقابلش حقیر یابد که،‌ نسبت به آن بی میل شده و به راحتی در هر جا و مکانی پانگذارد و آنگاست که، پا در جای بزرگان گذاشته و یک عالَم خواهانش خواهند بود. @HOWZAVIAN
. آه از آن رفتگان بی‌بازگشت ✍️ علی خسروی نمی‌دانستم بخندم يا گريه كنم؛ اصلا نه می‌توانستم گريه كنم و نه بخندم! سنگ شده‌ بودم؛ چوب شده‌ بودم؛ خاكستر مطبخ‌های سرد و خاموش شده‌ بودم. قلبم تیر می‌کشید. دنبال راهی برای هم‌زيستی مسالمت‌آميز با این غم‌ سنگدل می‌گشتم. آن خبر اِنگار هواپیما را مجدد ساقط کرد؛ نه در بیابان‌های شهریار که بر سر داغداران سپهسالار! چطور از این اندوه تازه، از این همه مرگ، از این همه جنازه می‌نوشتم؟ به کجای آن شب تیره قبای ژنده خود را می‌آویختم؟ اگر سنگ از این حدیث می‌نالید عجب نبود. اصلاً صدایی نبود، نور آشنایی نبود، حتی از نگاه مرده‌ای هم ردپایی نبود.. اِلا پِت پِت شمعی ملول و مهجور در جوار مرگ .. اکنون و پس از چهار سال، همچنان با دلی محزون و اندوهی فراوان، گرامی می‌داریم یاد همۀ آن سوختگان آسمان تهران و کوفتگان سرزمین کرمان، در آن دی‌ماه تلخ و گریان ایران، خصوص مسافران پرواز هواپیمایی اوکراین را که از ۱۸ دی ۹۸ تاکنون، توسط دلالان بازار سیاه سیاست، گوشت قربانی خوش‌طعم و باب دندان «خون‌خواهان دروغین»، «جاه‌جو» و «بندباز» شدند! این سخن دور از اخلاق و انسانیت است اما، آن مظلومان یک‌بار توسط خطای دردناک انسانی پرپر شدند، و از آن تاریخ تاکنون هزاران بار توسط تعزیه‌گردانان سمپات، و هواه‌خواه دنیای سیاست که با سر دست گرفتن و استفاده ابزاری از جنازۀ سوختۀ آنان برای منویات سیاسی خود معرکه‌گردانی می‌کنند! @HOWZAVIAN
💠 «پدر زبان فارسی» از نگاه رهبر انقلاب 🔹خوشبختانه ادبیات سلف ما همه‌اش در جهت الهی و اسلامی است؛ از جمله همین که شما به آن اشاره کردید. اول انقلاب عده‌یی از مردمِ بااخلاصِ رفته بودند قبر فردوسی را در توس خراب کنند! وقتی من مطلع شدم، چیزی نوشتم و فوراً به مشهد فرستادم که آن را بردند و بالای قبر فردوسی نصب کردند؛ نمی‌دانم الان هم هست یا نه. بچه‌های حادی که به آن‌جا می‌رفتند، چشمشان که به شهادت بنده می‌افتد، لطف می‌کردند و می‌پذیرفتند و دیگر کاری به کار فردوسی نداشتند! 🔹حقیقت قضیه این است که فردوسی یک حکیم است؛ تعارف که نکردیم به فردوسی، گفتیم. الان چند صد سال است که دارند به فردوسی، حکیم می‌گویند. حکمت فردوسی چیست؟ . شما خیال نکنید که در حکمت فردوسی، یک ذره حکمت زردشتی وجود دارد. فردوسی آن وقتی که از اسفندیار تعریف می‌کند، روی او تکیه می‌کند. می‌دانید که اسفندیار یک فرد متعصبِ مذهبیِ مبلّغ دین بوده که سعی کرده را در همه جای ایران گسترش بدهد. تیپ اسفندیار، تیپ حزب‌اللهی‌های امروز خودمان است؛ آدم خیلی شجاع و نترس و دینی بوده است؛ حاضر بوده است برای حفظ اصولی که به آن معتقد بوده و رعایت می‌کرده، خطر بکند و از بگذرد و حتّی با رستم دست و پنجه نرم کند. وقتی شما شاهنامه را مطالعه می‌کنید، می‌بینید که فردوسی روی این جنبه‌ی دینداری و طهارت اخلاقی اسفندیار تکیه می‌کند. 🔹با این‌که فردوسی اصلاً بنا ندارد از هیچیک از آن پادشاهان بدگویی کند، اما شما ببینید گشتاسب در شاهنامه چه چهره‌یی دارد، اسفندیار چه چهره‌یی دارد؛ اینها پدر و پسر هستند. فردوسی بر اساس معیارهای اسلامی، به فضیلتها توجه دارد... . 🔹فردوسی از اول با نام شروع می‌کند - «به نام خداوند جان و خرد / کزین برتر اندیشه بر نگذرد» - تا آخر هم همین‌طور است؛ فردوسی را با این چشم نگاه کنید. فردوسی، خدای سخن است؛ او زبان مستحکم و استواری دارد و واقعاً پدر زبان فارسی امروز است؛ او دلباخته و مجذوب مفاهیم حکمت اسلامی بود... 🔹 شما خیال می‌کنید که اگر در شاهنامه‌ی فردوسی چیزی برخلاف مفاهیم اسلامی وجود داشت، این‌قدر در جوامع اسلامی جا می‌افتاد؟ شما می‌دانید که در این نسلهای گذشته، مردم ما چه‌قدر دینی بوده‌اند. در کدام خانه و کدام ده و کدام محله، شاهنامه نبود یا خوانده نمی‌شد؟ همه جا می‌خواندند و منافاتی هم با مفاهیم اسلامی نمی‌دیدند دیدار اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران۱۳۷۰/۱۲/۰۵ ! @HOWZAVIAN
⚙️ حضور اجتماعی بانوان تا کجا؟! ✍️ بابک شکورزاده شرایط جامعه در این سال‌ها به سمت و سویی رفته که معمولا خانه‌داری بانوان امری ناچیز شمرده می‌شود و حتی برای بعضی کسر شأن نیز به حساب می‌آید. منظور از خانه‌داری هم صرفا رسیدگی به امور خانه نیست؛ بلکه شامل تربیت فرزند و شوهرداری نیز می‌شود. در طول دهه‌های اخیر به گونه‌ای فرهنگ سازی شده که یک زن متمدن و فرهنگی یعنی زن شاغل؛ اگر زنی خانه‌دار باشد و کار بیرون از خانه نداشته باشد گویا چیزی کم دارد و یا عقب افتاده است. تبلیغات رسانه‌ای از مهمترین عوامل فرهنگ‌ سازی در این باره بوده است. وقتی مثلا در مجموعه‌های تلویزیونی زن‌ متمدن، زن‌ شاغل به تصویر کشیده می‌شود و زن خانه‌دار، بانویی کم فرهنگ؛ نتیجه‌اش جابجایی ارزش‌ها خواهد شد. البته اشتغال بانوان در خارج از خانه به خودی خود چیز بدی نیست؛ چه بسا بعضی بانوان به دلایلی مثل معضلات اقتصادی مجبور باشند که در بیرون از منزل کار کنند و اصلا در برخی شغل‌ها نیاز است که حداقل عده‌ای از بانوان تخصص لازم را پیدا کنند و اشتغال خارج از منزل داشته باشند؛ مانند پزشکی و معلمی؛ ولی نکته این است که این اشتغال بعضاً به صورت یک ارزش درآمده و خانه‌داری برای برخی مساوی با اُمُل بودن است. اینجاست که مشکل ایجاد می‌شود و نظام خانواده را با معضلاتی مواجه می‌سازد. حالا سخن این است که آیا واقعاً‌ یک زن مسلمان باید این‌گونه باشد؟ آیا واقعاً خانه‌دار بودن، بچه‌داری و تربیت فرزند، کسر شأن و پایین آوردن مقام زن است؟ آیا ازدواج کردن و زیر بار زندگی مشترک رفتن، مادر شدن و تربیت فرزند صالح و شایسته، امری بی‌ارزش و بی‌فضیلت است؟ آیا در احادیث اسلامی نیامده که جهاد زن، خوب شوهرداری کردن اوست؟ آیا ذکر نشده که بهشت زیر پای مادران است؟ مگر ما الگوی بزرگ و عظیم الشأنی همچون حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها نداریم که در سن نه سالگی ازدواج کرد و در هجده سالگی صاحب پنج فرزند بود؟ آن‌هم چه فرزندانی! مگر رسول خدا(ص) کار بیرون را به امیرالمؤمنین(ع) و کار منزل را به حضرت فاطمه(س) محوّل نکردند؟ آیا ایشان الگوی ما نیستند؟! @howzavian
🔘 ▫️بیست و دومین رویداد مهارتی_تحلیلی فکرت؛ 💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی با حضور: 👤سرکار خانم نظیفه سادات مؤذن، سطح چهار فلسفه‌ی اسلامی، مدرس نویسندگی 🔸حضوری ویژه‌ی خواهران نویسنده 📆 زمان: شنبه ۲۳ دی، ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ 🏢 مکان: خیابان بسیج، ساختمان فکرت 📣 نام‌نویسی حضوری به نشانی‌ @mahta_sa 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
. این ‌گعده‌ها در مسیر ترویج فرهنگ نگارش رسانه‌ای و ترویج اندیشه‌ورزی بسیار کارآمد است. اگر نهادهای تبلیغی، آموزشی و فرهنگی ارزش و اهمیت روایت‌نویسی را درک کنند، بحران فکری و فرهنگی کمتری کشور را تهدید می‌کند. آقای مدیرکل، رئیس، معاون و ...! نویسنده‌شدنِ نیروهای شما هیچ خطری برای مسئولیت شما ندارد؛ تو بهتر روایت می‌شوی، مگر این که ریگی به کفش داشته باشید. @HOWZAVIAN
📰دکه‌ی تیترخوانی چهار شنبه, ۲۰ دی ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
. ❖ امیرکبیر و حلقه مفقوده مدرسه دارالفنون ✍️ سعید کریم داداشی • "مغرب زمین رنگ و لعاب جدیدی یافته که به معجزه شبیه است" این گزاره را می‌توان در پس ذهن دغدغه‌مندان ایران‌زمین از عباس میرزا تا قائم مقام فراهانی و امیرکبیر جویا شد. مسئله‌ی چگونگی تحول غرب، سرآغاز پروژه‌ای بود که پس از شکست‌های پی در پی ایران در برابر روسیه آغاز شد و در زمانه‌ی ناصری شکل جدیدی توسط امیرکبیر به خود گرفت. • محمدتقی خان فراهانی اولین صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار در سفر خود به روسیه و ترکیه، متوجه جایگاه اساسی مراکز جدید آموزش فنون و نظامی‌گری در این دو کشور شد و جای خالی این مرکز را شدیدا در ایران حس نمود؛ لذا از ابتدای صدارت خود، برای ایجاد این مرکز تحت عنوان دارالفنون تلاش بسیار کرد؛ ولی متاسفانه هیچ‌گاه شاهد افتتاح آن نشد. • سالگرد قتل مرحوم امیرکبیر بهانه‌ایست تا جایگاه مدرسه دارالفنون را در میانه طرح تحولی ایشان مشخص سازیم. دلیل تاسیس دارالفنون توسط امیرکبیر چه بود؟ همانگونه که در کتب تاریخی شاهد آن هستیم، فنون صنعتی و نظامی، از زمان عباس میرزا، یکی از دغدغه‌های مصلحان سیاسی و نظامی بوده است ولی در ابتدا برای حل این مشکل از سوی دربار قاجار، دانش‌پژوهان به غرب فرستاده شدند تا بعد از گذراندن دوره آموزشی، برای حل مسائل ممکلتی عازم ایران شوند. 📝 متن کامل @HOWZAVIAN
✍️ بازدارندگی ترس از گناه ✍️ جواد رستمی قالَ الرِّضا عليه السلام: اَلصَّغائِرُ مِنَ الذُّنـُوبِ طُـرُقٌ اِلَى الْكَبائِرِ ومَنْ لَمْ يَخَفِ اللّه َ فِى الْقَليلِ، لَمْ يَخَفْهُ فِى الْكَثيرِ. (مسند الامام الرضا عليه السلام، ج 1، ص 290) امام رضا عليه السلام فرمود: گناهان كوچك، راهى به سوى گناهان كبيره است. هر كس كـه در گنـاهان كوچـك از خــدا نترسـد، در مورد گناهان بزرگ و بسيار هم از او نمى ترسد. در تربیت نفس مواخذه از ارتکاب هرگونه خطایی هرچند کوچک، ضمن تاثیر در رفتار و گفتار، بازدارندگی از حرکت در مسیر ظلمات و تاریکی را در پی خواهد داشت. از این رو امام رضا عليه السلام می فرماید اگر از خدا در ارتکاب به گناه کوچک نترسید سبب ادامه وضعیت شده و سرانجام دست به گناهان بزرگتر و بیشتر می زنید. اهل معرفت اگر گناه کوچکی از آنها سر بزند ضن مواخذه نفس، به جریمه ای در خور آن گناه مثل انجام روزه یا نماز مستحبی یا ترک عمل دنیایی مباح، به تأدیب نفس می پردازند. @HOWZAVIAN
28.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐 تبریک به اعضای فعال نویسندگان حوزوی و شرکت کنندگان در جشنواره ادبی رسانه ای حضرت ابوطالب علیه السلام یادداشت‌ها و دیگر آثار این جشنواره در مجموعه ۳۳ جلدی همایش بین المللی حضرت ابوطالب و در کنار آثار علمی و پژوهشی دیگر منتشر شد. این جشنواره ادبی رسانه ای، اسفند ۹۹ با مشارکت و حمایت جدی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و به همت کانون فرهنگی تبلیغی مدادالفضلاء(نویسندگان حوزوی) برگزار شد. @HOWZAVIAN
🔻مجلس دولتی و مجلس ضدّ دولتی! ✍️قدرت الله غلمانی این روزها که در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم،عده ای از روی اتهام زنی به جریان سیاسی حاکم، اینگونه به فضای سیاسی جامعه القاء می کنند که جریان حاکم می خواهد مجلس و دولت یک دست تشکیل دهد و برای رسیدن به این یک دستی،به نهادهایی نظیر شورای محترم نگهبان و وزارت کشور برچسب« خالص سازی » می زنندتا به جامعه وانمود کنند فقط یک طیف از داوطلبین در انتخابات حضور دارند واز طیف های دیگر خبری نیست؛ تا جایی که با برچسب های غیر واقعی، بحث تحریم انتخابات،یا عدم رأی دهی یک جریان خاص را در کشور مطرح می کنند وحتی مردم را به دلسردی و تشویق به اعتراض در قالب رأی ندادن تحریک می کنند. 📌سئوال این است یک مجلس ایده آل چه ویژگی هایی دارد ؟ 🔻این روزها عده ای که از نظارت استصوابی شورای محترم نگهبان گلایه مند هستند،و توقع دارند همه مهره های آنان طبق هر شرایطی تأئید صلاحیت خود را از شورای محترم نگهبان بگیرند،در یک توقع بی منطق به سر می برند واز واژه های نخ نمای قدیمی نظیر « خالص سازی » استفاده می کنند.منظور این طیف از جریان های سیاسی از واژه « خالص سازی » چیست؟ 🔻اینها این واژه را برای همسو کردن،یکدست کردن مجلس شورای اسلامی و دولت در نظر می گیرند.در واقع یک طیف سیاسی خاص از سال های اول انقلاب تا کنون اینگونه القاء می کنند که اگر ما در قدرت باشیم، انتخابات درست است.اگر اکثر کرسی های مجلس به طیف ما تعلق داشته باشد،هیچ اعتراضی به شورای نگهبان نیست. اگر شورای نگهبان اکثر مهره های ما را تأیید صلاحیت کنند؛آن موقع ما به صحنه می آییم و مشارکت حداکثری فقط با حضور تأیید اکثر مهره های ما در انتخابات صورت می گیرد و تازه اگر پیروز انتخابات هم نباشیم پس تقلّب صورت گرفته و باید کل آراء را باطل کنند،اگر آراء را هم باطل نکنند،امنیت کشور را به خطر خواهیم انداخت؛ مثل همان خواسته های انتخابات سال 88.واژه هایی نظیر « تقلّب » ، « مهندسی انتخابات » و این روزها « خالص سازی »از دل این جریان سیاسی به جامعه ما منتقل شده است . 📌سئوال این است آیا مردم به دنبال مجلس دولتی هستند یا به دنبال مجلس ضدّ دولتی؟ این واژه ها را طیف های سیاسی جهت بهره برداری های حزبی وسهم خواهی های خود در قدرت بیان می نمایند وگرنه توده های اصلی مردم از مجلس ایده آل خود ،رفع مشکلات مردم را می خواهند و کاری به این بازی های سیاسی و قدرت طلبی های احزاب و طیف های سیاسی ندارند.اگر عده ای از مردم این روزها ناراحت هستند،بخاطر فراموشی آنها و فراموشی حل مشکلات آنها توسط مسئولینی است که آنها را به قدرت های سیاسی رسانده اند،سرگرم مباحث بیهوده سیاسی می شوند، توقع دارند مسئولین برایشان کار کنند. ✅رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه می فرمایند: «ملت ایران نه مجلس دولتی می خواهند،ونه مجلس ضدّ دولتی می خواهند؛ ملت ایران مجلسی می خواهندکه به وظایف خودش آشنا باشد؛بداند که چه بر عهده او است در قانون اساسی؛متعهد باشد،متدین باشد،شجاع باشد،مرعوب آمریکا نباشد،علاقمند واقعی به پیشرفت کشور باشد؛پیشرفت کشور را را در تربیت علمی جوانان با استعداد این کشور واین ملّت بداند؛این جور مجلسی را می خواهند؛مجلسی که درد مردم را بشناسد،درد کشور رابشناسد،در صدد درمان و علاج آن دردها باشد -قانونگذاری یعنی این- مردم این جور مجلسی را می خواهند. مجلس دولتی و مجلس ضدّ دولتی یعنی چه ؟ اینها دو قطبی کاذب است.شما با یکایک ملّت ایران تماس بگیرید وبگویید آیا شما مجلسی می خواهید که دردهای کشور را،مشکلات کشور را،مشکلات مردم را بشناسد وبخواهد آن را حل کند یا مجلسی که طرف دار زید و عمرو باشد؛جواب چیست از طرف مردم ؟ معلوم است که مردم آن اوّلی را می خواهند؛برای مردم این مهم است؛مجلس متدین،مجلس متعهد،مجلس شجاع،مجلس فریب نخور که فریب ترفند دشمن را نخورد؛مجلسی که به عزت ملّی و استقلال ملّی اهمیت بدهد و عزت ملّی را پایمال نکند،استقلال ملّی را پایمال نکند،بایستد در مقابل طمع ورزی وزیاده خواهی استکبار،در مقابل طمع ورزی قدرت هایی که دستشان از ایران کوتاه شده ودارند تلاش می کنند که دوباره برگردند و زمام قدرت را در این کشور در دست بگیرند؛این جور مجلسی. مسائل اقتصاد درون زا،به معنای واقعی کلمه وقت گذاری کند،ریل گذاری کند ودولت موظف بشود بر اساس این حرکت بکند؛آنچه مردم می خواهند اینها است.( دیدار با مردم نجف آباد در حسینیه امام خمینی « ره » ۵ اسفند ۱۳۹۴ ) یک مجلس ایده آل مجلسی است که رهبر معظم انقلاب ویژگی های آن را فرمودند. مردم بصیر و وقت شناس ایران اسلامی، 11 اسفند 1402 با حضور حداکثری خویش پای صندوق های رأی حماسه ای دیگر خواهند آفرید. @HOWZAVIAN
🔷 رمز عبور از مصائب و صعود به قله ✍️محمدعلی بابایی ملیکی 🔶بعضی مواقع باورپذیر بودن در بعضی مسائل، زندگی را شیرین‌‌تر می‌کند، به مثابه اینکه، در زندگی دچار سختی شدن، امرِ عجیبی نیست:«لَقَد خَلَقنَا الإِنسان‌َ فِی‌ کَبَدٍ‌-‌ آدمی‌ ‌را‌ ‌در‌ رنج‌ آفریدیم‌.» 🔶این امر شاید سببِ شود، شخص دچار رنج و مشقت زیاد در مصائب نشود، و این و آن را مقصر جلوه ندهد، بلکه صبر و توکل را کمک حال خود ببیند، « وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ. یعنی ‏از صبر و نماز کمک بجوئید و آن بسى سنگین است مگر براى خشوع پیشگان». 🔶بعضی مواقع هم، تا حدودی عبور از سختی‌ها با توکل، همراه با تلاش،مجاهدت و مهارت میسرِ، و این به مثابه مهارت ویژه شناگر، در عبور از جریان خطرناک شکافنده دریاست. 🔶 اما گاهی ناغافل در باتلاقی خطرناک گیر خواهد کرد، و با دست و پنجه زدن نه تنها خود را نجات نمی‌دهد؛ بلکه دقیقا عکس ماجر است، و اتفاقا اینجا تا حدود زیادی نیازمند صبر و استعانت خواهد شد، وگرنه بیشتر فرو می‌رود و مرگش حتمی‌ خواهد بود. 🔶شاید بشود گفت «موضوع دوم بسیار سخت‌تر، و انسان را در ورطه ناامیدی،کفر و ... سوق می‌دهد، چون چیزی جزء پوچی و بن‌بست در مقابل خود نمی‌بیند؛ اینجاست‌ که راه حل برون رفت، همان چیزی است که بیان شد. 🔶آن‌ وقت خواهد دید، امیدی مضاعف در بین راه و پایانی شیرین‌تر، نصیبش خواهد شد، ان‌شاء الله. @HOWZAVIAN
اینستاگرام به عنوان بدترین شبکه اجتماعی ممکن برای سلامت روان خطرناک باشد. طبق آمار، کاربران این اپلیکیشن ۶۳ درصد بیشتر از بقیه احساس بدبختی میکنند. این را آماندا مکمیلان (Amanda MacMillan) نویسنده حوزه روانشناسی در مقاله ای در تایمز نوشته است؛ 🌐لینک مقاله تایمز: https://time.com/4793331/instagram-social-media-mental-health/ این مقاله البته مربوط به ۲۰۱۷ است ولی ظاهراً روند تغییری نکرده بلکه حادتر است. @HOWZAVIAN @ahmad_olyaei
☝️معاتبه طنّازانه ☘️ محبت خانواده ✍️آورده اند روزی شیخ طنّاز قبل ورود به منزل دقایقی را صرف خوش و بش با نونهالان و نوجوانان بنمود و از احوالشان جویا شده کمی با آنها مطایبه بنمود. و سپس رهسپار منزل گشت. در بدو ورود دخترکش به استقبال آمد و به پدر ابراز محبت بنمود و سپس کودک خردسالش از دور به روی شیخ خنده بنمود. و همسر نیز با ذوق و شوق از غذایی که پخته می فرمود و در اصل، ابروان اصلاح شده را نمایش می داد. لکن شیخ مستمرا سرش در گوشی مشغول جهاد تبیین و ارشاد خلق بود. ناگاه عنایت الهی شامل گردیده و مکاشفه ای رخ داده شیخ لحظات قبل ورود و بعد ورود به منزل را کنار هم بدید. شیخ از رفتار خود خجل و متنفر گردیده به اتاق رفته گریبان چاکانده و نفس را با تازیانه زبان تأدیب بنمود: 🗡ای غافل! چه شده که برای بچه های مردم وقت و حوصله داری لکن به فرزندان خودت می رسد بی حوصله می شوی؟ 🪓ای جاهل! خجالت نمی کشی؟ این بانو همسر توست یا کنیزت؟ چه گناهی کرده که صبح تا شب، شب تا صبح ، عمرش را برای تو و فرزندانت گذاشته دریغ از ذره ای توجه و محبت.... 🔪ای خاک برسر! برای دیگران دایه مهربان تر از مادری ولی برای فرزندانت برج زهرمار می شوی؟ 🥊ای بی حیا! سهم زن و بچه ات از وقت و حوصله ات چقدر است؟ نصف روز را که مشغول خوش و بش و مصاحفه و معانقه و مباحثه با مریدان هستی و این بیچارگان تنها گوشه منزل به انتظار آمدنت، وقتی هم که می رسی سرت در گوشیست و جهاد تبیین می کنی؟ جهاد تبیین بزند به کمرت که آبروی شیوخ اسلام را برده ای. ⛏ای نامرد! برای دیگران شیخ طنّازی و برای خانواده ات، شمربن ذی الجوشن می شوی که حقا با شمر محشور می گردی. وای به اسلامی که تو حجت اش باشی. ⚔️ای شیخ خجالت بکش، آدم شو، حق زن و فرزندانت را به جا آور. دست محبت بر سرشان بکش. ساعتی کودک شو و بازی کن. 🪚ای سنگ! ای آهن!! ای گچ!!! یک شاخه گل، یک بستنی، یک خوراکی چه زحمتی دارد که از خانواده ات دریغ می کنی؟ 🦯ای شیخ برخیز و دلشان را بدست آور، حالت چارپا بگیر تا سوارت شوند و در خانه بچرخانشان که اجرش از هزاران نمازی که میخوانی بیشتر است. ✍️گویند شیخ بعد از این معاتبه، در برنامه روزانه اش بسیاری از برنامه های جنبی را حذف و به جایش این واجبات فراموش شده را قرار داد. و ماحصل آن، تربیت فرزندانی مومن و انقلابی گردید. @HOWZAVIAN