eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
444 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
💬گفتم، گفت: ✍️ استاد جواد محدثی نوشت: گفتم: چه باید کرد که دل، هرزه گرد و هرزه جو نشود ؟ گفت: قیمت عشق انسان را «معشوق» تعیین می کند. معشوق، هرچه قیمتی تر باشد،عشق و عاشق هم با ارزش تر است. گفتم: نقش نگاه در این میان چیست ؟ دیده می بیند، دل هم می خواهد! گفت: پس باید «نگاه» را کنترل کرد تا به «گناه» نیفتد.همیشه «پا» دنبال «دل» راه می افتد. کسی که محبوبهای اصلی را بشناسد، اسیر «محبوبهای بدلی» نمی شود. کِشتی دل اگر لنگر نداشته باشد، امواج، آن را این طرف و آن طرف می برد. گفتم: محبوبهای اصلی را از کجا بشناسم؟ گفت: جوینده، یابنده است. دور و بر ما، در دل تاریخ، در زندگی شخصیتهای بزرگ ماندگار، درکتابهای شرح حال،«اسوه و الگو» کم نیست ، فقط باید چشم باز کرد و خوب شناخت. گفته اند: «بعد از کتابهای آسمانی، سودمندترین کتابها ،شرح حال هاست». گاهی هم فیلم ها و مستند ها ،خوب است، مثلا برنامه «حدیث سرو» یا... گفتم: الگوهای این چنینی ، برای نسل امروز جذاب نیست. گفت: متأسفانه ذائقه ها را هم دستکاری کرده اند.ما دیگر خودمان نیستیم! اگر چیزی را دوست بداریم که آنان برایمان می پسندند و می خواهند، یعنی خودمان را باخته ایم... @HOWZAVIAN
🎊کتابخانه مجازی بنیاد ملی نوجوان راه اندازی شد. جهت مشاهده کتابخانه کلیک کنید: 🌐https://bonyad-nojavan.ir/product-category/library/
🔻امام روح الله به مثابه یک قدیس اخلاقی ✍️ ابراهیم شریفی، پژوهشگر اخلاق 🔹قدیسان اخلاقی، شخصیت هایی شایسته هستند که در فرهنگ های دینی و اخلاقی ، به دلیل ویژگی های خاص معرفتی _ تربیتی و نیز افعال برتر و فراتر از حد وظیفه، به عنوان نمونه و اسوه شناخته می شوند. ▫️در آثار برخی نویسندگان غربی، با توجه به شخصیتهای قدیسی که با آنها مواجه بودند با تنزل مقام قدیس و قهرمان اخلاقی، تا حد یک سیاستمدار فاقد هر گونه قداست روبرو هستیم.(البته ما هم از قدیس، عصمت را اراده نکرده ایم) 🔸در واقع قدیسان، افرادی مقدس در مذاهب مختلف هستند که اگرچه از دل مردم عادی بیرون آمده‌اند اما به سبب رفتار و کردارشان و وقف زندگی خود به دعا و نیایش و خدمت به خداوند و بنده‌هایش، نزد مردم مقدس شمرده می‌شوند. همچون پترس، پولس، آکوئیناس، دومینیکن، پادره پیو و.... در دنیای مسیحیت 🔹 البته که باید به قدیسان احترام گذاشت و آن‌ها را قهرمانان دین خواند ولی عارضه ای جدی که دامن قدیسان را گرفته تفکر سکولاریستی است یعنی اگر فردی قدیس در قالب حکومتی و سیاسی بُروز داشته باشد نمی توان در جرگه مقدسین خواند در حالی که چنین نیست که به تعبیر شهید عزیز مرحوم مطهری مصداق تقوای ضعف خواهد بود. لذا اگر واقعا خمینی عزیز شخصیتی حکومتی نداشت این چنین از او تقدس زایی نمی شد یا حداقل این تقدس زدایی را نه تحسین بلکه تقبیح می کردیم. 💯 لذا با توجه به مولفه هایی که برای قدیسان اخلاقی در مکاتب مختلف مشاهده می شود می توان به جرأت ادعا کرد که حضرت امام روح الله یک قدیس است چرا که او ذوب در توحید بود و سراسر زندگیش غرق در آن بوده به نحوی که جز الله تبارک و تعالی در حرف و عمل او جاری نمی شود و چه بسا قدیس اصطلاحی درباره او کم باشد و واگویی تمام حقیقت مساله نکند @HOWZAVIAN
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
به مناسبت شهادت امام جواد (ع) با نوای مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید رضا مدرسی برای شنیدن این روضه در آپارات بر روی لینک زیر کلیک کنید:👇🏻👇🏻 https://aparat.com/v/SPCE5 @HOWZAVIAN
🖤شهادت عزیز دل امام رضا علیهماالسلام و پربرکت ترین مولود آل الله حضرت جوادالائمه علیهم السلام تسلیت تسلیت تسلیت...🖤 🖤به امید زیارت با معرفت حرمش🖤 ┄┅═══❉☀❉═══┅┄ @HOWZAVIAN
✍ "دومین دورهمی صمیمی نویسندگان حوزوی خراسان" با همکاری "
انجمن نویسندگی
" دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و "
کانون مداد الفضلاء
" شعبه خراسان برگزار می کند. زمان: شنبه ۱۹ خرداد راس ساعت ۳۰: ۸ صبح مکان: دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، طبقه دوم، اتاق جلسات اعلام حضور قطعی با ارسال "لبیک یاحسین" به آیدی @Saleh117 ‌ ‌╭─══════‌══════•❖‌•╮ ‌ 🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان (کانون مداد الفضلاء) ‌╰─•❖‌•════════════─╯ ‌ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
. 💠 اربعین مهدوی "به یاد حاج قاسم و شهدای جبهه مقاومت" ✍️هادی حمیدی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی من الغریب الی الحبیب... با "لبیک یا حسین" باید برخاست جوشید و رفت. گرچه در هیأت و حسینیه و محراب هم می‌توان سلامش داد ولی نه، این رسم عاشقی نیست باید آن سرزمین حماسه را نفس کشید و به وصالش رسید به آغوشش گرفت تنگ تنگ... موکب به موکب پنجه در رنج‌های ریز و درشت سفر، منزل به منزل باید رفت چای و قهوه تلخ عراقی را نوشید، لقمه‌های محبت میزبان را تناول کرد و نمک‌گیرش شد و به مقصد و مقصود مشرف. چه زیباست ساعت وصال با حقیقت عشق و عشق تمام.دیدگان بارانی می‌شود و مروارید اشک بر گونه‌ها می‌غلتد از بین الحرمین ندایی می‌آید؛ هلا بیکم یا زواری هلا بیکم خوش آمدید ای زائران عزیزم! کربلا به شدن است نه تنها به رفتن. کربلایی که شدی تازه ضربان قلبت در نینوا به ساعت ظهور تنظیم می‌شود! باید به سمت قبله شش گوشه عشاق نماز وصل گذارد و قد قامت نصرت با حسین زمان‌عج را بست. این زیارت عارفانه با دو بال عقل و عشق آغازِ مسئولیت بزرگی‌است و قبول آن امانت الهی که آسمان را یارای حمل آن نبود! با قدم‌های جابر در اربعین باید پا‌به‌پای قدم‌های پسر مهزیار، از "لبیک یا حسین" به "لبیک یا مهدی" رسید... لنگان لنگان به نیابت از حاج قاسم و شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت چند قدمی بر می‌دارم... وبه یاد حضرت امام روح‌الله زمزمه می‌کنم که راه قدس از کربلا می گذرد... به امید پیاده روی از کربلا تا قدس شریف... اللهم ارنا الطّلعه الرشیده والغره الحمیده @HOWZAVIAN
📷 گزارش تصویری | محفل یادداشت‌نویسان بین‌المللی ابنا برگزار شد 🔹 محفل یادداشت‌نویسان بین‌المللی ابنا با موضوع «خدمات کارگزاران جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل» چهارشنبه ـ شانزدهم خردادماه ۱۴۰۳- با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین استاد «جواد محدثی» در سالن کنفرانس خبرگزاری اهل‌بیت(ع) برگزار شد. @abna24
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔳 «دلم سوخت» و فرصتی برای تأمل در یک مسأله کلان فقهی‌ـ‌اخلاقی ✍️ محمد عشایری منفرد، استاد حوزه علمیه قم نوشت: رهبر معظم انقلاب، با جمله‌ی بیدارگرِ «دلم سوخت»، صاحب این قلم را به یاد ادله‌ای انداختند که به اندازه‌ی شایسته به عرصه فقاهت، بویژه فقه اجتماعی و فقه رسانه، وارد نشده‌ است. آن‌چه دل رهبری را سوزانده، این است که در وجود رئیس جمهور فقیدمان، «نعمت»ها و «معروف»هایی وجود داشت، که نادیده انگاشته شده است. همین «نادیده انگاشتن نعمت‌ها و معروف‌ها در یک جامعه»، مسأله‌ای است که نیاز به تأمل فقهی دارد؛ 1️⃣در دعای بیستم صحیفه سجادیه (ع)، "برجسته کردن معروفی که از دیگران سر می‌زند"، یکی از مکارم اخلاقی قلمداد شده (افشاء العارفة). در تراث روایی امامیه، از «کُفر المعروف» نهی شده است. منظور از کفر المعروف، ظاهراً این است که وقتی کسی عمل معروفی انجام می‌دهد، دیگران نادیده بگیرند، تحسینش نکنند و از او قدردانی نکنند. در منابع روایی امامیه در «باب مَن کَفَرَ المعروف» روایات هشداردهنده و شگفت‌آوری گردآوری شده است (الکافی، ج 4، ص: 33). شیخ حر عاملی ره، این روایات را در «باب تَحْرِيمِ كُفْرِ الْمَعْرُوفِ مِنَ اللَّهِ كَانَ أَوْ مِنَ النَّاسِ‌» در میان «ابواب امر به معروف و نهی از منکر» گرد آورده است (وسائل، ج 16، ص: 309). نام‌گذاری باب، با کلمه‌ی «تحریم»، فتوای شیخ حر ره را نشان می‌دهد هرچند در فقه استنباطی، این مسأله چندان بررسی نشده و فتوای روشنی به دست نیامده است. بی‌گمان نمی‌توان این روایات را به روابط فردی محدود کرد و آنها را به روابط شهروندان با حاکمان و نیز روابط رسانه‌ها با حاکمان، بی‌ارتباط دانست. در چند روایت، تصریح شده که باید "از آن دستی که نعمت خداوند بر آن دست جاری می‌شود تا به تو برسد"، شکرگزاری کنی (همان). در آموزه‌های نهج البلاغة، بین «ثنای استحقاقی» و «مَلَق=چاپلوسی»، که بار ارزشی منفی دارد، فرق نهاده شده است (الثَّنَاءُ بِأَكْثَرَ مِنَ الِاسْتِحْقَاقِ مَلَقٌ). در روایات، ناسپاسی (کفران النعمة) موجب قطع نعمتها، پریشانی جامعه و کسادی بازارها قلمداد شده است! بعید است که این ناسپاسی فقط بر «ناسپاسی فردی» حمل شود و شامل «جامعه ناسپاس» نشود. ظاهرا برداشت شیخ حر عاملی ره نیز هین بوده است که این باب را در میان ابواب امر به معروف و نهی از منکر (که صبغه‌ی اجتماعی دارد) گنجانده وگرنه مانند برخی دیگر از محدثان، این باب را در ابواب صدقات می‌گنجاند تا صرفاً رابطه آخذ صدقه با معطی صدقه را بیان کند. 2️⃣چنانکه در فرجام بحث زکات آمده، بر آخذ صدقه، حرام است که «کفران نعمت» کند بلکه شایسته‌ است آخذ از صدقه‌دهنده ثناگویی و تشکر کند (منتهى المطلب، ج‌8، ص: 510). در ذیل مبحث صلات استسقاء، وقتی می‌خواهند "گناهان موجب کاهش نزولات آسمانی" را فهرست کنند، «کفران النعمة» را یکی از این گناهان دانسته‌اند (جواهر 12/127) صاحب جواهر ره در خاتمه‌ی این بحث نوشته است: «و لعل أعظم أسباب حلول النقم و تحويل النعم احتقار النعمة» (همان 129). 3️⃣ به گمان نگارنده، آن‌چه دل رهبرمان را سوزانده، مسأله‌ای فراتر از بی‌توجهی ما به «معروف»ها و «نعمت»های رئیس جمهور شهید است چون به طور کلی کارنامه‌ی جامعه ایرانی، درباره «کفر المعروف» و «کفران النعمة» نیاز به تأمّل و بررسی دارد. 4️⃣ خوب است اهالی فقاهت نیز در تحلیل و تبیین این روایات و تطبیق آن بر ساحت اجتماع و رسانه و نیز روابط شهروندان با حاکمیت، بیشتر بکوشند تا دانش کافی برای آگاهانیدنِ جامعه تولید شود. شاید کم‌عملی جامعه ناشی از کم‌آگاهی و کم‌آگاهی جامعه ناشی از «رخنه‌ی تئوریک» باشد. @HOWZAVIAN
✏️آدمی به هر میزان که از روبرو شدن با شبهات واهمه دارد، در عقایدش متعصب است. ✍️ محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
گاهی نیاز به آرامش داریم نیاز به یک خلوتی داریم که فقط به خود فکر کنیم به گذشته خود حال خود به آینده خود فارغ از تمام زد و بند ها و محاسبات دنیایی. گاهی× اغلب✓ فرار می‌کنیم... شاید چون می‌ترسیم شاید چون تنبلی می‌کنیم و آینده را به فردا نسیه می‌دهیم تا زمانی که... آینده هم سر برسد و یقه‌ی مارا بچسبد آنروز دیگر خیلی دیر است... ✍ محمدمهدی علیپور @HOWZAVIAN
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ََاَلسّلام عَلیک یا مُحمد بن علی الجَواد و رَحمة اللّه و برَکاتُه شهادت امام جواد (ع) تسلیت باد. 🚩 🚩 🚩 ▶️ به مناسبت شهادت امام جواد(ع) 🎙استاد جواد محدثی @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐امروز مبارک💐 ✨ سالروز مهم‌ترین و بهترین ازدواج دنیا ❤️ ازدواج مولا علی علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها گلباران 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 @HOWZAVIAN
♦️ وحــدت گفتمانی! 🔹 اثر یک رأی من در انتخاب شدن یا نشدن یک نامزد، یک در چند میلیون است اما در تعیین اینکه من در کدام گفتمان قرار بگیرم صد در صد است. 🔻 الـبـتـه... 🔸 انتخاب گفتمان درست و ایستادگی پای آن منجر به وحدتی می‌شود که نتیجه جمعی و برآیند کلان آن، انتخاب و پیروزی نامزد آن گفتمان است. ✍حسین کاوه @HOWZAVIAN
📴 صیانت را نه مطلقا نفی کنید و نه تأیید؛ ولی عوارض و عواقب بی‌ در و پیکر بودن مجازی را نیز بپذیرید که چگونه می‌تواند با یک همستر، آرامش روانی هم‌وطنانمان را به بازی بگیرد‌. ✍️ علی عسگری @HOWZAVIAN
🍃 «قصر حبابی» 🖍بررسی ۳۰ باور منطقی و غیرمنطقی در روابط عاطفی زوجین به مناسبت سالروز پیوند آسمانی امیرالمؤمنین و حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیهم) و روز ازدواج. ✍️ نویسنده: علی خسروی، عضو تحریریه مدادالفضلاء @HOWZAVIAN
. . 🔷 قصر حبابی ✍️ علی خسروی، عضو تحریریه مدادالفضلاء قصر حبابی، راهبری است عصا بر کف و یا شب‌رُوی چراغ به دست که با هر گامی، جهان نویی در «رابطه» بین زوج‌ها را کشف و تصویر تازه‌ای از آن می‌آفریند. ماموریت این کتاب، ساخت بنای تازه و دادن تئورهای جسور و شکستن شاخ گستاخ اختلاف و بدفهمی و گمان‌های باطل است: من عصــا و نور بگــرفته به دست شاخ گستاخ تو را خواهم شکست آنکس که در رابطه، کورانه‌صفت عصا زده و بدون آگاهی و آموزش قدم می‌زند، لاجرم قندیل‌های زندگی خود را یکی پس از دیگری می‌شکند و چون غلامان غمگین در اسارت، کلاه گوشه به آستین «دل‌زدگی» و «نزاع» و «تفرق» و «نفیر» می‌برد. این کتاب می‌کوشد تا با قواعد حیرت‌افکن و رسن‌آسایش دل‌زدگی را به دل‌بری، قهرمانی را به مهربانی و تفرق را به اتحاد مبدل کند. آری، «پری رو تاب مستوری ندارد». این نو رسیده اگرچه عمری کوتاه، اما اقبالی بلند دارد؛ و اکنون مباهی و مبتهجم که این دفتر، جامه فاخر «طبع چهارم» را بر تن کرده است تا در چهره گشایی دوباره، منظور نظر تفرج ارباب نظر گردد. همچنین من، دلشادم که از همین‌جا به مشتاقان فن تربیت، روانشناسی و خانواده مژده دهم که مادر زمان، حاملۀ دفتری دیگر است با عنوان «بررسی سی باور غیر منطقی در تربیت فرزندان» که تا کی آن را بر زمین نهاده و بر دامن مسیحایی مریم زمان گذارد.. و بدین مژده، کامیابی افزون‌تر در خدمات خردپسند علمی و تربیتی و فرهنگی را به دعا از حضرت باری خواستارم که اگر این تصنیف خُرد، نیم اَخگری در بیشه اندیشه‌ها بیفکند، کلاه گوشه مصنف به آفتاب خواهد رسید و کوس نودولتی از بام سعادت خواهد زد. نیز ناگفته نماند که این دفتر نیک‌بختی و خوش‌ سرانجامی خودش را وامدار دو عزیز دیگر (سیدمهدی طباطبایی‌فر و سرکارخانم فرشته ایزدی) می‌داند که از آفتاب درایت‌شان پاره‌های قمر چکید و از خُم‌خانه معرفت‌شان قطره‌های شِکر ریخت. در انتها امید واسع و رجاء واثق دارم که این مجموعه مقبول خاطر عامه، خصوصا ارباب نظر و معرفت افتد و درخور بهره‌مندی و دقت عمل آنان باشد و جوی کوچکی گردد که آب حکمت را در جام ضمیر مخاطبان عطشناک می‌ریزد: هین بگو که ناطقه جو می‌کند تا به قــرنی بعد مــا آبی رسـد گـرچه هر قرنی سخن‌آری بُوَد لیـک گفت سالفـــان یـاری بُـود نسال‌الله التسدید والتوفیق لما یحّب و یرضی. انّه ولیّ الانعام. . پ‌ن: علاقه مندان به دریافت کتاب می‌توانند به @allikhosravi پیام دهند. @HOWZAVIAN
⭐️ شیعه زرشناس ✍️ خانم شعبان‌زاده در هم‌قلم نوشت: ▪️پس از غروب آفتاب هشتم امامت، وقتی امام جواد علیه السلام در سن کودکی به مقام امامت میرسد و قرار است بر بزرگان امت، ولایت داشته باشد، یعنی اراده ی خدا به آن تعلق یافته که؛ «و لِیُبلِیَ المومنینَ منهُ بلاءً حَسَناً» تا بیازماید مومنان را با آزمایشی نیکو برای رشد یافتن و خالص و مخلص شدنِ هرآنکه ولایت اهل بیت را پذیرفته است و گوهرِ مهر این خاندان را در دل دارد. ▪️ابتلای حسَن، یعنی باید دیده شود که شیعه، بعد از سالها نشستن در سایه ی رحمت و لطف امام، صاحب خود را از پشتِ پرده های غفلتِ نگاهِ مادی میشناسد؟ بوی آشنای عطرِ کرامت و علم و عصمت امام را هر چند در ظاهر یک کودک باشد از غریبه ی ریش سفیدی که آن را ندارد، تشخیص میدهد؟ ▪️غرورْ روی دوشش سنگینی نمیکند اگر مجبور باشد به امامی خردسال که سالیانی از او کوچکتر است تعظیم و احترام کند؟ میتواند بفهمد که چقدر در کوزه ی تشنه و خشکیده ی ذهن اش سوال دارد و کسی جز همین امام کم سن و سال، چشمه ی متصل به دریای علم الهی نیست که بتواند جواب ها را درکوزه اش بریزد و سیرابش کند؟ تکرار خواهد شد، بارها و بارها.... باید معلوم شود شیعه، زرشناس شده است یا هنوز سقیفه ها میتوانند بدل را بجای طلا غالبش کنند. @HOWZAVIAN
❇️ یوسف شعبانعلی سردبیر جدید خبرگزاری حوزه شد ✍️ با حکم حجت‌الاسلام رضا رستمی مدیرمسئول خبرگزاری حوزه، «یوسف شعبانعلی» به عنوان سردبیر جدید رسانه رسمی حوزه معرفی و از زحمات «مرتضی سعیدی» تقدیر شد. ◻️ رستمی در مراسم تکریم و معارفه سردبیر خبرگزاری حوزه گفت: در دوره مسئولیت جدید باید برنامه‌ها با جدیت و شتاب بیشتری حرکت کند تا به اهداف میان و بلندمدت مرکز رسانه با کیفیت مطلوب دست پیدا کنیم؛ همچنان‌که تلاش، تفکر و نوآوری می‌بایست در دوره جدید ارتقا داده شود. 🔹 یوسف شعبانعلی دانش‌آموخته حوزه علمیه است و نزدیک به ۲ دهه فعالیت خبری و رسانه‌ای را در کارنامه خود دارد. دبیر سرویس ویژه حوزه علمیه قم، دبیر سرویس استان‌ها و دبیر تحریریه از مسئولیت‌های قبلی «شعبانعلی» در طول سال‌ها فعالیت در خبرگزاری حوزه بوده است. وی هم‌اینک و برای دومین دور متوالی عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات استان قم است. مشروح خبر و تصاویر مراسم تکریم و معارفه سردبیر خبرگزاری حوزه را از اینجا دنبال کنید🔻 https://hawzahnews.com/xcT3S @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه