eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
452 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🚶‍♂🚶‍♂🚶‍♂صفوف ضدِ فرهنگی امیدوارم این بار دولتی روی کار بیاید که مردم پس از صف رأی به صف کتاب کشیده شوند... درست است انتخابات فرهنگ خودش را دارد؛ اما اگر فرهنگ نداشته باشد، می شود همین صفوف به هم فشرده‌! می‌شود گروگان‌گیری معیشت مردم از سوی اتوکشیده‌ترین آدم‌های سیاسیِ ضد فرهنگی! @HOWZAVIAN
وَاللهِ اِنْ قَطَعْتُموا یَمینی اِنّی اُحامی اَبَداً عَنْ دینی @HOWZAVIAN
⏪ پایان 1300 و آغاز گعده‌های طلبگی خبر «تجربه‌های حرفه‌ای اصحاب قلم و رسانه» را شنیدم؛ نخستین گعده‌ی صمیمی اعضای «تحریریه‌ی مدادالفضلاء» به میزبانی هفته‌نامه پرتو برگزار شد. 🔹دکتر محمود دهقانی، مدیر مسئول و سردبیر هفته‌نامه‌ی پرتو، میزبان مهربان این گعده، برای اهل قلم و مداد و دفترچه مجازی سخن گفت، از تجربه‌های تلخ و شیرین نشریه‌داری تا جایگاه یادداشت‌نویسی در حوزه به گوش مدادالفضلاء رساند. وی تشکیل شبکه نویسندگان حوزوی را امری مبارک، و موفقیت در این عرصه را نیازمند توجه جدی به لطافت‌ و ظرافت‌های رسانه‌ای دانست. 🔻حجت الاسلام اسفندیار، مدیر کانون مدادالفضلاء در ابتدای گعده با بیان اینکه جامعه باید آخرین موضع نویسندگان حوزوی در مواجهه با رویدادهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را بداند، بر شناسایی ظرفیت نویسندگان حوزوی در کشور تأکید کرد و گفت: گعده‌های حرفه‌ای، شور نوشتن را در میان طلاب احیا خواهد کرد و ترغیب خود به نوشتن، بهترین راه ترغیب دیگران به نوشتن است. «گعده» به صورت گفت‌وگویی صریح و خودمانی ادامه یافت و با یادداشت‌خوانی و نقد و نظر حاضران به پایان رسید. 🖌گزارش این گعده حاوی حرف‌های شنیدنی است که ارزش آن را دارد در انتظار انتشار آن بمانید. @HOWZAVIAN
💐 انتصابات شاعرانه‌ی رییس جدید حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلامی معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات که چندی پیش مدیریت این بخش هنری و رسانه ای دفتر تبلیغات را بر عهده گرفته است، در حکمی حجت الاسلام و المسلمین سید محمدمهدی شفیعی را به عنوان دبیر پنجمین دوره جشنواره بین المللی شعرحوزه(اشراق) منصوب کرد. همچنین در احکام جداگانه‌ای حجت الاسلام و المسلمین زکریا اخلاقی به عنوان دبیر علمی و جناب آقای سیدعلی نقیب به عنوان دبیر اجرایی این جشنواره منصوب شدند. پنجمین دوره جشنواره بین المللی شعرحوزه(اشراق) در سال ۱۴۰۰ با اعلام فراخوان و دریافت آثار برگزار خواهد شد. نویسندگان حوزوی این اقدام ادبی را قدر می داند امیدواریم جشنواره‌ای شایسته‌ی شأن حوزه و حوزویان برگزار شود و حقِ قلم ادا شود. ✍️ شاعران حوزوی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
غافلانه یا عامدانه؟ باید اذعان کرد فیلم "محمد رسول الله" مصطفی عقاد، به ابعاد مختلف شخصیت حضرت رسول و به سیره تربیتی و حکومت داری ایشان، نپرداخته و صرفا یک اثر تاریخی است که به صورت ناقص وقایعی را نشان داده است و برخی قضایای مهم نیز مطرح نشده است. 1⃣وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ مصطفی عقاد، به این مطلب آگاه بود که نمی تواند بی تفاوت از کنار نام و نشان علی بن ابی طالب در اثر خود، رد شود و برای همین در دو قضیه "لیلةالمبیت" و "جنگ بدر" ایمان خالصانه و شجاعانه ایشان را به تصویر کشید. ولی از دو نکته مهم تاریخی که هم روش تبلیغی قرآن را بیان می کنند و نیز انسجام و استمرار دین را نشان می دهند، غفلت کرده است. یوم الدار که اشاره به آیه شریفه " انذر عشیرتک الاقربین" دارد و واقعه غدیر که آیه عظیم "یا ایها الرسول بلغ‌ ما اُنزل الیک من ربّک.." نازل شد، که در هر دو مورد اعتقاد راستین مولا علی علیه السلام به پیامبر اعظم و جایگاه حضرت در کلام الهی را نشان می دهد، متأسفانه مطرح نشده است. 2⃣وَلَمَّا رَءَا ٱلۡمُؤۡمِنُونَ ٱلۡأَحۡزَابَ قَالُواْ هَٰذَا مَا وَعَدَنَا ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥ وَصَدَقَ ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥ اولین سکانس فیلم محمد رسول الله مربوط به نامه حضرت رسول برای پادشاهان قدرت های بزرگ اطراف شبه جزیره عربستان است. خسروپرویز پادشاه ساسانیان با مشاهده پیام، با غرور و بی ادبی، آن دست خط را پاره کرد. این تنها تصویری است که از ایرانیان در این فیلم دیده می شود. در حالیکه پرداختن به جنگ های پیامبر با مشرکان که جزء اصلی ترین موضوعات این اثر بود، انتظار می رفت جنگ احزاب که بزرگترین نبرد مستکبران با جبهه اسلامی بود، فراموش نشود. آیا ابتکار شخصیت والا مقام سلمان فارسی در این جنگ برای حفر خندق که قابلیت رسانه ای بالایی نیز داشت، ناشیانه مورد غفلت قرار گرفته است؟ 3⃣لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا.. احتجاجات پیامبر با علمای سایر ادیان و زندگی مسالمت آمیز پیروان پیامبران آسمانی با مسلمانان در مدینه از موضوعات اصلی تاریخ دوران حضرت رسول بوده است، که در این اثر به آن نپرداخته است. از همه مهم تر خیانت ها و دست اندازی های برخی یهودیان از جمله "بنی قَینُقاع" ، "بنی النضیر" و "بنی قریظه" علیه اسلام و پیامبر اکرم بود که با فتح خیبر خیلی از توطئه ها خنثی شد، نیز حذف شده است. ✍ امین محمدلو @HOWZAVIAN
💠 فراتر از مشغله‌ها عاشقم و جز نام تو، ترجمانی برای عشق نیافتم. سوختن، پیشه من است؛ اما نه پای شمع‌های شب‌های رنگی؛ در رثای پروانه‌های سوخته‌پر. جمعه‌ها را دوست دارم؛ نه چون از کار و مشغله فارغم؛ چون همه را مشغول تو می‌بینم. موسیقی، همان تکرار موزون ضرباهنگ نام تو در دستگاه شور است. نوشتن، نیکو صنعتی است، اگر با میم آغاز شود و تا یاء بخرامد. خواندن، سرگرمی جمعه‌شب‌ها در سال تحصیلی است؛ ولی ندبه‌خوان مسجد ما _ که خواندن را، فقط صبح‌های جمعه می‌داند _ زیباترین خط را بر پیشانی دارد. 🌻دوستان تان را به دعوت کنید.👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🕌 در دعا میگویید: اللَهُمَّ اجعَل مَحیایَ مَحیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد؛ خب محیا یعنی چه؟ محیا یعنی زندگی من را شبیه زندگی آنها قرار بده؛ یعنی سبک زندگی؛ ما این را میخواهیم؛ این را از ما خواسته‌اند که بگوییم و بخواهیم و انجام بدهیم. این مسئله‌ی سبک زندگی باید دنبال بشود.(رهبرمعظم انقلاب اسلامی) ❇️ چه کسی گفته ما نمی تونیم مثل امامان زندگی کنیم؟ اونها کجا و ما کجا؟! ... این جمله ها کاملا اشتباهه 🔸شیوه زندگی در تمام امورش مثل همسرداری،‌ فرزند پروری،‌ انتخاب همسر، همسایه داری، خوراک، پوشاک و... رو میشه از امامان یاد گرفت. 🔹با ما همراه باش تا شیرینی کلام و رفتار اهل بیت رو تو زندگیت با تمام وجودت حس کنی. ✍️ به سبک زندگی اهل بیت @HOWZAVIAN
🔮 تلخی پسندیده مشاوره خانواده از تلخ‌ترین کارهاست، زیرا مشاور خانواده، رنج خانواده‌ها را از بُن جان می‌چشد. گاهی پس از مشاوره‌هایم، احوالم را که می‌پرسند، می‌گویم: خسته‌ام و خشنود. عزیزی می‌گفت: «این حالت، نهایت زیبایی است». خسته‌ام، چون رنج دیگران رنجورم کرده است، خشنودم، چون درددلی را شنیده‌ام و شاید گرهی گشوده‌ام. 🌱 درد‌دل خانم ها، اگرچه با سوز داغ‌تری بیان می‌شود، اما زخم‌ جان آقایان نیز عمیق است. جراحت جان ایشان کمتر از سوز دل زنان نیست. تقریباً برابرند. ✍️ از زبان مشاور @HOWZAVIAN
🌿هدیه درخت، هدیه محبت امام صادق(ع) فرموند: هر کسی از این جهان درگذرد پس از مرگ، چیزی به او نمی‌رسد جز این که پیش‏تر چیزی باقی گذاشته باشد: 1. فرزند صالح 2. قرآنی 3. درخت 4. چاه آب 5. چشمه آب 6. سنت و روش نیک [وسائل الشیعه، ج ۱۳، ص۲۹۳] @HOWZAVIAN
🔆 مانا و ماندگار برکت فقط مال و ثروت نیست، برکت عمر و برکت زمان از بهترین نوع برکت‌هاست. کار خالصانه نتیجه می دهد، تلاش در راه دین موجب عزت و ماندگاری می شود. این جملات شعار نیست چون نمونه های زیادی از این انسان ها در تاریخ ثبت شده اند. مکتب تشیع مرهون مجاهدت‌ها و شب بیداری های علمای گذشته است. محمد بن حسن در قرن ۴ هجری در شهر طوس به دنیا آمد و در سن ۲۳ سالگی به شهر بغداد هجرت کرد. بغداد آن زمان تحت سلطه دولت شیعی آل بویه بود و محمد هجرت کرد و چه هجرت پر ثمری شد. آل بویه مجال عرض اندام به جریان تشیع را داده بود و این مجال، فرصتی مغتنم برای علمای امامیه شد. شیخ مفید که از مراجع بزرگ تشیع بود در بغداد کرسی درس داشت و شاگرد پروری جزو سیره ایشان بود و محمد بن حسن پس از هجرت به بغداد، شاگرد حضرت استاد شد . 🔗 متن کامل ✍️ نجمه صالحی @HOWZAVIAN
📒کتابخوانی پس از بیست سال از اولین‌باری که کتاب دست گرفتم و خواندم، تقریبا حدود ۲۰ سال می‌گذرد. در این سال‌ها همواره کتاب تحت هر شرایطی رفیق گرمابه و گلستان من بود. از خواندن یک کتاب کامل در مسافت‌های طولانی ۱۶ ساعته در اتوبوس بروجرد-جهرم و ۱۲ ساعته در قطار تهران_بناب گرفته تا خواندن چندخط یا نهایتا یک‌صفحه از کتابی در حدّفاصل بین خانه تا نانوایی محل. در این مدت انواع و اقسام کتاب‌ها در موضوعات مختلف را خواندم و هیچ‌وقت احساس بی‌نیازی از خواندن نکردم. شاید این همه شوق به خواندن کتاب، از زمانی که تازه شعر را آغاز کرده بودم و تنها منبع مطالعاتم تله‌تکست (معادل فارسی‌اش را نمی‌دانم! البته اگر داشته باشد) تلویزیون قدیمی خانه‌مان بود، سرچشمه می‌گرفت. 👈ادامه متن ✍️ مجتبی خرسندی @HOWZAVIAN
💐 امر_آقا ✍ برای همه عزیزان اهل قلم و دوستداران فرهنگ نوشتن، سالی پر از پیروزی و بهروزی آرزومندم. @HOWZAVIAN
منتشر کرد؛ 🔆 آثار شاعران در تکریم حضرت ابوطالب(ع)، حامی رسول اکرم(ص) ✅ جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب اسفندماه 99 به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) و همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) برگزار شد. ⏪ دیگر آثار جشنواره هم در این کانال بارگذاری خواهد شد. 🔽 لینک مستقیم کانال https://eitaa.com/joinchat/2477260908C5a78446aac
🔅 امسال برای این کانالی‌ها، سال است. 🔆 نویسندگان محترمی که برای هم‌نویسیِ نوشتند، به زودی منتظر نتیجه باشند. 🙏💐
💐 فراخوان نخستین پویش مردمی ملی آثار صوتی و تصویری با عنوان "من و امام" در بستر فضای مجازی @HOWZAVIAN
شانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت @HOWZAVIAN
🔴 معرفی ✔️آمیختگی فرهنگ ملی و دینی ✍️ امین محمدلو ✔️طلبه سیاسی ✍️ علی شریفی ✔️ ملی شدن صنعت نفت محصول مقاومت ✍️ امیرحسین مرادپور ✔️ رمان یک بانوی طلبه ✍️ سلام فرشته ✔️ شاخصی به نام عباس ✍️ امین محمدلو https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
سیره_پیامبر_ص_به_روایت_امام_رضا_علیه_السلام(1).pdf
1.38M
👆 ▫️ سیره پیامبر(ص) به روایت امام رضا(ع)؛ کتابی جوانانه و دقیق درباره سیره نبوی @HOWZAVIAN
📌 مرغ همسایه، همیشه غاز است 🔸 وقتی میشنوی کشورهای پیشرفته دنیا ماسک های یکدیگر را سرقت میکنند و مجبور به اسکورت کردن کامیون ماسک میشوند. 🔸 وقتی میشنوی وزیر دادگستری بلژیک اعلام میکند که در بروکسل، ۸۰ درصد زنها از ترس آزار جنسی خانه نشین شده اند و دولت تصمیم میگیرد ماموران لباس شخصی برای حفظ امنیت زنها قرار بدهد. 🔸 وقتی میشنوی نفَس های جرج فلوید به جرم سیاه پوست بودن، زیر زانوی پلیس آمریکا قطع میشود و آب از آب تکان نمیخورد. 🔸 وقتی میشنوی.... 👈 معنای جمله آیت الله جوادی که فرمود "غرب یک باغ وحش منظم است" را بهتر درک میکنی. ✔️ما عادت کرده ایم ظاهر اتو کشیده غرب، ماشین های لوکس و برجهای آسمان خراشش را ببینیم و از این طرف ویرانی ها و نقصهای خودمان را. متن کامل ✍️ دقیقه‌ای درنگ @HOWZAVIAN
منتشر کرد؛ 🔆 15 کوتاه‌نوشت در تکریم حضرت ابوطالب(ع)، حامی رسول اکرم(ص) ✅ جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب اسفندماه 99 به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) و همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) برگزار شد. ⏪ دیگر آثار جشنواره هم در این کانال بارگذاری خواهد شد. 🔽 لینک مستقیم کانال https://eitaa.com/joinchat/2477260908C5a78446aac
. . ⁉️ چرا هم‌نویسی مهم است تطبیق نوشته‌های تولیدی ( ) و زاویه دید خودمان با آثار دیگران می تواند تأثیر ویژه ای در پیشرفت‌های نویسندگی و فعالیت‌های فرهنگی و روزانه‌ی ما داشته باشد. ما می‌توانیم همدیگر را در رویدادهای هم‌نویسی کنیم. و یکی از موانع ننوشتن را با دست و قلم همگانی بزداییم...( ) و امر رهبر و راهبر را زمین نگذاریم.
😊شطحیات روزانه 🔻زیر خط فهم! عید به معنای عودت و بازگشت به همراه اصلاح و زیباتر زندگی کردن است که شادی و نشاط به همراه می آورد. این که درکوچه خیابان شادی و نشاط کمتر می بینم حتی با نوروزی که در اعیاد شعبانیه لنگر انداخته مرا در جزر زجر آوری! فرو می برد. ۱.زیر خط فهم،آگاهی و دانایی بودن،خطرناکتر از زیر خط فقر بودن است. چارلی چاپلین آرزو می کند که «کاش آدم‌ها هزاران متر زیر خط فقر باشند ولی حتی یک میلیمتر زیر خط فَهم نباشد...». اگر موجب لبخند و نشاط دوستان،اطرافیان و همشهریان و ملت! خود نیستیم با حرفهای صد من یک غاز دلیل رنجش و ناراحتی و غم بیشتر آنها نباشیم. این مهم، خرده فهمی می خواهد و سر سوزن ذوقی و بس. ۲.رهبر فرزانه انقلاب، سال جدید را سال "تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" نامگذاری فرمودند. اصلی ترین مانع تولید را، جریان نفاقی عریان و تا حدی نیز نامریی آمیخته با نفوذ می دانم که باید در خرداد ۱۴۰۰ از درون نظام، غربال شود؛ "وَإِذَا تَوَلَّىٰ سَعَىٰ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ؛ ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ [منافقان] ﻗﺪﺭﺕ می یابند، ﻣﻰ ﻛﻮشند ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻓﺴﺎﺩ کنند و کشت[تولید] ﻭ ﻧﺴﻞ[نیروی انسانی] ﺭﺍ ﻧﺎﺑﻮﺩ نمایند." (بقره: ٢٠٥) مرا که با تو سخن گویم و سخن شنوم نه گوش فهم بماند نه هوش استفهام ✍️هادی حمیدی، عضو تحریریه مدادالفضلاء https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
♦️تبلیغات بازرگانی شرعی 🔹در میان انبوه قواعد معتبر و مورد استناد در فقه اسلامی، می‌توان قواعدی را برای شکل‌دهی صحیح به تبلیغات رسانه‌ای، استخراج نمود. این قواعد عبارتند از: 2️⃣ لزوم اطلاع‌یابی از قواعد کسب و کار 🔸کسب ‌اطلاعات ‌لازم‌ از قواعد و احکام ‌فقهی ‌در باب معاملات (واجبات، محرمات، مستحبات، مکروهات‌ و‌ مباحات) پیش‌نیاز هر نوع فعالیت اقتصادی است. امیرالمومنین(ع) خطاب به بازاریان کوفه می‌فرماید: «يَا مَعْشَرَ التُّجَّارِ الْفِقْهَ‏ ثُمَ‏ الْمَتْجَرَ الْفِقْهَ‏ ثُمَ‏ الْمَتْجَرَ الْفِقْهَ‏ ثُمَ‏ الْمَتْجَرَ و...». 🔹طبق این روایت همه علاقمندان عرصه اقتصاد باید قبل از اشتغال رسمی به کسب این معارف، جهت مصون ماندن از آسیب‌های معمول این حوزه همچون ربا، غش، تدلیس، دروغ، و... اهتمام ورزند. از این رو، ارباب رسانه در یک جامعه اسلامی، به عنوان بخشی از این شبکه گسترده در بخش تبلیغات تجاری ملزم به فراگیری این قواعدند. 3️⃣ ممنوعیت زیان‌رسانی به دیگران 🔸به مقتضای قاعده مشهور لاضرر (لاضرر و لاضرار فی الاسلام)، وارد کردن هرگونه ضرر و زیان به دیگری از نظر تکلیفی حرام و از نظر وضعی مستلزم جبران خسارت وارده توسط ضرر زننده است. در این قاعده، «ضرر» بیشتر به ضرر مالی و جانی و «ضرار» بیشتر به ایجاد محدودیت، حرج، سختی و اهمال تفسیر شده است. 🔹از این رو، هر نوع اقدام برای ترغیب افراد به انجام اعمالی که موجب ضرر و زیان مادی و معنوی ایشان گردد، مشمول قاعده فوق خواهد بود. دولت ‌اسلامی موظف است از هر اقدام آشکاری که موجب زیان شهروندان و تهدید منافع عمومی می‌گردد، جلوگیری نماید. 🔸از این رو، اعمال حق آزادی تبلیغ کالاها و خدمات توسط افراد، گروه‌ها، شرکت‌ها و موسسات تجاری تا جایی است که برای عموم زیان‌آور نباشد. بر این اساس، تبلیغات تجاری رسانه نباید به معرفی کالاها و خدماتی بپردازد که مصرف آنها، زیان جسمی و روحی یا ضرراقتصادی مخاطبان ‌را موجب می‌شود؛ یا با انجام مقایسات نادرست و غیرمنصفانه، اعتماد عمومی به مصرف برخی کالاها و خدمات را سلب کند. 🔹بدیهی است که تبلیغات رسانه درصورتی که مستقیم و با واسطه به الگوی مصرف متعارف، اقتصاد خانواده،‌ اقتصاد ملی، محیط زیست و...خسارت وارد سازد،‌ مشمول قاعده فوق خواهد بود. 🔸برخی از نمونه‌های شایع رسانه‌ای آن عبارتند از: تبلیغ اقلام دارویی، بهداشتی، آرایشی و تقویتی(بدون مجوزات پزشکی)، تبلیغ کالاهای غیراستاندارد و فاقد کیفیت لازم، ترغیب به خرید اقلام لوکس که جزو نیازهای ضروری شمرده نمی‌شوند یا غالب افراد از تهیه آن عاجزند، تبلیغ کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی، تبلیغ مصارف زیان‌بخش به حال طبیعت و محیط زیست، افراط‌ در تبلیغات تجاری که عادتا موجب سلب آسایش،آزار روحی، تشویش خاطر، تضییع وقت مخاطبان و هرز دادن امکانات می‌شود. ✍ سیدحسین شرف الدین @HOWZAVIAN
🔹با آشفتگی موهای "جایا" ذهن کودکمان را آشفته نکنیم! 🔸چند روز پیش کتابی به دستم رسید، که برای رده سنی خردسالان نوشته شده بود. شخصیت اول داستان دختر کوچولویی بود نام «جایا». او از مادرش پرسیده بود؛ چرا با این که قبل از خواب موهایم را شانه می کنم؛ اما آنها بعد از خواب ژولیده و بهم ریخته می‌شوند. مادر دختر کوچولو، برای این که او را آرام کرده و آشفتگی موهایش را توجیه کند، به او می گوید: «وقتی بچه‌ها خواب هستند، یک پری سراغشان می ‌آید و موهایشان را نامرتب می کند». جایا این کار پری را بر نمی‌تابد و تصمیم می‌گیرد با او صحبت کند تا به موهایش دست نزند. اما پری در جواب جایا می‌گوید: برای یک اژدهای دیوانه کار می کند. اژدهایی بد اخلاق و عصبانی که دندان هایش از هر دندانی که جایا دیده تیز تر است. او پری را مجبور می کند تا موهای جایا را ژولیده کند! صبح روز بعد دختر کوچولوی قصه از خواب بیدار می شود و دوباره موهایش را نامرتب می بیند. سراغ پری می رود تا ببیند پری این دفعه به چه بهانه ای این کار را کرده است. پری این بار در پاسخ می گوید: « برای یک جادوگر زشتِ حسود که دندان های بد ترکیب دارد، کار می کند. این جادوگر گربه ها و سگ ها را می ترساند و عاشق این است که شاهزاده خانم ها را به قورباغه تبدیل کند! تصویرگر هم این‌جا سنگ تمام گذاشته و یک جادوگر با ویژگی گفته شده کشیده است. 🔸القصه داستان به همین روند ادامه پیدا می کند و نویسنده برای این که دل دختر قصه داستان را خوش کند، آسمان و ریسمان را به‌هم می بافد و چند دلیل دیگر مانند غول شاخدار و جادوگر زشت برای بهم ریختگی موهای این طفل معصوم می تراشد. در آخر داستان هم پری اعتراف می کند که به دختر کوچولو دروغ گفته و فقط برای تفریح و بازیگوشی و از آنجایی که دوست داشته یک کار احمقانه بکند، موهای جایا را بهم می ریخته است. این داستان، بیش از هر چیزی، دوستی خاله خرسه را در ذهن تداعی می کند. نویسنده به خیال خود برای بهم ریختگی موهای دختر کوچولو دلیل تراشی کرده؛ اما خبر نداشته که با این کار، طفل معصوم را از چاله در آورده و به چاه انداخته است. اژدهای شاخدار و ترسناکی که نویسنده برای کودک ساخته است را چگونه می توان از دنیای خیالی کودک پاک کرد؟ آیا مخاطب خردسال کتاب بعد از شنیدن داستان، هر شب کابوس یک جادوگر پیر و زشت و حسود نمی بیند؟! از این ها که بگذریم چه توجیهی می توان برای دروغ و کار احمقانه پری -که یک مفهوم مثبت در دنیای کودکان است- بیان کرد؟ سوگمندانه باید گفت که تعداد قابل توجهی از آثار منتشر شده در زمینه ادبیات کودک و نوجوان، مانند موهای جایا آشفته است. بسیاری از نویسندگان این عرصه بدون آشنایی به روانشناسی کودک و امور تربیتی، دست به قلم شده و سیاهه های خود را به راحتی راهی چاپخانه ها می کنند. دردمندانه تر این که بسیاری از این آثار از زبان های دیگر به فارسی ترجمه شده اند و بدون توجه به محتوای آنها بارها به تجدید چاپ می رسند. هر چند انتظار می رود مسئولان در سامان دهی ادبیات کودک و نوجوان قدم های جدی تری بردارند؛ اما با توجه به شرایط کنونی، عملی ترین نسخه، این است که پدر و مادر در خرید محصولات برای فرزندان خود توجه بیشتری داشته و با مشورت از آگاهان فضای کودک و نوجوان، اقدام به خرید این گونه محصولات کنند. مجتبی عادل‌پور، عضو تحریریه مدادالفضلاء‌ @HOWZAVIAN