eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
476 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 گاهی دلم تنگ می‌شود... ✍️ فاطمه میری گاهی دلم تنگ می‌شود. دلم تنگ می‌شود برای جایی که تا به حال ندیدمش. اما دلتنگ می‌شوم گویی هزار سال در آن زیسته‌ام و درآن رشد کرده‌ام. دلم برای بخارا تنگ می‌شود. گاهی دلم سراغ سمرقند را می‌گیرد، انگار این قند پارسی ندیده هم در دهان حلاوت ایجاد می‌کند. دلم برای مرو تنگ می‌شود‌. وقتی که کاروان امام رضا(علیه‌السلام) به آن‌جا می‌رسد. انگار صدای هلهله‌ی مردم کوچه بازار مرو در گوشم می‌پیچد. دلم برای هرات تنگ می‌شود. دلم برای مسجد جامع آن بیشتر می‌تپد، مسجدی که گوهرشاد دستور ساخت می‌دهد. دلم برای ولایت نیمروز تنگ می‌شود بی‌آنکه دیده باشم. دلم برای عروس خیلج فارس تنگ می‌شود. دلم می‌خواهد در خیابان‌های منامه راه بروم وشعر حماسی بخوانم. دلم می‌خواهد شب در گوشه‌ای از روضه‌ی هیات‌های منامه بنشینم و با روضه‌ی فارسی آرام شوم. دلم برای هُرم گرمای خیلج فارس تنگ می‌شود، وقتی که ماهی گیران کنار جزیره آریانا و زرکوه خسته از کار، تنی به آب می‌زنند. دلم برای تیسفون تنگ می‌شود وقتی کنار رود دجله درخیالم، آثار باقی مانده از اعصار گوناگون را حس می‌کنم. دلم برای بیت المقدس تنگ می‌شود. دلم می‌خواهد نماز را در قبه الصخره بخوانم. به زیارت ابراهیم خلیل بروم. به نخل محلِ تولد عیسی مسیح سری بزنم. دستم را به دیوار بُراق بگیرم در وادی مقدس سینا در دل، کنار موسی نبی‌الله حرکت کنم. ✔️ دلم برای همه‌ این‌ها که ندیده‌ام تنگ می‌شود؛ اما عجیب دلم هوای کوچه بنی هاشم را کرده. دلم برای مدینه تنگ می‌شود. دلم می‌خواهد گوشه‌ای از این کوچه خانه‌ای داشته باشم و صدای اذان حرم رسول‌الله را بشونم. وضو بگیرم و چادر سر کنم و هنوز پشت کفش ور نچیده، خودم را به حرم برسانم. دستانم را قفل ضریح کنم و پای دلم را زنجیر منبر. دلم می‌خواهد در کوچه بنی‌هاشم روضه بخوانم، دلم می‌خواهد در کوچه بمیرم. دلم می‌خواهد از غربت فاطمه(س) و علی(ع) هزار بار بمیرم. گاهی دلم تنگ می‌شود. دلم تنگ می‌شود برای جایی که تا به حال ندیدمش. اما دلتنگ می‌شوم گویی هزار سال در آن زیسته‌ام... راستی فاطمیه نزدیک است... @HOWZAVIAN
🔴 7 فاز عملیات روانی جریان معاند در تجمعات اصفهان که ناکام ماند! ✍️علیرضامحمدلو، سردبیر پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه 🔻خیل کثیری از کشاورزان و مردم شریف اصفهان، چند روز متوالی در اطراف پل خواجو و زاینده رود تجمع کردند و مطالبات به حقی را توام با متانت و تمرکز بر شعارهای مشخص پیرامون خشکی زاینده رود و حق‌آبه زمین هایشان ترتیب دادند. 🔸از آنجایی که تجمعات مردمی به هردلیلی همیشه عامل تحریک جریان های معاند نظام جهت ایجاد اختلال و اغتشاش بوده، رسانه هایی همچون "من و تو" و "ایران اینترنشنال" نیز بیکار نماندند و جهت مهندسی و جهت دهی مطالبات را استارت زدند. 🔸هرچند که بصیرت و باهوشی و پوشش به موقع و بدون سانسور و رسانه های جریان اصلی و همچنین حضور و پاسخگو بودن بالاترین دولتی از اولین لحظه های تجمع باعث شد که توطئه های بیگانه شود ولی تکنیک هایی که در رسانه های معاند به کار گرفته شد، محل توجه و تامل بود. 1️⃣ تعمیق هیجان با پخش حداکثری فضای احساسی و شعاری تجمع و ترغیب برای حضور بیشتر و تحریک افراد حاضر در تجمع برای ورود به فازهای جدی تری از اعتراضات مثل مثل شعار "اگر که آب باز نشه، اصفهان قیامت میشه" 2️⃣ تولید تنفر از مسئولین و ایجاد گسل عاطفی میان مردم و حاکمیت و بنوعی توزیع ناامیدی از حل مساله در سطح حکمرانی با شعارهای "وزیر بی لیاقت استعفا" یا شعار "۳۰ ساله رودخونه رو آبشو به ما ندادن" 3️⃣تخریب مرجعیت رسانه جهت جلوگیری از بازنمایی واقعی و بدون حاشیه از تجمع بدلیل ایجاد زمینه برای روایت سازی های وارونه با برجسته کردن شعارهایی چون "ننگ ما ننگ ما صدا و سیمای ما" که البته مثل خیلی از شعارهای اپوزسیونی کم رمق بود و ابتر ماند. 4️⃣ فرافکنی مسیر شعارها و تصویرسازی مخدوش از گروه های مرجع ازجمله روحانیت با القای اینکه فارغ از صحنه و بی تفاوت از مشکلات مردم هستند با این تیتر و گزارش که "روحانیون فقط خمس و زکات ما‌ را خوردند" و در واقع با این سبک تهیه گزارش، در صدد تولید کانال های جدید برای تحریف اعتراضات بودند. 5️⃣القای بحران و اختناق در فاز بعدی و امنیتی جلوه دادن فضای تجمعات با عبارات و تیترهای مسمومی چون "بسته شدن مسیرهای منتهی به پل خواجو" و "اعزام نیروهای سرکوب به محل تجمع اصفهان" و از همه مهمتر "اختلال اینترنت در اصفهان همزمان با اعتراض گسترده مردم و کشاورزان" 6️⃣تعمیم شعارها با هجمه به کلان روایت های نظام و به چالش کشیدن کلیت اتمسفر سیاسی و القای ناکارآمدی نظام با تهیه گزارش و تیتری تحت این عنوان که "مطالبه ما فقط نباید آب باشه" و " واکنش منفی مردم هنگام دعا کردن برای سلامتی(آیت الله) خامنه ای" 7️⃣ آلترناتیوسازی در فاز همراهی و حمایت و پشتیبانی و القای این نکته که صدای شما اگرچه در داخل سرکوب شود ولی در خارج از کشور شنیده می شود و گزینه‌ رهایی هم روشن است. پیامی که از ربع پهلوی با تیتر "همبستگی مردم و کشاورزان اصفهان، الگوی اعتراضات است" در همین محور قابل بازخوانی است و البته اپیدمیک سازی اعتراضات را هم در ضمن خود داراست. ⏪همانگونه که گفته شد، طرح تکرار آبان ۹۸ که ماه ها توسط سرویس های اطلاعاتی بیگانه روی آن سرمایه گذاری شده بود، با مثلث مردم بصیر، رسانه باهوش و مسئول پاسخگو و درصحنه خنثی شد. این مدل از مدیریت صحنه نشان داد که هرسه محور بایستی همدیگر را پوشش داده و فقدان یکی از اضلاع، باعث تولید بحران خواهد شد و همگامی اضلاع مثلث، آزادی و مطالبه توام با انسجام و امنیت را به دنبال خواهد داشت. @HOWZAVIAN
📌 «کرونا» عبرتی برای عقلا! ✍️محمدجواد محمودی حال که تقریبا به تولد دوسالگی میهمان ناخوانده کره نزدیک می‌شویم، خوب است کمی از آثاری که بر زندگی ما زمینی‌ها گذاشته سخن بگوییم تا از این تجربه تلخ عبرت بجوییم؛ چرا که (علیه السلام) فرمودند: «هركه زياد گيرد، كمتر بلغزد.» قطعا بشر قبل از با بشر بعد از کرونا تفاوت بسیاری پیدا کرده و الان پخته‌تر‌ و باتجربه‌تر از پیش است. او دیگر با مفاهیمی همچون فاصله اجتماعی، قرنطینه، پروتکل، ضدعفونی، جهان پساکرونا و ... آشنایی و اُنس بیشتری دارد؛ البته که به نظر می‌رسد هیچ مفهومی به اندازه مرگ و زندگی، در هندسه اندیشه بشری دچار تغییر و تحول نشده است. از همان روزهای اول همه منتظر تولید درمان و واکسن بودند تا بتوانند نفس راحتی بکشند و از شرّ این رهایی یابند. داروهایی برای درمان کرونا معرفی شد و دستورالعمل‌هایی برای پیشگیری؛ برخی داروها تایید سازمان جهانی را به یدک می‌کشیدند و برخی دیگر به اسم تجربه دوستان و آشنایان و...! اما هر چه زمان جلوتر می‌رفت، نظرات تغییر می‌کرد و معلوم می‌شد فلان راهکار و یا فلان دارو که حتی از مرجع رسمی هم صادر شده، تاثیری نداشته و چه بسا برخی‌شان ضرر هم داشته!!! تا به حال کسی پیدا نشده که درمانی قطعی برای این پیدا کند و هنوز در حال بررسی و هستند تا اگر بتوانند درمانی قطعی برای این میهمان ناخوانده جامعه جهانی ارائه دهند؛ حتی هم که امروز به عنوان اصلی‌ترین بازدارنده کرونا شناخته می‌شود، با درصدی معین به عنوان پیشگیری از ابتلا شناخته می‌شود و نه درمان قطعی! به یاد می‌آورم روزهایی پیش از کرونا که هر جا صحبت از مسائل و برای شناخت حقیقت و هدف زندگی می‌شد، یک عدّه سینه سپر می‌کردند که: «این حرف‌ها چیه؟! دوران این حرفا گذشته! امروز دیگه علم و دانش(شما بخوانید تجربه ناقص بشری) پیشرفت کرده و انسان امروز می‌تونه با این علوم به و برسد و با این ابزار پیشرفته نیازی به این خرافات نداره!» هر چند یکی از راه‌های دستیابی به شناخت است و باید به آن پرداخته شود، چرا که ما برای دستیابی به برخی نیازمند آزمون و خطا هستیم، امّا آیا می‌توان گفت همین (تجربه) می‌تواند برنامه‌ای کامل برای رسیدن به سعادت و آرامش به انسان بدهد؟ تجربه‌ای که هنوز نتوانسته برای یک بیماری، پس از دوسال دارویی قطعی بیابد؛ آیا می‌تواند برای انسان نقشه‌ای و بدون اشتباه ترسیم کند؟! آیا بشر با این عبرت، همچنان می‌تواند با تکیه بر تجربه(science) مسائل بنیادین زندگی‌اش را پایه‌ریزی کند؟! «تجربه» را، تجربه کردن رواست؟! @HOWZAVIAN
⭕️ خوش‌قول مثل اسنپ! ✍️ علی بهاری چند شب پیش از اسنپ فود سفارش غذا دادم. مدت انتظار یک ساعت بود که گذشت و خبری نشد. با پشتیبانی تماس گرفتم. گفتند: «شرمنده‌ایم. بیست دقیقه صبر کنید می‌رسه.» بیست دقیقه گذشت و خبری نشد. دوباره تماس گرفتم. گفتند: «یک ربع دیگه صبر کنید می‌رسه.» غذا همبرگر بود. با آن تاخیر، اگر هم می‌رسید بیشتر روغن ماسیده پالمی بود تا گوشت پخته گوسفندی! دوباره به پشتیبانی زنگ زدم و گفتم: «اصلا نمی‌خوام. لطفا پولم رو پس بدید.» پشتیبان گفت: «مسئله‌ای نیست. به اعتبارتون برمی‌گردونیم.» گفتم: «اعتبار نمی‌خوام. لطفا به کارتم بریزید.» جواب داد: « 48 ساعت کاری طول می‌کشه. غروب شنبه ایشالا» تشکر و قطع کردم. غروب شنبه شد و پولی واریز نشد. صبح یکشنبه تماس گرفتم. عذرخواهی کرد و گفت: «ایشالا امروز تا قبل از ظهر حتما واریز میشه.» واریز نشد. دوشنبه صبح دوباره زنگ زدم. گفت: «واقعا شرمنده‌ایم. ایشالا تا آخر شب واریز میشه.» نشد! صبح سه‌شنبه زنگ زدم و گفتم: «مسخره کردید من رو؟» پشتیبان چند بار عذرخواهی کرد و گفت: «ایشالا حتما تا ساعت 2 ظهر امروز واریز میشه.» تا دوازده شب صبر کردم و واریز نشد. به خاطر طولانی بودن صف تماس با پشتیبانی، پیام متنی و صوتی گذاشتم و اعتراض کردم. به خلاف دفعه‌های قبلی که بلافاصله بعد از گذاشتن پیام، زنگ می‌زدند تا الان خبری از زنگ نیست و البته از پول من! @HOWZAVIAN
📌 ماهیگیری فاضل میبدی در خشکی زاینده رود فاضل میبدی در تازه‌ترین یادداشت خود در روزنامه آرمان هم دست از ماهیگیری بر نداشته و مدعی شده است تا سیاست خارجی ما اصلاح نشود بحران آب نظیر مسئله زاینده رود حل نمی‌شود! این چهره اصلاح طلب در زمان کم آبی خوزستان در مردادماه گذشته هم گفته بود: «مشکل خوزستان با تغییر نوع تعامل با دنیا حل می‌شود». نکته جالب تر یادداشت میبدی آن است که ظاهرا برخی اصلاح طلبان از اعتراض مسالمت آمیز و به دور از تخریب و اغتشاش کشاورزان و گروهی از مردم اصفهان لذت نبرده‌اند و سعی می‌کنند از این موضوع دستاویزی برای تهدید نظام درست کنند. میبدی گفته است: «اعتراضی که در کف تفتیده زاینده رود صورت گرفت، ممکن است در آن جا پایان نیابد. اگر تدبیر جدی صورت نگیرد، با بحران بزرگتری مواجه خواهیم بود.» میبدی اما نگفته است که چرا مذاکرات به سبک تیم روحانی گره از مشکلات مردم باز نکرده است؟! @HOWZAVIAN
🔻سرانجام فرزند سلطان شراب ایتالیا ‏«فاطمه نوری» در توئیتی نوشت: ما از «ادواردو» زیاد شنیدیم، اما شهید مظلوم دیگه‌ای که چیزی ازش نمیدونیم «لوکا گائتانی» هستش «فرزند سلطان پورن و شراب ایتالیا» که به دست ادواردو شیعه شد و به ایران سفر کرد. کُنت لوکا در ۱۳ فروردین ۱۳۸۶ مثل ادواردو در زیر پل به قتل رسید! «و اللّه یهدی من یشاء» 📌رذالت رسانه‌ای کاربری به بی اخلاقی یک فعال فضای مجازی واکنش نشان داد و نوشت: تیتر خبر را ببینید: «سوریه واردات خودرو ایرانی را ممنوع کرد.» می روید خبر را می خوانید می بینید ممنوعیت فقط برای ایران وضع نشده و سوریه واردات خودرو وقطعات را ازهمه کشورها بطور کلی ممنوع کرده و دلیلش هم تحریم و کمبود ارز است. به این مدل تیترزدن می گویند: رذالت رسانه ای. ‏ 🔹یک طراح، دو سناریو عبدالرحیم انصاری در صفحه توئیت خود نوشت: هالیوود جایی است که از خفّت های آمریکا هم قهرمان سازی میکنند؛ سینمای ما هم "قهرمان" میسازد تا ایران را سیاه جلوه دهد! در آمریکا از فرار مفتضحانه متجاوزینِشان از افغانستان فیلم غرورانگیز می‌سازند، در ایران دفاع مشروع مدافعان دین و وطن را زیر سوال می‌برند؛ طراح هر دو سناریو البته یکی‌ست! 🔸افتخار کاذب سلطنت‌طلبان ‏«علیرضا گرائی» با انتشار صفحه‌ای از کتاب عظمت بازیافته که در سال۱۳۵۵ منتشر شد، آورده است: راه‌آهن برای ارسال مهمات به روسیه بود! جاده‌ها برای ارسال تجهیزات متفقین ساخته شدند! و... خود پهلوی تو این کتاب میگه جاده و راه‌آهن رضاشاه به درد ایران نخورد و برای متفقین منفعت داشت اونوقت یه مشت ابله امروز میگن اینا خدمات رضاشاه بود... ✔️قانون فراموش شده برای تسهیل ازدواج ‏"محمد شیروانی" در صفحه توئیتری اش نوشت: "کلیه دستگاه‌های دولتی، شهرداری‌های دارای تسهیلات رفاهی، فرهنگسرا و تالار و... موظفند فضاهای خود را برای برگزاری جشن و مراسم ازدواج در اختیار زوج‌های واجد شرایط قرار دهند." این یک تخیل نیست، این بخشی از قانون تسهیل ازدواج است که در سال ۱۳۸۴ تصویب شده! 🔻از بازیگر آمریکایی یاد بگیریم کاربر دیگری با انتشار عکسی از خانواده ادی مورفی، بازیگر آمریکایی نوشت: ادی مورفی هستند با خانواده محترم! نه گربه و سگ کنارشه، نه داشتن ده تا فرزند رو اُملی میدونه ... باوجود طرح جمعیت جوان و مزایاش، چرا ما به فکر ساختن ‎ایران جوان نیستیم؟ 📌تئوریزه‌سازی خاموش خشونت ‏کاربر «آرما» هم با حمایت از زهره کودایی بانوی ورزشکار نوشت: از نظر مدعیان حمایت از حقوق زنان، رفتار توهین‌آمیز علیه زنان اگر از جانب جمهوری‌اسلامی نباشه یا به هر نحوی نشه به ایران و اسلام ربطش داد، خشونت علیه زنان محسوب نمیشه! @HOWZAVIAN
💠 حضرتا! به دعای تو دلگرمم ✍️حیدر هلیرودی ای ماه تابانم در این شب‌های سرد و تاریک، پاییز سرد دلم را با نگاهت گرم کن... روزگارم را به هجران محض راضی نباش این تن خسته و دل بیقرار طاقت این همه فراق را ندارد ای ماه من، ای مهمان هر شبم من زمینی ام و زمینگیر تو خورشید عالم‌تابی و همه وجودت نور است موسی از فیض چشمه نور تو، کلیم الله شد و عیسی از نفس مسیحایی تو روح الله شد من در گیر و دار شب و روزم ای حجت خدا و ای ذخیره الهی از فیض دعای سبزت پر کن سبوی خالی ما را حضرتا! به دعای تو دلگرمم... ❤️اللهم عجل لولیک الفرج @HOWZAVIAN
♦️ عوامل ساختاری بي‌تقوايي در محيط سايبر ✍️ سید حسین شرف الدین و محمدجواد نوروزی اقبالي 1️⃣ شناخته‌نشدن (گمنامي) 🔶 گمنامی نسبی در تعاملات اینترنتی به‌طور قابل ملاحظه‌ای ریسک‌های ناشی از افشاگری را کاهش می‌دهد. از نظر والتر، کاربران در ارتباطات رایانه‌واسط به دلیل گمنامی می‌توانند خود را آنگونه که مایلند اظهار کنند. گمنامی موجب می‌شود که گیرنده پیام، آن را به بخش‌های تاریک و ناشناخته شخصیت فرستنده تعمیم دهد و برداشت خود را از فرستنده برحسب همین اطلاعات شکل دهد؛ به این ترتیب فرستنده می‌تواند خود را آنگونه که دوست دارد در ذهن گیرنده به تصویر بکشد. 🔷 از طرفی دیگر گمنامی باعث می‌شود که فرد باجرئت و جسارت بیشتری بدون آنکه خطر ریخته‌شدن آبروی خود در پیش چشمش مجسم کند، به گناه آلوده شود. چون بیشتر خصوصیات فرد در زندگی واقعی در فضای سایبر قابلیت پنهان‌شدن دارد، تمایل به گناهانی که افراد پیش از این از ترس آبروی خود انجام نمی‌دادند، افزایش می‌یابد. 🔶 دراین بین دروغ و هویت دروغین یکی از پررنگ‌ترین این گناهان است؛ چراکه فرد می‌تواند هویت دلخواه خود را با دروغ بسازد و از اینکه در فضای سایبر به شخصیت ایدئال خود نزدیک می‌شود، لذت ببرد و در ضمن بسیاری از هنجارها را زیر پا بگذارد. 🔗 نشانی کانال استاد سید حسین شرف الدین @HOWZAVIAN
💠 زندگی را از هر خَسی خواستگاری نکنید یار مفروش به دنیا که بسی سود نکرد آن که یوسف به زَر ناسره بفروخته بود من در قاب پنجره شما نشسته‌ام، درها را به هم برمزنید. اشک‌های شما را دانه‌دانه از زمین برمی‌چینم، بر هم می‌گذارم و قصری از بلور می‌سازم؛ آنگاه شما را به ضیافتی که در قصرهای بلورتان، برپاست، می‌خوانم. آیا می‌آیید؟ یا هنوز، مرا باور نکرده‌اید؟ من شمایان را بیش از پدرانتان، و پیش از مادرانتان باور کرده‌ام. کاش شما نیز مرا به اندازه عروسک خواهرانتان باور کرده بودید. @HOWZAVIAN
پرسش‌ها و مسائل عصر ما چیست؟ این پرسش ها را باید از کجا یافت؟ و مهم‌تر: در چه فضا و فرمی باید پاسخ داد؟ @HOWZAVIAN
📣 🇮🇷 💠 به مناسبت بزرگداشت هفته بسیج کانون نخبگان مرکزبسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم برگزار میکند. 🗓 شنبه ششم آذرماه ⏰ ساعت ۱۹ 🏢 بلوار امین، حوزه علمیه معصومیه، سالن همایش (برادران و خواهران) @HOWZAVIAN
🔴 تبدیل اعتراض به اغتشاش؛ راهبرد همیشگی تجزیه‌طلبان ✍️ مجتبی عباسی 🔸چند روز پیش بود که مدل اعتراضی کشاورزان اصفهانی در بستر زاینده‌رود و همراهی مسئولان محلی و کشوری، نوید طرحی نو با موضوع مطالبه‌گری در عین حمایت از نظام اسلامی را به رخ رسانه‌های داخلی و خارجی کشید که با واکنش منفی اپوزیسیون داخلی و عدم پوشش رسانه‌های معاند خارجی نیز مواجه شد. 🔸به هرحال تحریک و هدایت اعتراضات مسالمت آمیز به اغتشاش در آذرماه امسال و کشاندن استان به استانِ بحران آب، نوعی بازنشانی به تنظیمات کارخانه آشوب با آرزوی تَکرار حوادث آبان ماه در کشور است که سال‌هاست با نماد غربگرایی و با حمایت منافقین، سلطنت‌طلبان و گروهک‌های برانداز دنبال می‌شود. 🔸فارغ از سال‌ها خیانت و مین‌گذاری مافیای غربزده در کشور از تخریب زیرساخت‌ها تا دروغ‌پردازی چندماهه علیه دولت آقای رئیسی، دشمنان داخلی و خارجی با توجه به تجربه تحریم‌ها و ناکامی چهل ساله متفق هستند که تنها راه نابودی نظام و تجزیه کشور، از بین بردن انسجام اجتماعی، امنیت و آرامش و کشاندن مطالبات و اعتراضات به سمت آشوب و هرج‌ومرج است، چنان که این روزها در حمایت آشکار از پروژه‌های صهیونیستی و در تکمیل رسانه‌های معاند، عملیات روانی علیه مردم را کلید زده‌اند. 🔸امروزه دشمن با همه توان خود، جنگ نرم علیه تمامیت ایران و انقلاب اسلامی را تدارک دیده و عملیاتی بسیار پیچیده و چند وجهی را جهت هرج‌ومرج و تجزیه‌طلبی در کشور طراحی کرده است. 🔸دشمنان بارها تلاش کرده‌اند مقوله امنیت و آرامش در کشور را مخدوش کنند، مولفه‌ای که فراتر از امنیت مالی و خاطرجمعی مردم است، بلکه شامل روح، روان، آرامش افکار عمومی و احساس نشاط اجتماعی در حساس‌ترین نقطه دنیاست. 🔸با نگاهی به تقویم روزهای پرحادثه دهه‌های گذشته در نظام اسلامی، واضح است دشمنان در سیر تکوینی انقلاب اسلامی، پیوسته طیف متنوعی از اقسام توطئه‌ها و خباثت‌ها را جهت نابودی امنیت و از بین بردن احساس آرامش در جامعه به کار برده که هرچند تا به امروز ناموفق بوده‌اند، اما شکی نیست با ناکارآمدی روش‌های مختلف برای ضربه به ملت و نظام اسلامی، روی این راهبرد حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند که هشدار رهبر معظم انقلاب در این زمینه صریح و روشنگرانه است: «هر کسی امروز جامعه را به سمت اغتشاش و ناامنی سوق بدهد، از نظر عامۀ ملت ایران انسان منفوری است؛ هر که می‌خواهد باشد؛ هر هدفی را که این ملت بخواهد به آن برسد، در سایه‌ آرامش و امنیت خواهد رسید.» ۱۳۸۸/۰۴/۲۹ @HOWZAVIAN
⁉️شما در چقدر سهم دارید؟! 👌حضور درخور شأنِ نویسندگان حوزوی در نشریات و مطبوعات؛ دغدغه‌ای فراموش شده ✍️ یادداشت طلبه جوان، محمدطه موسوی در نشریه فرهنگی تربیتی روزنه @HOWZAVIAN 📌برای تقویت یادداشت نویسی و انتشار در فضای رسانه ای کشور به ما بپیوندید💐
حاج قاسم حق الناس جهانی است مراقب باشیم دل محبانش را نشکنیم. @HOWZAVIAN
🔴 نقدی بر اظهارات سید جواد هاشمی ✍️ بابک شکورزاده ♦️فیلم جدید سید جواد هاشمی به نام "شهر گربه‌ها" اکران شد؛ فیلمی موزیکال که اساس آن بر رقص و موسیقی است. تیزر منتشر شده از این فیلم به گونه‌ای هنجارشکنانه است که در نگاه اول شاید به ذهن کمتر کسی هم خطور نکند این فیلم، فیلم سینمایی جمهوری اسلامی باشد. هر چند سینمای بعد از انقلاب فیلم‌های غیر متعارف کم نداشته، ولی این نمونه در نوع خودش نوبر است. ♦️تأسف بار اینجاست که سازنده این فیلم کسی است که به عنوان شخصیتی مذهبی و ارزشی در عرصه هنر کشور شناخته شده و به شهید سینمای ایران معروف بوده است که البته این هم بزرگ کردن کاذب و پوشالی بوده که نتیجه‌اش چیزی شده که شاهد آن هستیم. ♦️سید جواد هاشمی در کلیپی در اظهاراتی نسبت به رقص گفته است که مگر رقص بد است؟! او می‌گوید که در آموزه‌های دینی گفته‌اند رقص گناه دارد و خیلی از علما رقص زن برای شوهر را جایز می‌دانند. هاشمی از این حکم استثناء، به این نتیجه رسیده که در احکام رقص تناقض وجود دارد و این گونه قیاس می‌کند که وقتی رقص زن برای شوهر در جایی که نامحرم نیست اشکال ندارد، پس قطعا رقص مرد نیز اشکال ندارد. وی در قسمت دیگری از صحبت‌هایش کسانی که به فیلم او از این حیث اعتراض کرده‌اند را تندرو خوانده و می‌گوید که چرا حلال خدا را حرام می‌کنید! و اگر فیلم مشکل داشت جمهوری اسلامی مجوز پخش نمی‌داد. ♦️در این بیانات مغالطه و قیاس باطل مشهود است. اولا این که به طور کلی رقص اشکال دارد، ولی رقص زن برای شوهر (با شرایط خاص خودش) اشکال ندارد، تناقض نیست؛ بلکه یک استثناء از یک قاعده کلی است که در همه جا جاری است و هر انسان عاقلی این قاعده را قبول دارد؛ فقط هم در احکام نیست و در مسائل عرفی نیز وجود دارد. ثانیا اگر این گونه بخواهیم احکام را تفسیر کنیم تقریبا همه احکام متناقض خواهند بود، چون این استثناء در خیلی از موارد اعمال می‌شود؛ مثلا ربا که شکی در حرمت آن نیست و به نص صریح قرآن جنگ با خداست و طبق روایات از از زنای با مادر نیز بدتر است؛ همین ربا، بین پدر و فرزند و همچنین بین زن و شوهر حرمتی ندارد و این از مسلمات احکام شرعی است. ♦️طبق استدلال سید جواد هاشمی باید در اینجا نیز تناقض وجود داشته باشد؛ در حالی که چنین نیست. ما یک حکم کلی داریم به نام حرمت ربا که ربای پدر و فرزند از آن استثناء شده است و این به معنای تناقض نیست. ♦️نکته بعدی این بود که سید جواد هاشمی استدلال کرده که وقتی رقص زن برای شوهر اشکال ندارد پس به طریق اولی رقص مرد نیز اشکال نخواهد داشت. جواب این استدلال همان بحث استثناء است که بیان شد؛ یعنی رقص در حکم کلی، چه برای مرد و چه برای زن حرام است؛ مگر رقص زن برای شوهر. نه اینکه چون رقص زن برای شوهر جایز است، پس رقص مرد نیز جایز است. چنین قیاسی وجهه شرعی ندارد و درست نیست. ♦️نکته دیگر این بود که هاشمی معترضین را افردی تندرو خواند که در واقع اهانتی به متدینین محسوب می شود. از طرفی واژه‌ی تندرو بار منفی به خصوصی دارد که معمولا بارها از سوی رسانه‌های معاند نسبت به اقشار ارزشی و انقلابی اطلاق شده و از این جهت نیز می تواند دستاویزی برای همان رسانه‌ها شود. ♦️وی همچنین اظهار کرد که چون جمهوری اسلامی مجوز داده، پس فیلمش مشروع است. سوال اینجاست که آیا واقعا مسئولین ارشاد و سازمان سینمایی همیشه طبق ضوابط شرعی عمل کرده‌اند و هر آنچه که آنها مجوز دهند مشروع است؟! تجربه عینی و ملموس سال‌های پس ازانقلاب نشان داده که اینگونه نبوده و آنطور که باید، ضوابط شرعی در مجوز دادن به محصولات فرهنگی رعایت نشده و حقیقتا نمی‌توان به صرف مجوز مسئولین مربوطه در این زمینه به این نتیجه برسیم که شرعا اشکالی ندارد. مؤید ساده آن اعتراضاتی است که به هرحال از سوی علمای دین و اقشار متدین جامعه در طول این سال‌ها نسبت به برخی از محصولات فرهنگی، اعم از فیلم و غیر فیلم شده است و همین فیلم شهر گربه‌‌ها نیز با اعتراضات جدی همراه شده که حتی خواستار لغو اکران نیز شده‌اند. @HOWZAVIAN
⭕️ مسئله ساده‌تر از این حرف‌هاست ✍️علی تجرد در بعضی جریانات برای فهمیدن این که چه کسانی دو طرف جبهه درگیری هستند، نیازی به کند و کاو آنچنانی نیست. در قضایای اصفهان هم نیازی نیست فیلم‌ها و اخبار را با نگاه امنیتی تحلیل کنید تا مثلا از روی هدایتگری چند زن به شباهت رفتاری با مجاهدین خلق پی ببرید. مسئله ساده‌تر از این حرف‌هاست. اساسا فعال اقتصادی از ناامنی فراری است. کشاورز می‌داند با آشوب و درگیری از خواسته‌اش دور می‌شود. حکومت هم نفعی در به آشوب کشاندن اعتراضی که با یک بیانیه در روز 5 شنبه جمع شده بود، نداشت. ازطرفی اگر بنایی بر سرکوب بود، کار را به روز چندم نمی‌کشاند. ترس از همین پایان آرام بود که دشمنان ملت را از سوراخ‌هایشان بیرون کشید؛ دشمنان جان و نان آب مردم. عرض خود می‌برند و زحمت ما می‌دارند. @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
🔴 نقدی بر اظهارات سید جواد هاشمی ✍️ بابک شکورزاده ♦️فیلم جدید سید جواد هاشمی به نام "شهر گربه‌ها"
سیدجواد هاشمی کوتاه آمد! 🔹کارگردان «شهر گربه‌ها»: به احترام مردم فیلم را اصلاح می‌کنم. 🔹فیلم را اصلاح خواهم کرد تا این تصور به وجود نیاید که برای من نظرات و عواطف دین‌داران و افراد مذهبی که همیشه به من لطف داشتند، مهم نیست. 🔹بعد از اصلاح برخی پلان‌ها و انجام مراحل فنی، نسخه جدید فیلم در اختیار سالن‌های سینما قرار خواهد گرفت. @rozaneebefarda @HOWZAVIAN
🔹پروفایل پُر سر و صدا! ✍️ علی کردانی امروزه شبکه‌های مجازی جزء پرکاربردترین‌، جذاب‌ترین و در مواردی پرخطرترین رسانه‌ها محسوب می‌شود؛ فضایی که بیشترین بخش‌های زندگی را سهم خود کرده و سایه بی‌رمقی و کم‌رونقی را بر دیگر عرصه‌های زندگی افکنده است. از این رو بخواهیم یا نخواهیم ماجراجویی فضای مجازی به اتاق زیبای زندگی رسوخ کرده است، این وضعیت حتی جمع‌ خانوادگی و خلوت‌ همسرانه را نیز ویران کرده است! فرصت‌های با هم بودن دود هوا شده است، دودی که به زودی به چشم اطرافیان هم می‌نشیند! صحبت در مورد این فضا بسیار و فرصت برای جلوگیری از قتلگاه جوانان اندک است؛ در این مجیزه می‌خواهیم به ساده‌ترین، کوچکترین و پردیدترین قطعه از پازل مجازی بپردازیم که نامش «پروفایل» است. پروفایل نماد روحیات، منش و اهداف صاحبانشان است که متاسفانه این دایره کوچک تبدیل به جذب‌گرایی و زیبا‌آرایی شده است؛ البته که زیبا‌آرایی و زیبا‌خواهی کار پسندیده‌ای است، آن‌جا که بجا باشد و با هویت اسلامی و ملی همخوانی داشته باشد. متاسفانه ماجراجویی «دایره‌های کوچک» انتهایی ندارد، دایره‌ کوچک همان پروفایلی است که حتی برخی متدینین را هم سمت و سو داده است؛ به طوری‌که با انواع ژست‌ها، مثلاً؛ چادر براق، نشستن پُر ناز، برجستگی ساعت مچی، پوشش‌های رنگارنگ و... سعی در مخاطب‌گیری دارد و دایره‌ کوچک دیگر چشمان هیزی است که در تیزی گوی سبقت را ربوده است. شاید از دیگرانی که ادعایی ندارند انتظاری نباشد اما از افراد و منش‌های مذهبی این انتظار بجاست که فضای مجازی را مملو از عطر خداخواهی کرده و از رنگ و بوهای دنیایی در این فضاها دوری کنند و بدانیم که جذب هدفمند راه‌های متین‌تر و بهتری دارد و نیازی به تمسک به رنگ‌های دنیوی برای جذب نیست، به‌ویژه آنکه گاهی خودِ جذب دارای اشکالات جدی می‌شود؛ مثل جایی که شخصی در تلاش است تا افراد را به خودش جذب کند نه به محتوا و معنای صحیح؛ در صورتی که می‌توان از «پروفایل» برای ترویج دین و خوبی‌ها بهره برد؛ پروفایل یا پیجی که دربردارنده عکس حرم یکی از معصومین علیهم‌السلام یا زائران حرم است در حقیقت نماد شیعه را به رخ می‌کشاند، چرا که شیعه در جهان به زیارت شناخته شده است، یا پروفایل و صفحه‌ای که عکس شهید را انعکاس داده است در حقیقت مروّج فرهنگ جهاد و شهادت بوده است؛ برخی پروفایل‌ها نیز نماد قدرت، نماد اخلاق و ... تلقی می‌شوند. بنابراین تأثیر عکس پروفایل بر مخاطبان قابل انکار نیست، به‌ویژه اگر برای مخاطبان ناشناس هم باشد؛ آدم‌هایی که دارای اهداف والا هستند و اهتمام جدی به توسعه اخلاق و تأثیر کنش‌گرانه در فضای مجازی دارند، از «پروفایل» بالاترین بهره‌بری را انجام می‌دهند تا منش اخلاق‌مدارانه و خداپسندانه را به اشتراک بگذارند. کاش می‌شد در فضای مجازی زیبا اما ساده گام برداشت تا پرو‌فایل‌های ما رنگ و بوی خدا داشته باشد، همچنین پیام‌ها و کنش‌های ما. @HOWZAVIAN
🔦 بازشناسیِ «خودشناسی» در عصر ربات‌ها ✍️ محمدجواد محمودی یکی از فناوری‌های مهمِ در حال گسترش و پیشرفت، تکنولوژی ربات‌سازی در بخش‌های گوناگون نیاز بشری است. امروزه ربات‌ها قابلیت انجام بسیاری از کارهای مهم و مورد احتیاج انسان را دارند، چه بسا در برخی فنون و تخصص‌ها از انسان نیز توانمندتر باشند. این فنّاوری به لحاظ صرفه قیمت و کیفیت عملکرد در برخی زمینه‌ها از به کارگیری نیروی انسانی نیز، توجیه اقتصادی بیشتری دارد و بعید نیست در آینده‌ای نه چندان دور در بسیاری از حرفه‌ها و مشاغل به جای انسان، ربات‌ها جایگزین شوند. امّا پرسشی بنیادین ذهنم را مشغول کرده؛ انسانی که خودش را فقط با حرفه و شغل و مهارت و کسب و کارش می‌شناسد نه چیزی بیشتر، در حالی که ربات‌ها می‌توانند همین کارها را با کیفیتی چه بسا بهتر صورت دهند، دیگر چه جایگاه و تعریفی می‌تواند برای خودش متصور شود؟! انسان، وسیله‌ای اختراع کرده وظایف را از خودش بهتر انجام می‌دهد، حال چه تعریف و مسئولیتی برای خواهد داشت؟! این پرسش، یکی چالش‌های مهم جامعه بشری در آینده‌ای نزدیک خواهد بود؛ اگر انسان خود را از این بی‌هویتی نجات ندهد... به عبارت بهتر، او مغلوب دست‌سازه‌ی خودش خواهد شد؛ اگر نتواند پیش از آن خود حقیقی‌اش را پیدا کند... «انسان» باید «خودشناسی»اش را از «خود» بازبینی کند تا «هویت» گمشده‌اش را بیابد!!! «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» سوره مبارکه ، آیه30 @HOWZAVIAN
🌹و قالَ مَولاناالإمامُ الرِّضا عليه السلام : 🔹مَنْ لَقِىَ فَقـيرا مُسْلِما فَسَلَّمَ عَلَيْهِ خِلافَ سـَلامِهِ عـَلَى الأَغـْنِياءِ لقِىَ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ هـُوَ عَلَيـْهِ غـَضـْبانٌ؛ 🔸هركس مسلمان تهيدستى را ديدار كند و به او سلام دهد، اما متفاوت با سلامى كه به ثروتمندان مى دهد، روز قيامت، خداوند را ديدار مى كند، در حالى كه خدا بر او خشمگين است. 🔗 عيون اخبار الرضا عليه السلام ، ج 2، ص 57. @HOWZAVIAN
رهبر انقلاب اسلامی در حکم انتصاب مدیر جدید شورای هماهنگی؛ 💠 رساندن پیام صادقانه و صمیمی به دل‌های مخاطبان را در دستور کار قرار دهید در پی استعفای آیت‌الله جنتی از ریاست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی با تشکر از خدمات ایشان، حجت‌الاسلام محمدحسین موسی‌پور را به مدیریت این شورا منصوب کردند. در بخشی از حکم رهبر انقلاب اسلامی آمده است: ⚡️شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در شمار نهادهای قانونی فعال و اثرگذار در طول چند دهه و منشأ بصیرت‌افزائی و آرمانگرائی در بزرگداشت یادبودها و مناسبت‌های انقلاب اسلامی بوده و در سایه‌ی مدیریت موفق جناب آیت‌الله آقای جنتی دامت برکاته خدمات ارزشمندی به کشور کرده است. اکنون با عنایت به استعفای جناب آقای جنتی و با تشکر و تقدیر از زحمات فراوان ایشان، جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ محمّدحسین موسی‌پور دام توفیقه را به مدیریت این شورا منصوب میکنم. 🔹انتظار میرود مشی این شورا به تبعیت از شیوه‌ی راهنمایان بزرگ دینی، بر اساس تبیین و عمق‌بخشی به شعارها و رساندن پیام صادقانه و صمیمی به دلهای مخاطبان باشد. این شورا از آغاز بر این اساس شکل گرفته و حرکت کرده و باید هر چه بیشتر به آن اهتمام ورزد. 🔸توصیه‌ی اینجانب مردمی کردن بزرگداشت‌ها، و فعال کردن مساجد و نهادهای مردمی، و به‌کارگیری ابتکارات و خلاقیت‌های جوانان انقلابی، و طراوت و تازگی بخشیدن به مراسم دینی و انقلابی است. توصیه‌ی دیگر چابک و سبک کردن تشکیلات و زدودن زائده‌ها و فرسودگی‌های آن است. @HOWZAVIAN
✔️داروی نجومی صفحه توئیتری «حاج حیدر» نوشت: دارویِ نجومی سهم جانبازانِ شیمیایی شده و حقوقِ نجومی سهم مدیرانِ پتروشیمی! حقیقتاً "در زمینه‌ی «عدالت» عقب مانده‌ایم" 🔻ربطی به مدیرکل آژانس ندارد سیدیاسر جبرائیلی در توئیتر نوشت: برجام یک توافق میان ایران و آژانس نیست که مدیرکل آژانس راه بیفتد و مفاد آن را از ایران مطالبه کند. تعهدات هسته‌ای ایران در برجام باید با توافقات میان تهران و آژانس تفکیک شود. گروسی اجازه ورود به آنچه در ازای عدم لغو تحریم‌ها تعلیق یا متوقف شده، ندارد. 🔺عمل انقلابی جلوتر از نماد انقلابی صفحه توئیتری طلبه خبرنگار نوشت: نمادها در انقلاب اسلامی برخاسته از اقدام و عمل هستند. پیشی گرفتنِ نماد انقلابی از عمل انقلابی می‌شود کاریکاتور! 🔸دروغِ «نمی‌تونید» ‏کاربر دیگری نوشت: متوسط هوش ملت ایران از دنیا بالاتره ولی بلندگوهای غرب صبح تا شب میگن شما نمی‌تونید، نمی‌تونید، نمی‌تونید... غرب فقط وقتی می‌تونه ما رو غارت کنه که این دروغ «نمی‌تونید» رو باور کنیم؛ نه داداش ما می‌تونیم... 🔹شهرِ خالی از مفاخر علمی محمدحسین پیرایی در صفحه شخصی اش نوشت: امکان ندارد طول یک بزرگراه را در تهران رانندگی کنید اما ‎ابرتمثال (تصویر بزرگ) چند سلبریتی را در بیلبوردها نبینید! اون موقع از مردم هم توقع داریم مفاخر علمی و فرهنگی رو الگوی خودشون قرار بدند!! آقایان محترم مسئول در ‎شهرداری تهران و ‎وزارت ارشاد، اگه این تناقضه بزنید زیر میز... @HOWZAVIAN
خیلی خجالت کشیدم وقتی فهمیدم ... خودتون بخونید... غلام شاه پسندی از محافظان رهبری در مورد برنامه روزانه آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید: ... هر زمانی که شما ایشان را ببینید، یا ذکر می‌گوید یا قرآن می‌خواند. ایشان به ما توصیه می‌کردند و می‌گفتند: «بچه‌ها قرآن را زیاد بخوانید؛ قرآن نور است، قرآن را خیلی مطالعه کنید. من در جوانی هر سه روز یک دور قرآن می‌خواندم. یعنی روزی ده جزء. الآن دیگر اصلاً حوصله‌اش نیست، پیر شده‌ام، از نظر سن‌وسال، وضعیت، شغل، گرفتاری‌های کاری، این‌ همه مسائل واقعاً نمی‌توانم قرآن بخوانم. خیلی از قرآن دور شدم. نُه روز، ده روز طول می‌کشد من یک دور قرآن را بخوانم.» الآن که دور شده، روزی سه جزء قرآن می‌خوانند. همه افراد خانواده آقا حافظ کل قرآن هستند. منزل حضرت آقا یک خانواده پرجمعیتی است، خودشان، خانمشان و شش تا فرزند با ایشان زندگی کرده‌اند که همه الآن ازدواج کرده‌اند و رفته‌اند؛ هر هشت نفر این خانواده حافظ کل قرآن هستند. مأنوس قرآن بودن یعنی این. کل افراد خانواده قاری و حافظ قرآن‌اند. (یک روز با رهبری،ماهنامه امتداد،شماره64،ص16) پ.ن: ایشون از قرآن دور شده، روزی ۳ جزء میخونن...با این حساب فاصله من با قرآن؟!🤦‍♂ @HOWZAVIAN
🔰 اطلاعیه روابط عمومی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در پاسخ به نامه موسسات تاریخی درباره عذرخواهی مرحوم آذری قمی از رهبر انقلاب 🔻 در پی انتشار نامه پوزش خواهی مرحوم آیت‌الله آذری قمی از رهبر معظم انقلاب اسلامی در رسانه‌ها و طرح برخی ادعاها و تردیدها در صحت و تاریخ آن، برخی از پژوهشگران تاریخ انقلاب اسلامی و تعدادی از مراکز و مؤسسات فعال در حوزه مطالعات تاریخی، طی نامه‌ای با اشاره به اهمیت موضوع و مباحث پیش آمده، از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی درخواست روشنگری و رفع ابهام کردند. 🔹 این دفتر در پاسخ به این درخواست اعلام می‌کند مرحوم آیت‌الله آذری قمی مکاتبات متعددی با رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی داشته که از جمله‌ی آنها دو نامه مشتمل بر عذرخواهی از معظم‌له است. 👈🏻 نامه اول در ۱۳۷۵/۳/۱۲ برابر با ۱۴ محرم ۱۴۱۷ نگارش شده که در صفحه ۱۶۶ کتاب «روشن‌بینی امام خمینی رحمة‌الله‌علیه» تألیف آیت‌الله ری‌شهری دامت‌برکاته درج شده و اخیراً توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی قدس‌سره‌الشریف منتشر شده‌ است. 👈🏻 مرحوم آیت‌الله آذری قمی در نامه‌ی دیگری در تاریخ ۱۳۷۶/۲/۱ با اشاره به نامه‌ی اول، به همین مضمون تصریح کرده و در بخشی از آن نوشته است: «در نامه‌ای که توسط آقای مسعودی تقدیم شد جهت را سؤال کرده بودید ایشان نمی‌دانستند. در اوائل مسئله مرجعیت من فکر میکردم که شما هم به دنبال مقام هستید. با توسل به حضرت عباس سلام‌الله علیه مشکلم فوراً حل شد و شنیدم که فرزندان خود را به آقای بهجت ارجاع داده‌اید. در هر صورت من سخت احساس مظلومیت و محرومیت از خدمت به نظام می‌نمایم و از شما توقع دارم که آنرا رفع نمائید و اگر با آن سوء ظن به شما جسارت شده مرا ببخشید.» 🔺 این دفتر برای رفع هرگونه ابهام و به منظور بهره‌برداری همه‌ی علاقمندان بخصوص پژوهشگران حوزه تاریخ انقلاب اسلامی، تصویر آنها را منتشر می‌کند. https://khl.ink/f/49113 @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا