#اصطلاحات_بین_الملل
📙اتحادیه پان آمریکن (Pan American Union)
✍️محمد ملک زاده
اتحادیه پان امریکن نام سازمانی است که برای هماهنگ کردن و گسترش همکاری های سیاسی، اجتماعی، نظامی، اقتصادی و بازرگانی بین کشورهای آمریکایی از شمال تا جنوب قاره آمریکا (شامل بیست و یک جمهوری قاره آمریکا) در چهاردهم آوريل سال 1890میلادی تاسیس گردید. در سال ۱۸۸۹، جیمز ج.بلین، وزیر امور خارجه آمریکا پیشنهاد کرد که ۲۱ کشور مستقل نیمکره غربی، برای حل و فصل مناقشات و ایجاد روابط اقتصادی نزدیکتر، در سازمانی واحد متشکل شوند که در نتیجه آن در سال ۱۸۹۰ اتحادیه پانامریکن پایهریزی شد. منشور اين اتحاديه که بعدها نامش به «سازمان كشورهاي امريكايى» تغيير یافت پس از جنگ جهاني دوم، در سال 1948م به تصويب رسيد.
از مهمترین دغدغه های کشورهای آمریکایی عضو این سازمان، اعمال نفوذ و دخالت های فراوان دولت امريكا در اين سازمان در راستای اهداف و مقاصد خاص خویش می باشد. همچنانکه واشنگتن در سایر کشورها و سازمانهای بین المللی نیز در راستای اهداف مورد نظر خویش دخالت نموده و گاه برای رسیدن به منافع مورد نظر، بحران های زیادی در مناطق مختلف جهان بوجود آورده است. در ارتباط با سازمان كشورهاي امريكايى نیز دولت ایالات متحده آمریکا در طول دهه های گذشته اعمال نفوذهای فراوانی نموده و از این سازمان به عنوان بستري مناسب براي بسط سلطه اقتصادي و سیاسی بر كشورهاي امريكاي جنوبي و مركزي استفاده نموده است. به همين دليل تاکنون اعضاي اين سازمان به شیوه های مختلف اعتراض خویش را به این سلطه سیاسی و اقتصادی آمریکا نشان داده و تلاش نموده اند تا حد ممكن از نفوذ واشينگتن بر اين سازمان و به كارگيري آن در جهت اهداف و منافع امريكا بكاهند. با اين حال، این تلاش ها تاکنون با موفقیت همراه نبوده و سازمان كشورهاي امريكايى، عملاً زیر سلطه و نفوذ ايالات متحده امريكا باقی مانده است. به طوری که می توان سازمان كشورهاي امريكايى را عملا مجري طرحهاي سياسي و اقتصادي امريكا دانست. در حالی که هدف اولیه از ايجاد اين سازمان، تامین منافع همه کشورهای عضو و ايجاد دوستي و همكاريهاي متقابل بين كشورهاي امريكاي شمالي، مركزي و جنوبي بوده که تاکنون این مهم تحقق نیافته است. در حال حاضر كليه كشورهاي امريكايي به جز كوبا در اين سازمان عضويت دارند و مقر آن در واشينگتن واقع است.
#سیاست
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔍 تحلیلی بر «اشکهای روضه»
✍️ علی کردانی، عضو تحریریه مدادالفضلاء در روزنامه وطن امروز نوشت:
زمانی که گریه از حالت عادی و احساسات صِرف خارج شود، نماد یاری مظلوم و فریاد علیه ظالم خواهد شد؛ همین چیزی که امروز در مجالس سیدالشهدا صورت میگیرد و بیتردید گریه، یاری مظلوم و رسوایی ظالم است. بنابراین گریه بر امام حسین(ع) قرار نیست در گریه خلاصه شود؛ گریه علامت و نشانه بود تا راه گم نشود. گریه بر امام(ع) موجب شروع و فتح سرفصلهای جدید است؛ سرفصلهایی مثل آزادیخواهی، مبارزه با طاغوت و اینکه امامت و حکومت حق ائمه(ع) است.
گریه ما گریه ذلت نیست؛ گریه ما، گریه حرکت و برکت است؛ حرکتی که آغازش گریه است اما پایانش، جهاد و رسوایی ظالمان جهان است.
شیعیان جهان در طول سالیان متمادی با برقراری رابطه عاطفی با جریان امام حسین(ع) که مصداق بارزش همین گریهها بود، توانستند تا به امروز مکتب و پرچم را حفظ کنند و استمرار ببخشند، چرا که هر مکتبی منهای احساسات و عاطفه، پایدار نخواهد ماند.
از این رو امام راحل(ره) در بیانات خودشان فرمودند: «بچهها و جوانهای ما خیال نکنند که مسأله، مسأله «ملتِ گریه» است! این را دیگران القا کردند به شماها که بگویید «ملت گریه»! آنها از همین گریهها میترسند، برای اینکه گریهای است که گریه بر مظلوم است؛ فریاد مقابل ظالم است. دستههایی که بیرون میآیند، مقابل ظالم هستند؛ بازیتان ندهند این قلمفرساها! بازیتان ندهند این اشخاصی که با اسماء مختلفه و با مرامهای انحرافی میخواهند همه چیز را از دستتان بگیرند».
باید دانست؛ قطرهاشکهایی که در تمام مجالس سیدالشهدا جاری میشود، هر گاه که به هم برسند، دریایی خواهد شد که فرعونیان و ظالمان را در خود غرق خواهد کرد؛ در این هنگام فقط موسی و سپاهش از دریا عبور میکنند و فقط کشتی حسین(ع) و یارانش در دریای اشکهای روضه پرچمدار است.
امام صادق علیهالسلام فرمودند: «لِکُلِّ شَیءٍ ثَوابٌ إلاَّ الدَّمعَهَ فینا»؛ براى هر عملى، پاداشى [معین] است، جز اشک ریختن براى ما [که پاداش آن، حد و اندازه ندارد].
--------------------------------------
منابع
۱- صحیفه امام؛ ج 10، ص 26
۲- کامل الزیارات، باب سیوسوم، روایت ششم
#امام_حسین ع
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
⭕️ پیروان مکتب «آسه برو آسه بیا»
✍️ فاطمه دهنوی
عموم مردم نمازشان را میخواندند. حج میرفتند. زکات میدادند. زنانشان حجاب را رعایت میکردند؛ اما در برابر زیر پا گذاشتن دستور خدا، سکوت میکردند.
فایده نداشت... گناه فراگیر شد. قیام کرد. تنها ماند. کشته شد. و شیعیان پس از او به جای تذکر، مجبور به تقیه شدند...
#امر_به_معروف
#نهی_از_منکر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#نکات_آموزشی
👋 اجازه تجربه به نوجوان
❇️ یک نوجوان میخواهد بسیاری از موضوعات را خودش تجربه کند؛ امّا گاهی این تجربهها خطرناک هستند و گاهی نیز خطری ندارند؛ به عنوان پدر و مادر، چه باید بکنیم؟
✍️ نکتۀ مهم اینجاست که در هر کاری نباید به نوجوانان اجازه تجربه کردن داد؛ مسائلی که برای آنها خطری ندارد و یا آسیب جدی برایشان ایجاد نمیکند، برای تجربه کردن مناسب هستند.
👈 کانال کمک مربی
#تربیت #تعلیم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
in-jome-ham-raft-estedioii.mp3
3.34M
🍃ذکر غروب جمعهها
آقام کجاست آقام کجاست
🎙کربلایی سید رضا نریمانی
#غروب_جمعه
اللهم عجل لولیک الفرج🤲
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم🍃
آجرک الله یا صاحب الزمان🖤
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@zedbanoo
✔️ عاشورا؛ حقیقتی چند بُعدی
✍️ محمدجواد محمودی، عضو تحریریه مدادالفضلاء در روزنامه سراج نوشت:
اگر فیلم یا سریالی را تا نیمه ببینید، قضاوتی نسبت به شخصیتها و نتیجه فیلم خواهید داشت که به احتمال زیاد غلط است. چرا که عملکرد شخصیتها، در پایان فیلم و پس از بررسی تمامی ابعاد داستان روشن میشود و هنر کارگردان در این است که مخاطب را تا پایان با خود همراه کند.
واقعهی کربلا، دو بخش بسیار مهم دارد که توجه به هر یک از آنها بدون دیگری، سبب میشود تا به عمق این حادثه پی نبریم و فقط درلایهای سطحی از آن باقی بمانیم.
یک بخش این حرکت، مظلومیت امام(ع) و یاران ایشان در مقابل شقاوت دشمنان است، که بعد سوزناک و دلخراش آن است که با آن آشنا هستیم و دربارهاش خیلی شنیده و خواندهایم. امّا بعدی که عاشورا را به یک واقعهی بیبدیل و جاودان تبدیل کرده است، حماسه و شخصیت والای حضرت اباعبدالله(ع) در سیر تحقّق این نهضت است.
حماسه و آزادگی توأم با مظلومیت، یک اکسیر ناب و شگرف را پدید آورده است، که هر مردهای را زنده و هر پیری را جوان میکند؛ همانطور که امت اسلام را پس از سالها خواب و غفلت و خمودگی در برابر ستمها بیدار کرد. قیامهایی که پس از واقعه کربلا در نقاط مختلف جغرافیای اسلام رخ داد، گواه صادقی بر این مدعا است.
کلمه حماسه در لغت به معنای شدت و صلابت است. در کلمات امام حسین(ع) پیوسته با یک شور و صلابت روبرو هستیم، حتی در آنجا که عدو خنجر بر گلوی او نهاده است. اگر این صلابت و شخصیت متعالی تبیین و شناخته نشود و فقط از جنبهی مظلومیت بخواهیم آن را بنگریم، اجحاف بزرگی در شناخت این حماسه به نسلهای آینده خواهد شد.
قیام امام حسین(ع) از جنس حماسههای قومی و نژادی و ... نیست؛ راه و سخنان او نهیب و بیداری برای نوع بشر است. سرّ تقابل او با یزید برای تصاحب تخت پادشاهی شام و عراق و ... نیست، بلکه حرف و دغدغهی او، احیای امر ولایت است؛ نجات بشر از انحراف است؛ احقاق دینی است که پیامبرش «رحمة للعالمین» است. بنابراین، حسین(ع) سلحشوری است که به میدان آمده تا انسانیت را نجات دهد. او به گودی قتلگاه میرود تا من و شما را از زیر تیغ شیاطین رها کند.
همین شوریدگی و دغدغهی پدرانه امام(ع) است که سیره و روش او در مقابله با ظلم و ظالم، قرنهاست سینه به سینه گشته و محدود به منطقهای خاص نشده. حقیقتا که نام اباعبدالله برازندهی او است. هرکس که بندهی خدا باشد، فرزند حسین(ع) است. حضرت زینب(س) در کاخ یزید سخن ارزشمندی را میفرمایند که این حقیقت را به خوبی روشن میکند. در مقتل الحسین مکرّم آمده است که ایشان خطاب به یزید(لعنه الله) میگویند: «کدکیدک، وسع سعیک، ناصب جهدک، فوالله لا تمحوا ذکرنا و لا تمیت وحینا»، یعنی هر چه میتوانی نقشه بکش و تلاش کن و بکوش، به خدا سوگند یاد ما محو شدنی نیست و وحیِ ما را هم نمیتوانی از میان برداری.
پس اینکه گاهی سؤال میشود که «چرا انقدر روضه عاشورا خوانده میشود؟ مگر اتفاقات دیگری در تاریخ و یا همین امروز نداریم که چه بسا جنایات بدتری نسبت به عاشورا در آن رخ داده باشد؟»، ناشی از نشناختن این حرکت عظیم و نصفه دیدن آن است.
بله، اگر تنها بخواهیم از واقعهی عاشورا، تنها جنبهی مظلومیت اباعبدالله(ع) را مورد توجه قرار دهیم -که متأسفانه در سالیان اخیر جریاناتی همچون سکولاریسم به این مسئله بسیار دامن زدهاند- شکل گیری چنین ابهامی دور از انتظار نیست و دشمن نیز همین را میخواهد، یعنی فقط بگو حسین(ع) آدم خوب و مظلومی بود، نگو که حسین(ع) اهل صلابت و قیام و ایستادگی است؛ البته که جنبهی مظلومیت این جریان نیز کم نظیر است، چنانچه در کتاب حماسه حسینی شهید مطهری میخوانیم: «یک وقت حساب کردم و ظاهرا در حدود بیست و یک نوع پستی و لئامت در این جنایت دیدم، و خیال هم نمیکنم در دنیا چنین جنایتی پیدا بشود که تا این اندازه تنوع داشته باشد. البته در تایخچه جنگهای صلیبی، جنایتهای اروپاییها خیلی عجیب است.»
در چند سطر بعد میفرمایند: «شرقی هرگز از نظر جنایت به غربی نمیرسد. شما اگر در تمام تاریخ مشرق زمین بگردید، دو جنایت را حتی در دستگاه اموی پیدا نمیکنید: یکی آتش زدن زنده زنده و دیگر قتل عام کردن زنان، ولی در تاریخ مغرب زمین این دو نوع جنایت فراوان دیده میشود.»
بنابراین اگر بعد مظلومیت و غرب کربلا را در کنار حماسه و شجاعت و آزادگی ملاحظه کنیم، و ببینیم که یاران عاشورایی، این چنین از قلههای رفیع انسانی منادی میدهند، خواهیم فهمید که این حماسه نه هر سال، که باید هر روز خوانده شود. پس «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا»، تنها یک سخن نیست بلکه یک ایدئولوژی و حقیقت است.
#اربعین
#امام_حسین ع
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 مامانی جانی، جانی مامانی!
✍️محمدرضا آتشین صدف، عضو تحریریه مدادالفضلاء در روزنامه سراج نوشت:
- «خدا نصیب گرگ بیابون نکنه انقدر که از سرشب تا صبح گریه کردم و درد کشیدم، رفتم تو زایشگاه یه جوری ماماها معاینه کردن و دست میکردن داخل لخته میکشیدن بیرون که جونم به لب رسید ولی هنوز سونو نرفتم خیلی خونریزیم کم شده دردم هم خیلی کمه. اگه بقایا بمونه چیکار میکنن؟ قرص مخصوص داره؟»
- «من یک ماه پیش، سقط کردم با قرص اصلاً اذیت نشدم همون دو ساعت اول سقط شد و تو چهار ساعت اول همة لختهها اومد. از یه آشنا قرص گرفتم، اصل آلمان راضی بودم.»
- «پسرم دو سالش بود که دوباره باردار شدم و کورتاژ کردم. واقعاً سخت و پر درد و عذاب بود. بعداً خیلی پشیمون شدم و الان هم بعد هشت سال باز هم افسوس میخورم که کاش نگهش میداشتم. همیشه تو فکرش هستم و عذاب وجدان دارم.»
اینها دیالوگهای دستساز منِ نویسنده نیست؛ گفتگوهای واقعی مامانهایی است که جان بچهشان را گرفته و در صفحات مجازی تجربههایشان را به اشتراک گذاشتهاند و خوانندة گرامی، خود نیز میتواند با جستجویی ساده در اینترنت، نمونههای فراوانی مشابه آنچه در اینجا آمده، پیدا کند.
بنا بر اعلام مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، سالانه بیش از 300 هزار سقط جنین عمدی غیرقانونی در کشور انجام میشود. (خبرگزاری تسنیم، ۸ خرداد ۱۴۰۰)
اما چه چیزی باعث میشود که مادری تمام دردها و خطرات این کار را به جان بخرد و به آن تن دهد؛ علل متعددی تاکنون در این زمینه شناخته شده از جمله بیماری مادر، نقایص جنینی و بارداری ناخواسته که از جهاتی شاید فراگیرترین عامل همین مورد سوم باشد؛ همچنین بر اساس پژوهشی که پژوهشکدة علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی انجام داده، به دست آمده که مشکل مالی و اقتصادی، اختلاف با شوهر، جنسیت جنین، فاصلة کم بین بارداریها، سن کم مادر، سن بالای مادر، تعداد زیاد فرزندان، گرفتاری شغلی مادر، اعتیاد شوهر، بارداری نامشروع، بارداری در دوران عقد، بارداری در ابتدای ازدواج از عواملی هستند که در بارداری ناخواسته، سبب میشوند که مادر جنینش را سقط کند.
دلایل پیشگفته و بعضی دیگر از دلایل ناگفته موجب میشوند که برخی مادران، به خود حق بدهند و خود را قانع کنند که جنینشان را سقط کنند و معمولاً هم تنها چیزی که ذهنشان خطور نمیکند یا جدی نمیگیرند، نگاه شرع مقدس اسلام به این عمل است؛ در حالی که از دیدگاه فقه شیعه، سقط جنین از روی عمد، حرام است و در این حکم، اختلافی میان آنها نیست و فرقی هم نیست بین این که جنین از راه مشروع ایجاد شده باشد یا نامشروع؛ همچنین بنا به اجماع فقها در حرمت سقط جنین، فرقی میان مراحل مختلف جنین نیست؛ بنابراین، پس از انعقاد نطفه و استقرار نطفه در جدار رحم که مبدأ رشد جنین است، سقط آن حرام میشود. سقط جنین، خواه قبل از دمیدن روح در جنین باشد یا بعد از آن و خواه با رضایت والدین باشد یا بدون رضایت آنها، در همة این حالات حرام است. البته ناگفته نماند بعضی فقهای شیعه سقط جنین را در مواردی مجاز دانستهاند مثل موردی که سلامتی مادر در خطر باشد یا جنین ناقص باشد یا جنین، نامشروع باشد و برای مادر عسر و عرج ایجاد کند؛ اما همین موارد مجاز هم بیدر و پیکر و بیقاعده و ضابطه نیست؛ شرط و شروط متعددی باید در کار باشد تا چنین کاری مجاز شمرده شود.
غمگنانه باید اعتراف کرد که در جامعة ما افتاده این است که قبح این کار شکسته شده و مامانخانم با خودش میگوید: «شکم خودمه، بچة خودمه اختیارش رو دارم؛ تازه هنوز هم همچین بچه نشده، کسی هم متوجه نمیشود، پس به کسی ربطی ندارد». همین مامان را اگر بگویی بچة دو سالهات را ببر توی آشپزخانه با چاقوی بزرگ دستهبلند تیزت گلویش را ببر، قبول نمیکند و میگوید مگر من «جانی»ام؛ در حالی که جانی، جانی است و فرقی نیست بین اینکه محل ارتکاب قتل، شکمت باشد یا آشپزخانهات. نشان به آن نشان که در سقط جنین غیرشرعی باید دیه داد و حتی طبق نظر بعضی فقها، گاه قصاص ثابت میشود.
#خانواده
#سقط_جنین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔸از رازهای غیبت بدانیم
✍️ الناز رحمت نژاد
● امامان(ع) دهها و یا صدها سال قبل از تولد امام مهدی(عج) می دانستند که تولد پنهانی دارد و مادرش سرور کنیزان است و پدرش ماجرای تولد پنهانی او را به همسرش نمیگوید تا مادرش کسی را با خبر نکند.
🔗 متن کامل یادداشت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✍️ نویسنده؛ موجودی اجتماعی
نویسندگی، ترکیبی از آموزش و تجربه است و تجربه ی علمی سهم مهمی در آن دارد. برای دست یافتن به اینکه «چه باید نوشت؟»، شناخت زمان و نیازها و اولویتها مؤثر است. حضور در جامعه به این شناخت کمک میکند. برای «چگونه نوشتن» نیز لازم است در سه محور کار جدی صورت گیرد: 1. آموزش؛ 2. تجربه و تمرین؛ 3. مطالعه ی آثار خوب. نکته آموزی از شیوه ی نویسندگان بزرگ و توجه به رموز جاذبه های آثار جذاب، بر توان قلمی ما نیز می افزاید. ساده نویسی نیز گامی است که برای نزدیک تر شدن به مخاطبین باید مورد توجه قرار گیرد. مطالعه ی کتاب های قصه به این موضوع کمک می کند. نوشته های تخصصی و عمومی هر کدام مخاطبینی دارد و در نوشته های عمومی باید به روان نویسی توجه داشت. مهم، کیفیت جذاب عرضه ی معارف دینی برای نسل امروز است که تقویت قلم به این هدف کمک می کند.
#آموزش
#نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌سخنی بی مقدمه با آقای گرگیچ
📝 یادآوری ۱۲ نکته تاریخی درباره معاویه
✍️ آیت پیمان
۱- معاویه از نظر نسبی، پیشینه خانوادگی بسیار ننگین و فاسدی داشت. شخصیت خانوادگی او به شدت لکه دار و خاستگاه وجودی او آشفته بود؛ به گونه ای که به چهار تن منسوب است! او خود به این واقعیت آگاه بوده و از این جهت، گرفتار ننگ و احساس حقارت بوده است.
۲- معاویه تا پایان عمر، اسلام رانپذیرفت! بلکه تظاهر به اسلام می کرد.
وقتی شنید که پدرش ابوسفیان، اسلام آورده است، ضمن سرودن اشعاری، او را سخت نکوهش کرد که با روی بر تافتن از بُتها و گرویدن به آیین محمد صلی الله علیه و آله وسلم ننگ ابدی را به دودمان بنی امیه آورده است! خود او تنها در پنج ماه آخر عمر شریف پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ، به مدینه آمد و با اکراه و به ظاهر اسلام آورد.
او بارها، خشم و دشمنی خویش را با پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ابراز و کفر خود را اظهار کرد و سرانجام نیز، آن گونه که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم خبر داده بود، در حال شرک، از دنیا رفت.
۳- هواداران و دوستان معاویه - که از معایب او آگاه بودند - برای سرپوش گذاشتن بر نقایص او، در صدد فضیلت تراشی و شخصیت سازی او برآمدند! و با جعل عناوین دروغین، مانند «خال المؤمنین» و «کاتب وحی» خواستند، برای او در افکار عمومی مسلمانان، موقعیتی دست و پا کنند!
این اقدام سیاسی هواداران أموی، از طرف اندیشمندان اهل سنّت مورد انتقاد و استهزاء قرار گرفت. به گفته ی یکی از عالمان اهل سنّت، بنی امیه برای اینکه علی علیه السلام را کوچک نمایند! معاویه را بزرگ کردند!!
🔗ادامه در افکار حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔆 خانوادهی مسجد
✍️ الناز رحمت نژاد
یادمان باشد مسجد نه مهدکودک است، نه خانه سالمندان! مسجد یعنی همه کنار هم مثل یک خانواده
● یادمان باشدمسجد نه مهدکودک است، نه خانه سالمندان! مسجدیعنی همه کنار هم مثل یک خانواده،دلسوزانه و پرازعشق ومحبت، نماز رابه جا بیاورند واز حال هم خبر بگیرند و در برنامه های باصفای مسجد مشارکت فعالانه داشته باشند.
🔗 متن کامل یادداشت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
0️⃣صفرهای آلوده!
✍️محمدجواد محمودی
در دایرهی اعداد، صفر هیچ است.
البته اگر خودش باشد و خودش...
امّا اگر کنار عددی دیگر،
مثل یک یا دو قرار گیرد،
یک میشود ده،
دو میشود بیست،
حال صفر دیگری اضافه کنیم،
ده میشود صد و ...
صفر با اینکه به تنهایی مقداری ندارد،
وقتی در کنار عددی دیگر قرار گیرد،
نه تنها بیتأثیر نیست،
بلکه آن را ده برابر میکند!
کسی که در برابر ظلم و گناه،
سکوت پیشه میکند
و به قول خودش بیطرف است،
در خیال خودش گمان میبرد هیچ کاری نکرده و از همهی گزندها حفظ شده.
اما نمیداند که خواه و ناخواه با سکوتش آن کار را تایید کرده و در عمل، صفری میشود در کنار آن.
با سکوت تو، یک میشود ده!
با سکوت او، ده میشود صد!
و با بیتفاوتی همه، صد میشود میلیاردها!
آنگاه انقدر قوی و قدرتمند شده که هیچ کس حریفش نخواهد بود.
امام حسین(علیه السلام) پیش از آنکه با شمشیرها کشته شود،
با سکوت و بیطرفی خواص به مقتل رفت!
آنهایی که برای آرامش چندروز دنیا -که به آن هم نرسیدند-
با اینکه میدانستند امام بر حق است،
سکوت کردند و خیال کردند با بیطرفی، هم به دنیا میرسند و هم دامن خود را از گناه حفظ میکنند،
اما نفهمیدند که سکوتشان، به یزید جرئت بخشید تا چنین جنایتی را رقم بزند...
⚠️مراقب صفرهای آلوده باشیم...
«تنها كسى كه همراهى او فوايد فراوانى براى يزيد و معاويه و از طرفى ضررهاى بسيارى براى اسلام و جامعه مسلمانان داشته، عبداللّه بن عمر است.
او نيز از مخالفان طرح ولايت عهدى يزيد بوده كه با گرفتن پول سكوت كرد و سكوت او آثار فراوانى داشت؛
چرا كه عبداللّه به ظاهر مردى مقدس بود و براى جامعه آن روز و مردم آن ديار الگو و نمونه بود
و افزون بر آن، به دليل پدرش نيز به او احترام مى گزاردند.
او براى سكوت خود صد هزار درهم گرفت و تا آخرين لحظه با سكوتش طرح و برنامه معاويه را تأييد كرد.»(فتح الباری: 13 / 60)
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
👈 فراخوان بزرگ (به روی چشم)؛
🔖 نخستین فراخوان ادبی با رویکرد احکام شرعی در سراسر کشور 👌👌
📌 با موضوع آموزش احکام شرعی در قالبهای ادبی و هنری و با محوریت ادبیات کودک، نوجوان و بزرگسال؛
😍🎁همراه با دهها میلیون جایزه🎁😍
👇اطلاعات بیشتر و راهنمایی ارسال آثار👇
🆔 @jameatolahkam
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴فارابی و ابنسینا؛ از «سیاستاندیشی» تا «سیاستورزی»
✍️ احمدحسین شریفی
از عجایب روزگار این است که ابونصر فارابی که عملاً از سیاست و فعالیتهای اجتماعی گریزان بود و انزوا و عزلت را میپسندید، بیشترین «اندیشهورزی» و «اندیشهنگاری» را درباب فلسفه سیاسی و اندیشه فرهنگی و اخلاقی داشت.
از جمله مهمترین آثار سیاسی و اجتماعی و فرهنگی #فارابی میتوان کتابهای زیر را برشمرد:
آراء اهل المدینه الفاضله؛ السیاسات المدنیه؛ فی الاجتماعات المدنیه؛ جوامع السیاسة؛ فصول المدنی؛ تحصیل السعادة؛ وصایا یعم نفعها؛ تلخیص النوامیس؛ کتاب الملة؛ فلسفه الافلاطون و اجزائها (که بیشتر به مباحث سیاسی افلاطون پرداخته است)؛ التنبیه علی السعاده.
این در حالی است که #ابنسینا با آنکه از دوران نوجوانی درگیر مسائل سیاسی و اجتماعی و حتی مسؤولیتهای سیاسی و وزارتی بود، اما از نظر علمی بیشتر دغدغه او مباحث فلسفه اولی و منطق و طبیعیات و الهیات بالمعنی الاعم بود؛ تا فلسفه سیاسی و اجتماعی و مسائل اخلاقی!
البته این بدان معنا نیست که ابنسینا به طور کلی از اندیشهورزی درباب حکمت عملی یعنی اخلاق و تدبیر منزل و مسائل سیاسی و مدیریتی جدا بوده است! هرگز! او آثاری ناظر به فلسفه سیاسی و اجتماعی هم از خود برجای گذاشته است.
از جمله آثار سیاسی و اجتماعی ابنسینا میتوان به منابع زیر اشاره کرد:
کتاب السیاسه؛ رسالة فی علم الاخلاق؛ دو فصل پایانی مقاله دهم از الالهیات من الشفاء
#فلسفه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 یاران سلمان رشدی از مارگارت تاچر تا مکرون
✍️ هاشم کامکار، استاد دانشگاه
درست زمانی که پس از انقلاب اسلامی ایران توجه جوانان غربی خصوصا در کشورهای انگلیس و فرانسه به جاذبههای اسلام و سخنان انقلابی امام خمینی(ره) و پیام انقلاب اسلامی مردم ایران جذب شده بود؛ مقامات آمریکائی و انگلیسی پروژههای متعددی را برای توقف گسترش اندیشههای نوین انقلاب اسلامی آغاز کردند.
یکی از این پروژهها نوشتن کتاب آیات شیطانی بود.
آنها با امضاء قراردادی جذاب و فریبنده با سلمان رشدی ملعون بخت برگشته، توانستند او را راضی کنند که کتابی به نام آیات شیطانی بنویسد و در آن در قالب یک رمان به مقدسات بیش از یک میلیارد مسلمان اهانت نماید و به رشدی قول حمایت از او و انتشار گسترده ی کتابش را دادند.
دولتمردان انگلیس به خوبی میدانستند پس از انتشار این رمان به دلیل اهانتهای مکرر به ساحت مقدس حضرت محمد(ص) و همسران و نزدیکانش قطعا مسلمانان بر افروخته خواهند شد. اما آنها با علم به این موضوع، برای تخریب چهرهی اسلام و پیامبرش همهی خسارتها و عواقب کار را پذیرفتند و خود را برای حداکثر چند هفته اعتراضات وسیع مسلمانان آماده کردند. و چون ابتدا مردم کشورهای هند و پاکستان از محتوای این کتاب آگاه شدند در روزهای نخست، اوج تظاهرات مردمی نیز در همین کشورها بود و طی حدود سه ماه بیش از ۱۵ نفر در تظاهرات مردمی در این کشورها کشته و صدها نفر زخمی شدند. و البته غربیها انتظار اینچنین تظاهرات و مخالفتهای پرشوری را در این ابعاد نداشتند. وقتی برای اولین بار در اروپا نسخه انگلیسی این کتاب منتشر شد تمام نهادهای اسلامی در انگلستان و اروپا از دولت خانم تاچر خواستند که طبق قانون عدم توهین به مقدسات جلوی انتشار بیشتر این کتاب گرفته شود و نسخههای چاپ شده نیز از بازار جمعآوری شود.
ولی دولت تاچر اعلام کرد که این قانون در مورد مقدسات دین مسیحیت است و با این استدلال هیچ اقدامی انجام نشد.
تا اینکه موضوع در ایران مطرح شد و امام خمینی(ره) باید نهایتا تصمیمی میگرفتند و ایشان هم طبق حکمی که هم اهل سنت و هم شیعیان در آن اتفاق نظر دارند دستور اعدام نویسنده و ناشران آگاه از متن کتاب را صادر کردند.
حالا جالب است امروز که چاقو در چشم و گلوی نویسندهی کتاب فرو رفته است، سران کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه انگار یادشان رفته که چه کسانی در ابتدا این فتنه را آگاهانه آغاز کرده و زندگی ۱۶ نفر مسلمان و این موجود مفلوک بخت برگشته را نابود کردهاند.
و چقدر حق به جانب امروز با گرفتن چهرهای انسان دوستانه با سلمان رشدی که چاقو در چشم و گردنش فرو رفته، اظهار همدردی میکنند و مکرون هم اخیرا به این شقی مجروح در بیمارستان پیغام داده: ما تا آخر در کنارت هستیم.
کدام زندگی و کدام آخر؟ در حالی که سلمان رشدی در حال دست و پنجه نرم کردن با بیماری است، به روزی فکر میکند که به خاطر جذابیت پوندهای انگلیسی وارد این بازی خطرناک شده است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔍 مقام محمود
واژه «محمود» از ریشه «حمد و به معنای «ستایش شده» است و عبارت «مقام محمود» علاوه بر زیارت عاشورا در قرآن و زیارت جامعه کبیره هم ذکر شده است: در قرآن از جمله مقاماتی که برای پیامبر(ص) وعده داده شده است، مقام محمود است. خداوند در سوره اسراء میفرماید: وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَىٰ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا؛ و پاسی از شب را برای عبادت و بندگی بیدار باش که این افزون [بر واجب،] ویژه توست، امید است پروردگارت تو را [به سبب این عبادت ویژه] به جایگاهی ستوده برانگیزد. (اسراء،۷۹)
در زیارت عاشورا درباره امام حسین(ع) آمده است: و أَسْأَلُهُ أَنْ یُبَلِّغَنِی الْمَقَامَ الْمَحْمُودَ لَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ؛ و از خدا درخواست میکنم که مرا به مقام ستودهای که برای شما نزد خداست، برساند.
در زیارت جامعه کبیره درباره همه معصومین(ع) آمده است: وَلَكُمُ الْمَوَدَّةُ الْواجِبَةُ، وَالدَّرَجاتُ الرَّفِيعَةُ، وَالْمَقامُ الْمَحْمُودُ، وَالْمَكانُ الْمَعْلُومُ عِنْدَاللّٰهِ عَزَّوَجَلّ؛ و برای شماست مودّت واجب و درجات بلند و مقام پسندیده و جایگاه معلوم نزد خدای عزّوجل.
خداوند در قرآن، محمود بودن مقام پیامبر را مطلق آورده و به هیچ قیدی مقید نکرده است. از این اطلاق برداشت شده است که مقام مذکور، مقامی است که هر کسی آن را میپسندد و همگان آن را ستایش میکنند. به همین جهت آن مقام را به مقامی تفسیر کردهاند که همه مخلوقات، صاحب آن مقام را ستایش میکنند و آن مقام شفاعت کبرای رسول خدا(ص) است که روز قیامت در آن مقام قرار میگیرد. روایات وارد شده در تفسیر این آیه از طریق شیعه و سنی همه بر این معنا دلالت دارند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#کوتاه_نوشت
نقد، قند است؛ اگر پذیرا باشیم!
انتقاد، انتقام نیست؛ اگر منصف باشیم...
✍️ محمدجواد محمودی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ تحلیل رحیم پور ازغدی درباره اربعین
🔆 اربعین تبلور عدالتخواهی
🔅کار رسانههای غربی سانسور اربعین است
بزرگترین گردهمایی جهانی در سال ۹۴ با حضور ۲۲ میلیون نفر در راهپیمایی اربعین برگزار شده است؛ البته برای اینکه نام امام حسین در صدر آمار جهانی قرار نگیرد عدهای گفتند که در هند هم چنین تجمعی برگزار شده است.
مسئلهای که مهم است این است که امام حسین(ع) حج را ناقص گذاشت و به کربلا رفت و این در حالی است که همه در منا گوسفند قربانی میکردند، اما امام حسین گفت ما میخواهیم خودمان را قربانی کنیم.
حجی که نقطه مقابل ظلم و جور نباشد حج نیست با این وجود میتوان گفت حج امام حسین، چون با هدف مبارزه با ظلم و جور ناقص ماند حج است.
در این ایام ۷۰۰ میلیون وعده غذا بین زائران اربعین توزیع میشود که بخش عمدهای از این اطعام نیز توسط مردم فقیر و متوسط رو به پایین عراق انجام میشود با این اوصاف میتوان گفت ما نه تنها در هیچ کجای این دنیا چنین صحنههایی را ندیده ایم حتی آنها را هم نشنیده ایم به هر روی امروز در همه جای دنیا رقابت برای خوردن بوده، اما در ایام اربعین رقابت بر سر خوراندن است.
باید فرهنگ شیعیان عراق که در مسیر اربعین شاهد آن هستیم و دوران دفاع مقدس نیز در بین رزمندگان وجود داشت در کشورمان نیز رواج یابد و این یک نگاه اخلاقی و ارزشی است که باید جهانی شود.
اربعین تبلور عدالتخواهی و اخلاق است و از طرفی در این تجمع ما شاهد متکثرترین تجمع مذهبی جهان هستیم؛ به گونهای از ادیان مختلف اعم از مسیحی، زرتشتی، ایزدی و مارکسیستها و حتی خوارج که دشمنان امیر المومنان بودند در این راهپیمایی شرکت میکنند بنده خودم در راهپیمایی اربعین دو هیئت مارکسیست را دیدم که آنها هم میگفتند ما هم همین را میگوییم، چون در راهپیمایی اربعین شاهد یک اجتماع بی طبقه هستیم.
در مراسم راهپیمایی اربعین بزرگترین سانسور رسانهای تاریخ اتفاق میافتد به گونهای که در رسانههای غربی حتی یک گزارش خبری دو دقیقهای از این مراسم پخش نمیشود، ولی اگر چند نفر در ایران تجمع کنند بلافاصله خبر آن را پخش میکنند.
سوال این است که آیا حضور ۲۲ میلیون نفر جمعیت در راهپیمایی اربعین ارزش نشان دادن یک عکس را ندارد؛ البته این رویکرد هم در مورد تشییع امام خمینی و شهید سلیمانی هم اتفاق افتاد، چون اگر اینها بخواهند چنین اجتماعاتی را رسانهای کنند مردم دنیا خواهند پرسید که اینها مگر چه کسی بوده اند و چه کرده اند؟
#اربعین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻بررسی نزاع کریمی و معاونیان
✍️ علی بهاری، نویسنده حوزوی در وقایع روز نوشت:
با گذشت چند روز از دعوای کریمی – معاونیان و هتاکیهای دوطرفه، اکنون اندکی آرامش برقرار شده و فرصت خوبی است این نزاع رسانهای را بدون جانبداری بررسی کنیم و ببینیم کدام راست میگوید و کدام نه و شاید هم هر دو اشتباه میکنند!
ماجرا با یک وضعیت اینستاگرامی از علی کریمی آغاز شد. او نوشته بود: «میلیاردها تومان خرج نذری میکنیم و در پایان آرزوی شفای بیماری را داریم که به خاطر نداشتن پول درمان، میمیرد» بعد از انتشار این وضعیت حامدرضا معاونیان، منبری معروف مشهد در جلسه عزای امام حسین علیه السلام و بر فراز منبر به آن واکنش نشان داد. او کریمی را با الفاظی، چون نادان، احمق و ... خطاب کرد و گفت: «ما برای شفای بیماران سفره پهن نمیکنیم. این نذریها به خاطر محبت به خاندان پیامبر است. اگر بیماران را شفا دادند که بسیار عالی و اگر هم ندادند باز هم گلهای نداریم.»
واکنش تند این خطیب با واکنش متقابل علی کریمی مواجه شد و او هم الفاظی برابر با آن چه خطیب گفته بود به او تحویل داد! در این باره نکات زیر گفتنی است:
1. نذری دادن با کمک کردن به فقیران و بیماران بینوا، منافاتی ندارد. چه بسیار هیئتهایی که در انتهای مراسم پول جمع میکنند برای مستمندان و چه بسیار هیئتهایی که سفرهشان برای فقیران پهن است و آنان به برکت دستگاه سید الشهدا، گاهی طعم غذاهای دور از دسترسی، چون گوشت و مرغ! را میچشند.
2. علی کریمی احتمالا منظور بدی نداشته است. عکسهای حضور او پای دیگ نذری در سالهای پیش خود گواه همین مسئله است. شاید خواسته بگوید میتوان نذریها را هدفمند و در راههای نیک دیگر هزینه کرد. البته لحن و جملهبندیاش طوری است که انگار از بیخ و بن با نذری مخالف است. او در این زمینه کسی را نباید ملامت کند جز خودش که امیر مومنان فرمود کسی که خود را در موضع تهمت قرار میدهد نباید کسی را که به او بدگمان میشود سرزنش کند.
3. بر فرض علی کریمی مخالف دستگاه سید الشهدا و عزاداری باشد – که نیست – آیا راه مقابله با یک وضعیت اینستاگرامی، فحاشی و بددهنی بر فراز منبر رسول خداست؟ آیا نمیشد با لحنی ملایمتر و همراه با احترام و تکریم، سخن نادرست را نقد کرد و دلیلش را به چالش کشید و روشنگری کرد؟ همانگونه که اگر زنان پیامبر کار زشتی کنند از کار زشت مردم کوچه و بازار زنندهتر است، بددهنی و فحاشی اگر از سوی روحانیت باشد زشتتر و ناپذیرفتنیتر است و البته اثر بدش ماندگارتر!
4. این ماجرا سر یک زخم کهنه را هم باز کرد. زخم ناروا بودن نقد دستگاه عزاداری سید الشهدا علیهالسلام. در سالهای اخیر – و هر چه جلوتر آمدهایم اوضاع بدتر شده – عدهای از مداحان، خطیبان، سینهزنان و گریهکنان پشت سر امام حسین پنهان شده و راه را بر نقد و اصلاح دستگاه عزای ایشان بستهاند. بعضی از این عزیزان، سوگواری برای امام حسین را مساوی با خود ایشان میدانند و چون امام، عاری از خطاست دستگاه منتسب به او را هم خطاناپذیر میدانند و هرگونه نقد و نصیحتِ مشفقانه یا مغرضانه را به تندی سرکوب میکنند و در این تقابل، هیچ خط قرمز اخلاقیای را به رسمیت نمیشناسند.
اگر از سوی این جماعت به بیاعتقادی و دشمنی با دستگاه سید الشهدا متهم نشوم میخواهم بگویم میتوان برای نذریها طرحی نو در انداخت و کارهای دیگر کرد. مثلا هیچ لزومی ندارد مسجدِ منطقه مرفهنشین هر شب شام بدهد. میتوان هزینه شامِ این مساجد و هیئتها را در مناطق فقیرنشین توزیع کرد. میتوان در شبهای محرم، پویشِ «جهیزیههای حسین» راه انداخت و به صدها هزار دختر عقدبسته که به خاطر فقر نمیتوانند به خانه شوهر بروند جهیزیه داد و زندگیشان را سامان بخشید. میتوان پویش «شفای عباس» راه انداخت و با پول پذیراییهای مفصل برخی هیئتها، داروی بیماران خاص را خرید و اشکی از گونه بچههای دردمندشان برداشت. اثر تربیتی «جهیزیه حسین» و «شفای عباس» اگر از قیمه و قرمه تاسوعا و عاشورا بیشتر نباشد کمتر نیست.
5. ممکن است بگویید بند چهار با یک منافات دارد. خیر، بند یک مربوط به هیئتهای مناطق فقیرنشین است و بند چهار مربوط به هیئات مناطق متوسط و مرفه. اگر میخواهیم غذای متبرک به مردم بدهیم چای و قند و آب جلسه امام هم متبرک است و به اندازه قیمه و قورمه و زرشکپلویش شفابخش. اما اگر بنا بر رقابت با دیگر هیئتها بر سر کیفیت غذاست آن سخن دیگری است.
6. شیعه به اندازه کافی دشمن دارد و دشمنانش هم به اندازه کافی پول و رسانه و انگیزه برای زدنش. بهتر است بر سر مشترکاتمان وحدت داشته باشیم و اختلافات را با منطق و عقلانیت حل کنیم. وقتی مسلمانان با اهل کتاب به وحدت فراخوانده شدهاند جایگاه همکیش مشخص است. هر چه باشد اختلاف کریمی – معاونیان از مسلمان – مسیحی بیشتر نیست!
#نقد_و_نظر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 لحظاتی کمتر دیده شده از ارادت ویژه مرحوم آیت الله ناصری(ره) نسبت به رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنهای
🆔 @rasanewsagency
#تسلیت
◼️ گوهر کمیاب دیگری از دست رفت
✔️اخلاق رمز حیات انسانهای بزرگ است و سرانجام نیک، پاداش همهی خوبیهای اکتسابی.
#آیت_الله_ناصری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#اصطلاحات_بین_الملل
📌اتحادیه فرانسه (French Union)
✍️ محمد ملک زاده
فرانسه از سده 16 تا نیمه قرن 20 میلادی (تا دهه ۱۹۶۰م) بر بخش های وسیعی از کشورهای جهان تسلط داشت و آن سرزمینها را به عنوان مستعمره به زور تحت سلطه خویش درآورده بود. بطوری که در سدههای ۱۹ و ۲۰ میلادی فرانسه پس از بریتانیا دومین امپراتوری بزرگ جهان به شمار می رفت. در فاصله دو جنگ جهانی (سالهای ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۹) امپراتوری استعماری فرانسه بیش از ۱۲٬۳۴۷٬۰۰۰ کیلومتر مربع را دربر میگرفت. چنانچه به این مساحت، بخش های اروپایی فرانسه را نیز ضمیمه کنیم کل مناطق تحت استعمار فرانسه مساحتی بالغ بر ۱۲٬۸۹۸٬۰۰۰ کیلومتر مربع یعنی ۸٫۶ درصد مساحت جهان خواهد شد.
پس از پایان جنگ جهانی دوم با به راه افتادن جنبشهای ضد استعماری در مناطق مختلف تحت اشغال استعمارگران اروپایی، استعمارگران ابتدا به قتل عام و سرکوب شدید استقلال طلبان پرداختند اما در نهایت با تشدید این جنبش ها کم کم مجبور به موافقت با استقلال مناطق تحت اشغال گردیدند. بر این اساس در ۲۷ اکتبر ۱۹۴۶ قانون اساسی جمهوری چهارم فرانسه، اتحادیه فرانسوی را بنا نهاد که تا سال ۱۹۵۸دوام آورد.
هدف از تشکیل اتحادیه فرانسه، بازتعریف روابط فرانسه با مستعمرات این کشور و ایجاد تغییراتی در سیستم امپراتوری استعماری قدیمی فرانسه بود.
گرچه با تاسیس اتحادیه فرانسه در سال 1946 ادعا می شد که هیچ مستعمره فرانسوی وجود نخواهد داشت، اما مناطق تحت اشغال همچنان از استقلال و آزادی کافی برخوردار نبودند. در طرح جدید، کلان شهر فرانسه و سرزمین های ماوراء بحار با هم ترکیب شده و یک اتحادیه فرانسوی تحت یک دولت واحد فرانسوی را ایجاد کردند.
اتحادیه فرانسه از یک رئیس، یک شورای عالی و یک مجمع تشکیل می شد. رئیس جمهور، رئیس کل اتحادیه بود و مجمع اتحادیه از شورای جمهوری ، مجلس ملی و مجامع منطقهای سرزمینها و بخشهای ماوراء بحار عضویت داشت، اما در نهایت هیچ قدرتی نداشت. مناطق استعماری دارای نمایندگی بودند، اما تمام قدرت در پارلمان فرانسه باقی ماند و بنابراین قدرت به صورت متمرکز بود. مستعمرات دارای مجامع محلی بودند، اما فقط قدرت محلی محدودی داشتند.
در خلال جنگ الجزایر کم کم به مناطق اجازه داده شد تا حکومت محلی خود را توسعه دهند و در نهایت استقلال خود را به دست آورند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻 مسئول هستید اگر به من تذکر ندهید
آیت الله نائینی با اشخاصی چون آقا سید جمال الدین گلپایگانی، آقا سید محمد شاهرودی، آقا شیخ موسوی خوانساری و... در شبانه روز دو مرتبه در مسائل علمی به تبادل نظر می پرداخت و علاقه مند بود شاگردانش از جهت علم و تقوا ممتاز و نخبه بار آیند و از این روی این افراد و عده ای دیگر به مقام والای فقاهت و مرجعیت رسیدند.
آن فقیه سترگ با آقا سید جمال الدین گلپایگانی و سید عبدالغفار مازندرانی(امام جماعت مسجد بزرگ هندی نجف) خلوت میکرد و به این دو نفر گوشزد مینمود: «شما نزد خداوند مسئول هستید اگر از من خطایی سر بزند به من تذکر ندهید و مرا از هواها و لغزشها متوجه نسازید و چشمپوشی کنید.»
#اخلاق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN