🔴جایگاه اخلاق در اندیشه فلسفی زنون سیتیونی
🖊احمدحسین شریفی
🔶زنون سیتیونی(۳۳۵-۲۶۴قم)، بنیانگذار مکتب رواقی، در دو تشبیه معنادار و زیبا، اهمیت و جایگاه اخلاق و منطق و طبیعیات را چنین بیان میکرد:
«فلسفه همچون باغي است كه در آن منطق ديوار است و طبيعيات درختان و اخلاق ميوه؛ يا مانند تخم مرغي است كه در آن منطق پوست و طبيعيات سفيده و اخلاق زرده است.»
#اخلاق
#فلسفه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
روبرت کارتر، روزنامهنگار اتریشی:
توهین به همجنسگرایان= همجنس گراستیزی
توهین به یهودیت= یهودستیزی
توهین به رنگینپوستان= نژادپرستی
توهین به اسلام= آزادی بیان!
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴از «شلختهپوشی» تا «برهنگی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
لباس و نوع پوشش به عنوان یکی از «نمودها» و «نمایشهای» هویت اجتماعی و ذهنیت فرهنگی مردم، نقش مهمی در فهم تغییرات فکری و فرهنگی و اجتماعی دارد. به همین دلیل اولیای دین نیز در این زمینه حساسیتهای فراوانی داشتند و در آیات و روایات فراوان در این زمینه سخن گفته شده است.
در سالهای اخیر شاهد بودیم که برخی از جوانان و حتی میانسالان با لباسهای شلخته و پاره و چروکیده در جامعه حاضر میشدند و در ادامه این شلختهپوشی جای خود را به لاابالیگری پوششی داد. تا جایی که هماکنون به وفور شاهدیم که افراد نه چندان کمی با لباسهای پاره و شلخته و حتی لباسهای زیر مردانه در امکان عمومی مثل پاساژها، پارکها، و حتی مساجد! حاضر میشوند. لباسهایی که پیشتر صرفاً در محیط خانه و در جمع محرمان نزدیک یا در محیطهای بسته ورزشی و امثال آن پوشیده میشد و هیچ زن یا مردی حتی به هنگام باز کردن درب خانه یا جارو زدن جلوی خانه با چنین لباسهایی نمایان نمیشد.
این نوع پوشش از نوعی به همریختگی مرزهای میان «خانه» و «خیابان» و «حریم خصوصی» و «حریم عمومی» حکایت میکند. این مرزشکنی از «شلختهپوشیهای» دهه هفتاد و هشتاد شروع شد و در دهه نود و در آغاز قرن پانزدهم به نوعی «لاابالیگری پوششی» رسیده است! و اگر تدبیر درستی به کار گرفته نشود به زودی شاهد «پوششگریزی» و بالاترین سطح «برهنگی» هم خواهیم بود.
شیوع این نوع مرزشکنیهای فرهنگی میتواند بسیاری از نهادهای بنیادین اجتماعی مثل نهاد خانواده و نهاد تعلیم و تربیت و نهاد فرهنگ را دچار دگرگونیهای بنیادین کند. دگرگونیهایی که لزوماً در راستای کمال و سعادت آدمیان نخواهد بود. بلکه به تعمیق ابعاد حیوانی و نفسانی و شهوانی آن هم در گستره اجتماعی دامن خواهد زد.
برخلاف برخی تحلیلها به اعتقاد این بنده به طور قطع این سطح از شلختهپوشی و لاابالیگریی پوششی را هرگز نمیتوان نشانه همراهی و همدلی با تهیدستان و کارگران و طبقه محروم جامعه دانست. همچنین هرگز نمیتوان آن را نشانهای از مخالفت با مصرفگرایی و تجملگرایی یا مبارزه با مد و مدگرایی تلقی کرد!
با توجه به نکتهای که در صدر این نوشتار آوردم، باید دید که چه تغییراتی در بنیانهای فرهنگی و اخلاقی و اعتقادی جامعه در جریان است که خود را در قالب «راحتپوشی در اماکن عمومی» و «آزادپوشی در مجامع عمومی» و به تعبیر دقیقتر نوعی «شلختهپوشی» و «لاابالیگری پوششی» نمایان میکند.
آیا تهاجم فرهنگی غرب و ترویج سبک زندگی غربی توانسته است تا این سطح تغییرات اجتماعی و فرهنگی ایجاد کند؟
آیا این سبک از رفتار، واکنشی دربرابر «فرایند رسمی کردن رفتارهای اجتماعی» و نشانهای از «رسمیتزدایی» و مبارزه با «نُرمهای اجتماعی» است؟
آیا نمیتوان این رفتارها را نشانه نوعی «خودگرایی» و «خودخواهی» عمیق و نهفته در ذهن و دل عدهای از مردم دانست؟ به گونهای که هیچ ارزشی برای هنجارهای اجتماعی و به طور کلی «دیگران» قائل نیستند و یک تلقی خودمحورانه و خودخواهانه نسبت به اماکن عمومی هم دارند؟
#حجاب
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴 به «کارهای گران» مرد «کار دیده» فرست
مصلح الدین #سعدی شیرازی در باب هفتم گلستان درباره لزوم سپردن کارهای بزرگ به مردان مجرب و میدان دیده و کارآزموده، حکایتی زیبا را نقل میکند:
🔻سالی از بلخ بامیانم سفر بود و راه از حرامیان پر خطر. جوانی به بدرقه همراه من شد سپرباز چرخانداز سلحشور بیشزور که به ده مرد توانا کمان او زه کردندی و زورآوران روی زمین پشت او بر زمین نیاوردندی ولیکن چنان که دانی متنعم بود و سایه پرورده نه جهاندیده و سفرکرده. رعد کوس دلاوران به گوشش نرسیده و برق شمشیر سواران ندیده.
نیفتاده بر دست دشمن اسیر
به گردش نباریده باران تیر
اتفاقاً من و این جوان هر دو در پی هم دوان. هر آن دیوار قدیمش که پیش آمدی به قوّت بازو بیفکندی و هر درخت عظیم که دیدی به زور سرپنجه بر کندی و تفاخرکنان گفتی:
پیل کو تا کتف و بازوی گردان بیند
شیر کو تا کف و سر پنجهٔ مردان بیند
ما در این حالت که دو هندو از پس سنگی سر بر آوردند و قصد قتال ما کردند. به دست یکی چوبی و در بغل آن دیگر کلوخ کوبی. جوان را گفتم چه پایی:
بیار آنچه داری ز مردی و زور
که دشمن به پای خود آمد به گور
تیر و کمان را دیدم از دست جوان افتاده و لرزه بر استخوان.
نه هر که موی شکافد به تیر جوشنخای
به روز حملهٔ جنگاوران بدارد پای
چاره جز آن ندیدیم که رخت و سلاح و جامهها رها کردیم و جان به سلامت بیاوردیم.
به کارهای گران مرد کار دیده فرست
که شیر شرزه در آرد به زیر خمّ کمند
جوان اگر چه قوی یال و پیلتن باشد
به جنگ دشمنش از هول بگسلد پیوند
نبرد پیش مصاف آزموده معلوم است
چنان که مسألهٔ شرع پیش دانشمند
#تجربه
#سعدی
eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷عظمت آفرینش
🔻تمام ستارگانی را که در شب و با چشم غیر مسلح میتوانیم ببینیم، در این ویدئو نشان داده شدهاند.
🔸ما فقط ۰.۰۰۰۰۰۴ درصد از ستارههای کهکشان «راه شیری» را میتوانیم ببینیم!
🔸این در حالی است که دانشمندان تخمین زدهاند که حدود «دو تریلیون» کهکشان وجود دارد!
🔹و چقدر احمقاند کسانی که آفرینش آسمان و زمین را بیهدف و بدون برنامه میپندارند!
وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَاعِبِينَ
و ما خلَقْنَاهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ (دخان، ۳۸-۳۹)
و آسمانها و زمين و آنچه را كه ميان آن دو است به بازى نيافريدهايم. آنها را جز به حق نيافريدهايم ليكن بيشترشان نمىدانند.
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴جنگیری و احضار روح شغل جدید برخی از روحانینمایان
🔶بعد از دورههای آموزشی #تنجیم_طبی و ادعای ساماندهی همه ابعاد سبک زندگی از طریق حالات افلاک و #نجوم و بعد از ادعای درمان همه بیماریهای جسمی و روحی از طریق ارتباط با ستارگان و موجودات ماورائی، اکنون نوبت به برگزاری دورههای آموزشی جنگیری و احضار ارواح توسط برخی از مدعیان طلبگی و ملبسان به لباس روحانیت رسید!
🔷یکی از مدعیان که خود را «حجت الاسلام ...» معرفی کرده است، ذیل پوستر بالا، مدعی برگزاری دورههای آموزشی با سرفصلهای زیر شده است:
📛 علم ابجد؛ ... علم نجوم ؛ احضار جن؛ و احضار روح
💳 هزینه دوره هم براي هر نفر 500 هزار تومان
اطلاعات مورد نیاز هم:
✅ تصویر کارت طلبگی
✅ اسم مستعار شخص
✅ فیش واریزی
🔷به راستی مدیران حوزههای علمیه تا کی بنای بر سکوت و نادیده گرفتن چنین رفتارهای شنیعی به نام حوزه و روحانیت را دارند؟
🔷آیا به تبعات اجتماعی و فرهنگی و دینی چنین اقداماتی از سوی عدهای از روحانیان، واقف هستند؟
🔷آیا میدانند که هر کدام از اینها مشغول آموزش دادن دهها و بلکه صدها طلبه دیگر هستند؟!
#تنجیم
#تنجیم_طبی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
احمدحسین شریفی
🔴جنگیری و احضار روح شغل جدید برخی از روحانینمایان 🔶بعد از دورههای آموزشی #تنجیم_طبی و ادعای سامان
این اعلام خطری بود که سال گذشته توسط استاد شریفی بیان شد. و متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت!
اکنون شاهد شیوع گستردهتر این پدیده شوم در میان عدهای از طلاب جوان هستیم!
محض نمونه به اطلاعیه زیر توجه کنید
👇👇👇
🔻باز هم خطاب به بزرگان حوزه عرض میکنم:
سر چشمه شاید گرفتن به بیل
چو پر شد نشاید گذشتن به پیل
#تنجیم
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴خاطرات شنیدنی آیتالله جوادی آملی از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲
⭕️ تا وقتی فقط «ایرانی» بودیم، هرچه میگفتند، میگفتیم: «چشم»
⭕️وقتی «امام» و «دین» و «حسینیه» به میدان آمد، هرچه ما میگفتیم آنها گفتند «چشم!»
#امام_حسین
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ابوعبید جوزجانی و تدوین کتاب شفاء
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از توفیقات ابنسینا بهرهمندی از شاگردی همچون ابوعبید جوزجانی بود. وی از سال ۴۰۰ تا پایان عمر ابنسینا همواره ملازم و همراه و مشوق او بود. بسیاری از تولیدات علمی ابنسینا مرهون تشویقها و حمایتها و خدمات ابوعبید جوزجانی بود.
فی المثل وقتی که همدان ناامن شد و ابنسینا تحت تعقیب تاج الملک قرار گرفت. مدتی در خانه یکی از شیعیان به نام ابوغالب عطار پنهان شد. ابوعبید جوزجانی از همین فرصت استفاده کرد و از ابنسینا خواست تا کتاب شفاء را تکمیل کند. خود جوزجانی دراین باره میگوید:
«و در سرای ابوغالب عطار پنهان میزیست و من از وی به پایان رساندن کتاب شفاء را خواستم. وی ابوغالب را بخواند و ازو کاغذ و دوات خواست و وی آنها را آورد و شیخ در نزدیک به بیست جزء به مقدار هشتیک رؤس مسایل را نوشت و دو روز ماند تا اینکه رؤس مسایل را نوشت و کتابی نزد او نبود و اصلی نداشت که بدان رجوع کند بلکه همه را از یاد خود و از دل خود مینوشت. سپس این جزوهها را رو به رو گذاشت و کاغذ برداشت و بر مسأله مینگریست و شرح آن را مینوشت و در هر روز پنجاه ورقه مینوشت تا آنکه به همه طبیعیات و الهیات رسید به جز کتاب حیوان و به منطق آغاز کرد و دو جزو از آن نوشت»
#ابنسینا
#فلسفه
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷معرفی یک نرمافزار:
موتور ترجمه ماشینی ترگمان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻هر چند واضح است که برای فهم یک متن، هرگز نمیتوان به ترجمههای ماشینی اکتفا کرد اما به منظور سهولت و سرعت، برخی مواقع به ناچار نیازمند مراجعه به موتورهای ترجمه ماشینی هستیم. از مشهورترین این موتورها که مورد استقبال بسیاری از کاربران ایرانی قرار گرفته است موتور ترجمه گوگل است.
در عین حال، برخی از متخصصان و محققان ایرانی نیز با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر موتوری را طراحی کردهاند که در مواردی قابلیتها و دقت آن در از موتور ترجمه گوگل بیشتر است:
موتور ترجمه ماشینی ترگمان
targoman.ir
🔻مراجعه به این موتور را در کنار و یا حتی به جای مراجعه به موتور ترجمه گوگل به علاقمندان توصیه میکنم.
🔻البته باز هم تأکید میکنم که برای یک ترجمه دقیق هرگز نمیتوان به ترجمههای ماشینی اکتفا کرد؛ اما از اقتضائات دنیای سهولت و سرعت هم نمیتوان چشمپوشی کرد😂
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نقد و آسیبشناسی تنجیم طبی و طبابت فلکی
🔹متاسفانه در سالهای اخیر شاهد اوجگیری جریانهای شبهعلمی و خرافی در بین برخی طلاب و پژوهشگران عرصه طب سنتی - اسلامی هستیم، این جریانها با چنگاندازی به میراث خرافی یونان باستان، و با استنادهای بیضابطه به مرویات طبی، و با روشهای غیر علمی و اثبات نشده، مدعی درمان امراض جسمی و روحی شدهاند و از همین طریق مبالغ هنگفتی را بابت آموزش و درمان از مردم اخذ کردهاند و به نام اهل بیت(ع)، خرافات یونان باستان را ترویج و به آن رنگ اسلامی زدهاند.
متن پیش رو سلسله یادداشتها و نقدهای استاد احمدحسین شریفی در موضوع تنجیم طبی میباشد که در کانال وزین ایشان ( Ahmadhoseinsharifi@ ) در شهریور ماه ۱۴۰۰ در قالب چند یادداشت منتشر شده است. واحد پژوهشی موسسه طبنا با توجه به ارزشمند بودن این نقدها و ضرورت مقابله با جریانات خرافی و شبهعلمی، تمام یادداشتها را در قالب یک متن واحد گردآوری و منتشر کرده است. برای آگاهی بیشتر به سایت موسسه طبنا مراجعه کنید👇👇
http://tebona.ir/1557
#تنجیم
#تنجیم_طبی
#نجوم
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴فارابی و ابنسینا؛ از «سیاستاندیشی» تا «سیاستورزی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از عجایب روزگار این است که ابونصر فارابی که عملاً از سیاست و فعالیتهای اجتماعی گریزان بود و انزوا و عزلت را میپسندید، بیشترین «اندیشهورزی» و «اندیشهنگاری» را درباب فلسفه سیاسی و اندیشه فرهنگی و اخلاقی داشت.
از جمله مهمترین آثار سیاسی و اجتماعی و فرهنگی #فارابی میتوان کتابهای زیر را برشمرد:
آراء اهل المدینه الفاضله؛ السیاسات المدنیه؛ فی الاجتماعات المدنیه؛ جوامع السیاسة؛ فصول المدنی؛ تحصیل السعادة؛ وصایا یعم نفعها؛ تلخیص النوامیس؛ کتاب الملة؛ فلسفه الافلاطون و اجزائها (که بیشتر به مباحث سیاسی افلاطون پرداخته است)؛ التنبیه علی السعاده.
این در حالی است که #ابنسینا با آنکه از دوران نوجوانی درگیر مسائل سیاسی و اجتماعی و حتی مسؤولیتهای سیاسی و وزارتی بود، اما از نظر علمی بیشتر دغدغه او مباحث فلسفه اولی و منطق و طبیعیات و الهیات بالمعنی الاعم بود؛ تا فلسفه سیاسی و اجتماعی و مسائل اخلاقی!
البته این بدان معنا نیست که ابنسینا به طور کلی از اندیشهورزی درباب حکمت عملی یعنی اخلاق و تدبیر منزل و مسائل سیاسی و مدیریتی جدا بوده است! هرگز! او آثاری ناظر به فلسفه سیاسی و اجتماعی هم از خود برجای گذاشته است.
از جمله آثار سیاسی و اجتماعی ابنسینا میتوان به منابع زیر اشاره کرد:
کتاب السیاسه؛ رسالة فی علم الاخلاق؛ دو فصل پایانی مقاله دهم از الالهیات من الشفاء
#فلسفه
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
مسأله «سنخهای روانی» و رفتارشناسی معصومان(ع).pdf
179.1K
🔷مسأله سنخهای روانی و رفتارشناسی معصومان(ع)
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻عدهاي از مدعیان روشنفکری ديني و معنوي در کشور ما، چند صباحي است که با تمسک به مسأله سنخهاي رواني در روانشناسي نوين، مدعي شدهاند که اختلافات رفتاري و اقدامات به ظاهر متفاوتي که از سوي امامان معصوم انجام ميگرفته است را بايد به حساب تنوع سنخهاي رواني آنها گذاشت.
اينکه امام حسن(ع) با معاويه پيماننامه صلح ميبندند ولي امام حسين(ع) عليرغم علم به شکست، اقدام به جهاد و مبارزه با يزيد ميکند، علتي جز سنخهاي رواني متفاوت آنها نداشته است. امام حسين چنين روحيهاي داشت که هرگز و به هيچ قيمتي نميتوانست زيربار زور برود. بنابراين، اين سخن غلطي است که «اگر امام حسن جاي امام حسين بودند مثل امام حسين عمل ميکردند و بالعکس» يا «اگر امام رضا(ع) جاي امام صادق(ع) ميبودند مثل امام صادق عمل ميکردند»
🔻استاد شریفی در این نوشتار کوتاه، ضمن طرح این مسأله، به آن پاسخ داده است.
موجب امتنان خواهد بود که خوانندگان فرهیخته دیدگاه خود را درباره نوشتار کنونی برای ما ارسال کنند.
#سنخهای_روانی
#روشنفکری
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴محبوبترین امور نزد خدای متعال
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
افزون بر ادعیه صحیفه سجادیه و کتاب افتخارآمیز رسالة الحقوق، حکمتهای فراوانی از #امام_زینالعابدین(ع) به دست ما رسیده است که درباره هر کدام از آنها میبایست کتابها نوشته شود و از ابعاد مختلف مورد تحلیل قرار گیرند.
یکی از کلمات گوهربار آن امام همام این است که فرمودند:
مَا مِنْ شَيْءٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ بَعْدَ مَعْرِفَتِهِ مِنْ عِفَّةِ بَطْنٍ وَ فَرْجٍ
محتوای حدیث این است که محبوبترین امور به ترتیب اولویت نزد خدای متعال عبارتند از:
خداشناسی؛ حلالخواری؛ و عفت جنسی
به تعبیر دیگر، در «حکمت نظری»، خداشناسی و در «حکمت عملی» حلالخواری و پاکدامنی محبوبترین امور نزد خدای متعالاند.
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
نسبت حکمت و شریعت از نگاه ابنسینا.mp3
21.94M
🎤 احمدحسین شریفی
🔷 موضوع:
نسبت حکمت و شریعت از نگاه ابنسینا
در همایش «بزرگداشت روز ابنسینا»
مکان: تهران، موسسه حکمت و فلسفه ایران
تاریخ:۱ شهریور ۱۴۰۱
#فلسفه
#ابنسینا
#علوم_انسانی_اسلامی
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ابنسینا و عشق به امیر مؤمنان(ع)
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در این باره که ابنسینا سنی مذهب نبوده و بلکه گرایشهای شدید شیعی داشته است هیچ اختلافی نیست. اما در اینکه پیرو چه مذهبی از میان مذاهب شیعی بوده است: اسماعیلیه، زیدیه یا امامیه، اختلاف است.
اما آنچه که مسلم است عشق و محبت فوق العاده او به #امیرمؤمنان و بیان توصیفاتی بینظیر از آن امام همام در نظم و نثر منقول از #ابنسینا است.
به عنوان مثال در کتاب معراجنامه که به زبان فارسی نوشته است، در وصف امیرمؤمنان چنین میگوید:
«شريفترين انسان و عزيزترين انبيا و خاتم رسولان صلىالله عليه و آله و سلم چنين گفت با مركز حكمت و فلك حقيقت و خزينه عقل اميرالمؤمنين عليهالسلام كه «يا على اذا رأيت الناس يتقربون الى خالقهم بانواع البر تقرب اليه بانواع العقل تسبقهم» و اين چنين خطاب جز با چنو بزرگى راست نيامدى كه او در ميان خلق آن چنان بود كه معقول در ميان محسوس. گفت يا على چون مردمان در كثرت عبادت رنج برند تو در ادراك معقول رنج بر تا بر همه سبقت گيرى. لاجرم چون بديده بصيرت عقلى مدرك اسرار گشت همه حقايق را دريافت و ديدن، يك حكم دارد كه گفت: لو كشف الغطا ما ازددت يقينا»
و دو رباعی هم در وصف امام علی و ابراز عشق و محبت خودش به امیرمؤمنان دارد که ذیلاً نقل میکنیم:
رباعی اول:
تا باده عشق در قدح ریخته اند
واندر پی عشقْ عاشق انگیختهاند
با جان و روان بوعلی، مهر علی
چون شیر و شکر به هم برآمیختهاند
رباعی دوم:
بر صفحه چهرهها خط لم یزلی
معکوس نوشتهاند نام دو علی
یک لام و دو عین، با دویای معکوس
از حاجب و عین و اَنف با خط جلی
معنای دو بیت آخر این است که خالق هستی چهره آدمی را به گونهای آفریده است که اگر نیک بنگریم میبینم به صورت آشکاری دوبار نام «علی» در چهره هر انسانی ترسیم شده است:
بینی به منزله «لام» علی؛ دو چشم به منزله دو «عین» علی؛ و پیشانی یا ابرو به منزله «یای» علی
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
ساختار مقاله علمي پژوهشي.pptx
1.03M
🔴پاورپوینت «اصول تدوین مقالات علمی پژوهشی»
✍ احمدحسین شریفی
#پژوهش
🆔eitas.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«این زبان چون سنگ و هم آهنوشست»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«زبان» یک تکه گوشت نرم بیاستخوان و حتی بیغضروف است.
اما از چنان قوت و قدرتی برخوردار است که میتواند با کمترین الفاظ،
قلبهایی را بشکند!
روحهایی را افسرده سازد!
بلکه میتواند جمعی و جامعهای را آشفته سازد!
و #امام_باقر(ع) چه زیبا کارکرد زبان را توصیف میکند:
«إِنَّ هَذَا اللِّسَانَ مِفْتَاحُ كُلِّ خَيْرٍ وَ شَر؛ به درستی که این زبان، کلید همه خوبیها و بدیهاست»
این زبان چون سنگ و هم آهنوشست
و آنچه بجهد از زبان چون آتشست
سنگ و آهن را مزن بر هم گزاف
گه ز روی نقل و گه از روی لاف
زآنکه تاریکست و هر سو پنبهزار
در میان پنبه چون باشد شرار
ظالم آن قومی که چشمان دوختند
وز سخنها عالمی را سوختند
عالمی را یک سخن ویران کند
روبهان مرده را شیران کند
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴به یاد مشهورترین و ناشناختهترین حکیم معاصر
🖊احمدحسین شریفی
🔹کمتر فیلسوف و اندیشمندی در ایران معاصر مثل علامه مصباح یزدی (ره)، «تحسین شده»، «منفور بوده»، «تایید شده»، «محکوم شده»، «معرفی شده»، «نادیده گرفته شده»، «محبوب بوده»، «مبغوض بوده»، «مشهور شده»، و با همه اینها هنوز هم «ناشناخته مانده» است.
🔸به باور من همه اینها به آن دلیل است که او حکیمی «بر مدار حق» بود!
و این ویژگی «مدار حق» و «حقطلبان» و «حقگویان» همه تاریخ بوده است.
#علامه_مصباح
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻مخاطب سخنرانی هر دو رئیس جمهور محترم معلمان بودند!
ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا!
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
⚫️َ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
روح بلند و مهدوی آیتالله ناصری دولتآبادی به ملکوت اعلا پیوست.
◾️رحمت و رضوان الهی بر آن مرد بزرگ و معنوی و انقلابی باد؛ او که همواره از مدافعان علمی و معنوی و عملی انقلاب و حضرت ولایت بود.
◾️آخرین ملاقاتی که با آن عالم بزرگ داشتم در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ بود. در ضمن آن ملاقات از وی خواستم دستورالعملی معنوی به منظور «حضور قلب» و «تمرکز و توجه بیشتر به حقایق عالم» و «رهایی از تشتت فکری» عنایت کند. لطف کردند و این ناچیز را قابل شمردند و فرمودند اگر کارهای زیر را در مدت مشخصی انجام دهید ان شاء الله بابهای معنوی گشوده خواهد شد:
۱) توبه از گذشته؛
۲) مراقبت از چشم و زبان به مدت ۴۰ روز؛
۳) مراقبت از طعام؛
۴) هر روز صد مرتبه استغفار؛
۵) هر روز صد مرتبه صلوات؛
۶) تجدید عهد دوباره با خدای متعال و اولیای دین؛
۷) انجام نوافل (به ویژه نافله شب؛ نوافل روز را هم میتوان بین راه و در حال انجام کار، انجام داد)؛
۸) خواندن دعای جوشن کبیر به مدت ۱۰ شب؛
۹) هر شب یکی از مناجاتهای خمسة عشر را بخوانید.
#آیتالله_ناصری
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴دشواری مباحث فلسفی و الهیاتی از نگاه امام خمینی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#امام_خمینی(ره) در کتاب ارزشمند مصباح الهدایه، ضمن اشارهای گذرا به سرگذشت علمی #ابنسینا و توصیف او به «نابغه کبری» و «اعجوبه عظمی»، کسی که در «حدّت ذهن» و «جودت قریحه»، «بیهمتا» بود. (لم یکن له کفوا احد)! میفرماید:
همین ابنسینایی که اکثر مباحث طبیعیات و ریاضیات و طب را به صورت «خودخوان» و «بدون نیاز به استاد»، مطالعه کرد و در آنها نظریهپرداز شد، درباره دشواری فهم مسائل فلسفی و الهیاتی میگوید:
برای فهم مسائل الهیاتی ریاضتهای فراوان کشیدم و کراراً برای پاسخ آنها به تضرع و زاری به درگاه الهی پرداختم و پاسخ آنها را از خداوند مدد جستم. حتی برخی از کتابهای فلسفی را چهل نوبت خواندم و باز هم حقیقت مسأله بر من منکشف نشد! این همه در حالی است که آگاهان میدانند اشتباهات و خطاهای فلسفی ابنسینا کم نیست!
اینها نشان میدهد که هر کسی صلاحیت و شایستگی فهم این مسائل را ندارد. و نباید به آنها ورود کند. فهم مسائل فلسفی افزون بر استعداد و توانانیهای علمی، نیازمند تهذیب نفس و ریاضتهای معنوی هم هست.
#فلسفه
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ابنسینا و عیاشی!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برخی از گزارشگران زندگی #ابنسینا سعی کردهاند او را فردی عیاش و خوشگذران و به ویژه شرابخوار و در نتیجه بیاعتنای به احکام شرعی و حتی نامتشرع معرفی کنند. شهید مطهری نیز درباره ابنسینا میگوید: افزون بر مشغلههای سیاسی، اهل عیش و بزم هم بود! «و مقدارى از وقتش صرف اين كارها شده است و بالاخره جانش را روى اين دو كار- عياشى و وزارت- گذاشت.»
بنده نمیدانم منبع #شهید_مطهری برای چنین انتسابی به ابنسینا چه بوده است؛ گویا منبع اصلی چنین انتساباتی به ابنسینا، دو بخش از زندگینامه کوتاهنوشت اوست که بخش اول آن را خودش و مابقی آن را شاگرد همراه و وفادارش ابوعبید جوزجانی نوشتهاند:
خود ابنسینا میگوید: «شبها به خانه میآمدم و چراغ را روشن میکردم و مشغول خواندن و نوشتن میشدم و هرگاه خواب به سراغم میآمد یا احساس ضعف میکردم، ظرفی «شراب» مینوشیدم و قوت خود را باز مییافتم و دوباره مشغول خواندن و هرگاه دیگر توان مقاومت در برابر خواب را نداشتم و اندکی خواب میرفتم، خواب آن مسائل را میدیدم تا جایی که پاسخ بسیاری از آنها را عیناً در عالم رؤیا مییافتم»
به نظر میرسد چنین عباراتی هرگز دال بر عیاشی و شرابخواری ابنسینا نیست؛ «شراب» در عربی یعنی «نوشیدنی» و ابنسینا در این عبارات میگویید یک «نوشیدنی خوابزدا» و «نیروزا» مینوشیدم تا بتوانم با قوت بیشتر به فعالیتهای علمی و فلسفیام ادامه دهم و این غیر از میخواری و میگساری است!
افزون بر این، خود ابنسینا در جملاتی قبل از آن جملات پیشگفته، چنین مینویسد: «هرگاه در پاسخ مسألهای میماندم و نمیتوانستم حد وسط قیاس آن را بیابم، به مسجد میرفتم و نماز میگذاردم و به درگاه خالق هستی تضرع و زاری میکردم تا آنکه گره آن گشوده میشد و مشکل بر من آسان میگشت» و چنین باوری و رفتاری با عیاشی و شرابخواری و مستی و میگساری نمیتواند سازگار باشد.
بخش دیگری از زندگینامه ابنسینا که مستند ادعای شهید مطهری و دیگران بوده است گزارشی است که ابوعبید #جوزجانی از ملاقات شیخ ابوالقاسم کرمانی با ابنسینا نقل کرده است. وقتی کرمانی در یک روز تابستانی و خیلی گرم، مجموعه نقدهای اهل علم شیراز درباره کتاب الاصغر فی المنطق ابنسینا را در کتابچهای به ابنسینا تقدیم کرد، «شیخ از من خواست تا برای او کاغذ سفید حاضر کنم» پنجاه ورق را در پنج دسته دهتایی برای او آماده کردم «سپس نماز عشاء را خواندیم و شمعی را جلوی خود گذاشت و دستور داد «شراب» را آماده کنند. من و برادرش نشستیم و از ما خواست تا شراب بنوشیم و خودش مشغول نوشتن پاسخ آن مسائل شد. پیوسته مینوشت و مینوشید تا نیمههای شب. تا آنکه خواب بر من و برادرش چیره شد. شیخ از ما خواست که به خانه برویم و استراحت کنیم. صبحهنگام، فرستاده شیخ آمد و گفت شیخ با تو کار دارد. من خدمتش رسیدم دیدم که در «نمازخانه» و مصلای خود نشسته» و پاسخ نقدهای منطقدانان شیرازی را در پنجاه صفحه آماده کرده بود و «به من گفت اینها را بگیر و به شیخ ابوالقاسم کرمانی بده!»
دقت در این داستان و توجه به صدر و ذیل آن نیز نشان میدهد که منظور از «شراب» در اینجا نیز نوعی نوشیدنی خوابزدا و نیروافزا بوده است و نه خمر و می مستکننده!
وصیتنامه مشهور او که خطاب به عدهای از دوستانش و طبق برخی از گزارشها خطاب به ابوسعید ابوالخیر نوشته است گویای شدت التزام او به احکام شرعی است:
«بدان که برترین حرکات، نماز است؛ و عالیترین سکنات روزه است و نافعترین خیرات، صدقه داده و کمک به مستمدان است و ... برترین کارها کاری است که با خلوص نیت انجام گرفته باشد و ام الفضائل، حکمت است ...»
حالات شیخ در واپسین روزهای عمر پر برکتش نیز از شدت التزام عملی او به شریعت تا واپسین نفسهای زندگیاش حکایت میدهد:
«هنگامی که ضعف و ناتوانی او شدید شد، غسل کرد و به درگاه الهی از ناکردهها یا بدکردههای خود طلب مغفرت کرد و همه اموالش را به مستمندان و نیازمندان بخشید و خدمتکاران خودش را آزاد کرد و رد مظالم کرد و پیوسته مشغول تلاوت قرآن شد تا اینکه جان به جان آفرین تسلیم کرد.»
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
⚫️ إنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُون
آیتالله سیدحسن سعادت مصطفوی، از اساتید بزرگ و نامآشنای حکمت و فلسفه مشاء دار فانی را وداع گفتند.
او که سالیان متمادی فقه و فلسفه را از محضر عالمان وارستهای چون آیتالله حاج شیخ محمدتقی آملی، و آیتالله حاج سید ابوالحسن رفیعی قزوینی فراگرفته بود، خود الگویی عینی از زهد و تواضع و علم و حکمت بود.
بنده چندان توفیق مصاحبت و بهرهگیری حضوری از ایشان را نداشتهام اما در چند نوبتی که به صورت اتفاقی همسفر او بودهام، از تواضع و فروتنی و عزتنفس او بیش از فلسفه و فقه او آموختم. خدایش بیامرزد و با اولیاء الله محشورش گرداند.
✍️احمدحسین شریفی
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹