eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
444 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
. ✔️غیرتی در پاسداشت غیرت ✍زینب نجیب، عضو تحریریه مجتهده امین [۱]. غیرت و حمیت یعنی تلاش در نگهداری از آنچه که حفظش ضروری است. این صفت انسانی از شجاعت و بزرگ‌منشی سرچشمه می‌گیرد و جزء کمالات عالیه انسان بوده و به آن میزان مُعرّف انسانیت است که اگر در فردی از بین برود به ورطه‌ی پوچی و تباهی سقوط می‌کند. از سوی دیگر باید توجه داشت باغیرت‌ترین موجود، خداوند است که انسان‌ها را از زشتی‌ها دور می‌کند. به‌عبارتی، خداوند هم تکویناً انسان را بر فطرت پاک آفریده است و هم تشریعاً برای او قوانینی وضع می‌کند تا از پلیدی‌ها دور بماند و دقیقاً بر همین اساس است که خدا به هر غیرتمندی نظر لطف و رحمت دارد. چنانچه امام صادق (عليه السلام) می‌فرماید: «اِنَّ اللهَ غَیوُرٌ یُحِبُّ كُلَّ غَیورٍ» خداوند، غیور است و هر غیرتمندی را دوست دارد. (فروع كافی، ج ۵، ص ۵۳۵) [۲]. غیرت انواع گوناگونی دارد. غیرت دینی، غیرت ناموسی و غیرت ملی که هر یک از اشکال آن به فراخور عرف و آنچه بر ذهن افراد جامعه حاکم است و یا بر زبان‌ها جاری است؛ به معنایی اشاره دارد اما آنچه بر همه این عناوین سایه افکنده، روح انسانیت و حفظ ارزش‌هاست چرا که این صفت هم ریشه در آفرینش او دارد و هم بر پایه‌ی ایمان و اعتقاد به یک‌سری ارزش‌هاست. امیرالمومنین غیرت را عین دیانت دانسته و می‌فرماید: "«غَیْرَهُ الرَّجُلِ ایمانٌ» غیرت مرد (عین) ایمان است.(شرح غررالحكم، ج ۴، ص ۳۷۷) [۳]. بدین ترتیب غیرت را می‌توان از مهمترین شاخصه‌های یک ایرانی دانست. چرا که هم در طول تاریخ حیاتش اثبات کرده که در حراست از کیان اسلام و همه آنچه بدان مربوط می‌شود حساس است و با تمام توان در اثبات و اجرای احکام آن می‌کوشد و هم نسبت به حفظ زنان و نوامیس خود همت می‌گمارد و هم در حفظ تمامیت ارضی کشور اسلامی و دلسوزی و حمایت از مسلمانان و عزت و شرف آنان در تلاش است. این همان وطن‌دوستی و مشارکت در دفاع از میهن و پاسداری از مذهب خود است که در دین مبین اسلام نیز بر آنان تأکید بسیار شده است. [۴]. از آنجا که وجود این خصلت شریف در انسان مهمترین مانع و دیوار دفاعی در برابر تهاجم و تجاوز دشمنان داخلی و خارجی است؛ هر چقدر این ویژگی در افراد یک جامعه بیشتر و عمیق‌تر باشد، امنیت و بازدارندگی و تاب‌آوری آن ملت در همه‌ی زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... بیشتر خواهد بود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت یکی از روش‌های دشمن برای هرگونه نفوذ مخصوصاً نفوذ فرهنگی، سست کردن و نابودی این صفت قدرت‌بخش در یک ملت است. [۵]. از آن رو که ایران اسلامی به دلایل بسیاری، از جمله ذخایر، استعدادهای فراوان، موقعیت جغرافیایی، منابع طبیعی، فرهنگ و تمدن، استقلال و ...، همیشه مورد تهاجم دشمنان بوده است، می‌توان از بین بردن و سست کردن "غیرت" در میان افراد جامعه‌ی ایرانی را یکی از حربه‌های دشمن برای شکننده کردن آن‌ها دانست... 🔗ادامه متن در صفحه نویسنده @AFKAREHOWZAVI
🔸مذهبی‌ها اینگونه‌اند؟ ✍ مجید ابطحی 🔹این بخش از حرفهای خواهر شهید الداغی(شهید غیرت) برایم جالب بود: "بعضیا فکر میکنن فقط کسانی میتونن با غیرت باشن که یقه‌شون رو میبندن و شلوار پارچه‌ای می‌پوشند و... در حالیکه حمیدرضا اینجوری نبود! " سوال: این《》چه درصدی از جامعه هستند؟ شاید از نظر ایشان بسیاری از مذهبی‌ها، چنین نگاه منفی ای به افراد《به ظاهر غیر مذهبی》دارندو گمان می کنند فقط افرادی که《یقه‌بسته و شلوار پارچه ای》هستند مولفه های اخلاقی و دینی را رعایت می کنند و بقیه کلا بی دین اند! واقعا مذهبی ها این نگاه را به دیگران دارند؟ و امثال را غیرمذهبی می‌دانند؟ 🔹کلام ایشان یک مثال است (اصلا شاید مقصودشان چیز دیگری بوده) اما اگر افراد زیادی چنین تصوری از مذهبی‌ها داشته باشند، فاجعه است! (اساسا افراد جامعه به مذهبی و غیر مذهبی درست نیست و عموم مردم ایران مذهبی‌اند، البته با سطوح متفاوت) 🔹به عنوان کسی که حدود ۱۰ سال است در بین طلبه ها زندگی می‌کنم_ که تابلو و محسوب می شوند_ در اطراف خودم به این نگاه‌ها برخورد نکرده‌ام، یعنی ندیده‌ام(یا به ندرت دیده‌ام) طلبه‌ای این نگرش منفی را به غیرمذهبی‌ها داشته باشد! 🔹نکته این است که این نگاه از طرف افرادِ(ظاهرا)غیرمذهبی به مذهبی‌ها و اصلا تقسیم بندی مردم به مذهبی و غیر مذهبی، یک و ایجاد می‌کند که همان خواست است! در نتیجه‌ی این نگاه، بخشی از جامعه به خود می‌کند که《من مذهبی نیستم و با مذهبی ها فاصله دارم!》این افراد بتدریج خود را از جمع‌های مذهبی و حتی مراسم و آئین‌های دینی، جدا می‌کنند. 🔹شاید این روزها که بحث حجاب داغ شده، از بین بردن این دوقطبی ضرورت بیشتری بطلبد؛ البته تاکید بر اصول و و خصوصا (و تفاوت محجبه و بدحجاب) نباید مورد غفلت واقع شود! @HOWZAVIAN
▫️یک‌شنبه‌های مهارتی_تحلیلی فکرت؛ 💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی (این هفته ویژه بانوان نویسنده) 🎙با حضور و مشاوره استاد جواد محدثی 🔻فرصتی برای تبادل نظر درباره مهارت‌های یادداشت‌نویسی تحقیقی و اندیشه‌ای نخستین گعده👇 📆 زمان: یک‌شنبه هفدهم اردیبهشت، ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ 🏢 مکان: خیابان هنرستان، بعد از خیابان شهید تراب نجف‌زاده، مؤسسه شناخت با همکاری 🖌 پایگاه اندیشه‌ای فکرت 🖌 تحریریه عصر زنان 🖌 تحریریه بانو مجتهده امین جهت ثبت نام و حضور در گعده نویسندگان از آیدی‌های زیر اقدام بفرمایید: 🆔 @Es_shafiee 🆔 @danial_basir @HOWZAVIAN
🟢 به بهانه بزرگداشت شیخ صدوق(رضوان الله تعالی علیه) 🔰👇👇
✍به بهانه روز بزرگداشت شیخ صدوق(رضوان الله تعالی علیه)/۱۵ اردیبهشت ‼️ماجرای شگفتِ کشف جسد سالم شیخ صدوق پس از گذشت ۸۰۰ سال و شناسایی و احراز هویت آن توسط هیئتی متشکل از علمای بزرگ، که در میانشان برخی از اصحاب خاص و شاگردانِ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، حضور داشتند. ‼️شیخ صدوق از علمای تراز اول شیعی در علم حدیث است که جسد او در زمان فتحعلی‌شاه قاجار طی یک سیل، پس از سالیان سال کشف شد. ✍ ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی معروف به «شیخ صدوق قمی» و «اِبنِ بابَوَیْه» (زاده ۳۰۶ ـ درگذشته ۳۸۱) از علمای شیعه در قرن چهارم هجری قمری و از متخصصان علم حدیث بود. ایشان مقداری از عمر خود را در زمان غیبت صغرا گذرانیده و به دعای امام زمان(عج) به دنیا آمده است؛ چون پدرش فرزند نداشت تقاضای فرزند کرد و حضرت امام زمان(عج) به او وعده دو پسر دادند یکی محمد که بزرگتر بود و دیگری حسین و هر دوی آن‌ها از علماء و اخیار و ابرار بودند؛ بالأخص محمد (شیخ صدوق) که حاصل عمر او خدمات شایسته به تشیع و معارف اهل‌بیت بود. شیخ صدوق پس از گذشت هفتاد و پنج سال از عمرش، در سال ۳۸۱ در شهر ری درگذشت و در شهر ری مدفون گردید که بعدها قبرستان ابن‌بابویه در اطراف آن ساخته شد. درباره شیخ صدوق بیشتر بدانید👇 https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=23&lid=0&catid=24113&mid=249266 آرامگاه شیخ صدوق، درگذر زمان به خاطر حمله مغولان و جنگ‌های خوارزمشاهیان و تیموریان و همچنین به علت حوادث مختلف چندین مرتبه خراب و ویران شد و سال‌ها در زیر توده‌های خاک پنهان شده بود، به گونه‌ای که در زمان فتحعلی شاه در سال ۱۲۳۸ روی آن را کشتزار و باغی فراخ به نام «باغ مستوفی» پوشانده بود. ولی در آن سال باران زیادی بارید که بر اثر آن، سیل عظیمی آمد و تمام زمین‌های کشاورزی و باغ‌های اطراف شهرری را آب فراگرفت و بعضی از مناطق را تخریب کرد؛ اطراف مقبره شیخ صدوق نیز فروریخت و شکافی ژرف در کنار آن پدید آمد. هنگامی که به اصلاح و مرمت این قسمت مشغول بودند، سردابی ظاهر شد که آب قسمتی از آن را تخریب کرده بود. در پی این حادثه، واقعه عجیبی نیز اتفاق افتاد که تفصیل این واقعه را بسیاری در کتاب‌های خود مانند: سید محمدباقر خوانساری در کتاب روضات، میرزا محمد تنکابنی در کتاب قصص العلما، عبدالله مامقانی در کتاب تنقیح المقال، خراسانی در کتاب منتخب‌التواریخ، شیخ عباس قمی در کتاب فوائد الرضویه و محمد شریف رازی در کتاب اختران فروزان ری و همچنین در مقدمه کتب شیخ صدوق، از جمله کتاب کمال‌الدین صدوق و مقدمه کتاب خصال صدوق، نقل کرده‌اند. وقتی که برای بازرسی و جست‌وجو به آنجا وارد شدند، جسدی را مشاهده کردند که تمام اعضای بدنش سالم و تازه به نظر می‌رسید و هیچ‌گونه عیب و نقصی در آن دیده نمی‌شد و با صورتی نیکو آرمیده بود! و هنوز اثر حنا بر ناخن‌هایش مشهود بود. ناخن‌های یک دست را گرفته و ناخن دست دیگر را نگرفته بود، ریشش روی سینه‌اش ریخته شده بود و بدن چنان سالم و تازه است که چنین به نظر می‌آمد تازه از حمام بیرون آمده‌است و فقط رشته‌های نخ پوسیده کفن که از هم گسسته شده بود در اطراف جسد بر روی خاک ریخته بود! این خبر به سرعت در شهر ری و تهران پیچید تا آن‌که به گوش فتحعلی شاه قاجار رسید. وی قصد کرد شخصاً جسد را ببیند. همزمان هیئتی از علما و افراد سرشناس و صاحب نفوذ که در بین ایشان آقامحمد آل‌آقا کرمانشاهی، میرزا ابوالحسن جلوه(حکیم گرانمایه آن روزگار)، آخوند محمد علی رستم‌آبادی (عالم متقیِ بزرگ و از یاران خاص علامه شیخ فضل الله نوری در مشروطه) و آقا سید محمود مرعشی نجفی(والد آقا سید شهاب الدین و از شاگردان علامه شیخ فضل الله نوری) حضور داشتند، برای بررسی وضعیت و شناسایی جنازه در منطقه حضور پیدا کردند. علما با بررسی‌های انجام داده در سرداب، متوجه لوح و سنگ قبری می‌شوند که بر روی آن چنین نوشته شده‌ است: «هذا المرقد العالم الکامل المحدث، ثقة المحدثین، صدوق الطایفه، أبو جعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی.» که جای هیچ‌گونه تردیدی در هویت آن باقی نگذاشت، سرداب بازسازی و بنایی مناسب بر آن ساخته شد. 🌹 شادی روح عالمان واقعی دین «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم 🔶 دیگر منابع نشر: خبرگزاری برنا، خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر... ✍ صفحه‌ی شهید رابع @HOWZAVIAN
. 📰دکه‌ی تیترخوانی شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
🗂 ✅ مروری بر مطالب برگزیده اندیشمندان و پژوهشگران در هفته گذشته: 🔻شهید شاهد| آیت الله جوادی آملی 📎لینک مطلب 🔻 باید زیست عفیفانه را تبیین کنیم| عبدالحسین خسروپناه 📎لینک مطلب 🔻منطق روشنگری اجتماعی در عهد انقلابی | مهدی جمشیدی 📎لینک مطلب 🔻دولت سیزدهم و خسارات خلاء گفتمانی| سیدیاسر جبرائیلی 📎لینک مطلب 🔻روحانیت و افول جایگاه مردمی!| احمدحسین شریفی 📎لینک مطلب 🔻شهید الداغی؛ مظهر ولاء ایمانی |محمدرضا باقرزاده 📎لینک مطلب 🔻مرحوم افروغ در جستجوی حقیقت بود|حمید پارسانیا 📎لینک مطلب 🔻درباره کشف حجاب| علی مهدیان 📎لینک مطلب 🔻شرایط دین اسلام برای حضور زن در جامعه| رفیع الدین اسماعیلی 📎لینک مطلب 🔻ولایت حاکم یا وکالت حاکم ؟| داود مهدوی زادگان 📎لینک مطلب 🔻بیزاری از فرد بی حجاب یا فعل بی حجابی؟ | محمد فنایی اشکوری 📎لینک مطلب 🔻سیاه‌ترین سفید...!!| حسین شرف الدین 📎لینک مطلب 🔻تحلیلی بر شهادت شهید حمید الداغی!| رضا رمضان نرگسی 📎لینک مطلب 🔻تدبیر اجتماعی ، عنصر مغفول در امر به معروف!| محسن قنبریان 📎لینک مطلب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام @HOWZAVIAN @Fekrat_Net
🔹درس بندگی🔹 نام گرامی‌اش اگر عبدالعظیم بود عبد خدای بود و مقامش عظیم بود گر از کرامتش همه کس فیض می‌برد از نسل خاندان امامی کریم بود عطر حدیث آل رسول از لبش چکید در مکتب فضیلت و تقوا فهیم بود تنها نبود پیک خوش‌الحان باغ عشق پرهیزگار و عابد و زاهد، حکیم بود آموخت درس بندگی از اهل‌بیت نور محبوب پیشگاه خدای علیم بود غیر از خدا نداشت نیازی به هیچ‌کس در عمر خویش صاحب طبعی سلیم بود لبخند مهربانی و گرمش چو آفتاب دست نوازشی به سر هر یتیم بود گل‌سیرتان عشق به مدحش سروده‌اند اخلاق او لطیف‌تر از هر نسیم بود پیوسته او به منزل مقصود می‌رسید زیرا صراط زندگی‌اش مستقیم بود هفتاد و نُه بهار ز عمرش گذشت و باز در سایۀ امید و ولایت مقیم بود پروانۀ بهشت به دستش دهد خدا هر کس که زائر حرم این کریم بود هر کس که رو نمود بر این آستانه گفت این بوستان عشق، بهشتی‌شمیم بود عبد حقیرِ اوست «وفایی» اگر چه باز دل در جوار حضرت عبدالعظیم بود علیه‌السلام 💠 @shaeranehowzavi
. حضرت عبدالعظیم حسنی @HOWZAVIAN
. 🌱 حرکت دانشگاه امام صادق(ع) را در نقد کتاب پسااسلامیسم، به فال نیک می‌گیریم 📌 «رابطه مذهب و سیاست در ایران» باید سال‌ها پیش از قم تحلیل ‌می‌شد؛ خواب‌آلودگی فرهنگی! @HOWZAVIAN
🔸توبه یا ناتوانی در معصیت❗️ ✍ محسن عبدالله زاده ✍سال های اخیر در برخی رسانه ها و برنامه های تلویزیونی، شاهد حضور افرادی بودیم که به قول خودشان عمری در خلاف و گناه بوده و حالا توبه کرده اند. در نگاه اول، ماجرا خیلی جذاب و جالب بود اما کمی که دقیق می شدیم، قضیه فرق می کرد. در نگاه عوامانه با افرادی توبه کار و صالح مواجه می‌شویم اما در نگاه بافراست، با افرادی روبه رو هستیم که سن و سال شیطنت و جاهل بازیشان تمام شده و حس و حال شرارت و یاغی گری دوره جوانی را ندارند، نفسشان از آن کارها خسته و دنبال سوژه های جدید است. لذا به بهانه توبه کردن، دست از آن رفتار کشیده و وارد مراحل بعدی می شوند. مراحلی مانند زینت، تفاخر و تکاثر که هنوز انسان اسیر نفس است اما اینبار از راه دیگری وارد شده است. توبه حقیقی زمانی اتفاق می افتد که شخص نه تنها نسبت به گذشته خود پشیمان است بلکه در زندگی حال و آینده اش هم رد پای شیطان و نفس دیده نمی شود و رنگ و بوی الهی گرفته است. نه اینکه امروز، شهوت شهرت، ثروت، پست و مقام، تایید و تحسین گریبان‌گیرش باشد. و توبه بهانه و پوششی برای عبور و فرار از گذشته باشد. لذا نمونه این افراد هم، در کمپ و زندان یافت می شود که بایستی مبلغین، اولا فریب تظاهرشان را نخورده و دوما آنها را از جهل مرکب و دسیسه نفسشان آگاه کنیم @HOWZAVIAN
🔴 بیزاری جستن یا مهرورزیدن؛ مسأله این است ✍ علی‌رضا مکتب‌دار 📌فرهنگی که از آموزه‌های قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) استخراج و تبیین می‌شود، این است که با گناه شخص مؤمن مقابله کنیم و نه با شخص او. 📌در قرآن کریم می‌خوانیم که حضرت لوط (علیه السلام) به مردم می‌گفت: “من دشمن سرسخت اعمال شما هستم. [و نه دشمن شخص شما] 📌این مرام اهل بیت (علیهم السلام) است که در مواجهه با اشتباهات افراد، بین شخص و عمل او تفکیک قائل می‌شوند؛ ما تا چه اندازه خود را به اخلاق آنان نزدیک می­‌بینیم؟ 📎متن کامل یادداشت در صفحه‌ی نویسنده @HOWZAVIAN
🔸نخستین پیش نشست های رویداد پاسخ 🔖با محوریت ظرفیت ها و فناوری‌ها توزیع پاسخ در مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات 🔰 با همکاری مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه، مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه، خانه مصلحان و خانه اندیشه ورزان برگزار می‌شود: 1️⃣ نشست اول: سبک توزیع پاسخ به شبهات و گستره مخاطبین در فضای چند رسانه‌ای با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین دریاباری 2️⃣ نشست دوم: شیوه ارتباط با مخاطب و پاسخ به شبهات و گستره مخاطبین در فضای مکتوب با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین درویشی ✍️ دبیر علمی: حجت الاسلام و السلمین پیشاهنگ ⏰ یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه۱۴۰۲، ساعت ۱۷ 🏢قم، خانه مصلحان 📱کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام: ۰۹۳۳۱۰۰۲۶۷۲ (آقای جهانی) 🔻مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه @HOWZAVIAN @spasokh