eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
439 ویدیو
169 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 فلسفه اسلامی برای کودکان (فابک) ✍️ احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم 🔸مسأله «فلسفه اسلامی برای کودکان» (فابک) از جمله مطالباتی است که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب از سال ۱۳۷۸ تاکنون در نوبت‌های مکرر و در جمع‌های مختلفی مطرح کرده‌اند. مع‌الأسف علیرغم ضرورت و اهمیت این موضوع، و نقشی که در رشد و پرورش عقلانی آینده‌سازان جامعه دارد، تاکنون از سوی مراکز معتبر علمی اقدامی درخور صورت نگرفته است. تا جایی که شاهد «شیادی‌ها» و «مدعیان زرد» و «سودجو» و «منحرفی» هستیم که آموزش‌ها و آثارشان می‌تواند بنیان‌های اومانیستی و لیبرالیستی را از دوران کودکی در ذهن و ضمیر متربیان وارد کند. 🔻اراده آن داریم که با همکاری محققان و اندیشمندان دلسوز و دغدغه‌مند و با عنایت الهی این مطالبه ۲۵ ساله رهبر فرزانه انقلاب اسلامی را در «دانشگاه بین‌المللی قم» در قالب طراحی رشته کارشناسی ارشد، جامه عمل بپوشانیم. ان شاءالله تعالی @HOWZAVIAN
. . 🟢فلسفه اسلامی برای کودکان: فرمانی که بیست سال بر زمین مانده! ✍️ احمدحسین شریفی 🔶رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، مشخصاً از سال ۱۳۷۸ درباره‌ی نقش آموزش تفکر و تعقل بر پایه اندیشه و فکر اسلامی به کودکان تأکید کرده‌اند. از جمله در دی‌ماه سال ۱۳۸۲ نیز برای چندمین بار می‌فرماید: «یکی از رشته‌های تألیف و کار فلسفی، نوشتن فلسفه برای کودکان است. کتاب‌های فلسفیِ متعدّدی برای کودکان نوشته‌اند و ذهن آنان را از اوّل با مبانی فلسفی‌ای که امروز مورد پسند لیبرال دمکراسی است، آشنا می‌کنند. ... ما از این کار غفلت داریم. من به دوستانی که در بنیاد ملاّصدرا مشغول کار هستند، سفارش کردم، گفتم بنشینید برای جوانان و کودکان کتاب بنویسید. این کاری است که قم می‌تواند بر آن همّت بگمارد. بنابراین از جمله کارهای بسیار لازم، بسط فلسفه است؛ البته با مبانی مستحکم و ادبیات خوب و جذّاب.» 🔻هر چند در این زمینه کارهای پراکنده‌ای توسط بخش‌های مختلف پژوهشی کشور، انجام گرفته است اما مع‌الأسف کاری در خور و شایسته انجام نگرفته است. با حول و قوه الهی قصد آن داریم که در دانشگاه بین‌المللی قم، به سهم ناچیز خود، با راه‌اندازی رشته فلسفه اسلامی برای کودکان (فابک) در مقطع کارشناسی ارشد، در دو بخش خواهران و برادران، این «فرمان زمین مانده» را، اجرایی کنیم. @HOWZAVIAN
 🔳 سه پرسش سقراطی در برابر شایعه‌پراکنان هر زمان شايعه اي روشنيديد و يا خواستيد شايعه اي را تکرار کنيد اين فلسفه را در ذهن خود داشته باشيد:   در يونان باستان سقراط به دليل خرد و درايت فراوانش مورد ستايش بود. روزي فيلسوف بزرگي که از آشنايان سقراط بود،با هيجان نزد او آمد و گفت:  سقراط ميداني راجع به يکي ازشاگردانت چه شنيده ام؟   سقراط پاسخ داد : " لحظه اي صبر کن.قبل از اينکه به من چيزي بگويي از تومي خواهم آزمون کوچکي را که نامش سه پرسش است پاسخ دهي." مرد پرسيد : سه پرسش؟ سقراط گفت : بله درست است. قبل از اينکه راجع به شاگردم بامن صحبت کني،لحظه اي آنچه را که قصدگفتنش را داري امتحان کنيم.   اولين پرسش حقيقت است. کاملا مطمئني که آنچه را که مي خواهي به من بگويي حقيقت دارد؟ مرد جواب داد :" نه،فقط در موردش شنيده ام ."سقراط گفت : "بسيار خوب، پس واقعا نميداني که خبردرست است يا نادرست.   حالا بيا پرسش دوم را بگويم،" پرسش خوبي" آنچه را که در موردشاگردم مي خواهي به من بگويي خبرخوبي است؟ " مردپاسخ داد :" نه، برعکس…" سقراط ادامه داد :" پس مي خواهي خبري بد در مورد شاگردم که حتي درموردآن مطمئن هم نيستي بگويي؟" مردکمي دستپاچه شد و شانه بالا انداخت.   سقراط ادامه داد :" و اما پرسش سوم سودمند بودن است. آن چه را که مي خواهي در مورد شاگردم به من بگويي برايم سودمند است؟" مرد پاسخ داد :" نه ، واقعا…"سقراط نتيجه گيري کرد :" اگرمي خواهي به من چيزي رابگويي که نه حقيقت داردونه خوب است و نه حتي سودمند است پس چرا اصلا آن رابه من مي گويي؟!! @HOWZAVIAN @pavaragi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ چگونه پاسخ مسائل نوپدید را از فقه دریافت کنیم؟ 🔻 حجت‌الاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی، مدرس خارج فقه سیاسی مشارکت سیاسی، مقوله‌ای است که در دوران مدرنیته و در راستای برون‌رفت از استبداد و فضای دوران رنسانس شکل گرفته است مضافاً بر اینکه مشارکت ذیل مدرنیته دارای معنای خاصی است که به انسان خودبنیاد و غیرمتکی به خداوند تأکید دارد و می‌توان گفت مشارکتی که در غرب مطرح می‌شود گونه‌ای از مشارکت است که الزامات غربی بر آن حاکم است. فارغ از این مسائل، ما در جمهوری اسلامی ایران، نیاز به مشارکت داریم و باید آن را از منظر فقه خودمان بازسازی و بازنگری کنیم. نکته دیگر اینکه اگر مفاهیم را به خوبی بازشناسی نکنیم دچار مغالطه خواهیم شد برای مثال مرحوم شیخ فضل‌الله نوری در دوران مشروطه می‌گفتند آنچه در جامعه در حال تحقق است آزادی از دین و شریعت است اما آخوند خراسانی می‌‌گفتند که مراد، آزادیِ شهروندی است لذا ضرورتا اینگونه نیست که بحث مفهوم‌شناسی در میان باشد بلکه افراد می‌توانند بر سر مفهوم به توافق برسند ولی بر اثر موارد دیگر دچار اختلاف شوند. ▪️چگونه جواب مسائل نوپدید را از فقه دریافت کنیم؟ نکته دیگر اینکه بسیاری از مقولات تمدن غربی که در حال حاضر غالب است برای ما صادر شده که از جمله آنها ریاست جمهوری، رأی اکثریت، حزب و …. هستند که همگی سوغات غرب هستند و طبعا به کار ما نمی‌آیند چون بستر آنها با بسترهای ما متفاوت است. نکته دیگر اینکه همه این موارد را در کشور خودمان به کار گرفته‌ایم و طبعاً آن چیزی که از این مولفه‌ها در مشروطه سلطنتی اراده می‌شود با آنچه در جمهوری اسلامی اراده می‌شود متفاوت است و مثلا بحث تفکیک قوا در زمان مشروطیت با دوران کنونی تفاوت جدی دارد. انتخابات در جمهوری اسلامی ایران هم با دوران مشروطه فرق دارند. درباره اینکه چگونه می‌توان مسائل نوپدید را به فقه عرضه کرد و از آن جواب گرفت باید گفت که ما در نظم موجود حکمرانی خودمان ابزارهای مناسب را تولید نکرده‌ایم اما این بدین معنا نیست که این ابزارها را بازخوانی نکرده‌ باشیم بلکه معتقدم برخی بازخوانی‌ها در مقولاتی همانند انتخابات بازخوانی صورت گرفته و با شریعت تطابق داده شده‌اند. مسئله دیگر اینکه با این دیدگاه موافق نیستم که قانون اساسی ما کاملا مبتنی بر نظم سنتی از فقه باشد بلکه کاملا مبتنی بر نگاه حضرت امام(ره) و افرادی همانند شهید بهشتی است و مؤلفه‌های مدرنیته در آن بازخوانی شده است و اگر قرار بود قانون اساسی را براساس مولفه‌های سنتی فقه تدوین کنیم نباید هیچ‌کدام از مؤلفه‌های مدرنیته در قانون اساسی ما وجود داشته باشد. معتقدم اگر موضوع‌شناسی جدید انجام داده و موضوعات را به خوبی فهم کنیم بسیاری از مسائل فقهی هم حل می‌شود برای مثال اگر فهم درستی از پول داشته باشیم و آن را به خوبی فهم کنیم بسیاری از مسائل فقهی مرتبط با آن هم حل می‌شود اما چون هنوز فهم ما از پول ناقص مانده بنابراین همچنان در حیرت قرار داریم و همچنان با بهره‌گیری از تخصص‌گرایی، مسائل فقهی آن را برطرف نکرده‌ایم. @HOWZAVIAN
. سایه‌ی سکوت! ✍چمن خواه مقام معظم رهبری فرمودند:«امروز غزه و فلسطین عرصه‌ی رسوایی غرب است، که با ادعای حقوق بشری، بزرگترین و فجیع‌ترین نقض حقوق بشر در غزه را ناديده گرفته است».(بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در افتتاحیه‌ی همایش غزه ۸ اسفند ۱۳۸۸) «کودک»، از آسیب‌پذیرترین قشر و جزو افراد بی‌دفاع جامعه، در زمان بحران، اضطرار و جنگ است. در این زمان، به حمایت‌های حقوقی که در اسناد بین المللی و عمدتا در حقوق بشر ذکر شده، نیاز دارد. این حمایت‌ها عبارتند از: ... https://eitaa.com/afkarehowzavi/2395 دوستش‌دارم حتی اگر زیرِ خاک آرمیده‌باشم ✍مرضیه رمضان‌قاسم عجول است می‌خواهد پابرهنه، پرواز کند بپرد وسط اذهان آشفته تا تسلی‌شان دهد. هنرش را دارد که سرما را به گرما و سختی‌ را به آسانی تبدیل کند. هنوز شرح دردت را برایش نگفته، نسخه‌ی شفابخشش را می‌پیچد و دردِ تا مغزِ استخوان کشیده‌‌ات را التیام می‌‌بخشد. https://eitaa.com/afkarehowzavi/2397 هوای باروتی ✍طیبه فرید تألمش زیاد است عامووو.فشار جریان خون رگ های مغز آدم را پاره می کند.یکی باید خیلی دردش بگیرد که با پای پَتی برود استقبالِ سوراخ سوراخ شدن.از بچه ای که توی قفس به دنیا آمده و پشت حصار قد کشیده چه توقعی داری!هاااا؟ بچه آدم باجوجه ی مرغ عشق فرق دارد،تویِ تنگیِ قفس،شیر می شود.خدایی حیف نیست آدمیزاد به آن نازکی پشت سیم خاردار به دنیا بیاید و مُهر جیل الحاجز*بخورد وسط پیشانی اش؟ ننه اش اولِ جوانی از درد زایمان بمیرد وغیرت بابایش دود بشود برود هوااا؟ https://eitaa.com/afkarehowzavi/2373 ببینید شهرام همایونی از چه حیرت‌ کرده است؟ ✍زينب نجیب ✨سخنان همایونی و پیش‌بینی‌اش درباره جمهوری اسلامی درست است. اما در تحلیلش دو نکته قابل توجه است: ❌ او می‌گوید سیاست غیر قابل پیش‌بینی‌ست. https://eitaa.com/afkarehowzavi/2398 آرمان به آرمانَش رسید... ✍آمنه عسکری منفرد 🔺می‌گویند «پهلوی شکسته»، سوغاتی از فاطمیه بود که با خود به عرش بردی، درحالی که «انگشتر شکسته‌ات» نشانِ حسینی بودن و حسینی رفتنت شد و قصه شهادتت، «روضهٔ مجسمِ کتابِ انقلاب» گشت. و خدا را شکر که مادرت، چون مادر حسین(ع) ندید انگشت و انگشترت را حرامی به یغما‌می‌برد... https://eitaa.com/afkarehowzavi/2399 حضرت معصومه(سلام الله علیها) ✍فاطمه میری طایفه فرد استاد مگر فقط درس می‌دهد؟! این جمله را استاد سر کلاس گفت و شروع کرد:   بگذارید برایتان داستانی بگویم سال‌ها پیش بود عده‌ای از بانوان نویسنده و دانشمند معروف جهان، در قالب یک گروه علمی، برای شرکت در یک همایش وارد ایران شدند. در آخرین روز از سفر، از ما خواستند به پیشنهاد خودمان آن‌ها را جایی دیدنی ببریم. همه فکرم درگیر این ماجرا بود که کجا را نشانشان دهم که خودشان بهترش را نداشته باشند. بعد از کلی مشورت یکی از دوستانم حرم حضرت معصومه علیها السلام را پیشنهاد داد که بهترین گزینه بود.  آن‌ها برای اولین بار به شهر مقدس قم و به حرم حضرت معصومه سلام الله علیها آمدند. در حالات آنها شگفتی عجیبی موج می‌زد. این شگفتی برای خودم دوچندان بود... https://eitaa.com/afkarehowzavi/2400 @HOWZAVIAN
. سیندرلای زهرآگین ✍خالقی دیگر گذشت زمانی که غرب، باطن زهرآگین و شیطانی خود را در زَروَرقی زیبا، مزین به انواع جاذبه‌های بصری مثل سیندرلا می‌پیچید و با طعمی شیرین وخوشمزه، رذالت‌ها و پَستی‌های انسانی را به ذهن و جان مخاطب می‌خوراند، به نحوی که او را واله و شیدای غرب می‌ساخت. امروز دیگر، ملت‌های دنیا با دقت بیشتری باطن غرب را رصد می‌‌کنند. https://eitaa.com/afkarehowzavi/2376 من و خواهرم ✍سیده ناهید موسوی 🪡من می‌نویسم و خواهرم خیاط است. شاید تصور کنید یک دنیا تفاوت و فرق بین این دو حرفه هست. گرچه انسان‌ها با تفاوت هایشان و تمایزات‌شان نسبت به دیگری زیبا می‌شوند. خیاطی فقط با بریدن و دوختن خلاصه نمی‌شود؛ و مقدماتی لازم دارد.‌ «قدم اول» باید در درون خود را جستجو کنید و ببینید چقدر علاقه‌مند هستید!؟ «قدم دوم» باید جنس و نوع پارچه‌ها را یاد گرفت، نخی یا پنبه‌ای، حریر یا کتون و ...، https://eitaa.com/afkarehowzavi/2380 یا ربّ... ✍آمنه عسکری منفرد وقتی صدای انفجارهای مهیب کمی فروکش کرد، او را یافتیم که بی‌‌قرار گوشه‌ای نشسته‌بود، کنار دیواری که آوار شده‌بود بر سر تمام آرزوهای کودکانه‌اش ! یکی از دستانِ کوچکش قبلا مجروح شده بود و دستِ دیگرش را محکم گره بود. به گمانم خشم و بغض و اضطرابش را اینگونه تسکین می‌داد. https://eitaa.com/afkarehowzavi/2382 دختران ایران و دختران بیت المقدس ✍فاطمه وجگانی دختران ایرانی حالشان خوب است، همه چیزی دارند، اینجا آب و برق و گاز، شادی، خنده، تفریح، امنیت و آزادی دارند. اما سالیان سال است مناطقی در جهان یک صبحانه ی سالم نخوردند. دختران نمی دانند فردا تعطیل اند یا باید مدرسه بروند. آیا می‌توانند ادامه تحصیل دهند یا نه! کودکان فلسطینی از زیر آوار، صدای بی صدای مظلومیت دارند. دختر فلسطینی که پدر و مادر و برادرانش را از دست داده است، تنهای تنها، اشک خونین بر گونه ی خاکی اش جاری شده. https://eitaa.com/afkarehowzavi/2384 دوچرخه ای برای اسماعیل ✍بهاره کمیجانی/۱۳ساله بوی نان تازه در خانه می‌پیچد، اسماعیل خواب و بیدار در تشکش غَلت می‌زند.خواهرش ساره اما وقت خروس‌خوان ، پیش از بیدار شدن مادرشان بیدار است. حالا دارد با سلیقه‌ی دخترانه‌اش روبان های رنگی ای را در کیسه‌ای می گذارد . مادر اجازه ی رفتنش را می‌دهد و ساره باشادی و هیجان به سمت کوچه می دود. ‌کوچه ها رایکی پس از دیگری می‌گذراند. هر از گاهی همسایه ای با اشاره دست به "دختر ابو اسماعیل "سلامی می‌کند. یکی از همسایه ها جلویش را می‌گیرد؛ https://eitaa.com/afkarehowzavi/2386 ♦️معمای آن‌وری! ✍اشرف پهلوانی قمی این نوزاد تازه متولدشده را که می‌بینید، چشم‌هایش بازنشده ملچ‌ملوچ‌کنان شروع کرده به ‌خوردن دست‌هایش. مادرش روی تخت کمی آن‌طرف‌تر دارد نماز ظهر و عصرش را می‌خواند. چرا؟ مگر ممکن است؟ https://eitaa.com/afkarehowzavi/2389 زَهره‌ترَک ✍نرگس سلیمانی با او حرف می‌زند و می‌خواهد به گریه بیندازدش، می‌ترسد قلبش دیگر نزند نکند زهره ترک بشود! شانه‌اش را مثل مادرش، مادری که معلوم نیست کجاست، در بغلش جای داده است. زود است برای او درک بعضی سختی‌ها اما ما محکومیم به تجربه سختی‌هایی که اگر یک درصدش برای چشم رنگی‌های اروپایی رخ می‌داد صدای سازمان ملل را به حدی در می‌آورد که گوش جهانیان از بلندی‌اش ناشنوابشود (البته نه چشم رنگی‌های مسلمان بوسنی!) و سال‌هاست برای ما بی‌زبان و نابینا شده‌اند! https://eitaa.com/afkarehowzavi/2390 صدای مظلومیت غزه ... ✍مرضیه سادات حمیدی فریاد ابراهیم بت شکن خمینی کبیر ره است در حقانیت و مظلومیت ملت ایران که : " بکشید ما را ملت ما بیدارتر می شود" رویش کرده و ملت جهان را در کشتار کودکان و زنان مظلوم فلسطین بیدار کرده است. صدای استغاثه و عطش منجی خواهی مردم جهان است که در قالب دفاع از مردم مظلوم فلسطین از اقصی نقاط عالم بلند شده است. https://eitaa.com/afkarehowzavi/2391 عهد و امید ✍ راضیه کاظمی زاده هوا هنوز روشن نشده بود، بعد از نماز صبح و دعای عهد، دلم نمی‌خواست دوباره بخوابم. کمی پای جانماز ترمه‌ای که مادر بزرگ برایم آورده بود نشستم و با خدا درددل کردم. حال خوشی بود! انگار بین من و خدا هیچ فاصله ای نبود! چشمانم را بستم و خودم را در آغوشش رها کردم، احساسی دست نیافتنی یافتم. https://eitaa.com/afkarehowzavi/2394 @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دکه‌ی تیترخوانی 🔻صفحه نخست روزنامه های امروز کشور، شنبه, ۰۶ آبان ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
🔸پهلوان و گنده لات ✍️روزی یکی از گنده لاتهای اون سر شهر در یکی از محله های این سر شهر، شروع به باج گیری میکند. اکثرا از او می ترسیدند و کسی جرأت مقابله با او را نداشت. با اینکه خانه و زندگی اش آن سر شهر بود اما دائم در این سر شهر می چرخید و حتی یکی از نوچه هایش را هم به زور در یکی از خانه های این سر شهر ساکن کرده بود. گنده لات آنقدر در محله این سر شهر می آمد و می چرخید که همه حضورش را پذیرفته بودند و برایشان عادی بود. تو سری خوردن، تحقیر، باج دادن و ... به گنده لات برایشان طبیعی بود تا اینکه یک پهلوان نامی در یکی از خانه های این سر شهر ساکن شد هرچند پهلوان ثروت، قدرت و نوچه های گنده لات را نداشت اما زیر بار حرف و تحقیر نرفت. اما همچنان بقیه ساکنین زیر لگد گنده لات بودند تا اینکه پهلوان کم کم بقیه مردم را بیدار کرد که اصلا گنده لات به چه حقی از اون سر شهر به این سر شهر می آید؟ نوچه اش به چه حقی خانه مردم را غصب کرده و اعضای خانه در انباری ساکن شدند؟ مالکین، بزرگان و ریش سفیدهای محل که یا گنده لات را پذیرفته یا با او سلام علیک پیدا کرده و دوست شده بودند زیر بار حرف های پهلوان نمی رفتند حتی چندباری که بین پهلوان و گنده لات بحث بالا گرفت، برخی از اهالی از گنده لات حمایت کردند. اما زن و بچه هایشان کم کم مرید پهلوان شده و پهلوان به خیزش همین ها امید داشت تا اینکه کم کم همه محل بیدار شدند که اصلا گنده لات اینجا چه غلطی می کند آنوقت همه چماق به دست سراغ گنده لات رفته و چنان ادبش کردند که دست نوچه اش را گرفت و برای همیشه گورش را گم کرد و به آن سر شهر برگشت. پ.ن: منطقه باید به این باور برسد که امریکا در اینجا چه غلطی می کند؟ ناوهایش چه غلطی می کنند؟ پایگاه های نظامی اش در منطقه چه غلطی می کنند؟ نوچه اش چه غلطی می کند؟ بخش دوم این یادداشت را می توانید در ابقی بخوانید @HOWZAVIAN
🔸کنش‌گری ارتجالی ✍️ علی کردانی به‌نظر می‌رسد که در ادبیات انقلابی با چالشی به‌نام کنش‌گری ارتجالی مواجه شده‌ایم. در برخی جریان‌های اجتماعی و بین‌المللی، اشکال می‌کردند که چرا رهبری در فلان قضیه موضع نگرفت؟ در دنیای نوشتن و کنش‌گری رسانه‌ای، سرعت مقوله‌ای ناگزیر است؛ اما سرعت و احساس تکلیف، بهانه‌ خوبی برای ادبیات ارتجالی نیستند. ادبیاتی که در آن فقدان داده موج می‌زند، موجی ایجاد نمی‌کند. 📌متن کامل در خبرگزاری رسمی حوزه @HOWZAVIAN
♨️بمبارانی به قدرت یک بمب اتم در باریکه ای به وسعت 41 کیلومتر! ✍️ محمدصادق خرسند ♨️دیروز خبری به نقل از دفتر اطلاع ‌رسانی حماس منتشر گردید که بهت و حیرت جهانیان را برانگیخت. مطابق این خبر، حجم بمب ‌هایی که رژیم صهیونیستی تاکنون بر سر مردم غزه ریخته، با قدرت انفجار بمب اتمی آمریکا در هیروشیما برابر بوده است. طی 10 روز گذشته بیش از 12 هزار تن بمب بر سر مردم بی دفاع باریکه غزه ریخته شده که به طور میانگین 33 تن در هر کیلومتر مربع بوده است. باریکه ای که با وجود وسعت کم، پرتراکم ترین نقطه دنیا محسوب می شود و به طور میانگین چیزی حدود 6000 نفر در هر کیلومتر مربع زندگی می کنند. جمعیت غزه با رشد بیش از دو برابری از سال 2000 تا 2023 از یک میلیون و صد هزار نفر به چیزی حدود دو میلیون و سیصد هزار نفر رسیده است. ریختن این حجم از بمب که بمب های ممنوعه ای نظیر بمب های فسفری و سنگین را نیز شامل می شود، در یک مکانی با این تراکم جمعیت، بیش از حد تصور کشته و زخمی به دنبال داشته است 😞 آنچه مسلم است، جنایت های اخیر اسرائیل در غزه و کشتار زنان و کودکان بی گناه که با همراهی آمریکا و کشورهای غربی و سکوت حیرت انگیز سران عرب همراه بوده، به رغم تمام تلاش پروپاگاندای رسانه ای، از دید مردم جهان پنهان نمانده است. حضور بی سابقه مردم در کشورهایی نظیر انگلیس، فرانسه و آمریکا در محکومیت جنایات اخیر رژیم اشغالگر، چیزی نیست که از چشمان سیاستمداران این کشورها پنهان مانده باشد. به طور قطع، غلیان افکار عمومی جهان علیه رژیم صهیونیستی، فقدان مشروعیت آن را بیش از پیش بر همگان آشکار کرده و زمینه برای حذف این رژیم جعلی از صحنه سیاسی روزگار مهیا نموده است. 💯 نباید فراموش کرد که رژیم اشغالگر قدس، با بحرانی ترین دوران تاریخ 75 ساله اخیر خود هم در صحنه داخلی و هم در خارج از مرزهای این رژیم مواجه شده است. بحران فراگیر سیاسی در داخل، ضربات سنگین نظامی در مرزها نظیر غافلگیری اخیر حماس که تعداد زیادی کشته، زخمی و اسیر روی دست رژیم کودک کش گذاشت، به همراه موج جدید مهاجرت صهیونیست ها از سرزمین های اشغالی، زنگ خطر فروپاشی را برای این رژیم به صدا درآورده است. ⚠️ بدون تردید علاوه بر این مشکلات، جنگ غزه خسارات اقتصادی زیادی به رژیم صهیونیستی تحمیل کرده است. بنابر آنچه خودِ منابع اسرائیلی اذعان می‌کنند، اقتصاد این رژیم ظرف دو هفته اخیر، چیزی قریب به ۵ میلیارد شِکِل، معادل ۲ میلیارد دلار، خسارت دیده است. ماشین جنگی اسرائیل هزینه های سنگینی به این رژیم تحمیل کرده است. به گفته الکس زابینسکی، اقتصاددان ارشد شرکت سرمایه‌گذاری میتاو Mitav، خسارت جنگ به بیش از ۷۰ میلیارد شکل (۱۸ میلیارد دلار) خواهد رسید که حدود ۳.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی اقتصاد اسرائیل را تشکیل می‌دهد. 💔در مجموع باید گفت بمباران شدید خانه های مسکونی، مدارس و حتی بیمارستان ها در باریکه غزه و کشتار بی رحمانه کودکان و زنان، نه تنها نتوانسته شکست «غیرقابل ترمیم» این رژیم از حماس را جبران نماید که موج نفرت جهانی از این رژیم را به دنبال داشته است. بدون شک بحران های عمیق داخلی و خارجی و مشکلات عدیده اقتصادی، نفس های رژیم صهیونیستی را به شماره انداخته است. کشتار فجیع بیش از 7100 فلسطینی که نیمی از آنان کودک بوده اند و مجروحیت چیزی نزدیک به سه برابر این آمار طی دو هفته، به زودی این رژیم را در خون این کودکان و زنان بی گناه غرق خواهد نمود. @HOWZAVIAN
🟢 وقِت عمل به فرمان «جهاد علمی و پژوهشی» ✍️احمدحسین شریفی بیانیه گام دوم انقلاب از مهم‌ترین، راهبردی‌ترین و جهت‌بخش‌ترین بیانیه‌هایی بوده است که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در طول ۳۵ سال اخیر صادر کرده‌اند. این بیانیه نقشه راه چهل سال دوم انقلاب اسلامی است. همواره باید مورد توجه آحاد ملت، جوانان و به ویژه تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور باشد. نخستین توصیه راهبردی رهبر انقلاب در این بیانیه، ناظر به «علم و پژوهش» است. که ابزار عزت و قدرت و اقتدار یک کشور است. در سایه توصیه‌ها و پیگیری‌های رهبر فرزانه انقلاب، در نیمه دوم گام اول انقلاب، جهشی معجزه‌گون در عرصه دانش و پژوهش را شاهد بودیم. سرعت شتاب رشد علمی کشور یازده برابر متوسط شتاب رشد علمی جهان بود. با اینکه یک درصد جمعیت جهان را داریم، نزدیک به دو درصد تولید علم جهان را داشته‌ایم و به رتبه شانزدهم در میان دویست کشور جهان دست یازیده‌ایم. و در برخی از حوزه‌های علمی، مرزهای دانش را درنوردیده‌ و به یکی از مرزداران و مرزبانان دانش تبدیل شدیم. در عین حال، رهبر حکیم انقلاب در بیانیه گام دوم می‌فرماید: «این راه طی‌شده، با همه‌ی اهمّیّتش فقط یک آغاز بوده است و نه بیشتر. ما هنوز از قلّه‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّه‌ها دست یابیم. باید از مرزهای کنونی دانش در مهم‌ترین رشته‌ها عبور کنیم. ما از این مرحله هنوز بسیار عقبیم؛ ... ما اکنون حرکت را ‌آغاز کرده و با شتاب پیش می‌رویم ولی این شتاب باید سال‌ها با شدّت بالا ادامه یابد تا آن عقب‌افتادگی جبران شود.» رهبر انقلاب به منظور بسیج همه امکانات و ظرفیت‌های کشور در خدمت دانش و پژوهش، ضمن اشاره به جایگاه و وظیفه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور در جهش علمی، خطاب به جوانان می‌فرماید: «مطالبه‌ی عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است. به‌پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما بشدّت بیمناک است ناکام سازید.» @HOWZAVIAN
🔻زیاده‌خواهی یک زائدۀ رقیق؛ توهمات بدنۀ اجتماعیِ تجددی ✍️ مهدی جمشیدی ۱. برخی تصور می‌کنند که چنانچه روایت جنبشی از اغتشاشات سال گذشته ارائه کنند، به فتح بزرگی دست یافته‌اند و توانسته‌اند آن را تثبیت و تکریم کنند، درحالی‌که مسأله، «جنبش» یا «ناجنبش» بودن این واقعیت نیست، بلکه مسألۀ آن است که «هویت» اغتشاش، قابل‌دفاع نیست. این اغتشاش، چه جنبش اجتماعی باشد و چه نباشد، کمترین نسبتی با «حرکت تاریخی جامعۀ ایران» نداشت و به همین دلیل نیز از سوی مردم با استقبال روبرو نشد. تصمیم تاریخیِ جامعۀ ایران، آن نیست که در اغتشاش‌ سال گذشته نمایان شد، بلکه باید این واقعیت را یک «زائده ناروا» و «تکۀ نچسب» تلقی کرد که ریشه در بیرون از نظام اجتماعی ما و قواعد آن داشت؛ به این معنی که جامعه‌زاد و مردم‌بنیان نبود و از عالَم و افق تاریخی دیگری بر ما تحمیل شد. آری، نباید انکار کرد که تجدد در جامعۀ ایران، بدنۀ اجتماعی دارد و توانسته سبک زندگیِ متجددانه در این لایه بسط بدهد، اما در عین حال، نباید غفلت کرد که این لایه، حداقلی و ناچیز است و نمی‌تواند جوشش درونی و حرکت خودبنیان جامعۀ ایران را نمایندگی کند. برخلاف این تحلیل، نیروهای تجددی در عرصۀ فکری و رسانه‌ای، همواره کوشیده‌اند این خُرده‌حرکت‌های نمایشی و بی‌ریشه را به عنوان انتخاب‌های تاریخی و کلان‌چالش‌های اجتماعی، معرفی و القا کنند که جامعۀ ایران، دچار شکاف و تنش شده و بحران‌های هولناکی را تجربه خواهد کرد. نه‌فقط جامعۀ ایران، بلکه هیچ جامعۀ دیرینه و مستحکمی با چنین تلاش‌های سطحی و زودگذری، دچار ازجاکندگی و زوال نخواهد شد؛ همچنان‌که حاکمیت سیاسی نیز به دلیل همگونی با بافت فرهنگیِ جامعۀ ایران و برآمدن از اقتضاهای هویتی آن، مبتلا به شکاف با جامعه نشده است. گفته‌ها و برداشت‌هایی که این سو و آن سو عرضه می‌شوند و بر طبل فروپاشی و انحطاط می‌کوبند، واقعیتی جز روایت‌‌پردازی‌های معوج ندارند و از باطن جامعۀ ایران حکایت نمی‌کنند؛ باطنی که در اغتشاش سال گذشته از لحاظ عدمی و منفی، خودش را نمایان کرد. ۲. مسأله این است که بدنۀ اجتماعیِ تجددی، احساس کرد که می‌تواند در برابر انقلاب و ارزش‌های هویت‌بخش جامعۀ ایران، گردن‌کشی کند و خود را بر آنها تحمیل کند و بر اساس همین احساس خام و برآورد نسنجیده نیز از فضای مجازی پا بیرون نهاد و به خیابان آمد، اما ناکام و سرخورده بازگشت. این بدنه در حرکت اخیر خویش، به دلیل «خودافشاگری‌های فرهنگی» - که البته چاره‌ای نیز جز آن نداشت - ماهیت تجددی خویش را آشکارتر کرد و نشان داد می‌خواهد جامعۀ ایران را به سوی اباحه‌گری و ولنگاری سوق بدهد و تمام خطوط قرمز ارزشی را درنوردد. این در حالی است که مردم با وجود تنوّع‌ها و تکثّرهایی که دارند، همچنان به معیارهای ارزشی، معتقد هستند و حاضر نیستند با جریان‌های سخیف فرهنگی، همراهی کنند. این «ناهمراهی» و «گسستگی»، خودش را در متن اغتشاش نشان داد و در نهایت نیز بدنۀ اجتماعیِ تجددی، در خیابان تنها ماند و گریخت. توقع این نبود که پس از آن همه تبلیغ و روایت و تخریب و واسازی، حداکثر ده درصد زنان ایران به کشف حجاب رو آورند، بلکه تخمین‌های دشمن حاکی از این بود که جامعۀ ایران، دوپاره خواهد شد و نیمی از زنان، حجاب را کنار خواهند نهاد. اکنون با وجود گذشت یک سال، همچنان عدد قبلی پا بر جاست و پیشروی نداشته است. این امر نشان می‌دهد که حجاب، انتخاب درونی و فرهنگیِ مردم ایران بوده است، نه برخاسته از اجبار و سرکوب و قانون. اگر در گذشته، چنین گفته‌ای فاقد پشتوانۀ عینی بود، امروز می‌توان با قاطعیت سخن گفت و دربارۀ انتخاب‌ها و جهت‌گیری‌های خودخواستۀ این جامعه سخن گفت. ۳. اصرار و تأکید همیشگی آیت‌الله خامنه‌ای بر انسجام درونی جامعۀ ایران و همراهی آن با نظام جمهوری اسلامی، چه‌بسا ریشه در چنین فهمی از جامعۀ ایران و نیروهای مخالف داشته باشد. ایشان در طول دورۀ اغتشاش، هرگز به باج‌دهی و عقب‌نشینی رو نیاورند و حاضر نشدند نیروهای اغتشاش و هواداران سیاسی آنها را به رسمیت بشناسند و وارد روند دادوستد با آنها بشوند، بلکه برعکس، قاطعانه موضع‌گیری کردند و آنها را مردم نخواندند؛ چنان‌که عمل‌شان را نیز مصداق اعتراض اجتماعی قلمداد نکردند. جریان اغتشاش، گمان می‌کرد که با حملۀ مستقیم و تهی از اخلاق و ادب به رهبر انقلاب، حالت استیصال و سرگشتگی ایجاد خواهد کرد، اما چنین نشد و مواجهۀ قاطع، به فصل اغتشاش پایان داد. @HOWZAVIAN
𖤜 ­ᤩ يامُسَبِّبَ‌الاَسْبابِ - دعوتید به اندیشکده صانع ❃رصد و تحلیل‌ استراتژیک‌ در حوزه‌ی صنعت‌ و تکنولوژی. ❃هر آنچه باید از آینده‌های دور و جهان ۲۰۵۰ بدانیم! ❃از نقشه‌ی راه تحول در صنعت ایران چه می‌دانیم؟ ┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈ 𖤜 ­ᤩ اندیشکده‌صانع ↱𝐣𝐨𝐢𝐧↲🖇 https://eitaa.com/SaneAndishkadeh
. درباره بیشتر بدانیم تا درباره انسان امروز بیشتر بدانیم