eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
437 ویدیو
168 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
. 💠 محفل شعر کرامت 🔸با حضور و شعرخوانی بانوان شاعر 🔹زمان:شنبه،۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳،ساعت ۱۷تا ۱۹ 🔹قم، خیابان جمهوری، نبش کوچه(۶)، اداره کل تبلیغات اسلامی 🔹حضور برای عموم بانوان آزاد است @shaeranehowzavi
✔️ احیاگر مذهب شیعه و مؤسس بزرگ‌ترین دانشگاه فقه بابک شکورزاده یکی از مسائلی که برخی به اشتباه درباره امام صادق علیه‌السلام مطرح می‌کنند این است که ایشان مؤسس مذهب شیعه است؛ در حالی که این مطلب صحیح نیست؛ زیرا امام صادق(ع) مؤسس مذهب شیعه نیست؛ بلکه شیعه از زمان پیامبر اکرم(ع) مطرح بوده و ایشان مبیّن تشیع بوده‌اند. این‌که گفته شود امام صادق(ع) مؤسس است، جدای این‌که کلام درستی نیست، چه بسا شبهه هم نسبت به تشیع  ایجاد کند. اصطلاح رئیس مذهب شیعه که اکثراً بر امام صادق (ع) اطلاق می شود، ناظر به فقه شیعی در برابر مذاهب اهل سنت است، و گرنه اساس تشیع و مکتب امامت از لحاظ معارف بنیادی، در عرض مذاهب فقهی نبوده و معارف اصلی اسلامی را شامل می شود که جز در مکتب اهل بیت (ع) (عموما) قابل وصول نیست. در واقع، آنچه در مورد این امام همام صحیح است، ایشان مروّج و احیاگر فرهنگ ناب شیعی و اسلام حقیقی بوده است؛ زیرا با توجه به شرایط سیاسی که در زمان ایشان به وجود آمد و بنی‌امیه و بنی‌عباس با هم در کشمکش قدرت بودند، بر خلاف دوران سایر ائمه طاهرین(ع)، شرایطی را برای امام مهیا کرد که ایشان بتواند به تربیت شاگردان فراوان، آن هم در تخصص‌های مختلف، بپردازد و در جهت نشر معارف ناب و زنده کردن احادیث، به خصوص تبیین صحیح احادیث و سنت پیامبر(ص)، اقداماتی‌چشم‌گیر انجام دهد و از این جهت است که منابع حدیثی شیعه، مملوّ  از کلمات نورانی این امام عظیم‌الشأن است و بیشترین احادیث در بین معصومین(ع) از ایشان است و چه بسا برای همین دلایل است که از مذهب شیعه اثناعشری، به مذهب جعفری نیز یاد می‌شود. @HOWZAVIAN
🔰 بیانات اقتصادی امام صادق (ع) 🔺 اسراف و زیاده روی در مصرف مال https://eitaa.com/h_abasifar/12573 🔺 تجارت مخصوص شیعیان https://eitaa.com/h_abasifar/12574 🔺 شمشیر زدن آسانتر از کسب روزی حلال https://eitaa.com/h_abasifar/12576 🔺سیره اقتصادی امام صادق https://eitaa.com/h_abasifar/12577 🔺بنی امیه شرک را معرفی نکرد https://eitaa.com/h_abasifar/12578 🔺 سخاوت در مال https://eitaa.com/h_abasifar/12579 🔺 مومنان مشرک https://eitaa.com/h_abasifar/12580 🔺 خیانت شیعیان در نگاه امام صادق https://eitaa.com/h_abasifar/12581 🔺 حکمرانی بِرّی https://eitaa.com/h_abasifar/12582 🔺 مال امانت خداست https://eitaa.com/h_abasifar/12583 🔺 انفاق علامت شیعه https://eitaa.com/h_abasifar/12584 🔺 دوزخ عاقبت ارتجاع از عدالت https://eitaa.com/h_abasifar/12585 🔺 شراکت اغنیا و فقرا در مال https://eitaa.com/h_abasifar/12586 🔺حکمرانی قیمتها https://eitaa.com/h_abasifar/12587 🔺 شرک در حکم و قانون https://eitaa.com/h_abasifar/12589 ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی @HOWZAVIAN @h_abasifar
☀️ معنویت و معنای زندگی ✍️ وحید سهرابی فر یکی از سوالاتی که امروزه انسان ها بیش از پیش با آن مواجه هستند، پرسش از معنای زندگی است. اساسا معنای زندگی چیست؟ تحمل شرایط دشوار و گاه طاقت فرسای زندگی چه ارزشی دارد؟ هدف از زندگی چیست و برای چه باید زیست؟ این سوالات و سوالاتی مشابه آن ذهن انسان های بسیاری را درگیر کرده است. در پاسخ به این پرسش گروهی زندگی را اساسا معنادار نمی دانند و آن را پوچ می شمارند. گروه دیگری زندگی را معنادار می دانند ولی برای معناداری آن شروطی را تعیین می کنند. این گروه خود به سه دسته تقسیم می شوند: 1) گروهی که ارزش های جهان مادی را برای معناداری زندگی کافی می دانند. اموری مانند موفقیت های مالی، حرفه ای و .. 2) گروهی که برای معنادار شدن زندگی، ارزش های فرامادی را نیز لازم می شمارند، به طور مثال اموری مانند اوصاف اخلاقی از قبیل از خودگذشتگی، احسان و .. 3) گروهی که زندگی را هنگامی معنادار می شمارند که انسان در ارتباط با یک موجود غایی بتواند به کمال برسد و یک زندگی ابدی در پیش داشته باشد. در ادبیات دینی زندگی معنادار شمرده می شود و اساسا یک نعمت بزرگ از سوی خداوند تلقی می شود. در این فضا اگرچه موفقیت های مادی مهم است و تخلق به اوصاف اخلاقی هم بسیار مطلوب است ولی تمام ماجرا در این دو مسئله خلاصه نمی شود بلکه برای اینکه زندگی معنادار داشته باشیم، نیازمند ارتباط حقیقی با خداوند هستیم، ارتباطی که ما را حقیقتا «زنده» می کند و به جهان بی روح ما روح و حیات می بخشد. از این روست که خداوند در قرآن از انسان میخواهد که به ندای پیامبر که مایه حیات آنهاست، پاسخ مثبت بدهند(انفال:24). در میان عارفان هم این مسئله همواره مورد توجه بوده است. مولوی چه زیبا سروده است که : «نیست نشان زندگی، تا نرسد نشان تو» @HOWZAVIAN
📚 دلیل اهتمام امام صادق(ع) به فعالیت‌های علمی و شاگرد پروری 🎙 گفتاری از حجت‌الاسلام عباس جعفری فراهانی، رئیس گروه مطالعات بنیادی مجمع جهانی اهل بیت(ع) اگر افراد یک جامعه از قدرت تجزیه و تحلیل خوبی برخوردار باشند می‌توانند در پیدایش افکار مختلف، موضع حق را بشناسند و پیروی کنند؛ چنانچه امام صادق(ع) از جدشان رسول خدا(ص) نقل فرمودند: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة». کسانی که به خدا و آخرت ایمان دارند باید حول محور امامت حلقه بزنند و آن امام شایسته را بشناسند؛ امامی که از علم و آگاهی فراوان و بینش سیاسی و تقوا و عدالت بالایی برخوردار باشد و گرفتار جریانات انحرافی و ستمگرانه نشود. چنین امامی جز خاندان اهل بیت(ع) نیستند، لذا پیامبر اکرم(ص) در روایات متعدد نام ۱۲ امام را آوردند و مردم را به رجوع به قرآن و عترت سوق دادند. حفظ و مراقبت از دستاوردهای معنوی و علمی، وظیفه اصلی همه ائمه(ع) بود و به خصوص امام باقر(ع) و امام صادق(ع) چون با خلأ اعتقادی و فکری در جامعه مواجه بودند، از این رو تلاش کردند این خلأ را پر کنند. 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
🔴 وای به روزی که بگندد نمک ✍️ احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه بین المللی قم 🔻درخواستی از مسؤولان محترم وزارت بهداشت و مسؤولان محترم نظام پزشکی کشور و همچنین مسؤولان محترم قضایی کشور در خصوص شراب‌خواری عده‌ای از پزشکان 🔸یکی از خبرهای شوک‌آور در چند روز گذشته این بود که عده‌ای از پزشکان و متخصصان کشور در یک تجمع مختلط و بدون رعایت حدود و مرزهای شرعی و اخلاقی، در شیراز دور هم جمع شده و به شرب خمر و انواع دیگری از ناهنجاری‌ها مشغول شده‌اند که در این میان وضعیت جسمی ۲۹ نفر از آنان به دلایلی (از جمله شرب خمر) وخیم شده و در نهایت یکی از آنها می‌میرد، برخی به کما می‌روند و برخی دیگر دیالیز می‌شوند و برخی نیز هنوز در بیمارستان بستری‌اند و .... 🔹همگان می‌دانیم که از نگاه اسلام شرب خمر از محرمات قطعی است. از جمله مهم‌ترین نکاتی که به عنوان فلسفه یا حکمت تحریم شراب‌خواری بیان شده است، «صیانت از عقل و شرافت و عفت و حیاء و انسانیت» است. به تعبیر دیگر، گفته شده است که شرب خمر موجب زوال عقل، عامل فسادهای عقیدتی و اخلاقی و جنسی و جسمی، و به طور کلی، کلید همه انواع شرور و فسادهای فردی و اجتماعی است. به عنوان نمونه: علیه السلام در بیان فلسفه احکام و ارزش‌های دینی می‌فرماید خداوند برای حفاظت از عقل (به عنوان فصل ممیز انسان از سایر حیوانات) شرب‌خمر را حرام کرد: «تَرْكَ شُرْبِ الْخَمْرِ تَحْصِيناً لِلْعَقْل‏» علیه السلام فرمودند: شُرْبُ الْخَمْرِ مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ؛ شراب‌خواری کلید همه بدی‌هاست. و علیه السلام درباره فلسفه حرمت شرب خمر می‌فرماید: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى حَرَّمَ الْخَمْرَ لِمَا فِيهَا مِنَ الْفَسَادِ وَ بُطْلَانِ الْعُقُولِ فِي الْحَقَائِقِ وَ ذَهَابِ الْحَيَاءِ مِنَ الْوَجْهِ وَ إِنَّ الرَّجُلَ إِذَا سَكِرَ فَرُبَّمَا وَقَعَ عَلَى أُمِّهِ أَوْ قَتَلَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّه‏ ...؛ خدای متعال شراب را به دلیل «فسادی که در آن هست» و «تباه‌سازی عقل» و «ناتوان‌سازی آن در درک حقایق» و «از میان رفتن آبرو و حیاء» حرام کرده است. و زمانی که مردی مست می‌شود چه بسا به مادر خودش هم تجاوز کند یا بی‌گناهی را به قتل برساند....» 🔸مع الاسف دسته‌جمعی عده‌ای از پزشک‌نمایان کشور موجب بدنامی جامعه پزشکی و بی‌اعتمادی مردم به این قشر خدوم و تأثیرگذار در جامعه شده است. آنچه که این بی‌اعتمادی را تشدید کرده است این است که تاکنون تنها مواجهه رسمی مسؤولان مربوطه با این پدیده شنیع و فساد آشکار، پیام تسلیتی بود که رئیس علوم پزشکی جهرم برای یکی از تلف‌شدگان این جمع صادر کردند و در وصف او چنان نوشتند که گویا یک عارف الهی و عالم ربانی از دنیا رفته‌اند! 🔻به هر حال، کمترین توقع از مسؤولان مربوطه این است که اولاً، به صورت شفاف موضع‌گیری خود را در قبال چنین رفتار شنیعی مشخص کنند؛ ثانیاً، نحوه برخورد با این افراد را به صورت عمومی و آشکار اعلام کنند؛ ثالثاً، به مردم اطمینان دهند که از این به بعد اجازه طبابت به چنین افرادی نخواهند داد؛ و رابعاً، با اخراج همیشگی آنان از جامعه پزشکی، این لکه ننگ را از دامن مقدس طبابت و پزشکی ایران اسلامی برای همیشه پاک کنند. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔺بایکوت ابدی بارها تصمیم گرفتم بخاطر اینکه نوشابه‌ها چیزی جز ضرر نیست، دیگر مصرف نکنم اما باز گاهی نفس غالب می‌شد و بی‌خیال مراقبت می‌شدم. تا اینکه حوادث دردناک غزه و فلسطین رخ داد و کمی بعد متوجه شدم برندهای زیادی که در حال استفاده هستیم در انحصار شرکت‌های صهیونیستی قرار گرفته است. همین شد... دیگر تا امروز چه در اروپا چه در ایران، به هیچ برندی از این نوشابه‌ها لب نزده‌ام که احساس می‌کردم بجای شربتی خنک و گوارا، خون می‌خورم... مردم دنیا هر لحظه بیدارتر می‌شوند و باخبرم که بسیار وسواس گونه دیگر سمت این برندها نمی‌روند و آن‌ها را برای خود حرام اعلام کرده‌اند. امروز، خرید این برندها، مثل تغذیه کردن این غده سرطانی بر تن مجروح این کره خاکی است. تنها راه نجات نسل بشر، برای این ریشه دوانی، تحریم و بایکوت است تا خداوند به این حرکت مردمی هم برکت دهد و دنیا را از این بیماری مهلک که به جان بشر افتاده، نجات دهد. نوشته بود: هیچ کس در این جهان آزاد نیست، تا فلسطین آزاد نیست... و حقیقتا هم همین است. بسیاری در محاصره محصولاتی هستند که ناخواسته جز آن گزینه دیگری برای خرید ندارند چون انحصار همه چیز را در طول هفتاد سال از آن خود کرده است و خدا می‌داند چند شرکت و کارخانه را در این مسیر با خاک یکسان نموده و به خاک سیاه نشانده است... ✍🏻 مشاهدات، تجارب و یادداشت‌های یک ایرانی 🇮🇷 از فرانسه، هلند و ایران 🔗تربیت و حکمرانی @HOWZAVIAN
🏷 یک دالان «خلاقیت و مهارت» ✍️ محسن بختیاری شاید یک وقت هایی تصور کنیم «تحول» یک کوه رفیعی است که هر کسی را توانایی فتح آن نَبُوَد. ☺️ ⭕️ بلند بودن قله تحول در نظام تعلیم و تربیت رسمی، سخنی درست است، اما اینکه فقط برخی مدارس، و به احتمال زیاد فقط می توانند تحول آفرین باشند، قطعا اشتباه است. ⭕️ روایت به راه انداختن نمایشگاه دست سازه های دختر خانم های خلاق مدرسه دولتی یزد، روایتی است پر از شیرینی و تلخی، آکنده از امید و چالش. این روایت را باید از زبان مدیر محترم مدرسه «سرکارخانم ملکوتیان» و همکارانشان شنید. 💎 امیدوارم به زودی دست به قلم شوند و برایمان مدرسه دولتی خود را بنویسند. و امیدارترم به اینکه این فعالیت های خوب و تحولی، در کانون تابستان مدرسه نیز ادامه پیدا کند. @HOWZAVIAN
. ✅ آغاز نام‌نویسی خرید کتاب در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ▫️سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب ۷۰۰هزار تومان است که از این مقدار۴۲۰هزار تومان سهم مشارکت دانشجویان و طلاب بوده و ۲۸۰هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. ▫️همچنین سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیأت علمی ۸۰۰هزار تومان است که از این مقدار معادل ۴۰۰هزار تومان سهم عضو هیأت علمی و ۴۰۰هزار تومان نیز برعهده معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود. ▫️سی‌‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، در مصلی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد. ▫️جهت ثبت‌نام بن نمایشگاه اینجا کلیک کنید. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آخوند صورتی! این هفته یه جایزه داریم.💥 از اونجایی که فتنه‌باز این قسمت یه تپه نمکه، جایزه ته خیار رو براش کنار گذاشتیم 🥒🧂 🔻قسمت سوم فتنه‌باز 🔴 فتنه‌باز این قسمت رو ببین و برای دوستانت تعریف کن 😉 💢@engholtmag 💢 با مجله طنز همراه باشید @HOWZAVIAN