eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
469 ویدیو
176 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🌖 رفاقت با روزهای خدا ✍️ سید میلاد حسینی 💐در روز های باقیمانده ماه شعبان چگونه برای ماه مبارک رمضان آماده شویم؟ 🍃پاسخ را از امام رضا(علیه السلام)بخوانید. 🔹تذکرات و توصیه های فوق العاده حضرت که می تواند چراغ راه این روزها باشد: ✳️اباصلت هَروى روایت کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا(علیه السّلام)رسیدم. 🔶حضرت فرمود: که اى اباصلْت اکثر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است. پس در آن چه از این ماه مانده است. تقصیرهایى را که در ایّام گذشته این ماه کرده اى تدارک وتلافی کن. و بر تو باد که رُو آورى بر آنچه برلی تو نافع است. و دعا و استغفار بسیار کن و تلاوت قرآن مجید بسیار کن و توبه کن به سوى خدا از گناهان خود تا آنکه چون ماه مبارک درآید خود را برای خدا خالص گردانیده باشى... @howzavian
☘️کرونا و خداشناسی ✍ محمدمهدی ولی زاده بلایای طبیعی دارای پیامدهای الهیاتی می‌باشند؛ بحث وجود شرور در جهان طبیعت (عالم تزاحم و تضاد) و آزمون الهی و مصائب برای به کمال رسیدن انسان از همین جا پدید آمده است. جدا از بررسی آثار علمی و سیاسی و اقتصادی شیوع کرونا در جهان، نگرش به آن از منظر اخلاقی لازم است؛ زیرا بنابر این مبنا منشاء به وجود آمدن این مصائب ریشه در سوء اختیار انسان وجود دارد چنانکه خداوند در قرآن می‌فرماید: « ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ»(آیه۴۱/روم) بر این اساس مصائب و بلاهای عمومی که نظام جاری عالم را بر هم می زنند در اثر اعمال مردم و به خاطر شرکی است که می ورزند وگناهانی است که می‌کنند و خداوند این بلاها را ظاهر نمود تا شاید عاقبت و وبال بخشی از اعمالشان را به آنها بچشاند تا بلکه آنها از شرک و معصیت دست کشیده و به سوی توحید و اطاعت برگردند. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تمدن جدید با تکیه بر توانایی و عقل خود بنیاد بشر شکل گرفت و این مسئله موجب شد که بشر به عدم حضور خداوند در جهان باور پیدا کند اما وقوع مصیبتی چنین فراگیر که حتی پیشرفته‌ترین کشورهای جهان را دچار بحران کرده است شاید تنبّهی باشد برای بشر امروز که حضور و وجود خدا در جهان را بیشتر احساس کند هر چند احتمال جنگ بیولوژیکی بودن این رویداد وجود دارد «مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین» (آیه54/آل عمران) @elmodin1399 @howzavian
🔻نمایش آنلاین درس-گفتگوهای مدرسه آزادفکری 🔹درس-گفتگوی نخست: مساله 🔸اساتید: حسین | سروش ⏰برنامه پخش: از فردا (۳۱فروردین)، هر روز در سایت مدرسه آزادفکری 🎊🎊 + ۷۰٪ تخفیف ثبت‌نام در کل ۵ درس-گفتگوی «درباره زنان» در ایام پخش 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool @howzavian
🔶 صف خرید! ✍️احمد اولیایی این روز‌ها در سراسر کشور در بعضی خیابان‌ها صف‌هایی دیده می‌شود. صف‌هایی برای ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی. رشد ۱۸۷ درصدی شاخص بورس در سال گذشته و ادامه رشد آن در سال جاری نشان از روز‌های پررونق بورس دارد. بورسی که ظاهرا بخاطر سیاست‌های اقتصادی اخیر، به تنها بازار زنده کشور برای مردم تبدیل شده است. بورس اساسا یک ماهیت اقتصادی دارد، اما من می‌خواهم از زاویه فرهنگ به آن نگاه کنم. به خصوص این روز‌ها که در محافل خانوادگی، دوستانه و فضای مجازی خیلی‌ها در این مورد مشغول صحبت هستند. بعبارتی بورس به تدریج در حال ورود به بخشی از سبک زندگی مردم است و احتمالا سهم بسزایی از آن را به خود اختصاص خواهد داد. فارغ از تحلیل‌های اقتصادی مانند نقش دولت در این رونق، سیاست‌های پشت صحنه، نقش بازیگردانان بورس، و علل استقبال مردم از بورس، بررسی پیامد‌های فرهنگی آن امری ضروری است. زمانی نه چندان دور، شاید همین شش ماه گذشته اگر در کف خیابان از مردم در مورد بورس سوال می‌کردیم، فقط اسم آن را شنیده بودند. اما اکنون بسیاری از همان افراد برای خود و خانواده‌شان کد بورسی گرفته و مشغول رصد بازار هستند. این وضعیت ممکن است چه محصولی برای فرهنگ ما به ارمغان بیاورد؟! - «ترویج فرهنگ درآمدزایی بدون کار» یکی از مهم‌ترین پیامد‌های عمومی سازی این چنینی بورس است. «کار» یک مفهوم متعالی است که انسان و جامعه‌اش را به سمت پیشرفت هدایت می‌کند و اساسا در مفهوم سنتی‌اش با «عرق ریختن» رابطه تنگاتنگی دارد. درست است که شرکت‌های تولیدی بسیاری در بورس مشغول به کار هستند، اما درآمد آن‌ها برای مردم بی خبری که در بورس سرمایه‌گذاری کرده و دائما با رصد سامانه بورسی خود به درصد‌های اندک سود آن دلخوش کرده اند، به نوعی درآمدزایی بدون کار شبیه‌تر است تا «کار». - بناکردن فعالیت اقتصادی بر فضای مجازی منجر به «وابستگی شدید فعالیت و کار به یکجانشینی» می‌شود. اساسا عدم تحرک، یکجانشینی و قرار دادن فضای مجازی به عنوان زیربنای سبک زندگی یکی از مهم‌ترین آفت‌های فرهنگ مدرنیته و احتمالا روز‌های بورسی عمومی ایران است. - «اصالت سود» مفهوم اقتصادی-فرهنگی دیگری است که نباید از آن غافل شد. آن‌چه که تولید می‌شود و آن کسی که کار می‌کند و اتفاقاتی که در بازار می‌افتد هیچ اهمیتی برای سرمایه گذار ندارد. آنچه مهم است ۵+ و درصد‌هایی است که بر روی پولش می‌آید. این، یعنی «اصالت سود». این فرهنگ، اساسا یک فرهنگ غیردینی و نامطلوب است. شاید بازیگردانان بورس و سهام داران اصلی شرکت‌ها بدانند چه چیزی تولید می‌شود، ولی عموم مردم فقط به سود خواهند اندیشید چرا که اصلا به معنای بورس نه اشراف و نه اجازه ورودی خواهند داشت. - «فداشدن وقت طلایی» مسأله دیگر فرهنگی این روز‌های بورس است. ساعت ۹ تا ۱۲ که گُل وقت تحصیل، تأمل و تلاش است، در حال تبدیل شدن به پشت سیستم نشستن و گوشی دست گرفتن و رصد سامانه بورسی می‌باشد؛ و این حقیقت، تلخ‌تر خواهد بود زمانی که مشاهده می‌کنیم قشر فرهیخته ما اعم از طلاب و دانشجویان برای ورود به بورس از یکدیگر پیشی می‌گیرند. در سازمان‌ها، نهاد‌ها و جلسات، در کلاس‌ها و نشست‌های علمی و ... رصد گاه به گاه سامانه از روزمره‌های افراد شده است. در نهایت باید گفت: البته که کسی نمی‌تواند منکر اهمیت بورس و لزوم توجه به آن در کلان موضوع اقتصاد شود، اما سوال اصلی در عمومی سازی بورس آن هم در این قالب‌های بدون ضابطه است که ممکن است فرهنگ را با خطرات جدی مواجه کند. این، دیگر فضای مجازی نیست که بگوییم از بیرون وارد شده و ما را غافلگیر کرده است. بستری داخلی است که عامدانه و شاید بدون توجه به پیوست فرهنگ آن در حال شیوع است! https://fararu.com/fa/news/437650/صف-خرید @howzavian
💠حوزویان و نوع مواجهه با پدیده‌ای به نام بحران کرونا! ✍ محمد وکیلی 🔹 با شروع بحران ویروس کرونا در چین و وضعیت گسترش یابندگی شدید آن، از همان ابتداء مشخص بود دیر یا زود پای آن به ایران نیز باز خواهد شد. اتفاقی که با تأخیری چند هفته‌ای بلاخره به وقوع پیوست و گزارش‌هایی از آغاز شیوع این بیماری در چند شهر ایران مخابره شد. با گسترش این بیماری با توجه به موج فراگیری و تاثیرگذاری آن، بسیاری از نهادهای اجتماعی نیز وارد عرصه مواجهه با آن شدند؛ از مراکز و نهادهای بهداشت و سلامت گرفته که در خط مقدم مقابله با این بحران بودند تا نهادهای نظامی و انتظامی تا آموزشی و… در این میان یکی از نهادها و سازمانهای اجتماعی کنشگر که در بسیاری از تحولات اجتماعی، وارد کنشگری شده و به ایفای نقش می‌پردازند، نهاد روحانیت و سازمان حوزه‌های علمیه است. به دلیل جایگاه اجتماعی و اثرگذاری ویژه‌ای که این قشر دارند نوع مواجه این نهاد با چنین بحران فراگیر و فراجنبه‌ای، می تواند مورد توجه و کنکاش قرار گیرد. همچنان که به دلیل این جایگاه خاص و اثرگذاری بالای اجتماعی، عملکرد و نوع مواجهه آنها در مقابل تحولات و بحرانها مورد توجه و ارزیابی کارشناسان قرار گرفته و از سویی دیگر زیر ذره بین رسانه ای قرار گرفته است. از همین روی جریان‌شناسی نوع مواجهه این قشر از جامعه در بحران کرونا می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. از این منظر می توان نوع مواجهه روحانیت با این پدیده کرونا را به سه دسته کلی تقسیم کرد: 🔸طیفی از روحانیت که مواجه ای منفی و سلبی با این پدیده کرونا داشتند. طیفی که با انکار و تشکیک در وجود چنین بیماری یا در فراگیری و شیوع آن، تلاش می‌نمودند توصیه‌ها و تجویزهایی کاملا متعارض با توصیه‌های نهادها و مراکز رسمی مواجهه با این بیماری صادر نمایند. طیفی که با زیر سوال بردن تمام مبانی و حتی مسلمات دانش و یافته‌های پزشکی، به موج آنارشیسم علمی و بی‌اعتباری نهادهای مرجع دامن زده و موجب نوعی سردرگمی در میان مخاطبان خود در مواجهه با این پدیده شدند؛ در سطح رسانه‌ای به نمونه‌هایی چون آتش زدن کتاب طبی هاریسون که هر چند قبل از کرونا اتفاق افتاد اما این نوع مواجه در زمان شیوع کرونا نیز ادامه یافت، توصیه به نادیده گرفتن قرنطینه، تأکید بر دید و بازدید و شکستن طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، مقاومت در مقابل بسته شدن اماکن مذهبی زیارتی تا حرم لیسی و… اشاره کرد. این طیف نقش پررنگی در دادن سوژه‌های تخریب روحانیت توسط بعضی از رسانه ها را داشت. به همین دلیل نیز می توان این نوع از نقش‌آفرینی در چنین بحرانی را نقش‌آفرینی منفی به حساب آورد. 🔸در کنار طیف اول، طیف دیگری طیفی از روحانیت حضور داشتند که با شیوع و گسترش این بیماری، در انفعال کامل فرو رفتند و نتوانستند برای خود در چنین بحرانی نقشی مفید و اثر گذار تعریف نمایند. هر چند بهانه این طیف از روحانیت همراهی با وضعیت قرنطینه بوده است اما انتظار و توقع جامعه از ظرفیت و جایگاه اجتماعی این طیف، اقتضا می نمود که بتوانند نقشی فعال در این شرایط ایفا نمایند. مصادیق این طیف را می توان در کسانی یافت که در شرایط عادی، میدان‌دار و تریبون داری می کردند اما در شرایط بحران، اسم‌شان از زبان رسانه‌ها افتاد و به ناگه در سکوت و غیبت فرو رفتند. می‌توان گفت این طیف از روحانیت نیز نقشی خنثی و حتی منفی در شرایط بحرانی جامعه ایفا نمودند. طیفی که نباید در شرایط بحرانی به هیچ وجه روی آنها حساب کرد و یا امید داشت پا به میدان بگذارند و میدان داری کنند. 🔸و اما در این میان، طیف سومی نیز بودند که از روزهای نخست شیوع این بیماری، ضمن درک شرایط واقعی جامعه و همراهی با نهادهای مسئول و تصمیم‌گیر، تلاش نمودند نقش و کنشگری فعال برای خود، مجموعه روحانیت و حوزه‌های علمیه تعریف نمایند. این طیف از روحانیت که می‌توان از آنها به عنوان «روحانیت مسئولیت پذیر» و آماده پذیرش مسئولیت اجتماعی نام برد توانست با تحلیل واقع بینانه شرایط، ضمن ارتباط با سایر نهادها و مجموعه‌های درگیر بحران، برای خود وظیفه و مسئولیت تعریف نماید. مولفه‌های شناخت این طیف را می توان در صدور فتاوایی مبنی بر حجیت همراهی و توجه به دستورات ستاد بحران، تشکیل ستاد بحران حوزوی، ارائه مساعدتهای مختلف به ستاد مدیریت بحران، مشارکت در فعالیت‌های جهادی، استفاده از تریبون‌های حوزوی در تبیین شرایط بحران، و تلاش برای اتحاد و هبستگی نهادهای مذهبی و دینی بین‌المللی در مواجهه همدلانه با این بحران اشاره کرد. تجربه ثابت کرده است که این طیف از روحانیت توانایی و ظرفیت بی‌نظیری در کمک به جامعه جهت عبور از شرایط بحرانی را دارند و به همین دلیل نیز می‌توان این طیف را به عنوان طیفی با نقش‌آفرینی مثبت در بحرانها قلمداد کرد. @howzavian
🔹مرغ ما غاز است! ✍ علی بهاری در شرایطی که کشورهای صنعتی جهان، محموله ماسک یکدیگر را می‌دزدند، پشت هم را خالی می‌کنند و مردم‌شان بر سر دستمال توالت و مایحتاج روزانه به جان هم می‌افتند هزاران جوان و پیر و زن و مرد ایرانی در کوچه و خیابان و مسجد و مدرسه و حسینه و حوزه و ورزشگاه، مشغول خدمت‌رسانی‌اند. اگر غربی‌ها ماسک می‌دزدند این‌ها ماسک می‌دوزند، اگر آن‌ها سر خوراک روزانه به هم می‌پرند این‌ها فقیران را شناسایی می‌کنند و پویش کمک مومنانه تشکیل می‌دهند. اگر آن جا هر کس به فکر خویش است این‌جا هستند فراوان مردمی که همتشان، رفع همّ و غم گرفتاران است. نمی‌گویم مردم ما مشکل ندارند یا نظام بی‌عیب است که لاف است و خلاف. اما گاهی به نقاط قوت‌مان هم نگاهی بیندازیم. این بار مرغ خودمان، غاز است! @howzavian
🔶 روزهای خدا مگذار در گردن خود امانت و حق کسى را مگر آنکه ادا کنى و مگذار در دل خود کینه کسى را مگر آنکه بیرون کنى و مگذار گناهى را که مى کرده اى، مگر آنکه ترک کنى و از خدا بترس و توکّل کن بر خدا در پنهان و آشکار امور خود و هر که بر خدا توکّل کند خدا او را بس است. و بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را: "اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ" خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده اى در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان. به درستى که حقّ تعالى در این ماه، بنده هاى بسیاری را از آتش جهنّم به حرمت ماه مبارک رمضان آزاد مى گرداند. 🔅عیون اخبار الرضا، جلد2، صفحه 51 @howzavian
⚫️ انالله و انا الیه راجعون ▪️آیت الله «ابراهیم امینی» دار فانی را وداع گفت. رحلت آیت الله امینی ▪️آیت الله «ابراهیم امینی»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که طی روزهای اخیر در "بیمارستان شهید بهشتی قم" بستری بود، شامگاه امروز جمعه و همزمان با شب اول ماه مبارک رمضان دار فانی را وداع گفت. ▪️ایشان تا سال ۱۳۸۴ امام جمعه  قم بودند. 🕌‌ قم انلاین @gharar_a
🔴 غفلت؛ خطر پنهان ✍مجتبی عادلپور 🔹« یک لحظه غفلت حادثه آفرید!» حتما این جمله را زیاد شنیدید. جمله ای آشنا که در کنار بسیاری از حوادث به گوش می خورد. برای نمونه حجم بالایی از حوادث جاده ای کشور به خاطر چند ثانیه غفلت اتفاق می افتد. یک لحظه انحراف به چپ یا به راست. یک لحظه روی هم گذاشتن پلک ها...و بعد صدایی دلخراش. متاسفانه روزانه 43 نفر به دلیل همین حوادث جان خود را از دست می دهند که سالیانه به بیش از 15 هزار تن می رسد. 🔹چند سال پیش کامیونی را دیدم که در آتش سوخته بود و فقط یک اسکلت فلزی از آن باقی مانده بود. علت حادثه را جویا شدم. راننده ته مانده سیگارش را از شیشه بیرون پرت کرده بود اما غافل از این که ته مانده سیگار در بار کامیون افتاده و بار را به آتش کشیده است.کامیون هر چه بیشتر سرعت می گرفته آتش نیز بیشتر زبانه می کشیده .خوشبختانه در این اتفاق راننده خود را در یک فرصت از کامیون به بیرون انداخته و جان خود را نجات داده بود. 🔹البته غفلت فقط مختص به یک عرصه نیست و سر و کله آن را در بسیاری جاها می توان دید. از همین رو در منابع دینی به آن توجه ویژه ای شده است. امام سجاد ع در دعای هشتم صحیفه سجادیه از 44 چیز به خدا پناه می برد که یکی از آنها غفلت است:« اللهم انی اعوذ بک من...سنة الغفلة؛ خدایا من از خواب غفلت به تو پناه می برم». امیرالمومنین ع در یک حدیث سه کلمه ای می فرماید: « الغفلة اضر الاعداء؛ هیچ دشمنی مانند غفلت به انسان ضرر نمی زند» 🔹در دعای اولین روز ماه رمضان می گوییم:« اللهم ...و نبهنی عن نومة الغافلین؛ خدایا من را از خواب غفلت بیدار کن» چرا باید در روز اول ماه مبارک خواسته ما از خدا بیداری از خواب غفلت باشد؟ به نظر می رسد این دعا به دنبال متوجه کردن بندگان به روزهای پیش روست: به دعا و مناجات، به ضیافت خدا، به روزه داری، به قرآن و به شب های قدر... . 🔸آری! اگر خوب به اطرافمان بنگریم محاسن سفیدانی را خواهیم دید که در حسرت خرمن سوخته عمرشان هستند. کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش کی روی، ره زِکه پرسی، چه کنی،چون باشی @howzavian
🌐رزمایش همدلی مؤمنانه دو طلبه در منطقه ای فقیر نشین از کشور فرصتی برای نشر دیدگاه و فعالیت نخبگان حوزه https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔶 کاش این نکته نیفتد از قلم! ✍️ مجتبی عادلپور 🔹امروزه کمتر کسی را می توان پیدا کرد که در فضای مجازی حضور نداشته باشد. همه به گونه ای با این فضا در ارتباط و تعامل هستند. سهم دانشجویان و دانش آموزان از این ارتباط بیشتر از دیگران است خصوصا در این روزها که پای محیط های علمی به این فضا باز شده است. نکته قابل توجه دیگر این که حجم بسیار بالایی از دادها و اطلاعات در این فضا رد و بدل می شود. 🔹اما همواره این سوال مطرح است که چرا با وجود این که هر کاربر با مطالب و اطلاعات گوناگونی روبرو می شود اما جامعه وضعیت مطلوبی از نظر فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... ندارد؟ آیا کم کلیپ، یادداشت، مقاله، گزارش و...در مورد محیط زیست در این فضا منتشر می شود؟ اما آنچه در محیط زیست می بینیم به گونه ای است که واژه ها توان بیان وضعیت اسف بار آن را ندارند. میلیون ها تُن زباله در دامن طبیعت رها می شود، صدها تبر بدون دلیل به تن رنجور جنگل ها می نشیند، هزاران حیوان به تیر جفا جان خود را از دست می دهند و... . 🔹برای این سوال می توان پاسخ های گوناگونی یافت اما یکی از این پاسخ ها در کلام امیرالمومنین ع نهفته است:« انّکُم إلَی العَمَلِ بِما عَلِمتُم أَحوَجُ مِنکُم إلی تَعَلُّمِ ما لَم تَکونوا تَعلَمون؛ شما به عمل کردن آنچه می دانید، نیازمندترید، تا آموختن آنچه نمی دانید» 🔹از آیت الله بهجت نقل شده است که می فرمود:« آیا می دانید که هر که عمل کرد به معلومات خودش، خداوند مجهولات او را معلوم می فرماید؟آن چیزهایی را که می داند اگر عمل کند، آن چیزهایی را که نمی داند می فهمد... وقتی به آن ها عمل کردی، روشن می شود. به همان دلیلی که این ها را برای شما روشن کرد، آن های دیگر را هم روشن می کند. استاد، علم است و معلّم، واسطه است. عمل به معلومات بنمایید و معلومات را زیر پا نگذارید، کافی است» 🔹بشر امروز با رگباری از داده ها مواجه است اما در عمل به دانسته های خود پایی لنگ دارد. بشر در فتح قله های علم پیشرفت برق آسا دارد ولی لاک پشت وار عمل می کند. 🔸سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی به عمل کار برآید به سخندانی نیست @howzavian
💠 توصیه‌هایی كاربردی آيت الله كشميرى(ره) برای ماه مبارک رمضان ۱- حتماً دقایقی از ساعات رازآمیز روزه‌داری خود را به برترین عبادت اختصاص دهید و آن هم چیزی نیست جز «تفکر»! با خود و خدای خود خلوت ‌کنید؛ خصوصاً به نوع رابطه حضرت حق با خودتان بیاندیشد؛ امید است ابوابی از معرفت به روی‌تان باز شود. ۲- یکی از مهم‌ترین حالت‌های بندگی، خصوصاً در رمضان‌المبارک، حالتی است که توصیه مؤکد نبی مکرم است و آن، «سجده طولانی» است؛ فقط خدا و اولیاء الهی می‌دانند هنگام سجده عبودیت چه بارانی از ابر رحمت و چه برکاتی از عالم ربوبیت بر سر شما می‌بارد؛ حتماً در روز یک سجده طولانی داشته باشید. ۳- آغاز ماه رمضان، حتماً نیت کنید فقط براى الله روزه بگیرید؛ فقط الله! آداب روزه‌داری را تا آن‌جا که نشاط دارید، انجام دهید؛ کمیت‌گرا نباشید؛ کیفیت‌جو باشید! دنبال ختم آیات و ادعیه نباشید؛ بل‌كه درپی هضم آن‌ها باشید! غذای اندک را خوب بجوید تا جزء جان‌تان شود؛ بزرگترین مشکل ما، قشری‌نگری به دین و شریعت است؛ با خود فکر کنید آنقدرغ در سال‌های قبل با ولعِ زیادخوانی اعمال انجام دادید، به کجا رسیدید؟! ۴- حتی‌المقدور بر سفره خانه خود افطار کنید؛ حتی در مساجد افطار نکنید؛ بگذارید برکت افطار و دعای مستجابِ لحظه افطار به خانواده و خانه شما تعلق گیرد؛ در ضمن، هنگام افطار، «دِلال» کنید! دِلال چی‌است؟ در اول دعای افتتاح عرض می‌کنیم: «مدلاً علیك»؛ «دِلال، يعنى نازکردن»! هنگام افطار برای خدا ناز کنید! چون برایش روزه ‌گرفته‌اید و حضرتش خوان کرم گسترده؛ لقمه اول را نزدیک دهان ببرید، اما نخورید! دعا کنید؛ یعنی به خدا عرض کنید: «اگر حاجتم را بدهی، افطار می‌کنم!» به این حالت می‌گويند دِلال؛ معجزه می‌كند! ۵-رمز ماندگاری در ضیافت الهی رمضان، کیمیای «حُسن خلق» است؛ با فرزندان، خویشان و دوستان خود با اکسیر حسن خلق و مهربانی برخورد ‌کنید؛ همیشه، خصوصاً در این ماه، خوش‌برخورد باشید؛ لحظه عصبانیت و خشم شما، هم‌آن لحظه اخراج شما از این مهمانی الهی است! ۶- کشتی رؤیایی رمضان، سوار بر امواج دریای «اشک» به ساحل نجات می‌رسد! از خدای سبحان، در این ماه، خصوصاً اسحار سحرآمیز آن، اشک و گریه درخواست کنید؛ البته شرط سحرخیزی و اشک‌ریزی، دل شکسته داشتن است. ۷- از ابتدای ماه رمضان باید هدف‌گذاری شما «لیلة‌القدر» باشد که جان رمضان است؛ در این خصوص، سخن، زیاد است؛ لکن، «مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز»! فقط سعی کنیم شب قدر «در ما واقع شود» نه در ماه! ۸- این ماه، ماه «ربیع‌القرآن» ماست؛ در این بهار قرآنی، هرروز یک آیه را انتخاب کنید و تا افطار، به‌طور متناوب، تلاوت و در پیرامون آن، تدبر نمایید؛ امید است دم‌دمای افطار، آن آیه برای شما پرده از رخسار بردارد! ۹- در سراسر ماه رمضان، توجه شما به روزه‌دار حقیقی و انسان کامل، یعنی وجود ذی‌جود حجة‌بن‌الحجج‌البالغة (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) نبايد منقطع شود. روزه و نماز و بندگی شما از گذر آن حضرت به بارگاه باری‌تعالی بار می‌یابد! * سیدعبدالکریم رضوی کشمیری (۱۳۰۳-۱۳۷۸شمسی) از عارفان شیعه و از شاگردان سیدعلی‌آقا قاضی طباطبایی و سیدهاشم حداد است. ایشان در سال ۱۳۷۸شمسی درگذشت و در حرم حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) مدفون است. @howzavian
جزوه تبیین کسا.pdf
4.86M
📒 جزوه تبیین طرح کسا (اقامه مکتب امام (ره)) 📒 📝 ضرورت 🌐 اُفق 💠 هدف 📋 ساختار 🔖 سیاست 💻 لینک : http://www.khanetolab.ir/kasa-form/ @howzavian
🔴 خانه نه، قوطی کبریت ✍ حسین رحیمی خسته و بی‌حوصله جلو می‌آید و می‌گوید: بابا، بیا با هم بازی کنیم، نگاهم را از روی کیبورد بالا می‌آورم و به صورت معصوم و چشمان پر از خواهشش می‌دوزم (به خودم می‌گویم: عمراً اگر بگذارد یادداشت را تکمیل کنی، خب البته، تقصیری هم ندارد، این قرنطینه همه را بی‌حوصله کرده است.) بی حرف پیش، می‌پذیرم. از خوشحالی جیغ می‌کشد و بالا و پایین می‌پرد. مادرش اعتراض می‌کند که «هیس! همسایه اذیت می‌شه دخترم.» متن کامل https://rasanews.ir/002ioe @howzavian
📙عصر کلبه دیجیتال و رسالت تمدنی رسانه ✍علیرضا محمدلو آنچه که در کتاب موج سوم(۴۰سال پیش) بعنوان تاملات آینده پژوهانه نگاشته و از بعنوان سبک زندگی آینده بشر سخن گفته، با شرایط فعلی و ظهور نسل جدید فناوری های دیجیتال و البته شرایط بهداشتی_زیستی حاکم بر دنیا در حال رقم خوردن است. ؟ آنچه که محل تامل جدی است، مدیریت سیستم اقتصادی و آموزشی و سیاسی دنیاست که طرح دولت های الکترونیک و شهر دیجیتال و در این راستا بطور جدی و فراگیر در حال پیگیری در سطح بین المللی است. دغدغه جدی در هوشمند و دیجیتالی شدن شهرها و کشورها، فردیت بیش ازحد و افراطی زندگی است که به تعبیر فردیناندتونیس، و گمین شافت ها(اجتماع و روابط میان فردی و احساسات دوسویه) کاهش یافته و و گزل شافت ها(جامعه و روابط منفعت محور و حسابگرانه) افزایش صعودی تری نسبت به امروزمان خواهند یافت. آنچه که رخ خواهد داد، همان (انسان_هوشمند) این بار زیرچرخ های شهرهای هوشمندی است که از طریق مناسبات جدید بین المللی خواهد بود.سوژه هایی که بدلیل و و ، به مرگ ملایم در سطح خلاقیت و ارتباطات و حیات جمعی خواهد رسید. دیوید رایزمن که سه نوع شخصیت (تابع قواعدسنتی) ، (عقل محور و فعال) و (تحت تاثیر نیروهای بیرونی) را از هم تفکیک نمود، انسان دوره دگرراهبر را و می داند که وسایل ارتباط جمعی بطور دائم بر روی او اثر می گذارند تا وادارش کنند با جماعت همرنگ شود. این همرنگی جماعت نتیجه است که بدلیل نیاز و مصرف حداکثری رسانه و اعتمادحداکثری حاصل از آن و در نتیجه کنش انفعالی(سکوت) شهروندان رخ خواهد داد. ؟ اگر بخواهیم سراشیبی هوشمند شدن دنیا را کنیم و متناسب با فرهنگ خودی، از ابزار و سیستم های دیجیتال بهره حداکثری ببریم بایستی خود را در سطح راهبردی پررنگ کنیم و خود را با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تحقق ببخشیم. @andisheengelabi متن کامل👈 @howzavian
🔸این سه نفر از قم ✍محمدصادق ناطقی قطعا می‌توان گفت مهمترین پیام انتخابات مجلس یازدهم، این بود که مردم ایران بار دیگر به سیاست‌های غرب‌گرایانه با صدای بلند "نه" گفتند. گروهی از ایرانیان با عدم مشارکت در انتخابات، یاس و ناخشنودی خود از تمایلات دولت و مجلس کنونی به غرب را نشان دادند و گروهی دیگر، با رای خود به جریان‌های استکبارستیز، حاضر نشدند فاجعه دل بستگی به غرب را تَکرار کنند. هرچند مجلس یازدهم به دلیل تاخیر در برگزاری دور دوم انتخابات با تعدادی صندلی خالی کلید ‌می‌خورد اما نتیجه کلی انتخابات کاملا به نفع جریان‌های موسوم به اصول‌گرا رقم خورد تا شاید این بار شاهد مجلسی مدافع حقوق مردم باشیم. در استان قم نیز اتحاد فراموش نشدنی نیروهای انقلابی، به پیروزی مقتدرانه لیست امیرآبادی، ذوالنور و زاکانی انجامید. اتحادی که در گام اول انصراف چهره‌های نزدیک به دولت را در پی داشت و در گام بعدی سه نماینده همسو را به مجلس اعزام کرد که خود به بهبود تصمیم گیری برای استان و کشور کمک بزرگی خواهدبود. اما جایگاه احتمالی این سه نفر از قم در مجلس یازدهم بسیار حائزاهمیت است، چرا که پس از پیروزی انقلاب، همواره نمایندگان قم نیز، مانند منتخبین پایتخت ازجایگاه ویژه‌ و موثری در مجلس برخوردار بوده‌اند. دکتراحمد امیرآبادی فراهانی برای بار سوم توانست اعتماد مردم فرهیخته قم را جلب کند، وهمچون دوره قبل برگزیده اول این استان باشد. امیرآبادی که از اعضا موثر فراکسیون ولایی مجلس است، با تجربه حضور در هیئت رئیسه، کمیسیون برنامه و بودجه، کمیسیون اصل نود، کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها و مسئولیت‌های ریز و درشت متعدد در هشت سال گذشته، امروز دیگر آن مرد تازه کارِ بی نام و نشان نیست و به یکی از رجال سیاسی مطرح در کشور تبدیل شده است. امیرآبادی فراهانی در مجلس یازدهم جایگاه تاثیرگذارتری خواهد داشت او زین پس تبدیل به الگویی بی‌بدیل برای نمایندگان جوان و تازه وارد خواهدبود، مردی که بدون حمایت گروه‌ها و اشخاص مطرح، خود به تنهایی و با تلاش مثال زدنی، جاده سنگلاخی سیاست را پیمود و موفقیت‌های کم‌نظیری کسب نمود. احمدامیرآبادی فراهانی با توجه به سوابق درخشان گذشته، در مجلس جدید قادر خواهد بود برای کسب یکی از کرسی‌های نائب رئیسی، نظر اکثریت وکلای ملت را به خود جلب کند. قابل ذکر است نماینده سخت کوش قم با 47 سال سن و البته تجربه‌های گرانسنگ فراوان، در عالم سیاست و مدیریت‌های کلان همچنان جوان محسوب می‌شود و آینده برای او بسیار روشن و مسیر پیشرفت هموار خواهد بود. حجت الاسلام دکتر مجتبی ذوالنوری موفق شد با رای بالا به عنوان نماینده دوم مردم قم برای دومین بار به بهارستان قدم بگذارد. او که تجربه مدیریتی فراوان در دوران دفاع مقدس و پس از آن و همچنین ریاست فراکسیون روحانیون مجلس را در کارنامه داشت، در واپسین سال مجلس دهم بر کرسی ریاست کمیسیون امنیت ملی نیز تکیه زد تا ظرفیت‌های دیگر خود را به منصه ظهور بگذارد. ذوالنور با تجربه چهار ساله از مجلس گذشته و ریاست بر مهمترین کمیسیون مجلس، امروز به چهره‌ای ملی و فراملی تبدیل شده است که می‌‌تواند در مجلس یازدهم نقش ستونی مستحکم برای کشور و سدی ناامید کننده درمقابل نفوذ لیبرال‌ها را ایفا کند. ارتباط خوب حجت الاسلام ذوالنور با حوزه علمیه و مراجع معظم تقلید بر تاثیرگذاری او در مجلس پیش رو خواهد افزود. مجتبی ذوالنور امروز یکی از مهمترین گزینه‌های ریاست کمیسیون امنیت ملی و روابط خارجی و همچنین هیئت رئیسه مجلس یازدهم خواهد بود. دکتر علیرضا زاکانی از چهره‌های شاخص و نخ تسبیح جریان‌های انقلابی کشور پس از سه دوره نمایندگی مردم پایتخت با دعوت گسترده و استقبال بی نظیر همه نخبگان استان مقدس قم برای چهارمین دوره برصندلی نمایندگی ملت تکیه خواهد زد. علیرضا زاکانی با سوابق درخشان خود از معدود سیاست مدارانی است که همیشه مورد وفاق تمام گروه‌ها و احزاب سیاسی اصول‌گرا بوده، مرد میان رو و اخلاق مداری که در تمام عمر سیاسی خود ایثارگرانه محور وحدت جریان‌های انقلابی ایران شده است. زاکانی با تعاملات متعددی که با همه احزاب اصول گرا داشته است گویا تنها گزینه‌ای است که از ریاست او بر مجلس اصول گرای یازدهم همه خوشحال و راضی خواهند بود. http://www.tabnakqom.ir/fa/news/842583/این-سه-نفر-از-قم @howzavian
💠 دنیای حرکت ها 🔹امروز به دستم پیامی رسیده با این عنوان «طلبه های سیرجانی پایگاه اینترنتی نسیم نهج البلاغه را راه اندازی کردند»، اگر این خبر را قبل از دنیای کرونایی می شنیدم، به اندازه امروز خوشحال نمی شدم. 🔹می توانم ادعا کنم کرونا فقط یک ویروس نیست، کرونا عامل بیداری ماست و در این میدان مبارزه باید از فرصت شناسی جبهه دینداران تجلیل کرد. 🔸 بشر امروز گام های محکم تری برای فهم معارف برداشته است و در این میان اهالی مذهب و معنویت، از شرایط و وضعیت ها در راه حقیقت یاری گرفته اند. 🔸کرونا تأثیر گام های کوچک را در یاری مادی و معنوی، بر ما به خوبی ثابت کرده است. پ.ن: 💐 با یاری حق تعالی و عنایت حضرت امیرالمومنین(ع) سایت نسیم نهج البلاغه به همت گروه نسیم نهج البلاغه سیرجان راه اندازی شد. نشانی این پایگاه اینترنتی👇👇 http://nahjo.ir/ https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
⁉️ کدام طرفی هستیم؟ ✍علیرضا نظری خرّم آقای ابن عساکر دمشقی در صفحۀ 258 از جلد 14 کتاب "تاریخ دمشق" از قول شخصی به نام "فضل بن زبیر" نوشته که: روزی از روزها با عده ای از رفقا در محفلی دوستانه در حال گپ و گفت بودیم که مردی ناشناس وارد شد. مرد تازه وارد بد جوری بو می داد. یکی از دوستان سر زبون دار رو کرد به مرد تازه وارد و گفت: ببخشید داداش! شما روغن فروشی؟ آخه بدجوری بوی روغن می دی! مرد بیچاره که انگاری یه کمی خجالت زده هم شده بود، خودش رو جمع و جور کرد و مِن مِن کُنان گفتش: نه! نه آقا! من اصلاً توی کار فروش روغن نیستم. رفیق سر زبون دار ما کوتاه نیامده و دوباره پرسید: قربونت برم! پس چرا این قدر بوی بد می دی؟ مرد بیچاره که انگاری گیر افتاده بود چاره ای نداشت جز اینکه پرده از راز خودش بر دارد. او با کمی تأنّی و درنگ گفت که من آهن فروش هستم. روزی برای فروش مقداری آهن به داخل لشگر عمر بن سعد رفته بودم. آنها تازه از جنگ با حسین علیه السلام بر گشته بودند. اما من کاری به این حرف ها و این کارها نداشته و دنبال کار و کاسبی خودم بودم. شب که شد از شدت خستگی گوشۀ یکی از خیمه های لشگر خوابیدم. آن شب، خواب پیامبر خدا را دیدم (فرأيت فی نومی رسول الله) که علی هم همراه او بود. در خواب دیدم که علی به تشنه لبان کربلا آب می دهد. من هم تشنه بودم. از او مقداری آب خواستم. اما علی به من آب نداد. از پیامبر در خواست کردم که از علی بخواهد تا به من هم مقداری آب دهد. پیامبر نگاهی به من کرد و فرمود: مگر تو یاری دهندۀ دشمنان ما نبودی؟ (ألست ممن عاون علينا) گفتم: آقا یا رسول الله! من و یاری دشمنان شما؟! آقا جان! من نه شمشیری زدم، نه تیری در چلّه نهادم و نه نیزه ای انداختم! من کاسبی دوره گردم که فقط مقداری آهن به آنها فروختم. همین و بس! آنگاه پیامبر به علی اشاره کرده و فرمود: مقداری به او آب بده! علی ظرفی را پر از آب کرد. اما وقتی نوشیدم، دیدم روغن بد بوی "قطران" است. حُضّار محترم! از آنگاه که روغن قطران را در خواب نوشیده ام، تا مدت ها ادرارم بوی قطران می داد. به لطف خدا مدتی است که دیگر خوب شده ام اما این بوی بد هنوز در بدنم باقیست! @howzavian
بعضی رفیق ها، رفیق چهارفصل هستند... در هوای لطیف بهاری، در گرمای خرما پزان تابستان، در اوج سوز سرمای باد پاییزی و در برف و یخ زمستان؛ برایت حرف تازه ای دارند... کنارت می نشیند و یخ سرما را میشکند، و در اوج گرما، عطشت را فرو می نشاند و... فقط باید به سراغشان بروی و پای سخنش بنشینی همین رفیق چهارفصل است... رفیقی که نه سرما و گرما می شناسد و نه شب و روز.. فقط باید پای سخنش بنشینی... پینوشت: شب های ماه مبارک رمضان، فرصتی است برای خواندن کتاب الهی، قرآن کریم... در خلال اوقات نیز، میتوان از کتاب هایی متناسب با ایام بهره برد. @delneveshtetalabe @howzavian
🔶کرونا و پرسش های جدید فقهی چنان که همه می دانیم، شیوع ویروس کرونا، تاثیرات عمیقی بر مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، دینی و سیاسی مردم تمام جهان گذاشته است. از بُعد دینی، گرچه بشر در طول تاریخ خود، با انواع بیماری ها، بلایای طبیعی و شرور انسانی مواجه بوده است، گستردگی جهانیِ ویروس کرونا و ویژگی های خاصّش، چالش های نوینی برای دین باوران پدید آورده است؛ گویی مسالۀ شرّ، مثال فوق العاده جذاب جدیدی برای خود یافته است. از سوی دیگر، بسته شدن مراکز عبادی و معنویِ پیروان ادیان مختلف، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، جنبۀ جدیدی به این ویروس نوظهور داده است. دین باورانی که زمانی برای دعا و رفع بلا، حضورشان در این مراکز بیشتر می شد اینک مجبورند برای مبتلا نشدن به این بیماری، از فیض این اماکن معنوی نیز محروم شوند. ویروس کرونا، سوالات جدیدی را پیش روی فقه اسلامی نیز گذاشته است؛ از احکام مربوط به غسل، کفن و دفن گرفته تا حکم بستن مساجد و مشاهد مشرّفه، برگزاری مراسم حجّ، دیه و قصاص و ضمان شرعی در صورت مبتلا کردن دیگران و نیز مسائل مربوط به فقه طب و فقه عقود. اخلاق و کرونا، دیگر موضوعِ جدیدِ برآمده از این پدیدۀ نوظهور است. در حالی که نگاه بعضی از سیاستمداران به گروه هایی از بیماران، اخلاق را به چالش کشیده، دیدگاه و عملکرد گروهی دیگر از سیاستمداران، دین باوران و اخلاق گرایان، جلوه های زیبایی از اخلاق را به منصّۀ ظهور رسانده است. در حوزۀ تعلیم و تربیت نیز از یک سو، مبانی و رویکردهای مختلف، نگاه متفاوتی به این پدیده داشته اند و از سوی دیگر، بحث های متعدّدی دربارۀ چالش کرونا برای حوزه های تعلیم و تربیت و نیز نهادهای راهبری آن صورت گرفته است. به عنوان پیرو یکی از ادیان جهان یا به عنوان یک بی دین، نگاه شما به این مساله از نقطه نظر دینی (کلامی، فلسفی، فقهی، اخلاقی و تربیتی) چیست؟ آیا کووید ۱۹ را چالش جدیدی برای پیروان ادیان الهی می دانید؟ پاسخ شما به این چالش احتمالی چیست؟ به باور شما، نوع پاسخ ادیان مختلف به این سوال، چه تفاوت هایی می تواند داشته باشد؟ آیا می توان پاسخ های یک دین را بر پاسخ های دین دیگر ترجیح داد؟ دیدگاه شما دربارۀ سوالات جدیدی که این پدیدۀ نوظهور برای فقه اسلامی پدید آورده چیست؟ جایگاه اخلاق و تربیت را در شرایط موجود چگونه ارزیابی می کنید؟ از تمام دانشجویان، اساتید، اندیشمندان و صاحبنظرانِ ادیان مختلف و نیز منکران دین، دعوت می کنیم به پویش ما بپیوندند و نقطه نظرات ارزشمند خود را با ما و تمام مخاطبان جهانیِ ما در میان بگذارند. لطفا در قالب ویدیوی کوتاه (حداکثر 5 دقیقه) به ما از آن چه در ذهنتان دربارۀ کروناویروس می گذرد بگویید؛ سوالاتتان را مطرح کنید تا احتمالا در سخنان دیگران، جوابشان را بیابید؛ سوالات دیگران را بشنوید و جواب های خود را برای استفادۀ همگان با ما در میان بگذارید. با آرزوی بهترین ها دکتر مرتضی کریمی رئیس دپارتمان کلام و فلسفۀ موسسۀ بین المللی فرهنگ و تمدّن https://eitaa.com/IICCFPTP @howzavian
✅ پاسخ به شبهات سروش دکتر سروش اخیرا سخنانی داشته‌اند که در آن شبهاتی بر دین و باور دینی وارد شده است. بر همین اساس موسسه بین‌المللی دین‌پژوهی پاسخ‌های دکتر محمد محمدرضایی استاد فلسفه و فلسفه دین دانشگاه تهران، نسبت به این شبهات را منتشر کرده است. برای مشاهده کلیپ‌ها می‌توانید به کانال موسسه در ایتا یا آپارات مراجعه فرمایید: https://eitaa.com/iirsir 📽️ کلیپ اول: امامان خفته در خاک https://www.aparat.com/v/XAc69 📽️ کلیپ دوم: مسئله شر در جهان اسلام https://www.aparat.com/v/SpQEI 📽️ کلیپ سوم: خداپرستی قبیله‌گرایانه https://www.aparat.com/v/WNGXT 📽️ کلیپ چهارم: خدا به هر دردی نمی‌خورد https://www.aparat.com/v/uImQA @howzavian
🔎چهارضلعی بحرانی فرهنگ در سونامی کرونا ✍ علیرضامحمدلو رهآورد کرونا برای جامعه دینی ما چه بوده و شاخص سهام چه مقولاتی در بازار فرهنگی و تربیتی و تمدنی مان امکان سیر نزولی داشته و جای تامل جدی دارد؟ درواقع با سونامی کرونا چه شده ایم یا تبدیل به چه موجوداتی در حال شدن هستیم؟ آموزش از مقولاتی است که خیلی واضح دچار ضعف و لاغری شده و مجازی شدن تعلیمات هم بدلیل و حضور معلمان و مربیانی صبور و دلسوز، گسستی جدی در تربیت یک مردم آموزش دیده و بافرهنگ می باشد. بدلیل وسعت زمانی که در اختیار عموم مردم برای حضور در فضای مجازی ایجاد شده، میل به دیده شدن و بدلیل فقدان شاخص های هویت ساز و ، اوردوز نموده و ماحصل آن به تعبیر گافمن، شخصیت های نمایشی و کاریکاتوری است که در قالب لایوهای پرتعداد اینستاگرامی قابل مشاهده و ارزیابی است. موردسوم آسیب دیده در کش و قوص کرونایی، معنویت ازدست رفته می باشد. منبع و مرجع معنوی مردم ما، مساجد و هیئات و زیارتگاه هایی است که در کنار مدارس و آموزشگاه ها، مهرتعطیلی بر پیشانی شان خورده و جامعه ازین لحاظ نیز دچار فقدان جدی گشته و به نحیف شدن با محوریت منابر و مساجد دچار شده است. نکته چهارمی که عامل انسجام اجتماعی در جامعه دینی ما بوده و برخلاف دنیای مکانیکی و اتمیزه شده غربی، مقوله قدرت در سیستم ما را عینیت بخشیده و حمایت می کند، فرهنگِ خودِتعمیم یافته(انسان ایثارگر و درفکر همنوع) می باشد که با شرایطی که کرونا رقم زده و در صورت ادامه دار بودن قضیه، به و سوبژکتیویسم مهارنشده تبدیل خواهد شد. مفاهیم و معانی دیگری نیز قطعا مورد تهاجم جدی قرار گرفته اند و در مناسبات جدید بین المللی چه بسا تحولات جدی در معانی، سوژه ها،‌ساختارها و فراروایت ها صورت بگیرد که نیازمند ، چشم اندازنویسی و راهبردسازی است تا در رقابت تمدنی، قابل توجهی بتوانیم برای عرضه جهانی داشته باشیم. @andisheengelabi @howzavian
پرداختن به شهید مطهری؛ شخصیت یا آثار؟ ✍ مجتبی عادلپور 🔹به این تعابیر دقت کنید:«ضایعه اسف بار، متفکر، فیلسوف، فقیه عالی مقام، مبارز سرسخت، اسلام شناس، کم نظیر، فرزند برومند، شخصیتی فداکار» این ها بخشی از کلماتی است که در پیام امام خمینی(ره) به مناسبت شهادت استاد مرتضی مطهری آمده است. تعابیری که نباید به سادگی از کنار آن گذشت و همه این ها حکایت از شخصیت والای استاد مطهری دارد. امام(ره) شخصیتی داشت که کوه حوادث او را تکان نمی داد. او کسی بود که در مصیبت از دست دادن فرزندانش خم به ابرو نیاورد ولی باوجوداین، مطهری را «پاره تن» خود خواند و درباره او گفت:«من فرزند بسیار عزیزی را از دست دادم و در سوگ او نشستم که از شخصیت هایی بود که حاصل عمرم بود». 🔹12 اردیبهشت سالروز به خون غلطیدن این مرد خوب خداست و این خود سند افتخار ماست چرا که«شهید سعید است و شهادت سعادت» اما یادآوری چند سوال خالی از درس نیست؛ سخنان و اندیشه شهید مطهری آب در لانه چه طیفی بود؟ وجود او خار در چشم چه کسانی بود؟ تداوم راه او از چه طریقی امکان پذیر است؟ 🔹 همه می دانند که دشمنان و منافقان از بیان و بنان شهید مطهری به ستوه آمده بودند. خطابه های پر طنین او پرده های غفلت را می درید و خواب را از بدخواهان می ربود. آنچه که دشمن از آن می ترسید و می ترسد تفکر این معلم شهید بود که ریشه در قرآن، سنت پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) داشت. امام (ره) نیز این را به خوبی می دانست. از همین رو امام (ره) به دانشجویان و روشنفکران توصیه کرد که نگذارند کتاب های این استاد عزیز با دسیسه های غیر اسلامی فراموش شود. مقام معظم رهبری نیز کتاب های شهید مطهری را مانند یاد او زنده خواندند و در این باره فرمودند: «کتاب های شهید مطهری قابل مردن و تمام شدن نیست». 🔹همه ساله با فرا رسیدن روز معلم از مقام شامخ شهید مطهری تجلیل می شود. برخی از مسئولان نیز با دادن یک پیام یا حداکثر یک لوح تلاش می کنند تا این روز را گرامی دارند. هر چند این کار در جای خود نیکو و پسندیده است اما اکتفا به این امر قطعا کوتاهی در حق این معلم شهید است. مقام معظم رهبری با توجه به این نکته فرمودند:«اسم مرحوم مطهری را آوردن و از او تجلیل کردن هم چندان مفید نیست، اگر دنبال آن غور در آثار او نباشد. بروند کتاب های او را بخوانند». @howzavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌دکتر علیرضا داودی ضمن تشریح نقش حکومت‌های پادشاهی و دولت رانتی در شیوع ادبیات انتقادی در ایران امروز: قبل از جمهوری اسلامی، در دوران سلطنت یک پادشاه داریم که زور دارد و می‌تواند همه را تحت فرمان در بیاورد. اینجا جامعه نسبتی با حکومت ندارد و حکومت هم بواسطه زور نیازهای خودش را تأمین می‌کند. اما پس از انقلاب و در زمانی که وارد دولت رانتی در دوره جمهوری اسلامی می‌شویم، اینجا اتفاقی که می‌افتد این است که بی‌نیازی دولت از مردم و یا جامعه شکل می‌گیرد. جامعه عمومی و نخبگانی ما بیننده‌ای از طرف دولت ندارد چرا که دولت برای تأمین منافع خود نیازی به مردم ندارد. این اتفاقات موجب می‌شود فرد ایرانی احساس می‌کند علیرغم تمام ظرفیت‌هایی که دارد جایی برای سخن گفتن ندارد @sedyaser @howzavian