eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
443 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 حربه تحریف با جنگ اقتصادی_رسانه ای ♨️گمانه زنی هایی که کارشناسان در مورد گشایش اقتصادی این هفته گفته اند: تصویب FATF، سهام به جاماندگان سهام عدالت، گشایشی در دیپلماسی خارجی کشور، فروش اوراق ارزی با پایه نفت و یا همان پیش فروش نفت، امکان یا صدور مجوز یک واگذاری بزرگ در بازار سهام و آزادسازی مرحله جدید سهام عدالت می باشد و... 📚 هیچ کارشناس اقتصادی نمی گوید که در ظرف یک هفته می توان با این اقدامات، گشایش بزرگ در بحث اقتصاد کشور ایجاد کرد! اگر خود رئیس جمهور دولت تدبیر و امید را هم کارشناس اقتصادی بدانیم! خودش اعتراف کرده؛ من کی گفتم در صد روز می‌شود در اقتصاد گشایش ایجاد کرد... مشاوران اقتصادی مسئولین مربوطه باید بدانند این واقع بینانه نیست که مردمی را که چندین سال با تورم دست و پنجه نرم می‌کنند و الگوی خود در زندگی را اقتصاد مقاومتی قرار داده‌اند و از اقتصاد برجامی نا امید شدند، دوباره فریب و بازی داد!. 🖇 گره زدن ، بعد از شکست اقتصاد برجامی،با موافقت رهبری نمونه تحریف و آدرس غلط دادن به مردم است. اگر موافقت رهبری ملاک بود چرا ملاک در قضیه برجام و مذاکرات را ده شرط رهبری قرار ندادند وقتی ایشان می گوید من به مذاکرات خوش بین نیستم یعنی موافق نیستم. و امروز هم فرمودند: اگر جریان تحریف شکست بخورد جریان تحریم شکست خواهد خورد..! حالا پیدا کنید کاسبان تحریف و تحریم و مذاکره را !. فتنه شاید در لباس میش، گرگی تیز دندان در لباسی تازه شاید فتنه چوپان بوده باشد. ✍علی عبادی @howzavian
طارق متری وزیر سابق فرهنگ لبنان می‌گوید: ماه مارس سال ۲۰۱۰ م ( ۱۱ سال پیش ) من بهمراه سعد حریری نخست وزیر لبنان به تهران رفتم. با آیت‌الله خامنه‌ای وقت ملاقات داشتیم. قبل از دیدار ، من و سعد حریری کنار هم بودیم. سعد به من گفت که ما باید تخلیه سلاح حزب الله را بعنوان موضوع اصلی مطرح کنیم. من چیزی نگفتم اما دیگران همه موافقت کردند. حضرت آیت الله خامنه ای حفظه الله بسیار گرم و صمیمانه با سعد حریری برخورد کردند. ایشان از رفیق حریری به نیکی یاد کرد. سعد حریری درباره لبنان و موضوع سلاح حزب الله سخن گفت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نگاهی به وی کرد و فرمود : آیا رُمان گوژپشت نوتردام را خوانده ای؟ مشخص بود که سعد حریری این رمان را نخوانده. آیت الله خامنه ای ادامه داد : این کتاب، داستان یک زن بسیار زیبا و شاید زیباترین زنهای پاریس است و طبیعی است تمام کسانی که قدرت داشتند به دنبال او بودند.اشخاص دارای نفوذ و ثروت. اسم این زن چه بود؟ من(طارق متری) جواب دادم : اسمرالدا. آیت الله خامنه ای نگاهی به من کرد و با تبسمی گفتند : آفرین.معلومه که تو وزیر فرهنگ هستی. سپس رهبر ایران فرمود : تمامی اشخاصی که ویژگی های این زن را در زیبایی و لطافت می دانستند خواهان سوء استفاده از او بودند. این زن (اسمرالدا) خنجری زیبا و تیز همراه خود داشت تا در برابر سوء استفاده کنندگان از خود دفاع کند. آیت الله خامنه ای ادامه دادند : آقای نخست وزیر. لبنان شبیه این زن زیباست. عروس مدیترانه است.تمامی کشورها خواهان آن هستند. اسرائیل تهدید و خطری برای شماست و سلاح حزب الله مانند خنجر اسمرالدا است. حوزه مقاومت سردار شهید قاسم بهادری. @Jalal_va_bibikhanom @howzavian
💐💐 حاجتم را برده بودم صحن سقّای حسین شد اشاره جانب ِ باب الحوائج ، کاظمین ✍عباس بهمنی @howzavian
🔴 جای خالی یک موضوع در دستورالعمل اخیر ستاد کرونا ✍احمد اولیایی امروز دستور العمل ضوابط برگزاري مراسم عزاداري ایام محرم و صفر از طرف ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ابلاغ شد. ضمن تشکر از زحمات ستاد در مورد این دستورالعمل و مدیریت عزاداری های محرم، اما وضعیت سنت حسنه اعزام مبلغ در این ابلاغیه همچنان نامعلوم است. این عدم توجه، وضعیت آشفته ای را برای سه گروه به همراه دارد؛ مبلغ، نهاد اعزام کننده و روستاها به عنوان محل تبلیغ. سالانه تعداد زیادی از طلاب در ماه محرم و رمضان و بعضی دیگر از ایام تبلیغی راهی روستاهایی می شوند که عموما در طول سال روحانی ندارند. بسیاری از احکام دینی و دغدغه های مذهبی و معنوی اهالی روستاها در همین ایام تبلیغی رفع و رجوع می شود و حال آنکه اکنون با وضعیت پیش آمده بخاطر کرونا، سردرگمی های زیادی بوجود آمده است؛ اول از همه نهادهای تبلیغی مانند اوقاف، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، سازمان تبلیغات اسلامی و معاونت تبلیغ حوزه و ... نمی دانند که چگونه این اعزام را انجام دهند. از طرفی به اهمیت موضوع و لزوم اعزام واقفند و از جهتی نسبت به میزان استقبال اهالی محل تبلیغ و یا شیوع ویروس نگرانند. دوم، مبلغین هستند که در روزهای نزدیک به محرم همچنان نمی دانند که سازمان ها ایشان را اعزام می کنند یا خیر و آیا اصلا به صلاح است که به روستاها بروند یا نه و اینکه با چه برخوردی از سمت اهالی روبرو خواهند شد! و سوم اهالی روستاها هستند که از یک طرف به روحانی نیاز دارند و از طرفی ممکن است بخاطر کرونا تمایل زیادی به پذیرش روحانی (که از شهر دیگر می آید) و همچنین برگزاری مراسمات نداشته باشند. بهرحال شایسته بود ستاد کرونا این مهم را نیز تعیین تکلیف می کرد. چرا که در غیر اینصورت ممکن است نهادها، مبلغین را اعزام کنند اما شأن روحانی اعزامی بواسطه عدم پذیرش، رعایت نشود. همچنین ممکن است اعزامی صورت نگیرد و مراسمات محرم روستایی که مناسکش با تکیه بر یک روحانی انجام می گرفت، تعطیل شود. ستاد ملی کرونا اگر یکی از بندهای دستور العمل را به این مورد اختصاص می داد، همه مردم، نهاد ها و مبلغین از آن جهت که رهبر انقلاب هم ابلاغیه های این ستاد را حاکم و فصل الخطاب دانستند، نسبت به آن مطیع بوده و ما انشاءالله همانگونه که شاهد برگزاری عزاداری محرم مناسبی می بودیم، روند اعزام مبلغ و برگزاری مراسمات در روستاها نیز بخوبی انجام می گرفت. @howzavian
◼️حقیقت اینطور نمایان می شود 🔻 روزی امام (ره) فرمودند : « منافقین دست پرورده های هستند » به مذاق عافیت طلبها وساده لوح ها خوش نیامد ! ✅ همچنین درسالهای اخیر دلسوزانی کُد هایی از ارتباط نفاق قدیم و جدید دادند اما باز هم از روی ساده لوحی یا عافیت طلبی به زعم برخی تندروی قلمداد شد ! 💥شورای شهر تهران با یک مصوبه خیابانی که قبلاً به نام بود را بنام تغییر داد ! ❇️ نکته جالب و مهم آنجاست ، سرکرده تروریستها که روزی خادمه صدام بود و امروز هم مشغول انواع خدمات و سرویسها به دشمنان ملّت ایران از جمله شاهزاده های سعودی است چندی پیش باتوئیتی هم فرمایش امام را تایید کرد ! وهم بر روابط نفاق قدیم - جدید و داخلی - خارجی صحه گذاشت ! وهم پیشاپیش از این رخداد خبر داد ! وهم اینطوراز برخی ها تشکر کرد !!! ✅ آیا برای ساده لوحانی که همگام با دشمن بر می تازند حجتی باقی مانده است؟! ✅ محصول شورای شهر بدون نظارت استصوابی بعداز ۳ سال برای پایتخت ج.ا. ۱- هفت تیرکشی بود که اختلاف خانوادگیش را باپنج گلوله حل کرد ! ۲- مشمول تشکر کفتارهای تروریست شد ! ✍بهزاد زارع @daneshjumashruti @howzavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ تأثیر ای بر تربیت کودکان ✅در بازی های رایانه ای به دلیل این که و با ساختنی ها و برنامه های دیگران به بازی می پردازد و کمتر قدرت دخل و تصرف در آنها پیدا می کند اعتماد به نفس او در برابر ساختنی ها و پیشرفت دیگران متزلزل می شود. 💢تصور بیشتر ها این است که در بازی های رایانه ای فرد در بازی مداخله فکری مداوم دارد اما این مداخله فکری نیست بلکه این بازی ها سلول های مغزی را گول می زنند و از نظر حرکتی نیز فقط چند انگشت کودک را حرکت می دهند. 🔰 ما هرچه در این مسیر حرکت کنیم و بازی ها را گسترش دهیم، انسان هایی را تحویل جامعه خواهیم داد که سرخورده، افسرده، غیر متحرک و غیر سازنده هستند و خوداتکایی آنها بسیار کم خواهد بود و ابتکار عمل نخواهند داشت. در حالی که برای جامعه، نیاز به انسان هایی خلاق، مبتکر و متفکر داریم. @farzandparvaran @howzavian
💠 کتاب «جان شیرین؛ حقوق حیوانات در متون اسلامی» منتشر شد 🔹 کتاب «جان شیرین؛ حقوق حیوانات در متون اسلامی» به قلم علی رضایی بیرجندی در ۲۳۲ صفحه منتشر شد. 👈 مشروح این خبر در: dte.bz/9VYl2 💡تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔻 : 📝حوزه علمیه؛ توسعه متمرکز و بحران های روزافزون 🔸این واقعیت که حوزه دچار مشکلات جدی است و در رسیدن به اهداف و وظایف اجتماعی، سیاسی، علمی و تبلیغی خود دچار عقب افتادگی است چندان محل اختلاف نیست و صرفا میزان این بحران زدگی محل نزاع است. 🔹گفتگوهای زیادی پیرامون چرایی این وضعیت بحرانی شکل گرفته و زوایای مختلفی از آن مورد بحث قرار گرفته اما به نظر می رسد خلاء یک نگاه همچنان حس می شود و آن نگاه تحلیلی و انتقادی به مدل توسعه حوزه برای رسیدن به اهداف و عمل به ماموریت ها و وظایف است. 🔸مدل توسعه ای حوزه یکی از مهم ترین عوامل تشدید بحران های حوزه است که همواره دغدغه ذهنی من بر نقد این مدل و تبیین دقیق مشکلات آن بود و اکنون فراغت لازم برای تمرکز تحلیلی بر این موضوع را یافته ام. 🔹پرونده تحلیلی "حوزه علمیه؛ توسعه متمرکز و بحران های روزافزون" تلاش می کند با نگاهی دلسوزانه و البته مبتنی بر مبادی علمیِ توسعه ساختاری و سازمانی به نقد رویه موجود بپردازد و بحران های ابعاد مختلف را مورد بررسی قرار دهد. 🔸در این پرونده از چارچوب تئوریک توسعه متمرکز نابرابر در جهان سوم استفاده شده که در مواقع لازم مصداق های مشابهت توسعه متمرکز حوزه با مدل های جهان سوم ارائه خواهد شد. 🔹امیدوارم پرونده پیش رو که متشکل از 12 یادداشت است مورد توجه شما همراهان عزیز قرار بگیرد. 🔸برخلاف رویه مرسوم کانال که محل انتشار تحلیل های شخصی من بوده، در ارتباط با این پرونده خاص، مطالب تحلیلی، یادداشت ها و حتی نقدهای دوستان به صورت محدود منتشر خواهد شد. @feckrat @howzavian
عصر جدید، نسل جدید و «دیوانگی» ✍️احمد اولیایی اینها، یک مشت دیوانه اند...! این گروه یک سازوکار ایجاد کردند که در آن یک جنون است...! دیوانگی فحش نیست...! دیوانگی برای این نسل یک وصف دوست داشتنی است...! این جمع می تواند میلیونی شود...! می تواند یک پویش جهانی باشد...! اگر به نسل جدید بگویید خل و چل، تشکر هم می کنند...! دنیا بدون دیوانگی قابل تحمل نیست...! نسل امروز که دیوانگی می کنند چون حقیقت دنیا را بهتر فهمیده اند...! این ها جملات یک گروه شیطان پرست یا طرفداران مواد روانگردان و مانند این ها نیست. این ها جملات احسان علیخانی و سید بشیر حسینی در عصر جدید 21 مرداد، پس از اجرای گروه نسل جدید است. اینکه اساسا این قبیل اجراها که مبتنی بر حرکات موزون و موسیقی است خوب است یا بد، و اینکه آیا حضور قرآن و فریاد «یازهرا» در اجرای گروه یک التقاط فرهنگی است یا یک پدیده نوظهور قابل ستایش و یا اینکه اساسا استعداد چیست و چه باید باشد، مسائلی است که مفصل باید در مورد آن گفتگو کرد. اینکه این گروه برآمده از یک گروه رفاقتی در هیأت است و اینگونه بروز می کند هرکدام می تواند موضوع بحث های جامعه شناسانه خوبی باشد. اما آن چیزی که ذهن مرا به خود مشغول کرده است عباراتی شناختی و هستی شناسانه از زبان مجری و داور تحصیل کرده برنامه است؛ معرفی «دیوانگی» به عنوان حقیقت دنیا و بهترین مسیر برای لذت از زندگی. توصیف نسل جدید که قرار است آینده سازان جهان و کشور باشند به «دیوانه» و ستایش این توصیف.... . «عقلانیت»، «تفکر»، «تأمل» و ... چه تناسبی با این «دیوانگی»ِ ستایش شده دارد؟! چرا ما باید نسل امروز را به دیوانگی تشویق کنیم؟! انرژی قابل ستایش این نسل آیا فقط باید از مسیر دیوانگی مورد استفاده قرار بگیرد؟! کاش می شد در مورد فلسفه پشتیبان برنامه ها به ویژه برنامه هایی مانند عصر جدید، خندوانه و ... بیشتر گفتگو کرد. @howzavian
📢مجموعه خانه طلاب جوان درزمینه های و نیاز به نیرو دارد 📱عزیزان جهت اطلاعات بیشتر به آیدی @bisimchi2000 مراجعه کنند @howzavian
‼️بهانه های روحانی یا شیطانی؟! 🚫 وقتی ستاد ملی کرونا به بهانه حفظ جان رییس جمهور او را از رویارویی با نمایندگان ملت خلاص می کند: 🔹رئیس‌ جمهور برای حضور در جلسه رأی اعتماد از ستاد ملی مقابله با کرونا استعلام کرده بود و ستاد کرونا حضور وی را در جلسه امروز به علت شرایط کرونایی به مصلحت ندید. @howzavian
ملداش؛ رمانی برای امروز حوزه علمیه @howzavian
💠 ملداش دنبال یک فرصت بودم تا رمان «ملداش» را بخوانم؛ اثر دوست نازنینم آقا مهدی کرد فیروزجایی... از وقتی که این کتاب سرلیست کتاب های مورد علاقه ام قرار گرفت، تلاش کردم در شبکه های اجتماعی و صفحات اینستاگرام، نظر و نقد کارشناسان و علاقه مندان را درباره یکی از جدیدترین آثار فیروزجایی بدانم؛ با نظرات خوشحال کننده، راهگشا و جذاب، بیشتر ترغیب شدم تا «ملداش» را لااقل در کتابخانه ام تجربه کنم. ملداش، همان روحانی جوانی است که برای ماه مبارک رمضان وارد روستایی می شود و با حضورش ماجراهای جدید برای مردم خلق می شود، از چالش پاسخ به شبهات گرفته تا بیماری همسرش و تا آشنایی با فضای تبلیغی و ترس از تجربه اولین ها در تبلیغ مثل خواندن نماز میت؛ مهدی فیروزجایی به خوبی از پس روایت زندگی تبلیغی این روحانی جوان برآمده، به درستی فضای روستا و ادبیات و فرهنگ آن را ترسیم کرده است و این اتفاق جای تبریک دارد به حوزه علمیه و نویسندگان حوزوی؛ البته اگر قدر بدانیم. دهه اخیر را می توان دهه طلوع رمان نویسان حوزوی در عرصه ادبیات حوزه برشمرد و البته فراتر از رمان نویسی، خوشبختانه دهه به میدان آمدن جدی و بانشاط حوزوی ها در خلق آثار ادبی را شاهد بودیم؛ اما آنچه «ملداش» به ما نشان داد، فصل جدیدتری از روش رمان نویسی دینی و حوزوی بوده است، نویسنده در دل روایت های روستا و روحانی و حل مسائل فقهی، از قم و سیاست های فرهنگی و تبلیغی و همچنین مشکلات دنیای طلبگی غافل نبود. پ. ن: با این که طلبه هستم، اول فکر کردم ملداش به سبب اضافه وزن، زانودرد دارد، و از تکرار این درد در بخش های گوناگون رمان حساس شده بودم؛ که نویسنده راز این درد را برملا می کند؛ پله های زیاد منزل مسکونی در قم و نداشتن آسانسور. در حقیقت یاد زندگی خودم افتادم، تجربه ای که نه فقط من، بسیاری از طلاب با این درد دست و پنجه نرم می کنند، ساخت مجتمع های مسکونی بدون آسانسور... که حمل دبه های آب شیرین و رفت و آمدهای مکرر برای درس و مباحثه را باید بر آن افزود، اینها چیزی از زانو و سلامتی برای اهالی علم دین نمی گذارد. فاجعه‌بارتر این که برخی همسران طلاب به خاطر همین پله ها، دوران بارداری پرمخاطره ای داشته و تا پای سقط فرزند درد کشیده اند. روایت های زندگی طلبگی اگر دست نویسنده ای حرفه ای، منصف و متعهد باشد، بی تردید شاهد اصلاح نگاه جامعه به عرصه دین و دینداری و روحانیت خواهیم بود. برای دوست ارجمندم آقا مهدی فیروزجایی آرزوی موفقیت دارم. ✍️علی اسفندیار @howzavian
🔸حوزه در حصر رسانه ای! 🔹امروز ضعف رسانه‌‌های دینی در کشورعزیزمان، آن پاشنه‌آشیلی است که ما را بسیار می‌آزارد. 🔹۱۷مردادماه روز خبرنگار بود و مدیر محترم حوزه‌های علمیه، حضرت آیت الله اعرافی در اقدامی شایسته، به تقدیر از خبرنگاران رسانه رسمی حوزه پرداختند، که این توجه ایشان در خور تقدیر است. 🔹اما با توجه به شناختی که جامعه از روحیات تعامل گرایانه ایشان دارد، توقع می رفت و می رود که ایشان فعالان رسانه ای حوزه و روحانیت را مورد تفقد قرار می داد. 🔹در شرایطی که گسترش چتر رسانه‌ای برای حوزه‌های علمیه ضروری به نظر می‌رسد، چطور ایشان یا بهتر است بگوییم نزدیکانشان، به محصور کردن حوزه توسط یک یا چند رسانه خاص اکتفا کردند؟! 🔹در این چند سال اخیر خبرگزاری ها، کانال‌ها، سایت‌ها و گروه‌های مختلف طلبگی بدون دریافت ریالی از بودجه‌های حوزه و به صورت جهادی تلاش می‌کنند وظیفه طلبگی خود را در قبال حوزه و نظام اسلامی ایفا کنند. 🔹اما در روزی که می‌بایست مورد توجه و تفقد مدیر محترم حوزه‌های علمیه به عنوان پدر دلسوزشان قرار می‌گرفتند با بی مهری و کم لطفی عده‌ای، به بوته فراموش سپرده شدند. 🔹طبیعی است که بعضی از اطرافیان یک مدیر، در پی کانالیزه کردن او باشند اما انتظار می‌رفت مدیر هنرمند و با تجربه‌ای چون آیت‌الله اعرافی هرگز در دام فیلترینگ گرفتار نشود. 🌐 rasanews.ir/002loy 🆔 @rasanewsagency
💠 پرسش| اعتماد به دعانویسی! ✅ پرسش: در شهر ما دعانويساني هستن که مشکل مردم و حل مي‌کنند و مراجعه کننده زياد دارند، آيا مي شود به بعضي از دعانويسان اعتماد کرد؟ نظر قرآن در مورد دعانويس چي هست؟ 🌺 پاسخ: دعانويسي در منابع روايي وارد شده است و مطابق دستوراتي که از اهل بيت عليهم السلام رسيده ميتوان دعا نوشت 🌼 ولي مراجعه به اين افرادي که به نام دعا نويس هستند به هيچ وجه توصيه نمي شود زيرا غالبا افرادي هستند که مطابق دستورات اهل بيت عليهم السلام انجام نمي دهند و حتي بعضي از آنها از سحر و جادو استفاده ميکنند که بسيار خطرناک هستند. 🍀 اگر نياز به دعا نوشتن داريد خودتان از منابع و کتاب هاي معتبر بنويسيد و به هيچ وجه زندگي خود را به دست اينگونه افراد ندهيد. 🔵 ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴 ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
«قهرمان من؛ زورو» 🔴 در میان انبوه فیلمها و تصاویری که از بحران کرونا در فضای حقیقی و مجازی ذهن و دل مردم را درگیر خود ساخته قلم زدن در مورد قهرمانان این دوران سهلی ممتنع است. حتی ممکن است متن حاصل به جهت کثرت داده های بصری مخاطب پر و پا قرصی هم پیدا نکند اما شرط بلاغ گفتن است، خواه پند گیرند و خواه ملال. 🔴 با وجود این اما وقتی قهرمانت زورو باشد شاید از اینکه قلاب داستانت مخاطب را حد اقل تا زمان اتمام بخشی از مطلب پای یادداشت بنشاند کمی آسوده خاطر می شوی. حتما می پرسید زورو و کرونا چه ارتباطی باهم دارند؟ آن هم در ایران، و آن هم در این اوضاع نابسمان.... راستش اگر قرار بود مخاطب این مطلب نوجوانان این مرز و بوم باشند آنوقت کار پیچیده تر می شد؛ مگر می شود به زوروی ذهن بچه ها توپید و گفت بالای چشمت ابروست؟! 🔴 اما اصل ماجرا؛ 🔹در این مدت کوتاه دوران کرونا تبلیغات یکی از بِرندها را چندین بار آن هم در میان محبوبترین برنامه ها و سریالها دیدم، چیزی که ذهنم را درگیر کرد اما اسم و کیفیت برند نبود، بلکه تیپ و شخصیتی بود که آن برند داشت در ناخودآگاه مردم و مخصوصا بچه ها شکل می داد. 🔹کودکی که در رویای چند ثانیه ای خود دارد با ارتش کرونا می جنگد، شمشیر می کشد و بر آن پیروز هم می شود. و بعد مشخص می شود که همه ی اینها با کمک یک مایع دستشویی است؛ تا اینجای ماجرا هم ظاهرا مشکلی دیده نمی شود. مشکل جایی است که قهرمان مبارز ما در زمان مبارزه پوشش و قیافه ی «زورو» را دارد؛ بله زورو. 🔹در تبلیغات برند دیگری که البته اینبار مخاطبش بزرگسالان است می بینیم که فردی در ذهن خود با روغنهای ترانس و غیره می جنگد ولی اینجا هم این برند آن روغن نیست که در اندرون انسان نقش می بندد، بلکه باز این قهرمان مبارزه ی ذهن اوست که به شکل «زورو» ظهور پیدا کرده بر قلب مخاطب می نشیند. 🔴🔹شاید مخاطب گرامی این متن بگوید چه اشکالی دارد، مهم این است که رعایت بهداشت آموزش داده شود،یا مهم رعایت رژیم غذایی سالم است، حالا این تلقین معانی و سبک زندگیِ درست می خواهد بوسیله ی فردی با ظاهر زورو باشد یا نباشد. اما همه یا اغلب ما میدانیم که داده های ذهنی ما چقدر در نوع مواجهه ما با زندگی، نوع برداشت و نگرش ما نسبت به فرهنگ بومی، خود کوچک پنداری ملی، و در یک کلام سبک زندگی ما تاثیر دارد. 🔹آیا ما در ایران کنونی و یا حتی در تاریخ ملی و مذهبی خود ما به ازایی همچون زورو نداریم که بتوان از قهرمانی هایش گفت، بگونه ای که وقتی فردی می خواهد تصور کند بهترین شخص برای مبارزه با فلان عامل نحس کیست آن فرد در ذهنش خطور کند؟ 🔹از آرش کمانگیر بگیر تا رستم و سهراب و پهلوانان نامی دیگر، از قهرمانان دفاع مقدس و مدافعین حرم تا مدافعین سلامت شاید صدها مورد با ماجراهای خارق العاده ای که واقعی نیز بوده اند وجود دارند که شخصیتشان هم با فرهنگ خودمان سازگارند و هم در ناخود آگاه مردم موجب اعتماد بنفس و امید به آینده می شود. 🔴🔴 وقتی قهرمان ذهن فرزند ما زورو باشد یقینا نباید اعتراض کنیم که چرا ما ایرانیها انقدر به خودمان بدبینیم که ایرانیها فلان اند و بهمان اند. فرهنگ سازی کاری زمان بر و طاقت فرساست ولی با کمی خلاقیت و پشتکار و با همین تبلیغهای به ظاهر ساده می شود قهرمان ذهن بچه های امروز و والدین فردا را عوض کرد. که به ایرانی بودن و مسلمان بودن خود ببالند نه اینکه انقدر ذهنشان را از تاریخ و قهرمانان خود خالی ببینند که «زوروی خیالی غرب» بشود قهرمانشان. ✍ محمد اصغری مرجانلو @nabzineh @howzavian
🔅 واقعه وحیانی و تاریخ ساز مباهله واقعه مباهله یکی از مهمترین رخداد های وحیانی در تاریخ اسلام و سندی محکم برای حقانيت تشیع و منزلت اهل‏بيت(ع) نزد پروردگار و همه عقلای عالم است. یکی از ابعاد مهم مباهله ، جایگاه بسیار ممتاز و برجسته حضرت امیرالمومنین(ع)، حضرت زهرا(ع) و امام حسن و امام حسین(ع) نزد خداوند و پیامبر(ص) را روشن می‌کند. آیات مباهله اثبات میکند که کسانی مقرب‌ترین و با فضیلت‌ترین نزد پیامبر(ص) هستند و در عالم هستی و نزد خداوند محبوب‌ترین افراد کیستند.؟ خداوند خواست تا با كسانی كه با پیامبر مجادله می كنند و حق را نمی پذیرند، به مباهله برخیزد، تا حقیقت  راستین دین پیامبر خاتم آشکار ، و دروغ گو رسوا شود. مباهله یک مبارزه معنوی است که جمعی به درگاه خداوند تضرع می‌کنند و از خداوند مسئلت دارند تا کاذبین و افرادی که در برابر حق و حقیقت می‌ایستند مورد لعن قرار گیرند. پیامبر اکرم(ص) برای حضور در این آوردگاه مهم و حساس بهترین خویشان خود را به عنوان شریک احضار می‌کند، نشان می‌دهد که این عزیزان مقرب‌ترین اشخاص عالم هستند و در واقع اقتضای مباهله این است که عزیزترین و شایسته‌ترین افراد احضار شوند. به تعبیر علامه طباطبایی آیه شریف مباهله نشان دهنده این است که امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) و حسنین(ع) شریک پیغمبر در دعوت به توحید هستند و اثبات کننده حقانیت پیامبر و دین مقدس اسلام و نفی کننده شرک و تسلسل در عقاید مسیحیان نجران است. جریان مباهله دلیلی قرآنی بر فضیلت اهل بیت(ع) و خلافت امیر المومنین علی(ع) است. بدون تردید این آیه بهترین دلیل بر ولایت امیرالمومنین(ع) و جانشینی ایشان است تا جایی که حضرت امام رضا(ع) در احتجاجات خویش آیه مباهله بهترین را دلیل بر خلافت امیرالمومنین دانست . امام رضا(ع) استدلال فرمود که امیرالمومنین جان و نفس پیغمبر هستند و اگر پیامبر اکرم(ص) افضل‌ترین پیغمبر هستند، امیرالمومنین نیز افضل ترین جانشین پیامبر هستند و بنابراین این حق امت است تا امامشان بعد از پیغمبر افضل افراد باشد و امامت و ولایت به دست فاضل‌ترین و صالح‌ترین شخص قرار گیرد. عظمت حادثه مباهله آن را به عنوان یکی از ماندگارترین حوادث تاریخ اسلام قرار داد. اما آنچنان که نیاز است ، حقیقت و جایگاه این روز برای مردم تبیین نشده است و دراین خصوص قصور و کوتاهی داریم.  دو جریان مباهله و غدیر هر دو سند حقانیت تشیع هستند و نیاز است تا عالمان دین، افکار و توجه مردم را به این روز جلب کنند و برای نشان دادن اهمیت و آداب و اعمال این روز فرهنگ سازی بیشتری صورت بگیرد. در این روز خواندن زیارت امیرالمؤمنین(ع) به ویژه زیارت جامعه کبیره و احسان به فقرا به تأسّی از مولی الموحدین علی(ع) که در رکوع نماز خویش به نیازمند احسان فرمود، و خواندن دعاى سفارش شده مباهله به بکب از مناسک و آیین های پیروان اهل بیت تبدیل نمایند . والعاقبه للمتقین. ✍ دبیرکل مجمع جهانی شیعه شناسی @howzavian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 این تله فیلم را از دست ندهید عزیزان! واقعا این روزها نیاز داریم به همدردی، به همیاری، و به درک کردن آدم هایی که سال ها با آبرو و تلاش، خانواده خود را مدیریت می کردند؛ اما این روزها ...😔 @howzavian
⚡️ پیشنهادی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با ۱۱ رای ممتنع، دو رای موافق و دو رای منفی رد شد. ▪️اروپایی‌ها با علم به اینکه چین و روسیه قطعا این قطعنامه را وتو خواهند کرد، به آن رای ممتنع دادند. بیانیه دولت انگلیس صراحت دارد که "پادشاهی متحده انگلیس به این قطعنامه رأی ممتنع داد زیرا مشخص بود که از حمایت شورا برخوردار نیست و مبنایی برای رسیدن به اجماع فراهم نمی‌آورد". ▫️با طلوع آفتاب شنبه بیست و پنج مردادماه، لیبرال‌های ایرانی -یعنی شرکای ایدئولوژیک غرب در ایران- به برجسته‌سازی نقش اروپا در رای نیاوردن این قطعنامه خواهند پرداخت تا فضا برای عملیات بعدی غرب علیه ایران فراهم شود. ▪️این عملیات بعدی، حفظ ایران در برجام با وجود فعال‌سازی مکانیسم ماشه توسط آمریکاست. یکی از فجایع برجام این است که آمریکا می‌تواند به صورت یکجانبه همه قطعنامه‌های تعلیق شده شورای امنیت علیه ایران را بازگرداند. بدین صورت که ادامه تعلیق این قطعنامه‌ها را در شورای امنیت به رای بگذارد و به سادگی آن را وتو کند تا همه قطعنامه‌ها مجددا فعال شوند. ▫️آقای روحانی سال گذشته گفتند "اگر برجام را نگه داریم سال آینده تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود و ما می‌توانیم به راحتی هم سلاح بخریم و هم بفروشیم". یعنی معترف هستند که از برجام برای ایران هیچ چیزی جز رفع تحریم‌های تسلیحاتی در اکتبر باقی نمانده است. ▪️با فعال‌سازی مکانیسم ماشه، سراب بودن آخرین امید دولت به برجام نیز اثبات خواهد شد. اما لیبرال‌های ایرانی همچنان برای حفظ یکجانبه این خسارت‌نامه تلاش خواهند کرد و این یعنی خسارت مضاعف. حفظ برجام پس از فعال‌سازی مکانیسم ماشه، چراغ سبز به دشمن برای هر رفتار شنیع دیگری با ملت ایران است. ▫️دولت آقای روحانی اگر می‌خواهد مکانیسم ماشه فعال نشود و حداقل یک عایدی از برجام در تاریخ کشور ثبت شود، برای یک بار هم که شده به زبان دنیا سخن بگوید و اعلام کند که با فعال‌سازی مکانیسم ماشه، از برجام خارج خواهد شد. اما چون از دولت چنین رفتاری بعید است، تصویب یک طرح دو فوریتی در مجلس، برای خروج خودکار و کامل از برجام در صورت فعال‌سازی مکانیسم ماشه، یک ضرورت ملی است. حتی اگر این تهدید عملیاتی کارگر نیفتد و مکانیسم ماشه فعال شود، ما چیزی را از دست نداده‌ایم. چرا که با بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت، حضور ایران در برجام تحقیقا هیچ نفعی برای ایران نخواهد داشت. ▪️زیر بار شعارهایی نظیر انزوای آمریکا نیز نباید رفت. اروپایی‌ها نشان دادند که کاملا به تحریم‌های آمریکا پایبند هستند و شرافت لازم را برای هزینه دادن بابت تعهداتشان ندارند. @syjebraily @howzavian
«محرم می رسد کم کم مهیا گشته ای یانه؟!» برای حرّ قلب خود بخوان آن اسم اعظم را رسای جا نمانی ها میان قرن ها پیچید خوشا بر حال آن کس که بگیرد در بغل غم را ببین از بین انگشتش به چشمان زهیر اینک که حق بر مِهر ثارالله زده مُهر دو عالم را اگر عونی اگر جونی اگر مسلم اگر ترسا خریدار تو میگردد ، برافرازی چو پرچم را برای نعمت گریه تو از خود رسته ای یانه؟! ز حمکت خالق آورده پیِ توبه محرم را سفارش کرده بر عالم حسین از دشت طف دیده به وقت دیدن شبنم ، بباران اشک نم نم را ... ✍️زهره قاسمی @howzavian
⭕️ تهدید کرونا، فرصت عاشورا ...هیچ جای تعجب نیست که با نزدیک شدن به ایام عزاداری خامس آل عبا، بوق‌های تبلیغاتی دشمنان عربدۀ واحسرتا سرمی‌دهند! چراکه بزرگ آنان، ابلیس خبیث نیز در این ایام از حرص و حسادت بر سر می‌کوبد و از یأس و ناامیدی ناله می‌کند. آری نور حسین، بساط ظلمت ابلیسیان را برمی‌چیند. هر ساله با نزدیک شدن محرم، مزدوران غرب در شبکه‌های مجازی دست به شبهه‌افکنی می‌زنند... ✍️محمدصادق ناطقی متن کامل 👈 https://rasanews.ir/002lrv @howzavian
‍ ▪️هر کوچه یه حسینیه یکی از نکاتی که این روزا ذهن خیلی از رفقا رو درگیر کرده محدودیتهای کروناییه و بعضا شاهد غرغر کردن هستیم اما غافل از اینکه محدودیتها همیشه باعث ایجاد فرصتهای جدید میتونن باشن. اینکه بشینیم غر بزنیم فایده‌ای نداره اینکه بخوایم شیوه‌نامه بهداشتی رو قبول نکنیم هم کلا ضرره. اینکه بخوایم به تعطیلی هیات هم فکر کنیم که کوتاهی و کم‌کاریه، باید به دنبال فرصتهای جدید گشت. یه چیزی که به ذهنمون رسید اینه که مجالس اباعبدالله باید تو فضای باز باشه اما الزامی نیست مجالس طبق عادت ما برگزار بشه، الزامی نیست اونطور که ما دوست داریم برگزار بشه، مهم اینه که روضه سیدالشهدا خونده بشه و درسها و عبرتهای کربلا به مردم منتقل بشه خب حالا که نمیشه مردم بیان مسجد و حسینیه، ما که میتونیم بریم بین مردم. 🔻به ذهن ما رسید میشه هر کوچه یه حسینیه باشه به این شکل که مردم خانوادگی جلوی خونه‌هاشون بشینن و ما براشون مراسم اجرا کنیم، برا همین امروز با حاج اقای موسی بیگی از روحانیون و مداحان مهران رفتیم تست کردیم دیدیم مردم هم خوششون اومد، من که لیاقت روضه خونی ندارم دوتا حدیث گفتم و حاج اقا روضه خوند کلا شاید یه ربع شده باشه. تازه ما تو شهری این کارو کردیم که هوا پنجاه درجه است طبیعتا تو شهرهای دیگه بهتر میشه برگزار کرد. فقط یه کم اراده و همت میخواد. 💬 محمد صدرات @Fars_plus
🔴 قمه و کرونا آمار کشته های کرونا چند وقتی به مرز سه رقمی رسیده است، روزانه حدود ۲۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند. در نزدیکی ایام محرم نوعی دوگانگی در میان برخی جریان های دینی و مذهبی خصوصا منبری ها و مداحان به وجود آمده است؛ برخی معدود و مشکوک، مردم را به نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی دعوت می کنند با این توجیه که مجلس عزا شفاخانه است و کسی بیمار نمی شود. بسیاری هم، هیأت های خودشان را تعطیل کردند و مردم را به برپایی روضه های خانگی دعوت کردند، این دسته همانانی هستند که از ابتدا با یاری و همدلی همگانی و درک عقلانی از فضای کرونایی کشور، در جبهه مبارزه با کرونا و آسیب های اجتماعی حضور داشته اند. حال و هوای کرونا و کشمکش ناموزون موافقان و مخالفان اجتماعات مذهبی، در این روزها دقیقا مرا به ده سال پیش می برد؛ ایامی که به خاطر برخی مذهبیون افراطی و شیعیان انگلیسی، مکتب اسلام که نماد عقلانیت است در رسانه های دشمنان متهم به افراطی گرایی و غیرعقلانی بودن شد. آن روزها برخی هیأت ها، مراجع بزرگواری که مخالف قمه زنی بودند، را در هیأت های خود لعن و نفرین می‌کردند. در این ایام کرونا باز همان افراد افراطی پیدا شدند از لیس زدن و شکستن درب حرم ها شروع کردند و در حال حاضر مردم را دعوت می کنند به اجتماع و عزاداری بدون رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل‌های ابلاغی. در این باره باید تمام گروه ها و هیأت های مذهبی و انقلابی به توصیه های رهبر انقلاب و مراجع تقلید واقف باشند. روزی پای درس آیت الله مظاهری بودیم که ایشان داستانی را از آیت الله بروجرودی نقل می‌کردند و می‌فرمودند ماه محرم عده ای آمدند نزد آیت الله بروجردی و به ایشان عرض کردند ما در طول سال مقلد شماییم، ولی محرم مقلد شما نیستیم به خاطر اینکه شما برخی نمادهای هیاتی مثل علم گرفتن را قبول ندارید. این ماجرا، حکایت برخی افراد امروز است که مقلد مرجع تقلید خود هستند به جز مواردی مثل قمه زنی در زمان قدیم و حالا هم کرونا. ✍️ ابوذر غفاری @howzavian
💠 کربلا و درنگی بر سروده جبران خلیل جبران گاهی در بین خواندن ها، چشم مان با کلماتی رو به رو می شود که نشانی از حرف دل ماست، نشانی از سرگذشت بنی بشر دیروز و امروز. نوشته های جبران خلیل جبران از آن دست آثاری است که خواننده را نمی گذارد زیر آوار کلمات زیبا و واژه آرایی جان دهد. این نویسنده لبنانی آمریکایی، پیش از این که بکوشد مخاطب را با خود همراه کند، با خواننده همراه و همزیست می شود، با انسان. جبران، گویا روضه ی کربلا را می‌دانست؛ چقدر بندهای پایانی فصل «مسیح فرزند انسان» آدم را به کارزار کربلا می‌کشاند و چقدر ذهن مخاطب خود را به دنیای حضرت علی اصغر علیه السلام پیوند می‌دهد، پیوندی مملو از حسرت و هجوم به ساحت حقیقت. وی خود به دنبال ترسیم مسیح است؛ اما علی اصغر را نشان مان می دهد و راوی منصفی است که دوست دارد خواننده، بی برداشت آزاد، دست از کتاب هایش نشوید. خلیل جبران چنین می‌نویسد: «ای سرآمد، ای قلب آسمانی! ای قهرمان رؤیاهای طلایی ما! تو هنوز هم در برابر ما حرکت می کنی نه تیرها و نه سرنیزه ها نمی توانند تو را از حرکت بازدارند، زیرا تو می توانی در میان همه تیرها و سرنیزه ها به پیش بروی. تو از بلندای حضورت به ما لبخند می زنی و با این که از همه ما کم سال تری، پدر همه ما هستی. ای سراینده، ای ترنم بر لب، ای قلب بزرگ، خداوند مبارک گرداند نام تو را و رحمی را که تو را حمل کرد و سینه ای که به تو شیر داد و خداوند همه ما را ببخشاید!» آری! خداوند باید اکثریت انسان را ببخشد، اکثریتی که رو به روی حسین علیه السلام ایستادند و تا دریدن حنجره فرزندش، رأی جمع کردند. خداوند باید همه ما را ببخشد که اگر جهلی می خواهد خود را بر فراز قدرت درآورد، راهی جز کولی گرفتن از «همه»، «اکثریت» و «مردم سالاری» ندارد و مَفرّی جز به اسارت در آوردن شعار «آزادی» پیش روی خود نمی بیند. خداوند اکثریت حاضران در کربلا را باید ببخشد که نمونه ای از خام شدن انسان ها است، انسان های بیشتر. ای مظلوم ترینِ امروز، ای «اکثریت»، ای «آزادی»؛ خداوند اکثریتِ انسان هایِ آزاد از خدا را ببخشد، انسان هایی که در قتل فرزندان، عامل اگر نباشند، بی تردید، مباشر هستند. ✍️ علی اسفندیار @pooyanevisi @howzavian
🚨ماجرای یک تیتر انحرافی 🔰همیشه برای زمین زدن حقیقت، نیازی به دروغ گفتن نیست. گاهی با گفتن بخشی یا فرعی از حقیقت، به راحتی می توان آن را سر برید. و محتوای جهت دار، یک تکنیک رسانه ای و برای القای مهمترین مفاهیم یک متن یا واقعیت، فی نفسه امر غلطی نیست ولی ای و خروج از مسیر عدالت و اخلاق رسانه ای آنجاست که برشی غلط و وارونه از اتمسفر یک متن رسانه ای را انتخاب وذهنیت مخاطب را اصطلاحاً مهندسی کنیم. 🔺اخیرا آیت الله خاتمی طی مصاحبه ای با خبرگزاری رسا پیرامون عزاداری محرم، نکاتی راجع به ضرورت و مدل عزاداری در شرایط ویژه کرونایی بیان داشتند که از آن جمله دسته بندی موافقین و مخالفین موضوع عزاداری محرم پیش رو بود. ✅ایشان در بخش مخالفین عزاداری به‌خاطر شرایط ویژه کرونایی، افرادی منطقی و صاحب استدلال مخالف را عزیز و تحلیل گر خوانده که نیاز به اقناع و استدلال کافی از جانب ما دارند و با جدا کردن حساب این طیف دلسوز از طیف مخالفین مغرض و ضمن ضرورت برپایی عزاداری با رعایت پروتکل های بهداشتی، بیان داشتند که اینها حتی قبل از کرونا هم با عزاداری مخالف بودند و به آنها باید گفت رضاخان قلدر هم نتوانست جلوی عزاداری را بگیرد. 🔺سایت خبری اصلاحات نیوز، با برش جمله «رضاخان قلدر هم نتوانست جلوی عزاداری را بگیرد»از میان بیانات آیت الله خاتمی، سعی در القای تندروی و نشان دادن چهره افراطی ازشخص مصاحبه شونده داشته و پروژه دوقطبی سازی هیات ـبهداشت را به موازات آن پیگیری میکند 📝علیرضا محمدلو ،تحلیل گر رسانه و سردبیر خبرگزاری 🌐 rasanews.ir/002luh