🚫 نقد سخیف را پاسخگو نباشید/ هفت توصیه کوتاه به منتقدان
❗️ وِزوِزهای طولانی بیصدا و مُرکب قلمها خشک و کتابها بسته و معایب دفن و جیغهای متوالی خاموش و تشویشها تمام و تهییجها دور و فتن ناکام و نقد شدن نظری دوست داریم اما عملی از آن متنفریم و این نقد است که برای حفظ دین و جان و ناموس و عقل و نسل و مال است و حقدارید که نقد سخیف را پاسخگو نباشید.
زبان زشتگوی آنجا که استدلالی احمقانه و توجیهی خشک نیابد و نتواند به مقاصد جاهلانه خود برسد، فحش میدهد یا تحقیر میکند و یا واضحترین دلایل و حقایق را منکر میشود وکران و لالان و کوران را به جان هم میاندازد.
نمیدانیم چگونه مرض حساسیت بیجهت،از نقد شدن را معالجه کنیم و این علوم هستند که وسعت دارند و انکار حقایق و عجایب و اکاذیب و اعتقادهای باطل هم بسیارند و اختلافها و مرضها و مریضها کم نیستند و از اول بودند تا به امروز اما ما کاری با مریضها نداریم که نقدشان کنیم بلکه با مرضها کارداریم و آنها را نقد میکنیم و هدف علاج بیماران از مرضها است.
در کتابهای تربیتی اینگونه میگویند که اگر فرزند شما سخنی ناصواب گفت و خطایی مرتکب شد به او نگویید که «برو من دیگر تورانمی خواهم و دوستت ندارم» بلکه اینگونه بگویید که «من فلان کار و حرف تو را دوست نداشتم و این کار را دیگر نمیخواهم» یعنی رد و نقد قول کنیم و تقدیر از قائل منظور است زیرا در موضوعات تغییر و تحول ممکن است و در اعتباریات هیچچیزی محال نیست پس نقد فعل بهتر از نقد فاعل است گرچه گاهی لازم است فاعل هم نقد شود اما مهم این است که کرامت انسانی برای تعایش و همزیستی حفظ شود.
اگر دیدید کسی بطری شراب به دست گرفته است شما شیشه شراب را بشکنید نه سر او را بشکنید و اگر شما نگاه طبیب گونه داشته باشید میکوشید که مریض را از مرض نجات دهید پس بنابراین خطا را نقد کنیم نه مخطی را و عصیان را نقد کنیم نه معاصی را و قول را نقد کنیم نه قائل را و افکار را نقد کنیم نه متفکران را و سلوک را نقد کنیم نه سالکان را و چهبسا در جزئیات ما نیز دچار لغزش شویم.
بعضی زبانها را باید دردهان زندانی کرد آنهم تا ابد و چهبسا چون دیگری را دوست داریم و طرف ما مخالف محبوب ما است منتقد فلان موضوع و شخص و گروه میشویم تا که به ظاهر منافعی را جلب کنیم و خطرهای را دفع نماییم یا اینکه سابقاً مشکلی پیشآمده و سبب شده که امروز منتقد شویم ولیکن به این چند توصیه ساده هم عمل توجه کنیم:
🔻توصیه اول: وفادار به اخلاص باشیم و قصد ما سواری برشانِ های کسی نباشد و غیظ و عصبانیت خود را برکسی فرود نیاوریم که قصد ما اسقاط کسی نیست بلکه قصد ما تشفی است.
دوم: خود را دستکم نگیرید و عدالت و انصاف را در نقد کردن پیش بگیرید تا در صورت نقد شدن خودتان،چه آنها که با شما موافق هستند و چه آنان که مخالف شما هستند همین مسئله را نیز در نظر بگیرند.
سوم: خصومتهای شخصیها را کنار بگذارید و نیت و قلب را صاف کنید و بعدازآن اگر خواستید کسی را نقد کنید مراقب باشید که ترور شخصیت صورت نگیرد که مردم آبروی خود را ساده به دست نمیآورند.
چهارم: اختصار و کوتاه بودن نقد و استدلالهای شما بسیار مهم است و از کسی انتقاد تند نکنید مگر اینکه یقین پیدا کنید که طرف مقابل شما قصد شر و نامشروع دارد و البته زیادهروی هم نکنید.
پنجم: در امور شخصی و خصوصی افراد دخالت و تا آنجا که میتوانید از ذکر اسامی پرهیز کنید که نقد غیرمستقیم و کنایه وار بسیار نافذتر از نقد صریح و لختوعور است.
ششم: حسادت و حقد علیه افراد چاشنی کار نقد و استدلال نشود و نقد از طریق توصیه بهتر است از رسوایی افراد مخصوصاً در نقد همدینها که ظاهری مهربان و تسلیم در برابر حق را دارند.
هفتم: ریز موضوعاتی که از آن انتقاد میشود را در اولین قدم بررسی کنید که ساختگی و بیپایه و اساس نباشند که این بسیار ضروری است.
✍محمد ادریسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 تقدیر ایران را عوض کردی
ای حصن محکم! شرط ایمان را عوض کردی
تفسیرهای سست قرآن را عوض کردی
جز با دعای تو یقین دارم نمی آمد
ای آسمان، تصمیم باران را عوض کردی
ایران قبل از بودنت درگیر ظلمت بود
تابیدی و تقدیر ایران را عوض کردی
حتی به اشک شیعیان خود جهت دادی
گفتی حسین آنگاه جریان را عوض کردی
گفتی حسین و آتشی بر جان او افتاد
گفتی حسین و حال ریان را عوض کردی
پیش از تو مُهر تربت مشهد نبود آری
تا آمدی خاک خراسان را عوض کردی
راحت می آید محضرت شاعر معذب نیست
مولای من! تعریف سلطان را عوض کردی
✍عاطفه جوشقانیان
#امام_رضا
#شاعران_حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔶 نام ها تو را گمراه نکند
❓ محبت و اطاعت چه رابطه ای با هم دارند؟
#در_پیشگاه_معصوم🔸امام باقر علیه السلام:
ای جابر، آیا دوست داشتن ما اهل بیت برای کسی که خود را شیعه میداند کافی است؟ به خدا سوگند، شیعهی ما نیستند جز كسانی كه مراعات و از خدا اطاعت كنند.
ای جابر، شیعیان ما جز با فروتنی، ترس از خدا، امانتداری، یاد پی در پی خداوند، روزه، نماز، نیکی به پدر و مادر، رسیدگی مستمر به همسایگان فقیر، ضعیف، ندار و یتیمان، راستگویی، تلاوت قرآن، خوشزبانی با مردم و امین قرارگرفتن در میان خانوادههایشان شناخته نمیشوند.
جابر میگوید من گفتم: یا ابن رسول الله، در این روزگار من حتی یک نفر را هم با این صفات نمیشناسم!
امام فرمود: جابر، نامها تو را گمراه نکنند. یک فرد میتواند به راحتی بگوید من علی را دوست دارم و ولایت او را میپذیرم ولی مثل او رفتار نکند. اصلا چرا نگفت من پیامبر خدا(ص) را دوست دارم؟ پیامبر خدا که بهتر از علی(ع) است. ولی او از سیره و سنت پیامبر هم تبعیت نمیکند. او چیزی را دوست دارد که نفعش در آن باشد. مراعات کنید و به خاطر آنچه نزد خداست کار انجام دهید. خداوند با هیچ کس خویشاوند نیست. دوستداشتنیترین و گرامیترین مردمان نزد خداوند کسی است که بیش از همه مراعات و از او اطاعت کند. جابر، به وسیلهی چیزی جز اطاعت نمیتوان به خدا نزدیک شد. ما سند رهایی از آتش نداریم. هیچ کس نزد خدا عذری ندارد. هر کس مطیع خدا باشد ولایت ما را داراست و هر کس از فرمان خدا سرپیچی کند دشمن ماست. ولایت ما جز با تلاش و خودداری از گناه به دست نمیآید.
الكافي، الشيخ الكليني، ج ٢، الصفحة ٧٤
@horqlia
#حدیث_خوانی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
◼️عاشقی را با شما تجربه کرده ایم
◼️ای خاندان فضل و احسان
◼️قلب های ما را احیا کنید
◼️سوگ عزیزترین خاندان عالم
◼️چه سنگین است و جانگداز...
◼️ای مرهم انسان های امروزی
◼️جان ما، تشنه کام معرفت است
◼️اندکی بنوشانید ما را.
#رسول_اکرم
#امام_حسن
#امام_رضا
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#ناکامی_پس_از_اعتماد_به_دشمن
🔴 پاسخ معاویه به همسر و قاتل امام حسن
🔻معاویه امیدوار بود که دسیسه اش جواب دهد. مخفیانه مقداری سمّ برای همسر امام مجتبی علیه السلام که جُعده نام داشت، فرستاد و به او خبر داد که اگر این زهر را به حسن بن علی بنوشانی تو را به همسری پسرم یزید در می آورم.
♦️پس از شهادت امام مجتبی علیه السلام، جُعده به دیدار معاویه رفته و گفت: مرا به همسری یزید در آور!
🔸رفقای عزیزم! پاسخ معاویه درس بزرگی برای همۀ آنانی است که خدای نکرده دل به وعده های دشمن خوش نموده اند. دشمنی که سعی دارد با نشان دادن درب باغ سبز ما را فریب دهد.
🔻مرحوم طبرسی از قول معاویه گزارش کرده که او در پاسخ به خواستۀ جُعده می گوید: برو! زنی که شایستۀ حسن بن علی نباشد، برای پسرم یزید نیز شایسته نیست (فإنّ امرأة لا تصلح للحسن بن عليّ، لا تصلح لابني يزيد).
🔹مسعودی، تاریخ نگار مشهور نیز از قول معاویه نوشته که ما زندگی یزید را دوست داریم و اگر چنین نبود، تو را به همسری او در می آوردیم (انّا نحبُّ حیاه یزید و لولا ذلک لوفینا لکِ بتزویجه).
🔻ابن ابی الحدید نیز در شرح نهج البلاغه اش از قول معاویه در جواب به خواستۀ جُعده خانم نوشته که می ترسم با فرزندم همان کاری را کنی که با فرزند پیامبر خدا کردی! (أخشى أن تصنعی بابنی ما صنعت بابن رسول اللّه).
❌جعده خانم دست از پا درازتر برگشت.
@talabehtehrani
✍️ علیرضا نظری خُرّم
#امام_حسن
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#مشاوره 📌با بلوغ فرزندان چه کنیم؟
سؤال: ببخشید، خواستم بدونم، چطور باید بفهمیم که پسر ۱۳ساله ی ما به بلوغ رسیده یا نه؟!! آیا مستقیماً خودمان از او بپرسیم کار صحیحی است؟ چگونه خطرات و تهدیدات دوران بلوغ را برایش تبیین کنیم؟
✅پاسخ: با سلام. علائم بلوغ که علائم مشخصی است و برخی را در ظاهر نوجوان میتوان مشاهده نمود مانند تغییر در حالت چهره، اندام، صدا، و حتی تغییرات خلقی که از این طریق میتوان به اصل بلوغ هم اطلاع پیدا کرد اما اساس بلوغ، فعال شدن غدههای جنسي است كه در اثر اين فعاليت، دگرگوني ویژهای در نوجوان پديد میآید، و با يك سري علائم و تظاهرات جسماني و رواني توأم است. نوجوانان غالباً با والدين و مربيان رابطه مناسبي ندارند و نمیتوانند سؤالات خويش را با آنان بیپرده در ميان بگذارند، درنتیجه يا مشكلات خود را در دل نگه میدارند يا از دوستان و معاشران خود سؤال میکنند.بايد بدانيم كه رفتار جنسي و احساس نياز و تمايلات جنسي، فقط منحصر به بيداري اين غريزه نيست، بلكه رفتار جنسي در انسانها تحت تأثیر دو عامل هورمونها و تجربه و يادگيري است.
🔅درباره بلوغ و مسائل آن میتوان از واسطههای مطمئنی استفاده نمود که این مطالب را بهصورت دقیق، با حیاء و البته کامل برایش تبیین کند اما نهایتاً اگر کسی پیدا نشد و این مسئولیت به عهده خودتان افتاد نباید از زیر بار آن شانه خالی کنید
آغاز بيان مسائل جنسي هنگامیکه غريزه جنسي نوجوان تا حدي بيدار گشته و در معرض انقلاب و دگرگوني است، میتوان به مناسبتهایی رشته سخن را در دست گرفته و به زبان ساده و اما درعینحال در لفافه و سربسته، به بيان مسائل جنسي پرداخت. بهعنوانمثال میتوان گفت: میدانم كه اكنون بهجایی رسیدهای كه شايد افكار گوناگوني در مغزت ايجاد میشود، گاهي حالت تحريك به تو دست میدهد. اینها هيچ مانعي ندارد و مقدمهای براي كامل شدن توست، اما شرايط زندگي و تحصيلات تو اكنون اجازه ازدواج نمیدهد، مواظب باش به دام فساد نيفتي.
🔆بهمنظور اجتناب از برخورد غیرمنتظره، علامتهای بلوغ و احتلامهای شبانه و وجوب غسل را میتوان براي او تشريح كرد و به او گفت كه اینگونه رؤياها و احتلامها طبيعي است، و هیچوقت نبايد احساس گناه كند. اولياء و مربيان بايد عواقب و خطرات انحرافات جنسي را براي نوجوانان خود توضيح دهند. بايد بدانيم كه برخي از نوجوانان در اثر معاشرت با دوستان ناباب و آلوده، استمنا را تجربه کردهاند، و يا در آستانه ابتلا به آن هستند، ولي درعینحال فراموش نكنيم كه بايد به آنها حسن ظن داشت و با سعهصدر با آنها رفتار كرد. برخي از آنها بهغلط میاندیشند كه بر اساس يك نياز جسمي و جنسي و ناخودآگاه به اين كار دست میزنند، درحالیکه در بررسیهای پزشكي و روانشناسی نشان دادهشده است كه نهتنها خودداري از ارضاء تمايلات جنسي تا دوره روابط زناشويي و ازدواج، مطلقاً ضرري ندارد، بلكه سبب کاملتر شدن رشد جسمي و رواني شخص میگردد.
@tasahele_aramesh
#تا_ساحل_آرامش
✍️مصطفی_راهی کارشناس ارشد روانشناسی و مشاوره اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#کوتاه_نوشت
💢 اهل سنت کتاب های حدیثی زیادی دارند؛ ولی دو کتاب حدیثی برایشان خیلی اهمیت دارد:
۱-صحیح بخاری
۲-صحیح مسلم
سوال این است مگر خلیفه دوم کنار بستر پیامبر اکرم(ص) نگفت:
حَسبُنا کتاب الله!
✍️سیدجعفر حسینی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⁉️ چرا امام رضا غریبالغربا نامیده شد
🌹از امیرالمؤمنین امام علی(علیه السلام) روایت شده که میفرمایند: «به زودی مردی از فرزندان من در خراسان بهوسیلهی زهر کشته خواهد شد. ألا فَمَن زارَهُ فِی غُربَتِهِ غَفَرَ اللهُ لَه ذُنُوبَه؛ آگاه باشید کسی که در غربتش او را زیارت کند، خداوند گناهان او را بیامرزد»
🌹امام رضا(علیه السلام) خود میفرمایند: «یدفننی فی بلاد غربهٍ إلّا مَن زارَنی فی غُربتی، وَجَبَت لَهُ زیارَتی یومَ القیامهِ»: مرا در بلاد غربت به خاک میسپارند. همانا هرکس مرا در این غربت زیارت کند، قطعاً من او را در روز قیامت زیارت میکنم.
برای عبارت «غربت» میتوان معانی زیر را در نظر گرفت:
۱) غریب کسی است که از وطن خود دور افتاده باشد. بنابراین این وصف شامل امام رضا(علیه السلام)نیز میشود که مجبور شدند شهر مدینه را به تنهایی ترک کنند.
۲) غریب به معنی فردی است که از خانواده و نزدیکترین خویشان خود دور است.
۳) با استناد به فرمایش حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) که «الغَریبُ من لیس لَهُ حَبیبٌ»، غریب کسی است که یار و دوستداری ندارد. امام رضا(علیه السلام) نیز سالهای پایانی عمر با برکت خویش را در مرو در میان افرادی سپری کردند که هچ سنخیتی با ایشان نداشته و منافقانه اطراف ایشان جمع شده بودند.
۴) خود این غربت، این پرسش را در میان مردم بهوجود میآورد که چرا امامی که به ظاهر مسند ولایتعهدی را دارا بودند، خود را غریب میخوانند؟ به دیگر سخن، غربت یعنی ابتلای امام(علیه السلام) به سیاست مزوّرانهی مأمون که با نقشهای حضرت(علیه السلام)را تحتالحفظ از وطن خویش حرکت داد تا تمامی رفتارها، فعالیتها و اقدامات آن حضرت را کاملاً زیرنظر داشته باشد و در آخر به زهر جفا به شهادت برساند.
🔅کدام غربت ازين بالاتر که امامی که به ظاهر ولایت عهدی به عهده دارد در جمع منافقان محصور است، دشمنش دخترش را بالاجبار به عقد فرزندش امام جواد علیه السلام در می آورد، محبین و دوست دارانش جز شیعیانش خالص، علت پذیرش ولایت عهدیش را درک نمی کنند و متفرق شده و جذب فرقه های انحرافی چون واقفیه می شوند حتی به امام تهمت ها و نسبت های ناروا می دهند...
@Mokebonline
#امام_رضا
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
☑️شاعرانه با آقای غریب
ای پادشه تمام خوبان مددی
سلطان رئوف اهل ایمان مددی
دیو آمده پشت برج و باروی وطن
ای وارث حشمت سلیمان مددی
در مشرقی و وطن ز نورت روشن
خورشید صمیمی خراسان مددی
زنجیر گنه به دست و پایم دارم
ای ضامن آهوی پریشان مددی
آیند به محضر تو از تمام عالم
محبوب تمام حق پرستان مددی
یک تکه ز جنت است آن صحن و سرا
ای عطر خوش باغ و گلستان مددی
مانند امام مجتبایی با خلق
ای جود و عطای تو فراوان مددی
ما مشتری پنجره فولاد توایم
ای شهره در آفاق به احسان مددی
جنت بود آن جا که تو در آن باشی
ای زائر تو لایق رضوان مددی
میل است مرا به آب سقاخانه
ای معنی چشمه سار و باران مددی.
✍️بیژن شهرامی
#امام_رضا
#شاعران_حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
10.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◼️اینجا شب است و پشت بام
◼️ از دور یک سلام
◼️من راضی ام به رضا
◼️ از دور یک سلام
#امام_رضا
#مشهدالرضا
@pooyanevisi
@Howzavian
21.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 تفاوت نگاه مسلمانان (شیعه و اهل سنت) با سلفیت در زیارت امام رضا علیه السلام
🔷 جایگاه ویژه زیارت امام رضا علیه السلام نزد بزرگان علمای اهلسنت
🔶 دعا نزد مرقد مطهر امام برای بر طرف شدن مشکلات توسط علمای بزرگ اهل سنت
@mazahebslamic
نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#با_شاعران_حوزوی
🔅چندی پیش، برای امام مجتبی علیه السلام شعری سرودم که به «شعر نوجوان» تنه می زد. با خود گفتم که در این روزها که فصل عزای آن امام کریم است، بد نیست که اینجا بگذارمش:
زمستان بود و سرما استخوان سوز
صدای زوزه ها بیداد می کرد
هراسان از زمستان یاکریمی
بروی شاخه ای فریاد می کرد
به گرمای دعایی سبز خوش بود
به لب میخواند بر دستان بیدی:
«خدایا آه...فرزندم گرسنه ست
غذایی، دانه ای، آبی، امیدی»
هراسان بود و حیران بود، ناگاه
درخت بید، دستش را تکان داد
کمی لرزید و با انگشت سردش
مسیر مسجد دِه را نشان داد
دو بال یاکریم از شوق جان یافت
به سوی مسجد دِه شد روانه
نگاهی سوی بید پیر انداخت
نگاهی هم به سوی آشیانه
چراغ سبز گنبد، آسمانی
صدای دیگِ مسجد آشنا بود
به دور دیگ نذری عاشقانه
هیاهوی کبوترها به پا بود...
پس از چندی به سوی لانه برگشت
به فکر با کریمان زیستن بود
به دستش رزق یک شب، رزق یک عمر
غذا نذر محبّان الحسن بود
@moayedialiqom
✍علی مؤیدی
#شاعران_حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN