eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
467 ویدیو
175 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
✴️ حجتی برای به خواب‌ برده شدگان 📕 کتاب را بخوانیم(9) ✍️ استاد سیدمهدی شجاعی بانوی من! وقتی به خانه بازگشتید گریه امان‌تان را ربود، آن‌چنان که صدای ضجه‌ی‌تان فضای خانه را پر کرد. پدرتان را صدا می‌زدید و از حاکمیت جور شکوه می‌کردید. ناگهان تصمیم غریبی گرفتید؛ اعلام کردید که به مسجد می‌روید و سخنرانی می‌کنید‌. آخرین حربه‌ای که در دست مظلوم می‌ماند، اظهار مظلومیت است و افشاگری. باشد تا حجت بر همگان تمام شود. آنها که خود را به خواب زده‌اند، بیدار نمی‌شوند؛ اما شاید آنها که به خواب برده شده‌اند، تکانی بخورند. @HOWZAVIAN
🔵 زبان شعر و غفلت‌های ما چیرگی بر قلم، نیازمند برخی مقدمات از جمله آشنایی با فرهنگ و هویت زبان، آشنایی با اسلوب‌ها و ساختارهای مخصوص زبان و داشتن دایره‌ی واژگانیِ مناسب است. شما با مطالعه‌ی اشعار فارسی، شعر نمی‌خوانید؛ از قله‌ی احساساتِ یک تمدن، به تاریخ ادبی آن می‌نگرید. همان گونه که یک فسیل کوچک، آینه‌ی تمام نمای تاریخِ چند هزار ساله‌ی قبل است؛ یک بیت شعر نیز می‌تواند گویای بخش بزرگی از فرهنگ باشد. اهمیت این نکته زمانی روشن‌تر می‌شود که بدانیم در حال مطالعه‌ی زبان مردمی هستیم که سالیان طولانی، برای بیان مقصود خود از بستر شعر استفاده می‌کردند. اشعاری که به تناسب حالت ها، زمان ها، مکان ها و شخصیت‌های مختلف؛ گستره‌ی پهناوری دارند. مطالعه‌ی اشعار کهن و اثر‌گذار زبان فارسی، ضمن اینکه درک عمیقی از فرهنگ و هویت فارسی به خواننده می‌دهد؛ موجب دستیابی به اسلوب ها و نیز واژگانی می‌گردد که متعلق به این زبان است و در قلب اشعار جای دارد. دستیابی به این موارد در غیر از مسیر شعر ناممکن است. 🌐 در خدمت باشیم! ✍ اسماعیل دشمیر @HOWZAVIAN
🔴 جت اسکی نمادین در ۲۲ بهمن! خون می‌زدی کاردش در نمی اومد. ببخشید قاتی کردم، کاردش می‌زدی. می‌گفت: هنوز یک ماه مونده به راهپیمایی ۲۲ بهمن، روحانی لغوش کرده و گفته به صورت «نمادین» برگزار بشه؛ ولی کاری به کار مسافرت‌های ۲۵ تا ۲۸ دی‌ماه به مناطق قرمز شمال کشور نداره. انگار که اون سفرها هیچ تأثیری توی کرونا ندارن. گفتم: چه نتیجه‌ای می‌خوای بگیری؟ گفت: اینا کرونا را بهونه کردن واسه انتقام گرفتن از انقلابیا و مذهبیا. این از این، اونم از تعطیل کردن نماز جماعت‌ها و مراسم‌های مذهبی ولی کنسرت‌ها و جشنواره‌های سلبریتی‌ها و... همه سر جاشه. گفتم: دیگه این همه بدبینی هم زیاده‌رویه. پدرمون در اومده تا کشتار سه رقمی کرونا تو کشور دو رقمی شده. حالا راهپیمایی ۲۲ بهمن هم برگزار بشه با اون جمعیت، تو تضمین می‌کنی دوباره تلفات کرونا زیاد نشه؟ تازه اون مسافرت‌ها و کنسرت‌ها و... یه جاهای محدودیه ولی راهپیمایی ۲۲ بهمن همه جای ایرانه. گفت:‌ ولمون کن بابا. با همین توجیهات پدر ما رو دراوردین. گفتم: نه خداییش غیرمنطقی میگم؟ بابا نگاهت رو مثبت کن. تو این‌جوری فکر کن که جان انقلابی‌ها و مذهبی‌ها براشون مهم‌تره. حتماً با خودشون می‌گن اونی که می‌ره کنسرت یا مسافرت به درک، بذار بره کرونا بگیره؛ جان نیروهای ارزشی برای ما مهم‌تره. اینان که کشور و نظام رو نگه داشتن. یه نگاه عاقل اندر بزی به من انداخت و گفت: یعنی تو فکر می‌کنی این چیزا به عقلشون می‌رسه؟ گفتم: چرا که نه. بابا همین آقای روحانی کلی سوابق انقلابی و مبارزاتی داره. بالاخره اینا هم فرزندان انقلاب‌اند. سری تکون داد و گفت: من که فکر ‌کنم توی بیمارستان عوضشون کردن. 👈  خواندن بیشتر 👉 ✍ جیم جواتی @HOWZAVIAN
💠 چرا علی علیه‌السلام قیام نکرد علی علیه‌السلام بر سر دو راهی قرار داشت که پیمودن هر دو برایش سخت و دشوار بود: ۱. در برابر خلافت ابوبکر، انقلاب مسلحانه اعلان نماید؛ ۲. خار در چشم و استخوان در گلو، صبر پیشه کند. حاکمان آن زمانه کسانی نبودند که با کوچک‌‌ترین مخالفت، از قدرت خویش دست کشند. دانستیم که ایشان به خلافت بسیار دل‌بسته بودند. این بدان معنا بود که به دفاع از قدرتِ تازۀ خویش می‌‌پرداختند. در این حال،‌‌ کاملاً معقول بود که سعد‌‌بن‌‌عباده از فرصت استفاده کند تا در راه هوس‌‌های سیاسی خود،‌‌ جنگی تازه به راه اندازد. می‌‌دانیم که وقتی از وی بیعت خواستند، حزب پیروز را تهدید به حرکت انقلابی نمود و گفت: «نه، به خدا سوگند! با شما بیعت نخواهم کرد تا همۀ تیرهایم را به سوی شما بیفکنم...»؛ اما به گمان قوی، او از پرداختن به این انقلاب هراس داشت و جرئت نمی‌‌‌‌کرد که نخستین کسی باشد که در برابر دستگاه حاکم شمشیر از نیام برکشد… پس اگر بانگی نیرومند را می‌‌‌‌شنید که آشکارا ندای انقلاب بر‌‌‌‌می‌‌‌‌‌‌آورد، این قابلیت را داشت که هیجان و حمیّتش برانگیخته شود و شورش را از سر گیرد. افزون‌براین، نباید امویان و تشکّل سیاسی آنها برای دستیابی به قدرت و مقام را فراموش ‌‌کنیم. همچنین نباید از یاد ببریم که آنان در واپسین سال‌‌‌‌های جاهلیت، در مکه دارای نفوذ بسیاری بودند…. پس امویان آمادۀ شورش و کودتا بودند و آنگاه که به علی علیه‌السلام پیشنهاد کردند فرماندهی مخالفان را به عهده بگیرد، او آشکارا این را دریافت، اما می‌‌دانست امویان کسانی نیستند که بتوان به حمایتشان اعتماد نمود؛ بلکه تنها می‌‌خواهند از این راه به اهداف خویش دست یابند. پس درخواست آنها را نپذیرفت. بدین‌‌سان، انقلاب علوی در آن زمان به‌معنای راه انداختن جنگی خون‌‌بار بود که نبردهای خونین پیاپی با اهدافی متفاوت را در پی داشت و زمینۀ اوضاعی را فراهم می‌‌‌‌آورد که ابتدا فتنه‌‌گران و سپس منافقان از آن سوء‌‌استفاده می‌‌‌‌کردند. بنابراین،‌‌ شرایط آن بلای پیش‌‌آمده به‌‌گونه‌‌ای بود که به علی اجازه نمی‌‌داد به تنهایی در برابر قدرت حاکم ندای انقلاب برآورد؛ بلکه اگر او چنین می‌‌کرد، انقلاب‌‌های متعددی شکل می‌‌گرفت و جبهه‌‌های گوناگون با اهداف مختلف در برابر هم به نبرد برمی‌‌خاستند و بدین‌‌سان، کیان اسلامی در آن لحظۀ دشوار برچیده می‌‌شد. 🌐 کانال داود مؤذنیان @HOWZAVIAN
♨️ رکاب‌زنی در میان تکنولوژی هیچ وقت آن فرد فکر نکرده است که چه تأثیری روی اطرافیانش گذاشته است؟ هیچ وقت آن فرد برای خودش فکر کرده است؟ اینجاست که نویسندگی هم جذاب می‎شود و هم سخت. جذاب از این جهت که چیزی می‎نویسی که اگر ماندگار باشد تا سال‎ها خواننده دارد و باقی می‎ماند و می‎ماند در افواه و اذهان و در چشم‎ها و دهان به دهان می‎شود... و هم سخت است از این جهت که می‎ماند... جذابیت نوشتن و هنر به چیست؟ به ماندن و ماندگاری و جاودانگی. همان چشمۀ آب حیاتی که بسیاری دنبال آن هستند تا جاودان بشوند... کجا بودیم؟ اصلاً حواسم پرت شد. آن چرخ‎سوار هیچ وقت فکر نکرده که این‎که هر روز که آن لباس رنگ‎ورورفتۀ قهوه‎ای را می‎پوشد و بعد یک کلاهِ کاسکتِ حرفه‎ای چرخ‎سواری روی سرش می‎گذارد و از ابتدا تا انتهای خیابان را رکاب می‎زند کسی هست که او را می‎نگرد و از او تأثیر می‎پذیرد. چرخ‎سوار... خداییش تا به حال این چرخ‎سوار میان‎سال به این فکر کرده که من حتی در روزهای آلودۀ اصفهان که او را می‎بینم به این فکر می‎کنم که من هم باید مثل او چرخ‎سوار شوم ولی در این هوای آلوده نمی‎توانم و عجب همتی داری که باز در این هیاهوهای ماشین‎ها و سواری‎ها راه خودت را پیش نمی‎گیری... رکاب بزن چرخ‎سوار... رکاب بزن... درست که نمی‎توانی بر ماشینیسم غلبه کنی و سرنوشت محتوم ما شکست از تکنولوژی است اما همین کورسوی امید هم خوب است... بجنگ با تکنولوژی گرچه که ما در همین هوای آلوده شکست‎خوردگانیم.... راستش من دیگر تسلیم شده‎ام برای همین هم ترجیح می‎دهم از ماشین و گاز دادن و توی ترافیک ماندن لذت ببرم و تو را تماشا کنم که از کنار من دی‎اکسیدها را نفس می‎کشی و رکاب می‎زنی... ✍ حسین ابراهیمی @HOWZAVIAN
🔻سایه به سایه‌ی ما چقدر این جملات در باب مرگ تأمل‌برانگیزند: وَ بَادِرُوا الْمَوْتَ الَّذِي إِنْ هَرَبْتُمْ مِنْهُ أَدْرَكَكُمْ وَ إِنْ أَقَمْتُمْ أَخَذَكُمْ وَ إِنْ نَسِيتُمُوهُ ذَكَرَكُمْ و بر مرگ پيشى گيريد كه اگر بگريزيد شما را دريابد و اگر بايستيد شما را مى‌گيرد و اگر فراموشش كنيد شما را ياد می‌آورد. گاهی به آدم‌هایی که یک سنی از آن‌ها گذشته است اصطلاحا می‌گویند که پای‌شان لب گور است؛ اما این تعبیر حضرت علی علیه‌السلام آدم را به این نتیجه می‌رساند که: مرگ سایه‌به‌سایه‌ی ما می‌آید، که آدمیزاد از همان لحظه‌ی تولد، پایش لب گور است. ✍️ روز نوشت یک طلبه @HOWZAVIAN
🔴 چرا اصلاح‌طلبان نیازمند رحم اجاره‌ای شدند؟ ابراهیم اصغرزاده، اصلاح‌طلب نامدار، در اسفندماه سال ۹۲، دولت روحانی را «رحم اجاره‌ای» برای پرورش یک نطفه نامید. (روزنامه‌ی کیهان، دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴، شماره‌ی ۲۱۳۰۴). پرسش‌های گوناگونی در اینجا طرح‌شدنی است؟ یکی اینکه اولاً رحم اجاره‌ای چیست؟ ثانیاً چه زمانی نیاز به رحم اجاره‌ای پیدا می‌شود؟ متخصصان در این زمینه چنین پاسخ داده‌اند. رحم اجاره‌ای (surrogacy) چیست؟ یکی از انواع روش‌های کمک باروری است و زنی که به عنوان حامل محسوب می‌شود، نه ماه دوران بارداری را سپری خواهد نمود و این در حالی است که جنین درون رحم، ژنتیک پدر و مادر اصلی خود را دارد. برای بارداری با کمک رحم اجاره‌ای ابتدا تخمک و اسپرم از زوجین گرفته می‌شود و با کمک یکی از روش‌های کمک باروری مانند ای وی اف، جنین تشکیل می‌شود؛ بنابراین جنین تشکیل‌یافته دارای ژنتیک «مشابه با پدر و مادر ژنتیکی» خود می‌باشد. سپس در صورتی که جنین رشد کافی در محیط آزمایشگاه را داشته باشد، در رحم فرد دیگری قرار می‌گیرد. 👈 خواندن بیشتر 👉 ✍️ جیم جواتی @HOWZAVIAN
🍎 سیب بهشتی به درخواست مدرسه قرار شد در جمع دانش آموزان مدرسه و در ایام شهادت حضرت زهرا(س) راجع به شخصیت ایشان صحبت کنم. چند روزی به تأمل و جستجو پیرامون موضوع صحبت گذشت، تا اینکه نکته ای زیبا مرا جذب کرد و به نظرم مناسب آمد. روایتی چشمم را گرفت که حضرت زهرا (س) را به تفاحه الفردوس (سیب بهشتی) تشبیه کرده بود. موضوع خوبی برای من بود که نمی‌خواستم مستقیم راجع به حضرت زهرا(س) برای بچه های دبستان حرف بزنم و دنبال تمثیل مناسبی بودم. سیب قرمزی را آماده کردم و روز مراسم با خود به مدرسه بردم. از ویژگی‌های سیب و ارتباطش با حضرت گفتم؛ سیب، بیماری را از بدن دفع می کند، ارتباط با حضرت زهرا هم انسان‌ها را از گناهان و آسیب های روحی دور می‌کند. از خود بچه‌ها کمک گرفتم و ویژگی های متعددی را باهم شمردیم. روضه من هم، فقط نشان دادن خراش های روی سیب بود... دو سه روز بعد، چند نفر از بچه‌ها به من گفتند ما در کلاس هم این بحث را ادامه دادیم و راجع به شباهت‌های سیب و حضرت زهرا(س) به همراه معلم مان گفت‌وگو کردیم. من به آن گرهی که در ارتباط و ذهنیت بچه‌ها دنبالش بودم، اکنون رسیده بودم. ✍️ علی فاطمی‌پور @HOWZAVIAN
🙏 مدیون اشتیاق نوقلم‌ها فرهنگ خواندن و نوشتن هنگامی به رشد و شکوفایی می‌رسد که صبوری کنیم؛ اینجا آثار نخبگان نویسنده و نوقلم‌ها در کنار قرار می‌گیرند، تا راه فرهنگ خواندن و نوشتن بازتر شود، تا حوصله کنیم و فرزندان آینده نویسندگی تربیت شوند. 🔖 در این باره بیشتر با شما خواهم گفت؛ درباره این که نویسنده‌های حرفه‌ای هم مدیون مشتاقان نوشتن هستند، حتی تازه به میدان آمده‌ها هستند که بازار کتابخوانی و نویسندگی را داغ می‌کنند... ما مدیون اشتیاق فرزندان نویسندگی هستیم. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔻شاید اولی به دومی گفته باشد.‌.. 📕 کتاب را بخوانیم / بخش پایانی ✍️ استاد سیدمهدی شجاعی مسجد انباشته از سنگ یا آدم؟ پس چرا آتش نگرفت؟ پس چرا نسوخت؟ پس چرا آب نشد آن رودی که پیامبر جاری کرده بود از مردم چه زود برکه شد، چه زود تعفن پذیرفت که زود گندید! ما زنان نه رو سپید که موسپید شدیم در مقابل آن همه مردان نامرد. یک مرد نبود در میان آن همه جمعیت که برخیزد و بگوید که فاطمه تو راست می‌گویی؟ یک شمشیر نبود در میان آن همه نیام خالی که حق را از باطل جدا کند. فقط شاید دومی به اولی گفته باشد: خدا بکشد او را، چه خوب سخن می‌راند. ‌ @HOWZAVIAN
💠 ارسال اثر به جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب علیه‌السلام 👈 پوستر فراخوان 👈 جزییات ارسال آثار 📌 این جشنواره با همکاری گروه نویسندگان حوزوی در حال برگزاری است. 📌علاقه‌مندان تا سی‌ام بهمن فرصت دارند آثار خود را به نشانی @rahil1357 ارسال کنند. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔰 برج سربلند 📘جلد دوم کتاب "از زبان مشاور" منتشر شد ✍️ به قلم علی‌اکبر مظاهری دو سال پیش، کتاب "از زبان مشاور" را به ناشر سپردیم، که به لطف خداوند، در جامه‌ای فاخر و‌ در ۴۰۰ صفحه منتشر شد. بدون فاصله، به نوشتن کتاب بعدی پرداختم. نمی‌توانم ننویسم. نویسنده، آن نیست که می‌تواند بنویسد، نویسنده، آن است که نمی‌تواند ننویسد. مطالب کتاب جدید، به همان سبک کتاب پیشین است؛ مطالبی خانوادگی، تربیتی، اخلاقی، مهارتی؛ برای همه ارکان خانواده: پدر، مادر (زن و شوهر)، فرزند، پدربزرگ، مادربزرگ. مطالب این کتاب، به‌اندازه کتاب پیشین است؛ حدود ۴۰۰ صفحه. داریم آن‌ را سامان نهایی می‌دهیم. به امید خدا. 👈 خواندن بیشتر 👉 @HOWZAVIAN
♦️استایل‌بازی جامعه‌ی ما از روزهای زندگی در تهران، همین پیامک‌های گاه به گاهی دوستان مانده است و جاهایی مثل فروشگاهی که خرید می‌کردم. امروز برایم پیامکی آمد که به شدت تحت تأثیر قرارم داد: «زمستان امسال استایلت چی کم دارد؟» به فکر فرو رفتم. استایل من برای زمستان چی کم دارد؟ وقتی عده‌ی نه چندان کمی می‌شناسم که گاز کشی در خانه هایشان ندارند یا خود گاز را. استایل من؟ و بعد تازه حواسم جمع شد که سبک زندگی‌ها، چقدر فرق می‌کند؟ و چه کسانی تلاش کرده‌اند و چقدر موفق بوده‌اند در تغییر استایل و سبک زندگی‌مان. دغدغه‌ها و سبک زندگی‌ ما را چه کسانی می‌سازند؟ چقدر عده‌ای‌ از ما غرق شده‌ایم در دنیای پر زرق و برق، که غصه‌ی نیم بوت یا بوت و ستش با رنگ پالتو و سایر استایل‌‌مان، را می‌خوریم... در حالی‌که همین امروز زنی که حتی درخانه حمام نداشت، آسم داشت، و حتی فرزندانش به حکم این مدارس مجازی، از تحصیل به‌ خاطر نداشتن گوشی، محروم بودند، به خانه آمده بود و من روسیاه از کمکی که نمی‌توانستم بکنم‌... در روایت آمده، آن‌ کسی که از تو کمکی می‌خواهد پیک خداست برای تو، و ما چقدر گاهی‌ محتاج می‌شویم به این پیک‌های الهی که ‌هم نعمت‌های‌مان را یادمان بیاورند، هم یادمان بیاید سرمان در خودمان نباشد، کمی سرمان را بالا بگیریم. ✍️ باران نجاتی @HOWZAVIAN
📚معرفی کتاب 🔹️کتابهای زیادی درباره مدیریت و رهبری نوشته شده است. یکی از آنها کتاب «اصول موفقیت و رهبری برای دنیای مدرن (سان تزو و ماکیاولی)» است. این کتاب بر مبنای دو کتاب «هنر رزم» و «شهریار» اثر سان تزو و نیکولو ماکیاولی به رشته تحریر در آمده است. نویسنده کتاب آقای مایکل اسلوان تلاش کرده است به راهکارهایی برای رهبری در دنیای مدرن اشاره نماید. هدف کتاب این است که اصول موفقیت در زندگی مدرن بر مبنای اندیشه‌های این دو متفکر را تشریح کند. ناشر در توضیح این اثر نوشته است: سان تزو از شما می‌خواهد تهور، نظم و ترتیب و فروتنی را در پیش بگیرید در حالی‌که ماکیاولی از تمایل به درهم‌شکستن دشمنان و اخذ تصمیمات غیراخلاقی برای رسیدن به موفقیت سخن می‌گوید. در این کتاب سان تزو از جنگ و ماکیاولی از ساماندهی امور نوشته‌اند، ولی هر دو متفق‌القول می‌گویند چگونه می‌توان رهبری پیشرو بود. به عقیده این دو اندیشمند در دنیای مدرن، ما در کارزار جنگی نیستیم، ولی در زندگی روزانه خود می‌بینیم که با زندگی کشمکش‌های بسیاری داریم: نبرد برای کامیابی. با توجه به آثار سان‌تزو و ماکیاولی، نه تنها یاد خواهید گرفت چگونه در زندگی خود موفق باشید، بلکه خواهید آموخت چگونه از مکر، استراتژی و خرد بهره ببرید و بهترین‌ها را برای دستیابی به یک زندگی ایمن در اختیار بگیرید. 👈  خواندن بیشتر 👉 ✍ محمدصدرا مازنی @HOWZAVIAN
🔻حاج آقا میشه اینقدر حرف نزنید؟! حجت الاسلام کرمی: 🔹چند روز پیش ازچابهار عازم تهران بودم. به دلیل طولانی بودن پرواز، دقایقی را ازصندلی بلندشدم که در راهرو قدم بزنم که یک‌مرتبه خانمی پا به سن گذاشته صدازد: حاج آقا شما تلویزیون برنامه دارید؟ من که منتظر بودم نقدی یا نکته ای داشته باشند گفتم: بله بعضی وقتها. از قضا پدر و برخی از دوستان هم همراهم بودند.بالحنی بسیار طلبکارانه وخیلی رسا برای جلب توجه اطرافیان به من فرمودند که :حاج آقامیشه اینقدر حرف نزنید؟! مردم خسته شده اند از حرف‌های بی‌عمل شماها. با تعجب تمام سکوت کردم و فقط یک کلمه گفتم: چشم حاج خانم حتما. ..... هنگام پیاده شدن از هواپیما جوانی جلوآمد و او هم با صدای بلند بنده راخطاب کرد: حاج آقا قراراین بود؟ انقلاب برای این بود؟! سلامش کردم و گفتم عزیزم مگه چی شده که اینقدر عصبانی هستید؟ 🔹با اشاره، بنز تشریفات فرودگاه و دوسه تامحافظ را نشان داد که برای استقبال ازآقای الویری عضو شورای شهر تهران آمده بودند. من هم جاخوردم و خودم رو به ایشان رسوندم. ...حالا نوبت من بود... باصدای رسا فریاد زدم آقای الویری شما مگه چه کاره‌اید که باید اين همه تشریفات داشته باشید؟ چرا کاری می‌کنید که مردم به انقلاب بدبین بشوند و.... منتظر بودم جوابی به اعتراض من بدن که یک مرتبه دیدم همون خانمی که در هواپیما به من معترض بود که چرا اینقدر حرف می زنید؟ پشت سر جناب الویری ظاهر شد و خیلی شیک و بااستقبال محافظین، صندلی عقب بنز تشریفات نشست. ... مونده بودم چی بگم؟! کاش مادر شهیدی به من اعتراض کرده بود ویا کسی که طلبی از مملکت و نظام داشت... اما اين طایفه که تا تونستند خوردند و هميشه هم طلبکاربودند. ✍سعید کرمی @HOWZAVIAN
🔷رادیولوژی روزمرگی 🔸 روزها و شب‌ها می‌آیند و می‌روند بی آنکه انسان بیاندیشد، امروز با فردایش چه تفاوت‌هایی داشته است. نهایت آرزوها در لحظات تحویل سال نو و عید نوروز خلاصه می‌شود که چند دعایی بر زبان جاری سازد به امید یک تحول هر چند کوچک در سال و آن را تغییر سال می نامد. 🔸برای رهایی از بند زندان روزمرگی چه کارهایی باید انجام داد؛ 1-برنامه داشتن افرادی لنگر توقف را بر زندگی می اندازند که یا برنامه مدون ندارند یا یکنواختی را خوش تر می انگارند. رفتن به سمت برنامه سالانه، ماهانه و هفتگی برای هر فرد در هر سن و شرایطی نوعی خنثی‌سازی مین‌های انفجاری روزمرگی است. 2-مطالعه سخن گفتن در عصر فضای مجازی از مطالعه کتاب بسان جابجایی کوه است. اما اگر بر بالای کوه بایستید و نظاره گر شهر باشید هیچ لذتی را برابر با آن نمی دانید. کتاب و مطالعه با شیوه‌های نوین موشکی یا هسته‌ای یا رادیولوژی آن می تواند مغز را از فرسودگی روزمرگی نجات ببخشد و این مسیر را لذت آور همراه با ویتامین برای رشد انسان به همراه داشته باشد. 3-قرآن خواندن برای شست و شوی روزمرگی رفتن پای چشمه زلال قرآن و تن افکار را به آب زلال معرفت قرآن زدن‌، آفت و مریضی روزمرگی را از انسان می کاهد و نور بر قلوب می تاباند. خلاقیت و تولید در اثر تابندگی نور خورشید یقین و ایمان است که در پرتو قرآن مهیا می‌شود. 4-خاطره نویسی هر روز باید قلم را به دست گرفت و روز را با نوشتن آن به پایان برد، بنویسید هر آنچه در یک روز انجام داده اید، صبحانه، غذا، تفریح، بعد خواهید دید که چه اندازه فرصت‌ها را از دست دادهاید. این روش کمک می کند تا شما از باتلاق روز مرگی نجات یابید. ✍سیدجواد محمدزاده‌ @HOWZAVIAN
🙏 در ستایش یک عالم تربیتی 📚 در نگاه هر اندیشمندی، تربیت بر محورهایی استوار است. به گونه‌ای که می‌توان اندیشه او را با چند کلمه یا جمله تعریف کرد و برای اهل فن توضیح داد. اندیشه تربیتی آیت‌الله ابراهیم امینی (ره) به دنبال تأمین سعادت دنیوی و اخروی متربی است. سعادت دنیوی در تأمین نیازهای مادی و جسمانی، و تأمین نیازهای اخروی نیز با دور شدن از اخلاقیات ناپسند و گرفتار نشدن به آسیب‌های اجتماعی به دست می‌آید. 🍃 به نظر می‌آید تأمین لوازم هر حرکت و مقدمات رشد را نمی‌توان جزئی از مسیر دانست. بهتر است سعادت را در آخرت ببینیم و به دنیا، تنها نگاه وسیله و ابزار رسیدن داشته باشیم. سعادت آخرت نیز، تنها با جلوگیری از مفاسد اجتماعی و آراسته شدن به فضائل اخلاقی به دست نمی‌آید؛ بلکه قله بالاتری برای انسان ترسیم شده است. بالاتر از خوب بودن و دور ماندن از مفاسد، رسیدن به مقام عبودیت است. هر چه در مسیر رسیدن به این مقام باشد، مقدمه است و تنها ابزاری برای آن قله در نظر گرفته می‌شود. ✍🏻 علی فاطمی‌پور @HOWZAVIAN
📌 حل مسألۀ روز آشفتگی فرهنگی حاصل آمده در دوران امیرالمؤمنین به خاطر حضور پس زمینۀ نیرومند فرهنگ عربی(به اضافۀ تعصب زبانزد اعراب)، آموزه های جذاب و مقدس نبی مکرم اسلام ص که چون طوفانی همه چیز را به آسمان پر داد و دوباره بازگشت از این انتخاب بزرگ ـ اسلام ـ و فرهنگ ناب نبوی به سمت عربیّت، کشیدن نظام سیاسی و حکمرانی جوامع عربی به سمت الگوی شاهنشاهی و آمیختگی چند ملّیّت و چند فرهنگ به خاطر فتوحات بی رویّه و متعدد خلیفۀ دوم و گسترش ارتباطات بین چند ملت، آشفتگی عمیق و واقعاً رقت انگیزی بود. جامعۀ عرب آن روز با دعوت نبی اکرم ص کوچ از فرهنگ جاهلی آن روز را شروع کرد، ولی با حادثۀ سقیفه این حرکت به آشفتگی کشیده شد و پس از گذشت 25 سال از رحلت نبی اکرم ص نتیجۀ این همه یک هویّت سرگردان و سردرگم برای عرب مسلمان آن روز شد. دربارۀ اهمیّتِ شخصیّت و هویّت ملی و نقش گفتمان حاکم در تحقق این هویّت بايد جداگانه تأمل كنيم. حضرت امیر به واسطۀ مطالبۀ شدید و بدون مفرّ مردم آن زمان وارد صحنۀ مدیریت جامعه شد. طرح او لاجرم آن بود که اسلام راستین را به صحنه بیاورد و ناراستیهای درشتی که حاصل آمده به واسطۀ آن درمان کند و در اصل این اصلاحات هیچ مسامحه ای نکند. توسط ایشان فرهنگ اصیل و مقتدری نه تنها در قالب خطابه های حضرت، بلکه با اصلاحات جدّی میدانی به صحنه آمد و دوباره به مردم معرفی شد. جامعه آن روز گرفتار مسائل واضحی از قبیل حق خوریهای آشکار و با توجیه و بدون توجیه شده بود. به همین جهت سطح درگیری حضرت در همین اندازه ها باقی ماند. 🔗 متن کامل ✍️ فصل فرهنگ @HOWZAVIAN
✔️ بیانیه جامعه مدرسین به مناسبت تحریم آستان قدس رضوی بسم‌الله الرحمن الرحیم اقدام رژیم تروریستی آمریکا در واپسین روز‌های افتضاح آمیز ترامپ، در تحریم آستان قدس رضوی اهانتی آشکار و تعرضی خصمانه به ارزش‌های دینی است. آستان قدس رضوی از نهاد های مؤثر در ترویج معنویت و از عناصر هویت بخش ما در فرهنگ دینی است و تحریم آن نشان داد که آستان قدس یک مجموعه فعال، تأثیرگذار و قدرت آفرین است. رئیس‌جمهور جنایتکار آمریکا در پایان دوره سیاه حاکمیتش، هنوز هم کینه و خشم خود را آشکار می‌کند و این یعنی دشمنی استکبار با ما،مداوم و همه‌جانبه است. قدرت نرم فرهنگی و معنوی ما همانند دیگر توانمندی‌های ما برای استکبار آزاردهنده و غیرقابل‌تحمل است. آستان مقدس رضوی یکی از مؤلفه‌های قدرت در نظام اسلامی است و حضور مؤثر و فعال ملی و بین‌المللی آن خشم خفاشان را برانگیخته است. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن محکوم کردن همه تحریم های ظالمانه‌ای که علیه ملت ایران اعمال شده است اعلام می‌دارد: آستان قدس رضوی ملجاء و پناه موحدان است و دلهای بسیاری متوجه این حریم قدسی است.اقدام به تحریم این آستان آسمانی، بی‌شک اهانت به همه ادیان و ارزش‌های الهی و اقدامی جاهلانه و معنویت ستیزانه است. تحریم آستان قدس رضوی افتخاری بر افتخارات این آستان مقدس و نمایانگر تاثیرگذاری مذهبی و ایمانی این آستان نورانی در جهان اسلام است. مواجهه و رویارویی ما با آمریکا، مبارزه‌ی با ظلم و فساد و بخشی از جدال پایان‌ناپذیر حق و باطل است. تهدید و تحریم در راهی که ملت ما برگزیده است اثر ندارد و مردم مقاوم ما را، به عقب‌نشینی وادار نخواهد کرد. مقاومت و ایستادگی ما، یک مقاومت فعال و پیش‌رونده است و اراده و قوت ایمان ما، تیغ تیز تحریم را کند و ناکارآمد کرده است. نورانیت قدسی آستان قدس رضوی با خاک‌پاشی دشمنان، غبارآلود نخواهد شد و حقیقت تابناک معنویت، درخشان و پرفروغ باقی خواهد ماند. «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ» و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته سید هاشم حسینی بوشهری رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم @HOWZAVIAN
😊خوش خنده‌های ظریف! آورده‌اند که مردی با وایف خود در راهی می‌رفت که طایفه‌ی دزدان راه بر آنان بستند و آنچه از درم و دینار داشتند، به یغما بستدند. گاه رفتن رئیس دزدان به مرد گفت: تقاضای دیگری مانده است که اگر اجابت شود بی‌گزند رهسپار خواهید شد. مرد پرسید چه کاری؟ رئیس دزدان گفت: خنیاگری داریم که نیک می‌نوازد و نیک می‌خواند؛ فقط «دَنسری» کم داریم. از وایفت بخواه که برای ما چرخی بزند. به ناگزیر و از بیم جان تمکین کردند. وایف دنسی بکرد چنان خوش که خود هازبندش هلاکش شد. پس از آنکه دزدان برفتند و آن دو تنها شدند، مرد بگفتا: مای لاو. گیرم که آنها خواستند بدنسی، اما توقع نداشتند تا این اندازه خوش! نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جناب ظریف پرسیده‌اند راز خنده‌های خوش و خرمش در مذاکرات را. فرموده است: «اگر لبخندی پشت میز مذاکره می‌زنم برای این است که مقاومت مردم ایران را برابر زورگویی‌های آنها نشان بدهم.» (انتخاب: ۳۰ دی ۱۳۹۹) 🔗 متن کامل ✍️ جیم جواتی @HOWZAVIAN
ویراست3.pdf
13.11M
/ دانلود 👆 ♦️دیده‌بان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🔰موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه ⏰ ویژه‌نامه رحلت آیت الله مصباح یزدی 🔻(شماره نوزدهم و بیستم) 🔹در این شماره از دیده‌بان اندیشه، علاوه بر مرور زندگی پر خیر و برکت حضرت علامه مصباح یزدی و بازتاب اندیشه‌ها در ایام رحلت ایشان، به پنج محور مهم و اساسی از اندیشه‌های آیت‌الله مصباح یزدی(ره) که اخیرا بیشتر مورد انتقاد و چالش از سوی روشنفکران و ژورنالیست‌های علمی بوده است، پرداخته می‌شود.  این پنج محورعبارت است از: 1.     نقد سکولاریسم در اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی (ره) 2.     اسلام ، خشونت و دموکراسی در اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی(ره) 3.     سیری در اندیشه ولایت فقیه 4.     تبیین علم دینی 5.     تعدد قرائت ‌ ها و پلورالیسم 🌐 فکرت @HOWZAVIAN
🔴 دو هفته زندگی واقعی! 🔹کتاب توسعه و تمدن غرب آوینی را که با بچه‌های حلقه مطالعاتی بحث می کردم این نکته را مبسوط برایشان توضیح دادم: بشر امروز مقهور تکنولوژی شده، انگار اختیار و اراده خود را از دست داده، عالم مجازی نه جزء که تمام زندگی او شده است یک حتی اول! هنر این است، تلاش مان این باید باشد در عین استفاده فضای مجازی آنقد اراده مان قوی باشد که به راحتی بتوانیم برای چند روز، برش هایی کوتاه و بلند سایه اش را از سر خود کوتاه کنیم و بدون آن زیست کنیم‌، میدانم سخت است خصوصا برای نوجوان ها اما علاوه بر نیاز به این برش ها این حرکت تجلی اراده ماست. 🔸بسیاری از ما نه مدیریت که داریم با این فضا مدیریت میشویم، به طوری که زندگی مان گره خورده، انگار اگر نباشد بخشی از ما نیست! بی هویت میشیم، تمام میشویم. فراموش نکنیم که این فضاست که کتاب را از ماگرفته، پایان نامه ها و مقالات مان به تاخیر می افتد، حرف ها و بحث هایمان سطحی شده و از عمق دور شدیم و دچار صدها آفت شده ایم. 🔹 همین ، چند ساعت یا چند روز یا چند ماه میتوانیم با اراده خود کنارش بگذریم، فکر کنیم انگار نیست، چقدر میتوانیم مقاومت کنیم؟ انسان نیاز دارد به خلوت، به دور از دسترس بودن، گاهی فقط برای خود بودن و اندیشدن واقعیت این است ما بیش از حد دچار جلوت شدیم، بیش از حد در دسترسیم، اصلا زیاد هستیم آدمیزاد که اینقدر نباید حاضر باشد، پس خلوت و فکر و غیبت مان چی؟ چرا کمی به نبودن فکر نمی کنیم؟! 🔺این دو هفته اسمش را توفیق اجباری بگذاریم یا هرچیزی دیکز دو هفته برای طلاب وظیفه برای من تجربه خوبی بود، تجربه یک زندگی واقعی بدون فضای مجازی. صبح روز اول گوشی ما را گرفتند و تا آخر هفته بعد گوشی نداشتیم این یعننی اینستاگرام، تلگرام، ایتا، گوگل و همه چیز تعطیل! بخاطر اینکه اکثر دوستان متاهل و بعضا چند فرزند داشتند فقط اجازه دادند هرکس گوشی ساده دارد استفاده کند که من هم از آن هم محروم بودم. گوشی یکی از دوستانم را می گرفتم و با خانواده چند دقیقه صحبت می کردم. 🔸زندگی بدون ، یک زیست کاملاً اصیل و سنتی، ساعت ۱۰ شب خاموشی بود از آن طرف ساعت ۵ صبح نیم ساعت قبل از اذان بیدار می شدیم به قول یکی از رفقا آنقدر جنس خوابش واقعی و خوب بود که خودت از سیری بی اختیار بلند میشدی. نه خبری از نور گوشی موبایل بود، نه سردرد، نه شب بیداری تا ساعت ۲ شب و...، راحت راحت میخوابیدی. صبح هم نماز، دعا، صبحانه و بعدش کلاسهای تئوری و و عملی مثل میدان تیر و کوه نوردی و...، نزدیک به ۱۴۰ نفر طلبه از شهرهای مختلف ایران، هیچکس هم سرش داخل موبایل نبود... 👈  خواندن بیشتر 👉 ✍ محمدامین رضایی @HOWZAVIAN
📚 پیشنهاد می‌کنم این کتاب‌ها را عزیزان کانال نویسندگان حوزوی به ویژه طلاب و دانشجویان بخوانند🙏 ۱. رمان ملداش به قلم مهدی کرد فیروزجایی. ۲ رمان اجاره نشین خیابان الامین به قلم علی اصغر عزتی پاک. ۴ کتاب مخاطب‌پنداری در ایران معاصر به قلم عبدالرضا سپنجی. ۵، کتاب دین و دولت به قلم حامد الگار. (درباره نقش روحانیت در دوره قاجار) https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
✔️ خاطره‌ی درس آموزِ آیت الله مصباح از استاد گرانقدرش آیت‌الله العظمی بهجت "رحمه الله علیهما" ▫️در ایام مبارزات قبل از انقلاب در برهه ای تصمیم گرفتم که متواری شوم. به اطراف یزد رفتم و ماه ها در آنجا تنها زندگی میکردم. ▫️وقتی بعد از مدتها برگشتم متوجه شدم که عیال آیت الله بهجت به خانه ی ما آمده و یک کیسه برنج و قدری پول به خانم ما داده است. من تعجب کردم که ایشان خانه ما را از کجا میدانند. ▫️عیال بنده گفت که وقتی خانم آقای بهجت اینها را داد و برمیگشت، من از پشت سرشان نگاه میکردم و دیدم که سرکوچه آقا زاده آیت الله بهجت ایستاده‌اند. ▫️من متوجه شدم که ایشان آقازاده‌شان را فرستاده بودند برای تحویل برنج و پول و از طرفی برای اینکه مرد با همسر ما ملاقات نداشته باشند، خانم‌شان را هم فرستادند که وسیله را ایشان تحویل دهند. ▫️برای من و همسرم علت اینکه چرا آقازاده‌شان نیامد تا تحویل دهد، خیلی قابل حل نبود‌. ▪️بعدها من متوجه شدم که وقتی مرد خانواده ای در سفر هست یا به دلیلی در منزل حضور ندارد، دارد که مرد نامحرمی به منزلشان بیاید و با همسرش صحبت کند. 🌐 آوای خرد @HOWZAVIAN
🔅 رباتیسم تازگی‌ها گوگل هم خیلی اذیت می‌کند. امروز چند جایی فعالیت داشتم اما مدام از من می‌خواست که ثابت کنم ربات نیستم؛ در حالی که خودش ربات‌گونه عمل می‌کند. حکایت بعضی آدم‌هاست که خودشان اهل گناهند؛ اما خود را فراموش کرده و تنها دیگران را نهی می‌کنند. یاد این آیه افتادم: أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ چگونه شما مردم را به نیکوکاری دستور می‌دهید و خود را فراموش می‌کنید.روز نوشت یک طلبه @HOWZAVIAN