eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.5هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
434 ویدیو
168 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مولود شعبان برای من که عادت دارم از شب بنویسم و در تاریکی نفس بکشم نوشتن برای صبح صادق بیانی است گنگ و نامفهوم. نیمه‌ای دیگر از ماه شعبان رسید. امروز همه رو به میعادگاه جمکران دارند؛ اما نمی‌دانم چرا دلم می‌خواهد در وسط این ماه کنار یکی از جاده‌های اربعین حسینی بنشینم و درباره‌ی مولود این روز چیزی بنویسم؛ البته هر آن‌چه به مهدی امت‌ها ربط و تعلق دارد مرا به یاد اربعین شهادت ابوالاحرار می‌اندازد. همان روزهای بی‌زمانی و بی‌مکانی. خواستنی‌ترین طلوع و غروب‌هایی که در عمرم دیده‌ام. ساعت صفر دنیا. نوار رنگین‌کمانی و بی‌زوال شارع‌الحسین. روزهای خوش زائر. شب‌های روشن حب‌الحسین. شعبان به نیمه رسید. ماه کامل شد. ستاره‌ی بخت بشر دمید. خفاش‌ها پر زدند. لایه به لایه سایه ساختند. حجاب و غبار افروختند؛ اما ستاره درخشید و ماه تابید. کلام قدیم و جدید قاعده را باخت. فلسفه هم درماند. پوزیتیویسم با ساینس و رفرنس‌هایش پز داد و به اندازه‌ی بز اخفش هم به خفاش‌ها کمک نکرد. این ماه از اول هم پشت ابر نبود. ابر خود ما بودیم. وقتی تن و جان‌مان را به انجاس جاهلیت سنتی و فرنگی آلودیم چرا باید دل و امید ببندیم به چشم نظر آلوده‌ی‌مان؟ غیبت عیب ماست. غایب ماییم. ما نادانسته در تبعیدی دل‌پذیر به سر می‌بریم. بی‌آنکه بخواهیم از زیر این شکنجه‌ی شیرین بگریزیم. خو کرده‌ایم به چرک و خون. گوش سپرده‌ایم به دهان‌های کثیف. لذت می‌بریم از استشمام تعفن مغزهای کرم‌خورده و پوسیده. تا عطش خود را از مجرای فاضلاب ابنای ناپاک آدم فرو می‌نشانیم کاسه‌ی چه کنم چه کنم توی دست‌مان می‌چرخد. ما نیز می‌چرخیم و دست به دست می‌شویم. زمان به زمان، قرن به قرن، نسل به نسل. گورخانه‌های ما پر است از زنده‌های محتضر. چشم‌ها را باید شست. دست‌ها را هم و پاها را. باید به قاعده‌ی اربعین، زائر شد تا کمی و گوشه‌ای از شعبان را دید. ملت‌هایی را امت‌هایی را و مردمی را که گروه گروه و دسته دسته حب‌الحسین یجمعنا می‌خوانند. اربعین نشانه‌ی آشکار شعبان و صبح صادق طلوع خورشید است. خیز و در کاسه‌ی زر آب طربناک انداز، پیش‌تر ز آن‌که شود کاسه‌ی سر خاک‌انداز‌؛ چشم آلوده‌نظر از رخ جانان دور است، بر رخ او نظر از آینه‌ی پاک انداز؛ غسل در اشک زدم که اهل طریقت گویند، پاک شو اول و پس دیده بر آن پاک انداز. ✍ سعید احمدی @HOWZAVIAN
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹جامعه زمینه‌ساز، چه جامعه ای؟ 🔹چه امتی، امت منتظره ؟ 🔹آیا ما همون امت منتظر هستیم؟ 🔸چه ارتباطی بین شبکه ملی اطلاعات و زمینه‌سازی ظهور امام زمان(عج) وجود داره؟ 🔻🔺شبکه ملی اطلاعات منطبق بر مختصات رهبر معظم انقلاب، آغاز یک حکومت جهانی است. 🎙 محمدصادق رستمی @HOWZAVIAN
😊 هم‌بند امام زمان قلابی! یکی از دوستانم چند سال پیش به خاطر پخش شب‌نامه علیه رئیس مجلس وقت، به زندان افتاد. بگذریم از این که یک ماه در حبس بود و وقتی برگشت دو سال خاطره تعریف می‌کرد. بقیه ماجرا را از زبان خودش بشنوید: در زندان با یک امام زمان هم‌بند بودیم! با او در حیاط والیبال بازی می‌کردیم و در بوفه ساندویچ می‌خوردیم. یک روز سر ادعای امامتش شرط‌بندی کردیم. تصمیم گرفتیم یک کار خارق العاده در نظر بگیریم که اگر توانست انجام دهد به او ایمان بیاورم و برایش یک سوسیس‌بندری از بوفه بگیرم و اگر نتوانست او برایم یک همبرگر دستی بگیرد و بی‌خیال ادعاهایش شود. گفت: «من می‌تونم پیش‌بینی کنم غذای امروز چیه؟» گفتم: «خوب چیه؟» گفت: «ماهی سرخ‌کرده با خرما و نون محلی.» گفتم: «داداش اون غذای زندان زاویرا بود و یوسف پیغمبر هم زندانیش بود. اینجا لنگرود قمه و تو داری آب خنک می‌خوری!» گفت: «تو کاری نداشته باش به این کارها. امشب غذا ماهی و خرما و نون محلیه.» گفتم: «خدا کنه. من که خسته شدم از سیب‌زمینی آب‌پز و تخم‌مرغ آشغال» نفس عمیقی کشید و گوشه زندان افتاد به خاک. سر به سجده گذاشت و شروع کرد به مناجات. اشک می‌ریخت و ضجه می‌زد. می‌شنیدم چه می‌گوید: «خدایا تو رو به حرمت اجداد طاهرینم، تو رو به قداست نبی مکرم اجازه نده این نامردها که من رو مظلومانه زندانی کردن جلوی بیدار شدن این جوون رو بگیرن. خدایا نور هدایتت رو بر قلب پاک این جوون بتابون و این کمترین رو سربلند کن. برحمتک یا ارحم الراحمین» از سجده بلند شد تمام صورتش خیس اشک بود. تحت تاثیر قرار گرفتم. لحظه‌ای در دلم گفتم: «نکنه حق با این باشه. نکنه تا الان درباره‌اش خطا می‌کردم.» متوجه تردید من شد. شال سبزش رو بست به دور کمر و گفت: «نگران نباش. ما اهل بیت بخشنده‌ایم. کسی خطا بکنه دستش رو می‌گیریم و به روش نمیاریم.» گفتم: «خدا حفظ‌تون کنه و به من بصیرت بده.» تا موقع شام، در استرس بودم و نگرانی. نکند در این ایام حرمت حجت خدا را زیر پا گذاشته باشم. بالاخره استرس تمام شد و چشم بصیرتم باز. شام را آوردند: املت گوجه با پیاز! ✍️ علی بهاری، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء @HOWZAVIAN
🔶 فابینگ چیست و چگونه روابط اجتماعی و شخصی ما را تهدید می‌کند؟ وقتی از سرکار خسته به منزل بر می گردید و سر میز یا سفره شام همسر یا فرزند شما سرش را در گوشی تلفن همراهش کرده و با کلمات مبهم به شما پاسخ می دهد گرفتار فابینگ هستید. وقتی در مهمانی ها و دورهمی های دوستانه یا فامیلی بعد از سلام و احوالپرسی اولیه هر کس به گوشی همراهش مشغول می شود گرفتار فابینگ هستید. وقتی که در روابط عاطفی و زناشویی با شریک یا همسر خود به کافه ای رفته اید یا در منزل نشسته اید و یکی از شما مدام گوشی تلفنش را چک می کند گرفتار "فابینگ" شده اید. متن کامل ✍ عصر جدید، عصر رسانه @HOWZAVIAN
🔴نظر آیت‌الله بروجردی در مورد ولایت فقیه چه بود؟ 🔵مرحوم آیت الله بروجردی معتقد بود؛ ولایت فقیه، جزء امور قطعیه‌ای است که در اثبات آن به مقبوله‌ی عمربن حنظلة‌ نيازی نیست. در کتاب "البدر الظاهر فی صلاة الجمعة و المسافر" ص ۵۷، که تقریرات درس خارج ایشان است آمده: «… و بالجمله كون الفقيه العادل منصوبا لمثل تلك الامور المهمه التى يبتلى بها العامه مما لا اشكال فيه اجمالا، بعد ما بيناه، و لايحتاج فى اثباته الى مقبوله ابن حنظله، غايه الامر كونها ايضا من، الشواهد». خلاصه اینکه بعد از ادله‌ای که بحث شد، منصوب بودن فقیه از ناحیه امامان معصوم برای اموری که تدبیر مسلمین می‌باشد، اجمالا بلا اشکال است و در اثبات آن به مقبوله عمر‌‌‌ بن حنظلة(یکی از ادله مشهور مورد استفاده در بحث ولایت فقیه) احتياجی نیست و نهایتا این مقبوله شاهدی بر این مساله است. ✍‌ سنگر اندیشه @HOWZAVIAN
💐کانال طنزنویسان حوزوی آغاز به کار کرد. 😁 پرداخت طنازانه به فرهنگ، اقتصاد، سیاست، خانواده و سبک زندگی 😘 با بخندیم و بیندیشیم و بیاموزیم. اینجا را کلیک بفرمایید 👇👇👇 ..................... @tanzac ............ @HOWZAVIAN
🔶 نقد و بررسی سه فیلم راهبه و احضار ۱ و ۲ 🔹 غسل تعمید شستشوی بچه یا غیر آن با نیّت و اسم«پدر پسر و روح القدس» است. مبنای چنین غسلی، فرمان حضرت عیسی علیه السلام به حواریون بود که به نام پدر پسر و روح القدس، غسلی به نام تعمید نمایند. (انجیل متی، باب ۲۸، آیات ۱۹ و ۲۰). 🔸اینکه در برخی فیلم ها مثل نفرین لایانورا و ... وانمود می شود افرادی که به شکلی خاصّ کشته شده یا دیگران را به قتل می رسانند و نفرین شده هستند، شیطان می‌تواند از آن ها سوء استفاده نموده و از طریق آن ها نفوذ کند، امری نادرست است؛ چراکه شیطان در برزخ صعودی راه نداشته تا چنین کاری را انجام دهد، البته اینکه روح وابسته به کثرات عالم دنیا در نشئه برزخ متحیر است، صحیح است. 🔗 متن کامل ✍ مهدی درستی @HOWZAVIAN
مقاله دو گانه جمهوری و حکومت عباسعلی مشکانی.doc
385K
🔴 نگاهی انتقادی بر دوگانه جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی ✍ مقاله‌ای از عباسعلی مشکانی سبزواری احتمال دارد کسانی که از دوگانگی حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی سخن به میان می‏‌آورند، «جمهوری اسلامی» را با «دولت اسلامی» خلط کرده باشند. فی‏‌الواقع در نظام سیاسی کنونی ایران آنچه قابل تغییر و تحول است، «نظریه دولت» است؛ چنانکه در طول انقلاب اسلامی شاهد تغییر و تحول در این عرصه از نظام پارلمانی به نظام ریاستی بوده‌‏ایم و هم اکنون نیز سخن از تغییر و یا اصلاح و ارتقای «الگوی دولت» در میان است. «جمهوری اسلامی» اما به جهت اینکه به عنوان «نظریه حاکمیت» نظام سیاسی اسلام به شمار می‏‌رود، جزو ثابتات بوده و قابل تغییر نیست. در صورت صحت این احتمال، در واقع سخن از تغییر و تبدیل «الگوی دولت» در میان این و نه جایگزینی حکومت اسلامی به جای جمهوری اسلامی، که دوگانه‌‏ای موهوم و غیرواقعی است. جمع‌‏بندی و نتیجه‌‏گیری: بر اساس آنچه گذشت: ۱- ادعای دوگانگی بین حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی معنا ندارد و نسبت این هر دو عینیت و یگانگی است و تنها الگوی حکومت در اسلامی، چه در عصر حضور و چه در عصر غیبت، «الگوی مردم سالاری دینی/جمهوری اسلامی» می‌‏باشد. ۲- در اندیشه و فقه سیاسی اسلام و تشیع و نیز بیان و بنان امامین انقلاب و قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز، اثری از این دوگانگی مشاهده نمی‏‌شود. ۳- در مورد مدعیان این دوگانگی، دو احتمال وجود دارد: الف) فهم غلط و ناصحیح از مفهوم و ماهیت «جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی»؛ ب) خلط بین «نظریه حاکمیت» و «نظریه دولت» در ساختار نظام سیاسی اسلام. @HOWZAVIAN
🔻شخص، فقط وقتی در صدد توجیه خود بر می‌آید که متهم شده باشد. هنوز ندیده‌ام کسی دوره بیفتد خودش را توجیه کند، جز آنکه پیشاپیش احساس کند در معرض اتهام است. پی‌نوشت‌: مسأله مشروعیت، در فضایی مطرح است که امری انکار شود. انکار در بطنِ خویش، اتهام را به همراه دارد. نهادهای دینی و سیاسی در ایران، مدتی مدید و به شکلی جدی با چالش مشروعیت دست و پنجه نرم می‌کنند. تغییر در سبک دینداری توده از سویی و جوانه‌زدن قرائت‌های دیگری از فقه برای عبور از بحران سیاسی، نهادهای کلان حوزوی و حاکمیتی را به تکاپو واداشته است. با این حال من به این اصلاحات، (اگر بتوان نام اصلاح را بر آن گذاشت) خوشبین نیستم. تجربه این سال‌ها به من می‌گوید، ساختارهای دینی _ سیاسی به دلیل درهم تنیده شدگی که از مشروطه به این سو بر آن تاکید شده (به ویژه با جمله معروف سیاست ما عین دیانت ماست و یا ایجاد، کشف و یا صورت بندی جدید ابواب فقهی نظیر باب سیاسات در کنار عبادات و معاملات) هردو به یک میزان دچار «بحران مشروعیت» شدند. این مشروعیت زدایی که از «امر سیاسی» و با تناقضات رفتاری سیاستمدارن در برخورد با مسائل مختلف آغاز شد، به سرعت خودش را تا «تقدس‌زدایی» از «امر دینی» کشانده و هر دو ساحت را به چالش طبیده است. اینکه انگشت اتهام را به سمت فرد، نهاد یا ساختار نشانه بگیریم، مشکلی را حل نمی‌کند. «مسولیت‌‌پذیری» که متاسفانه به کرات مورد استفاده قرار گرفته و به نرخ شاه عباسی تبدیل شده، واژه حائز اهمیتی است. در «فقه وظیفه محور» سویه مسولیت‌پذیری، مبتنی بر «منطق حجیت معذریت و منجزیت» به مسلخ کشانده شده و کسی حاضر به پذیرش مسولیت خویش نیست. از این روست که در هر پست و سمتی، مسولان فعلی از خود سلب مسوولیت کرده و مسوولین سابق نیز سلب اختیار! این رویه مادامی که اصلاح نشود، نتیجه‌ای جز شتاب قطار فروپاشی در پی ندارد. و اولین قدم در مسیر فهم و سپس حل مشکلات، تواضع در فهم، ترویج اخلاق مسوولیت و بازنگری در منطق حجیت است. (به مرور در این باب خواهم نوشت) ✍ محمد رایجی @HOWZAVIAN
کدام رفراندوم؟ آقای روحانی؛ اگر ترس از کرونا ندارید، کافیست در خیابان های شهر، مردم ایستاده در صف مرغ را مشاهده کنید، که در این صورت از زبان آنان خواهید شنید : اگر هم نیازی به رفراندوم باشد، همه پرسی " بی کفایتی این دولت" باید برگزار شود. ادامه در کانال ✍ امین محمدلو ............................................. 🗒 رفراندوم لازم نیست، اصلح لازم است مشروعیت سیاسی به معنای «شرعی بودن» و «مطابق شریعت» نیست. بلکه مشروعیت ویژگی یک نظام است که حکومت به‌واسطه آن ویژگی حکمرانی خود را برحق و قانونی می‌داند و مردم نیز فرمان‌برداری از آن را وظیفه خود می‌داند. (پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ص 10. ولایت‌فقیه و حکومت اسلامی در منظر امام خمینی ص 91) این تفکر، مبنای اصلی انقلابی است که در سال ۱۳۵۷, به پیروزی رسید و در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸، با تأیید ۹۸/۲ مردم ادامه پیدا کرد. در همان سال این شائبه وجود داشت که وقتی مردم قائل به انقلاب اسلامی هستند، این به چه علت شکل می‌گیرد؟ ادامه در خبرگزاری رسا ✍ زهرا نجاتی @HOWZAVIAN
♦️سیزده بدر 🔹سیزده بدر یکی دیگر از مناسبت های آیینی و رسوم کهن اقوام ایرانی است. بارزترین جلوه رفتاری عموم در حلول این روز رفتن به دامن طبیعت است. طبیعت تجلی آیات بی شمار تکوینی خداوند و منبع بسیار غنی و سرشار از ظرفیت ها،‌ امکانات و ملزومات متنوع زیستی در این عالم خاکی است که همه موجودات از جمله انسان به فراخور نیاز می توانند از انعامات بی کران آن بهره گیری کنند. 🔸 احتمالا فلسفه انتخاب این روز در تقویم ایرانیان برای رفتن به دل طبیعت، امکان یابی بیشتر برای لذت بردن از مشاهده آثار صنع و جلوه های رنگارنگ هستی،‌ تامل در آیات آفاقی خداوند، شکرگذاری بواسطه در اختیار داشتن این گنجینه عظیم و ثروت بی بدیل و تجدید شونده، بازخوانی وظیفه و تعهد اخلاقی خود در قبال این مادبه الهی و سفره دامن گستر و پرزرق و برق خداوند است. 🔹طرفه اینکه ما اگرچه خود را در مقایسه با اجداد و اسلاف خویش عاقل تر و بالغ تر می پنداریم، اما بعضا سخیف ترین تلقی و تفسیر را از سنت های نیکوی آنها به دست می دهیم. اعتقاد به بدیمنی این روز، به آب دادن سبزه ها، گره زدن علف، التزام به مصرف خوراکی های خاص و سرگرمی های کودکانه بخشی از این سوء تفسیرهاست. 🔸در ایران بعد از انقلاب، با عطف توجه به همین پیشینه، سیزده بدر «روز طبیعت» نام گرفت. پیام تلویحی این نام گذاری احیای باورها و ارزش ها فوق و قدردانی از طبیعت و طبیعت آفرین است. بی شک، رفتن به دامن طبیعت با این انگیزه و هدف بسیار ممدوح و مستحسن و متقابلا تخریب طبیعت و آلوده سازی محیط زیست بسیار مذموم و مستقبح خواهد بود. 🌹 ما باید همواره از گذشتگان خردمند خویش به واسطه بنیادگذاری این قبیل رسوم هوشمندانه قدردانی کنیم واز رسوم تحریف شده و تاریخ مصرف گذشته آنها بی مهری جوییم. ✍️ سیدحسین شرف الدین @HOWZAVIAN