eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
456 ویدیو
171 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓آنژیوگرافی لوازم نویسندگی 1- ریسندگی تبدیل الیاف حروف به کلمات و ساختن جمله وپاراگراف؛ همان ریسندگی است . لیف واژگان را باید از مزرعه حافظ و مولانا، سعدی و عطار؛ با ظرافت به یک زنجیره ملکولی مفاهیم برسانید. و دراثر کشش دادن، موازی کردن کلمات، تاب دادن جملات و پیچیدن حروف بهم، تولید نوشتار راه بیاندازید. 2-نقطه جوش بگذارید حرفهای نهفته به نقطه جوش تحلیل برسند. و فشار اتمسفریک موجود در مفاهیم از نقطه انجماد به مایع حلال تبدیل گردد.آن وقت شما نمی توانید ننویسید! با خون خواهید نوشت. 3- مونتاژ قطعات تولید شده از واژگان را در یک سرهم بندی صحیح و اصولی با قطع و وصل کلمات نامتوازن؛ به جملات زیبا، شکیل، دلربا و مشتری پسند؛ تبدیل و وارد بازار کتاب و نوشته جات نمایید. 4-بسته‌بندی بسته بندی؛ جزء لازم و ضروری یک محصول است. که شناساندن و نگهداری محصول را از تولید تا مصرف بر عهده دارد. هنر و فناوری {نام گذاری ، شیوه ویرایش ، پارت بندی، استفاده از ابزار و شکلک ها، علائم ها} در نوشته ها؛ فرصت ایستادن در میدان بار نویسندگان را خواهد داد. 5- سُوز دل بر صفحه افکار خود قدری اَفشرده سُوز دل {التهاب، حرارت، سوزش، اشتیاق، شور، داغ، درد، عشق} بپاشید. ساختمان نوشتار شما بدون سوز دل؛ همان گِل بی روح است که تا در او ندمید، حیات پیدا نخواهد کرد. 6-تجاری سازی تجاری سازی؛ فرآیند تبدیل ایده‌ها و سوژه ها به یک محصول دانش بنیان، راه گشا، و قابل عرضه در نگاه مخاطبان است. که مراحل تجاری سازی «سوژه یابی، حفاظت، طراحی ایده، تامین کلمات و پشتیبانی، صادرات و انتشار متناسب» را باید گام به گام پیش بُرد. 7. شبیه سازی فناوری شبیه سازی را در سیستم هوشمند مغز نصب ننمایید. بهره وری نویسندگی در ایجاد خودِ واقعی انسان است. حافظ حافظ است و هیچ شباهتی با مولانا ندارد. سعدی سعدی است و هیچ شباهتی با عطار ندارد. فرودسی با هیچ کس شبیه نیست. دست به قلم شوید و آنچه هستید، بنویسید. 8-مینیاتوری موشکافانه، عالَم و پدیده های هستی را بشکافید. هسته آن را دور بریزید و مغز جان بخش آن را به دیدگان کاغذ بسپارید. تا انسانهای خسته، مرده، بی حال، بی رمق، مریض؛ شفا یابند. ‌ ✍️سید جواد محمدزاده 💠 بیایید : 🆔 @m_rajaaei
📣تا پایان خرداد ماه تمدید شد؛ بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) خراسان رضوی برگزار می‌کند: یازدهمین دوره آموزشی معارف مهدویت باهدف تربیت مدرس و مبلغ معارف مهدویت (ویژه خواهران) زمان نام‌نویسی: 1400/1/15 تا 1400/3/31 همراه 09360585809 جهت ثبت نام غیر حضوری به آیدی @mashhad_mahdaviat پیام دهید @HOWZAVIAN
🔶 طرفداری، بدون تقابل 🔰 رهبر معظم انقلاب: به‌خاطر نامزدها در مقابل یکدیگر قرار نگیرید. ممکن است شما به یکی از نامزدها علاقه‌مند شوید، رفیقتان به یک نامزد دیگر؛ این موجب نشود که شما در مقابل هم قرار بگیرید… هیچ مانعی ندارد که شما به یکی علاقه‌مند باشید، بنده به یکی دیگر علاقه‌مند باشم؛ شما به او رأی دهید، من به دیگری رأی دهم. (۱۳۹۲/۰۳/۰۶) @HOWZAVIAN
♦️ ۱۵ دلیل کوتاه به احترام کتاب؟ 1- مطالعه یک فرآیند فعال ذهنی است. 2- مطالعه تمرکز را افزایش می‌دهد. 3- مطالعه باعث ایجاد اعتماد به نفس می‌شود. 4- مطالعه انضباط فردی را افزایش می‌دهد. 5- مطالعه خلاقیت را افزایش می‌دهد. 6- مطالعه این امکان را به شما می‌دهد تا در رابطه با موضوعی صحبت کنید. 7- مطالعه کتاب سرگرمی ارزانی است. 8- مطالعه این امکان را به شما می‌دهد تا به اختیار خود مطالب بیاموزید. 9- مطالعه قوای استدلال شما را افزایش می‌دهد. 10- مطالعه باعث می‌شود تا اشتباهاتمان کاهش پیدا کند. 11- مطالعه کسالت را کاهش می‌دهد. 12- مطالعه می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد. 13- مطالعه استرس را کاهش می‌دهد. 14- مطالعه شما را از مضرات دنیای دیجیتالی دور می‌سازد. 15- مطالعه کتاب همیشه از تماشای فیلم بهتر است. @HOWZAVIAN
بسته‌ی محتوایی امروز👆 🔅 راه رهبر 🔅 آنژیوگرافی نویسندگی 🔅به احترام کتاب 🔅 دوره مهدویت با متنوع بخوانید. @HOWZAVIAN
🔶 مــرد مــیدان همچنان میدانِ ایران عزیزمان، مرد می طلبد، مردی از جنس حاج قاسم، مردی از جنس نجابت و ایمان و کفایت از جنس مبارزه با فساد از جنس اقتدار و شجاعت. ✍حیـدر هلیـرودی @HOWZAVIAN
🔰جریان تحریف تحریم در تقابل با مردم 👈 بانکداری در صحن مجلس ✴️شماره جدید هفته‌نامه پرتو👆 صبح چهارشنبه " 29 اردیبهشت ماه " روی دکه مطبوعات کشور @HOWZAVIAN
🔴 جنگ زرگری برای تخریب نامزدهای جبهه انقلاب در یکی از کلاب های نرم افزار کلاب هاوس اتاقی ایجاد شد که با نام سعید جلیلی شروع میشد اتاقی به نام سعید جلیلی در قامت رئیس جمهور یا در حد کاندیدای پوششی. این اتاق که توسط سید علیرضا مستوفی و دوستان اصلاح طلبش مدیریت می‌شد، تمام تلاش خود را کرد تا بگوید باید آقای دکتر جلیلی و آیت الله رئیسی تا آخر در ذهن بمانند و با یکدیگر رقابت کنند انتخابات حالت دو قطبی نداشته باشد بلکه یک انتخابات چند قطبی شکل بگیرد و حداقل ۳ سه تا چهار قطب آن در بدنه اصولگرایی تشکیل شود. بدون شک هدف اول این اتاق ایجاد دو دستگی یا چند دستگی در جبهه انقلاب و جریانات اصولگرایی است. نکته جالب و قابل توجهی که در این اتاق گفتگو رویداد این بود که عده ای اصلاح‌طلب که در نهایت نیز اعتراف کردند نه طرفدار آقای جلیلی هستند و نه از حامیان آیت الله رئیسی، به اسم دفاع و طرفداری از این دو شخصیت آن یکی دیگر را تخریب می کردند. به طور مثال آقای مصطفی جلالی در دفاع از آقای جلیلی به تخریب آیت الله رئیسی اقدام نمود و مطالبه نادرستی را به ایشان نسبت می‌داد و مشی او را مخالف و مقابل مسی آقای جلیلی معرفی می‌کرد هرچند ای کاش از آقای جلیلی نیز دفاع نمی‌کرد زیرا روش دفاع نیز به گونه‌ای روشن، تخریب یا ذم در سایه مدح بود. بعد از او فرید مدرسی معلوم الحال می آمد و به اسم دفاع از آیت الله رئیسی هرچه می توانست علیه آقای جلیلی مطرح می نمود و با شعار انصاف هرچه اتهام غیرمنصفانه علیه آقای جلیلی به ذهنش میرسید، منتشر می‌کرد. جالب آنکه هر دو بزرگوار که نگران چهره اصلاح‌طلبی خود بودند در پایان یادآوری می کردند که اصلاح طلب هستند و از حامیان آقای جلیلی و رئیسی نمی باشند. در حقیقت جریان مشکوک سیاسی نشسته بر رسانه‌های کشو و تریبون‌های رسانه‌ای برای آنکه بتوانند عملیات تخریب علیه نامزدهای اصلی جبهه انقلاب را انجام دهند تبعات آن را نیز متوجه پایگاه اصلاح‌طلبی خود نکنند، به نام حمایت اجمالی و نه قطعی از یک کاندیدای جبهه انقلاب، هم کاندیدای دیگر جبهه انقلاب را محکوم و تخریب می کنند و هم با این کار چهره حامیان این کاندیدای به ظاهر مورد حمایت را مخدوش می سازند. به علاوه آتش بیار معرکه جدال بین نیروهای انقلابی می‌شوند. جالب‌تر آنکه جناب آقای فرید مدرسی یک شب پیش از آن اتاق را باز کرده و خودشان مدیریت می کردند که نامش با تخریب شروع میشد و در آن ادعا می کردند رسانه های انقلاب دست به تخریب نامزد اصلاحات آقای جهانگیری یا آقای لاریجانی می زنند و تو مال ها در مذمت تخریب کاندیداهای ریاست جمهوری خواندند آنگاه ۲۴ ساعت بعد عملیات تخریب آیت الله رئیسی و دکتر سعید جلیلی را به این شیوه منافقانه و در یک جنگ زرگری کلید زدند. منصفانه سوال میپرسم اگر نام این کار جنگ روانی بر پایه نفاق نیست پس چیست؟ بدون شک آنچه دیشب در این بستر جدید شبکه‌های اجتماعی روی داد، سرآغاز عملیات فریب روزهای بعد در سطح رسانه های رسمی و غیر رسمی کشور است و نیازمند هوشمندی جبهه انقلاب، نامزد های آن و حامیان ایشان است تا صف خود را از از تخریب کننده های آلوده به نفاق جدا کنند. قطع به یقین نامزدهای جبهه انقلاب هیچ تضاد و تعارض گفتمانی با یکدیگر ندارند و در صورت تایید صلاحیت، اجازه تَکرار آنچه در انتخابات ۹۲ و ۹۶ روی داد را نیز نمی‌دهند. ✍ محمدحسین پیشاهنگ @HOWZAVIAN
نامه جمعی از فضلا و اساتید حوزه علمیه به اعضای محترم شورای نگهبان.pdf
33K
🔊 نامه بسیار مهم اساتید و طلاب حوزه علمیه به اعضای محترم 🔹 ریاست جمهوری افراد فاقد صلاحیت، برای دلسوزان انقلاب چوب دو سر باخت است، از یک‌سو حمایت از بی‌تدبیری‌ها و اقدامات ناصوابی که کشور را به لپه پرتگاه کشانده، خلاف عقل و شرع است و از سوی دیگر انتقاد از عملکردها با این سؤال مردم مواجه می‌شود که اگر این فرد شایسته نیست، چرا شورای نگهبان صلاحیت وی را تایید کرده است؟! و این سؤالی است که پاسخ صحیح و قانع‌کننده‌ای برای آن نداریم! 🔸 مستحضرید احراز صلاحیت یک نفر به معنای شهادت شما بر صلاحیت او است و مردم نیز از بین گزینه‌هایی که شما شهادت به صلاحیت آن‌ها داده اید، یک نفر را انتخاب می‌کنند. بر این اساس آن شورای محترم نیز، در نتایج عملکرد رؤسای‌ جمهور سهم مهمی دارد. 🔹 تجربه نشان می‌دهد پیشرفت‌ها، کارآمدی‌ها و روحیه‌های جهادی، متعلق به مسئولانی است که واجد شرایط قانونی برای تصدی مسئولیت بوده‌اند و در مقابل، پلشتی‌ها و مشکلات، ناشی از قرار گرفتن افراد فاقد صلاحیت در جایگاه تصمیم‌گیری است و چه مسئولیتی مهم‌تر و حساس‌تر از ریاست جمهوری؟! 🔸فقها و حقوقدانان بزرگوار! کمترین شک و تردیدی در دیانت، تقوا و پاک‌دستی شما وجود ندارد اما مردم و دلدادگان انقلاب، نسبت به مصلحت‌سنجی‌هایی که خلاف مصلحت به نظر می‌رسد، انتقاد جدی دارند. 🔹 امید آنکه با عنایات حضرت حق، آن شورا با عمل به ، گزینه‌های صالحی را در معرض انتخاب مردم قرار دهد. 📝 برای امضای این نامه نام و نام خانوادگی و میزان تحصیلات خود را به آیدی @karbasi14 ارسال نمایید. @HOWZAVIAN
👈 کسب تکلیف سعودی از آمریکا 🔻موشک حاج قاسم 🔸تخریب ممنوع ✍️ منبأ بخوانید @HOWZAVIAN
💠 پرسش های انتخاباتی، پاسخ های قرآنی (۱) 🔸چرا باید رأی بدهیم و در انتخابات شرکت کنیم؟ ✅ جواب: «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» (سوره رعد، آیه ۱۱) 👈 خدوندا سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند. 💡با ما همراه باشید 👈 نشر حداکثری @HOWZAVIAN
👌از اجمال به تفصیل ♦️ جمله‌ای دارد درباره‌ی شعر پس از که مشهور است و الهام‌بخش؛ «سرودن شعر پس از آشویتس خود عملی است غیرمتمدنانه!» این سخن، با برداشت‌ها و تفسیرهایی که درباره‌اش آمده، در همان سطح اول گویای یک نکته‌ی مهم است؛ شعر در دنیای پس از آشویتس نمی‌تواند کاری از پیش ببرد، جبران‌کننده باشد و یا تسکین‌دهنده. قالب شعر انگار برای مجال و فرصتی غیر از وضعیت‌های بغرنجی نظیر مواقع جنایت است. جنایت را باید خوب دید، خوب توصیف و تصویر کرد، و خوب ازش تحلیل و تبیین و گزارش داد. این «خوب» یعنی با توجه به تمام ابعاد و به تفصیل. خب، این همان کاری است که از شعر برنمی‌آید. چرا که شعر مجال اجمال است و نه تفصیل. هر کاری از شعر بربیاید، این یک کار قطعا از آن برنمی‌آید. چون اساسا موقعیت موقعیتی نیست که در آن بخواهیم در بند زیب و زینت کلام باشیم که لازمه شعر است. لذاست که ما تا به امروز هر چه کتاب درباره‌ی آشویتس و کوره‌های آدم‌سوزی و اردوگاه‌های یهودکشی خوانده‌ایم، همه در قالبی غیر از شعر بوده. نمی‌گویم شعر گفته نشده، می‌گویم مورد اقبال نبوده‌. دلیلش هم روشن است؛ شعر نمی‌تواند گویای تمام واقعه باشد. ♦️ آدورنو یک نیمه‌یهودی اهل تفکر است. او پیش از همه این نکته را دریافت و دستورات لازم را همان ابتدا صادر کرد درباره‌ی قالب‌های کلامی باظرفیت‌تر برای نوشتن از جنایت. البته شاید او در کنار این توجه به قالب، گوشه‌ی چشمی هم داشته به تغییر ذائقه در دوران جدید که سواد فراگیر شده، و عمومی؛ و دیگر اصل پیام و محتوا ارزش یافته و نه زیبایی و شیوایی کلام؛ آن‌چنانکه پیشتر بود. ♦️ مقصودم از این همه، بیان این نکته بود که در ماجرای اتفاقی که افتاد، این بود؛ اهل ادب و فرهنگ فلسطین و جهان اسلام، بی‌توجه به اقتضائات روزگار، و تحولات ویران‌کننده‌اش در بازگویی مصائب،‌ همچنان آویختند به دامان شعر، و خواستند آن همه جنایت و ظلم را با زبانی تاریخ‌گذشته بازگویند. چیزی که عملا ناممکن بود. خوب است اما این است که دنیا را با خود همراه کرد. واقعیت این است که سردادن افغان از محنت‌های روزگار در لفافه‌ی کلام زیبا دیگر کارکرد برانگیزانندگی پایدار ندارد، چرا که استوار است بر تحریک عواطف و نه اقناع عقلانی. پس اگر فلسطین درک نمی‌شود امروز و دفاع مشروعش از بدیهی‌ترین حقوق تلقی می‌شود در بخش بزرگی از دنیا، دلیلش این است که همچنان به اجمال حرف می‌زند و با تکیه بر قواعد اشارات نظر؛ برخلاف جبهه‌ی مقابل که قلم به‌دست گرفت و ساده و صریح و مفصل مسائلش را روایت کرد. ✍️ علی اصغر عزتی پاک @HOWZAVIAN
❓چرا بقیع تخریب شد؟ 🏴 شش دلیل بر رد عقائد وهابیت ◻️ وهابیان و آل سعود بر حجاز و شهرهای مکه و مدینه و اطراف آن تسلط یافتند به خاطر برخی اعتقادات انحرافی و مخالف با اسلام اصیل این بناها را در تاریخ ۸ شوال ۱۳۴۴ هـ. تخریب نمودند و این اقدام ننگین را در تاریخ به نام خود ثبت کردند. اما در ردّ عقاید وهابیه درباره مسائل مطرح شده با دلائل فراوانی می توان این عقاید را باطل دانست:🔻 1️⃣ سیره عموم مسملین جهان از همان زمان رحلت پیامبر(ص) تا به امروز بر این بوده که پیوسته در مراسم حج و در ایام دیگر به قصد زیارت نزد قبر آن حضرت می روند و این سیره را هیچ کس نمی تواند منکر شود. 2️⃣ برای بنای قبه و گنبد وبارگاه روی قبر در قرآن اشاراتی هست که مردم در زمان اصحاب کهف وقتی که از محل خواب آنها باخبر شدند بر روی آن مسجدی بنا کردند تا یاد آنها همیشه زنده بماند، ‌ 3️⃣ اگر این عمل در قرآن یا سیره منع شده بود، در طول ۱۴ قرن کسی خلاف بودن ساختن بنا بر روی قبر را هیچ یک از دانشمندان فرق اسلامی متعرض ومتذکر نشده اند، تا در قرن ۱۴ فقط پیروان این فرقه گمراه و رهبران آنها به این نتیجه رسیدند، در حالی که حتی روی قبر رهبران چهارگانه اهل سنت، قبه بنا کرده اند که تا کنون در بغداد باقی است. 4️⃣ در باب شفاعت خواستن از پیامبر (ص) و شفیع قرار دادن آن حضرت که اینان منکرند در زمان خود حضرت صحابه شخصاً از حضرت شفاعت می خواستند. انس بن مالک می گوید: از پیامبر(ص) درخواست کردم که در روز قیامت در حق من شفاعت کند وی درخواست مرا پذیرفت. 5️⃣ یا اینکه دربارة زیارت قبور در منابع اسلامی اعم از شیعه و سنی آمده است که پیامبر(ص) شخصاً به زیارت مدفونین در بقیع می رفت، به آنها سلام می کرد و به مردم سفارش می کردند به زیارت بقیع و مدفونین آن بروند. و باز از آن حضرت نقل است که فرمودند: هر کس قبر مرا زیارت کند شفاعتم بر او واجب است. 6️⃣ بنابر اعتقاد خود اهل سنت نیز ساختن بنا و قبه بر روی قبور ائمه (علیهم السلام) و انبیاء و شهدا و صالحین جایز است، تا اینکه دیگران به زیارت آن پرداخته و به آن تبرک جویند. متن کامل + منابع: https://hawzahnews.com/xb9DL @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
entekhabe_salehan_1809.pdf
2.89M
999 منتشر شد 🔸سردار سلیمانی مرد دیپلماسی و میدان 🔸انصارالله پیروز میدان و دیپلماسی 🔸تولید و رفع موانع آن 🔸چالش مسئله اجتماعی 🔸صهیونیست‌ها در محاصره مقاومت 🔸خشـم مقدس 🔸نام‌نویسی‌ها پیام‌ها و پیامدها 🔸تنور انتخابات داغ‌تر شد @ssweekly 🆔 https://eitaa.com/Bidarb_a_s_h
✳️نگاهی به شعار آقای لاریجانی برای انتخابات 1400 🔺آقای لاریجانی با شعار خاص "نه چکش نه کلید" وارد شده است. یا می گوید "پادگانی نیستم دادگاهی نیستم و..." 🔺آقای لاریجانی به دنبال این است که آقای رئیسی را نماد "چکش"، آقای سعید محمد و دهقان و... را نماد "پادگان" و آقای جهانگری را هم نماد "کلید" معرفی کند. در واقع آقای لاریجانی می گوید: من هیچکدام نیستم. در حالی که خود وی فرزند سپاه است. اخوی او رئیس قوه قضاییه بوده است. هشت سال پشتوانه کلید روحانی بوده است. 🔺مراقبت چنین دوگانه سازی هایی باشیم که ممکن است از سوی برخی دیگر نامزدها رخ دهد. ✍️ دفتر فرهنگی۵۷ @HOWZAVIAN
📌سومین گعده مداد الفضلا با موضوع بررسی تجربه‌های حرفه‌ای اصحاب قلم و رسانه حوزوی 🖊با حضور (نویسنده و مدرس حوزه و دانشگاه) 🔻محل گعده، دفتر پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه صدای حوزه💢 @sedayehowzeh
گعده مدادالفضلاء به میزبانی «صدای حوزه» برگزار شد ✍ در این محفل صمیمی، جمعی از اصحاب قلم حوزه با قرائت یادداشت خود، از مشاوره استاد کاویانی بهره بردند. 🌱 گعده یادداشت خوانی هر ماه با حضور نویسندگان رسانه ای حوزه برگزار می شود. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 خبر از 👈 گعده یادداشت خوانی حوزویان
انتخاباتاصلاحدشده.mp3
2.82M
⏪ راهکارهای افزایش مشارکت حداکثری انتخابات ۱۴۰۰ 🔻 استاد: حجه الاسلام و المسلمین ابراهیم انجم شعاع 💢 نکات مهم: 1️⃣ افزایش آگاهی عمومی مردم 2️⃣ شناخت و خنثی کردن سناریوهای دشمنان 3️⃣ نامزد شدن افراد توانمند 4️⃣ تبدیل شدن انتخابات به نماد وحدت ملی 🔗 رحا @HOWZAVIAN
🔴 دولت‌مردها آن قدر از وضعیت ناراضی هستند که قراره فردا بریزند توی خیابان، مردم آرامشان کنند. ✍️ حسین ابراهیمی @HOWZAVIAN
✍️ ساحت نویسندگی را سبک نشماریم برنامه خندوانه با حضور فیروز کریمی و خداداد عزیزی حاشیه‌ای داشت که پس لرزه‌های آن همچنان ادامه دارد. داستان ازاین قرار است که خداداد عزیزی در پاسخ بخشی از مسابقه برنامه که از او خواسته شد نام سه نویسنده ایرانی را ببرد،‌ گفت:‌ «نویسنده از کجایم بیاورم» سپس فیروز کریمی در تکمیل جواب خداداد عزیزی گفت: «نویسنده‌های ایرانی بیکارند و از بیکاری می‌نویسند و ما با آنها کاری نداریم.» این شوخی خداداد و فیروز کریمی قهقهه رامبد جوان را هم به دنبال داشت. این ماجرا اعتراضاتی را ازسوی اهل قلم و فرهنگ به دنبال داشته است؛ چرا که به ساحت نویسنده و نویسندگی اهانت شده است. در اینجا خوب است که به چند نکته توجه داشته باشیم: اول اینکه چه کسی گفته که نویسنده‌ها بیکارند؟ فیروزکریمی؛ خب شوخ مشربی و تکه پرانیهای طنزآلود فیروز کریمی در فضای رسانه معروف است؛ هر چند که بعضا این طنازی‌ها گزنده و ناراحت کننده است. از طرفی فضای برنامه خندوانه به خصوص درآن ایتم، به گونه‌ای است که معمولا با شوخی آمیخته بوده و وقتی این مطلب توسط فیروز کریمی بیان شده، به طور ناخودآگاه خنده رامبد جوان هم به دنبال داشته است . در یک فضای اینچنینی معمولا هر کسی دیگر هم جای او بود در ابتدای امر خنده‌اش می‌گرفت، مگر اینکه در لحظه به این اطمینان برسد که غرض فیروز کریمی از این صحبت‌ اهانت به نویسندگان بوده است. بنابراین به نظر می‌رسد که از این جهت منصفانه نیست رامبد جوان مورد توبیخ قرار بگیرد؛ ولی نکته اینجاست که چون برنامه زنده نبوده و به راحتی می شد که آن صحنه، قبل از پخش حذف شود تا این ناراحتی‌ها و دلخوری‌ها پیش نیاید، از این جهت انتقاد به رامبد جوان و برنامه خندوانه وارد است و جای توجیه ندارد؛ البته رامبد جوان هم از این بابت عذرخواهی کرده و قلبا به این مسئله راضی نبوده است. اساسا این طیف که صبغه فرهنگی دارند، انس و الفتی با کتاب و نویسندگی نیز دارند و با این مقوله بیگانه نیستند . ناگفته نماند اگرچه این سخن در مقام طنز بیان شده ولی باید بپذیریم متأسفانه این تفکر که نویسنده‌ها انسانهای بیکاری هستند و بخاطر بیکاری می‌نویسند، باور بخش قابل توجهی از مردم است و نگاهی سطحی ونازل به این قضیه دارند؛ ولی نباید فراموش کنیم که اصولا این نوشتن بوده و هست که علم و آگاهی را در عالم منتشر ساخته و اکثریت قریب به اتفاق دانشی که بشر به آن دست یافته از طریق همین نوشتن بوده است. واضح است که کتاب ابزار اصلی فراگیری علم و دانش است و طبیعتا این نویسنده است که به کتاب هویت می‌بخشد؛ از این رو این بسیار سطحی انگارانه و غیر منصفانه است که مقام نویسندگی کوچک شمرده شود. از طرفی نباید فراموش کرد که معمولا نویسندگی کار راحتی نیست و اساسا کار هر کسی نیست و تبحر خودش را نیاز دارد. الان اگر به خیلی از کسانی که نویسندگی را کار پیش پا افتاده‌ای تلقی میکنند وآن را کار بیکاران می‌دانند گفته شود که یک صفحه انشاء درباره یک موضوع ساده بنویسند چه بسا ساعت‌ها ذهنشان درگیر باشد و از نوشتن یک صفحه انشاء عاجز باشند، چه برسد به اینکه بخواهند مقاله یا کتابی را به رشته تحریر در آورند؛ بنابراین باید به ساحت نوشتن احترام بگذاریم و آن را ارج نهیم. ✍️ بابک شکورزاده، عضو تحریریه مدالفضلاء @HOWZAVIAN
👌 توصیه‌ی بازیگر سریال یاور به کاندیداهای دولتی! در سکانسی از «سریال یاور» که در ماه رمضان پخش شد، همسر کارگرِ اخراج‌شده از رستوران به او یاد داد که وقتی می‌روی پیش «یاور چلویی» یه تیکه پیاز بذار توی جیبت و از آب پیاز که به دستت چسبیده، یواشکی به چشمت بمال تا بتونی گریه کنی و برت گردونه سرِ کار. از آنجایی که این روزها، کاندیداهای دولتی به شدت به گریه کردن جلوی دوربین نیاز دارند و همه‌شان هم به اندازه‌ی آقای جهانگیری در این زمینه، پیشرفته نیستند، پیشنهاد می‌شود از این راهکار استفاده کنند علی برکه الله. (در ضمن پیاز قرمز بهتر جواب می‌دهد) ✍ جیم جواتی @HOWZAVIAN
تگرگ در نزند، باغ مبتلا نشود شکوفه از بغل شاخه‌اش جدا نشود زمین به مین ننشیند، بیافتد از پا جنگ به دست مرز دل روستا دو تا نشود به روزنامه خبرهای مضطرب نرسد و دوربین به تنی کشته آشنا نشود نصیب کارگران نان گرم سفره شود به روسریِ زنی پای گریه وا نشود... ✍️ سعیده کرمانی @HOWZAVIAN
💠 نامه رسانم! نامه‌های مردم را یک‌یک به جوی خیابان می‌ریزم؛ جز آن که کوی تو را نشانه گرفته است. 💠 طبابت می‌کنم؛ هر دردی که نه درمان آن، دست مهر توست، مرهم نمی‌نهم؛ معجون نمی‌دهم؛ چرک از آن نمی‌روبم، و مژده‌ بهبود آن در طبله من یافت می‌نشود. 💠در بازار حجره دارم؛ «و ان یکاد...» می‌فروشم. سرمایه‌ام را خشت می‌کنم و یک جمکران آرزو می‌سازم. تو را در محراب آن می‌نشانم و خود بر در می‌ایستم. کفش‌های زائرانت را به خود می‌آویزم و تا صبح، سلام‌گوی فرشتگانم. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 «دستور از خمینی» 📒 محصول جدید خانه طلاب جوان منتشر شد... 📘 کتاب «دستور از خمینی» (روایتِ تبلیغی متفاوت) ✍ تجربه یک ستاد انتخاباتی متفاوت، یک تبلیغ میدانی 📝 روایت جمعی که سودای خدمت به مردم در انتخابات را داشتند 📕 کتاب خواندنی این روزها برای طلاب انقلابی و مردمی 🇮🇷 (ع) 🇮🇷 ✍ خانه طلاب جوان @HOWZAVIAN
🍃 سخنی با مخاطبان هنر یاران! پیشتر گفته ام که «هنر آزاد» چیست و «هنر برخاسته از جهانبینی» کدام است. تا حال، تقریباً، هر چه سخن گفته ام از هنرمند بوده و آثار هنری اش. امّا بگذار امروز از مخاطب هنر نیز بگویم. به گمان خطاآلود من، شکل گیریِ هنرِ برخاسته از جهان بینی، چه از نوع الهی و چه از نوع الحادی اش، صرفاً وابسته به خالق اثر هنری نیست. خالق اثر هنری، هر چه بسازد و بنویسد و بخواند، اگر مخاطبش جهانبینی الهی داشته باشد، یحتمل به اثر او با نگاه الهی می نگرد و اگر مخاطبش جهانبینی الحادی داشته باشد، احتمالاً اثر او را با نگاه الحادی برانداز می کند. در جامعه ای که جهانبینیِ غالب مردمانش الحادی است، "مشکل" می توان هنر الهی پدید آورد. بنابراین، اگر در پی آنید که هنرِ برخاسته از جهانبینی پدید آورید، ابتدائاً، خوب است که مخاطبتان را بسنجید. برخی هم قطاران، من و امثالِ منِ پاشکسته را متّهم می کنند که هنرمان و نگاهمان به جهان «سیاه» است. پیشتر، در باب «هنر سیاه» سخن رانده ام و قصّه هایش را کم و بیش خوانده ام؛ امّا در اینجا از منظر دیگری بدین مسأله می نگرم. این بار می گویم که برادر/خواهر گرامی؛ نگاهِ تو به «هنر» یا، بهتر بگویم، «زیبایی» چگونه است؟ آیا در آثار منِ غریب زیبایی می بینی؟ اگر زیبایی می بینی، پس چرا فریاد اعتراض می کشی؟ آفرینش هنر، از منظر توحیدی، تشبّه به خالق است. وقتی انسانی با جهانبینی الهی در مقابل دریا قرار می گیرد، با تمام وجودش زیبایی فعل خالق را می نگرد و، از منظر توحیدی اش، این پدیده ی زیبا را می ستاید. هنرمند نیز وقتی اثری هنری خلق می کند، زیبایی می آفریند. زیبایی دریا و زیبایی یک اثر هنری چه تفاوتی دارند؟ هر دو منشأشان فعل خالق زیبایی هاست. اگر مخاطبی جهانبینی اش توحیدی باشد، در مواجهه با اثر هنری، جدای از اینکه آن اثر از چه سخن گفته و چگونه گفته، آن را به خالق زیبایی ها پیوند می زند و زیباییِ آن را می ستاید. روا نیست که سوژه های آثار هنری را به ریشخند بنوازیم و خالق آن آثار را به پند! تکلیف «باید» و «نباید» در سوژه های هنری را در جای دیگری باید روشن کرد. بیایید به آثار هنری، چه «سیاه» باشند و چه «سفید»، چه «سبز» باشند و چه «زرد»، از منظر دیگری نظر کنیم. ✍علی مؤیدی @HOWZAVIAN