⁉️ چند تا از این جاسوسها در این دولت که از قبل باقی مانده اند داریم؟
✍️ احمد جهان بزرگی
هیچ راهی برای پیدا کردن اینها نیست مگر بد عمل کردنشان......
یک دانشجوی ایرانی تحصیل کرده در یوگسلاوی در دهه 70 میلادی در خاطره جالبی از نحوه نفوذ سیا در بدنه دولتها میگوید:
در یوگسلاوی رسم بود که دانشجویان خارجی پس از فراغت از تحصیل به دیدار رهبر آن زمان یوگسلاوی برده میشدند و او برایشان سخنرانی میکرد. مطابق همین رسم ما را هم به دیدار مارشال تیتو بردند و وی ضمن سخنرانی خاطرهای از دوران انقلاب در یوگسلاوی و پیروزی آن تعریف کرد.
تیتو در آن سخنرانی گفت: چندسال پساز پیروزی انقلاب و استقرار دولت از کاگب(سازمان اطلاعات روسیه) به من اطلاع دادند که در کابینه شما یک جاسوس سازمان جاسوسی آمریکا «سیا» وجود دارد، وی را شناسایی و دستگیر کنید. تیتو میگفت: تمام تلفنها و مکاتبات و رفتار افراد کابینه را تحت کنترل قرار دادیم و پس از مدتی مایوس شدیم و هیچ نشانی از جاسوس پیدا نکردیم. (تیتو با ادعای استقلال از روسیه نمیخواست این جاسوس توسط روسها شناسایی و معرفی شود)
وی پس از مدتی جستجو، ناامیدانه و عاجزانه درخواست شناسایی و معرفی جاسوس در کابینه را از روسیه میکند.
از «کا گ ب» به وی اطلاع میدهند «معاون اول تو در کابینه، جاسوس سازمان سیا است.»
تیتو از این خبر متحیر میشود و پس از اتمام یکی از جلسات کابینه از وی میخواهد بماند.
تیتو میگفت : در یک جلسه دو نفری اسلحه را روی شقیقه معاون اول گذاشتم و از وی سؤال کردم آیا تو جاسوس سیا هستی؟ او که متوجه شد قضیه لو رفته است به جاسوسی خود اعتراف کرد.
تیتو از او سؤال میکند از چه وقت با سیا همکاری میکنی؟
پاسخ: از زمان دانشجویی قبل از پیروزی انقلاب در زمان جنگهای چریکی!
س: در این مدت با تمام کنترلهای امنیتی، هیچ ارتباطی با سیا، از تو کشف نشد؟
ج : الان نیز هیچ ارتباطی با سیا ندارم.
س: چگونه عضوی هستید که ارتباط ندارید؟
ج: سیا مسئولیتی به من واگذار کرده که وظیفه ام را انجام میدهم.
س: مسئولیت تو چیست؟
ج: به من ماموریت داده شده تا «در سپردن پستها به افراد، غیر تخصصی و نا همسو عمل کنم» و تا کنون هم این گونه عمل کردهام!
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
🔻 آفساید آگاهانه مهدوی کیا! 🔴 صهیونیسم ناستیزی مهدویکیا و حمل پرچم رژیم اشغالگر! ✍️ عمار جوکار 🔺
.
#باکاربران
📌 بیخود مهدی مهدویکیا را سیبل نکنید؛ مشکل از جای دیگری است
🔻 بر سر ماجرای مهدویکیا چند نکته دارم
✍️ روح الله سرباز
🔸اول اینکه بعید میدانم مهدویکیا بتواند میان چند پرچم، پرچم اسراییل را تشخیص بدهد. چه برسد به اینکه بر روی پیراهنی که در دیداری دوستانه بر تن کرده و میان آن همه پرچم ریز، پرچم اسرائیل را پیدا کند.
🔹 این قاعده ورزش قهرمانی است که آدمهایی که تمام عمرشان وزنه و تکنیک و شوت و اسبک و شیرجه و حرکت زدهاند یکدفعه میشوند نماینده یک ملت و دولت. از این آدمها باید به اندازه ظرفیت و شناخت و درکشان توقع واکنش داشت.
🔸دوم اینکه مقارنه آنچه فوتبالیستهای الجزایری در قبال این رویداد کردند با فوتبالیستهای ایرانی اساسا درست نیست.
🔹الجزایر با هیچ کشور دیگری در میزان مردمی بودن مساله فلسطین قابل مقایسه نیست. پرچم فلسطین قبل از آنکه دست بازیکنهای تیم الجزایر باشد، دست تماشاگرهای الجزایری در استادیومهای ورزشی بوده.
🔸سوم اینکه اسراییلیها برای تک تک رویدادهای فرهنگی، ورزشی، هنری و علمی، برنامه عادیسازی دارند. اصلا هیچ چیز اتفاقی در دیپلماسی عمومی آنها و برای مساله مشروعیتشان وجود ندارد. شش دانگ حواس آنها جمع است که کی و کجا یک بار دیگر خودشان را داخل آدمها جا بزنند.
🔹این سه نکته نه تنها به این معنا نیست که آنچه رخ داده بی اهمیت بوده بلکه سخن در این است که بیخود مهدی مهدویکیا را سیبل نکنید؛ مشکل از جای دیگری است.
🔸 مشکل از مسئولین ورزشی است که هیچ درک درستی از دامهای محتمل پیشرو در قبال عادیسازی روابط با رژیم ندارند و راهبردشان در نهایت "بباز" است.
🔹مشکل از همین مجلسی است که عضو هیات رئیسهاش رگ گردنش علیه مهدویکیا بیرون زده اما یادش نیست آخرین جلسه کمیته دفاع از ملت فلسطین را که مجلس طبق قانون مسوول برگزاریاش است کی برگزار شده و چه مصوب کرده. مشکل از همین مجلسی است قانون ابتر تحریم کالاهای اسرائیلی را تصویب کرده اما تعیین تکلیف کارخانجات کوکاکولا و نستله را نکرده.
🔸مشکل از همه نهادهای عریض و طویل فرهنگی رسانهای است که نتوانستند طرح درستی از مساله فلسطین در ذهن مخاطب شکل بدهند تا اینگونه بخش قابل توجهی از جامعه ایران چنین نگاهی به فلسطین نداشته باشند.
🔹سازوکارهای رسمی باید کار خودشان را بکنند تا شاهد این سوتیها نباشیم اما اگر قرار باشد مساله دفاع از آرمان فلسطین در بین ورزشکاران ایرانی درونی بشود، راهش کار بر روی فرهنگ عمومی است؛ فوتبالیستها هم بازتابی از همین مردمند آقایان.
#مهدوی_کیا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 گلایهی یک مادر و بانوی طلبه از نظام آموزشی مادرمحور
#باکاربران
من مادر ۵ فرزند قد و نیم قد هستم، یادم هست زمانی که کودک بودم و به دبستان میرفتم کلاس اول کسی به من دیکته نگفت جز معلم؛ اما درسهایم هم خیلی بد نبود و در کلاس اول و به مراتب در دورههای بعد به همین منوال درس میخواندم.
الان که فرزندانم وارد نظام آموزشیِ مادرمحور شده اند برایم خیلی سخت است که کودک اول دبستان دارم نه به خاطر این کرونا، نه قبل از آن هم کودک کلاس اولی داشتم و وضع به همین منوال بود، «نظام آموزشی مادرمحور!» به نظر من این نظام از آنجایی شکل گرفت که گفتند «فرزند کمتر زندگی بهتر.» آخر دیگر ماداران در خانه با یک فرزند باید چه کنند؟ باید آنقدر لی لی به لالای بچه بگذارند تا او سواد بیاموزد، نظام آموزشی ما هم گفت: آخیش راحت شدیم بار را بر دوش مادران بگذاریم تا اینها هم فیضی ببرند.
آخر با خود فکر نکردند چند نفری هم لبیک به ندای رهبری و کم فرزند نیاوردند، با بچه کلاس اول و سوم و پنجم و پیش دبستانی باید چه کنند؟ همیشه با خود میگویم خدا بزرگ است، این نیز بگذرد. توکلم را هیچ وقت از دست ندادهام ولی کاش یکی به فکر ما میافتاد! خدایا خودت کمکمان کن تا عاقبت بخیر بشویم.
با تشکر از کانال خوبتون. طلبه سطح ۳ جامعه الزهرا.
#فرزند_آوری
#تحدیدجمعیت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
💠 گلایهی یک مادر و بانوی طلبه از نظام آموزشی مادرمحور #باکاربران من مادر ۵ فرزند قد و نیم قد هستم
#تحریریه
از دو گروه انتظار اقدام وجود دارد:
یک: آقایان انقلابی که در مجلس حضور دارند و دولتمردان تازه نفس؛ این گوی و این میدان!
دو: اصحاب رسانه و یادداشت نویسانِ دینی دغدغهمند؛ میتوانند با تبیین جهادی خود کنشگری کنند.
#مطالبه_گری
#تولید_محتوا
#جهاد_روایت
🔴 جزئیاتی از پرونده شکایت از سلبریتیها
◀️ در روزهای اخیر، خبری مبنی بر شکایت از برخی بازیگران زن در فضای مجازی منتشر شد که حواشی خاصی نیز به دنبال داشت. باتوجه به اینکه در رسانهها اعلام شده بود این شکایت مربوط به طلاب قم است، خبرنگار خبرگزاری حوزه پیگیری کرد تا از چند و چون ماجرا آشنا شود و جزئیات این شکایت را با مخاطبان حوزهنیوز در میان بگذارد.
❓شاکیان از چه شهرهایی هستند؟
◽️شاکیان این پرونده ۱۱۰ نفر هستند که بر اساس پیگیریهای خبرنگار حوزهنیوز از ۱۴ استان کشور شامل اصفهان، کرمان، مازندران، قم، تهران، خراسان رضوی، چهار محال و بختیاری، یزد، آذربایجان غربی، هرمزگان، قزوین، فارس، مرکزی و البرز هستند.
❓آیا فقط آقایان شکایت کردهاند؟
◽️بر اساس مستندات پرونده از این ۱۱۰ نفر، ۷۴ نفر آقا و ۳۶ نفر خانم هستند.
❓چه اقشاری شکایت کردهاند؟
◽️بررسیها نشان میدهد که طلبه، دانشجو، استاد، خانهدار، کارمند و اصناف مختلف شکایت را امضا کردهاند.
❓از چه کسانی شکایت شده؟
◽️این شکایت از افراد زیر صورت گرفته است. سرکار خانمها: نیوشا ضیغمی، شبنم مقدمی، بهنوش بختیاری، سحر قریشی، فلور نظری، آزاده صمدی، بهاره رهنما، الناز شاکردوست، الهام صالحی، صباکمالی، الهام حمیدی، ریحانه پارسا، سمانه پاکدل، لیندا کیانی.
❓محورهای شکایت چه مواردی است؟
◽️همانطور که در متن شکایت اشاره شده، مهمترین مواردی که مورد اعتراض شاکیان قرار گرفته عبارت است:
➖ جریحهدار کردن عفت و اخلاق عمومی؛
➖ترغیب افراد به ارتکاب جرائم منافی عفت؛
➖توهین به مقدسات؛
➖تضعیف بنیان خانواده.
🔗 متن شکایت و جزییات بیشتر را اینجا بخوانید
#سلبریتی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 درنگی بر سبک زندگی اسلو فودی (Slow Food)؛ به این جنبش بپیوندیم
✍️ ابراهیم شریفی
نوعی از سبک زندگی که نحوی از اعتراض به مدرنیزه و مکانیزه شدن تمام ساحت های انسانی محسوب می شود, آنچه بشر امروزی را به ستوه آورده و متفکران را به فکر کشانده که چه بر سر زندگی ها آمده⁉️
🌀 شاید شما هم مثل خیلی از آحاد مردم با این موضوع مواجه شدید که می گویند قدیما خیلی بهتر بود. نمود این قضیه در خواراکی ها بیشتره که قدیما طبیعی(امروزه عنوان تجاری ارگانیک پیدا کرده) بود و امروزه خبری از اون چیزا نیس.
💯 اسلو فود در واقع یک جریان فرهنگی جهانی است که به دنبال کند کردن سبک زندگی سریع (Fast food) فست فودی است.
و در واقع هدف آن تلاش برای کنترل زمان خود به جای زندگی تحت حاکمیت استبداد بی واسطه است. یعنی به نوعی یک جریان سیاسی نیز قلمداد می شود.
💢 در این فرهنگ تفریحاتی مانند غذا خوردن با دوستان یا خانواده، فکر کردن, قدم زدن ، آشپزی کردن , بیرون رفتن برای دوچرخه سواری در یک روز آفتابی یا چرت زدن در روزهای تعطیل از جمله فعالیتهای طبیعی و اساسی که غالباً توسط دیکتاتوری زمان(زندگی های سریع السیر) کنار گذاشته شده است.
🔷 این جنبش از سال ۱۹۸۶ در اروپا آغاز شد. ابتدا در ایتالیا برای مقاومت در برابر افتتاح شعبهٔ مکدونالد(نماد سبک زندگی فست فودی) شکل گرفت.
🔵 جنبش غذای آهسته سه دههاست که در دنیاآغاز شده و در واقع هر خصوصیتی که فست فود دارد، غذای آهسته ندارد. جنبش غذای آهسته، فقط مربوط به سلامتی نیست، بلکه یک نوع شیوهٔ زندگی است.
🔶 هر چند این جنبش را در راستای جنبش های پست مدرن می توان شمرد و اشکالاتی هم خواهد داشت ولی مسلم است که سبک زندگی فست فودی تمام انسانیت بشر امروزی را تحت الشعاع قرار داده و رسانه ها و سردمداران جریان استکبار به شدت حامی بلکه مبلغ آن هستند لذا برای دوری از این آفات ضرورت دارد بشر امروزی به سمت «اسلو» حرکت کند.
#رسانه
#سبک_زندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💐 نرمافزار قرآنی جذاب
بازی شهر قرآنی، یک بازی بی نظیر قرآنیه که همراه با سرگرمی و بازیهای جذاب و متنوع قرآن رو آموزش میده
🍏🍎🍏🍎🍏🍎🍏🍎🍏🍎🍏🍎🍏🍎
ویژگی های بازی:
✅متناسب برای سنین 3 تا 9 سال 🤹
✅بیش از 100 بازی متنوع 🐥🐼
✅تقویت هوش و حافظه🤔
✅آشنایی بچه ها با مسجد و انفاق🕋
✅صوت 5 قاری نوجوان بین المللی😊
✅گرافیک و طراحی بین المللی🐸
✅مطابق علم روانشناسی کودک 😘
✅وجود متن آیات و سوره ها و همچنین بخش ویژه برای آموزش حفظ و قرائت🚒
دانلود رایگان از کافه بازار👇👇
http://cafebazaar.ir/app/?id=com.boombstudio.qurancity&ref=share
#سبک_زندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴انتقام همچنان باقی است...
✍️ محمد ملک زاده
کاربرد واژه مکتب برای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از سوی مقام معظم رهبری، نشان می دهد این شهید والامقام جدا از ویژگی های خاص نظامی و برخورداری از شجاعت و رشادت در میدان نبرد، مرد میدان همه عرصههای زندگی اعم از فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز بود؛ همین جامعیت شخصیتی او سبب شد، دشمنانش هر گاه نام او را می شنیدند در برابر عظمتش تعظیم می کردند. فرمانده سابق مرکز عملیات ویژه ارتش تروریستی آمریکا در عراق در فارین پالیسی به این نکته اشاره میکند که سلیمانی چه توسط متحدانش و چه دشمنانش مورد احترام است و حتی میگوید بسیاری از رهبران نظامی و اطلاعاتی آمریکا آرزو داشتند جای قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران باشند.
به اعتراف دوست و دشمن، سردار سلیمانی مرد میدان اخلاق و تواضع، توکل به خدا، عواطف و احساسات متعالی و مرد میدان تبعیت از ولایت بود. در مکتب سلیمانی، راهبرد جذب حداکثری نمود آشکار داشت؛ او خدمت به خلق و دفاع از مظلوم را وظیفه خود می دانست و همه مردم با هر دیدگاه و سلیقه ای را دوست داشت مگر ظالمین و مستکبرین و کسانی که منشأ فساد در زمین بودند. در واقع او یکی از مصادیق بارز و عملی کلام امام علی(ع) بود که «كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً».
شهید سلیمانی بی شک نمونه برجستهای از تربیتشدگان اسلام و مکتب امام خمینی(ره) و خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری بود که با شکست جنایتکاران دستپرورده آمریکا در منطقه، ابهت پوشالی شیطان بزرگ را فروریخت؛ جرم او دفاع از مظلومان و ستمدیدگان منطقه در برابر مزدوران استکبار جهانی بود و این که تا لحظه آخر در مبارزه با تروریستهای قاتل دستپرورده غرب و متجاوزان به نوامیس امت اسلامی استوار و مستحکم بود.
این شهید گرانقدر به تبعیت از رهبرش بر افزایش اقتدار ایران در همه عرصه ها تاکید داشت و معتقد بود گرچه افزایش قدرت نظامی یکی از جلوههای بسیار مهم اقتدار ایران است اما نباید از افزایش قدرت در سایر عرصههای اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی و علمی و فناوری، و... هم غافل ماند. او اقتدار همه جانبه و متوازن ایران در شرایط کنونی و با توجه به دشمنی استکبار با جمهوری اسلامی ایران را بسیار حائز اهمیت میدانست. برای همین او خود علاوه بر خط مقدم دفاعی در خط مقدم سایر عرصه های اجتماعی و فرهنگی هم حضور فعال داشت. زمانی که بحران داعش منطقه را فراگرفته بود در بحبوحه حضور در عرصه های نظامی و تامین تدارکات لازم دفاعی در سوریه و عراق برای مقابله با داعش، هرگز از عرصه های فرهنگی و هنری غافل نماند. در همین ایام گاه در سر صحنه ساخت فیلم سینمایی«به وقت شام» حاضر می شد و بر نحوه ساخت این فیلم نظارت می کرد تا به موقع آماده و قبل از اتمام کار داعش برای پخش آماده شود. او همچنین از نزدیک با عوامل ساخت سریال «پایتخت5» در ارتباط بود و ریزه کاری های این سریال را که داستان محوری آن مربوط به داعش بود هدایت میکرد و برایش اهمیت داشت که چه تصاویری از داعش در تلویزیون پخش شود تا چهره واقعی و میزان ددمنشی این جریان تروریستی را برای مردم به نمایش گذارد. به دلیل همین جامعیت سردار سلیمانی است که پس از شهادتش دریای سوگواران ملت ایران و ملتهای دیگر از سوریه و عراق و لبنان و مناطق دیگر، به راه افتاد و فریاد انتقام سرداد. انتقامی که دشمن را به وحشت انداخت و همچنان نیز در وحشت فرو برده است؛ زیرا انتقام همچنان باقی است...
#حاج_قاسم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
هر چه پل پشتِ سرم هست خرابش بنما
تا به فکرم نزند از رَهِ تو برگردم...
#شهریار
#جمعه
🔗 معراج قلم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
از میان همه کتابها...
✍️ فاطمه میری
از بین تمام کتابهای کتابخانه گوشهی دنجی پیدا کرده بود...
و چه جای دنجی!
بی خیال از جنگهای جامعه شناسی...
بی توجه به نظریههای گیدنز و آرون و دورکیم...
بیاعتنا به نور اتاق مشغول خوابیدن...
یک جای امن....
راحت راحت...
در کنار نام اهل بیت(ع)...
شاید میخواست بگوید: روی محبت من هم حساب کنید....
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
مردمیدان رابشناسیم.docx
19.4K
.
🌹چرا مرد میدان؟
✍️میناسادات حسینی
از شاخصههای مدیریت حاج قاسم حفظ آمادگی همیشگی بود، هیچ گاه مسئولیت خود را پایان یافته نمیدانست و از دسیسهها علیه نظام غفلت نمیکرد همواره آماده نبرد بود، نبرد علیه دشمن، نبرد علیه کمبودها و مفاسد و نارساییها، عزمش ایجاد تحول و دگرگونی بود.
🔗 میتوانید متن کامل این یادداشت توصیفی را در فایل بالا بخوانید👆
#حاج_قاسم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌تأملی در آسیبهای پژوهش حوزویان
پژوهش شرط لازم پویایی هر نظام آموزشی و تربیتی است. بدون پژوهش، امکان خلاقیت و نوآوری علمی و همچنین شرایط لازم برای انتقال علوم به نسل های بعد فراهم نیست.
نظام آموزشی حوزه های علمیه نیز از این قاعده کلی مستثني نیست و حتما لازم است پژوهش در متن نظام آموزشی و تربیتی حوزه جدی تلقی شود و همه طلاب را وارد وادی تحقیق و پژوهش کرد.
وضعیت پژوهش در مدارس علمیه از آسیب های مختلفی رنج می برد که به برخی از آنها اشاره می شود:
❇️ ۱. خلط پژوهش با نگارش
یکی از آسیب های جدی در اطراف پژوهش، خلط مقوله تحقیق و پژوهش با مقوله نگارش، تالیف و هنر نویسندگی است. در فضای موجود هرگاه از تحقیق و پژوهش یاد میشود سریعا ذهنها به سمت کتاب و مقاله معطوف می گردد. در حالی که تأليف و تدوین کتاب، مقاله و یاداشت یکی از خروجی های تحقیق و پژوهش است. البته شیوه ها و طرق دیگری برای عرضه خروجی پژوهش وجود دارد. در نگاه دقیق روشن می شود که تحقیق و پژوهش آن کنش عالمانه و خلاقانه و جستجو گرایانه محقق برای نوآوری، نظریه پردازی و حل مسئله است. هر تأليف و نگارشی از این ویژگی برخوردار نیست و نمی توان آن را پژوهش و تحقیق علمی دانست.
❇️ ۲. غفلت از تحقیقات میدانی
تحقیق و پژوهش گاه کتابخانه ای است و گاه میدانی است و نیازمند تحقیقات کمی و کیفی مناسب است. همچنین باید دانست هدف پژوهش گاه نوآوری علمی و نظریه پردازی است و گاه هدف آن ارائه طرح عملیاتی و راهبردی برای حل یک مسئله جاری در جامعه است. امروزه حوزه علمیه به همه این تحقیقات نیازمند است و غفلت از هر کدام نتایج خسارت باری خواهد داشت.
شواهد نشان می دهد که مطالعات میدانی و تحقیقات کمی و کیفی در حوزه های علمیه بسیار ناچیز است و این موجب بیگانگی حوزویان از مسائل مهم، روندهای اجتماعی و زیست جهان مردم جامعه شده است و در عوض به مسائل غیر ضروری و بیگانه از زندگی انسان معاصر مشغول باشند.
❇️ ۳. غفلت از تاریخ
پژوهش های انسانی، اجتماعی و الهیاتی به داشتن یک نگاه تاریخی عمیق گره خورده است. نداشتن نگرش عمیق تاریخی و غفلت از تاریخ علم، تاریخ اجتماعی و سیاسی، موجب شده است که بسیاری از تحقیقات حوزویان از ايده های خلاقانه، نگرش های انضمامی و تجویزهای راهبردی تهی باشد و نتواند مخاطبان تخصصی و حتی عمومی را اقناع کند. در واقع《تاریخ》منبع غنی ایده ها و آزمایشگاه نظریات علوم انسانی و اجتماعي است و در بستر تاریخ و در متن تاریخ علوم و تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می توان صحت و کارآمدی نتایج یو تحقیق و پژوهش علمی را نشان داد.
❇️ ۴. عدم جایگاه مناسب پژوهش در برنامه تحصیلی
متاسفانه تحقیق و پژوهش در برنامه تحصیلی طلاب از جایگاه مناسبی برخوردار نیست و بیشتر اقدامات نیز، اقدامات صوري و شکلی است و فاقد محتوای ضروری و اسلوب کارآمد است. معاونت پژوهش در مدیریت حوزوی و فرآیند تحصیلی بسیار کم رمق و کم اعتبار است و فاقد ابزار لازم برای سیاست گذاری، تاثیرگذاری راهبری در فرایند تحصیل و تربیت طلاب است. نگاه تزئینی مدیران به پژوهش و عدم خودباوری معاونان پژوهش مدارس، امری کاملا مشهود و ملموس است و همین یکی از عوامل بی رغبتی طلاب به تحقیق و پژوهش است.
❇️ ۵. بی ارتباطی با بدنه مدیریتی و سیاست گذاری کشور و جهان اسلام
هویت تحقیق و پژوهش، نظریه پردازی و حل مسئله است و اهل اطلاع می دانند که مسئله و نظریه در متن مشکل و بحران و در شرایط اضطرار و درماندگی شکل می گیرد.
اگر مجموعه ای از جامعه و مناسبات مدیریتی و سیاست گذاری فاصله داشت و هیچ نسبت صحیح علمی با آن برقرار نکرد و فقط به مسائل درونی خود مشغول بود بدون تردید پویایی و دردمندی لازم را برای نظریه پردازی و حل مسئله نخواهد داشت چون با مسئله و بحرانی مواجهه نیست و کسی از آن مطالبه نظریه و پاسخ ندارد. این شرح حال و وضعیت حوزه های علمیه و بسیاری از حوزویان است.
❗️سخن آخر
آنچه ذکر شد فقط اشاره ای کوتاه و شتابزده به موضوع پراهمیت آسیب شناسی پژوهش در حوزه علمیه است که می بایست به طور تخصصی به آن اندیشید و برای درمان اینگونه آسیب های بر سر راه حوزه های علمیه راه کار عملیاتی ارائه کرد و به طور واقعی ان یافته های راهبردی را در عمل به کار بست.
🔗 امتداد حکمت و فلسفه
#پژوهش
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN