eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
444 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 جنگ و صلح همسران (۱۹) ✍️ استاد علی‌اکبر مظاهری ⭕️ اصلاح میان همسران 💎 فقط یک جمله! گاهی، برای اصلاح یک زندگی، حل یک مشکل، آشتی یک زوج، حذف یک طلاق، فقط یک جمله لازم است، فقط یک جمله. پیش از توضیح مطلب، این سخن حضرت امیر را ببینیم: ایشان، در بستر شهادت، در وصیّت به دو فرزندشان امام حسن و امام حسین فرمود: «أُوصِيكُمَا وَ جَمِيعَ وَلَدِي وَ أَهْلِي وَ مَنْ بَلَغَهُ كِتَابِي، بِ... صَلاَحِ ذَاتِ بَيْنِكُمْ. فَإِنِّي سَمِعْتُ جَدَّكُمَا يَقُولُ: صَلاَحُ ذَاتِ الْبَيْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلاَةِ وَ الصِّيَامِ»؛ شما و همهٔ فرزندانم و كسانم و آن را كه نامهٔ من به او رسد، توصیه‌تان می‌نمایم به اصلاح بين خود و دیگران و ایجاد ألفت میان مردمان؛ که من از جدتان شنیدم که می‌فرمود: «اصلاح میان مردمان (و زدودن کدورت‌ها و جایگزینی آشتی و صلح در دل آنان) از نماز و روزهٔ سالیان، افضل و برتر است.» (نهج‌البلاغه، نامهٔ۴۷) چه سود کلانی است! یک اصلاح و آشتی میان مردمان، پاداشش برابر است با سالیان عبادت. این از آن سودهایی است که محاسبه‌اش نیازمند صرف وقت است و صرف دانش. 🔹 در روستای علی‌آباد در میانهٔ دههٔ ۱۳۶۰، به روستای علی‌آباد رفتم؛ برای سخنرانی ایّام عاشورا. مردمان آن روستا اختلافی دیرینه داشتند؛ بر سر هیچ! در پایان آخرین سخنرانی‌ام، که داشتم با مردمان آنجا خداحافظی می‌کردم، گفتم: در حالی از نزدتان می‌روم که از اختلافتان ناراضی‌ام. در خانهٔ معلم روستا، آقای معرفتی، جوان خوب آباده‌ای، مهمان بودم. آخرهای شب، چند نفر از بزرگان روستا، از هردو جناح اختلاف‌دار، نزدم آمدند. بزرگشان، مردی کهنسال و دشداشه‌پوش، به نمایندگی از آن جمع، گفت: «این‌که شما گفتید از اختلاف ما ناراضی هستید و دارید با دل ناراضی از روستایمان می‌روید، ما را ناراحت کرد. نمی‌خواهیم شما ناراضی بروید. آمده‌ایم که اصلاح کنیم، آشتی کنیم، تا شما راضی بروید.» شادمان شدم. هردو گروه را آفرین گفتم. آشتی‌کنان شد. رضایتم را از ایشان اعلام کردم. با دل شادمان با ایشان وداع کردم. اکنون، پس از حدود ۳۵ سال، هنوز رفاقتمان برقرار است. این‌که مولوی می‌گوید:‌‌ «عالمی را یک سخن ویران کند»، درست است، اما معکوس آن نیز درست است که: عالمی را یک سخن آباد کند. این یک سخن را ممکن است یک سخنران بگوید، یک کهنسال بگوید، یک مشاور بگوید، یک مصلح بگوید، و یا یک فرزند نوجوان بگوید. 🔻 این نمونه را ببینید: 🔸 به آقای ستاری چه بگویم؟ زن و شوهری، نزاعی عنیف داشتند. کارشان به طلاق کشید؛ اما هنوز ظاهر زندگی‌شان محفوظ بود، فرو نپاشیده بود. طلاقشان اعلام نشده بود. کسان زیادی از آن طلاق خبر نداشتند. ایشان فرزند نوجوانی داشتند که در مسئلهٔ طلاقشان ساکت بود؛ سکوت کامل. او دوستی داشت به نام آقای ستاری که نزدش آبرو داشت. آقای ستاری، به پدر آن نوجوان، ارادت داشت و زندگی این خانواده را بهترین زندگی می‌پنداشت. نزدیکای فروپاشی زندگی و اعلام عمومی طلاق، آن نوجوان، به پدرش گفت: «من به آقای ستاری چه بگویم؟ چگونه بگویم پدر و مادرم از هم جدا شدند؟» همین یک سؤال نوجوان، پدر را سخت تکان داد. به خلوت رفت. ساعتی اندیشید. آن‌گاه فرزند نوجوان را صدا زد و به او گفت: «به آقای ستاری چیزی نگو. زندگی‌مان را برمی‌گردانم.» و برگرداند. 🔴 نیاز حیاتی جامعه اکنون، جامعهٔ ما، نیازمند مصلحان است؛ مصلحانی که چونان پیامبران، بر آتش جدال همسران، آب صلح بریزند؛ آتش‌هایی که دارند ریشه‌های خاندان و خانمان جامعهٔ‌مان را می‌سوزانند. 🟢 مصلحان، پیامبران جامعه‌اند مصلحان، چونان پیامبران‌اند؛ مشاوران دانا و توانا، مؤمنان پاک‌دل، نیک‌خواهان رحم‌دل، دل‌سوزان عاطفه‌مند، ایشان چراغ‌های راه مردمان‌اند. فرشتگانی‌اند که بر زمین گام نهاده‌اند. اینان دستان خدایند که در کار مردمان گشوده شده‌اند. تدبیرگرانی‌اند که گره‌ها را از کارها باز می‌کنند. مقام ایشان، نزد خداوند سبحان، چه بلند است! بیاییم در کار اصلاح خانواده‌ها بکوشیم. نزاع‌ها را بزداییم. کینه‌ها را از دل‌های همسران بشوییم. خوب می‌دانیم که کثیری، بلکه بیشترینهٔ مجادله‌های همسران، بیهوده است. اختلاف‌هایشان موهوم است. دعواهایشان بی‌پایه است. طلاق‌هایشان نارواست. بیایید به خاطر خدا، میان همسران را اصلاح کنیم. @HOWZAVIAN
. 💠 دعایی به مثابه بیانیه نوع بشر ✍️ نجمه صالحی ‌ همه ما در زندگی درخواست‌هایی داریم، چیزهایی می‌خواهیم کم یا زیاد، مثلا درخواست‌هایی برای بهتر شدن احوال، بهتر شدن کار و باز ، بهتر شدن ساز زندگی، بهتر شدن وضعیت جسم ‌و کلا حال خوب و آرامش رویایی! و برای همین دعا می‌کنیم! دعا می‌کنیم و از قادرمطلق می‌خواهیم که بهترین حالت برایمان رقم بزند! اما چه خوب است فقط به خودمان فکر نکنیم، دایره این خواستن را وسیع کنیم! دعایی بدون سنگ‌چین، بدون حد و مرز، برای مسافران دنیای حقیقت، مقیمان دنیای اجاره‌ای اصلا برای کلّ نیازمندان، فارغ از هر جنس و رنگ و زبان و نژاد و دین و آئین، از آن جهت که همه انسانیم! در ماه رمضان دعایی از رسول مهربانی ها پس از هر نماز سفارش شده که اصلا بیانیه نوع‌دوستی بشر است این دعا! و بی‌شک تحقق واقعی این درخواست‌ها جز با ظهور مُصلح کل و دولت کریمه الهی ممکن نیست. آمدنی که حتی مسافران بهشتی را مسرور می‌کند! اصلا بهتر است بگوییم دعای فرج حضرت بقیه الله الاعظم است این دعا!! چه خوب است این دعا را همیشه بخوانیم! 🕊اللَّهُمَّ غَيِّرْ سُوءَ حَالِنَا بِحُسْنِ حَالِكَ‏...🕊 پ.ن: امشب که شب قدر است برای مظلومان عالم دعا کنیم، برای کودکان مظلوم افغان هم ویژه دعا کنیم تا تقدیرشان تغییر کند، دعایی بدون حد و مرز و به وسعت جامعه بشری! @HOWZAVIAN
چند روزه موجی راه افتاده در مورد سیسمونی دختر آقای قالیباف، یاداشت، کاریکاتور، تیکه‌ و... فراوان پخش شده است. با اینکه علاقه‌ای به آقای قالیباف ندارم اما وظیفه خودم می‌دانم خصوصا به خاطر خود عزیزانی که با عنوان نقد و عدالت‌خواهی به این بحث می‌پردازند چند تذکر دهم. آیا سند و مدرکی هم از خرید سیسمونی دیده‌اید؟! اگر مستند شما صرفا همان عکس درون فرودگاه است که خریدهایی داشته‌اند به آن سیسمونی نمی‌گویند! اگر انتقادتان سفر همسر و دختر و داماد در ماه مبارک است، سفر در ماه مبارک رمضان حتی اگر برای فرار از روزه باشد هم حتی کراهت هم ندارد. اگر انتقاد از سفر خارجی و خرید جزئی خانواده یک مسئول ارشد نظام در جنگ اقتصادی و سال حمایت از تولید داخلی است؟ این انتقاد نسبتی با حجم عظیم جنگ تبلیغاتی علیه شخص قالیباف ندارد. اشتباه خانواده افراد، جایی که تحت حمایت و رانت پدر نیست را نباید پای پدر نوشت! مثلا در زمان جنگ همسر امام خمینی برای درمان به ایتالیا سفر می‌کنند، اگر آن زمان این تویت‌زن‌ها و عدالت‌خواه‌ها بودند احتمالا امام را هم از همه چیز ساقط می‌کردند. حواسمان به تسویه حساب‌های سیاسی باشد. 🔗 حمیدرضا باقری @HOWZAVIAN
. 🔸علت کاهش انگیزه‌های دینی ✍️ یکی از چیزهایی که موجب دوری برخی مردم از دین و دیانت شده است، به‌ویژه کسانی که تجربه آشنایی با دین و فضاهای دینی را نداشته‌اند این است که آن‌ها جهان دینی را باواسطه شناخته‌اند و ارتباط آن‌ها با دین به‌واسطه دیدن روحانیت و انسان‌های مذهبی بوده است... ✍️ متأسفم که باید بگویم حتی امر به معروف‌ها و نهی از منکرهای برخی مذهبی‌ها رویکردی ناآگاهانه و در تضاد با دین دارد، است این را بدانیم که... ✍️ علی کردانی 🔗متن کامل 👈 خبرگزاری رسمی حوزه @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ ‌ 💢اعتراف عجیب عالم معروف اهل سنت 📽 حتما تا انتها مشاهـــــــــــده کنید 💠 میگوید معنای مولا دوست نیست ما درست ترجمه نکردیم بلکه معنای آن آقا و سردار است، شیعیان میگویند مولا علی درست میگویند ما هم باید بگوییم مولا علی چون پیامبرمان ایشان را مولای ما قرار دادند و... 🎙 مولوی طارق جمیل از علمای برجسته اهل سنت پاکستان 🔗 ابوحیران درونی @HOWZAVIAN
چقدر این نام عمیق است: دعای زره بزرگ!؟ ✍️ قاسم یزدانی مقدم نمیدانم چقدر توجه داشته اید که یکی از مهم ترین اعمال جامعه ی ایمانی در مهم ترین شب زندگی شان، خواندن دعایی است به نام زره بزرگ یا همان جوشن کبیر! و می دانستید که خداوند متعال، این دعا را در یکی از جنگهای پیامبر و به عنوان جایگزینی برای سپر سنگینی که ایشان را می آزرد نازل کرده است؟ و آیا به این هم توجه داشته اید که عدد جنگهای پیامبرِ رحمت صلوات الله علیه را، در همان ده سال حکومتشان تا ۹۰ جنگ هم ذکر کرده اند؟ ( دانشنامه بزرگ اسلامی، واژه غزوه و سریه). این یعنی هر سال ۹ جنگ و هر یک ماه و نیم حداقل یک جنگ!!! و این یعنی یک زندگی فوق جهادی که حقیقتا از حد تصور ما خارج است. و مگر برای زدودن آتش‌های دائمی سرسپردگان ابلیس( زنده به گور کردن دختران، غارت کاروان ها، دعوت به ربوبیت بتهای سنگی، خرید و فروش زنان و...) راهی جز نبرد دائمی هم هست؟ البته این همان معنایی است که خداوند متعال در قرآن متذکر شده. اولین ویژگی نزدیک ترین افراد به پیامبر، آن تربیت یافتگان صالح و مقربان درگاه الهی، شدت، غلظت و دشمنی آشکار آنان با طواغیت و کفار و ظالمان علمی و عملی است(سوره فتح آیه ۲۹).اساسا زندگی مومنانه و همراهی با رسول یعنی یک نبرد دائمی با همه عوامل ایجاد نا امنی و ظلم در عالم. به همین دلیل است که نام مؤمن، قرین امان و امنیت داشتن جان و مال مردم است(علل الشرایع ج ۲ ص ۵۲۳). در این نبرد دائمی است که مؤمن نیاز به یک سلاح دائمی هم دارد و سلاحش دعاست(مکارم الأخلاق ج ۱ ص۲۶۸) و یکی از بهترین اسلحه مومنان، دعای زره بزرگ یا جوشن کبیر است. @HOWZAVIAN
. ⁉️ چرا طوفان توئیتری راه نمی‌اندازید؟! ✍️محمدجواد محمودی کسانی که بخاطر سفر خارجی خانواده یکی از مسئولین، طوفان توییتری راه انداختید و گفتید ما از رانت و تبعیض بیزاریم! خیلی خوب، ایرادی ندارد من هم با شما در اینکه اصل کار اشتباه بوده، هم نظر هستم. امّا بخاطر شهادت فرزند یکی از فرماندهان نظامی هم این چنین طوفان به راه انداختید یا عادت کرده‌اید به اسم مطالبه‌گری فقط نقاط سیاه را بزرگ‌نمایی کنید؟ اینجاست که فرق میان دلسوزی و مرض روشن می‌شود... پ.ن: شب گذشته بر اثر تیراندازی اشرار مسلح به خودروی ‌فرمانده تیپ سلمان فارسی، ستوان دوم محمود آبسالان، فرزند جانشین فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان به شهادت رسید. @HOWZAVIAN
و تحلیلی بر آن 📌آنارشیسم (Anarchism) محمد ملک‌زاده✍️ ریشه واژه آنارشیسم از یونان باستان و کلمه آنارشیا (anarkhia) به معنای «بدون حاکم» است و در اصطلاح، به عنوان جنبش‌ و نظریه‌ای سیاسی گفته می‌شود که عقیده دارد هر گونه دولت یا قدرت سازمان یافته در هر شکلی عامل فساد و ناپسند است؛ این نظریه تمرکز قدرت سیاسی را به ضرر انسانها می‌داند و لذا خواهان برافتادن هرگونه دولت و جایگزینی انجمن‌های آزاد و گروه‌های داوطلب به‌جای دولت و قدرت سیاسی است. گرچه ریشه‌ نظریات آنارشیستی را در اندیشه‌های یونان باستان مانند برخی از قرائت‌های رواقی‌گری نیز می‌توان یافت اما آنارشیسم به مفهوم امروزی در قرن نوزدهم فاصله‌ سال‌های ۱۸۴۰ تا ۱۸۷۰م توسط پرودون (poroudhon)، فیلسوف فرانسوی بوجود آمد و در کشورهای اسپانیا، ایتالیا، سوئیس، فرانسه، اتریش، هلند، و برخی کشورهای آمریکای لاتین رواج یافت. «پرودون» معتقد بود دولت و نهادهای حکومتی و قانون همگی فاسد و شیطانی هستند؛ بنابراین با انهدام مالکیت خصوصی و دولت، انسان‌ها از مصیبت‌ها و بدبختی‌های اجتماعی رها می‌شوند و به برابری دست می‌یابند. بدین ترتیب آنارشیست‌ها بر خلاف هواداران هگل که دولت را تا مرتبه الوهیت بالا می‌بردند و آزادی را تنها در اطاعت مطلق از قدرت دولت می‌دانستند، نسبت به نهاد دولت و قدرت دولتی بدبین بوده و آن را عامل تباهی زندگی انسان قلمداد می‌کرده‌اند. آنارشیست‌ها را از جهت عملکرد به دو دسته انقلابی و اصلاح طلب تقسیم می‌کنند: آنارشیست‌های انقلابی برای تحقق اهداف خود در براندازی حکومت، روش آشوب‌گری، ترور، اعتصاب همگانی و سرنگون کردن ناگهانی دستگاه دولت را پیشنهاد می‌کنند. این دسته در طول قرن نوزدهم بیشترین فعالیت‌ها به‌ویژه در ایتالیا و اسپانیا داشتند و بسیاری از سیاستمداران را برای تحقق اهداف خود به قتل رساندند؛ اما به دنبال افول آنارشیست‌های انقلابی در قرن بیستم، تفکر آنارشیسم اصلاح‌طلب جایگزین آن گردید که بیشتر در جنبش‌های مدافع صلح یا طرفداران حفظ محیط زیست به فعالیت خود ادامه دادند. گرچه برخی آنارشیست‌ها ادعا می‌کنند هرگز آشوب‌خواه یا هرج و مرج‌طلب نیستند یا خواستار از میان برداشتن نهاد حکومت به‌طور مطلق نبوده‌اند و تنها با حکومت مبتنی بر زور مخالفت ورزیده‌اند، اما مشترک‌ترین انتقاد، در میان تمام منتقدان آنارشیسم این است که این نظریه بی‌شک به هرج‌و‌مرج و بوجود آمدن جامعه‌ای بی‌سامان منجر خواهد شد. تحقق آنارشیسم یعنی همان چیزی که هابز از آن به نزاع همه علیه-همه نام می‌برد. @HOWZAVIAN
با سلام و قبولی طاعات و عبادات؛ همیاری مؤمنین برای ساخت نمازخانه و حسینیه‌ی سیدالشهداء علیه السلام در پردیسان(محله محروم زیتون۲) شماره کارت بانک مهر ایران 6063731028068287 علی اسفندیار مدیر گروه جهادی شهید مظفری نیا پاسخگویی به نیکوکاران: 09191525413 لینک مستقیم کانال محله سیدالشهداء https://eitaa.com/joinchat/529268750C179f03f887
🔶 عهدهایی برای فضای مجازی در شب قدر(تبلور سواد رسانه ای در دعا) 🙏 در شب قدر عهد می بندم فضای مجازی را همچون فضای حقیقی بدانم و از هر آنچه در دنیای واقعی پرهیز دارم در فضای مجازی هم پرهیز کنم 🙏 در شب قدر عهد می بندم اخلاق حسنه را در گفت و گوها را رعایت کنم 🙏 در شب قدر عهد می بندم صداقت را در کلام و پیامم از جنس متن و تصویر و فیلم مراعات نمایم 🙏 در شب قدر عهد می بندم نسبت به آنچه در فضای مجازی منتشر میکنم مسئولیت اخلاقی داشته باشم 🙏 عهد می بندم در شب قدر حریم ها را حفظ کنم و حرمت ها را نگه دارم و حیا و عفت کلامی را رعایت کنم 🙏 در این شب عزیز عهد می بندم از ترویج شایعه و ارسال پیامی که به محتوای آن یقین ندارم خودداری کنم 🙏 با خدای خود عهد می بندم نسبت به عمر و زمانی که در فضای مجازی صرف می کنم متعهدانه رفتار کنم و از زوال زندگی ام در این فضا جلوگیری کنم 🙏 خدایا به حرمت شب قدر، زیست مجازی مرا چنان کن که تو خشنود باشی از این بنده ات ✍ ابراهیم شریفی 🔰با ما همراه باشید ... •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈ 🌎کانال رسانه شریف 🔻 🆔 @resanesharif
«بسم‌الله» 🙏🏻 اعمال مشترکه شب‌های قدر! 🌹در این لحظات عزیز، که به پایان لیالی شریف قدر نزدیک می‌شویم، همدیگر را از دعای خیر محروم نکنیم... ⚠️چه بسا قَدْر بعدی، دیگر قادر نباشیم، پس فرصت را قَدْر بدانیم... @negashteh | نگاشته
📣 سکوت یا اشاعه حرف غیر مطمئن ✍️محمدرضا میرزائی اصفهانی ◼️فضای مجازی زمینه ای را فراهم کرده تا اخبار و اطلاعات و مطالب گوناگون را بدون دقت و با سرعت برای دیگران ارسال کنیم. لابلای این مطالب سرعت گردش اخبار دروغ، تهمت و توهین بسیار بیشتر است، چون همه می خواهند جزو اولین نفراتی باشند که این اطلاعات را مخابره می کنند. به جای فاستبقوا الخیرات به فاستبقوا الشرّات رسیده ایم و نسبت به عواقب دنیوی و اخروی آن بی توجهیم. 💠گاهی انتشار این اخبار، موجب تشویش اذهان عمومی می شود، گاهی آبروی خانواده یا صنفی را می برد، گاهی ممکن است کانون خانواده ای را متلاشی کند. به نظر می رسد، در برابر چنین اخبار و اطلاعاتی باید صبوری کرد و از اصل و منبع آن مطلع شد، حتی گاهی پس از بررسی صحت آن نیز لزومی نداره آن را بازنشر کنیم. اول بودن در همه جا الزاما به معنای زرنگ بودن یا خوب بودن نیست. آنچه انسان را به سر منزل مقصود می رساند و با خدا پیوند می دهد، در بسیاری از مواقع سکوت است، نه سخن. ◽️آیت الله بهاء الدینی می فرمودند: من سیزده ساله بودم، سیدی در کوه خضر می نشست که به او می گفتند:سید سکوت! ◽️بیست سال بود که حرف نمی زد. من با بعضی بچه ها رفته بودیم کوه خضر و او را دیدیم. شخصی از روستائی آمد گفت: مریض داریم او را دعا کنید! ◽️سید با حرکاتِ دست و اشاره به او تفهیم کرد که مریض خوب شد، بعد معلوم شد که مریض خوب شده است! ◽️استاد فاطمی نیا می فرمودند: خدمت آیت الله بهاءالدینی رسیدم گفتم: آقا!راز و رمزِ رتبه، و مقامِ سیدِ سکوت چه بود؟ ◽️آقا دست شان را بردند به طرف لب شان و فرمودند: درب آتش را بسته بود! @HOWZAVIAN
🔷 کتاب «ارزیابی انتقادی مبانی سبک زندگی زن مدرن از منظر اسلام» منتشر شد 🔹 کتاب «ارزیابی انتقادی مبانی سبک زندگی زن مدرن از منظر اسلام» اثر فاطمه معصومی به همت نشر دانشگاه باقرالعلوم(ع) از چاپ خارج شد. 🔹 متن کامل خبر: yun.ir/63ima8 @HOWZAVIAN
⁉️ سکوت یا سخن؟ ✍️ سیدجعفر حسینی خداوند نعمت‌های بی شماری به انسان داده است. قدرت سکوت یا سخن گفتن نیز از نعمت‌های ارزشمند الهی است که از هر کدام باید در جای مناسب بهره گرفت. نه سخن گفتن و نه سکوت، هیچ کدام حُسن ذاتی ندارد. حسن و قبح این دو تابع اغراض آن است . گاهی سخن بر سکوت ترجیح دارد و گاهی سکوت بر سخن. همان طور که نباید جانب سخن را همیشه ترجیح داد جانب سکوت هم همیشه ترجیح ندارد. بزرگی بزرگان مانع اشتباه‌شان نمی شود. گاهی داستان‌هایی از بزرگان نقل می‌شود که مثلا در مواجهه با فلان شخصی که از راه دور و از روستا آمده بود، اصلا سخن نگفت و با دست اشاراتی کرد و تمام. آیا در نظام تعاملات اسلامی ما توصیه به چنین رفتاری شده‌ایم؟ آیا افراد هنگام مواجهه با چنین رفتاری حُسنِ برخورد اسلامی را بیشتر احساس می‌کنند یا کم‌توجهی و بی اعتنایی را‌؟ غرضم این است گاهی بزرگی بزرگان مانع از دیدن یک اشتباه‌شان می‌شود و بعد قرار است آن اشتباه به عنوان یک مدل رفتاری ترویج هم بشود‌. حرف آخر: خوبی و زشتی سخن یا سکوت در گرو غرض‌ها است و هیچ کدام حسن و قبح ذاتی ندارد. @HOWZAVIAN
📷✅دومین دوره مسابقه عکس همه جا در دسترس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور بازنمایی توسعه سریع ارتباطات درکشور و دستاوردهای آن دومین دوره مسابقه عکس «همه جا دردسترس» را برگزار می‌کند. از تمامی هنرمندان حرفه‌ای و آماتور عکاس برای شرکت در این رویداد ملی دعوت می‌شود تا آثار خود را منطبق با شرایط ذیل به دبیرخانه مسابقه ارسال نمایند. 🔵 عکس‌های گرفته شده با تلفن همراه (موبایل) در صورت دارا بودن شرایط فنی مناسب پذیرفته می‌شود. ⬇️ https://www.ict.gov.ir/fa/photo @HOWZAVIAN
. 📸چرا عکس و عکاسی با نویسندگی رسانه‌ای ارتباط دارد؟ 🔦 شاید بگویید بعضی از پیام های صفحه نویسندگان حوزوی چندان با فضای نوشتن مرتبط نیست، دغدغه کاملا بجایی دارید؛ اما بدانیم که ارزش و ویژگی ساحت نویسندگی، جامع الاطراف بودنش است. ⏳حالا عکاسی چه ارتباطی با نویسندگی دارد؛ طبیعی است که مدیریت نویسندگان حوزوی، با عکاسان حرفه‌ای رفاقت دیرینه دارد، چه بسا دست به دوربین هم شده است، و چه بسا در جاهایی هم رتبه عکاسی هم به دست آورده است؛ چون می داند عکس بخش مهمی از روزنامه نگاری است، بسیاری از مواقع، «عکس» بن مایه تصویرسازی‌ها در یادداشت‌هاست و شما را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند. ⌛️علاقه ندارم مزاحم وقت شریف‌تان شوم، فقط بدان رفیق! بی‌عکس نتوان در بحر واژه‌ها شنا کرد😊(این هم مینیمال امشب من برای شما) حالا کمی جدی‌تر شوم: 🔑خوب است درباره‌ی رابطه عکس و نویسندگی بخوانیم و بدانیم، به نظرم خواندن 👈«جستاری در رابطۀ عکاسی و نویسندگی» برای همه بد نیست. ✍️ علی اسفندیار @HOWZAVIAN
202030_1397349291.docx
15.9K
. 💎 تأملی درباره «زندگی پس از زندگی» ✍️ بابک شکورزاده، پژوهشگر و نویسنده حوزه یکی از اهداف مهم زندگی پس از زندگی این است که به صورت تجربی اثبات کند که عالم غیبی وجود دارد و مشاهدات این افراد نتیجه عملکرد مغز نیست. این نکته، کلیدی ترین هدف برنامه زندگی پس از زندگی است. از طرفی درصدد تقدس سازی افراد هم نیست؛ مویدش هم بیانات آیت الله تحریری، یکی از کارشناسان این برنامه هست که در خلال یکی از قسمت‌های برنامه بیان شد و پخش این بیانات از ایشان در این برنامه گویای این است که موضع سازندگان آن نیز همین است. ✍️ متن کامل را می توانید در فایل بالا 👆بخوانید. @HOWZAVIAN
. ✍️ محمدرضا میرزایی اصفهانی ❇️"عزیزی نوشته بودند نه سخن گفتن و نه سکوت، هیچ کدام حُسن ذاتی ندارد. حسن و قبح این دو تابع اغراض آن است." ❓ایشان سراغ دارد، گوینده سخنی را که سخنش منجر به قتل، بی آبرویی، فتنه و... شده باشد و بگوید قصدم فتنه بوده؟ تقریبا همه می گویند: قصدم خیر بوده، اما چون تشخیص خیر و شر به دلیل عدم آگاهی همه جانبه از مسایل برایش وجود نداشته، نیت خیرش آتشی ساخته و عده ای را در آن سوزانده. 🔵در داستان حضرت موسی و حضرت خضر در قرآن کریم دقت کنید، آنچه باعث جدایی موسی از خضر شد، فقط سخن گفتن بود و اگر سکوت می کرد، حکمتهای بیشتری نصیبش می شد.(دستور به سکوت حضرت زکریا و حضرت مریم هم هست) ⏺در روایات، باب "صمت" داریم و از صمت تعابیری اینگونه شده است:الصمت حكم، والسكوت سلامة؛ إن كان في الكلام البلاغة، ففي الصمت السلامة من العثار؛لا حافظ أحفظ من الصمت و....(میزان الحکمه/ج2/ص1667و...) 💠بله گاهی هم باید سخن گفت و نگفتنش گناه است، مثل شهادت دادن برای احقاق حق مظلوم. اما مواردی که باید سخن گفت بسیار کمتر از مواردی است که باید سکوت کرد، چون نوع انسانها فاقد درک و بینش کافی برای بیان جایگاه سخنی که می گویند، هستند و بسیاری از عوام بدون تفکر و اندیشه سخن می گویند. وگرنه هیچ کس به واعظی که قصد موعظه مردم را دارد، نمی گوید "سکوت کن" در پایان ذکر این نکته هم ضروری است: نه در هر سخن بحث کردن رواست خطا بر بزرگان گرفتن خطاست @HOWZAVIAN ✉️پ.ن: شما هم با ارائه نقد و نظر(در قالب یادداشت یا یادداشتک) در ترویج گفت‌و‌گوی مکتوب این کانال می توانید مشارکت کنید.
فراخوان نهمین جشنواره استانی علامه حلی حوزه علمیه قم 🔹آثار ثبت‌نام شده توسط طلاب خواهر و برادر هر استان، ابتدا در دبیرخانه‌های مدرسه‌ای جشنواره در هر دو مرکز بررسی شده و سپس، آثار برتر هر مدرسه ضمن تجلیل در همان مدرسه، جهت رقابت استانی به دبیرخانه‌های جشنواره در مراکز استان‌ها ارسال می‌شود. 🔹آثار برگزیده مرحله استانی نیز ضمن تجلیل در مراسم اختتامیه جشنواره در همان استان، جهت رقابت کشوری به دبیرخانه مرکزی جشنواره در قم ارسال می‌شوند. 🔹همچنین آثار علمی باید با محتوای پژوهش، تألیف، تصحیح و ترجمه و در قالب مقاله، کتاب، تحقیق پایانی و پایان‌نامه باشد و حداکثر سن عمومی شرکت‌کنندگان در سیزدهمین جشنواره علامه حلی (ره)، ۳۵ سال (متولدین اول فروردین ۱۳۶۵ و بعد از آن) است. 🔹گروه‌های علمی پژوهش، در این دوره از جشنواره عبارتند از: تفسیر و علوم قرآنی، علوم حدیث و درایه، کلام، اخلاق و تربیت، فقه و حقوق اسلامی، فلسفه و منطق، اصول فقه، تاریخ اسلام و تشیع، ادبیات، علوم انسانی (مرتبط با حوزه دین). @riismc I معاونت پژوهش @HOWZAVIAN
✔️ بصیرت تداومی است نه تقاطعی! 📌 هر روز میگذرد و انتظار می رود به مانند روزهای جنگ تحمیلی باز هم در هجمه به نقش مدافع را ایفا کند. 🔗 یادداشت امیر احتشام را اینجا بخوانید. @HOWZAVIAN