eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
443 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
«بسم‌الله» 🙏🏻 اعمال مشترکه شب‌های قدر! 🌹در این لحظات عزیز، که به پایان لیالی شریف قدر نزدیک می‌شویم، همدیگر را از دعای خیر محروم نکنیم... ⚠️چه بسا قَدْر بعدی، دیگر قادر نباشیم، پس فرصت را قَدْر بدانیم... @negashteh | نگاشته
📣 سکوت یا اشاعه حرف غیر مطمئن ✍️محمدرضا میرزائی اصفهانی ◼️فضای مجازی زمینه ای را فراهم کرده تا اخبار و اطلاعات و مطالب گوناگون را بدون دقت و با سرعت برای دیگران ارسال کنیم. لابلای این مطالب سرعت گردش اخبار دروغ، تهمت و توهین بسیار بیشتر است، چون همه می خواهند جزو اولین نفراتی باشند که این اطلاعات را مخابره می کنند. به جای فاستبقوا الخیرات به فاستبقوا الشرّات رسیده ایم و نسبت به عواقب دنیوی و اخروی آن بی توجهیم. 💠گاهی انتشار این اخبار، موجب تشویش اذهان عمومی می شود، گاهی آبروی خانواده یا صنفی را می برد، گاهی ممکن است کانون خانواده ای را متلاشی کند. به نظر می رسد، در برابر چنین اخبار و اطلاعاتی باید صبوری کرد و از اصل و منبع آن مطلع شد، حتی گاهی پس از بررسی صحت آن نیز لزومی نداره آن را بازنشر کنیم. اول بودن در همه جا الزاما به معنای زرنگ بودن یا خوب بودن نیست. آنچه انسان را به سر منزل مقصود می رساند و با خدا پیوند می دهد، در بسیاری از مواقع سکوت است، نه سخن. ◽️آیت الله بهاء الدینی می فرمودند: من سیزده ساله بودم، سیدی در کوه خضر می نشست که به او می گفتند:سید سکوت! ◽️بیست سال بود که حرف نمی زد. من با بعضی بچه ها رفته بودیم کوه خضر و او را دیدیم. شخصی از روستائی آمد گفت: مریض داریم او را دعا کنید! ◽️سید با حرکاتِ دست و اشاره به او تفهیم کرد که مریض خوب شد، بعد معلوم شد که مریض خوب شده است! ◽️استاد فاطمی نیا می فرمودند: خدمت آیت الله بهاءالدینی رسیدم گفتم: آقا!راز و رمزِ رتبه، و مقامِ سیدِ سکوت چه بود؟ ◽️آقا دست شان را بردند به طرف لب شان و فرمودند: درب آتش را بسته بود! @HOWZAVIAN
🔷 کتاب «ارزیابی انتقادی مبانی سبک زندگی زن مدرن از منظر اسلام» منتشر شد 🔹 کتاب «ارزیابی انتقادی مبانی سبک زندگی زن مدرن از منظر اسلام» اثر فاطمه معصومی به همت نشر دانشگاه باقرالعلوم(ع) از چاپ خارج شد. 🔹 متن کامل خبر: yun.ir/63ima8 @HOWZAVIAN
⁉️ سکوت یا سخن؟ ✍️ سیدجعفر حسینی خداوند نعمت‌های بی شماری به انسان داده است. قدرت سکوت یا سخن گفتن نیز از نعمت‌های ارزشمند الهی است که از هر کدام باید در جای مناسب بهره گرفت. نه سخن گفتن و نه سکوت، هیچ کدام حُسن ذاتی ندارد. حسن و قبح این دو تابع اغراض آن است . گاهی سخن بر سکوت ترجیح دارد و گاهی سکوت بر سخن. همان طور که نباید جانب سخن را همیشه ترجیح داد جانب سکوت هم همیشه ترجیح ندارد. بزرگی بزرگان مانع اشتباه‌شان نمی شود. گاهی داستان‌هایی از بزرگان نقل می‌شود که مثلا در مواجهه با فلان شخصی که از راه دور و از روستا آمده بود، اصلا سخن نگفت و با دست اشاراتی کرد و تمام. آیا در نظام تعاملات اسلامی ما توصیه به چنین رفتاری شده‌ایم؟ آیا افراد هنگام مواجهه با چنین رفتاری حُسنِ برخورد اسلامی را بیشتر احساس می‌کنند یا کم‌توجهی و بی اعتنایی را‌؟ غرضم این است گاهی بزرگی بزرگان مانع از دیدن یک اشتباه‌شان می‌شود و بعد قرار است آن اشتباه به عنوان یک مدل رفتاری ترویج هم بشود‌. حرف آخر: خوبی و زشتی سخن یا سکوت در گرو غرض‌ها است و هیچ کدام حسن و قبح ذاتی ندارد. @HOWZAVIAN
📷✅دومین دوره مسابقه عکس همه جا در دسترس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور بازنمایی توسعه سریع ارتباطات درکشور و دستاوردهای آن دومین دوره مسابقه عکس «همه جا دردسترس» را برگزار می‌کند. از تمامی هنرمندان حرفه‌ای و آماتور عکاس برای شرکت در این رویداد ملی دعوت می‌شود تا آثار خود را منطبق با شرایط ذیل به دبیرخانه مسابقه ارسال نمایند. 🔵 عکس‌های گرفته شده با تلفن همراه (موبایل) در صورت دارا بودن شرایط فنی مناسب پذیرفته می‌شود. ⬇️ https://www.ict.gov.ir/fa/photo @HOWZAVIAN
. 📸چرا عکس و عکاسی با نویسندگی رسانه‌ای ارتباط دارد؟ 🔦 شاید بگویید بعضی از پیام های صفحه نویسندگان حوزوی چندان با فضای نوشتن مرتبط نیست، دغدغه کاملا بجایی دارید؛ اما بدانیم که ارزش و ویژگی ساحت نویسندگی، جامع الاطراف بودنش است. ⏳حالا عکاسی چه ارتباطی با نویسندگی دارد؛ طبیعی است که مدیریت نویسندگان حوزوی، با عکاسان حرفه‌ای رفاقت دیرینه دارد، چه بسا دست به دوربین هم شده است، و چه بسا در جاهایی هم رتبه عکاسی هم به دست آورده است؛ چون می داند عکس بخش مهمی از روزنامه نگاری است، بسیاری از مواقع، «عکس» بن مایه تصویرسازی‌ها در یادداشت‌هاست و شما را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند. ⌛️علاقه ندارم مزاحم وقت شریف‌تان شوم، فقط بدان رفیق! بی‌عکس نتوان در بحر واژه‌ها شنا کرد😊(این هم مینیمال امشب من برای شما) حالا کمی جدی‌تر شوم: 🔑خوب است درباره‌ی رابطه عکس و نویسندگی بخوانیم و بدانیم، به نظرم خواندن 👈«جستاری در رابطۀ عکاسی و نویسندگی» برای همه بد نیست. ✍️ علی اسفندیار @HOWZAVIAN
202030_1397349291.docx
15.9K
. 💎 تأملی درباره «زندگی پس از زندگی» ✍️ بابک شکورزاده، پژوهشگر و نویسنده حوزه یکی از اهداف مهم زندگی پس از زندگی این است که به صورت تجربی اثبات کند که عالم غیبی وجود دارد و مشاهدات این افراد نتیجه عملکرد مغز نیست. این نکته، کلیدی ترین هدف برنامه زندگی پس از زندگی است. از طرفی درصدد تقدس سازی افراد هم نیست؛ مویدش هم بیانات آیت الله تحریری، یکی از کارشناسان این برنامه هست که در خلال یکی از قسمت‌های برنامه بیان شد و پخش این بیانات از ایشان در این برنامه گویای این است که موضع سازندگان آن نیز همین است. ✍️ متن کامل را می توانید در فایل بالا 👆بخوانید. @HOWZAVIAN
. ✍️ محمدرضا میرزایی اصفهانی ❇️"عزیزی نوشته بودند نه سخن گفتن و نه سکوت، هیچ کدام حُسن ذاتی ندارد. حسن و قبح این دو تابع اغراض آن است." ❓ایشان سراغ دارد، گوینده سخنی را که سخنش منجر به قتل، بی آبرویی، فتنه و... شده باشد و بگوید قصدم فتنه بوده؟ تقریبا همه می گویند: قصدم خیر بوده، اما چون تشخیص خیر و شر به دلیل عدم آگاهی همه جانبه از مسایل برایش وجود نداشته، نیت خیرش آتشی ساخته و عده ای را در آن سوزانده. 🔵در داستان حضرت موسی و حضرت خضر در قرآن کریم دقت کنید، آنچه باعث جدایی موسی از خضر شد، فقط سخن گفتن بود و اگر سکوت می کرد، حکمتهای بیشتری نصیبش می شد.(دستور به سکوت حضرت زکریا و حضرت مریم هم هست) ⏺در روایات، باب "صمت" داریم و از صمت تعابیری اینگونه شده است:الصمت حكم، والسكوت سلامة؛ إن كان في الكلام البلاغة، ففي الصمت السلامة من العثار؛لا حافظ أحفظ من الصمت و....(میزان الحکمه/ج2/ص1667و...) 💠بله گاهی هم باید سخن گفت و نگفتنش گناه است، مثل شهادت دادن برای احقاق حق مظلوم. اما مواردی که باید سخن گفت بسیار کمتر از مواردی است که باید سکوت کرد، چون نوع انسانها فاقد درک و بینش کافی برای بیان جایگاه سخنی که می گویند، هستند و بسیاری از عوام بدون تفکر و اندیشه سخن می گویند. وگرنه هیچ کس به واعظی که قصد موعظه مردم را دارد، نمی گوید "سکوت کن" در پایان ذکر این نکته هم ضروری است: نه در هر سخن بحث کردن رواست خطا بر بزرگان گرفتن خطاست @HOWZAVIAN ✉️پ.ن: شما هم با ارائه نقد و نظر(در قالب یادداشت یا یادداشتک) در ترویج گفت‌و‌گوی مکتوب این کانال می توانید مشارکت کنید.
فراخوان نهمین جشنواره استانی علامه حلی حوزه علمیه قم 🔹آثار ثبت‌نام شده توسط طلاب خواهر و برادر هر استان، ابتدا در دبیرخانه‌های مدرسه‌ای جشنواره در هر دو مرکز بررسی شده و سپس، آثار برتر هر مدرسه ضمن تجلیل در همان مدرسه، جهت رقابت استانی به دبیرخانه‌های جشنواره در مراکز استان‌ها ارسال می‌شود. 🔹آثار برگزیده مرحله استانی نیز ضمن تجلیل در مراسم اختتامیه جشنواره در همان استان، جهت رقابت کشوری به دبیرخانه مرکزی جشنواره در قم ارسال می‌شوند. 🔹همچنین آثار علمی باید با محتوای پژوهش، تألیف، تصحیح و ترجمه و در قالب مقاله، کتاب، تحقیق پایانی و پایان‌نامه باشد و حداکثر سن عمومی شرکت‌کنندگان در سیزدهمین جشنواره علامه حلی (ره)، ۳۵ سال (متولدین اول فروردین ۱۳۶۵ و بعد از آن) است. 🔹گروه‌های علمی پژوهش، در این دوره از جشنواره عبارتند از: تفسیر و علوم قرآنی، علوم حدیث و درایه، کلام، اخلاق و تربیت، فقه و حقوق اسلامی، فلسفه و منطق، اصول فقه، تاریخ اسلام و تشیع، ادبیات، علوم انسانی (مرتبط با حوزه دین). @riismc I معاونت پژوهش @HOWZAVIAN
✔️ بصیرت تداومی است نه تقاطعی! 📌 هر روز میگذرد و انتظار می رود به مانند روزهای جنگ تحمیلی باز هم در هجمه به نقش مدافع را ایفا کند. 🔗 یادداشت امیر احتشام را اینجا بخوانید. @HOWZAVIAN
♦️راهپیمایی روز قدس؛ سیاسی یا تربیتی؟!! ✍️ امیر احتشام 🔻 در اندیشه نورانی حضرت امام(ره) بالاترین هدف در نظام آفرینش، است و تمام ارسال رُسل و انزال کُتب به همین منظور صورت گرفته است. هدایت انسان زمانی محقق می شود که انسان شود. 🔻 در مسیر انسان به سمت الله موانعی وجود دارد که برخی درون انسان و برخی بیرون از انسان هستند. حضرت امام در مورد این موانع، تعبیرِ طاغوت درون و طاغوت بیرون را به کار می برند. و البته کار هر دو یکی است؛ جلوگیری از توحیدی شدن انسان. 🔴 انسان اگر بخواهد بمانند روز نخست در برابر سؤالِ "الستُ بربکم" بی درنگ شهود کند و "بلیٰ" بگوید، باید بر ضد موانع کرده و این حجاب های مانعِ شهود را یکی پس از دیگری به خاک ذلت بکشاند. لذا یکی از آیه های پر تکرار در کلمات ایشان آیه ی شریفه" قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ" می باشد. قیام جمعی و فردی است که باعث غلبه بر جنود جهلِ درون و شکست طواغیت اجتماعی می شود و تازه اینجاست که ظرف وجود فرد و اجتماع آماده ی شهود توحید می شود. پس واضح است که در اندیشه تربیتی حضرت امام، هر حرکت انسان باید در راستای و رفع حجب فردی و اجتماعی باشد. 🔷 حال با این نگاه روز قدس را تحلیل کنیم؛ حضرت امام، جمعه پایانی "شهرالله" یعنی ماهی که اساسا قرار است در آن انسان تمام تلاشش را در جهت رفع حجاب های ظلمانی برای شهودِ نورانیت الله به کار گیرد را روز اعلام کرده و برای آن یک منسک خاص تعریف میکنند یعنی حضور در . 🔹 راهپیمایی به چه معناست؟ راهپیمایی یعنی قیام جمعی بر ضد مرکزیت جبهه اجتماعیِ طاغوت یعنی صهیونیزم جهانی. سخن در این زمینه فراوان است ولی خلاصه آن که اگر پذیرفتیم هدف تربیت انسان و مقصد الله است، مسیر پر است از موانع فردی و جمعی و چاره ای نیست جز زدودن هر دوی آن ها و الا زمینگیر خواهیم شد. ⚠️ پی نوشت: اگر نگاهمان با نگاه حضرت و حضرت هماهنگ شود یقینا شبکه مسائل، راهکارها، اولویت ها و قالب های تربیتی ما هم تغییر خواهد کرد. @HOWZAVIAN
با توجه به شبهاتی که امسال درباره روز قدس مطرح شده بود و هنوز در حال انتشار است خواندن این نکته👆 خالی از فایده نیست👆
🔄 تناسب معکوس ✍️محمدجوادمحمودی ♾عدد ویژگی‌های عجیبی دارد! مثلا هر عددی به او اضافه یا کم شود، حاصل، همان بی‌نهایت است... بی‌نهایت به اضافه یک؛ به اضافه ده؛ به اضافه یک میلیون؛ به اضافه یک میلیارد و هر عدد دیگری؛ نتیجه‌اش یکسان خواهد بود. ⚠️به عبارت دیگر، اثر یک با یک میلیارد در پیشگاه بی‌نهایت برابر است! 🌱رفیق! عبادت‌های من و تو هم در برابر ، مثل این اعداد در مقابل بی‌نهایت هست!!! 👈🏻فکر نکنیم اگر کار خوبی انجام می‌دهیم؛ چیزی به خدا اضافه کردیم؛ ⛔️یا اگر عبادتش رو نکنیم، چیزی از اون کم میشه! نکته مهم‌ اینکه هر چه قدر بیشتر عبادت کنی، باید خودت رو کوچک‌تر ببینی. چون عدد یک وقتی به بی‌نهایت اضافه می‌شود و می‌بیند اتفاقی نیفتاد، گمان می‌برد که اگر دو بشود، شاید تاثیری بگذارد، و این خیال ادامه دارد تا اعداد بزرگتر... 🛎وقتی به یک میلیارد رسید؛ می‌فهمد که واقعا است!!! 💢هر چه بزرگ‌تر می‌شود و می‌بیند اثری در بی‌نهایت رخ نمی‌دهد، به کوچکی خود و بزرگی او بیشتر پی می‌برد! ✅در نتیجه اگر عبادت‌مون درست باشه؛ هر چه که بیشتر باشد؛ باید وجودی بیشتری در ما ایجاد کند... 💠، یک تناسب معکوس است! «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا» «كسي كه عمل صالحي بجا آورد نفعش برای خود او است و هر كس ‍بدی كند به خویشتن بدی كرده.» سوره مبارکه ، آیه46 @HOWZAVIAN
🌹طالب‌زاده یک عمّار بود وفات نادر طالب زاده یک خسران بزرگ برای جریان اصیل انقلاب است. نگاه عمیق او به حقیقت پوشالی آمریکا و صهیونیسم، و ارائه تصویری روشن از پشت صحنه واقعی دشمنان انقلاب اسلامی و ایجاد یک جبهه هوشمند در مقابل جریان فریبکار و غرب پرست داخلی، اوج هنروری این مرد عمّارمشرب بوده است. اندیشه توحید ناب، سلوک انقلابی و باورمندی به حاکمیت سیاسی اسلام و ولایت فقیه، و بهره گیری از زبان هنر در انعکاس ارزش های دینی و انقلابی، طالب زاده را به عمّاری تیزبین و جسور در میدان عظیم جنگ رسانه ای تبدیل ساخت و عیاری برای تشخیص انقلابی واقعی از انقلابی نماها و جریان استحاله شده داخلی قرار داده است. فراخنای وجود و ژرفای اندیشه او در فروپاشی تمدّن فرعون مأبانه غرب و احیای تمدن اسلامی وعده داده شده از سوی مولا و مقتدایش امام خامنه ای بوده است. بارالها، حشر او را با خمینی کبیر و یاران شهیدش قرار ده... حوزه علمیه قم، شکریان آملی @HOWZAVIAN
. ◼️گرامیداشت هنرمند انقلابی 💠مرحوم استاد نادر طالب‌زاده در قم @HOWZAVIAN
✔️آقا نادر، طالب بود ✍️محمدجواد محمودی ✅آقا نادر؛ طالب بود. طالب حقیقت، او نشان داد برای یافتن حقیقت، هیچ مانعی وجود ندارد حتی زندگی در آمریکا! ✅آقای طالب‌زاده؛ نادر بود. نادر در شناخت تهاجم فرهنگی، نادر در عرصه جنگ نرم، او از نوادر عرصه شناخت تفکر ایدئولوژیک بود! 💐 هم اسمش با مسمّی بود؛ هم رسمش... ▪️خداحافظ رفیق آقا مرتضی▪️ @HOWZAVIAN
📌آیا پاسخ‌های آیت الله اعرافی در نشست خبری، اصحاب رسانه و مطبوعات را قانع کرده است‌؟ ✍️ سیدمحمدحسین دریاباری روزیکشنبه پنجم اردیبهشت آیت الله اعرافی نشستی با اصحاب رسانه استان قم برگزار کرد. در این نشست که شماری از همکاران وی درعرصه‌های خبر و فرهنگی حضور داشتند اصحاب رسانه ابتدا پرسش‌ها و دیدگاه‌های خود را با ایشان در میان گذاشتند. اگرچه دقیقا روشن نبود که این نشست برای چه موضوعی است ولی این نشست نشست صمیمی اصحاب رسانه با مدیر حوزه علمیه قم نامیده شد وبرخی آن رانشست خبری عنوان کردند. در این نشست اصحاب رسانه با علم به این که این نشست نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه بود مطالبشان را با وی در میان گذاشتند. مهم‌ترین موضوعاتی که همکاران مطبوعاتی ورسانه ای فهرست کردند به قرارزیر است : نارسایی هایی که حوزه علمیه در عرصه اطلاع رسانی دارد، زیرا حوزه هم رسانه مکتوب در اختیار دارد وهم رسانه در فضای مجازی که مهمترین آن خبرگزاری حوزه می‌باشد که با وجود چنین امکاناتی در تولید محتوا ضعیف اند حداقل انتظار آن است که حوزه علمیه باید رسانه های قم را به لحاظ مفاهیم دینی و اندیشه‌ای تغذیه کند، نه رسانه های قم بلکه رسالت جهانی دارد. در حالی که خبرگزاری وسایررسانه های این نهاد عظیم علمی و فرهنگی و دینی در ابعاد مختلف نارسایی‌های فراوانی دارند و در عرصه خبر نیز با مشکلاتی مواجه است. شماری از دوستان موضوع حوزه انقلابی و انتظارات ازآن را مطرح کرده‌اند. حوزه انقلابی چه شاخص هایی باید داشته باشد ؟ یکی از موضوعاتی که مطرح گردید این بود که حوزه علمیه باید مطالب کارشناسی و کاربردی برای جامعه ارائه دهد. مباحث نظری شاید نتواند مشکلاتی از جامعه را حل کند. عده‌ای دیگر به مباحث هویت معنوی حوزه علمیه پرداختند و آن را در راس امور دانستند که حوزه علمیه هویت معنوی آن باید حفظ شود. جمعی از اصحاب رسانه موضوع آفت‌ها را مطرح کردند که حوزه باید از آفت ها وآسیب ها مصون بماند و یکی از مهمترین آفت های احتمالی ورود و حضور حوزه علمیه در جناح بندی های سیاسی عنوان شده است که با آرمان های حوزه همخوانی ندارد. زیراحوزه باید رسالت خویش که تقویت بنیه دینی مردم است انجام دهد و پشتیبانی از جناح خاص با آرمان و نگاه کلی همخوانی ندارد. در نتیجه حوزه باید از گروه گرایی و جناح بندی های سیاسی فاصله یابد. شمار دیگری از دوستان موضوع فعالیت های فوق‌العاده روحانیت در مقاطع حساس جامعه را مورد ارزیابی قرار داده و بر این باورند که طلاب حوزه‌های علمیه کارهای جهادی و دشواری انجام می دهد نباید گذاشت بعضی از موضع گیری های نامناسب وجهه حوزه علمیه را مخدوش کند آیت الله اعرافی مجموعه مطالب مطرح شده را گوش داده و حتی انتقاداتی که به شخص ایشان شده بود به برخی از آن ها پاسخ داد و ابراز امیدواری کرد که در جلسات بعدی بتواند به بخش دیگری از پرسش ها پاسخ دهد. به نظر نمی رسد پاسخ های آیت الله اعرافی اصحاب رسانه و مطبوعات را قانع کرده باشد. اوبه تاریخچه کارهایی پرداخت که شاید دریک یا دو دهه ی بعد تاثیر گذار باشد. بعید است صحبت ها و مطالب بیان شده ایت الله اعرافی بتواند آثار چندانی در زمان کوتاه داشته باشد در حالی که مشکلات جامعه الان به طور محسوس و ملموس دیده می شود. چاپ شده درروزنامه گویه شماره 1929مورخ 6/2/1401 @HOWZAVIAN
😔 ماهی که می رود.. ✍️ آمنه شهبازی روزها در پی هم می‌آیند و می‌روند و تو به قراری می‌اندیشی که در نهان‌خانه دلت رسوخ کرده است. بالاخره در نفس‌های آخر شعبان، نَفَست به شماره می‌افتد. چشم به آسمان می‌دوزی. محبوب من! آیا چون منی را هم در مهمانیِ چون تویی بار هست؟ آه از این کوتهی اندیشه! لیس کمثله شیء. اذن دخولی می‌دهند و تو ناباورانه بر بساط کریمانه‌اش قدم می‌نهی. اما هنوز قرار نیافته‌ای! هنوز محصور عالم ماده‌ای و در تسخیر زمان. به دلت وعده می‌دهی قرارمان شب قدر. ولی هر چه به قدر بیشتر نزدیک می‌شوی بی قرارتر.. ..قدر می‌رسد اما تو همچون زائری که پس از سالها عشق و گداز و آرزو به پای ضریحی رسیده است تا از او بخواهد آنچه را می‌خواهد، مبهوت، فقط به نگاه ایستاده است و خواسته‌ای درخواست نمی‌کند.. قدر آمد و تو بیقرارتر از همیشه‌ای و شگفت آنجاست که ازمحبوب بیقراری طلب می‌کنی! معشوق من! این تو بودی که مرا بی قرار خودت کردی. اقرار می‌کنم که جز در آغوش خودت قرار نخواهم یافت؛ به این مقرّ بی‌مقدار قربت را مقرر فرما. از تو خواسته‌ام مرا در آتش بیقراری و شوق قربت بسوزانی تا وصل شرین‌تر شود. مگر نه این است که شب قدر پیمودن ره ۸۰ ساله دریک شب است اینک به شهیدان راهت می‌اندیشم. کسانی را می‌مانند که به درک شب قدر رسیده‌اند. طوبی لهم و حسن مآب؛ چگونه متاعشان را خریدنی کردند... خدای من! اینک که ماه تو در حال پیوستن به توست دستم از توشه تهی و پشتم از کِشته شکسته. چگونه است حال آنکه حلاوتِ با تو بودن چشیده است؟ بعد از آن چه چیزی کامش را شیرین خواهد ساخت؟ بعد از آن چه جای عقاب؟ فراق تو بزرگترین عذابش خواهد بود او را در این عذاب جانکاه نپسند وبه خود پیوند... یا ارحم الراحمین! در کدام مهمانی، میزبان به مهمانی کردن می‌آید؟ چقدر دلبرانه از بنده‌ات دل بردی! و بی جهت نیست که تو دلدار شدی و آن بی چاره بی دل. چگونه بی دل شده به اغیار دل دهد؟ او را در وحشت این غربتکده تنها نپسند. به فقر و مسکنتش رحم نما ای آنکه در خزانه کرمش هرگز نقصی پدید نمی‌آید. لله خزائن السموات و الارض.. من از عشق تو بی خوابم من از شوق تو بی تابم من آن مخلوق طمّاعم که ما را از تو می‌خواهم تو را بر عصمت پاکان تو را بر عشق ناکامان تو را بر عزّ خوش‌ نامان مرا اذنی ده ای جانان که دیده است که صید عاشق صیاد شود جامه درد جان بدهد یکسره فریاد شود «ما از تو به غیر تو نداریم تمنای دگر» بی دلِ دلدار را، صبح دگر نیست که فردای دگر با نگهت به نشود طالب تبدار تو با نگه افسون کنی یوسف بازار من بی سر و سامان شدیم، زار و پریشان شدیم آنکه رسیده است گو، از چه پریشان شدیم @HOWZAVIAN
🔆 دلواری‌های دیروز و امروز ✍️ فاطمه میری آمده بودند بمانند. پرتغالی‌ها را می‌گویم. این از قلعه‌هایشان پیدا بود، از استحکام و زیبایی چیزی کم نگذاشته بودند، برای خود زمین بازی، کلیسا و... ساخته بودند. نه یکی، نه دوتا، بلکه در بهترین و استراتژیک‌‌ترین مناطق خلیج فارس، فرقی نمی‌کرد خاکش سرخ باشد مانند جزیره هرمز یا مستحکم باشد مثل جزیره قشم. توپ‌های جنگی‌شان را با کبر و غرور، در اطراف قلعه‌ها مستقر کرده بودند و در خیال خام سلطه بر این دریای باشکوه غرقه بودند. اما امامقلی رویای سروری بر خلیج فارس را برایشان به کابوسی هولناک تبدیل کرد... و دست آخر هم آنان را برای همیشه از خلیج همیشه‌فارس بیرون کرد... شاخاب‌پارس باشی یا خلیج فارس یا بحر ایران، فرقی ندارد، زیرا همیشه هویتت را با نامت حفظ کرده‌ای. همیشه، تاریخ اسنادی به یادگار می‌گذارد که به مزاج تحریف‌کنندگان خوشایند نیست، مثل قدیمی‌ترین نقشه‌های جهان که نام زیبای تو را فریاد می‌کنند. مثل قدیمی‌ترین کتب که در تاریخ مکتوب، استواری تو را نمایش می‌دهند. ایران پر است از مردانی چونان رئیسعلی که حتی تاب دیدن پرچم بیگانه را بر روی بارو‌های تو نداشتند. فرق نمی‌کرد که بیگانه از جنس دولت غیرفخیمه باشد یا دیگر هم‌دستانش. خون ریخته‌شده یاران رئیسعلی بر کرانه خلیج همیشه ‌فارس، نشانه مظلومیت، اما اقتدار نام ایران دارد. کم نیستند همانند نادر مهدوی‌ها که خواب از چشم متجاوز بگیرند. «کجاست آن شجاعت و توکل و عشقی که مثل «نادر مهدوی» یا «بیژن گرد» بر یک قایق موتوری بنشیند و به قلب ناوگان الکترونیکی شیطان در خلیج فارس حمله برد؟ می‌پرسد این شجاعت و توکل و عشق به چه درد می‌خورد؟ هیچ! به درد دنیای دنیاداران نمی‌خورد اما به کار آخرت عشاق می‌آید که آنجاست دار حاکمیت جاودانه عشاق».(سید مرتضی آوینی) خلیج فارس یعنی تمام زیبایی جزیره هفت‌رنگ هرمز، یعنی بزرگی و صلابت قشم، یعنی همه صفای مردم لارک، یعنی نجابت زنانی با پوشش جنوب، یعنی همه خنده‌های کودکانه بچه‌ها در کوچه‌پس‌کوچه‌های بندرعباس. یعنی دستان پینه‌بسته مردان غیور این سرزمین بعد از چیدن خرمای نخلستان، یعنی زبان فارسی با لهجه جنوبی، یعنی بوم سبز، بوموسی، یعنی بزرگی و کوچکی تنب‌هایت، یعنی زردکوه و آریانا، یعنی دفاع و صیانت از جایی به نام پارس. چقدر در اوج مظلومیت، زیبایی! دریای اردیبهشتی! @HOWZAVIAN
🔶 ترویج فمینیسم افراطی مهم‌ترین اقدام فرهنگی میسیونرها در دوره پهلوی 🔹قیام‌های زنان علیه وضعیت اسفناک زنان در جامعه مسیحی خارجی رخ داد. همسر فروشی از مصادیق نقض حقوق زنان تا اوایل قرن ۱۹ در جوامع مسیحی مثل انگلستان و آمریکا رواج داشت. مردان به جای طلاق در روزنامه ها یا بازار همسران خود را با مشخصات به فروش می رساندند و زنان هیچ حقی نداشتند و به راحتی با یک جفت کفش تعویض می شدند که در تاریخ ذکر شده است، تاریخ همسر فروشی در قرن ۱۹ دردنیای غرب برای ما مسلمانان مورد غفلت قرار گرفته و گرنه باید قدر اسلام را که ۱۴۰۰ سال است به زنان مسلمان عزت و منزلت داده بیشتر می دانستیم. 🔻میسیونرها با شکست در مناظرات الهیاتی به فکر شکست اسلام با تضعیف ساختار جامعه اسلامی افتادند. میسیونرها در اواخر قاجار تلاش کردند تا اسلام را ناقض حقوق زنان معرفی کنند و با تاسیس مدارس و اعزام میسیونرهای زن به جوامع اسلامی تلاش کردند زنان مسلمانان را از اسلام بیزار نمایند. 🔸اما جای سوال این است چطور مسیحیت تبشیری خارجی که در کارنامه خود همسر فروشی را در چندین قرن دارد و اسلامی که ۱۴۰۰ سال حقوق زنان را به رسمیت می شناسد، اسلام را ناقض حقوق زنان معرفی کرد؟! 🔗 دریافت متن کامل گفت‌و‌گوی خبرگزاری حوزه با هاتف الحسینی، نویسنده کتاب میسیولوژی @HOWZAVIAN