✴️ چرا و چگونه جامعه میل به آشوب پیدا میکند؟
✍️ محمد وکیلی، استاد حوزه علمیه و کارشناس ارشد جامعهشناسی نوشت:
📌مهمترین راهبرد دشمن در مواجهه با جامعه ایرانی طی چند دهه اخیر، کشاندن جامعه به وضعیت آنتروپی بوده است. وضعیتی که در آن، خود جامعه دست به خودتخریبی میزند و دشمن با کمترین هزینه و دخالت مستقیم، به اهداف خود میرسد. در چنین وضعیتی انرژی متراکم جامعه بیش از آنکه معطوف به بیرون از خود باشد، درگیر خود خواهد بود.
🔸تبعات وضعیت انتروپی: تثبیت چنین وضعیتی، از لحاظ اجتماعی تبعات و عوارضی خواهد داشت که می توان نمود و بروز آن را در طی حوادث اخیر مشاهده کرد:
🔸۱. بی هویتی: بی هویتی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ملی: بیهویتی یعنی قطع شدن ارتباط و تعلق با خواستگاههای خود؛ خانواده، جامعه، ملیت، دین و... نتیجه این بیهویتی می تواند احساس آزادی یا رهاشدگی کاذب باشد. (کنشهای ضدملی، ضددینی و ضد فرهنگی عده ای از افراد در اغتشاشات اخیر)
🔸۲. مهاجرت: یعنی جداشدگی از تعلق جغرافیایی و سرزمینی به جامعه خود. مهاجرت سرزمینی می تواند مقدمه سایر مهاجرتها و انفکاک از تعلقات را فراهم آورد. (کنشهای ایرانیان مهاجر در سایر کشورها)
🔸۳. مهاجرت مجازی: در نبود امکان و شرایط مهاجرت فیزیکی، با توجه به گسترش شبکههای اجتماعی و تسهیل تغییر شبکه تعلق، مهاجرت مجازی رخ میدهد که چه بسا غیرقابل رصدتر، غیرملموستر، برنامهناپذیرتر و در نتیجه خطرناکتر و مسألهسازتر از مهاجرت فیزیکی خواهد بود. (کنشهای انفلوئنسرها، سلیبریتیها، بلاگرها در داخل کشور)
🔸۴. میل به ناسازگاری با جامعه: چنین وضعیتی در حالت انفعال فرهنگی و اجتماعی می تواند به گوشه نشینی و عدم همراهی با جامعه منجر گردد و در وضعیت فعال به شورش و قیام بر علیه خود و دیگری بیانجامد. مسئله ای که دورکیم در تحلیل عوامل و زمینه های ناهنجاری های اجتماعی بدان می پردازد. باید توجه نمود که از فرد گسسته از پیوندهای اجتماعی، هیچ ناهنجاری بعید نیست. (رفتار خشونت بار افرادی که در اغتشاشات اخیر به تخریب و خشونت اجتماعی پرداختند)
🔗 متن کامل در صفحه «روحانیت امروز»
#فرهنگ
#اغتشاش
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عادی_سازی_فتنه
🔻برسد دست وزیر بهداشت!
✍️ محمدمهدی زارع
🔸🔸حمایت برخی اعضای کادر درمانی بیمارستان از مجرمی به نام حسین رونقی !
♦️وقتی خواص، لال باشند در وقت نبرد ، وقتی بانیان رهاوارگی شبکههای اجتماعی محاکمه نشوند، وقتی برخی رسانه های داخلی به جای جنگ بر سر روایت اول، سرگرم تناول غنائم سفره انقلاب باشند سالها، وقتی ردپای نفوذ دشمن را همین الان در تولید محتوای شبکه های اجتماعی داخلی ات می بینی، وقتی وطن فروشی سلبریتی هایت نامش می شود شرف، تعجب نکن که فلان پرستار، گوش عقلش را دست بن سلمان سعودی سپرده باشد تا وطنش را برای دریدن، تقدیم گرگ بچه ها بکند.
🔸تعجب نکنید و نکنیم که اینها همه حاصل وادادگی ماست.
اینها از عوارض نفوذ شبکه آشناهاست! همین مشاوران یقه بسته ای که توصیه می کنند قوه قضاییه با صلابت ، رأفت گز کند برای بخشش و فلان سردار های و هوی کند فقط برای انتقام! های و هوی فقط!
🔸راست گفت که چهل سال است مردم ایستاده اند کنار امام شان پای برومندی انقلاب و الا به برخی از مسئولان اگر بود، امروز انقلابی نبود!
🔸و چقدر هر روز بیشتر جای تو خالی است حاج قاسم ...😔
#مماشات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🎓 تودهگرایی نخبگان؛ فرصتی برای ترمیم یا توبیخ؟
✍️محمدرضا مهدوی، پژوهشگر و فعال دانشجویی نوشت:
چنانچه نظام سیاسی بتواند فضای منطقی کنشگری نخبگان را فراهم کند و با انجام برخی اصلاحات، اهتمام خود به شایستهسالاری و نخبهگرایی عملی را نشان دهد و از سوی دیگر در برابر هرگونه کجروی و فضاسازیهای غرضورزانه برخی از نخبه نمایان با جدیت مقابله کند، در این صورت فضای کنشورزی نخبگان نیز برمدار عقلانیت حرکت خواهد کرد و آنها میتوانند بهعنوان حلقه واسط میان توده مردم و سیستم سیاسی حاکم عمل کنند.
به این صورت که با دریافت مطالبات مردم و صورتبندی آنها در قالبهای مقبول و ممکن، راهکارهایی را به نظام سیاسی حاکم ارائه کنند و از سوی دیگر با بیان واقعیتها و محدودیتهای حکمرانی و تبیین دستاوردهای نظام در عرصههای گوناگون به جلب حمایت تودهها از سیاستهای جاری کشور اقدام کنند و مدیریت و رهبری تودهها در حوادث اجتماعی را بر عهده داشته باشند.
🔗 متن کامل در پایگاه تحلیلی فکرت
#نخبگان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💎 آن سو و این سوی عصر ما
✍️ زینب سیدمیرزایی، نویسنده و استاد حوزه علمیه خواهران
سیدروح الله بار دیگر به انقلاب اسلامی جانبخشید، همانگونه که آرمان عاشقانه در راه آرمان جمهوری اسلامی غریبانه و خونین پر کشید.
حریم حرم شاهچراغ مقتل شهدایی شد که کبوترانه، به عشق در آسمان نیایش بال گشوده بودند و تا ضریح آسمان راهی شدند.
این بار جبهه جهاد وسط میدان است و همه در خط مقدماند. راه روشن است و نائب امام زمان(عج) پرچمدار و آنسوتر در هلهله جبهه کفر و نفاق، شیطان حکمفرماست و قهقهه مستانهاش نفرت انگیز.
آنجا پول و شراب و رَباب و کباب حکم میراند و اینجا در جبهه خدا؛ ایمان و عشق و جهاد. آن سو به ابتذال کشیده شدن جسم و تن، حرف اول را می زند و این سو اعتلای روح انسان سرفصل جهاد است. در آن سمت، قرآن را می سوزانند و مسجدو پرچم را.
در این طرف تبیین میکنند و پیام قرآن را در مسجد و پرچم توحید را بالا میبرند تا اوج شکوه و جلال. آن سو با دهانهای متعفن از الکل برای به بند کشیدن عفت زنان عربده آزادی سرمیدهند.
این سو برای اعتلای انقلاب با خونشان در کف خیابان فریاد آزادگی سر میدهند. آن سو سربازان جبهه شیطان به جان هممی افتند.
اینجا در جبهه خدادوست دلها ی مؤمنین بر ضریح اتحاد گره میخورد. آن سو زن زندگی آزادی عربده شومی است که از گلوی بردهداران مدرن انسانیت گوش فلک را کر میکند.
این سو آوای دلربای زن زندگی شهادت. آرمان و رو ح الله و اصغر و آرشام و ... میپروراند. آن سو جولانگاه شیطان است و این سو قلمرو خدا.
انتخاب کن که راه را برگزینی یا بیراهه را؟ نور را بپذیری یا ظلمت را؟ حق یا باطل را؟ اگر به سمت ما آمدی آسوده خاطر باش که این کشتی ناخدایی دارد سید علی نام( روحی له الفداه) که تا انتهای مسیر و هدف، تا روز زیبای ظهور پیروزمندانه پیش خواهد رفت.
با او باش تا لحظه تقدیم پرچم انقلاب به دست امام زمان(عج) را عاشقانه تماشا کنی.
#ادبی
#اغتشاش
#روح_الله_عجمیان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
💢 کوتاهقامتان سیاسی در قامت تغییر!
✍️ سلمان ایرانمنش، نویسنده حوزوی در «سواد رسانه طلاب» نوشت:
🔻 اگر به ادبیات و جملهبندی این دو کارشناس توجه کنید متوجه میشوید که رهبران این جنبش از چه سطح سواد و فهمی برخوردار هستند.
🔻چندی پیش که مصاحبه علی کریمی در فضای مجازی پخش شد نیز همین موضوع به چشم میخورد.
🔻ما در این جنبش با افرادی مواجه هستیم که علاوه بر بیسوادی، چشمشان به دهان دیگران است که هر آنچه آنان دیکته میکنند اینها بر زبان جاری کنند و عاقبت این گفتار و رفتار هم برایشان مورد توجه نیست .
🔻نکته اینجاست، نه اینکه عاقبت برایشان مهم نباشد، گویی اصلا آن بلند نظری و دور اندیشیای که باید یک لیدر و رهبر جنبش داشته باشد تا حرکتی را به ثمر برساند در وجود این افراد «سالبه به انتفای موضوع» است . به این معنا که اینان دارای اندیشه و تئوری خاصی نیستند که بخواهند آینده و عوابق این جنبش را درک کنند و برای آن برنامهای داشته باشند.
♦️نتیجه سلبریتیسازی و حمایت مردم از سلبریتیها همین میشود که افرادی جلودار یک اعتراض میشوند که خود فهمی از اعتراض ندارند و این نافهمی موجب اغتشاش و برهم زدن اوضاع جامعه میشود.
♨️ متاسفانه مذهبیون جامعه نتوانسته الگوهای سالم خود را به جامعه معرفی کند واینست که این دسته انسانهای بیصلاحیت برای مردم الگو میشوند.
#جنگ_روایت
#جنگ_شناختی
#سواد_رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📰 دکهی تیترخوانی
یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#سواد_رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🍀 برگ پاییز
✍️ علی کردانی
خشخش برگهای پاییزی با قدمهای خسته و آرام میتپد و من زیر باران هنوز هم نشستهام؛ چشمه زلال، جوی روان و آبشار میخواهم تا کمی زیر چتر درختان، آرامش بهشت و نغمه بهشتیان را آرزو کنم.
#پاییز
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ پیامد جزر و مد بازار در خانواده ما
✍️محسن عبدالله زاده
پدرم مهندس کاشی کاریست امروز بعد از چند وقت سرکار رفته و خوشحال از مزدی که گرفته بود؛ گفت بریم گوشت بخریم فردا مادرت ته چین درست کند.
توی مسیر من روی تنه جلو و داداش علی روی ترک عقب دوچرخه اش گوشمان به حرفهای بابا بود. با حرص و ولع خاصی دائم از تهچینهای مامان تعریف میکرد و دهنم را آب انداخت. قبل سفارش با نگاهی به قیمتها و دستی که همان داخل جیب داشت اسکناسها را می شمرد: گوسفندی ۱۵۰،۰۰۰
لخم: ۲۵۰،۰۰۰ استخوان آبگوشتی: ۲۵،۰۰۰ ماهیچه : ۱۷۰،۰۰۰.
بیاعتنا به قیمتها، سفارشش را حساب کرد و رفتیم
نمیدانم چه شد در مسیر برگشت پدرم با فروتنی خاصی از آبگوشتهای مادرم تعریف می کرد.
#مینیمال
#ته_چین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🌐 بازتاب یادداشت اختصاصی نویسندگان حوزوی در روزنامه سراسری سراج
https://serajonline.com/?nid=1061&pid=8&type=0
#پویش_نوشتن
.
💐گعده هنرمندان قدیمی حوزه این شکلی بود😊
◽️سال ۱۳۷۴ ،کرمانشاه ، منزل آیت الله نجومی
من در آن سالها بعنوان روحانی در اردوهای تابستانی دانش آموزی شرکت میکردم و نقش مربی ، پیش نماز و مبلغ را داشتم.
آن سال، این اردوها در شهر کرمانشاه برگزار شده بود و من با خانواده به این اردو رفته بودم.
حاج آقای حجتی هم [که در این تصویر کنار من است] همین نقش را داشت و دوتایی بعنوان روحانی اردو با بچه ها همکاری داشتیم.
در طول اقامت در کرمانشاه از جاهای مختلف شهر دیدن میکردیم از جمله یک روز طبق قرار رفتیم منزل آیتالله سید مرتضی نجومی که از علمای محبوب و برجسته و مشهور کرمانشاه بود و پایگاه مردمی داشت و خانه اش محل رفت و آمد و رسیدگی به دیگران بود. خانه اش پاتوقی بود برای محققین چون یک کتابخانه عظیم و غنی (به خصوص در حوزه کتابهای ادبی و هنری) در اختیار داشتند.
من به اتفاق [پسرانم] آقا یاسر و آقا جلال و آقای حجتی به منزل ایشان رفتیم.
صحبت کردیم و ایشون هم خاطراتی بیان کردند و نمونه هایی از خوشنویسی های خودشان را به ما نشان دادند؛آیت الله نجومی استاد خوشنویسی ثلث بودند.
ایشان با استقبال و خوشرویی از ما پذیرایی کردند و اجازه دادند که من وقت مفصلی بگذارم و از کتابخانه شان دیدن کنم و یادداشتهایی از کتابهایشان برداشت کنم.
خدا رحمتشان کند، در سال ۱۳۸۸ فوت کردند.
نفرات از سمت راست:آقای حجتی ، جواد محدثی ، آیت الله نجومی ، یاسر محدثی ، جلال محدثی.
🔰
#خاطره
#استاد_محدثی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 تحریفکنندگان در کمین
✍️ عبدالله محمدی
🔹گاهی اوقات تحریف به شکل وارد ساختن مفاهیمی نادرست است. مثلاً جریانهای مادیگرا، دنیادوست و شهوتران که هیچگاه نمیتوانستند مراتب معنوی پیامبران را در زندگی دیگر افراد جامعه ببینند یا زندگی خود را شبیه آنان سازند، نسبتهای تاریخی نادرستی به انبیا میدادند تا بتوانند با اینکار رفتار مادی و شهوانی خود را نیز توجیه کنند. عدهای که نمیتوانستند خود را همانند اولیا و انبیا بالا بکشند، تلاش میکردند آنان را در سطح خاکدان دنیا پایین بکشند. بخشی از اسرائیلیات بیانگر همین تحریفهای تاریخی است.
🔹قرآن کریم، یهودیان را مصداق بارز تحریف حقایق در تاریخ معرفی میکند.
مِنَ الَّذِينَ هَادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ (46 نساء)
قد کان فريق منهم يسمعون کلام الله ثم يحرفونه من بعد ما عقلوه و هم يعلمون.(بقره، 75)
🔹همچنین مخالفان اهل بیت(ع) نیز احادیث دروغین برای تحریف چهره ایشان جعل میکردند. مثلا در شماری از احادیث جعلی، اینگونه وانمود میشود که حضرت زهرا(س) از امام علی(ع) ناراضی بوده است. هدف ایشان از این تحریف آن بود که قبح نارضایتی دختر پیامبر(ص) از خلیفه اول و دوم کاسته شود و در اصطلاح برای آنان شریک جرم ساخته شود. به همین ترتیب نقلهای نادرستی که درباره سیره و زندگی علما و بزرگان دین شده است، مصداقی از همین تحریف است.
#جهاد_تبیین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔅ﺳﻪ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ از یک آیه
🌹زیبا ولی بینام و نشان!
در نت بی در و پیکر، وب گردی می کردم که ابیات زیر را دیدم؛
حضرت ﻣﻮﺳﯽ(ﻉ) ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﮐﻮﻩ ﻃﻮﺭ:
ﺍَﺭَﻧﯽ(ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻧﺸﺎﻥ ﺑﺪﻩ )
ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ: ﻟﻦ ﺗﺮﺍﻧﯽ(ﻫﺮﮔﺰ ﻣﺮﺍ ﻧﺨﻮﺍﻫﯽ ﺩﯾﺪ)
ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﺳﻌﺪﯼ:
ﭼﻮ ﺭﺳﯽ ﺑﻪ ﮐﻮﻩ ﺳﯿﻨﺎ ﺍﺭﻧﯽ ﻣﮕﻮ ﻭ ﺑﮕﺬﺭ
ﮐﻪ ﻧﯿﺮﺯﺩ ﺍﯾﻦ ﺗﻤﻨﺎ ﺑﻪ ﺟﻮﺍﺏ ﻟﻦ ﺗﺮﺍﻧﯽ
ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﺣﺎﻓﻆ:
ﭼﻮ ﺭﺳﯽ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺳﯿﻨﺎ ﺍﺭﻧﯽ ﺑﮕﻮ ﻭ ﺑﮕﺬﺭ
ﺗﻮ ﺻﺪﺍﯼ ﺩﻭﺳﺖ ﺑﺸﻨﻮ، ﻧﻪ ﺟﻮﺍﺏ ﻟﻦ ﺗﺮﺍﻧﯽ
ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﻣﻮﻻﻧﺎ:
ﺍﺭﻧﯽ ﮐﺴﯽ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﺗﺮﺍ ﻧﺪﯾﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ
ﺗﻮ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻣﻨﯽ ﻫﻤﯿﺸﻪ، ﭼﻪ ﺗﺮﯼ ﭼﻪ ﻟﻦ ﺗﺮﺍﻧﯽ
ﺳﻪ ﺑﯿﺖ، ﺳﻪ ﻧﮕﺎﻩ، ﺳﻪ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ
ﻣﺜﻞ ﺳﻌﺪﯼ، ﻋﺎﻗﻼﻧﻪ
ﻣﺜﻞ ﺣﺎﻓﻆ، ﻋﺎﺷﻘﺎﻧﻪ
ﻣﺜﻞ ﻣﻮﻻﻧﺎ، ﻋﺎﺭﻓﺎﻧﻪ
_______________________
جالب است بدانید بیت اول منسوب به شیخ اجل سعدی شیرازی است و دو بیت دیگر از سرایندگانی گمنام و بی نام و نشان!
معلوم نیست، چه کسی این ابیات زیبا را به عالیجنابان حافظ و مولانا منسوب کرده، و تاکنون شخص و یا گروهی مسؤلیت این کار رندانه ضدفرهنگ و ادب را به عهده نگرفته است....!
✍️ هادی حمیدی
😊 بیش فعال فرهنگی و سیاسی
#مدیر: این عنوان👆 از سوی نویسنده درج شده است
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 نخبگان در حوادث اجتماعی؛ افقگشا یا بحرانزا
✍️علیرضا محمدلو، دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی
🔸اگر جامعه امروز را ترکیبی از وضعیت سنتی، مدرن و عصر ارتباطات و پسامدرن بدانیم و بر اساس این تقسیمبندی، سراغ شناخت انسان برویم، با سه نوع از شخصیت روبهرو میشویم. سنتراهبر، درون راهبر، دگرراهبر که با توجه به نقدهای مبنایی به این تقسیمبندی، میتوان شخصیت حقراهبر را که بر سنت واقعگرا(دین) ملتزم بوده و از خرد ناب(نه عقلانیت سکولار و ابزاری) بهره حداکثری میبرد را نیز به عنوان قسیم چهارم مطرح کرد.
💢 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📚 زن امروز در آیینه شاهنامه
✍️ سمیه رستمی در معرفی کتاب «یکی میان زندگی ما راه میرود» نوشت:
یکی میان زندگی ما راه میرود کتابی است که در آن نویسنده سعی در ایجاد تصویر یک جهان زنانه داشته است. جهانی با زنهای قوی که منفعل نیستند و بهرغم ضعفهایی که دارند اما به نقشآفرینی میپردازند. بهطور مثال؛ ریحان اگرچه به خانواده پدری وابسته است ولی تلاش میکند رضایت آنها و همسرش را بهدست آورد و با همسرش راهی شهرهای جنوبی درگیر جنگ شود. شیرین داستان نیز در ابتدا به دلایل شخصی راه خودش را انتخاب میکند اگرچه انتخاب نادرستی است اما حتی در آن جایگاه نیز عملکرد صحیحی دارد و مارتا که تلاش میکند در جامعه جهانی نقش پررنگیتر ایفا کند.
نویسنده بعد از کتاب مسافر جمعه به دغدغههای زنانهاش در قالب این رمان میپردازد. دغدغه زنانهای عاری از گرایشهای فمینیستی. او باتجربهای که از زندگی زنان در اردوگاه آوارگان سوری به دست آورده، اعتقاد دارد زن نشان زندگی است و مرد نماد پیشمرگی. باوجوداینکه مرد در میدان مبارزه ظهور و بروز دارد اما این زن است که در حاشیه میدان نقش مدیریتی و تعیینکننده دارد. خانم عالمی با تعلقخاطری که به زنان قدرتمند شاهنامه دارد، سعی کرده زنان رمانش را مانند آنها زنانی هوشمند و با درایت بیافریند، مثلاً زن مهراب کابلی که سیاستی که به کار میبندد از وقوع جنگ و ویرانی جلوگیری میکند و سبب صلح میشود. حتی مارتا نیز نشانی از زنان شاهنامه دارد. همسرش، اولریخ ژنرالی است که در جریانهای غرب آسیا نقش مؤثری برعهدهگرفته و مارتا در تلاش است که بتواند از کنار این معرکه مردانه به سهم خودش مدیریت کند.
🔗 متن کامل در صفحه افکار حوزوی
#کتابخوانی
#معرفی_کتاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
گروگان بی وجدان!
✍️ محمد ایمانی، روزنامهنگار
🔹جواهر فروشی، متعلق به یک فوتبالیست سابق است. اشرافیت چه می فهمد همراهی با نقشه تعطیلی کسب و کار ها، فلان کارگر یا فلان کاسب و مغازه دار را گرفتار چه خساراتی می کند، یا مثلا سرنوشت چک و تعهد مالی آنها چه می شود.
♦️کاخ نشینان چه غم دارند که معیشت مردم به دست انداز بیفتد، یا اموال عمومی و خصوصی خسارت ببیند. مهم این است که اغلب مرفهین بی درد، آن طرف مرز تابعیت دارند و اگر هم دل شان آنجا نباشد -که اغلب هست- زن و فرزندشان، آن طرف گروگانند.
🔹نمی توانند از امریه های آن طرف مرز سرپیچی کنند یا دل بکنند. گیر و گرفتاری اساسی دارند.
♦️مثل همان فوتبالیستی بازیچه ای که در دوبی، تر و خشکش کردند و سپس به کانادا (پناهگاه دزد ها و وطن فروشان ) منتقلش کردند. یا آن دیگری، که دخترش در لندن گروگان است.
🔹توقع دارید اینها غصه دار شوند که کاسب و کارگر از نان خوردن می افتند؟ یا به جان و مال و کسب و کار و زندگی مردم آسیب وارد می شود؟!
♦️وقتی وجدان را کشته و حیثیت خود را برای یک برگ تابعیت و اقامت، و مُشتی دلار و یورو حراج کرده باشند، دیگر نباید سراغی از وجدان یا وطندوستی و دلسوزی برای زندگی مردم گرفت.
#معرفی_یادداشت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌محدودهی حقوق ما تا کجاست؟
✍️ محمدحسین مطهری
🔸"دارایی و جایگاه و توانمندی" شرط لازم برای #حق داشتن است؛ یعنی حق به کسی تعلق میگیرد که نوعی دارایی و یا نوعی جایگاه و یا نوعی توانمندی در عرصهای داشته باشد.
🔸پس تا اثبات نکنیم که دارایی داریم، نمیتوانیم مدعی حق داشتن باشیم؛
🔹اگر خود را صاحب "حق حاکمیت" میدانیم، در محدودهای که قصد حاکمیت داریم، باید بتوانیم "دارایی و ملکیت" خود را ثابت کنیم.
🔹اگر مدعی "حق بهرهبرداری" از مال یا معدنی هستیم، باید "تسلط" خود را نسبت به آن زمین و تعلق آن زمین را به خودمان ثابت کنیم.
🔹اگر مدعی "حق استفاده" از خانهای هستیم، باید اثبات کنیم "مالک" آن خانه هستیم و باید برای این مالکیت، دلیلی قابل قبول نزد عقلا ارائه کنیم.
🔺محدودهی حقوق ما تا کجاست؟ تاجایی که "دارایی و ملکیت و تسلط و انحصار" برای ما وجود داشته باشد.
♦️حال اگر با "حقیقتی" مواجهیم که حیات و وجود و زیبایی و علم و قدرت و ملکیت و تسلط و دارایی و جان همهی موجودات متعلق به اوست، دربارهی حقوق او در عالم، چه نظری خواهیمداشت؟
#اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN