eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
469 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
📰 دکه‌ی تیترخوانی یکشنبه 27 آذر ماه 1401 @HOWZAVIAN
📰 دکه روزنامه‌ - یک‌شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ @Farsna
پخش زنده نشست های دانش افزایی: پژوهش؛ مدیریت دانش،فرایندها و روندها ◀️ با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد صدرا مازنی (مدیر ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه) و حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابوالفضل هادی منش (مدیر مطالعات و برنامه ریزی پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه) ⏰ زمان: یک شنبه بیست و هفتم آذرماه 1401 ساعت 13 شرکت در جلسه: http://livehowzeh.ir/tv @HOWZAVIAN
📌 انقلاب زنان یا طغیان اشراف ⚫️ «اغتشاشات» آیا دست‌پخت داروینیسم اجتماعی در ایران است؟ ✍️ محمد بحرینی، نویسنده و پژوهشگر کاپیتالیسم یا همان سرمایه‌داری، ریشه در داروینیسم اجتماعی دارد. در این اندیشه، طبقه اشراف در همه چیز برای خود حق بیشتری قائل هستند؛ حتی در حق حرف زدن! اما این سهم بیشتر را از کجا باید به دست بیاورند؟ یک راه بیشتر وجود ندارد: از سهم دیگران. در مقابل، اندیشه دینی به نفع طبقه ضعیف است و با خوی اشرافی سر ناسازگاری دارد. طبقه اشراف در هر قشری اقلیت هستند چون حق دیگران را می‌خورند. بنابراین امکان ندارد که اکثریت یک قشر را تشکیل بدهند. این نقطه‌ضعف بزرگی است که از این نقطه‌ضعف می‌توان در راستای شکست دادن آن‌ها استفاده کرد. از آنجا که تفکر اشرافی در موضع حق نیست و می‌خواهد حق اکثریت را بخورد، چاره ندارد که ماجرا را وارونه نشان دهد و هر که در مقابل او قرار گرفت را به همان چیزی متهم کند که خود مصداق آن است. طبقه اشراف همدیگر را پیدا می‌کنند و یک شبکه تشکیل می‌دهند. هرچند اتحادشان نیز بسیار شکننده است. چراکه میان خودشان به دلیل خودخواهی، تعارض منافع بسیار زیادی شکل می‌گیرد. مثلاً یکی از آن‌ها که به درون حکومت راه پیدا کرده با دیگر مفاسد دانه‌درشت اقتصادی چنان رفاقت دارد که می‌گوید رفیقم حاضر است کل لواسان را به نام من کند. 🔗 متن کامل در فکرت @HOWZAVIAN
🔵 گرانبهاترین ثروت ایران 🖌میشل فوکو معلمان آبادان با کارگران نفت اعلام همبستگی کرده اند. روز سیزدهم آبان کارگران شرکت نفت ایران و ژاپن و مجتمع پتروشیمی در میتینگ مشترکی در پالایشگاه به ایشان پیوسته اند. و از همین جاست که خروج خارجیان، چه تکنیسین های آمریکایی باشند و چه مهمانداران فرانسوی و چه کارگران افغانی، جزء درخواست های دایمی است: ما می خواهیم که کشور ما در دست ملت ما باشد. مسئله روز این است که آیا باید این اعتصاب را که مفهوم ملی دارد به یک اعتصاب عمومی تبدیل کرد؟ هیچ حزبی قدرت این کار را ندارد. اعتصاب سراسری روز بیست و یکم آبان که پاره ای از سیاستمداران درخواست کرده بودند، بر خلاف آنچه می گویند، حتی شکست هم نخورد، چون اصلا رخ نداد. از یک سو، نظم عجیب جنبش، در سطح محلی، بر پاره ای سازمان های مخفی پراکنده استوار است که از جنبش های چریکی مارکسیستی و اسلامی سابق، مثل اتحادیه کمونیست ها که در آبادان حرفش بود، آب می خورند و از سوی دیگر نقطه همبستگی بیرون از کشور، بیرون از این سازمان ها، بیرون از هرگونه مذاکره ی احتمالی است. این نقطه در خمینی، در سر باز زدن انعطاف ناپذیر او و در عشقی است که هر کسی در دل خود نسبت به او می پرورد. شنیدن این حرف از دهان یک خلبان بویینگ عجیب بود که از جانب همکارانش می گفت: گرانبهاترین ثروتی که ایران از قرن ها پیش تا کنون داشته در فرانسه پیش شماست. خوب نگاه داریش کنید. لحن او آمرانه بود. و از آن مؤثرتر حرف اعتصابگران آبادان بود: ما چندان هم مذهبی نیستیم. پس به چه کسی اعتماد دارید؟ به یکی از احزاب سیاسی؟ نه، به هیچ کدام. پس به یک شخص؟ به هیچ کس، جز خمینی، و فقط به او. پی نوشت: میشِل فوکو فیلسوف، روان‌شناس، تاریخدان، باستان‌ شناس، اندیشمند و متفکر فرانسوی بود که دو بار در سال ۱۳۵۷ به ایران سفر کرد و برداشت های خود از تحولات ایران را طی مقالاتی در روزنامه فرانسوی منتشر نمود. ایرانی ها چه رویایی در سر دارند؟، میشل فوکو، ترجمه: حسین معصومی همدانی. ناشر: انتشارات هرمس، ص 57 ـ 58 @HOWZAVIAN
. 🔰حقوق بشر برای کدام بشر؟ ✍️ مجتبی عباسی، نویسنده و پژوهشگر 🔸بنیادهای فلسفی دنیای مدرن با رویکرد شیءانگاری و مادی نسبت به انسان به ویژه نگاه ابزاری به زنان، صلاحیت جایگاه متعالی دفاع از حقوق بشر را ندارد؛ چنان که شهید مطهری نیز می‌نویسد: «در فلسفه غرب تا آنجا که ممکن بود، به حیثیت ذاتی انسان لطمه وارد شده و مقام انسان پایین آمده است؛ دنیای غربی از طرفی انسان را از لحاظ پیدایش و عللی که او را به وجود آورده است، از لحاظ هدف دستگاه آفرینش درباره او، از لحاظ ساختمان و تار و پود وجود و هستی‌اش، از لحاظ انگیزه و محرک اعمالش، از لحاظ وجدان و ضمیرش تا این اندازه او را پایین آورده که گفتیم؛ آن‌گاه اعلامیه بلندبالا درباره ارزش و مقام انسان و حیثیت و کرامت و شرافت ذاتی و حقوق مقدس و غیر قابل انتقالش صادر می‌کند». 🔗 متن کامل در فکرت @HOWZAVIAN
🔹 خنده در گریه ✍️ فاطمه وجگانی، عضو تحریریه مجتهده امین با شنیدن سخنِ او، صورتش برافروخته! احوالش پریشان! و گریه اش شدیدتر شد، پرسید: دخترم چرا بی تابی!! چرا چشمت گریان است!! به نزد من بیا! با صدای آهسته، سخنی در گوش او نجوا کرد، در دم مهربانیِ خنده بر لبانش نشست و از گریه افتاد. تا پدرش بود حرفی نزد و سرّ پدرش را فاش نکرد‌؛ اما بعد از مرگ او فرمود: پدرم در گوشم گفت: فاطمه جان!! تو اولین کسی هستی که بعد از مرگم به من ملحق می شوی. چشمان حق بین پدر بسته و زبان حق گویش خاموش گشت و روحش در عالم ابدی پرواز نمود. ماتم سترگی بر دل فاطمه روی آورد. از داغ فراغ او، خوبانِ بنی هاشم، همه در ماتم بودند. اما عده ای بر سر خلافت و جانشینی او، به نقشه کشیدن افتادند، گنج غدیر را زیر پا نهادند و در سقیفه به فرهنگ جاهلی و نظام قبیلگی پرداختند. 🔗 متن کامل در صفحه افکار حوزوی @HOWZAVIAN
🔴 جنون جنسی و برهنگی ✍️ مخدره چمن خواه وقتی راه انحراف باز می‌شود و شخص از «اعتدال اخلاقی» بیرون می‌رود. فقط خودش را می‌بیند و لذت‌های کاذب را! آن‌وقت دست به هر کار خلاف و دور از شأنی می‌زند. در «نقد تمدن غرب» وقتی گفته می شود «اومانیزم غربی فقط به فکر غرایز انسان است» باید بدانیم این فقط یک ادعاست. آن‌ها غرایز را با بهره‌گیری غلط از لذت‌های مادی، تباه کردند. بنابر‌این کسی‌که از اعتدال اخلاقی بیرون برود، به سمت جنون کشیده می‌شود. «جنون جنسی» و «برهنگی» در جامعه شیوع پیدا کرده، «خیانت جنسی به وجود می‌آید؛ چون فضا، جنسی شده است. وقتی پوشیدگی وجود دارد، مرد و زن بودن معنا ندارد. همگی انسان هستند. ولی وقتی برهنگی پیش‌آمد، جامعه رنگ و بوی جنسیت به خود می‌گیرد و انسانیت فراموش می‌شود. در جلوه‌گری از همدیگر سبقت می‌گیرند و علایم جنسی در جامعه رواج پیدا می‌کند. فضای عمومی جامعه به هم می‌ریزد و ناهنجاری‌ها به شدت شکل می‌گیرد. خداوند در چندین سوره و آیه بندگانش را از خطر سقوط و عدم تبعیت از گام‌های شیطان بیم داده است؛ آیات ۱۶۸ و ۲۰۸ سوره بقره و آیه ۱۶۲ سوره انعام و آیه ۲۱ سوره نور. خداوند در این آیات، به بندگانش می‌فرماید: «وَلا تَتَّبعُوا خُطُواتِ الشَّیطانِ اِنَّهُ لَکم عَدُوُّ مُبِین». از گامهای شیطان پیروی نکنید. همانا او دشمن آشکار شماست. معلوم می‌شود شیطان«گام به گام» انسان را به سمت انحرافات اخلاقی و رذائل می‌کشاند و او را از «قلّه اشرف مخلوقات» بودن به «درّه سخیف و پست حیوانیت» پایین می‌کشاند.در صورتی‌که در همه ادیان ابراهیمی حکم حجاب هم الزام شرعی هست و هم الزام قانونی. آیه صریح قرآن در باره پوشش آیه ۵۹ سوره احزاب است. در «قانون اساسی جمهوری اسلامی»، قانون حجاب به صراحت آمده است. 🔗 متن کامل در صفحه افکار حوزوی @HOWZAVIAN
💢نژاد سفید، برتر و نژادهای زرد و سیاه پست هستند! 📌دیدگاه‌های نژادپرستانه کنت دگوبینو ✍️دکتر محمد تهرانی افکار نژادپرستانه در بنیان‌های فکری و نظری تمدن غرب ریشه دوانده است و نظریه‌پردازانی از اندیشمندان غربی برای علمی سازی این افکار نژادپرستانه تلاش کرده‌اند. کنت دگوبینو سیاستمدار، نویسنده و پژوهشگر فرانسوی قرن نوزدهم در نظریات به ظاهر علمی‌اش پیرامون تفاوت نژادها در میان انسانها، با تحقیر نژاد زرد و سیاه در مقایسه با نژاد سفید، سلطه نژاد سفید بر غیر سفید را توجیه می‌کند: نژاد زرد در هیچ چیز عالی نیست! انرژی کمی دارد و نسبت به امور بی‌تفاوت است! تمناهای جسمانی او را پایانی نیست گرچه این تمناها در محدوده خاصی هستند. بیشترین استعداد چاقی را دارد. به شدت راحت‌طلب هستند و از سختی‌ها فرار می‌کنند. به داشتن آزادی محدود راضی است. توان رویاپردازی و نظریه پردازی را ندارد و اختراعات بسیار اندکی دارد. با اینکه از سیاهان برتر هستند ولی توان شکل دادن به هیچ تمدنی را ندارند و باید افراد برتری به آنها نظم بدهند. نژاد سفید قدرتمندترین و باهوش‌ترین نژاد است و در عین حال حواس جسمانی ضعیف‌تری دارد که موجب دور شدن او از شهوات جسمانی است. کارایی بسیار بیش از زردها دارند و از روبرو شدن با مشکلات و حل آنها ترسی ندارند. عاشق آزادی هستند و با شکل داده شدن به گونه‌ای که مورد علاقه زردهاست مخالفند. غریزه نظم آنها فوق‌العاده است و این موجب خویشتنداری او می شود. نژاد سفید برای فدا کردن خود دلیلی یافته و آن افتخار است که نژاد زرد و سیاه درکی از آن ندارند. @HOWZAVIAN
📌تحلیل یک کاربر عراقی ازوقایع اخیر ایران 🔹 يکشنبه 20 آذر 1401 - 19:22 مقاله‌ای کوتاه در شبکه های اجتماعی عراق منتشر شده است که به مطالبات اغتشاشگران در ایران می پردازد. در این مقاله تاکید شده است که مسائل اقتصادی و یا اجتماعی و یا علمی در فهرست مطالبات اغتشاشگران دیده نمی شود بلکه آنها به تاسی از فرهنگ غرب فقط خواهان کشف حجاب هستند. 🔸متن کامل مقاله : 🔹معترضان هیچ بیانیه ای و یا شعاری مبنی بر بهبود خدمات عمومی از قبیل برق و گاز مطرح نکرده اند؛ زیرا تمام این موارد در کشور با قیمت پایین و با تکنولوژی های بالا فراهم و در دسترس ایرانیهاست. شهرها از نعمت لوله کشی گاز بهره مند هستند و برق هم به ندرت قطع می شود. 🔹در فهرست مطالبات اغتشاشگران، خواسته ای در خصوص آموزش و یا درمان مشاهده نمی شود؛ زیرا انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و درمان انقلاب بپا کرده است آموزش به صورت رایگان برای عموم ملت ایران فراهم است و ایرانی ها 95 درصد از نیازهای دارویی خود را تامین می کنند و بیمارستان های ایران همه ساله از هزاران نفر از بیماران از کشورهای همسایه استقبال می کند. 🔹همچنین درخواستی در خصوص سنگفرش کردن جاده ها، احداث شبکه مترو و قطار و فرودگاه های داخلی دیده نمی شود؛ زیرا شبکه حمل و نقل در ایران از حیث وسعت و نیز از لحاظ زیبایی کم نظیر است علاوه بر آن در این کشور 70 فرودگاه داخلی وجود دارد. همچنین کسی از معترضان خواستار توسعه فضای سبز نیست؛ زیرا بسیاری از شهرهای ایران به گونه ای است که بیننده گمان می کند که وارد یک جنگل سرسبز شده است. 🔹در فهرست مطالبات معترضان حتی درخواستی مبنی بر نوسازی قوانین کار دیده نمی شود زیرا قوانین کار در ایران از بسیاری از نظامهای سرمایه داری جهان پیشرفته تر است و از کارگران حمایت می شود. 🔹تقاضایی از وزارت مسکن از سوی معترضان دیده نشده است؛ زیرا آنچه که ایران در خصوص مسکن به جوانان ارائه می دهد؛ آرزوی صدها میلیون جوان در کشورهای متعدد است. 🔹در فهرست مطالبات ایرانیان درخواستی درخصوص آزادی های فکری و سیاسی مشاهده نشده است مطبوعات ایران آزادانه می نویسند و انتقاد می کنند. همچنین کسی خواهان توسعه و ارتقای صنعت و پژوهش های علمی نیست زیرا ایران در این خصوص معجزه آفریده است. آنچه که در بازار می بینی، اغلب ساخت داخل است، حتی پروژه های عظیم و ایستگاه های استخراج نفت و دوب فلزات و ساخت خودرو به دست متخصصان ایرانی صورت میگیرد.سازوکار همه شرکت های بزرگ در ایران ملی هستند و تمام طرح ها و پروژه های خود را با ها و ابزارها و نیروهای داخلی به اجرا درمی آورند. 🔹همچنین خواسته ای مربوط به موسیقی و سینما و شعر و نقاشی و ورزش ندیدم؛ زیرا ایران در بسیاری از هنرها در آسیا سرآمد و پیشتاز است. 🔹آنچه که در فهرست مطالبات اغتشاشاگران دیده می شود آن است که این "نظام دیکتاتور اجازه بوسیدن در انظار عمومی و خلع حجاب و نوشیدن مشروبات الکلی و فسق و فجور را نمی دهد". شبکه های اجتماعی ایرانی را دنبال کنید تا به صحت سخنانم پی ببرید. @HOWZAVIAN
🔅 دوستان‌ واقعی‌ ایران با طعم‌ قند پارسی ✍️نجمه صالحی، مدیر تحریریه مجتهده امین جمعه پیام داد که: «کجا هستید و کی میتونم ببینمتون؟» ساعت حضورم را برایش نوشتم، تشکر کرد و خداحافظی. امروز آمد، به آغوش کشید مرا، شکلاتی همراه یک یادداشت‌کوتاه برایم آورده بود. شیرین‌ترین شیرینی دنیا! با فارسی نیم‌بند و خط چشم‌نوازش، جملاتی روی آن شکلاتِ شیری با پوسته صورتی رنگ، نوشته بود که عمق احساسش را نشان می‌داد. با خجالت و حیا، فارسی صحبت می‌کرد؛ از کشور اندونزی است و باانگیزه و درس‌خوان و پر تلاش‌. دوستش داشتم، اما الان خاطره‌اش را بیشتر در ذهنم تثبیت کرد! آخر یادداشتش نوشته بود، «خسته نباشید استاد!» اصلا مگر با وجود دخترانی چون او خستگی می‌ماند؟! @HOWZAVIAN
🎞فراخوان فیلمنامه نویسی🎥 🎬 بنیاد بین المللی آفاق با همکاری مرکز رسانه حوزه،کارگاه‌های آموزش فیلمنامه نویسی برگزار می‌کند. ⭐️مزایا⭐️ 🕸1️⃣هماهنگی و پیگیری در جهت فروش و ساخت فیلمنامه‌های برتر در رسانه‌ی ملی و مراکز دولتی و خصوصی 🕸2️⃣دعوت از نویسندگان کارگردانان تهیه کنندگان و شخصیت های معروف سینمایی و ارتباط چهره به چهره‌ با هنرمندان ♨️ برای توضیحات بیشتر به آدرس زیر مراجعه فرمایید: 🌐 b2n.ir/screenplay https://serajonline.com/ @serajna @HOWZAVIAN
. 🔴 خون؛ بهای اقامت 📌آشوب سلبریتی‌ها به خانواده‌های پای کار مردم رسیده است برای ویزا برای آمریکایی شدن برای انگلیسی ماندن برای اقامت @HOWZAVIAN
📰 دکه‌ی تیترخوانی دوشنبه 28 آذر ماه 1401 @HOWZAVIAN
📰 دکه روزنامه‌ - دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. زن زندگی آزادی بجز....⁉️ 🖌 پای واژه‌های یک نویسنده دهه هشتادی ✍️متن‌خوانی در افتتاحییه تحریریه مجتهده امین و دوازدهمین محفل یادداشت‌خوانی نویسندگان حوزوی @HOWZAVIAN @savad_rasaneh
. ❌ همایش‌زدگی «وحدت حوزه و دانشگاه» ✍️ روح الله کریمی 📍متأسفانه سالهاست وحدت حوزه و دانشگاه به انجام چند همایش و سمینار خلاصه شده است. 🔻هیچ کدام از دو نهاد و تلقی دقیقی از وحدت ندارند. وحدت این دو به وحدت میان منشأ علم و دین باز می‌گردد. منشأ علم و دین، واحد است. علم، بیان «هست»هاست و دین، بیانِ «بایدها». بایدها از هست‌ها نتیجه گرفته می‌شوند؛ مثلا اگر این خیابان، یک طرفه ، فقط از یک طرف، ماشین وارد شود. هست‌ها را خداوند آفریده است؛ پس او از همه به اشیا آگاهتر است؛ پس علم صحیح، از طرف اوست و نیز او برای تعیین بایدها از همه سزاوارتر است. 🔻نتیجه این که منشأ علم و دین، هر دو واحد است. به همین دلیل است که امام باقر ع به دو نفر از یاران خویش فرمودند: چه به شرق بروید و چه به غرب، هرگز به دست نخواهید یافت، مگر آنچه که از سوی ما اهل بیت ع صادر شود. به عبارت دیگر، منشأ صدور علم صحیح، منشأ صدور نیز هست. 🔴 برای حل می‌توان گفت؛ اگر علم و دین با یکدیگر تنازع داشته باشند، یا آن علم، قلابی است و یا آن دین و یا هر دو؛ علم و دین صحیح نمی‌توانند با یکدیگر نزاع داشته باشند. @HOWZAVIAN
🔵 اصلاح‌طلبان؛ از کاشت تا برداشت 🔴 ارتباط دعوای غربگرایان بر سر اسلامی‌سازی علوم با حمله اوباش به شاگردان علامه مصباح ✍️ سید محمدمهدی شرف الدین، سردبیر نشریه دیده‌بان اندیشه 🔷 در پارادایم ژورنالیسم اندیشه سایبری، تئوری‌ها و راهبردها نه در لابلای کاغذ کتاب‌ها و مقالات بلکه در متن یادداشت‌ها و کپشن‌های مجازی تولید‌ شده و به مرحله عملیاتی می‌رسند. یکی از فرق‌های عمده این دو روش در سرعت رسیدن نظریات به ساحت فعل کنش‌گران است؛ به بیان دیگر اندیشه‌ها در فضای مجازی بخاطر آنکه محفوف به چاشنی احساسات و جدلیات بوده و با قوه خیال مخاطب درگیر می‌شوند، راحت‌تر و زودتر به مرحله اجرا و اقدام می‌رسند. 🔶 اگر بخواهیم یه مثال راحت و ملموس در این‌باره بزنیم، باید به وقایع دو روز قبل اشاره کنیم. اهل علم به خوبی می‌دانند که مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی، قسمت اعظمی از عمر خود را صرف ایده اسلامی‌سازی علوم انسانی کرده و در این راه آثار زیادی را به مرحله تولید رسانده است. با پخش خبر نامگذاری سالروز ارتحال این فیلسوف برجسته به روز «علوم انسانی اسلامی»، از دو روز قبل عده‌ای از اساتید دانشگاه و نویسندگان فضای مجازی همچون آقایان زیدآبادی و مصلح، به اعتراض علیه این اقدام پرداختند. 🔷 آنها با نگارش یادداشت‌های تند و مُغرضانه، هم تسلط آقای مصباح بر علوم انسانی معاصر را زیر سوال بردند، هم پروژه اسلامی‌سازی علوم انسانی را عقیم و بی‌فایده خواندند و هم مراکزی همچون موسسه امام خمینی(ره) را به اتلاف سرمایه‌های هنگفت بیت‌المال علیرغم عدم بازدهی کافی متهم ساختند. اگرچه که اساتید مختلفی در مقام دفاع از شخصیت علمی استاد خود و فعالیت موسسه مذکور برآمدند، اما ماجرا در سطح گفتمانی و نظری باقی نماند. 🔶 دو روز بعد از نگارش یاددا‌شت‌های اعتراضی علیه آیت‌الله مصباح و موسسه امام خمینی(ره) دیشب چند تن از اساتید همین موسسه مورد تعرض وحشیانه عده‌ای جوان قرار گرفتند. این اتفاق افتاد تا به همگان اثبات شود که فاصله نظریه تا عمل در فضای حکمرانی فضای مجازی بر عقول عامه مردم بسیار نزدیک‌تر از آن چیزی است که فکرش را بکنیم. 🙏 فقط یادمان نرود که به قول شهید همت، دشمن هرجایی رو که میزنه، همونجا نقطه قوت ماست. ✅ پیشاپیش سالروز ارتحال علامه مصباح یزدی و روز علوم انسانی اسلامی رو پاس می‌داریم. @HOWZAVIAN