eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
529 ویدیو
185 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻پندی به حاکمان ✍️ سید عبدالله هاشمی، استاد و نویسنده حوزوی ۱_ از رهگذر اسلامی شدن دولت، جامعه اسلامی می شود.جامعه اسلامی میوه شیرین دولت اسلامی است.طبق نقشه راه موردنظر مقام معظم رهبری،ما در مرحله ساخت دولت اسلامی هستیم.پس از آن جامعه اسلامی و در آخر تمدن اسلامی ایجاد می‌شود. ۲_تلاش دولت برای احیای حجاب در جامعه زمانی به نتیجه می‌رسد که خود،نسبت به حجاب در کارگزاران، رسانه،سیاست ها و برنامه ها طبق دستور اسلام عمل کند.اگر حکومت، اسلامی عمل کرد و جامعه با کمال میل اصلاح نشد،از چماق نظم و قانون بهره ببرید. ۳_ در مقابله با بی حجابی نباید از شیوه ای که در مبارزه با اعتیاد به کار رفت، استفاده کرد.پشت پرده همه ناهنجاری های اجتماعی،یک شبکه مافیا وجود دارد.این شبکه در درون حاکمیت شکل می‌گیرد. حاکمیت باید این سرچشمه ها را مهار کند.درغیر این صورت، چالش دولت و ملت امری ناگزیر است ومعما هرگز حل نخواهد شد. ۴_ بی حجابی یک پدیده اجتماعی است. شکل گیری یک پدیده اجتماعی تابع متغیرهای زیادی است.مجریان،راهبردها و راهکنش‌ها سه مولفه اصلی در تحلیل،آسیب شناسی و کنترل ناهنجاری‌های اجتماعی است.بدون کنترل و اصلاح مجریان،تغییر سیاست ها و توقف برنامه‌ها، نمی‌توان با یک پدیده اجتماعی مبارزه کرد. @HOWZAVIAN
. 📌خان‌بازی تاریخی و مصوبه اخیر مجلس 🔻برخی نمایندگان چنددوره‌ای مجلس باید مهار می‌شدند، از بس با پیشینه‌ی نمایندگی و شهرت سیاسی خود، در انتصابات نهادهای دولتی دخالت می‌کردند حتی با اهرم فشار! https://virasty.com/HOWZAVIAN/1680713615384931481 @HOWZAVIAN
. 💐 کیمیای عشقِ او از خاک، می‌سازد طلا 🌷 یا امام حسن مجتبی (ع) ... 🍃 هر که خوانش بیش، مسکین و گدایش بیشتر هر کسی هم که گدایش بیش، جایش بیشتر کلّ فرزندان زهرا سفره‌دارند و کریم بینِ اولادِ کریمش؛ مجتبایش بیشتر رزق دنیا درمی‌آید از تنور خانه‌اش هر که نانش بیش، خیلِ بی‌نوایش بیشتر تا نفس دارم به عشقِ او نفس خواهم کشید بعدِ مرگم نیز، می‌میرم برایش بیشتر کیمیای عشقِ او از خاک، می‌سازد طلا خاکسارش می‌شود سهمِ طلایش بیشتر هر چه دل‌ها بیشتر از داغِ قبرش بشکند می‌شود اندازه‌ی صحن و سرایش بیشتر 💠 @shaeranehowzavi
🔳 به بهانه ایام شمسیِ ارتحال ادیب بزرگی که در دوران «خفقان مشروطه چیان غربگرا و دیکتاتوری پهلوی» مظلومیت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) را فریاد زد. 🔰👇👇
✍️ میرزا محمد علی مدرس تبریزی خیابانی(ره)، فقیه، ادیب، لغت شناس، مفسر، ریاضی دان، منجم، و تراجم نگار برجسته و سخت کوش معاصر است که قدرش چنان که باید شناخته نشده است. وی مراحل عالی تحصیلات دینی را در تبریز نزد آیات عظام آقا میرزا صادق آقا تبریزی میرزا ابوالحسن انگجی فرا گرفت و کسانی چون آیت الله صدرالدین صدر، آیت الله شیخ محمد حسین آل کاشف الغطاء و آیت الله شیخ محمد علی شاه آبادی، اجتهاد وی را کتبا" تصدیق کردند. سپس دامن همت به کمر زد و در کنار تدریس در مدرسه سپهسالار قدیم تهران به پرورش شاگردان فاضلی نظیر دکتر مهدی محقق و دکتر احمد مهدوی دامغانی، آثار ارزشمندی چون کفایه المحصلین در فقه، ریحان الادب در تراجم رجال و دانشمندان، و قاموس المعارف و فرهنگ نوبهار و فرهنگ نگارستان در لغت و ادب فارسی و عربی، به جامعه علمی تقدیم کرد. در مورد مدرس تبریزی نوشته اند: از معدود کسانی است که در دوران خفقان مشروطه چیان غربگرا و عصر حاکمیت و دیکتاتوری پهلوی که نام آوردن از شهید مشروطه مشروعه آیت الله العظمی شیخ فضل الله نوری و دفاع از مرام وی، سخت و سنگین بود و نویسندگان غرب زده، سعی در تحریف و تخریب مرام و نام علامه شیخ فضل الله نوری را داشتند (بابی ازلی ماسون هایی مانند، مهدی ملک زاده در تاریخ مشروطیت ایران، احمد کسروی در تاریخ مشروطیت، فریدون آدمیت در ایدئولوژی مشروطیت، یحیی دولت آبادی در حیات یحیی، ناظم الاسلام کرمانی در تاریخ بیداری ایرانیان...) به دفاع از مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) برخاست و نام و مرام او را ستود و از وی جانانه تجلیل به عمل آورد و نوشت: حاج شیخ فضل الله نوری...از اکابر علما و مجتهدین و اجلای فقها و محدثین امامیه بود... و سالها در تهران حامل لوای ریاست مذهبی (مرجعیت تام تقلید)، و تمامی اوقات او در ترویج احکام دینیه، تدریسا" و تألیفا" مصروف و مصدر خدمات دینیه بسیاری بوده و سپس به نقل مرثیه ادیب بزرگ صدرالافاضل دانش پرداخته و دو تصویر از او - در حال مصلوبیت و عکس اواخر عمرش- را به چاپ رسانیده است(۶ /۲۵۰-۲۵۱). و این در حالی است که از مؤسسین و مبلغین مشروطه(سید عبدالله بهبهانی و سید محمد طباطبایی) نامی نبرده است. 💠 آیت الله مدرس تبریزی: حاج شیخ فضل الله ابن ملاعباس مازندرانی، نوری الاصل، تهرانی المسکن و المقتل، قمی المدفن، از اکابر علما و مجتهدین و اجلای فقها و محدثین امامیه اوایل قرن حاضر چهاردهم هجرت است که خواهرزاده و داماد حاج میرزا حسین نوری صاحب مستدرک الوسایل و از تلامیذ میرزای مجدد و سالها حاضر درس او بود و تقریرات درسی او را به قید تحریر آورده است. بعد از تکمیل تحصیلات علمیه به ایران مراجعت کرد، سالها در تهران حامل لوای ریاست مذهبی[مرجعیت تام تقلید] بود، تمامی اوقاتش در ترویج احکام دینیه تدریسا و تألیفا مصروف و مصدر خدمات دینیه بسیاری بود تا در اوایل مشروطیت در سیزدهم رجب 1327 هجری در تهران مصلوب، جنازه اش به بلده طیبه قم منتقل و در صحن بزرگ حضور معصومه(س) دفن شد. مقبره اش در آنجا معروف است و آقای میرزا لطفعلی صدرالافاضل در تاریخ وفاتش موافق مذاق خود گفته است: «کفر دیدی چه کرد با اسلام ای عجب لا اله الا الله اعلم عصر را به دار زدند در کجا پایتخت شاهنشاه کفر شد آشکار و دین پنهان گشت اسلام خوار و علم تباه رفت منصوروار بر سر دار آن که حق گفت و شد ز حق آگاه داد از خواب غفلت امروز آه از انتقام فردا آه پی تاریخ این بلیه ز غیب گفته شد: الشهید فضل الله» واضح است عدد ابجدی این جمله 1326 و یک واحد کمتر است، مگر این که عدد لفظ جلاله را 67 فرض کنیم و حرف الفش را دو تا بگیریم و الف ملفوظی غیرمکتوبی را نیز برخلاف قاعده معمول در شمار آوریم. صاحب ترجمه [بود] و شعرِ خوب نیز می گفت و به نوری تخلص می کرد. ... پیش از قتلش مرام خود را مبین داشته است و از بعضی از حوادث که بعد از او وقوع یافته اند خبر داده است... 🔸منابع: زندگی نامه و خدمات ...مدرس تبریزی خیابانی، همان، ص ۱۵۷- ۱۵۸ ، راحیه ریحانه الادب، ناصرالدین انصاری قمی. /ریحانه الادب، میرزا محمدعلی مدرس تبریزی، ج 6، صص 262-264(نوید شاهد)... ✍️ آیت الله محمد علی مدرس در سال ۱۲۹۶ق در تبریز به دنیا آمد. در ۱۶ فروردین ۱۳۳۳ش (برابر با۱ شعبان ۱۳۷۳ق) وفات یافت و پس از تشییع در طوبائیه تبریز به رسم امانت به خاک سپرده شد. سپس به قم منتقل و آیت الله مرعشی(ره) نجفی بر پیکرش نماز خواند و در قبرستان شیخان به خاک سپرده شد./ویکی شیعه ✔️ صفحه شهید رابع @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 💚سفره‌دار مدینهنجمه‌ صالحی، عضو تحریریه مجتهده امین در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان سال سوم هجری، نخستین پسر علی و فاطمه علیهما السلام متولد شد. بعد از ولادتش، جد بزرگوارش در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت. هم وزن موى سرش، نقره به مستمندان داد‌ و نام او را "حسن" گذاشت و این نام در جاهلیت سابقه نداشت.* او یکی از مصادیق آیه مودّت، آیه مباهله و حاضر در بیعت رضوان بود*. پس از شهادت پدر، امامت و ولایت امت به او انتقال یافت. در شرایطی امامت را به عهده گرفت که دشمنش،معاویه، با پشتیبانی نظام اشرافی، امکانات وسیعی در اختیار داشت و در اندیشه نابودی آموزه‌های اسلامی بود. توانسته بود با نیرنگ به نام دین بر مردم حکومت کند و هر آنچه را که او می‌گفت جزء دین می‌شمردند و تبعیت می کردند تا آنجا که او نماز جمعه را در روز چهارشنبه خواند و احدی به معاویه اعتراض نکرد.* با توجه به شرایط عصرش، سیاست تثبیت و کنترل اوضاع را در پیش گرفت، حداقل شش نامه خطاب به معاویه نگاشت که در کتاب مکاتیب الائمه* آمده است. صلح او یکی از اقدامات مهم در جهت تثبیت شرایط بود اما حتی یاران نزدیکش متوجه اهمیت موضوع نشدند و به ایشان بی‌احترامی کردند تا جایی که امام گفت: "من نيز به خاطر صلحى كه با معاويه كردم، از طرف كسانى كه علت اين امر را نمى‏دانستند و نسبت به آن جاهل بودند، مورد غضب واقع شدم و اگر من صلح نمى‏كردم معاويه يك نفر شيعه در روى زمين باقى نمى‏گذاشت مگر اين كه همه را مى‏كشت."* در برخی منابع تاریخی عصر عباسی نسبت‌ ناروایی به وجود نازنینش زدند که ریشه در خصومت خلفای عباسی با او به دلیل قیام‌های حسنیان دارد و در احادیث و اسناد تاریخی معتبر قبل از دوره عباسی، اثری از این اتهام به چشم نمی‌خورد! در اغلب منابع اسلامی، القابی نظیر «حَلیم»، «کریم» و «سخیّ» و «جواد» برای او ثبت کرده‌اند.* دومین امام شیعیان کریم اهل‌بیت علیهم السلام شبیه‌ترین فرد از لحاظ ظاهری و رفتاری به پیامبر خدا(ص) بود.* ♡سلام بر نور خدا، کبریای سخا، روح مسیحا، راز دار آینه حُسن خدا، کریم آل طاها، یوسف زهرا، پهلوان صفین و جمل؛ صاحب وجنات محمدی، اویی که سفره‌دار مدینه‌ بود و ثروتش را همچو جده‌اش خدیجه سلام الله علیها در راه خدا صرف کرد!♡ ➖➖➖➖ منابع: *شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۵. *ابن سعد، الطبقات الکبری، ج۶، ص۴۰۶ـ۴۰۷. *مسعودی، مروج الذهب،ج ۲،ص۷۲. *احمدی میانجی، مکاتیب الائمه، دار الحديث‏ قم. *سید بن طاووس،التشريف بالمنن في التعريف بالفتن، ص۱۹۶. *بلاذری، انساب الاشراف، ج۳،ص۶. *یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۲۶. @AFKAREHOWZAVI
. ساختن فرهنگ، باطریقت و سبک ✍ دکتر مریم منصوری، عضو تحریریه مجتهده امین چند‌سال پیش، ماه مبارک، زائر عتبات بودم. یکی از جذاب‌ترین لحظات، قبل از افطار، دیدن زنانی بود که زنبیل روی سرشان، با غذای مفصل، با خانواده، عازم حرم بودند. سفره‌های طولانی، خیلی طولانی(و خالی) را خادمان حرم پهن میکردند، اما زن و مرد، خانوادگی، در دو یا چندین صف(بین الحرمین چند سفره به موازات هم پهن می‌شد)، سفره را پر می‌کردند، می‌نشستند و افطار مفصل می‌خوردند. در باب برکات انسجام اجتماعی _ آن هم در فضایی که از زمین و آسمان، بر سر مردم ایران، تفرُّق و گسست و چند دستگی می‌بارد_ هرچه بگوییم کم است؛ زیر سایه‌ی دین و بعنوان یک منسک هویت بخش، نه فقط این دست حرکت‌ها، تعظیم شعائر است، که قطعا در جهت ترویج دینداری از مسیر ایجاد سبک‌های زندگی و شیوه‌ی حیات، موثر خواهد بود. باورمندی کافی نیست، برای انسان امروز، باید فرهنگ را با "طریقت و سبک" ساخت! @AFKAREHOWZAVI
. 📌مرگ‌اندیشی اصلاح‌طلبانه 🔻از خودسوزی تا خودکشی ✍ دانیال بصیر، سردبیر پایگاه تحلیلی فکرت فرقی نمی‌کند که خبر خودکشی از این گفتمان به گوش می‌رسد یا خبر اینکه وصیت کنی بعد از مرگ، جسد را بسوزانند و خاکسترت را به باد دهند و یا اینکه نقش شومن و دلقک را به عهده‌ بگیری و صد یای دیگر از دهن کجی به مقدسات و کشور و هویت ملی؛اما در این سال‌ها به یک حقیقت پی برده‌ایم که عده‌ای سرگشته که خود هم نمی‌دانند چه می‌خواهند و دنبال چه چیزی هستند، در حساس‌ترین برهه‌های تاریخی، لکه‌های ننگی را بر دامن این سرزمین و ملت زده‌اند که مدت‌ها می‌بایست خون جیگر خورد تا پاک شود. پ ن: روز گذشته کیومرث پوراحمد در گذشت. کسی که سال ۱۳۹۶ در تجمع انتخاباتی حامیان حسن روحانی در ورزشگاه آزادی برای لحظاتی پشت تریبون قرار گرفت و با حرفایی ناپخته که برآمده از شخص افسرده بود، حرکتی را رقم زد که هنوز که هنوز است مردم با مشکلات عدیده روبرو هستند. و یا سید جواد طباطبایی فیلسوف ایران شهر(!) و صاحب «نظریه مرگ اسلام» و کسی که برخلاف مشی اصلی و ماهوی جشنواره فارابی از دست حسن روحانی جایزه گرفت؛ وقتی در کانادا درگذشت و چندین پیام تسلیت از حامیان گفتمان اصلاحات مبنی بر طلب مغفرت وی صادر شد، خبرهایی رسید از اینکه طباطبایی پیش از مرگ در وصیت نامه خود، اعلام کرده تا پس از مرگ جسدش را بسوزانند و هیچ اثری از بدن او باقی نماند. @HOWZAVIAN
حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی سبحانی.mp3
24.36M
📻نوع مواجه با قرآن پژوهان غربی 🎙حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی سبحانی 🔹از بررسی آرای قرآن پژوهان غربی (1860 1977) چهار دیدگاه متفاوت درباره زمان تدوین قرآن به دست می‌آید: جان برتن جمع آوری قرآن را در عهد پیامبر می‌داند؛ فردریش شوالی مدعی است که قرآن در عصر عثمان جمع آوری شده است؛ 🔹پل کازانوا و آلفونس مینگانا بر این باورند که قرآن در دوران خلافت عبدالملک به دستور حجاج بن یوسف گردآوری شد؛ جان وانزبرو تدوین قرآن را در آغاز قرن سوم می‌داند. مبنای این آرا، رویکردهای شکاکانه گولت تسیئر و شاخت درمورد احادیث اسلامی است. 🔹از میان آرای مذکور، دیدگاه برتن را می‌توان پذیرفت؛ ولی نه براساس دلایلی که وی در تحقیقات خود بر آن‌ها پای فشرده، بلکه بر مبنای دلایل عقلی، تاریخی، روایی و قرآنی که برخی از عالمان مسلمان اقامه کرده‌اند. 🔰مدرسه زمستانی شبهه‌پژوهی مطالعات قرآنی خاورشناسان 🔻 کانال رادیو فکرت: | ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام @HOWZAVIAN
. 🔴 تئوری‌سازی خشونت به همین سادگی @HOWZAVIAN