eitaa logo
نویسندگان حوزوی البرز
426 دنبال‌کننده
315 عکس
36 ویدیو
55 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است. 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان البرز است. ارسال یادداشت 👇 @Revolutionson2 #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پیرو تلاش‌های گسترده دانشمند محترم آیت‌الله در دفاع از ساحت مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) و فقه آل محمد (صلی الله علیه و آله) و مناظرات ایشان برای پاسخگویی به برخی شبهات، مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی (مدظله العالی) با ارسال نامه‌ای، از زحمات و تلاش‌های ایشان تقدیر نمودند. @howzavian_alborz
📮فیلسوفان و مسائل و دردهای اجتماعی احمدحسین شریفی یکی از مهم‌ترین انتظارات اجتماعی از و فیلسوفان آن است که نقش خود را در تعالی اخلاقی جامعه ایفا کنند. «خواسته‌های غیرضرور» افراد و جامعه را نقد کنند و «خواسته‌های متدانی» آنها را اخطار دهند. آسیب‌های فردی و اجتماعی چنان خواسته‌هایی را فریاد بزنند. و از راه نقد و ابطال باورهای نادرست و متدانی، بی‌بنیانی و بی‌ریشگی گرایش‌ها و خواسته‌های متدانی را نیز نشان دهند. افزون بر آن، «مصلحت‌های واقعی» مردم را به آنان تعلیم دهند. و «نیازهای اصیل و اصلی» آنان را یادآوری نمایند. از طریق تقویت باورهای متعالی، خواسته‌های جامعه را نیز متعالی کنند. و از راه تبیین و ترویج باورهای صحیح و مستدل، گرایش‌ها و رفتارهای معقول و درست را در حیات فردی و اجتماعی ترویج دهند. اینها از نقش‌ها و مسئولیت‌هایی است که باید فیلسوفان عهده‌دار آنها باشند؛ اما مع‌الاسف، درباره بسیاری از فیلسوفان و فلسفه‌دانان روزگار ما، باید گفت غافل از نیازها و دردهای اصلی و جانکاه اجتماعی و مسائل و معضلات بشری و بین‌المللی، مشغول خلوت خویش‌اند و دلخوش به افکار و اندیشه‌های انتزاعی‌ خویش: «غافلند این خلق از خود ای پدر». @howzavian_alborz
📮روایت وداع با پیکر شهید علی حیدری؛ بوی شهید چمران پیچید ✍🏻 الناز رحمت نژاد ▫️کارهایش را به صورت گمنام پیش می‌برد و از تبلیغ فعالیت‌هایش اصلا خوشش نمی‌آمد، هر چه از شهید چمران شنیده بودید در شهید علی حیدری خلاصه شده بود. 🔻به نوشته زرد رنگِ رویِ سَر دَرِ، دَرِ مشکی نگاه می‌کنم‌. نوشته است: «معراج شهدا.» چَشم از سَر دَر بر نداشته‌ام که صدایِ سید مرتضی آوینی یادم می‌اندازد: «شرف المکان بالمکین؛ شرافت مکان به کسی است که در آن سکونت دارد.» معراج شهدا از این قانون خدایی بی نصیب نمانده و از سال ۱۳۶۰ تا امروز، هر چه شهید داده‌ایم گذری به این قطعه از زمین داشته‌اند. 🔻به نظرم خوشبخت‌ترین و ملکوتی‌ ترین قطعه زمین همین‌جاست؛ پیکر هزاران هزار شهید را از هشت سال دفاع مقدس گرفته تا شهدای مدافع حرم و امنیت و راهِ قُدس را در آغوش گرفته است. 🔻قَدم از قَدمی که در معراج شهدا بر می‌دارم پرچمی خودَش را نشان می‌دهد؛ اول ایران و بعد فلسطین، لبنان، عراق، یمن، حزب الله و حماس. نوشته رویِ دیوارِ سَمت چپم هم تعریفِ پُر معنایی از عشق به من می‌دهد: «عشق یعنی استخوان و یک پلاک، عشق یعنی سال‌ها تنهایِ تنها زیر خاک.» 🔻به سمت ورودی خواهران می‌روم. کفش‌هایم را داخلِ جا کفشی می‌گذارم. پرده مخمل سبز رنگ را کنار می‌زنم و داخل معراج شهدا می‌شوم. دور تا دور معراج آدم است که سر پا ایستاده‌اند؛ خانم، آقا، پیر، جوان و حتی کودک. 🔻به ۶ تابوت نمادین شهید گمنام تکیه زده‌ام. کودکان را تماشا می‌کنم. بین جمعیت بازی می‌کنند و با هم از اهمیت آسمانی شدن عمو علی صحبت می‌کنند. غبطه می‌خورم! نه به آسمانی شدن این شهید، بلکه به سبک و سیره تربیت شهید که همه را از اهمیت راهش آگاهند و سیره‌ای که وی را آماده شهادت کرده بود. عموعلی و عموعلی‌ها را باید هم رویِ شانه‌ها بالا برد و هم زیر ذره‌بین مطالعه کرد. 🔻خانواده و اقوام درجه یک شهید دکتر علی حیدری از قسمت وداع خصوصی بیرون می‌آیند. یکدیگر را به آغوش می‌کشند. خمیده خمیده، با شانه‌های لرزان و چشم‌هایی پُر از اشک آسمانی شدن عزیزشان را تبریک و تسلیت می‌گویند. 🔻فرزندان شهید، صبور و شجاع کنارِ هم ایستاده‌اند. برادرها سعی دارند خواهر را آرام کنند و خواهر سعی دارد برادرها را تسلی ببخشد. یکی از برادرها سرِ خواهر را روی شانه‌اش گذاشته و نوازشش می‌کند. دست روی دهانم می‌گذارم تا بغضم نشکند و اشک‌هایم سرازیر نشود بلکه بتوانم بیشتر ببینم، بنویسم و روایت کنم. 🔻عکسی از دکتر علی حیدری را در مراسم می‌چرخانند و دست به دست می‌شود. دکتر با روپوش سفید پزشکی‌اش پشت میزی سر پا ایستاده و پرچم لبنان و ایران روی میز است. پشت سر دکتر سمت راستش روی کاغذ A4 سفید رنگی نوشته «حب الحسین یجمعنا» نقش بسته است. 🔻زمزمه «یا حسین یا حسین» مداح بلند می‌شود. تابوت دکتر حیدری روی دوش سربازها و مردم از وسط جمعیت عبور می‌کند. تابوت از کنارم رد می‌شود. اینجا دیگر کاری از دستم بر نمی‌آید! دستی روی آن می‌کشم و اشک‌هایم سرازیر می‌شوند. تابوت دکتر شهید علی حیدری جایی در مرکز معراج روی زمین قرار می‌گیرد. عکاسان دوربین به دست که برای ثبت این لحظات با شکوه جلوتر از تابوت شهید حرکت می‌کردند حالا دور آن حلقه زده‌اند و عکاسی می‌کنند. 🔻مداح مُدام می‌خواند و مهمانان هم با او زمزمه می‌کنند: «بر مشامم می‌رسد هر لحظه بوی کربلا…» نمی دانم می‌دانند یا نمی‌دانند که دکتر علی حیدری پزشک ایرانی مستقر در لبنان، رزمنده دوران دفاع مقدس و مدافع حرم بود و در آزاد سازی جنوب لبنان و جنگ ۳۳ روزه نقش هم داشت و حالا بعد از عمری خواندنِ «بر مشامم می‌رسد هر لحظه بوی کربلا» به همرزمِ شهیدش حاج محمد ابراهیم همت و جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان پیوسته است. 🔻شهید عزیز پیش از آنکه به یاری رساندن به مستضعفان مظلوم غزه و لبنان بشتابد و توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان مورد هدف قرار بگیرد، ایام اربعین خادم بود و زائران اباعبدالله (علیه السلام) را طبابت می‌کرد. 🔻دوستانِ شهید حیدری پشت دوربین و میکروفون خبرنگاران ایستاده اند و یکی یکی تعریف می‌کنند: «شرط شهید شدن، شهادت‌گونه زیستن است. دکتر حیدری شهید زنده بود و عاشق شهادت! اخلاق، کار و فعالیت‌های جهادی او بر اساس موازین امامین انقلاب بود. ایشان در پیاده روی اربعین مسئول بیمارستان هلال احمر در کربلا بود. متواضعانه و بسیجی به زائران امام حسین (علیه السلام) خدمت می‌کرد. 🔻خدمات وسیعی نسبت به محرومین لبنان انجام می‌داد اما از بوق و کرنا کردن خوشش نمی‌آمد و کارهایش را گمنام پیش می‌برد. خدا مُزد سال‌ها جهادش از انقلاب و دفاع مقدس گرفته تا دفاع از حرم و حمایت از مردم لبنان و غزه داد، به دست شقی‌ترین و منفورترین رژیم جهان به شهادت رسید. هر چه درباره شهید چمران می‌شنوید در دکتر علی حیدری خلاصه شده بود.»
نویسندگان حوزوی البرز
📮روایت وداع با پیکر شهید علی حیدری؛ بوی شهید چمران پیچید ✍🏻 الناز رحمت نژاد ▫️کارهایش را به صورت گ
🔻پیام صوتی دکتر علی حیدری سه روز پیش از شهادتش را پخش می‌کنند: «احتمال زیاد ان شاالله به آرزوم می‌رسم. در وصیت‌نامه ام نوشتم اگر جسدی از من باقی ماند دوست دارم در کنار امام خمینی دفن بشم.» 🔻مراسم بعدی وداع با پیکر مطهر شهید امام زاده باغ فیض است. تابوت را بر می‌دارند. روی شانه‌ها حَمل می‌کنند تا به وداع بعدی برسانند که پشت میکروفون اعلام می‌شود: «پیکر شهید دکتر علی حیدری روز جمعه ۴ آبان ساعت ۱۴ با اقامه نماز به امامت حاج سید حسن خمینی در مرقد مطهر امام راحل به خاک سپرده خواهد شد.» @howzavian_alborz
📮معرفی شیخ نعیم قاسم به عنوان دبیر کل جدید حزب الله لبنان، رژیم صهیونیستی را از تحمیل معادلات اطلاعاتی و نظامی به حزب الله ناامید کرد ✍🏻 الناز رحمت نژاد 🔹️ برخی نهادهای امنیتی معتقد بودند که نام دبیر کل جدید حزب الله لبنان باید مخفی بماند! اما حزب الله این کار را نکرد و با راهبرد علنی سازی دبیر کل جدید حزب الله معادلات رژیم صهیونیستی در هفته های اخیر را برهم زد. 🔹️ پیش بینی شده است شیخ نعیم قاسم مانند شهید سید حسن نصرالله حضور پررنگی در افکار عمومی خواهد داشت. این در حالی است که رژیم اشغالگر قدس قصد داشت با تحمیل محدودیت‌های امنیتی حضور فعال سیاسی _اجتماعی رهبران حزب الله را کاهش دهد که حزب الله با معرفی دبیر کل جدید این معادله اطلاعاتی را برهم زد. 🔹️ حزب الله به رژیم صهیونیستی این پیام را داد که از لحاظ اطلاعاتی امنیتی منفعل نشده است. 🔹️ شیخ نعیم قاسم با سخنرانی اش بعد از شهادت سید حسن نصرالله و معرفی او به عنوان دبیر کل جدید حزب الله لبنان که با اعصبانیت و تهدید رسمی مقامات رژیم صهیونیستی همراه بود، ناامیدی رژیم اشغالگر قدس از تحمیل معادلات اطلاعاتی و نظامی جدید به حزب الله را نشان داد. 🔹️ دبیر کل جدید حزب الله لبنان قدیمی ترین، علمی ترین، اجرایی ترین و سخنگو ترین عضو شورای مرکزی حزب الله است. 🔹️ شیخ نعیم قاسم با تجربه سنگین سیاسی و بین المللی و جنگ های متعدد یک رهبر چند وجهی است. 🔹️ کتاب" الولی المجدد" نوشته شیخ نعیم قاسم درباره آیت الله خامنه ای است که تابستان ۱۳۹۴ توسط انتشارات خبرگزاری تسنیم منتشر شده است. 🔹️ شیخ نعیم قاسم امام خامنه ای را احیاگر واقعی اسلام می داند. به عقیده وی، رهبر انقلاب نظریه متکاملی درباره مردم سالاری دینی ارائه کرده است. @howzavian_alborz
📮روایت مظلومیت هنر می‌خواهدمیلاد حسن زاده ▫️مدتی قبل، یکی از دوستان، قطعه فیلمی از کودکی اهل غزه که به‌طرز دلخراشی، به‌شهادت رسیده بود را، در گروهی ارسال کرد. آنقدر تصویر جگرسوز بود که تا مدتی در شوک فرو رفتم. هرچند همين تأثیرپذیری، نیت منتشرکننده تصویر بود، اما متأسفانه از آسیب این حرکت خود اطلاعی نداشت. ➕روایت جنگ و روایتِ مظلومیت یک ملت دارای ظرافت‌هایی است که اگر رعایت نشود اثری وارونه دارد. انتشار حجم بالا از چنین ویدئوهایی، آسیبی به‌نام حساسیت‌زدایی، در پی دارد. ➕مسئله حساسیت‌زدایی در روانشناسی رسانه درباره رفتار مخاطب به کار می‌رود. بنیان این مسئله، عادت و خوگیری به موضوعی پرتکرار در زندگی است. مثلا بر پایه این نظریه، با قرارگیری بیش‌از‌حد فرد در معرض برنامه‌های خشونت‌آمیز، از حساسیت او نسبت به تماشای خشونت کاسته می‌شود و نتیجه آن، بی‌تفاوتی و بی‌حسی عاطفی نسبت به قربانیان خشونت و حتی حقوق طبیعی آنان است. به چنین پیامدی حساسیت زدایی (یا خوگیری) نسبت به خشونت گفته می‌شود. حساسیت زدایی، هم در جریان زندگی واقعی موضوعیت دارد و هم در مورد صحنه‌های خشونت آمیز صادق است. نظر بر این است که مدتی پس از خوگیری و عادت به دیدن صحنه‌های خشونت آمیز کم کم تأثیر رقّت‌بار این گونه صحنه‌ها از بین خواهد رفت و در نتیجه همدلی نسبت به قربانی کاهش خواهد یافت. آنانی که میزان خشونتی را که در دنیای واقعی جریان دارد ناچیز برآورد می‌کنند ممکن است به بی حسی عاطفی مبتلا شده باشند. ➕مرحوم آیت الله فاطمی‌نیا می‌فرمود: «هنگام مصیبت خواندن یک قدری پرده‌پوشی داشته باشید. همه چیز را نگویید. من استادی داشتم، می گفت بعضی روضه ها را در تمام عمرم فقط یک بار خوانده ام آن هم در روز عاشورا! باید حال مجلس را نگاه کرد. حالا چون چهار نفر نشسته اند بیاییم مصیبت ظهر عاشورا را بخوانیم؟ نمی گویم مصیبت نگو اما یک قدری پرده برداری کن. مصیبت شش ماهه را حتما کامل نگویید! مواظب باشید، من چهل سال منبر رفتم، خدا مرحمت کرده است، دستم را گرفته تا حالا مصیبت مکشوف نخوندم! یک وقتی در نجف یک روضه خونی بوده، می گویند این روضه حضرت علی اکبر سلام الله علیه را خیلی تند خوانده بود، بعد یکی از بزرگان با خبر شده بود که وجود نازنین حضرت زهراء سلام الله علیها ناراحت هستند و فرموده بودن: بگو انقدر دل ما را نسوزان!» ➕لازم است یادآور شوم، منظورم این نیست که مظلومیت غزه را روایت نکنیم، بلکه باید هوشمندانه روایت کنیم. در این زمینه پیشنهاد میکنم "۲۰ روز در ماریوپُل" را ببینید. در این مستند _با اینکه اقدام اوکراین برای پیوستن به ناتو سبب جنگ بود_ اما کارگردان جنگ را بسیار هنرمندانه به نفع اوکراین روایت کرده، تصاویر دلخراش و با خشونت بسیار بالا را منتشر نکرده و با سانسور بعضی جملات و صحنه‌ها عزت ملت اوکراین را حفظ می‌کند. @howzavian_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩 باسم ربّ الشهداء 🖼 قاب عکسِ مقابلم، تمام چشمانم را غرق خود می‌کند؛ و من که سخن‌ها در قلبم جولان می‌کرد، اکنون «صُمٌّ و بُکم» شده‌ام. نمی‌دانم چشمانِ پر صلابت اوست که زبانم را بی‌کلام ساخته، یا شکی که مدّتی است چون خوره بر جانم افتاده، با من چنین کرده است. مدّتی بی‌کلام با چشمان اشک‌آلودم، با او سخن می‌گویم تا آنکه زبانم جرأت یافته، تمام وجودم به میدان سخن می‌آید: می‌خواهم با تو سخن بگویم؛ با تو که شهادت، این هنر مردان خدا، مهر تأییدی بر مردانگی و غیرت و صلابت تو در این راه است. با تو که دوستانت تو را به شجاعت و سخت‌کوشی؛ خانواده‌ات، به مهربانی‌ و شفقت می‌ستایند؛ و آنگاه که زمانِ پیکار می‌شود، هم‌رزمانت از مردِ میدان بودنت، می‌گویند. چقدر سخت است انتخاب واژگان وقتی در برابرت مردی تمام‌قد ایستاده است، و تو با تمام کوچکی‌ات غرق وجود او می‌شوی. 🔗 از کجا و از چه بگویم؟ من که قصه‌ها از هشت سال دفاع مقدّس شنیده‌ بودم، همیشه با خود می‌گفتم، چه حاصلی برای من دارد؟ جوانِ دهه شصت که همّت‌ها و باکری‌ها و چمران‌ها را الگوی خویش قرار داده بود، حق داشت از وطن و استقامت و شهادت بگوید؛ اما من در این عصر زر و تزویر، با چه امیدی از اینها دم بزنم. راستش را بگویم دیگر دفاع مقدّس، برایم رنگ و بویی نداشت، تا آنکه مردان میدان به پا خواستند. آری تو و بسیاری از هم‌رزمانت را نمی‌شناختم، امّا وقتی از مردانگی و صلابت و استقامت‌تان شنیدم، پاسخ تمام سؤالاتم را گرفتم؛ 📜 و این چنین بود که ابوهادی، حیات الهی شهیدان را برای من تفسیر می‌کند، و هدایت، این تحفه الهی را به قلب ناامیدم باز می‌گرداند؛ و من در حالی که قاب عکس شهید را بر قلبم می‌گزارم، بار دیگر راز اشک بر حسین را با تمام وجود درک می‎کنم، و قلبم را روانه قبله‌گاه عاشقان واله می‌کنم، و برای ابوهادی، علی تمام‌زاده، این پروده سیّد الشهداء، رفعت درجه طلب می‎کنم، و به یاد آن مرد میدان، چشمانم را به انگشت اشاره امام خامنه‌ای، این مرد بزرگ تاریخ، می‌دوزم، و در این عصر حیرت، در سمت درست تاریخ می‌ایستم. به مناسبت سالگرد شهادت ابوهادی، علی تمام‌زاده 16/08/1403 ✍️ استاد پژوهشگر حجت الاسلام و المسلمین دکتر اصغر آقایی @howzavian_alborz
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
✍️رواق اهل قلم(۱۵) 💢 ۲۰ تجربه از دنیای نویسندگی 🖊تجربه‌های محمدعلی رکنی مدرس نویسندگی و رمان نویس 👤به میزبانی حجت الاسلام محمدرضابابایی فعال فرهنگی_تبلیغی 📅 زمان: شنبه ۱۹ آبان‌ماه ⏰ ساعت: ۲۰ الی ۲۱ 🔗 در بستر اسکای روم نام نویسی: @Jahaderevayat @rahamedia @HOWZAVIAN
📮درباره چشم زخم محسن بهرامی شیخ الرئیس بحث را ذیل دو عنوان فلسفی وطبی مطرح میکند. ۱_عنوان فلسفی در فصل ۲۷ نمط دهم کتاب اشارات وقتی مساله تاثیرات قوه خیال و وهم را در خارج مطرح میکند به نحو تفصیلی پیرامون مساله (اِزلاقُ البَصَر) یا (اَصابَتُ العین) که همان چشم زخم است سخن میگوید. بحث چشم زخم در ذیل قدرت فعاله نفس تعریف میشود.‌بدین معنا که: نفس انسان و می‌تواند برمحیط و اشیای بیرون از خودش تاثیر بگذارد. با این توضیح نفس بر اثر تمرکز و اشتغال به خود ونفی خواطر و رها کردن امور مربوط به اجسام و مادیات قوی میشود وبالتبع قوای او مانند نیز قوت می‌یابند لذا نفس میتواند بوسیله قوایش بر محیط و موجودات تاثیر گذاشته و اموری را انشاء کند. براین اساس نفس از آنجا که از عالم انشاء وایجاد(جبروت)آمده دارای چنین قدرتی است. لذا انسان پس از مشاهده امر کمالی در شیء دیگر و تصور وتمرکز بر آن امر در واهمه، معدوم یا معیوب شدن آن امر را درخود تصور وانشاء میکند. از طرفی چون نفس عاین(فرد چشم زننده) قوی است این انشاء درونی به بیرون او نیز راه یافته وبر شیء خارجی یا معیون اثر میگذارد. لذا میتواند فرد دارای کمال را از آن نعمت محروم کند. ۲_عنوان پزشکی: در بحث ضروریات سته که درباره رئوس سلامتی انسان میباشد ذیل عنوان ششم یعنی بحث یا تاثیرات حالات نفس مانند چشم زخم روی سلامتی وبیماری انسان را بررسی میکند وچشم زخم را یکی از عواملی میداند که سبب بیماری انسان میشود. به اذعان یکی از عوامل بیماری‌ها اَصابت العین می‌باشدکه طبیب باید آن را تشخیص داده زیرا با دارو درمان نمی‌شود. به عبارتی مادام که از قوه واهمه برزخیه شخصِ عاین، تصرفاتی به بدن شخص معیون میرسد بیماری آن شخص ادامه دارد. لذا باید ذکر ودستوری بدهد تا رَدُ العَین و دفع چشم زخم کند. @howzavian_alborz
▫️آیت الله جوادی آملی تو درس اخلاق این هفته‌شون یه مطلب خیلللی نابی بیان کردند؛مشعوف شدم حیفم اومد براتون نگم؛ 🔻فتح قلعه خیبر یهودی ها به دست امیرالمومنین«ع» با اون عظمتی که مایه خوشحالی مسلمانان و حضرت رسول«ص» شد و هنوز که هنوز هست مایه فخر و مباهات ما بر یهود و صهیونیست ها هست(خیبر خیبر یا صهیون جیش محمد قادمون)؛ مصادف شد با برگشت جناب جعفر بن ابی طالب از سفر حبشه که پیامبر«ص» برای تبلیغ و تبیین دین فرستاده بودنشون. 🔻پیامبر«ص» موقع مواجه با جناب جعفر فرمودند؛نمی دانم برای قدوم تو به عنوان افسر جهاد تبیین خوشحال باشم یا برای فتح قلعه خیبر یهودی ها به دست علی«ع» مقام مبین و تبیین کننده را داشته باشید فقط👌👌😍 ✍ محمد روضه سرا @howzavian_alborz
📮رابطه احساس تنهایی با اعتیاد به اینترنترضا وظیفه‌مند در تحقیقاتی با استفاده از مقیاس احساس تنهایی مشخص شد که سطح احساس تنهایی در دانشجویان کاربر بیمارگون یا معتاد اینترنت، بالاتر است. 1. فرار از تنهایی: بسیاری از افراد به‌خصوص در دنیای امروز، برای فرار از احساس تنهایی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی روی می‌آورند. این استفاده می‌تواند به‌طور موقت احساس ارتباط و نزدیکی را فراهم کند، اما در واقع ممکن است به افزایش احساس تنهایی منجر شود. 2. کاهش تعاملات واقعی: استفاده مفرط از اینترنت می‌تواند منجر به کاهش تعاملات واقعی و حضوری با دیگران شود. افراد ممکن است به جای برقراری ارتباط چهره به چهره، به گفتگوهای آنلاین بسنده کنند که این خود می‌تواند احساس تنهایی را تشدید کند. 3. مقایسه اجتماعی: در فضای مجازی، افراد معمولاً خود را با دیگران مقایسه می‌کنند. این مقایسه می‌تواند احساس عدم کفایت و تنهایی را افزایش دهد، به‌ویژه اگر فرد احساس کند که دیگران زندگی بهتری دارند. 4. دور شدن از واقعیت: اعتیاد به اینترنت فرد را از واقعیت‌های زندگی خود دور و در دنیای مجازی غرق می کند که می‌تواند به افزایش احساس تنهایی و انزوا منجر شود. 5. تأثیر بر سلامت روان: استفاده بیش از حد از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به افزایش علائم افسردگی و اضطراب منجر شود که خود می‌تواند عامل تشدید احساس تنهایی شود. @howzavian_alborz