هدایت شده از نویسندگان حوزوی همدان
سوگند به قلم و آنچه مى نويسند🌿
شما فرهیختگان گرامی میتوانید ضمن معرفی کانال
📍یادداشتهای کوتاه
📍تحلیل مسائل روز
📍چکیده مقالات
📍خلاصه آثار
📍خاطرات تبلیغی
خود را برای بارگزاری در کانال به آیدی زیر ارسال نمایید.🌹
@majidrahimi_ir
#نویسندگان_حوزوی_همدان🌸
@howzavian_hamedan
🟢علم نافع، علم مولد و جامعه دانشبنیان
احمدحسین شریفی
🔸در روایات و ادعیه اسلامی تأکید ویژهای بر «علم نافع» شده است. #امیرمؤمنان خطاب به فرزندشان امام حسن علیهما السلام میفرمایند:
وَ اعْلَمْ أَنَّهُ لَا خَيْرَ فِي عِلْمٍ لَا يَنْفَعُ؛ در دانشی که سود ندارد، خیری نیست.
مسأله علم نافع در نظام ارزشی اسلام تا آنجا اهمیت دارد که از دعاهای همیشگی #پیامبر_اکرم(ص) در تعقیبات نماز این بود که: اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لَا يَنْفَع؛ پروردگارا از علمی که سود نداشته باشد به تو پناه میبرم»
🔻از اینجا دانسته میشود که هر دانشی لزوماً «خوب» نیست؛ علم ذاتاً ارزشمند نیست؛ علمی که برای فرد یا جامعه اسلامی ضرر داشته باشد و یا حتی نفعی در پی نداشته باشد، در نظام ارزشی اسلامی، «فاقد ارزش» و حتی ممکن است «ضدارزش» باشد.
🔹علم نافع، یعنی علمی که برای فرد یا جامعه اسلامی سودمند باشد. علمی که جامعه را عالمتر و آگاهتر کند؛ علمی است که صرفاً در ذهن و ضمیر عالم باقی نماند یا در لابلای کتابها و کتابخانهها دفن نشود. توضیح آنکه یک علم ممکن است برای فردی خاص، نافع باشد، اما زمانی میتواند برای جامعه نافع باشد که سطح دانش و هنر و صنعت مردم را هم بالاتر بیاورد؛ یعنی علمی در خدمت شکلدهی به یک «جامعه دانشبنیان» باشد.
🔸به تعبیر دیگر، ممکن است تکتک آحاد مردم، عالم و دانشمند باشند، اما «جامعه»، جامعهای «دانشمند و دانشبنیان» نباشد. و این در جایی است که دانشهای افراد دانشهایی مولد نباشد، میزان دانش جامعه زمانی بالاتر میرود که دانش تکتک دانشمندان به درستی در میان سایر افراد جامعه توزیع شده باشد و این جز با کاربست دانش در جامعه و صنعت ناشدنی است. «کاربست دانش» موجب میشود دانشی که علیالقاعده در اختیار تعداد قلیلی از افراد است، در اختیار جمع کثیری قرار گیرد. کاربرد دانش موجب میشود «جامعه» دانشمندتر و عالمتر شود.
🔻اما باید توجه داشت که دانش وقتی در محصول، نمایان میشود که افرادی باشند که توانایی کاربردیسازی آن را داشته باشند.
🔹براساس پایگاه استنادی WOS رتبه علمی ایران در سال ۲۰۲۱، ۱۷ بوده است اما رتبه تولید «علم فناورانه» ۲۷ بوده است. یعنی ما ده پله در تولید علوم فناورانه، و علوم و دانشهای کاربردی نسبت به تولید علوم محض، عقب هستیم. این نسبت معالاسف در حوزه علوم انسانی بسیار نگرانکنندهتر است. و این نشان میدهد که ما باید سرمایهگذاری بیشتری در حوزه دانشهای کاربردی یا کاربست دانش داشته باشیم.
#علم_نافع
#نویسندگان_حوزوی_همدان
@howzavian_hamedan
💠 انصاف یک نویسنده
▫️عبدالحسین زرین کوب در چاپ نخست از کتاب دو قرن سکوت از ایران باستان مبالغه آميز دفاع کرد به طوریکه باعث خوشحالی و همراهی برخی زرتشتیان و باستان ستاهای افراطی شد اما شش سال بعد، در سال ۱۳۳۶ ضمن اصلاح و نوشتهی پیشین، در مقدمهی چاپ دوم، به بازگشت از موضع قبلیش تصریح کرد.
🔹در مقدمه (ص ۱۹- ۳۰) چنین میگوید: " در جایی که سخن از حقیقت جویی است چه ضرورت دارد که من بیهوده از آنچه سابق به خطا پنداشتهام دفاع کنم و عبث لجاج و عناد ناروا ورزم؟ از اینرو، درین فرصتی که برای تجدید نظر پیش آمد، قلم برداشتم و در کتاب خویش برهرچه مشکوک و تاریک و نادرست بود، خط بطلان کشیدم بسیاری از این موارد مشکوک و تاریک جاهایی بود که من در آن روزگار گذشته، نمیدانم از خامی یا تعصب، نتوانسته بودم به عیب و گناه و شکست ایران به درست اعتراف کنم. در آن روزگاران، جنات روح من از شور و حماسه لبريز بود که هرچه پاک و حق و مینوی بود از آن ایران میدانستم و هرچه را از آن ایران - ایران باستانی را میگویم - نبود، زشت و پست و نادرست میشمردم. در سالهایی که پس از نشر آن کتاب بر من گذشت و در آن مدت، دمی از کار و اندیشه و در باب همین دوره از تاریخ ایران، غافل نبودم، در این رای ناروای من چنان که شایسته است، خللی افتاد. خطای این گمان را که صاحب نظران از آن غافل نبودند دريافتم و درین فرصتی که برای تجديد نظر در کتاب سابق دست آمد لازم دیدم که آن گمان خطای تعصب آمیز را جبران کنم "
پن: البته امروز عدهای هستند که همچنان به نسخه اول دو قرن سکوت احتجاج میکنند و در برابر اینکه خود مولف به اشتباه خود واقف بوده است، سخت مقاومت میکنند.
منبع: مقدمه دوقرن سکوت، عبدالحسین زرین کوب
دانیال بصیر
#نویسندگان_حوزوی_همدان
@howzavian_hamedan
نوشدارو در مجلس ختم سهراب
چند سطر راجع به مجلس آینده و زنان
واقعیت این است که بیانیهها و تلاشهای شب انتخاباتی ما فعالان موسوم به حوزه #زنان، نوشدارو در مجلس ختم سهراب است. علیرغم اینکه بیشک و بیتردید موضوع جنسیت و زن یکی از معدود موضوعات اصلی، کلان و در صدر انقلاب اسلامی است، با مجلسی روبرو خواهیم شد که تا حد بسیار زیادی با این موضوع غریبه است؛ آنهم غریبهای مدعی که از پایگاهها و خاستگاههای غلط با خودعلامهپنداری درصدد حل «مسائل» زنان هستند. پیشاپیش هم روشن است که این مسائل به جای اینکه مسائل زنان باشند به مسائل خانواده و حجاب آنهم در خوانشی که میدانیم تقلیل یافتهاند.
نه اینکه بخواهم در پیشرفت و تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی، همهی امیدها و نیروها را به #مجلس شورای اسلامی تحویل ببرم یا آن را بیش از حد جدی بگیرم، اما به هر حال ما فعالان یا پژوهشگران موسوم به این حوزه، به خاطر خیلی خطاها و کاستیها هیچ اقدام ایجابی برای مجلس بعدی نکردیم و قاعدتاً در این باره مسوولیم.
تاسفبارتر اما اینکه این مجلس در فرض غیاب خانم فاطمه قاسمپور حتی پرچمدار و علمداری ندارد که بخواهد منطق اصولی انقلاب اسلامی را درباره چ جنسیت و ظرفیت زنان به خانه ملت یادآوری کند. اگر چه ایشان در مجلس فعلی هم با موانع متعددی در درون مواجه بود اما در مجلس آتی در فرض نبود ایشان باید بسیار بیشتر نگران فرداهای جمهوری اسلامی باشیم. این دود اول زنان و بلافاصله خود #جمهوری_اسلامی را آزار خواهد داد.
با همه این احوال ما آنجایی جا خوردیم که بازی را ساده گرفتیم و شب #انتخابات (دور اول) در برابر سمپاشی سازمانیافته جریانهای نومتحجر علیه فاطمه قاسمپور متحیر ماندیم. سیاهنامههایی که علیه ایشان منتشر شد باری دیگر ثابت کرد متحجرین یا آلودگان به اندیشههای عقبمانده حسابی اهل قدرت و مناسبات و محاسبات آن هستند. برنامهی آنها هم این است که زنانی که حرف دارند را طرد کنند و به جای آنها زنان ناتوانی را که تابع و مطیعند به مضحکهی بلا بکشانند تا فردا پوستین ریا را کنار زده و بگویند «این هم از زنان»!
القصه مجلس آینده دست کم به یک پرچمدار یا حتی تکشمشیرزن احتیاج دارد. افق گشادهای پیش روی خانم دکتر نیست اما همین فرصت را نباید از دست داد. ممکن است حقیر نکاتی در جزییات داشته باشم اما در این موقف قاطعانه از ایشان حمایت میکنم.
@Mahdi_Takallou
✍️مهدی تکلو
#نویسندگان_حوزوی_همدان
@howzavian_hamedan
💢مرگ قلم
▪️وقتی مدتی مینویسی و بعد فرصت نوشتن نداری.
🔻مردابی از واژگان در ذهنت پدید میآید.
🔻بوی خوشایندی از افکارت به مشام نمیرسد و احساس میکنی که ذهنت منقبض شده و آن پویایی سابق را ندارد.
▪️نوشتن جریان بخشی به تفکرات و اندیشههاییست که اگر در مخزن ذهن بمانند تبدیل به خوره میشوند و آن ذهن روشن و پویا را به تاریکی و سکون میکشانند.
❓اما چه میشود که قلم از دست نویسنده به زمین میافتد؟
❓مگر این قلم مانند اسلحه برای نویسنده نیست؟
❓مگر جز اینست که نویسنده با قلمش ظهور میکند و به مقام هادی و راهنما برای جامعه نایل میآید؟
❓پس چرا زمانی مرگ قلم رقم میخورد و نویسنده از رسالتش دست میکشد و قلم را رها میکند؟
▪️شاید یکی از علتهای مرگ قلم، اشتغال نویسنده به کاری غیر از رسالتش باشد.
▪️علت این اشتغال به غیر هرچه هست موجب مرگ قلم است و بعد از قلم نوبت به مرگ تعالی و پویایی جامعه میرسد.
🔹فقط به یک توصیه بسنده میکنم که اگر نویسندهای را در حال نوشتن دیدید بگذارید تا بنویسید و اورا به چیزی مشغول نکنید؛ اگر دلتان برای آینده میسوزد.
✍️مصطفی گودرزی
#نویسندگان_حوزوی_همدان
@howzavian_hamedan
@toolid_mohtava
❤️ سلام بر ابراهیم...
(وجود مغتنمی که قدر ندانستیم)
🔹 چه کنیم با عالمی که اینقدر مملو از #معنا است. وقتی بالاسر عالم #حکیم ایستاده و او اداره میکند هم بیم دارد و هم امید، هم خوف دارد و هم رجا، چرا که حکیم با #حکمت و قواعد کار میکند و ما بیخبر از قواعد اداره عالم، بهفکر دودوتاچارتای مادی خودمانیم...
🔹 وقتی با خدای #حکیم سروکار داری، گاهی حکمتش اقتضا میکند با سیلی از غفلت بیدارت کند و گاه نوازشی نرم و آرام. گاه با جلال و گاه با جمال. و ما حیران در این میان. و البته حکیم، کریم است و با کریمان کارها دشوار نیست اما بشرطها و شروطها...
وقتی اولین فراز ابوحمزه این است که "الهی لا تودبنی بعقوبتک" یعنی خدای مهربانم برای ادب کردن این بنده بیادب، گاهی دست به عقاب میشود. دراین قهر هم، مهر را میبینم. ولی امام میخواهد تا میشود با قهر ادب نشویم که درد دارد...
🔹 شاید ما مدتهاست در #مقام_شکر نیستیم. مدتهاست از درک #نعمت غافلیم. مدل تعامل انسان شاکر با عالم، با حوادث، با حتی کاستیها و نقصان ها متفاوت است. حتی وقتی نقد میکند نقدش از مقام شکر برمیخیزد گویی بوی شکر میدهد...
🔹 ما سالهاست در مقام #کفران_نعمت ایستادهایم. چشم نعمت بینمان کمسو شده. آنقدر که چشممان برای دیدن بدی ها تیزبین است، برای دیدن خوبیها نابیناست. پس شدهایم یکسره غر، یکسره نق، یکسره #ناامیدی و #امیدسوزی
🔹 همین است که آقا دائم میگوید جامعه نیاز به #امید دارد. آقا حکيم است، نبض جامعه را دردست دارد، قواعد عالم را بهتر از ما میداند. میبیند ناشکری ما و #امیدزدایی ما و دشمن که حالا با او به #مخرج_مشترک رسیدهایم چه بلای بزرگی بر سر جامعه و حتی خودمان آورده است. پس راهبردی ترین نقطه برای ایستادن را #امید میداند و امید تکیه بر دیوار شکر دارد چرا که چشم شاکر است که امیدوار است نه چشم کافر...
🔹 آقا دیشب گفت آقای رئیس جمهور #وجود_مغتنم است. اغتنام را پیشتر از امیرالمؤمنین شنیده بودیم وقتی دائما میگفت: فاغتنم الفرصه و یا الفرصه تمر مر السحاب... علی میداند که ما قدر نعمتها و موقعیتها را نمیدانیم پس دائم ما را به اغتنام توجه میدهد.
🔹 آیا با همه نقدها و کاستیها حس کرديم #رئیسی یک #وجود_مغتنم است؟ یا همه چیز را با رئیسی ازدست رفته میدیدیم و در فکر عبور از رئیسی بودیم؟ نه اینکه کاستیها را نبینیم و نقدها را نگوییم، که اولین تذکردهنده خود آقا است همیشه، اما سوق و سیاق و میل ما به کجاست؟ نقد میکنیم از دریچه شکر و اغتنام یا نقد میکنیم از پایگاه کفران نعمتها؟ حالِ جبهه انقلاب را ببینیم چه بود و چه هست.
🔹 من نمیدانم در پس پرده چه حکمتی است، ولی به خدای حکیم و کریم اعتماد دارم و دل به لطف او خوش، قطعاً خدای متعال خیر این امت را میخواهد و قطعاً همهاش خیر است... . رئیسی برای ما هم #رجایی بود در خلوص و شدت خدمت و هم #بهشتی در مظلومیت و غربت.
🔹 و نمیدانم چه سری است در #امام_رضا و امام رضایی ها، چه سری است که خیلی از بهترینهایمان یا در راه امام رضا بود که رفتند یا در ایام امام رضا... یا امام رئوف به ما تهیدستان در این روز ولادتت رئوفانه رحمت و کرامت و عنایت کن...
📝 سحر ولادت شمسالشموس، در حیرت از گردش ایام و در آرزوی بازگشت ابراهیم...
#رئیسی
#وجود_مغتنم
✍️حسین ایزدی
#نویسندگان_حوزوی_همدان
@howzavian_hamedan
@taalighat
#شهید_رئیسی صندلی ریاست جمهوری اسلامی ایران را برای همه کسانی که بعد او بیایند #صندلی_داغ کرد. چه کسی توان این همه #پرکاری و دلبستگی به #محرومین، در عین #تواضع را دارد که پایانش #شهادت باشد؟
این شهادت از اینجا به بعدِ قصه بلند و حماسی انقلاب اسلامی را بسیار خواندنی تر کرد.
✍️حسین مهدیزاده
#نویسندگان_حوزوی_همدان
@howzavian_hamedan
@social_theory
📝 ۲۰ ویژگی رئیس جمهور که در متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی ذکر شدند به این شرح است:
🔸عالم
🔸مجاهد
🔹مردمی
🔸با کفایت
🔹پرتلاش
🔸خادمالرضا علیه السلام
🔹انسان بزرگوار
🔸انسان فداکار
🔹تلاش بیوقفه در خدمت به
🔻مردم
🔻و به کشور
🔻و به اسلام
🔹عزیز
🔹خستگی نشناس
🔸خدمتگزار
🔸صمیمی
🔹مخلص
🔸با ارزش
🔹برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت.
🔸آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد.
سیّدعلی خامنهای
۴۰۳/۲/۳۱
#رئیسی_عزیز
#شهید_خدمت
#شهید_جمهور
@howzavian_hamedan
eitaa.com/afzayeshetelaat
شهید جمهور، شهید جمهور است.
این افراد که با ژست روشنفکری دست به قلم شدهاند و مهملاتی بهم میبافند، اقلیت خاصی هستند که با بازی و تبلیغات رسانهای همیشه خود را اکثریت جا زدهاند، در مدت کوتاه ریاست جمهوری شهید رئیسی او را تمسخر کردند و توهینهای سخیفی به او روا داشتند. اینان همان کسانی هستند که خون آقای رئیسی و امثال حاج قاسم درون پر عفونت این افراد فرومایه که به مانندشبه روشنفکر در حال ایده پردازی هستند را بیرون ریخت و چقدر برای ما روشن شد که زشتی و پلیدی چهره آشکار و پنهان این افراد
و چقدر حقیرید اقلیت پر ادعا
دانیال بصیر
#شهید_جمهور
#رئیسی_عزیز
#شهید_خدمت
#شهید_جمهور
@howzavian_hamedan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوگواری مردم همدان در فراغ شهید جمهور
@howzavian_hamedan
🔴برای ایران چهارم؛ برای رویای سه هزارسالهی سرزمین میانه
1⃣ از 2⃣
🔻#ایران اسم #اولین ملتی است که در تاریخ بشر شکل گرفته است و به این ایران، ایران بزرگ یا بقول اروپایی ها پرشیا یا همان #ایرانشهر و یا حتی شهر خالی می گفتند. زند (قبیله) ها و ویس (دهکده) های زیادی که بین هزار تا چند هزار سال قبل از این، در سرزمین های ایران بزرگ زندگی میکردند، حدود 2500 سال قبل، نمی دانیم که به چه دلیلی، سرجمع پذیرفتند که به جای اینکه هر کدام یک شهر باشند، یک واحد یکپارچه باشند و هر کدام از این مدنیت ها، شهربانی و #ساتراپی درون آن قدرت مرکزی باشند!
🔻من هنوز متوجه نشدم که چرا این مدنیت ها با هم #یکپارچه شدند!؟ البته می فهمم که هیچ وقت زور برای یکپارچگی به این طولانی و عمق که برای ایرانیت رخ داده است کافی نیست، چه اینکه وقتی پس از 200 سال #اسکندر مقدونی این نظام را متلاشی کرد، این مردم بین هفتصد تا هزار سال دوباره تلاش کردند تا دوباره در دوره #خسروپرویز یکپارچه شوند و البته اینبار این طرح از درون شکست خورد چرا که فرهنگ ایرانی دوره میانه برای وحدت بخشی کم مایه بود.
🔻اما برویم سراغ سوالهای اصلی تر؛ ایران از کجا تا کجاست؟ وقتی می گوییم ایران، می دانید ایران کجاست و به کجا اَنیران گفته میشده؟ خیلی خلاصه جواب می دهم، ایران، از جلگه های رود سند شروع میشده و بعد در سرزمین های بین پنج دریای عمان، خزر، سیاه، مدیترانه و سرخ عمق پیدا می کرده و تا شمال آفریقا، یعنی مصر و جلگه رود نیل هم ادامه پیدا می کرده.
🔅ما تا به امروز سه بار ایران ساخته ایم:
1⃣ایران اول به پایتختی زاگرس تا شوش تا مدائن تاسیس شد.
2⃣ایران دوم یا همان ایران معروف به دوره میانه، ایرانی است که پس از حمله اسکندر هزار سال تلاش کرد تا مجددا همه این جغرافیای آرزومند را دور هم جمع کند، این تلاش به نخبگی #پارت و #پَهلَو ممکن شد و #خراسان بود که پایتخت فرهنگی ما شد.
#فردوسی پس از شکست این تلاش، شاهنامه و #شهرنامه باقی مانده از این دوره را به نظم درآورد. یادتان هست که #اَنیران شاهنامه فردوسی که دشمن اصلی رستم بود کجا بود؟ بله! #توران.
توران همان آسیای میانه است که مشکل ما ایرانیان با آنها این است که #دیوپروست هستند. دیو و دئوس و ذئوس از یک ریشه هستند و ما با آن بت پرستی که در شرق و غرب عالم در جریان بود مخالف بودیم.
البته توران در دور سومی که مردم این منطقه یک دست شدند به ما پیوست!
🔻اما یک دقتی کنید که این ایران بزرگ #امروز اسمش چیست؟ آیا هنوز هم هویت مشترکی دارد؟
اروپایی های استثمارگر، که خود را نقطه پرگار عالم می دانستند، همه ما را خاور یعنی شرق نامیدند و آمریکا را باختر و غرب. اما اگر به جغرافیای انسانی کره زمین نگاه کنید، واقعیت این است که دقیقا این منطقه ای که از آن حرف زدیم، «سرزمین های میانه» جغرافیای انسانی است!
🔻اینجا میانه شرق و غرب است، اینجا میانه شمال و جنوب است! اینجا تنها یک اسم دارد: #میانه، #وسط بدون هیچ پسوند و پیشوندی!
به یک معنای استعاری، همینها هستند که #امت وسط هستند و #شاهد زندگی شرق و غرب و شمال و جنوبیم و اگر شاهد صادقی باشیم، می توانیم راوی درستی ها و ارزشمندی های همه طرفین برای همدیگر باشیم. می توانیم واسطه شویم تا همه با هم مراوده و تعامل کنند!
🔻اینجا تنها جایی است که اگر قبول کند و #اخلاق و نگاه درستی را انتخاب کند، می تواند رابطه شرق و غرب و شمال و جنوب عالم را تراز کند. اینجا جایی است که می تواند آن تعادلی را که عدل است و منافع کسی را بر دیگری ترجیح نمی دهد، را به جهانیان معرفی کند. بقیه اگر بخواهند هم #نمی_توانند چنین باشند!
بقیه خودشان یک کفه ترازو هستند و کی، کفه می تواند تراز بشود؟ چه شرق و چه غرب، اگر بخواهند نقش تراز را بازی کنند، منافع شان را تحمیل خواهند کرد.
3⃣ اگر خوب دقت کنید ایران بزرگ، همین سرزمین میانه و وسط، در دور سوم نامش شده است جهان اسلام! اگر از کلیت این سرزمین سوال کنید، باید به کلیت جغرافیای آن نگاه کنید. این کلیت بیش از هزار و چهارصد سال است که اسمش سرزمین اسلام است و شدیدا هم فرهنگ اسلام را پذیرفته!
تازه اسلام، توران را هم مسلمان کرده! چقدر ما ایرانیان با تورانیانِ «دیوپرست» جنگیدیم و موفق نشدیم، اما نشد که نشد! می دانید که ما ایرانیان، تازی ها را جزء خودمان می دانستیم، و پس از اینکه #جمشید فره ایزدی را از دست داد، تازی هایمان به قدرت رسیدند، اما توران، دیگری و دشمن ما بود. مشکل توران بود! اما دور سوم و در دور اسلام توران و حتی شبه جزیره هم راه درست را پیدا کردند و به این یکپارچگی بزرگ پیوستند!
📌 لینک قسمت دوم:
eitaa.com/social_theory/2454
✍️حسین مهدیزاده
#نویسندگان_حوزوی_همدان
@howzavian_hamedan
@social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر چند بیادبی چنین فردی ارزش مواجهه را ندارد، اما بازنشر این سخنان سخیف و سفیهانه این مدعی گزافهگوی روشنفکری را از آن جهت لازم دانستم که اندک افرادی که هنوز گمان میکنند چنین افرادی بویی از انصاف و اخلاق در وجودشان هست و بیطرفانه درباره مسائل اجتماعی و دینی و فرهنگی به قضاوت میپردازند، متوجه شوند که جهالت و سفاهت و نفرت از حقیقت، چگونه میتواند در ظاهری آرام و در قامتی روشنفکرانه به نمایش گذاشته شود.
برای این قماش مردمان، فقط و فقط ارزشهای غربی مهم است و بس. اگر کسی سراسر عمر خود را وقف خدمت و عزت این مردم کند، اما به لیبرالیسم بیاعتماد و بیاعتنا باشد، از نگاه اینان هیچ ارزشی ندارد! چون قطب و قبله ذهن و ضمیرشان اومانیسم و لیبرالیسم است. اینان همان کسانیاند که حاضر نیستند حتی یک جمله علیه جنایات صهیونیستها بر زبان جاری کنند؛ اما چنین بیباکانه علیه پاکترین و مخلصترین و خدومترین و پرتلاشترین و عزیزترین رئیس جمهور ایران اسلامی و بلکه مردم ایران سخن میگویند!
#روشنفکری
✍️احمد حسین شریفی
#نویسندگان_حوزوی_همدان
@howzavian_hamedan
#شهید_جمهور_الگویی_موفق
✅شهید جمهور الگویی موفق
❎در مورد شهید جمهور نکات فراوان گفته و نوشته شده است و در برخی موارد به دستاورد های دولتش پرداخته میشود اما آنچیزی که باید بدان توجه ویژه شود و در مورد شهید جمهور نباید از آن غافل شد این نکته است که شخصیت شهید یک نمونه و الگوی موفق و مردمی و دلسوز و ضدفساد در حکمرانی را در سطح ملی بلکه بین المللی به جهانیان معرفی کرد و به درستی میتوان او را نماد انقلاب عظیم اسلامی دانست ،نمادی که در بالاترین سطح،مسئولیت میپذیرد ولی از اصول و ارزش های اسلامی در بزنگاه ها که در بین سیاستمداران عدم رعایتش مرسوم است دست نمیکشد.
✍ابراهیم دارابی ستوده
#شهید_جمهور
#نویسندگان_حوزوی_همدان
@howzavian_hamedan
eitaa.com/afzayeshetelaat
🟢کیفر ناسپاسی از نعمت فرصت
🔻ناسپاسی از «نعمت زمان» و «موهبت فرصت»، کیفرهای دنیوی و اخروی فراوانی را در پی دارد؛ شاید بتوان گفت یکی از بدترین و سختترین کیفرهای دنیوی آن، مشغول شدن به «کارهای بیهوده» و «بیثمر» است؛ کارهایی که هیچ منفعت و خیری در پی ندارد.
🔸آلبر کامو در «افسانه سیزیف» مینویسد:
«خدایان، سیزیف را محکوم کرده بودند که تختهسنگی را پیوسته و بیوقفه تا قلّهی کوهی بغلتاند. تختهسنگ که به قلّه میرسید با تمامیِ وزنِ خود به پایین میغلتید.
[و او میبایست این کار را برای همیشه تکرار کند.] خدایان اندیشیدند و بهدرستی به این نتیجه رسیده بودند که هیچ انتقام و مجازات و کیفری بدتر و بزرگتر و سختتر و وحشتناکتر از کارِ بیهوده و بیاُمید نیست.»
✍️احمد حسین شریفی
#نویسندگان_حوزوی_همدان
@howzavian_hamedan
هدایت شده از نویسندگان حوزوی همدان
سوگند به قلم و آنچه مى نويسند🌿
شما فرهیختگان گرامی میتوانید ضمن معرفی کانال
📍یادداشتهای کوتاه
📍تحلیل مسائل روز
📍چکیده مقالات
📍خلاصه آثار
📍خاطرات تبلیغی
خود را برای بارگزاری در کانال به آیدی زیر ارسال نمایید.🌹
@majidrahimi_ir
#نویسندگان_حوزوی_همدان🌸
@howzavian_hamedan
🟢مجلس شورای اسلامی و فضیلت نظم و انضباط
🔹رهبر حکیم انقلاب در پیامی به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در توصیهای بسیار مهم و کلیدی خطاب به نمایندگان محترم فرمودند:
«سبک زندگی اسلامی که بخش مهمّی از آن را فضایل اخلاقی تشکیل میدهد، در عرصهی چالشهای سیاسی و رقابتهای مشروع، اهمّیّت بیشتر مییابد. در اینجا است که کیمیای تقوا و گذشت و انصاف و صداقت و مسئولیّتپذیری و کار بیمنّت، قیمت اصلی خود را آشکار میسازد.» (۷/ خرداد ۱۴۰۳)
در این جمله به اهم فضایل اخلاقی ناظر به نمایندگی مجلس شورای اسلامی اشاره شده است که البته تحلیل و تبیین هر کدام از آنها نیازمند فرصتی فراخ است.
🔸در کنار اینها معتقدم که اگر نمایندگان محترم این دوره از مجلس بتوانند به صورت محسوسی یکی از فضایل اجتماعی و مدیریتی و ارزشهای ناظر به جلسات تقنینی و مشورتی را در درون مجلس نهادینه کرده و به نمایش بگذارند، کاری بسیار بزرگ و تأثیرگذار در فرهنگ عمومی انجام دادهاند: و آن فضیلت «نظم» و «انضباط» است:
1️⃣حضور در همه جلسات علنی و غیرعلنی مجلس؛ تشکیل جلسات مجلس با حضور همه اعضاء (۲۹۰ عضو): مع الاسف میانگین غیبت نمایندگان ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی در جلسات بررسی طرحها و لوایح در صحن علنی مجلس، در مقایسه با مجالسی مثل آمریکا و اروپا، عدد شرمآور و بسیار بدی است! امیدواریم نمایندگان دوره دوازدهم نه به تأسی از مجالس غربیان، بلکه به تأسی از واپسین سفارش مولای پارسایان (وَ نَظمِ اَمرِکُم)، نظم در حضور را سرلوحه کار خود قرار دهند.
2️⃣حضور به موقع در جلسات(التزام به حضور منظم و به موقع): چنین نباشد که هر نمایندهای هر زمانی که دوست داشت در جلسه حضور پیدا کند و هر زمان هم که دوست داشت از جلسه خارج شود! (وضعیتی که متأسفانه تاکنون شاهد آن بودهایم!)
3️⃣حضور با آگاهی و مطالعه و توجه تام به مباحث و مسائلی که مطرح میشود: متأسفانه کراراً شاهد بودهایم که تعداد نه چندان کمی از نمایندگان مجلس، هیچ توجهی به سخنرانها و ناقدان یا مدافعان طرحها و لوایح ندارند؛ بلکه مشغول گفتگو با دیگر نمایندگان یا مشغول رد و بدل کردن پیام با موبایل و ... هستند! (حقیقتاً مشاهده چنین صحنههایی در مجلسی که باید عصاره فضایل ملت باشد، نه تنها موجب ناامیدی مردم و بیاعتمادی آنها به تصمیمات مجلس میشود که اساساً صحنهای شرمآور است)
4️⃣ممنوع کردن ورود موبایل به صحن علنی مجلس: (یک عمل بسیار زشت این است که عدهای از نمایندگان به هنگام سخن گفتن دیگران مشغول ور رفتن با موبایل خود هستند).
🖊احمدحسین شریفی
#مجلس
#نظم
#نویسندگان_حوزوی_همدان🌸
@howzavian_hamedan
هر انتخاباتی سایه هایی از اسامی بزرگ بر سرش دارد که البته کاندیدا هم نمی شوند اما آن سایه ها، در رنگ نهایی انتخابات و منتخب و ماموریتش موثر می شوند. قد بلند شهید جمهور آیت الله رئیسی اولین سایه بلندی است که بر این انتخابات سایه افکنده.
از سوی دیگر بلندنظری این شهید بزرگوار، بعد از سالها، فاصله قم و تهران را کم کرده و از همان ساعات اولیه آرام گرفتن بدن رئیس جمهور شهید، از سوی کنشگران سیاسی تهران، پیامهایی مبنی بر دعوت از علمای قم، به گوش رسید.
موجهای توئیتری این دعوت ها هم نشان می دهد که بدنه انقلابی با اعتماد و امیدواری به این دعوتها نگاه می کنند و احساس می کنند که ردا و کفش شهید جمهور، بیش از هر کسی بر قامت علمای دین برازنده است.
فارغ از اینکه فکر می کنم تاکنون معلوم شده است که علمای قم، قصد حضور در پاستور را ندارند، اما این امید مجدد به حوزه را نباید بی جواب گذاشت و علمای اعلام و طلاب عزیز باید با گامی بلندتر در #تبیین آنچه رئیس چهاردهم جمهور به سوی آن برود نقش آفرینی کنند.
این روزها از حوزه توقع نمی رود که فقط از یک نامزد حمایت کند. به شکرانه این رجوع مجدد، حوزه علمیه باید در کشف ماموریت های دولت جدید برای مردمی شدن واقعی تر نظام، برای انسانی تر شدن اقتصاد کشور، برای صف بندی کردن با سرمایه سالاری داخلی و خارجی، برای مبارزه با سرکوب دانش و صنعت توسط خام فروشهای نوکیسه، برای احیاء کرامت کارگر و معلم و...
برای برادرانه تر شدن روابط، بین دلبستگان به آرمان امت اسلامی، مقتدر تر شدن جبهه مقاومت در مقابل با غده سرطانی اسرائیل... برای رسیدن به دولتی مقتدر به حرفش حرف باشد و موشک حامی کودکان فلسطینش با بورسش تهدید و سرکوب نشود.... باید حرفهای واضح تری بزند.
حوزه به پشتوانه خون شهید جمهور و اخلاق بی نهایت او، باید اخلاق فاسدی که از سال 88 بر انتخابات های کشور حاکم شد و جامعه را دو شقه کرد را اصلاح کند. برای این کار خیلی باید دوندگی کرد، و همه طلاب می دانند که به جای اینکه سودای پاستور رفتن بزرگان را در سر داشته باشد، باید به فکر طرح هایی درست و کارآمد برای همان تحول آفرینی باشد که رهبر معظم انقلاب در 21 اردیبهشت 1400 یعنی یکماه قبل از انتخاب شهید جمهور به آن تاکید کردند.
به عنوان یک طلبه کوچک و تماشاچی، بر روح شهید جمهور عزیز درود می فرستم که چنین آبرویی را مجددا برای حوزه و طلاب با اخلاص و کم توقع آن ایجاد کرد. و صد امید که علما و طلاب ما این فرصت را مغتنم بشمارند و با اخلاص تمام آن را در خدمت اسلام هزینه کنند و از روح این شهدی عزیز در این راه مدد بگیرند.
حسین مهدیزاده
#انتخابات
#رییسی
#نویسندگان_حوزوی_همدان🌸
@howzavian_hamedan
ابیاتی در وصف #شهید_خدمت
قصد قربت را تو در خدمت به مردم دیده ای
لالهی عشقِ شهادت را در آخر چیده ای
سیدِ جمهوری و بر نفس خود بودی رئیس
رَاس نَفسَت را به دیوار بلا کوبیده ای
بعد از اندی سال پر مشکل شدی مشکل گشا
با دل خالص به فکر حال مردم بوده ای
راحتی را از خودت راندی تو با جهد و تلاش
مزد زحمت های خود را خوش به دست آورده ای
کفر نعمت های ما آخر تو را از ما گرفت
لکن اکنون با بهشتی در بهشت آسوده ای
✍محمدمرتضی حقگویان
#شهید_خدمت
#رئیسی_عزیز
#نویسندگان_حوزوی_همدان
@howzavian_hamedan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به بام برشدهام تشنه، با صدای بریده
اذان به وقت گلوی بریدۀ تو بگویم
هزار مرتبه آتش شدم نشد که غروبی
ز خیمههای به آتش کشیدۀ تو بگویم
#لایوم_کیومک_یااباعبدالله
#علیرضا_قزوه
@howzavian_hamedan
✍ احمدحسین شریفی
🔹افراد و گروههایی که صرفاً به هدف کسب قدرت وارد عرصه #انتخابات میشوند تمام تلاش خود را برای هیجانی کردن فضا به کار میگیرند.
و برای این منظور، از تیمهای رسانهای و شگردهای جنگ روانی و الفاظ چندپهلو و جملات نیشآلود نیز بهره میگیرند.
🔸حفظ عقلانیت و مطالبه دلیل و دوری از هیجانات زودگذر شرط لازم برای یک انتخاب درست است.
🔻مواظب باشیم بر اساس هیجانات زودگذر، سرنوشت کشور را تعیین نکنیم.
#شهید_خدمت
#رئیسی_عزیز
#نویسندگان_حوزوی_همدان
@howzavian_hamedan
﷽
⚫فراق یار نه آن میکند که بتوان گفت!
🔻«آیتالله غیاثالدین طهمحمدی»، استاد، پیر، مرشد، [و بیمزاج آب و گل] پدر روحانی و معنویام شب گذشته چشم از جهان فروبست و مسافر سرزمین برزخ شد! پدری با برق نگاهی تابنده، صدایی گرم، پرطنین و در گوشجانم زنده، با بارقۀ انسانیتی فروزنده. الحق که:
صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را
تا دگر مادر گیتی چو «او» فرزند بزاید
🔻چشمم گریان و دستم لرزان و واژههایم در این ماتم نارسند: «بحر قلزم اندر ظرف ناید». نمیتوانم دریاهای آتش و طوفانهای روح و افقدرافق معنویتی الهی و آسمانی و دریای آبی صفا و صحرای سبز وفا و آسمان سرشار از ستاره و یقینیافتۀ او را در واژگان به بند کشم. تنها میتوانم در برابر این مرد بزرگ که تمام تمنایم بود، سرخم کنم و مانند فرشتگان به سجده تکریم بپردازم و بگویم:
کنون چه چاره که در بَحرِ غم به گردابی
فُتاد زورقِ صبرم ز بادبانِ فِراق
🔻خداوندا تو شاهدی که منِ قرین آتش هجران، قلمم خامهای برای بیان فراق و این یاد سوزان و این گدازۀ جوشان که نشانهای از اخگر همیشه زنده آتش نامیرای عشق به اوست را ندارد.
🔻خداوندا تو خود گواهی که او زندگیاش را با نام تو و رضای تو پیوند زده بود. «من تَعيَّشَ برَبّه» و نه «من تَعیَّشَ بِنفسِه»، کسی که با نام و صفات و افعالِ رب خویش زندگی کرد. او تبلور و تجلی پیوسته سخن بلند پیامبر حق بود که: « هل الدّينُ الّا الحُبّ؟» مگر دین غیر از محبت و عشقورزی چیز دیگری است!؟
🔻خدایا تو خود دانایی که حضرت غیاثالدین، پناه آدمیان به سوی دین، معنویت و مروّت بود، بدون كلمه! مصداق «كونُوا دُعاةَ النّاس بِغَيرِ اَلْسِنَتِکم.» مردمان را بی کلام و بیزبان بسوی خیر و خوبی و زیبایی خواند.
🔻بارخدایا، تو خود بهتر از همه میدانی انبوه آدميان میآیند و میروند و مانند غبار بر باد میروند و محو میشوند و نشانی و یادی از آنان بر جای نمیماند. اما کسانی چون آیتالله طهمحمدی، از زندگی خود یک اثر هنری و از خویش هنرمند میسازند.
اگر صورتگر با نقش و رنگ، و پیکر تراش با سنگ و موسيقیدان با آهنگ و نویسنده با واژگان، هنر خود را سامان میدهند، هنرمندانی از جنس این مرد منعم و متنعم با زندگی خود و از زندگی خویش تابلوی هنری میآفرینند و «فتبارک الله احسن الخالقين»
🔻خداوندا داغ او بر من راهنشین سنگین و طاقتسوز است و دلخوش به وعده مولای عالمیانم که: «يَنزلُ الصبرُ على قَدر المصيبَةِ»(نهجالبلاغه/حکمت ۱۴۴). بیش از سی سال قرین نگاه مهربان و حامل دست گرمش بر شانه لاغرم بودهام. دست گرمی که زین پس در جستجویش باید کوره راهها را بپیمایم و آرزویش را تا آخر عمر حسرت برم!
✍️ علی خسروی
@bahr_dar_koze
@howzavian_hamedan
هدایت شده از مؤسسه حضرتزینب(س)
🔹🔹 ❇️بسمالله الرحمن الرحیم❇️🔹🔹
👳🏻♂️فراخوان تبلیغ👳🏻♂️
#اطلاعیه
#اعزام مبلغ
#انتخابات
به حول و قوۀ الهی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در راستای امتثال امر مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای مبنی بر جهاد تبیین و تبلیغ و تاکید اخیر ایشان بر مشارکت حداکثری در انتخابات، تشکل تخصصی یاوران اندیشه دینی (معاونت علمی فرهنگی موسسه حضرت زینب سلامالله علیها) اعزام خواهد داشت:
۱- عرصهٔ تبلیغ: نمایشگاه ها، تفرجگاه ها، تبلیغ چهره به چهره و مشاورههای انفرادی و احیاناً حضور در مساجد در صورت هماهنگی.
۲. اسکان، تغذیه و ایاب و ذهاب مجردی فراهم است.
۳. تاکنون ۳ استان اعلام آمادگی کرده اند.
۴.اعزام در دو بازه ۲۴ الی ۳۱ خرداد و ا الی ۸ تیر ماه خواهد بود.
۵. متقاضیان تبلیغ انتخابات حضور قطعی خود را نهایت تا ۲۰ خرداد اعلام نمایند.
۶. بزرگوارانی که درخواست تبلیغ دارند فرم مشخصات زیر را سریعاً پر کرده و به آیدی @Rn9631 واحد اعزام معاونت تبلیغ یاوران اندیشه دینی آقای نظری بفرستند.
نام و نام خانوادگی:
نوع پرونده تخصصی یا عمومی(اولویت با مبلغ تخصصی است):
کد سمتا:
کدملی:
شماره تماس:
منطقه اعزامی:
پینوشت:
اعزام ها در صورت تکمیل ظرفیت صورت خواهد پذیرفت.
🤲🏻انشاءالله این مجاهدتها، مورد رضای حضرت حق و توجّه خاصۀ حضرت ولی عصر- عج الله تعالی فرجه- قرار بگیرد.
با تشکر
@hazratzainab_com
﷽
سبکبالی و سبکباری آیتالله طهمحمدی
بهترین توصیف من از خواجه خندان و شمع جمع منبلان و آیت رحمان، یعنی مرحوم شیخ غیاثالدین طهمحمدی تشبیه ایشان به «نور» است؛ او حقیقتاً نور بود.
اهل قرآن میدانند که در قرآن مجید واژه «ظلمات» به شکل جمع و واژه « نور» به صورت فرد به کار برده شده است. نور، سبکی را تداعی میکند و ظلمات، نماد سنگینی است.
زمین نیز نماد بر جای ماندن و زمینگیری روح انسانی است. ترکیب شگفتانگیز: «اثَّاقَلْتُم إِلَى الْأَرْضِ»(توبه، ۳۸) نشانه سنگینی و گرایش انسان به انحطاط و تبعیت او از نفسانیت خویش است. گمان میکند، بقا و جاودانگی در سنگینی اموال و یا قدرت است. اگر شوق پرواز یافت، مثل كلمه طيبه اعتلاء پیدا میکند و سوی آسمان میرود.
زمین، نشانه و نماد سنگینی و درماندگی و آسمان، نشانه و نماد سبکی و والایی است. از میناگریهای قرآن مجید است که هر دو موقعیت و یا حالت و مقام سبکی و سنگینی را در کنار هم قرار داده است. موضوع سخن جهاد است و انسانها در دو وضعیت «خِفاف» و «ثِقال» قرار دارند. هر دو مصدر، حال هستند و منصوب:« انفِرُوا خِفَافًا وَثِقَالًا» (التوبه،۴۱) سبکبار و گرانبار بسیج شوید.
سبکباری و گرانباری، دو نحوۀ دید و دو سبک زندگی است! قرابت و شباهت غریبی که دو واژه «سَبْک» و « سَبُک» باهم دارند. سَبْک واژه عربی است، به معنای سامان دادن و سنجیدن، و یا شیوه مشخص انجام کاری و یا ساختن چیزی مانند جواهرسازی و سکهزنی است. سَبُک واژۀ پارسی با ریشه پهلوی به معنای کم وزنی و آسانی و رهایی است. گویی در واقع سَبک زندگی همان سَبُکی است و گرانباری اساساَ زندگی نیست!
سبکزندگی حضرت طهمحمدی بزرگ( رحمةاللهعلیه) سبکبالی و سبکباری بود. سبکبالی ملکۀ آن گرامی شده بود. چرا که به قول صائب:
سبک نساخته از دانه خویش را چون کاه
امیـد جـاذبـه از کهـربـا نبـایـد داشـت ..
«زهد نام» که گرانتر و دشوارتر از زهد نان است در او تجلی داشت. شیخ نه دربند نام بود و نه دربند نان. نگارنده را دست گشادهایست برای ذکر مصادیق مختلف از این سبکباری و سبکبالی ایشان. چه کسی باور میکند استاد عالی حوزه با ۳۷ سال سابقه امامتجمعه و دو دور حضور در مجلس خبرگان رهبری در قم، در خیابانی فرعی و در یک واحد زیرزمین کوچک و ساده زندگی میکرد؟!
او از بند رسته و سبکی به او قوام و ثبات داده و به پرواز آورده و همچون غزل عرشی حافظ به آسمان برده بود:
در آسمان نه عجب گر به گفته حافظ
سرود زهره به رقص آورد مسیحا را
✍️ علی خسروی
@bahr_dar_koze
@howzavian_hamedan
🟢انتخاب رئيس جمهور: برنامه یا کارنامه؟!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدتی است در بدنهی نخبگانی کشور مسأله اولویت داشتن هر کدام از «برنامه» یا «کارنامه» برای انتخاب رئیس جمهور، به یکی از مسائل و مباحث داغ تبدیل شده است.
این بنده پیشتر گفتهام و به این گفته خود نیز معتقدم که در انتخاب رئيس جمهور چهار عنصر کلیدی را به طور ویژه باید مورد مداقه و مطالعه قرار داد: «برنامه»، «اراده»، «کارنامه» و «همخانه»ها(یعنی همکاران و اطرافیان و طرفداران). اما در وزندهی به این امور معتقدم «برنامه» و «اراده» مهمتر و مقدمتر بر «کارنامه»اند؛ همانطور که «همخانه»ها نیز مقدم بر «کارنامه»اند.
زیرا:
اولاً، افراد بدون برنامه ممکن است اقدامات اجرایی و عمرانی فراوانی انجام دهند، اما چون فرض این است که فاقد یک برنامه جامع، سنجیده و کارشناسیشده و بدون در نظر گرفتن همه جوانب زیست اجتماعی متناسب با جامعه اسلامیاند، آن خدمات، ممکن است ناخواسته فجایع فرهنگی و اخلاقی جبرانناپذیری را برای افراد و خانوادهها و جامعه پدید بیاورد.
ثانیاً، تجربه نشان داده است که افراد بدون برنامه، وقتی در مسند اجرا قرار میگیرند، به دلیل رویکرد عملگرایانهای که دارند، «منفعلانه» یا «دلبخواهانه» در هر موقعیتی هر نکته خوشایندی را که بشنوند، به صورت سلیقهای موافقت میکنند و هر نکته ناخوشایندی را مخالفت میکنند و این مسأله موجب یأس و سرخوردگی و کنارهگیری و خانهنشینی جامعه نخبگانی و مدیران کاردان و خیرخواه نسبت به مدیریت کشور میشود.
ثالثاً، افراد بدون برنامه جامع و سنجیده، به دلیل ضرورتهای اجرایی و اداری نهایتاً به افرادی «دهنبین» و مدیرانی «مذبذب» تبدیل خواهند شد که موجب نوعی «سردرگمی» لاینحل در اداره کشور خواهند شد.
رابعاً، همانطور که قبلا گفتهام، انتخاب رئیس جمهور، فی الواقع انتخاب یک شخص نیست؛ بلکه انتخاب همه مدیران و مجریان اداره امور کشور است. به همین دلیل باید همخانهها و همکاران و همراهان و مدافعان او را هم سنجید. بیطرفانه قضاوت کرد. خیرخواهی و مردمدوستی و پایبندی آنها را به شعارها و آرمانهای انقلاب اسلامی ملاحظه کرد. عزتطلبی و استقلالخواهی و عدالتمحوری آنان را مطمئن شد. و الا روشن است که یک شخص به تنهایی، هر اندازه هم که کامل باشد، نمیتواند کشور را اداره کند.
#انتخابات
@howzavian_hamedan
با رفتنت همهی ما یتیم شدیم...
به یاد مردی که دنیا برای او کم بود🖤
اشک، توان قلمم را گرفته است، چه کنم؟ آیا میتوان از استاد عشق چیزی ننوشت؟ یک عمر سکوتِ تو بغضی شده در گلوی من، هر لحظهای که با شما بودم دریایی از معرفت و عشق بود، استادِ عزیزم، پدرِ مهربان با رفتنت همهی ما یتیم شدیم، هیچگاه یادم نمیرود که پس از فوت پدرم چگونه من را دلداری میدادید و من را به ادامه دادن مسیرهای پژوهشی و علمی دلگرم میکردید.
حسین جان! بعد از شما چه کسی با شوخی و خنده در دل حجم عظیمی از کارها به من بگوید باید «مرد بشوی!»، پس از شما با چهکسی حرف دل بگویم؟ هرگاه از ناملایمات زندگی خسته میشدم فقط شور و نشاط شما بود که توانی دوباره به من میداد.
استادِ عزیزم، هماکنون که تو نیستی و من این حجم از خاطرات را میبینم آتش دلم گداختهتر میشود، حسین جان، مثل شما کمتر تکرار میشود، یادم نمیرود که در یک سال گذشته بیش از ده بار به ما میگفتید پس از من راه من را ادامه بدهید، نگذارید کارها روی زمین بماند... اما راه شما توفیقی بود که نسیب کمتر کسی میشود.
بارها در کنار شما بودم در جلسات متعدد بحثهای تخصصی مطرح میشد همهی اساتیدی که یک عمر در آن حوزه زحمت کشیده بودند شروع به سخن گفتن میکردند و هنگامی که شما پس از نگارش تمام نکات اساتید بحث را جمعبندی میکردید آنچنان مسلط ورودِ به بحث داتشید که کأنه طی عمر با برکتتان فقط این علم را آموختهاید و ممحض در آن بودهاید.
چه بگویم! چه بگویم از استادی که در دل شب پس از ساعتها کار و مشغله طولانی آنچنان بحثهای علمی را مطرح میساخت و با شور و نشاط از پروژههای متعدد سخن میگفتید که انگار اولین ساعات کاری بود.
چه بگویم از استادی که که با تمام مشغلههای کاری، وقتی را برای مستبصرین سیستانی میگذاشت، دغدغهی خانوادههای فقیر را داشت و با تمام وجود وقتی را مجزا برای تربیت فرزندان و خانواده اختصاص میداد...
استاد عزیزم، هنوز رفتنت را باور نکردهام، حسین جان! آخرین دیدارمان 29 تیرماه بود و چه حرفهای گوهر باری گفتی و رفتی، ظهر که پس از نهار با صفایی که در جمع ما بودی و رفتی به دوستان و رفقا گفتم، انگار دنیا برای استاد کم است! دنیا دیگر تاب و تحمل وجود با عظمت تو را نداشت....
پ.ن: این دلنوشته را روزهای ابتدایی غروب دنیایی استاد نوشتهام...
✍️مجید رحیمی
#فرج_نژاد
#استاد_صبر
#بی_ادعا
@naghdname_ir
@howzavian_hamedan