eitaa logo
نویسندگان حوزوی خراسان
425 دنبال‌کننده
1هزار عکس
168 ویدیو
25 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است✍️ 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان خراسان رضوی است. https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b ✒✒✒ارسال یادداشت‌ها و نظرات 👇 @Saleh117 #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
عزاداری در آموزه های رضوی ✍ دلها ماتم زده شده و صدای زنگ کاروانی غریب به گوش می رسد، آنان مدتی پیش سفر خویش به معراج را آغاز کرده و دل از زمین و دنیا جدا کرده و هوای ملکوت و عقبی بر سر دارند. همراه خون خدا رو به سوی کربلا می آیند تا چند روزی دیگر حماسه ای به بلندای تاریخ و ماندگاری کل یوم عاشورا، زمان را به مکان گره زده و کل ارض کرب بلا را فریاد زنند. این چهارشنبه امام رضایی ما با روز اول محرم پیوند خورده و یابن الشبیب امام رضا(ع) تن و بدنمان را می لرزاند آنجا که دشمنان جدش حسین را از مردمان جاهلی هم پست تر می داند که حرمت ماه حرام را نگه نداشته و فرزند رسول خدا را به شهادت رساندند. آنجا که سیاه پوشیده و از سیاه پوشی پدر سخن گفته و به ما رسم عزاداری می آموزد. امام رضا(ع) به ما چند نکته آموخت، نخست آنکه برای حسین گریه کنیم، دوم او را از راه دور یا نزدیک زیارت کنیم، سوم آنکه لعن قاتلینش را فراموش نکنیم و چهارم با گفتن دائمی ذکر «یالیتنی کنت معهم فأفوز فوزا عظیما» ای کاش من هم در کربلا با یاران تو بودم و به فیض عظیم شهادت می رسیدم، همبستگی و همراهی خود را با حسین(ع) اعلام کنیم. و پنج آنکه در شادی اهل بیت شاد و در غم و غصه های آنان ناراحت و غمگین باشیم. @ahalieghalam https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
🔹 روزنامه مجازی محرم - شماره 4️⃣ 💥گفتگوی خبری ویژه امشب در شبکه اُمیّه TV چرا حسین بن علی زنان را به این بیابان آورده است؟ آیا حضور زنان در کاروان حسین اثر تبلیغاتی دارد؟ آیا با آوردن زنان، حقوق آنان را ضایع کرده؟ ✅ تولید از ما، انتشار با شما 📎 📎 📎 📎 🔸https://btid.org/fa/photogallery/252281 🔰 به کانال بانک تولیدات ملحق شوید: 🌐 https://eitaa.com/banketolidat
🌱 در بین تمام مستحبات دو عمل است که بی نظیر می باشد و هیچ عملی به آنها نمیرسد : ۱- نماز شب ۲- گریه بر امام حسین(ع) - آیت اللّٰه بهجت(ره) https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
پیام رهبر انقلاب در پی جسارت به ساحت قرآن مجید در سوئد: اشد مجازات برای عامل جسارت به ساحت قرآن مجید مورد اتفاق همه علمای اسلام است حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد را حادثه‌ای تلخ و توطئه‌آمیز و خطر آفرین خواندند و تاکید کردند: اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد باید عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد، حادثه‌ای تلخ و توطئه‌آمیز و خطرآفرین است. اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد نیز باید بداند که با پشتیبانی از جنایتکار، در برابر دنیای اسلام آرایش جنگی گرفته و نفرت و دشمنی عموم ملت‌های مسلمان و بسیاری از دولت‌های آنان را به سوی خود جلب کرده است. وظیفه آن دولت آن است که عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد. توطئه‌گران پشت صحنه نیز بدانند که حرمت و شوکت قرآن کریم روز به روز افزونتر و انوار هدایت آن درخشان‌تر خواهد شد، امثال این توطئه و عاملان آن، حقیرتر از آنند که بتوانند جلوگیر این درخشش روزافزون باشند. والله غالبٌ علی اَمرِه سیدعلی خامنه‌ای ۳۱ تیرماه ۱۴۰۲ https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
🌷چند کلمه در عشق امام حسین (علیه السلام)🌹 ✍ میر وحید الرحمن صدیقی، از برادران اهل سنت خراسان سلام و درود بر رهروان راه امام حسین (ع) اميد كه صبحگاهان و شامگاهان همه از برکات و نفحات و رشحات الهی بهره مند باشید. عزیزان؛ این ابیات به ذهنم خطور کرد و با خود نوازیدم. اِنَّ في الجنةِ نهراً منْ لبنْ لعليٍ وحسين ٍ وحسن ای عزيزان این ابیات، مقام و عزت اهل بيت (علیهم السلام) را می رساند. و اينك، ما در ماه محرم يا محرم الحرام می باشيم. ماهی كه در فرهنگ اسلامی، ماه خود سازی و ماهی که حقیقت در آن زنده می شود. آری این همان ماهی است که در آن، بهترین بنده خداوند یعنی حضرت سید الشهداء امام حسین ( ع) به شهادت رسید. اما آنچه بر همگان لازم است، مطالعه سیره تربیتی شهید کربلا، حضرت امام حسین ( ع) و مکتب انسان ساز عاشوراست‌. و از همه مهم تر، با تمام وجود به او عشق بورزیم و چنان در عشق او ذوب شویم که حسینی زندگی کنیم و حسینی بمیریم. التماس دعا https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
🔰 جایگاه امام حسین(علیه‌السلام) ▪️حضرت محمد صلى‌ا‏لله‌عليه‏و‏آله: بى اُنذِرتُم وَ بِعَلىِّ بنِ أبى طالِبِ اهْتَدَيتُم وَ بِالْحَسَنِ اُعْطيتُمُ الإْحسانُ وَ بِالْحُسَينِ تَسعَدونَ وَ بِهِ تَشقونَ ألا وَ إنَّ الْحُسَينَ بابٌ مِن أبوابِ الْجَنَّةِ مَن عاداهُ حَرَّمَ اللّه‏ُ عَلَيهِ ريحَ الْجَنَّةِ ▪️ به وسيله من هشدار داده شُديد، و به وسيله على(ع) هدايت می‌يابيد و به وسيله حسن احسان می‌شويد و به وسيله حسين خوشبخت می‌گرديد، و بدون او بدبخت، بدانيد كه حسين درى از درهاى بهشت است؛ هر كس با او دشمنی كند، خداوند بوى بهشت را بر او حرام می‌کند. 📚 البرهان فی تفسیرالقرآن، ج ۳، ص ۲۳۲ ▪️اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّه▪️
یک تفکر خطرناک این است که: «بگذارید هر کس هر طور راحت است عزاداری کند؛ مهم آمدن است با هر پوشش و ظاهری، و مهم عزادارشدن است با هر سبکی»؛ تمام توجه امام حسین تا دقایقی قبل از شهادتشان اجتناب از سبک های ذلت آور بود. فلسفه قیام «هیهات منا الذلة» بود ووقتی لباس تنگ برایش آوردند فرمود ضربت علیه الذلة https://virasty.com/salehiaref/1690268911484758158
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین (ع) سلام و درود خدا بر همه ارادتمندان به وجود نازنین حضرت امام حسین (ع) امید آنکه بتوانیم جزو محبان و رهروان راه این امام مظلوم باشیم. به ذهنم خطور کرد که سروده زیبای شیخ احمد جامی در بیان ارادت به خاندان عصمت و طهارت( علیهم السلام) را با خود بنوازم و تقدیم دوستان نمایم؛ من ز مهر حیدرم هر لحظه اندر دل صفا است از پی حیدر حسن ما را امام و رهنما است همچو کلب افتاده ام بر آستان بوالحسن خاک نعلین حسین بر هر دو چشمم توتیا است. عزیزان ؛ مرا از دعاهای خیرتان در ایام تاسوعا و عاشورا فراموش نفرمائید. ✍ میر وحید الرحمن صدیقی، از برادران اهل سنت خراسان https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
🏴 السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین(ع) لبخند خدا بسته به لبخند حسین (ع)است پس باش پی آنچه خوشایند حسین(ع) است تعریف من از عشق همان بود که گفتم. عرض سلام و ادب و احترام با آرزوی قبولی عزاداری هایتان در این ماه، فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی و ایام شهادت سید و سالار شهیدان آقا اباعبدالله الحسین(ع) را محضر منتقم خون ایشان ، حضرت حجت ابن الحسن (عج)، نائب برحقشان رهبری معظم انقلاب و همه ارادتمندان به سرور و سالار عالم حضرت سید الشهداء تسلیت عرض مینمایم. التماس دعای فراوان ✍برادرتان: احمدی، از خادمان گروه ارشاد حریم رضوی https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
🏴 السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع) از علقمه آمدی بگو یاس کجاست گلواژه عشق و شور و احساس کجاست دستت به کمر گرفته ای لب بگشا بابا تو بگو! عمویم عباس کجاست. ایام سوگواری سرور عالم حضرت امام حسین(ع) و یارانش تسلیت باد. التماس دعای فراوان ✍ ارادتمند شما مصطفوی پور، از خادمان گروه ارشاد حریم رضوی https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
چهارشنبه های امام رضایی خشم ✍ الغَضَبُ مِفتاحُ کلِّ شَرٍّ. خشم، کلید هر بدی است.(مشکاة الأنوار، ص383، ح1266) در زندگی فردی واجتماعی گاهی شرایطی پیش می آید که انسان عصبی وناراحت می شود ونسبت به شخص یا موضوعی رفتار تند وناشی از خشم وغضب از او سر میزند. در این زمان برای عقل وهدایت و درایت او فرصتی نیست وهر حرکت وسخنی از انسان ممکن است سبب ایجاد مشکل ودرگیری شود. از سوی دیگر ممکن است خشم وغضب به طرف مقابل هم سرایت کند و او نیز با رفتاری ناشی از خشم و عصبانیت برخورد کند و در نهایت این حرکات نسنجیده در حالتی که عقل را فرصتی برای کنترل و تصمیم و هدایت نیست، اتفاق یا حادثه‌ای دردناک را درپی داشته باشد که توان جبران و برگشت به حالت قبل از خشم برای انسان نباشد و جز پشیمانی و از دست دادن جان یا مال ثمری باشد. از این رو فرمایش امام که خشم و غضب را منشاء هر بدی می داند مورد اهمیت است که انسان در این حالت بتواند گفتار ورفتار خود را کنترل کند و از شرو بدی دور شود. راه نجات از این شر که کلیدی برای انحراف و سقوط انسان است جز تسلط بر زبان و افکار لحظه ای نیست تمرین کنیم هنگام عصبانیت و خشم ملزم به سکوت و سکون باشیم برای دقایقی اگر ایستاده‌ایم بنشینیم ویا عکس آن، در هر حالتی هستیم تغییر حال و هوا و کنترل رفتار و گفتار باعث می‌شود قوه عقل با درایت، هدایت را به دست گرفته و راه و رفتار صحیح را به انسان نشان داده و از سقوط او جلوگیری کند. شناخت انسان از خود نسبت به احساسات و حالات و رفتارش در غم و شادی، خشم و غضب و غیره کلید کنترل و حرکت بر مدار عقل است. https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
فرق است بین مجازی و واقعیت... ✍ مرتضی قلی زاده، از برادران محترم مجموعه کانون وکلای دادگستری و دانشجوی ارشد حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی بنده همچون شما در فضای مجازی فعالیت دارم و می‌بینم که برخی به خیال باطلشان معتقدند که هر لحظه احتمال دارد جمهوری اسلامی سقوط کند، زیرا اعتقاد و ایمان و عقاید سقوط کرده است، انسانیت سقوط کرده است ارزش‌های اخلاقی سقوط کرده است. البته راست می گویند اما فقط در فضای مجازی آن هم توسط پروپاگاندای رسانه ای دشمنان اخلاق و تربیت. دشمنان و زود باوران، دنیای مجازی را دنیای توهمات و خیالات خود ساخته‌اند در حالی که روز به روز از واقعیت‌ها دور می‌شوند واقعیت پیوند عمیق حکومت عدل قرن جدید با حکومت عدل علی و آل علی است. در این شبها که در عزاداری‌ها شرکت می‌کنم تا چشم می‌گردانم جوانانی را می‌بینم که عاشقانه در حال عزاداری و سینه زنی هستند. جوانانی از جنس روح الله عجمیان که به مانند سید و سالار شهدا امام حسین (ع) زیر پای یزیدیان زمانه لگدمال شدند و آنها حتی از پیکر بی‌جان او هم دست بر نمی‌داشتند. و باز هم شکر می‌کنم که فرق است بین مجازی و واقعیت ..‌. تاسوعا و عاشورای حسینی را تسلیت عرض می‌کنم. https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
حماسه سرخ نهضت عاشورا ✍ حجت‌الاسلام غلامرضا تربقان ▪️قال رسول‌الله(ص): اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة گر نمی‌بود حسین، نام ز اسلام نبود زخدا و ز محمد، ز علی نام نبود گر سرنیزه نمی‌خواند او آیه کهف هیچ آثار زقرآن و ز احکام نبود 🔹لازم است جهت درک بهتر واقعه عاشورا قدری تاریخ اسلام را مرور کنیم، خصوصاً از سال۴۰ تا۶۰ هجری که بنی‏امیه بر جامعه مسلمین مسلط شده بود. 🔻بعد از دوران خلافت علی(ع)، نقشه رهبری مسلمانان به‌کلی تغییر کرد و حکومت اسلامی توسط بنی‏امیه به سلطنت موروثی ضداسلامی تبدیل شد و در یک‌کلام، یک دولت نژادپرست عربی محض تشکیل شده بود، حکومتی ضد دینی که بسیاری از آیین‌های جاهلی را زنده کرده بود. 🔻تاریخ اسلام این حقیقت را ثابت کرد که هرگاه با دشمن آشکار درگیر شده، همیشه غالب و پیروز بوده است، ولی هرگاه دشمن در لباس دوست ظاهر شده، اسلام در اوج شکوه و قدرت خود از درون مسخ گردیده، حیاتش را از دست داده و پاک‌ترین و صمیمی‌ترین یاران و رهبرانش را از دست داده است. 🔹روشن‌ترین شاهد این مطلب، ماجرای  بنی‏امیه است. آن‌ها وقتی دشمن آشکار اسلام بودند و بُت‌های لات و عزّی را در دست داشتند، در نبرد با اسلام، شکستی مفتضحانه در بدر و خندق خوردند، ولی همین که جامه دروغین توحید پوشیدند و در صفین قرآن بر سرنیزه‌ها کردند، توانستند شکست بدر را در صفین جبران کنند. 🔻شکست‌های پیاپی مسلمین و پیروزی‌های غیرمنتظره جبهه مخالف که به علت ساده لوحی و ناآگاهی عوام و دنیاپرستی عده‌ای به دست آمد، تجربه‌ای بزرگ برای جبهه باطل گردید که هرگز در مقابل جبهه حق نباید بدون نقاب ظاهر گردید. 🔻پس از شهادت علی(ع)، زمان هرچه می‌گذشت پایگاه اسلام راستین ضعیف‌تر می‌شد و برعکس پایگاه جاهلیت جدید و دشمنان داخلی قوی‌تر می‌گردید. امام حسن(ع) در آن دوران وارث حکومتی شده بود که نفاق تا اعماق ضمیر صمیمی‌ترین یاران وی نفوذ کرده بود و بهترین فرماندهان سپاهش پنهانی با معاویه سر و سرّی پیدا کرده بودند و برای یک توطئه و جنایت بزرگ معامله کرده و کار به جایی رسید که امام حسن(ع) به‌ناچار صلح تحمیلی را پذیرفت. معاویه بخشنامه صادر کرد که نام شیعیان علی(ع) را از دیوان عطایا محو کرده و دوستان او را قتل‌عام کنند و هرکس متهم به دوستی علی(ع)  است او را بکشند. به‌قدری بر دوستان علی(ع) سخت گرفت که کسی جرأت نداشت فضائل و مناقب علی(ع) را بیان کند. 🔻بنی‏امیه دستور داد ۷۰ هزار منبر نصب کرده و بر بالای آن علی(ع) را لعن و مذمت کنند. بنی‏امیه بدعت‌ها و جنایات زیادی مرتکب شدند تا جایی که اساس دین را که با زحمات پیامبر(ص) و خون‌های پاک شهدای بدر و اُحد پایه‌گذاری شده بود، نابود ساخت. معاویه با اسم دین به جنگ دین آمد و مردم را فریب داد. آن‌ها که در کربلا در برابر امام(ع) ایستادند، می‌گفتند امام حسین(ع) یاغی بر امام مسلمین یزید است. امام حسین(ع) از نظر آن‌ها کسی بود که از دین جدش خارج و مرتد شده و باید کشته شود. معاویه با ابزار دین به جنگ دین آمد. پسرش یزید با ابزار دین، سر امام حسین(ع) را برید و بر نیزه کرد. این جبهه مستمر ادامه دارد و امروز نیز دشمنان دین، با ابزار دین سر می‌بُرند. 🔹امام حسین(ع) وارث نهضتی بود که پیامبر(ص) ایجاد کرده بود و امام علی(ع) و امام حسن(ع) آن را تداوم بخشیدند و حال پاسداری از این آئین بر عهده امام حسین(ع) بود. مسلمانان در آن زمان سه گروه شده بودند: گروهی این وضع را تحمل نکرده فریاد کشیدند و کشته شدند. گروهی در کُنج امن خلوت و ریاضت و عبادت خزیدند و از صحنه حق و باطل کنار رفتند و حتی عده‌ای از آن‌ها مُهر خاموشی بر لب زدند و با اَحدی سخن نگفتند. گروهی هم از عنوان صحابه برای آبادی دنیای خود استفاده کردند و افتخاراتی که کسب کرده بودند در کاخ سبز معاویه در معرض فروش قرار دادند و کارشان به جایی رسید که برای خوشایند معاویه حدیث جعل کردند. در میان این افراد، امام حسین(ع) شرایط خاصی داشت. او نمی‌توانست مانند گروه اول باشد زیرا چشم امید امت اسلام به او دوخته شده بود؛ لذا پس از شهادت امام مجتبی(ع) به‌رغم اصرار فراوان شیعیان، قیام بر ضد معاویه را نپذیرفت و فرمود تا معاویه زنده است دست به قیام مسلحانه نزنید چون با او معاهده صلح امضاء کردیم. 🔻پس از مرگ معاویه، امام حسین(ع) را تحت‌ فشار گذاشتند تا با یزید بیعت کند. امام توجه داشت اگر بیعت کند، حکومت او جنبه شرعی و قانونی پیدا خواهد کرد. لذا به‌قصد مخالفت، مدینه را ترک و در مکه اقامت گزید. این مخالفت علنی امام، سکوت مرگباری را که بر جامعه سایه انداخته بود شکست و مردم جرأت بیشتری پیدا کردند به‌طوری‌که مرتباً به منزل امام رفت‌وآمد کرده و با شور و شوق به سخنان او گوش می‌دادند. ادامه دارد...👇
🔹امام‌حسین در آخرین روزهای حضورش در مکه معظمه، از موقعیت کنگره حج استفاده کرد و شخصیت‌های علمی که در مکه گردآمده بودند را دعوت کرد تا مسئولیت آنان را در دفاع از اسلام و مبارزه با باطل گوشزد کند و تکلیف آنان را در برابر دستگاه بنی‏امیه روشن نماید. امام(ع) در این مجلس خطبه‌ای بسیار روشنگر و تکان دهنده ایراد فرمود. در بخشی از خطبه تصریح کرد؛ همه‌چیز از دست رفته، نهضتی که نیم‌قرن پیش به وجود آمده همه ره‌آوردها و موقعیت‌هایش پایمال شده، همه مسجدها پایگاه شرک و ظلم و فریب مردم شده، شمشیرهای جهاد در دست جلادان قرار گرفته، بیت‌المال به کاخ سبز معاویه سرازیر می‌شود و تریبون‌های رسمی که از توحید و پیغمبر و قرآن و وحی سخن می‌گویند همه در اختیار امویان است. همه ائمه‌جمعه و جماعات، قضات، محدثین، مفسرین، قاریان قرآن، خطبا و علمای وقت یا کشته شده‌اند یا خاموش و ساکت، مشغول ریاضتند و سلامت خویش را در ازای سکوت بر ظلم و رضای بر کفر باز خریده‌اند و یا فضیلت‌هایی را که در دوره ایمان کسب کرده‌اند، ارزان فروخته و چه‌بسا با عمارتی مبادله کردند. 🔻اقدامات و سخنان امام(ع) از ابتدا تا انتها نشان می‌دهد که او هدفی بسیار بالاتر از آن داشت که به خلافت برسد و حرکت او یک قیام سیاسی مسلحانه نبود. او هدفش احیای دین و پاسداری از ارزش‌های اسلامی بود، چنانچه در وصیتی که به برادرش محمد حنفیه نوشت چنین یادآوری کرد: انگیزه نهضت من هوی و هوس و تمایلات بشری نیست. هدف من فساد و ستمگری نیست، بلکه من فقط برای اصلاح در امت جدم از وطنم خارج شدم. هدف من امربه‌معروف و نهی از منکر است. 🔹امام(ع) در آخرین ساعات جنگ میان او و سپاهیان اموی نیز خطبه‌ای ایراد نمود و ضمن توبیخ شدید به آنان فرمود: خاک بر فرق شما باد ای نوکران فرومایه، ای گروه کجروان که کتاب خدا را به سویی افکندید و فریب شیطان را خوردید در نافرمانی خدا متحد شدید و کتاب خدا را تحریف کردید چراغ الهی را خاموش ساختید؛  فرزندان پیامبر را کشتید. نطفه زنا را به نسب خویش ملحق کردید و بندگان آزاد را کشتید. بدانید که پسر زنازاده مرا مجبور کرد که یا تن به ذلت و خواری بدهم و یا کشته شوم، ولی خواری و ذلت از ما دور است. خدا و پیامبر و بندگان مؤمن هرگز به ذلت ما راضی نمی‌شود، خاندان ما بالاتر از آنند که تن به پستی و ذلت در دهند. @ahalieghalam https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan  منبع خبر : (صدای خاوران) آوای کاشمر /شماره۵۲۸ / صفحه۵  لینک کوتاه https://sedayekhavaran.ir/?p=7496
🏴 السلام علیک یا قمر بنی هاشم یا ابا الفضل العباس(ع) قال الامام السجاد علیه‌السلام:"انّ للعبّاس عندالله تبارک و تعالی منزلة یغبطه علیها جمیع الشهدا یوم القیامة" ابالفضل العباس علیه‌السلام شخصیت کاریزماتیک داشت. شخصیتی خاص که دارای صفت‌های ویژه، ممتاز و منحصربه‌فرد بود. او کسی است که در کنار امام زمانش، در تقابل با امویان نقش حیاتی داشت. تاریخ عاشورا، به نقش محوری حضرت عباس علیه‌السلام دوشادوش امام حسین علیه‌السلام گواهی می‌دهد و بی دلیل نیست که تا ابد در ذهن شیعیان زنده و پاینده است. او با بذل جان شیرینش برای حفظ اسلام نمونه‌ای از یک مومن واقعی را در تاریخ ثبت کرد که تا دنیا دنیاست زنده خواهد ماند. انتشار یادداشت غبطه شهدا در پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه https://v-o-h.ir/scholars/7041/%d8%ba%d8%a8%d8%b7%d9%87-%d8%b4%d9%87%d8%af%d8%a7/ ✍ دکتر نجمه صالحی، استاد حوزه و دانشگاه https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
🏴السلام علیک یا اباعبدالله الحسین (علیه السلام) امام رضا علیه السلام می فرماید: مَنْ كَانَ يَوْمُ عَاشُورَاءَ يَوْمَ مُصِيبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُكَائِهِ جَعَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ يَوْمَ فَرَحِهِ وَ سُرُورِهِ ▪️هر کس که عاشورا، روز مصیبت و اندوه و گریه‌‏اش باشد، خداوند روز قیامت را براى او روز شادى و سرور قرار مى‌‏دهد. 📚بحارالانوار جلد ۴۴ صفحه ۲۸۴ https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
باسلام اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْن وَ عَلی عَلَیِ بْن الْحُسَین وَ عَلی اَوْلادِ الْحْسَیْن وَ عَلی اَصحابِ الْحُسَین تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد🏴
باسمه تعالی ✍ حسین ادبی، استاد سطوح عالی و محقق حوزه علمیه خراسان از جمله مهمترین اعمال در مناسبتهای خاص دینی، زیارت امامان معصوم علیهم‌السلام است و در این میان، زیارت امام حسین علیه‌السلام به بهانه‌های مختلف، سفارش شده است. کمتر نمونه‌ای در دین اسلام، همچون سیدالشهدا علیه‌السلام می توان یافت که زیارتش به این مقدار مورد تأکید واقع شده باشد. اگر کسی نتواند به زیارت مرقد آن امام شهید برود، به او سفارش شده که بر بلندی و در زیر آسمان و رو به کربلا قرار بگیرد و به امام سلام بدهد. خواندن زیارت عاشورا، زیارت اربعین، زیارت ناحیه مقدسه و مواردی از این دست نیز بسیار سفارش شده است. از طرفی روشن و آشکار است که زیارت مرقد حضرات معصومین علیهم‌السلام، موضوعیت ندارد و هدف اصلی نیست؛ در واقع، طریقی است برای رسیدن به هدف نهایی که قرب الهی و رضایت خداوند است. این مقدار آگاهی از زیارت معصومین علیهم‌السلام و به ویژه امام حسین علیه‌السلام، گرچه خوب است ولی کافی نیست و ما را به عمق معرفت دینی نمی‌رساند و فلسفه زیارت و یادکرد و تکریم امامان معصوم را برای ما روشن نمی‌سازد؛ بلکه در فرازی فراتر از این، باید به دنبال پاسخ به این پرسش باشیم که چگونه می‌توان از زیارت معصومین علیهم‌السلام به قرب و رضای الهی رسید. پاسخ به چگونگی، ارائه راهکار ارتقای درجه‌ی دینداری است. با دقت در مفاهیم مندرج در زیارت‌نامه‌ها، به سیری معرفتی‌ای می‌رسیم که از احساس و پیوند عاطفی با امام آغاز شده و به تبیین دلایل مبارزه او با طاغوت‌های زمان می‌رسد و در نهایت، وظایف هر انسان جویای کمالی را در زندگی دنیایی خود، روشن و آشکار می‌کند. زیارت، نه تنها یادآوری و به‌روزرسانی رابطه و پیوند عاطفی و محبت نسبت به اهل بیت علیهم‌السلام است، بلکه به ما یادآور می‌شود که این اسوه‌های الهی، به چه دلیل مورد دشمنی طاغوت‌ها قرار گرفتند و ویژگی طاغوت‌هایی که با پاکان هر عصر و روزگار دشمنی می‌کنند، چیست. آشنایی با این ویژگی‌ها در کنار محبت روزافزون نسبت به اهل بیت علیهم‌السلام، در انسانِ رو به کمال، خصلت تولی و تبری را تقویت می‌کند و او را برای کنش و واکنش اجتماعی نسبت به فضائل و رذائل اخلاقی آماده می‌سازد. در مرحله بعد، در زیارات با عناوین معروف‌ها و منکراتی آشنا می‌شویم که شاخص‌ها و معیارهای سلوک رفتاری مؤمنانه است. مؤمن در مسیر حق و حقیقت، برای سلوک رفتاری خود نیاز به راهبردها و قواعد کلی دارد. قواعدی که خوب و بد را به او بشناساند و او را آماده سازد. سپس برای پیاده‌سازی این قواعد و در مرحله چگونگی، نیازمند اسوه‌هایی است که در گفتار و کردار، از آنها بیاموزد که چگونه در جامعه رفتار کند، سخن بگوید، واکنش نشان بدهد و موضع بگیرد. در هنگام خواندن زیارت عاشورا ابتدا به بیان احساسات نسبت به امام می‌پردازیم؛ یا اَباعَبْدِاللَّهِ لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّةُ وَ جَلَّتْ وَعَظُمَتِ الْمُصیبَةُ بِکَ عَلَیْنا وَعَلی جَمیعِ اَهْل ِالاِسْلامِ. سپس در مرحله بعد، تکلیف خود را روشن می کنیم و با صدای بلند بیان می کنیم که ما اهل جبهه حقیم و از هرگونه باطل و اهل باطل و پیروان آنها بیزاریم. إِنّی سِلمٌ لِمَن سالَمَکُم وَ حَربٌ لِمَن حارَبَکُم وَ وَلیٌّ لِمَن والاکُم وَ عَدُوٌّ لِمَن عاداکُم. بیان تولی و تبری، زمینه ساز این نکته است که ما عامل و آمر به آن چیزی هستیم که شما به آن عمل کرده و امر فرموده اید. بدیهی است که اسوه های دین یعنی امام حسین و اهل بیت علیهم السلام، بنا به دستورات دین، عامل و آمر به معروف و کارهای خوب و خیر هستند. همچنین مخالفان آن حضرات، مخالف با هرگونه خوبی و عاملان به هر جرم و جنایت و فسادند. بنابراین ما که معترف به خوبی آن سروران و گرامیان هستیم نیز، اهل معروف و بیزار از منکر هستیم. هرگونه ظلم را برنمی تابیم و با آن مبارزه می کنیم و از هرگونه خیر و صلاح استقبال و حمایت می کنیم. سرآمد تمام منکراتی که در این زیارت به آن اشاره رفته، غصب حق ولایتی است که از سوی خدا به ائمه معصومین علیهم السلام واگذار شده است و دشمنان خدا و دین خدا آن را با ظلم و ستم از ائمه معصومین علیهم السلام غصب کردند. ولایت به عنوان مهم ترین رکن دین اسلام، چنان با اهمیت است که انکار آن با هیچ منکری قابل قیاس نیست. بنابراین منکران ولایت، در واقع منکر تمام خوبی ها و معروف هایی است که انسان می تواند در مسیر تعالی به آن تمسک کند. از این رو، کسانی که با شهادت ولی خدا و اصحاب و یاران او، به شادی پرداختند، به طور ویژه مورد لعن و نفرین مومنان و خدا و رسولش قرار گرفته اند. این لعن و نفرین برای مدتی کوتاه نیست و درخواست زیارت کننده، نفرین و لعن ابدی ظالمان به حق ولی خداست، چرا که اهمیت ولایت با هیچ معروفی در دین قابل مقایسه نیست.این‌چنین است که زیارت ائمه معصومین علیهم السلام، از رابطه عاطفی تا امر به معروف و نهی از منکر را
پوشش می دهد و اگر شور و احساس و عاطفه، منجر به بروز کنش و واکنش اجتماعی مناسب یا همان امر به معروف و نهی از منکر نشود، چندان دارای ارزش نخواهد بود. https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
دومینوی خطرناک حرام خواری ✍ مخاطب صفحه زندگی سلام به روزنامه پیام داده، از افرادی بنویسیم که با رفتارهاشون پول و درآمدشان را حرام می‌کنند و از لقمه حرام ترسی ندارند روزی همین لقمه‌ها همه زندگی‌شان را خاکستر خواهد کرد. اولین چیزی که با خواندن این پیام به ذهنم رسید داستان فردی بود که امام علی(ع) لجام مرکب خویش را به او سپرد تا ساعتی از او نگهداری کند. وقتی برگشتند مرکب را بدون لجام و آن فرد دیدند دو درهم به غلام دادند تا به بازار رفته و لجام تهیه کند، غلام در بازار آن فرد را دید که لجام را به دو درهم فروخت داستان را برای امام تعریف کرد حضرت فرمود من مزد نگهداری را دو درهم درنظر داشتم در عجبم از کسی که بیش از آنچه مقدر است نمی یابد اما به تعجیل روزی خود را حرام می کند. این حکایت و فرمایشات دیگر اهل بیت در باب حرام خواری به انسان هشدار می دهد که از این کار پرهیز کند و روزی حلال خویش را که خدا مقدر کرده حرام نکند. حرام خواری لزوما خوردن یک لقمه دزدی نیست این هم یکی از مصادیق آن است. هرکاری که حق انسان نیست رسیدن به آن از راه دوز و دغل حرام کاری یا استفاده از منافعش حرام خواری است از کوچکترین کار که جا زدن در صف نانوایی باشد که حق عده ای ناحق شود تا گرفتن وامی غیرقانونی و یا تسهیلاتی که به واسطه سفارش یا آشنایی برای انسان مهیا شود درحالی که برای دیگران چنین موقعیتی پیش نمی آید. فطرت و وجدان انسان ناحقی‌ها را می فهمد و هشدار می دهد این نفس است که باید دید آیا عمل می کند یا نادیده می گیرد. از آثار بد اخروی حرام خواری که بگذریم اثرات مخرب دنیایی را چه کنیم؟! ادامه دارد...👇
انسان برای گذران زندگی نیازمند کار و تجارت است و کسب روزی حلال از این طریق، مورد تایید دین و اجر جهاد دارد اما از آنجایی که نفس به مال اندوزی تمایل دارد ممکن است هدف که، زندگی انسانی در پرتو دین در دنیا باشد فراموش و دنیاگرایی جایگزین شود که در این حالت به هر طریقی برای بدست آوردن دنیا تلاش کرده و حتی حلال خویش را برای افزون شدن حرام می کنیم. بی برکتی یکی از آثار حرام خواری است اگر از راه حرام مال خود را چند برابر کردیم، بی برکتی سبب صرف بیهوده آن شده و تاسف و پشیمانی از هزینه ای که شده نتیجه آن می شود. مواردی مثل سرقت، گم شدن، صرف بیماری و غیره نیز در کمین اینگونه اموال است. بحارج۷۳ص۱۵۰حدیث۸ازامام صادق (ع) نقل می کند که مضمون آن همین است کسی که مالی از حرام بدست آورد خدا براو مشکلاتی مالی و مادی مسلط می کند که مدام فکرش درگیر بوده و آرامش در بهره مندی از آن ندارد. ذلت و خواری از دیگر آثار حرام خواری است معمولا انسان شیوه رسیدن به حرام را پنهان می کند و در نظر دیگران حاصل رنج و تلاش خویش نشان می دهد اما عاقبت آن رسوایی است. از سوی دیگر استرس و نگرانی از این موضوع مدام همراه او بوده و لذت بردن از داشته ها را به حاشیه می برد. از دیگر آثار حرام خواری دوری از عبادت و عدم موفقیت در ارتباط با معنویات و دعا و نیایش و کسب آرامش است. از یک سو کسالت و تنبلی و از سوی دیگر بی توفیقی او را از این طریق دور می کند. در بحارج۱۰۳ص۶۱ از پیامبر اسلام نقل میکند عبادت همراه حرام خواری بنای ساختمان بر روی شن روان است بسیار روشن است که چنین خانه ای به بادی از بین می رود و این سستی دوامی ندارد و این نتیجه عبادت با حرام است که فایده ای هم ندارد. نشنیدن حق و ندیدن واقعیت هم از دیگر آثار حرام خواری است آنجا که در مقابل حق و باطل قرار می‌گیرد توان شنیدن و دیدن حقانیت را نداشته و به سوی باطل گرایش پیدا می کند و ممکن است در این مسیر به دیگران ظلمی روا دارد. چنان که عده ای در روز عاشورا با وجود درک پیامبر و شناخت فرزندش حسین (ع) به دلیل حرام خواری گوشی برای شنیدن حق و چشمی برای دیدن واقعیت نداشتند بر روی او تیغ کشیده و آن جنایت هولناک را رقم زدند در حالی که او را در باطل خویش، حق می پنداشتند. اثر دیگر حرام خوری فساد نسل است یعنی تاثیر سوء در فرزندان دارد و کسانی که با آن مال حرام درگیر بودند زمینه دوری از حق و انتخاب باطل برای آنها بیشتر فراهم می شود اما نه اینکه اختیار از آنها گرفته شود چه بسا ممکن است فرزندی با وجود این شرایط راه درست را انتخاب کرده و به مدد الهی از حرام دور شود. اما معمولا چنین است که فرزاندن و مرتبطین با این اموال نیز خیری از آن نصیبشان نمی شود. در کل حرام خواری زمینه دوری از حلال را فراهم کرده و راه انسان را از صراط مستقیم منحرف می کند و بسان دومینوی خطرناک به سرعت و سلسله وار او در مسیر سقوط از همه داشته های انسانی، مادی و معنوی قرار می دهد که انتهای آن دره ای هولناک است. وقتی گرفتار حرام شدیم شیطان و نفس انسان، غفلت را پیش روی ما قرار می دهد که خود نمی فهمیم دچار چه گناهی شدیم از این رو به راه غلط ادامه داده و بیش از پیش خود را در آن غرق می کنیم. تذکر خیرخواهان و دوستان خوب و خانواده دین محور و شرایط زندگی سالم و به دور از گناه در کنار لطف خدا می تواند زمانی که انسان ناخواسته گرفتارمال حرام شده است جلوی سقوط را گرفته و او را نجات دهد. اگر انتخاب ما حرام خواری باشد و چهار صباحی با اموال کم یا زیاد بدست آمده از این طریق درگیر دنیا شدیم انسانیت و معنویت رنگی در زندگی ما نخواهد داشت بلکه در پایان مسیر باید به آتشی که خود فراهم کردیم سلام بدهیم و خاکستر زندگی خویش را به نظاره بنشینیم. @ahalieghalam https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
. 🍃 یک پیام و یک سلام از حرم امن رضوی ✍️روایت کوتاه حجت الاسلام مرتضی رجائی، مدیر باشگاه نویسندگان تربیتی از حرم امام رضا علیه السلام: در صحن آزادی حرم مطهر (سلام‌الله‌علیه) خادمی را دیدم که نزدیک یک خوابیده روی فرش حرم ایستاده بود و همان‌طور که مسئولیت خودش را انجام می‌داد، حواسش هم به صورت آن زائر بود تا وقتی مگس به سمت صورتش می‌رود، آن را با پَرِ توی دستش بپراند. آری؛ در حرم امام رئوف ها هم مهربان‌ترند. پ.ن: سلام در حرم امام رئوف دعاگوی شما و بقیه دوستان نویسندگان حوزوی هستم. @HOWZAVIAN
🔻جنگ رسانه ای اموی یادداشت مهمان ✍️ طاهره شجاعیان، کارشناس رسانه یزید برای مقابله و حذف رقیبی چون امام حسین(ع) که جایگاه معنوی و اجتماعی محبوبی در جامعه ی مدینه و عراق دارد؛ نیازمند است برای حذف فیزیکی امام، جامعه و افکار عمومی را از بینش های مثبت ایشان به مکتب امام علی و فرزندان ایشان دور کند، و رفتارسازی بر مبنای دنیاگرایی و دنیاپرستی داشته باشد. لذا در نخستین مرحله، با دو اهرم مؤثر رسانه ای؛ یعنی بکارگیری جایگاه اثرگذاری چهره های برجسته یا همان سلبریتی ها، و استفاده از شایعه پراکنی، جنگ رسانه ای خود را پیش می برد. برخی اصحاب، قضات، ائمه جمعه و علما و شخصیت های مشهور و محبوب؛ اثربخشی موقعیت دینی و اجتماعی خود را در اختیار بنی امیه قرار دادند، و یزید توانست از کارکرد رسانه ای قضات و بیوت شخصیت های مشهور در تجمیع سپاه از کوفه علیه امام حسین ع و فرماندهی نبرد و بعدا در عذرتراشی ها، استفاده کافی را ببرد. در اولین گام رویارویی با انقلاب اباعبدالله الحسین(ع)، استفاده ابزاری از دروغ و شایعه ی پیوستن لشکریان یزید به ابن زیاد، توانست سپاه مسلم را دچار ترس و تردید کند و شک در ذهن و قلب ، تسلیم در عمل را به دنبال آورده، مسلم تنها ماند و شهید انفعال کوفیان مقابل عملیات روانی ابن زیاد شد. مردم کوفه در تبعیت از چهره هایی چون شریح قاضی و تحت تأثیر هجمه های تبلیغاتی یزید در تطمیع و تهدید، قلب و ذهن خود را واگذار و به تلقینات بنی امیه عمل نمودند. @HOWZAVIAN