eitaa logo
نویسندگان حوزوی زنجان
205 دنبال‌کننده
50 عکس
19 ویدیو
0 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان زنجان است. #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای ارسال نشانی صفحه شخصی فضلا👇 دریافت یادداشت👇 @S_f_70 #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 دشمن شناسی و راههای مبارزه با آن دشمن شناسی ضمن اینکه سبب اقتدار و عزت تک تک افراد و مآلا عموم جامعه شده ، جلوی تحرکات ابلیسانه و راههای نفوذ او را در هر شکل ممکن مسدود و به اصطلاح او را قورباغه پز و گرفتار مرگ تدریجی خواهد کرد. دشمن شناسی در سطح کلان می تواند منجر به تضعیف پاگیر او شده و خسارات جبران ناپذیر را به خودشان برگرداند. دشمن شناسی توصیه تمام انبیای الهی و کتب آسمانی و قرآن کریم است. دستور به داشتن تبری و اظهار برائت از دشمن ناظر به همین بحث است. بنابر این جا دارد به راه‌های مبارزه با دشمنان به جهت حفظ هوشیاری و تمامیت ارضی و تقویت عرق ملی توجه عمیق نماییم که عبارتند از : 1. نظارت و رصد دقیق بر حرکات دشمن در فضای مجازی و حقیقی ، مخصوصا مراقب جنگ روانی و ایجاد ارعاب و دلهره زایی او باشیم. 2. افزایش هوشیاری و آمادگی نظامی در همه حال ، پاسداران و درجه داران ما هر روز به آگاهی نظامی خود بیفزایند. 3. استفاده از ابزارهای نظامی و تجهیزات پیشرفته نظیر موشکهای متعدد جهت بازدارندگی و ایجاد لرزه بر تن دشمن. . . 📌متن کامل این یادداشت را 👈اینجا در کانال استاد موسی آقایاری مطالعه بفرمایید @howzavian_zanjan
بصیرت؛ چراغی در تاریکی‌ها أمیرالمؤمنین علی (ع): العامِلُ عَلى غَيرِ بَصيرَةٍ كالسّائرِ عَلى سَرابٍ بِقِيعَةٍ، لا تَزيدُهُ سُرعَةُ سَيرِهِ إلاّ بُعدا؛ كسى كه بدون بصيرت عمل كند، مانند كسى است كه به دنبال سراب بيابان راه پيمايد. او هر چه تندتر رود دورتر مى‏‌افتد.(أمالی مفید، ص۴۲، ح۱۱) این حدیث، به زیبایی اهمیت بصیرت در زندگی را نشان می‌دهد. بصیرت به معنای بینش، شناخت دقیق و درک درست از حقایق است. این ویژگی ارزشمند، راهنمای انسان در پیچ و خم‌های زندگی بوده و او را از گمراهی و اشتباه مصون می‌دارد. امام علی (ع) در این حدیث، بصیرت را به آب زلال و حقیقت را به چشمه‌ای جوشان تشبیه کرده‌اند. کسی که بدون بصیرت در پی حقیقت باشد، مانند انسان تشنه ای است که در بیابان، به دنبال سراب می‌دود. هرچه بیشتر بدود، از آب حقیقی دورتر می‌شود. 🔹دلایل تاکید بر اهمیت بصیرت: پیشگیری از اشتباه: همان‌طور که در حدیث آمده است، عمل بدون بصیرت مانند دویدن در بیابان به دنبال سراب است. هرچه سریع‌تر حرکت کنیم، از هدف اصلی دورتر می‌شویم. در زندگی نیز اگر بدون شناخت کافی و بصیرت قدم برداریم، ممکن است به جای رسیدن به موفقیت، به بن‌بست برسیم. تصمیم‌گیری صحیح: در هر لحظه از زندگی با تصمیم‌گیری‌های مختلفی روبرو هستیم. بصیرت به ما کمک می‌کند تا با تحلیل دقیق اطلاعات و شناخت گزینه‌های مختلف، بهترین تصمیم را انتخاب کنیم. ایجاد آرامش درونی: داشتن بصیرت به معنای درک جایگاه خود در جهان و شناخت هدف زندگی است. این امر باعث ایجاد آرامش درونی و کاهش اضطراب می‌شود. مقاومت در برابر وسوسه‌ها: افراد با بصیرت و شناخت به راحتی فریب تبلیغات و وسوسه‌های دنیوی را نمی‌خورند و ارزش‌های واقعی زندگی را بهتر تشخیص می‌دهند. رشد و تعالی فردی: بصیرت، کلید رشد و تعالی فردی است. با کسب دانش و آگاهی بیشتر، می‌توانیم استعدادهای خود را شکوفا کرده و به کمال برسیم. 🔹چگونه به بصیرت برسیم؟ برای دستیابی به بصیرت، می‌توانیم از راهکارهای زیر استفاده کنیم: مطالعه و تحقیق: مطالعه کتاب‌های مفید، مقالات علمی و اخبار معتبر، به افزایش دانش و آگاهی ما کمک می‌کند. تفکر و تعقل: با تفکر عمیق در مورد مسائل مختلف، می‌توانیم به درک بهتری از جهان، حوادث و خودمان برسیم. مشورت با افراد باتجربه و دانا: مشورت با افراد باتجربه و دانا، می‌تواند راهنمای خوبی برای ما باشد. دعای خیر: از خداوند متعال درخواست کنیم که به ما بصیرت و روشنایی عطا کند. 🔹نکات تکمیلی بصیرت در ابعاد مختلف زندگی: بصیرت تنها در مسائل دینی و اعتقادی اهمیت ندارد، بلکه در همه ابعاد زندگی از جمله مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و شخصی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. بصیرت و عمل: داشتن بصیرت به تنهایی کافی نیست، بلکه باید آن را در عمل پیاده کنیم. یعنی بر اساس شناخت و آگاهی درست خود، تصمیم بگیریم و عمل کنیم. بصیرت و تعصب: بصیرت با تعصب تفاوت دارد. فرد با بصیرت، با دید باز به مسائل نگاه می‌کند و به نظرات دیگران نیز احترام می‌گذارد، در حالی که فرد متعصب، به عقاید نادرست خود پایبند است و به نظرات دیگران گوش نمی‌دهد. ✍️ علی اسدی @howzavian_zanjan
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیه رَاجِعُونَ خبر درگذشت شاگرد مکتب امام جعفر صادق علیه السلام، استاد حوزه و معاون تهذیب مدرسه علمیه امیرالمومنین علیه السلام ابهر مرحوم حجت الاسلام و المسلمین اعتقادی پور موجب تاسف و تأثر گردید. رجا واثق داریم اکنون که ندای حق را لبیک گفته و به دیار باقی شتافتند آن هم پس از یک دوره بیماری نسبتا طولانی، کوشش های علمی و تربیت طلاب و فضلای حوزوی، باقیات الصالحات و ترفیع درجات آن استاد ارجمند خواهد بود. از جوار حرم حضرت ثامن الحجج امام رضا علیه السلام، ضمن نثار صلوات به روح آن مرحوم، به جامعه روحانی و ایمانی شهرستان ابهر و حوزه های علمیه استان، دوستان و شاگردان به ویژه همسر مکرمه و فرزندان و خانواده داغدار و عزادار آن مرحوم مغفور و همه منسوبین و منتسبین تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال برای روح آن عالم عامل، علوّ درجات و حشر با اولیاء و برای اولیای مصیبت اجر جزیل و صبر جمیل مسالت داریم. عاش سعیدا و مات سعیدا پنجم صفر المظفّر ۱۴۴۶ ؛ ٢٠ مرادد ١۴٠٣ از طرف: حجة الاسلام سپهری؛ مدیر حوزه علمیه استان زنجان و حجج اسلام صالحی، یاوری، مقدم پناه، زلفی، شفیع لو، نادری، تیمورزاده، جعفری؛ مدیران مدارس علمیه علوی هیدج، امام صادق زنجان، سطوح عالی سیّد زنجان، حضرت امام عصر خرّمدره ، حضرت امیرالمومنین ابهر، امام حسن سجاس، امام صادق خدابنده، سفیران رضوی صائین قلعه @howzavian_zanjan
به گفته ‎ تنها ۳ نفر از ۱۹ نامزد معرفی شده توسط کمیته راهبری رو ‎ انتخاب کرده و دلیل استعفاش هم همینه.. از اول هم معلوم بود از ظریف الممالک آبی برا کسی گرم نمیشه ولی این اختلاف داخلی اصلاحات سر سهم خواهی فاحش، اونها رو از چشم 16 میلیون مردم هم انداخت ✍️ مرتضی توکلی @howzavian_zanjan
🔵 سیاسی ترین سوره قرآن سوره مُدَّثِّر ، به‌عنوان سیاسی ترین سوره‌های قرآن کریم است. این سوره در مقام دعوت به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و ایفای نقش برای تحقق عدالت و نشر پیام الهی تأکید جدی دارد. در این سوره ، به دعوت پیامبر گرامی اسلام ( ص ) به جهاد و مبارزه برای برپایی عدالت و نیکی در جامعه انسانی با عبارتی همچون《 قُمْ فَأَنْذِرْ . برخیز! مردم را هشدار بده ‌‌》 اشاره خاصی شده است. این سوره تأکید زیادی بر مسئولیت پیامبر ( ص ) در مبارزه با فساد و بدی‌های اجتماعی و جریان های سیاسی دارد و به‌ ویژه در آیات ابتدایی آن به دعوت پیامبر برای قیام علیه ظلم و فساد پرداخته شده است. به‌علاوه، مفاهیم و دستوراتی که در این سوره مطرح می‌شود ، به‌طور غیرمستقیم به ابعاد سیاسی جامعه و رهبری آن مرتبط است که می تواند منبع عالی برای تحلیلگران سیاسی در تراز انقلاب اسلامی برای پاسخ گویی به شبهات موجود و تنویر اذهان عمومی بوده باشد. ضمنا در قرآن کریم مفاهیم سیاسی و اجتماعی و نحوه مواجهه با آنها و انتخاب مواضع استراتژی درست ، به‌طور پراکنده در سوره‌های مختلف دیگر نیز همچون سوره‌های بقره، آل عمران و مائده یافت می شوند. ✍ موسی آقایاری @howzavian_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عقل سرخ 🔹در تمامی حوادث انقلاب از ترورها گرفته تا جنگ تحمیلی و از تمامی تجاوزات ، تعدی‌های منطقه ای و تهدیدهای ابرقدرت‌ها و نیروهای نیابتی آنها از طالبان گرفته تا داعش و سعودی‌های منحوس ، نتوانسته اند انقلاب اسلامی را از مسیر خود خارج کنند. 🔹به گونه‌ای که از نفوذ او در منطقه و جهان کاسته نشده، و از حمایت جبهه مقاومت و جبهه مظلومین دست برنداشته و خط سرخ شهادت را ذره ای از پیش روی خود برنمی دارد . 🔹انقلاب اسلامی هویت خود را با مبارزه وطبیعتا با خون وشهادت گره زده است. او وارث خون حسین است. 🔸 خون، سیمای عقل انقلاب اسلامی را سرخ کرده است. اما عقلانیت نهضت امام صادق ع فتح قله تمدن اسلامی را نشانه گرفته است. او برای تقابل تمدنی واثبات کار آمدی دین در برپایی دنیا و آخرت مردم می کوشد. و اگر عقلانیت رهبران نهضت نبود می بایست تمام چهل و شش سال را می جنگید. 🔹بنابراین این دو کلمه رمز عملیات علیه اسرائیل خواهد بود: «عقل سرخ» 🔹سرخی « وعده صادق» نماد قطعی مبارزه و قطعی بودن پاسخ به رژیم صهیونی است وعقلانیت آن در «اتقان عملیات» و بازدارندگی توسعه جنگ است که مطلوب اسرائیل است. 🔸غزه ، یمن ،عراق ولبنان و سوریه سروهای قد کشیده وسیراب شده از چشمه جوشان نهضت انقلاب اسلامی ایران هستند. وآنها نیروهای نیابتی ایران، همانند طالبان وداعش و سعودی برای آمریکا نیستند که با دلار و پول نفت منطقه بوجود آمده باشند. 🔸امثال ظریف از عقلانیت واز قیام سرخ انقلاب فهمی ندارند. "عقل"در منظر آنها انفعال و ترس و"مبارزه" درنگاه آنها خشونت و افراطی‌گری است. ✍سعید غفاری @howzavian_zanjan
۲۶ مرداد، سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی گرامی باد. "جلوه‌ی ایثار" قامت‌ جاویدتان عطر خدا می‌دهد در پس دیدارتان خاک ندا می‌دهد آمده از دورها لشکری از مخلَصین لشکر مردان حق،به چه صفا می‌دهد؛ جای شکنجه کنون بر سر و سیمایتان جلوه‌ی ایثارتان، جلوه به ما می‌دهد کوچ پرستو ببین از قفس دشمنان... بال رهاتان به ما، بال رها می‌دهد جنگ شما با عدو، بیش‌تر از پیش شد نفس شما، عمر را محض رضا می‌دهد باقی عمر شما، در پس این سالها... بر تپش انقلاب، رمز بقا می‌دهد عزت هر ذره‌ از خاک وطن گشته‌اید صولت پیکارتان، خاک جلا می‌دهد آنچه که از کربلا در نظر زینب است کرب‌و بلای حسین، حُسنِ بلا می‌دهد عمه‌‌ی سادات باد پشت و پناه شما... مقصد آزادگی، خصم، فنا می‌دهد لشکر آزادگان! راه شما سبز باد... سرخی‌صبر شما، شمس‌وضحا می‌دهد خاطرتان جمع چون پیرو آزادگان... پرچم پیر خمین، دست هدا می‌دهد! اللهم ارزقنی طلب ثاری مع امام هدی، ظاهر ناطق بالحق منکم...پریسا صالحی هیدجی @howzavian_zanjan
ریشه‌ها و پیامدهای خود تحقیری ملی خودتحقیری ملی پدیده‌ای است که در آن بخش قابل توجهی از جامعه، به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه، ارزش‌ها، دستاوردها و هویت ملی خود را کوچک شمرده و به جایگاه و توانایی‌های سایر ملت‌ها بیش از حد بها می‌دهد. این پدیده ریشه‌های پیچیده‌ای دارد و پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی گسترده‌ای را به همراه می‌آورد. 🔹ریشه‌های روانشناسی خودتحقیری ملی عوامل تاریخی: رویدادهای تاریخی تلخ، شکست‌های نظامی، اشغالگری‌ها و دخالت‌های خارجی می‌توانند در شکل‌گیری احساس خودکم‌بینی و خودتحقیری در یک ملت نقش داشته باشند. مقایسه با سایر ملت‌ها: مقایسه مداوم و نامعقول با سایر ملت‌ها، به ویژه قدرت‌های بزرگ، می‌تواند منجر به احساس حقارت و خودکم‌بینی شود. تأثیر رسانه‌ها و تبلیغات: رسانه‌ها و تبلیغات می‌توانند با برجسته‌سازی نقاط ضعف و کمبودها و نادیده گرفتن دستاوردها، به تقویت احساس خودتحقیری کمک کنند. نقص در آموزش تاریخ و هویت ملی: عدم آموزش صحیح تاریخ و هویت ملی، باعث می‌شود افراد به درستی از ارزش‌ها و دستاوردهای گذشته خود آگاه نباشند. عوامل روانشناختی فردی: عوامل روانشناختی فردی مانند کمبود اعتماد به نفس، ترس از موفقیت و نیاز به تأیید دیگران نیز می‌توانند در بروز خودتحقیری ملی نقش داشته باشند. 🔹پیامدهای خودتحقیری ملی کاهش انگیزه و تلاش: خودتحقیری می‌تواند منجر به کاهش انگیزه و تلاش برای پیشرفت و توسعه شود. ضعف هویت ملی: با تضعیف احساس غرور ملی، هویت ملی نیز تضعیف می‌شود. آسیب‌پذیری در برابر نفوذ خارجی: ملت‌هایی که دچار خودتحقیری هستند، آسان‌تر تحت تأثیر فرهنگ و ارزش‌های خارجی قرار می‌گیرند. مشکلات روانی فردی: خودتحقیری ملی می‌تواند منجر به بروز مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب و کاهش عزت نفس در افراد شود. تاخیر در توسعه: خودتحقیری می‌تواند مانع از شکوفایی پتانسیل‌های یک ملت و توسعه آن شود. 🔹راهکارهای مقابله با خودتحقیری ملی تقویت آموزش تاریخ و هویت ملی: آموزش صحیح تاریخ و هویت ملی به افراد کمک می‌کند تا به ارزش‌ها و دستاوردهای ملت خود پی ببرند. برجسته‌سازی دستاوردهای ملی: رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی باید به برجسته‌سازی دستاوردهای ملی و تقویت احساس غرور ملی بپردازند. تقویت اعتماد به نفس ملی: ایجاد فرصت‌هایی برای مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها و تقویت اعتماد به نفس ملی می‌تواند در مقابله با خودتحقیری موثر باشد. مقایسه واقع‌بینانه با سایر ملت‌ها: مقایسه باید بر اساس واقعیت‌ها و نقاط قوت و ضعف هر ملت صورت گیرد و نه بر اساس کلیشه‌ها و تعصبات. توجه به نقاط قوت و پتانسیل‌های ملی: باید بر روی نقاط قوت و پتانسیل‌های ملی تمرکز کرد و تلاش برای بهبود و توسعه آن‌ها را در اولویت قرار داد. در نهایت، خودتحقیری ملی یک چالش پیچیده است که نیازمند تلاش‌های همه‌جانبه برای رفع آن است. با شناخت ریشه‌ها و پیامدهای این پدیده و اتخاذ راهکارهای مناسب، می‌توان به تقویت هویت ملی و پیشرفت کشور کمک کرد. ✍️ علی اسدی @howzavian_zanjan
🔰خروجی و به روایت تصویر 🔹یکی با ماشین آخرین مدل،مادرش را به خانه سالمندان می بره تا به آرزوهای خودش برسه. 🔸یکی هم روی دوشش، مادرش را به کربلا می‌بره تا مادرش رو به آرزوهاش برسونه. ❗️جالبه که اولی به این مرد کربلایی میگه عقب مانده و مرده پرست!! قضاوت و انتخاب با شماست. ✍️حسین اکبری @howzavian_zanjan
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
33.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا اصلاحطلبان تندرو مخالف لیست وزرا شدند؟ 📌آیا تقابل ظریف و عارف به دولت ضربه خواهد زد؟ برنامه روایت روایتگر: سعید فتحی انتشار با شما... 🔻 را دنبال کنید @serat_ir1
اوصاف مسئول تراز انقلاب اسلامی یک مقام مسئول در تراز انقلاب اسلامی باید دارای ویژگی‌ها و اوصافی باشد که نشان‌دهنده پایبندی عمیق او به ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامی بوده باشد. این اوصاف عبارتند از : ▫️ ایمان و تقوا: مسئول در تراز انقلاب اسلامی باید فردی مؤمن و متقی باشد، یعنی در رفتار و عمل به اصول دینی و اخلاقی پایبند باشد و در تصمیم‌گیری‌های خود از معیارهای الهی و اسلامی تبعیت کند. ▫️ تعهد به ولایت فقیه: پذیرش و پیروی از رهبری ولایت فقیه یکی از اصول اساسی برای یک مسئول انقلابی است. او باید در تمامی امور سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود از خط مشی و رهنمودهای ولی فقیه پیروی کند. ▫️ اخلاص در عمل: اقدامات و تصمیمات او باید خالصانه و برای رضای خداوند باشد، نه برای کسب منافع شخصی یا گروهی. این اخلاص باعث می‌شود که او در هر شرایطی منافع عمومی را بر منافع شخصی ترجیح دهد. ▫️ عدالت‌خواهی: یکی از ویژگی‌های مهم یک مسئول انقلابی، عدالت‌خواهی و تلاش برای برقراری عدالت در تمامی حوزه‌ها است. او باید همواره در پی دفاع از حقوق مردم، به ویژه محرومان و مستضعفان باشد. ▫️ تدبیر و مدیریت جهادی: مسئول انقلابی باید توانایی مدیریت جهادی داشته باشد، به این معنا که در شرایط سخت و بحرانی بتواند با اتکا به خداوند و بهره‌گیری از منابع موجود، مشکلات را به نحو احسن مدیریت کند. او باید به مردم خدمت کند. کارهای مردم را در اداره جات با کمترین زمان ممکن با خوش رویی و اهتمام لازم راه بیندازد. ▫️ ساده‌زیستی و دوری از تجمل‌گرایی: ساده‌زیستی و پرهیز از زندگی تجملاتی از ویژگی‌های بارز یک مسئول انقلابی است. او باید در سبک زندگی خود همانند خود مقام معظم رهبری نشان دهد که به اصول زهد و قناعت پایبند است. ▫️ مردمی بودن: مسئول در تراز انقلاب باید با مردم در ارتباط نزدیک باشد، به مشکلات و نیازهای آنان توجه کند و خود را از مردم جدا نداند. او باید همواره برای حل مشکلات مردم در دسترس باشد. اجازه انباشته شدن پرونده در اداره جات را ندهد. بخاطر یک امضا ، روزها مردم ویلان و سرگردان نکند. ▫️ پایداری و مقاومت: در برابر فشارها و تهدیدها، مسئول انقلابی باید مقاومت کند و در مسیر حفظ و اجرای ارزش‌های انقلاب اسلامی پایدار بماند. این ویژگی به او کمک می‌کند تا در برابر مشکلات و دشمنان داخلی و خارجی استوار بایستد. ✅ یک مقام مسئول با داشتن این ویژگی‌ها می‌تواند نقش مؤثری در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی ایفا کرده و ضمن کسب رضایت و نعمات الهی ، مردم را به انقلاب اسلامی خوش بین و رضایت مند نماید. ✍️ موسی آقایاری @howzavian_zanjan
ریشه‌ها و پیامدهای خود تحقیری ملی خودتحقیری ملی پدیده‌ای است که در آن بخش قابل توجهی از جامعه، به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه، ارزش‌ها، دستاوردها و هویت ملی خود را کوچک شمرده و به جایگاه و توانایی‌های سایر ملت‌ها بیش از حد بها می‌دهد. این پدیده ریشه‌های پیچیده‌ای دارد و پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی گسترده‌ای را به همراه می‌آورد. 🔹ریشه‌های روانشناسی خودتحقیری ملی عوامل تاریخی: رویدادهای تاریخی تلخ، شکست‌های نظامی، اشغالگری‌ها و دخالت‌های خارجی می‌توانند در شکل‌گیری احساس خودکم‌بینی و خودتحقیری در یک ملت نقش داشته باشند. مقایسه با سایر ملت‌ها: مقایسه مداوم و نامعقول با سایر ملت‌ها، به ویژه قدرت‌های بزرگ، می‌تواند منجر به احساس حقارت و خودکم‌بینی شود. تأثیر رسانه‌ها و تبلیغات: رسانه‌ها و تبلیغات می‌توانند با برجسته‌سازی نقاط ضعف و کمبودها و نادیده گرفتن دستاوردها، به تقویت احساس خودتحقیری کمک کنند. نقص در آموزش تاریخ و هویت ملی: عدم آموزش صحیح تاریخ و هویت ملی، باعث می‌شود افراد به درستی از ارزش‌ها و دستاوردهای گذشته خود آگاه نباشند. عوامل روانشناختی فردی: عوامل روانشناختی فردی مانند کمبود اعتماد به نفس، ترس از موفقیت و نیاز به تأیید دیگران نیز می‌توانند در بروز خودتحقیری ملی نقش داشته باشند. 🔹پیامدهای خودتحقیری ملی کاهش انگیزه و تلاش: خودتحقیری می‌تواند منجر به کاهش انگیزه و تلاش برای پیشرفت و توسعه شود. ضعف هویت ملی: با تضعیف احساس غرور ملی، هویت ملی نیز تضعیف می‌شود. آسیب‌پذیری در برابر نفوذ خارجی: ملت‌هایی که دچار خودتحقیری هستند، آسان‌تر تحت تأثیر فرهنگ و ارزش‌های خارجی قرار می‌گیرند. مشکلات روانی فردی: خودتحقیری ملی می‌تواند منجر به بروز مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب و کاهش عزت نفس در افراد شود. تاخیر در توسعه: خودتحقیری می‌تواند مانع از شکوفایی پتانسیل‌های یک ملت و توسعه آن شود. 🔹راهکارهای مقابله با خودتحقیری ملی تقویت آموزش تاریخ و هویت ملی: آموزش صحیح تاریخ و هویت ملی به افراد کمک می‌کند تا به ارزش‌ها و دستاوردهای ملت خود پی ببرند. برجسته‌سازی دستاوردهای ملی: رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی باید به برجسته‌سازی دستاوردهای ملی و تقویت احساس غرور ملی بپردازند. تقویت اعتماد به نفس ملی: ایجاد فرصت‌هایی برای مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها و تقویت اعتماد به نفس ملی می‌تواند در مقابله با خودتحقیری موثر باشد. مقایسه واقع‌بینانه با سایر ملت‌ها: مقایسه باید بر اساس واقعیت‌ها و نقاط قوت و ضعف هر ملت صورت گیرد و نه بر اساس کلیشه‌ها و تعصبات. توجه به نقاط قوت و پتانسیل‌های ملی: باید بر روی نقاط قوت و پتانسیل‌های ملی تمرکز کرد و تلاش برای بهبود و توسعه آن‌ها را در اولویت قرار داد. در نهایت، خودتحقیری ملی یک چالش پیچیده است که نیازمند تلاش‌های همه‌جانبه برای رفع آن است. با شناخت ریشه‌ها و پیامدهای این پدیده و اتخاذ راهکارهای مناسب، می‌توان به تقویت هویت ملی و پیشرفت کشور کمک کرد. ✍️ علی اسدی @howzavian_zanjan
🔵 در وصف اربعین و درس های پیدا و پنهان آن اربعین حسینی، روزی است که پس از گذشت چهل روز از واقعه عاشورا، یاد و خاطره‌ی قیام امام حسین (ع) و یاران وفادارش در برابر ظلم و بی‌عدالتی زنده نگه داشته می‌شود. این روز، نمادی از ایثار، فداکاری، عدالت‌خواهی و عشق به حقیقت است و میلیون‌ها نفر از سراسر جهان به سمت کربلا حرکت می‌کنند تا در این پیاده‌روی عظیم شرکت کنند و پیام عاشورا را به جهانیان منتقل کنند. درس‌های پیدا: ▫️ ایستادگی در برابر ظلم: عاشورا و اربعین نمادی از مقاومت در برابر ظلم و بی‌عدالتی است. امام حسین (ع) به ما آموخت که حتی در مقابل قدرت‌های بزرگ و ظالم باید ایستادگی کرد و از حق و حقیقت دفاع کرد. ▫️ عزت و شرافت انسانی: واقعه کربلا به ما نشان داد که عزت و شرافت انسانی از جان ارزشمندتر است. امام حسین (ع) با ایثار خود، نشان داد که چگونه باید در راه حفظ عزت و کرامت انسانی تا آخرین نفس ایستادگی کرد. ▫️ وفاداری و تعهد: یاران امام حسین (ع) در روز عاشورا با وفاداری و تعهد به امام خود، درس بزرگی از ایمان و ارادت به راه حق را به ما آموختند. این وفاداری تا امروز الگوی پیروان حقیقت است. ▫️ ایثار و فداکاری: امام حسین (ع) و یارانش در عاشورا با فدا کردن جان خود، به ما یاد دادند که برای تحقق عدالت و برپایی حق، باید از مال، جان و هر آنچه داریم، بگذریم. درس‌های پنهان: ▫️ وحدت و همبستگی: اربعین حسینی فرصتی است تا مسلمانان و آزادگان جهان فارغ از تفاوت‌های قومی، ملی و مذهبی در کنار هم جمع شوند و یکپارچه پیام عدالت و مقاومت را به جهان مخابره کنند. ▫️ استقامت و تحمل سختی‌ها: مسیر پیاده‌روی اربعین که زائران طی می‌کنند، نمادی از تحمل سختی‌ها و استقامت در مسیر حقیقت است. این مسیر، به ما یادآوری می‌کند که راه رسیدن به اهداف بزرگ نیازمند صبر و استقامت است. ▫️ ارتباط معنوی و بازگشت به خویشتن: اربعین فرصتی برای بازنگری در زندگی و تقویت ارتباط معنوی با خداوند و اهل بیت (ع) است. این پیاده‌روی، سفری درونی نیز هست که فرد را به تأمل و تفکر در مورد ارزش‌های اخلاقی و انسانی وا می‌دارد. ▫️ خدمت به دیگران و مسئولیت اجتماعی: در طول مسیر اربعین، خدمتی که زائران به یکدیگر می‌کنند، نشان از اهمیت کمک به هم‌نوعان و پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی است. این درس، ما را به یاد وظیفه انسانی و دینی‌مان در قبال دیگران می‌اندازد. ✅ اربعین حسینی، فرصتی برای یادگیری و بازخوانی درس‌هایی است که نه تنها در زندگی فردی بلکه در جامعه و تاریخ بشری نیز اهمیت فراوانی دارند. این روز، یادآور مسئولیت ما در برابر حق و حقیقت و دعوت به مقاومت در برابر ظلم و بی‌عدالتی است.موسی آقایاری @howzavian_zanjan
اولین نگرانی پیامبر نسبت به امت 🔹حدیثی در نهج‌البلاغه است. امیرالمؤمنین در نامه‌ای که به محمد ابن أبی بکر وقتی او را والی مصر کرده بودند، نوشته‌اند می‌فرماید: من از پیغمبر اکرم این حدیث را شنیدم. پیغمبر نسبت به آینده امت اظهار نگرانی می‌کرد و می‌گفت: "من از منافقان نگرانم. 🔹 " پیغمبر از آینده امت خودش اظهار نگرانی می‌کرد ولی نه از ناحیه کافران؛ از ناحیه کسانی که اسلام را به ظاهر قبول کرده‌اند و در باطن قبول نکرده‌اند. عبارت حضرت این است که پیغمبر می‌فرمود: "إنی لا أخاف علی امتی مؤمناً و لا مشرکاً" من از مؤمنین بر امتم بیم ندارم، از مشرکین هم بر امتم بیم ندارم، "اما المؤمن فیمنعه الله بإیمانه" خدا مؤمن را به موجب همان ایمانش باز می‌دارد؛ یعنی ایمان مؤمن به او اجازه نمی‌دهد خطری برای اسلام به وجود بیاورد. "و اما المشرک فیقمعه الله بشرکه" مشرک چون متظاهر به شرک خودش است، خدا به همین موجب او را می‌کوبد. "و لکن اخاف علیکم کل منافق الجنان عالم اللسان". 🔹آن‌که من از او بر شما بیمناکم، منافق است که زبانش دانا و متظاهر است و به خیر و اسلام می‌چرخد، بلکه همه تظاهراتش تظاهرات اسلامی است اما دلش به سوی دیگران است./ شهید مطهری 🗨 پ.ن 🔹قطعا جریان نفاق امروز هم در جامعه اسلامی وجود دارد، نمی توان مستقیما فردی را متهم به نفاق کرد ولی می توان این جریان را خوب تشریح کرد که بتوان کنش های منافقانه را تشخیص داد و در دامش نیفتاد.. ✍مرتضی توکلی @howzavian_zanjan
وقتی دین در خیابان راه می رود! ▫️امسال قصد کردم کامل سفر شخصی بروم، کلا شخصی از همه جهات؛ حتی به دعوت دوستان رسانه هم برای همکاری لبیک نگفتم. خواستم کلا در حال و هوای خودم باشم. 🔹 مسیر بغداد را انتخاب کردم. حتما این‌ مسیر را تجربه کنید. لباسی کاملا عراقی پوشدم و محو در جماعت و جمع شان شدم. ▫️ لازمه شناخت اجتماعی یک جامعه؛ محو شدن در آن است. بگونه ای که عین آن جامعه باشیم. به تعبیر امام علی ع: فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أَعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أَخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأَحَدِهِمْ، بَلْ كَأَنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِمْ 🔹 به معنای واقعی، دین در خیابان راه می رود. به قول غربی ها: religion presented in the roads. اربعین، سوگواره شیعی را از حبس شدن در مسجد و حسینه به کف خیابان می کشد. آن هم در عصری که ادیان، محصور و محبوس اند در معابد. ▫️ خبری از مگا مواکب که محصول زیست عزاداری مدرن است.، نیست! همه چیز مردمی است: از نوع پذیرایی تا ... لذا دینداری به معنای سنتی را اینجا به قول شلایرماخر، تجربه دینی می‌کنید و بلکه می چشید. شما در این مسیر، کاملا محو در فرهنگ مواکبی عراقی ها می شوید. هیچ موکب غیرعراقی نیست‌. 🔹 ۹۰ درصد مواکب، با تم مقتدا صدر است. برای من پژوهشگر، سوال جدی است: محبوبیت فوق العاده این روحانی در عصر مدرن در بین پیر و مخصوصا جوانان؛ تازگی کتاب مدارس فکری نجف را خواندم و دوبار هم خواندمش. حتما بخوانیدش! ▫️ علل مختلفی را می‌توان به محبوبیت ایشان شمرد: ۱. کاریزمای شخصی ۲. امید به حوزه غیر ساکته نجف (به تعریف پدر مقتدی صدر) در میان جوانان ۳. در قدرت حاکمه نبودن ولی منتقد بودن و ... 🔹واقعیت این است که فرهنگ مواکبی در عراق فراتر از کربلا رفته و شما در هر مسیری، نشانی از آن می بینید. گستردگی افقی و زمینی یک ایده و اندیشه، سبب طول عمر زمانی آن خواهد شد. آینده پژوهی من از اربعین، مبتنی بر روندمحوری، حکایت از گستردگی آن در حداقل دهه آتی دارد؛ گستردگی فراکانونی، آن بی‌شک بر گفتمان شدگی آن تاثیر جدی خواهد گذاشت. یحیی جهانگیری @howzavian_zanjan
بهشت پیامکی 🔹بشارت خروج ماه صفر «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» هرکس بشارت خروج ماه آزار(صفر) را بمن بدهد، اهل بهشت است. 🔹در این ایام بسیاری با استناد به این روایت، با ارسال پیامهایی با مضمون تبریک اتمام ماه صفر، بدنبال أهل بهشت شدن هستند. غافل از اینکه: 🍁اول: در بیان برخی علمای حدیث بر جعلی بودن این روایت تصریح شده. 🍁دوم: برفرض صحت، طبق روایت، کسی که به پیامبر تبریک بگوید ، أهل بهشت است. فرستندگان این پیام ها به پیامبر ص دسترس دارند یا مخاطبان خود را پیامبر می دانند؟؟؟ 🍁سوم: این جمله، بخشی از یک روایت است که شیخ صدوق در کتاب خود آورده که با دقت در متن روایت، مشخص می شود که داستان، اساسا چیز دیگری است. 🍁متن روایت:👇👇 روزی پیامبر ص در میان جمعی از صحابه خوددر مسجد قبا فرمودند: مردی که الان از در مسجد وارد خواهد شد، از مردان بهشتی است. برخی از آنان که این جمله را شنیدند از مسجد خارج شدند و سعی کردند اولین کسی باشند که وارد مسجد می شود. وقتی پیامبر ص از کار این گروه مطلع شدند به گروه باقی مانده فرمودند: در میان کسانی که وارد مسجد خواهند شد، کسی که خروج ماه آزار(صفر) را به من بشارت دهد، أهل بهشت است (فَمَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة). سپس گروهی وارد مسجد شدند که در میان آن ها ابوذر بود. پیامبر فرمودند: الآن در کدام یک از ماه های رومی هستیم؟ ابوذر گفت: یارسول الله ماه آزار به اتمام رسید.حضرت فرمود: من خود می دانستم. اما دوست داشتم تا قوم من بدانند که تو مردی از أهل بهشت هستی. و چرا تو آهل بهشت نباشی در حالی که بعداز من بخاطر دوستی أهل بیتم از حرم من (مدینه) بیرون رانده می شوی و تنها می مانی و تنها از دنیا می روی... قضاوت با شما این روایت کجا و فهم ما از آن کجا؟؟ 🍁ظاهرا «بهشت پیامکی» کم هزینه تر از «بهشت عمل صالح» است. ✍ مجید نقی‌لو @howzavian_zanjan
چرا آخرت برای پرهیزکاران بهتر است؟ اعتقاد به برتری آخرت بر دنیا، یکی از اصول اساسی بسیاری از ادیان الهی است. این اعتقاد، به انسان انگیزه می‌دهد تا در دنیا به خوبی عمل کند و برای آخرت خود تلاش کند. قرآن کریم نیز به صراحت بیان می‌کند که سرای آخرت، برای کسانی که تقوا پیشه می‌کنند، بسیار بهتر از دنیاست و از آنها می‌خواهد که تعقل کنند و به این حقیقت مهم توجه کنند: وَلَدَارُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا ۗ أَفَلَا تَعْقِلُونَ؛حقیقتا سرای آخرت برای اهل تقوا (از حیات دنیا) بسیار نیکوتر است، آیا تعقل نمی‌کنید؟!( یوسف/۱۰۹) دلایلی که آخرت را برای پرهیزکاران بهتر از دنیا می‌سازد، بسیار متنوع و عمیق هستند. برخی از مهم‌ترین این دلایل عبارتند از: پایداری و جاودانگی: دنیای مادی، فانی و گذراست. همه چیز در آن تغییر می‌کند و روزی به پایان می‌رسد و همه انسان ها روزی به آخر خط دنیا می رسند و باید همه چیز را برجای گذاشته و بروند، اما آخرت، جایگاهی ابدی و پایدار است که در آن، هیچ گونه تغییر و تحولی رخ نمی‌دهد. نعمت‌های آخرت، همیشگی و جاودانه و پایان ناپذیر هستند کامل بودن نعمت‌ها: نعمت‌های دنیوی، ناقص و محدود هستند. همیشه همراه با رنج و مشقت و یا ترس از دست دادن هستند. اما در آخرت، تمام نعمت‌ها کامل و بی‌نقص هستند و هیچ گونه رنج و اندوهی وجود ندارد. هر آنچه که انسان بخواهد، بدون کم ترین زحمت و رنج برای او فراهم می شود. عدالت مطلق: در دنیای مادی، همیشه امکان دارد که افراد صالح، مورد ظلم و ستم قرار بگیرند و افراد بدکار، به نعمت‌های دنیوی دست یابند. اما در آخرت، عدالت به طور کامل اجرا می‌شود و هر کسی به اندازه اعمال خود پاداش یا کیفر می‌بیند. به احدی ظلم نمی شود و هرکس به اندازه نوک سوزنی هم کار خوب یا بد انجام داده باشد، نتیجه آن را می بیند. لذت‌های معنوی: لذت‌های دنیوی، اغلب مادی و حسی هستند. اما لذت‌های آخرت، لذت‌های معنوی و روحانی هستند که بسیار عمیق‌تر و پایدارتر از لذت‌های دنیوی هستند. محبت و قرب الهی: در آخرت، پرهیزکاران به محبت و قرب الهی نائل می‌شوند که بزرگترین نعمت و سعادت است و عمیق ترین لذت ها را نصیب انسان می کند. رفاقت و همنشینی با نیکوکاران: در آخرت، پرهیزکاران در کنار دیگر نیکوکاران و صالحان زندگی خواهند کرد. همنشینی با انبیا، ائمه هدی و اولیای الهی لذت وصف ناپذیری برای انسان های صالح دارد. نجات از عذاب: پرهیزکاران از عذاب الهی در امان خواهند بود. آرامش و امنیت: در آخرت، هیچ گونه ترس و اضطرابی وجود ندارد و پرهیزکاران در نهایت آرامش و امنیت زندگی خواهند کرد. به طور خلاصه، آخرت، جایگاهی است که در آن تمام آرزوهای انسان‌های نیکوکار برآورده می‌شود و آن‌ها به سعادت و خوشبختی ابدی و جاودانه دست می‌یابند. ✍️ علی اسدی @howzavian_zanjan
🔵 سخنی مهم با اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه بسم الله الرحمن الرحیم با آغاز سال تحصیلی جدید در حوزه‌های علمیه، که امسال از 17 شهریورماه آغاز می‌شود، فرصت مبارکی فراهم آمده است تا با قلبی آکنده از امید و نگرانی نسبت به آینده اسلام و جامعه مسلمانان، با شما اساتید بزرگوار و طلاب گرامی حوزه‌های علمیه، سخنی داشته باشم. این ایام، فرصتی است مغتنم برای بازاندیشی در رسالت و وظایف خطیری که بر عهده ماست. ✅✅ به یاد آوریم کلام بلند حضرت امام خمینی (قدّس سرّه) را که فرمودند: «حوزه‌های علمیه باید در خدمت اسلام و مردم باشند و فقه اسلامی را به عنوان راهکارهای عملی در زندگی پیاده کنند» . این سخن امام راحل، زنگ خطری است که بر گوش ما صدا می‌کند و ما را به خود می‌آورد تا بدانیم که ما به عنوان طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه، مسئولیتی عظیم بر دوش داریم. آغاز سال تحصیلی جدید، زمانی است برای بازنگری و تأمل در مسئولیت‌های خود و پاسخگویی به این ندای الهی و معنوی که در مسیر علم و عمل، به گونه‌ای حرکت کنیم که شایسته این جایگاه والا باشیم. ▫️ ضرورت درک شرایط روز: بر هیچ‌کس پوشیده نیست که در دنیای امروز، تغییرات سریع و گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف جهانی و ملی در حال رخ دادن است. این تحولات، ایجاب می‌کند که ما به عنوان وارثان علم دین، نسبت به اوضاع زمانه خود آگاه و بیدار باشیم. قرآن کریم در سوره توبه، آیه 122 می‌فرماید: «وَ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلْيُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» ؛ چرا از هر گروهی، جمعی به سوی پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نروند تا در دین به فهم و شناخت عمیق دست یابند و قوم خود را از آنچه آموخته‌اند، آگاه سازند، باشد که آنان پرهیزگار شوند. این آیه شریفه، بر ما تأکید می‌کند که لازمه تحقق این رسالت، درک عمیق دین و شرایط روزگار است. باید با بصیرت و بینشی دقیق، به تبیین مسائل و مشکلات بپردازیم و جامعه اسلامی را به سوی درک صحیح و اقدام مؤثر هدایت کنیم. ▫️ الزامات فقهی و انقلابی: ما موظفیم که درس‌ها و برنامه‌های علمی خود را بر اساس فقه جعفری تنظیم و استوار سازیم، چرا که فقه جعفری، با عمق، جامعیت، و پویایی خود، ظرفیت ارائه راهکارهای عملی برای مسائل و معضلات روز را دارد. امام علی (علیه‌السلام) در نهج‌البلاغه، خطبه 147 می‌فرمایند: «اِعْرِفْ دِينَكَ كَما يَجِبُ أَنْ تَعْرِفَهُ» ؛ دین خود را چنان که شایسته است، بشناس. این سخن علوی، نوری است برای راه ما که به ژرفای آموزه‌های فقهی جعفری پی ببریم و بر اصولی قوی و پایدار بنا کنیم تا در مواجهه با چالش‌های پیچیده امروز، مسیر درست را بیابیم و اهداف متعالی دین مبین اسلام و انقلاب شکوهمند اسلامی را محقق سازیم. ▫️ همکاری و تعامل سازنده: برای پیشبرد اهداف والای دین و انقلاب اسلامی، لازم است که همدلی، همکاری، و تعامل سازنده میان اساتید معظم و طلاب گرانقدر تقویت گردد. قرآن کریم در سوره آل عمران، آیه 200 می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»؛ ای اهل ایمان، صبر پیشه کنید، در برابر سختی‌ها استقامت ورزید، به هم پیوند دهید و تقوا پیشه کنید، شاید که رستگار شوید. این آیه، ما را به وحدت، صبر، پایداری، و تلاش جمعی در راه خدا دعوت می‌کند و به ما نشان می‌دهد که پیشرفت در عرصه علم و دین، مستلزم روحیه تعامل و همکاری است. ✅ امیدواریم که با آغاز سال تحصیلی جدید، این دوره، نقطه عطفی در مسیر تلاش‌های علمی و دینی ما باشد. دعا می‌کنیم که خداوند متعال به ما توفیق دهد تا با فهم درست شرایط، بهره‌گیری از معارف غنی فقه جعفری، و تعامل و همکاری موثر و کارآمد، بتوانیم به پیشبرد اهداف مقدس دین و انقلاب اسلامی خدمت کنیم. بی‌گمان، با عزم و اراده‌ای راسخ و ایمان قلبی، خواهیم توانست به دستاوردهایی درخشان و آینده‌ای بهتر برای جامعه اسلامی دست یابیم. ✍ موسی آقایاری @howzavian_zanjan
غرویان و تخریب حوزه! 🔹️غرویان که بعد از مدتی سکوت به فضای رسانه ای بازگشته و بخشی از حملات جریان تندرو علیه روحانیت و جریان انـقلابی را برعهده گرفته است، در مصاحبه اخیر خود با سایت معلوم الحال جماران، علاوه بر زیر سوال بردن واجبات مسلم شرعی مانند حجاب در جامعه، با انتساب توهمات خود به اندیشمندان اسلامی، اسلامی سازی علوم را کاری خرافی و ضد علم و شبه علم می‌شمارد و مدعی می‌شود کسانی که دم از اسلامی سازی علوم می زنند دنبال فیزیک و شیمی و ریاضیات اسلامی هستند.! 🔹️ادبیات او شبیه به ادبیات لوده حسن روحانی در باب اسلامی سازی علوم است که ادعا می‌کرد کسانی با گذاشتن قرآن در داشبورد ماشین دنبال خودرو سازی اسلامی اند.! 🔹البته اگر به نظرات عوامانه حسن روحانی در این مورد نگاهی بیاندازیم معلوم می‌شود منبع موثق جناب غرویان در تحلیل و نسبت دادن های متوهمانه به علمای بزرگ دین، همان روحانی است! 🔹️هرچند رویه علمی و تحقیقی اقتضا می‌کند تا سخن هرکسی که ادعایی در باب علوم دارد را ابتدا بشنویم و سپس نقد کنیم، اما فروکاهیدن تلاش های علمی بزرگان حوزه و دانشگاه در اسلامی سازی علوم به مثال های غیرواقعی جفا به ساحت علم و اندیشه و اندیشمندان است و نباید با چُنین ادبیاتی مورد اهانت قرار داد. 🔹اساس اسلامی سازی علوم معطوف به علوم انسانی است. علومی که برخلاف ادعای سکولار بودن و فاقد ارزش بودن ماهیتشان توسط سکولارهای وطنی، کاملا تابع جهان‌بینی هاست. 🔹البته انتظاری نیست جناب غرویان احترامی به اندیشه های علامه مصباح بگذارد زیرا متاسفانه ایشان به تاسی از جریان اصلاحات کینه های عمیق تری از مرحوم علامه دارند ولی توصیه می‌کنیم اقلا اگر فرصتی داشتند و مصاحبه های پی در پی خود با رسانه های اصلاحطلب، فراغتی حاصل کردند، اندیشه های بزرگانی چون مقام معظم رهبری و علامه جوادی را در مورد ماهیت علوم و مبنای علوم مطالعه کنند. البته با توجه به بیانات جناب غروی چنین برداشت می‌شود که هر سخنی بر خلاف نظر ایشان ضد علم و نهایتا شبه علم است و اصل همان است که غرویان گوید و لا غیر!. 🔹️و البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که به نوعی پدر این جریان فکری در تضاد و تقابل با علم دینی، عبدالکریم سروش است که اینک گویا اتحادی نانوشته بین او و جریان شکل گرفته و با ادبیات واحد بر علیه اسلام سیاسی و دین حداکثری قلم فرسایی و مصاحبه و... می‌کنند. 🔹️گفتنی است این مواضع آقای غرویان تازه نیست و ایشان سال هاست جزو سربازان جریان سکولار حوزوی هستند که اوج آن در مصاحبه معروفش با روزنامه شرق در دهه ۸۰ بود که با مخالفت قاطبه بزرگان و مراجع تقلید مواجه شد و جامعه مدرسین بر علیه او بیانیه صادر کرد. 🔹️بعد از آن وقایع ایشان به قول خودشان توبه نامه ای صادر و از بزرگان و مراجع عذرخواهی کردند اما گویا اندکی بعد توبه شکستند... ✍️سعید فتحی @howzavian_zanjan
🔵 شاخصه های شهر با فرهنگ شهر با فرهنگ مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی دارد که نشان‌دهنده سطح بالای تعاملات اجتماعی، فرهنگی و تمدنی در آن شهر است. برخی از این شاخصه‌ها عبارت‌اند از : 1. رعایت ادب و احترام عمومی: در یک شهر با فرهنگ، مردم به یکدیگر با ادب و احترام برخورد می‌کنند. ارزش‌هایی مانند مدارا، همکاری و توجه به حقوق دیگران رعایت می‌شود. 2. حفظ میراث فرهنگی: حفاظت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی یکی از اولویت‌های مردم و مسئولان شهر است. این نشان‌دهنده آگاهی و علاقه به گذشته و هویت تاریخی جامعه است. 3. سرمایه‌گذاری در هنر و فرهنگ: شهر با فرهنگ معمولاً دارای امکانات و زیرساخت‌هایی برای ترویج هنر، موسیقی، تئاتر، و دیگر فعالیت‌های فرهنگی است. این شهرها معمولاً موزه‌ها، کتابخانه‌ها و گالری‌های هنری مهمی دارند. 4. آموزش و پرورش با کیفیت: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها، وجود سیستم آموزشی قوی و مدارس و دانشگاه‌های معتبر است که به تقویت فرهنگی مردم کمک می‌کند. 5. توجه به محیط زیست: شهرهای با فرهنگ معمولاً به حفظ و توسعه فضای سبز و محیط زیست اهمیت می‌دهند و شهروندان مسئولیت‌پذیری بیشتری نسبت به محیط اطراف خود دارند. 6. ترویج مشارکت اجتماعی: در این شهرها، مردم در امور اجتماعی و مدنی مشارکت فعالی دارند و نهادهای مدنی و اجتماعی قدرتمند و فعال هستند. 7. تعدد و تنوع فرهنگی: شهرهای با فرهنگ اغلب چندفرهنگی هستند و مردم از قومیت‌ها، مذاهب و فرهنگ‌های مختلف با یکدیگر در تعامل‌اند و تنوع فرهنگی را به عنوان یک ارزش تلقی می‌کنند. 8. احترام به قوانین و حقوق شهروندی: رعایت قوانین اجتماعی، احترام به حقوق افراد و تلاش برای بهبود زندگی اجتماعی از شاخصه‌های مهم یک شهر با فرهنگ است. 9. ترویج کتاب‌خوانی و علم‌اندوزی: در این شهرها، مردم به کتاب‌خوانی و یادگیری علاقه‌مندند و کتاب‌فروشی‌ها و کتابخانه‌ها رونق دارند. 10. توسعه پایدار و هوشمند: شهرهای با فرهنگ از نظر زیرساختی به دنبال توسعه پایدار و بهره‌برداری هوشمند از منابع هستند. توجه به تکنولوژی‌های نوین و سیستم‌های حمل و نقل عمومی کارآمد از دیگر ویژگی‌های چنین شهرهایی است. ✅ این شاخصه‌ها به شکل‌گیری جامعه‌ای پویا و متعهد به ارزش‌های فرهنگی کمک می‌کنند.موسی آقایاری @howzavian_zanjan
زیست شهیدانه ▪️شجاعت یک مفهوم است که مصداقش می‌تواند در زندگی افراد متفاوت باشد. یکی می‌شود شهید خلیلی و دیگری شهید حججی. هردوی اینها نشان دادند که شجاعت ایستادن دربرابر ظلم را دارند؛ یکی ظلم در حق دختری در خیابان و دیگری ظلم در حق اهل‌بیت'ع' و جنایات دیگر. ▪️حال جوانی پیدا می‌شود که شجاعت را در ساخت موشک و رفتن در فضای هسته‌ای و اتمی کشور می‌داند. و شجاعت این را دارد که خطرهای مسیر را به‌جان بخرد. یا شهید شهریاری می‌شود یا طهرانی‌مقدم و ..... ▪️برای افرادی که می‌خواهند از این شهدا الگوبرداری کنند، نباید وارد مصداق شجاعت بشوند که گاهی تکلیف متفاوت است. ما در هر امری باید "شجاعت" داشته باشیم و شجاعت این را که تکلیف‌مان را تشخیص داده و عمل کنیم. این خود کیفیتی از الگوبرداری از شهید است. ✍امیرحسن‌اوصالی @howzavian_zanjan
🔵 با خداحافظی آیت‌الله خاتمی ؛ چشم‌انتظار طلوع امام جمعه‌ای جدید در افق شور و شعور حسینی 🔹با خداحافظی آیت‌الله خاتمی از جایگاه معنوی مقام امام جمعه زنجان، بار دیگر دل‌های مردم مؤمن و انقلابی این شهر به دریای شور و شعور حسینی متصل شده و نگاه‌ها به سوی رهبر فرزانه انقلاب دوخته شده است. 🔹در این روزها که عطر ایمان و ولایت در فضای زنجان پیچیده است، انتظار شیرین معرفی امام جمعه‌ای جدید، همچون خورشیدی تابان در افق دل‌های این مردم ولایت‌مدار، شعله‌ور است. 🔹امامی که در اوصاف او باید گفت: او باید هم‌چون پدری مهربان و دلسوز، همواره در کنار مردم باشد و دردها و مشکلات آن‌ها را به‌خوبی درک کند. خطیب جمعه باید به‌مانند سنگری مستحکم، حافظ آرمان‌های انقلاب و ارزش‌های اسلامی بوده و در مسیر تعالی اخلاقی و معنوی جامعه گام بردارد. حکمت و دانش او، از چشمه‌سار دین الهام گیرد و کلام او، بذرهای امید و ایمان را در دل‌ها بنشاند. 🔹این امام، باید نه‌تنها راهنمایی برای حرکت‌های اجتماعی و سیاسی مردم باشد، بلکه مرهمی بر دردهای آنان در برابر چالش‌ها و مشکلات زندگی روزمره نیز باشد. انتخابی که قطعاً با هدایت و نور حکیمانه مقام معظم رهبری، آغازی خواهد بود بر فصل جدیدی از شکوفایی معنوی و اجتماعی در این شهر پرتلاش و خداجوی. ✅ در خاتمه، وظیفه خود می‌دانم با خلوص قلب و نهایت ارادت، از عالم ربانی و روحانی بصیر، حضرت آیت‌الله خاتمی (زید عزه) تقدیر و تشکر ویژه نمایم. ایشان در سالیان متمادی در سنگر خطیر امامت جمعه زنجان، با درایتی ژرف و هوشیاری بی‌بدیل، همچون سربازی مخلص و جان‌برکف، پاسدار آرمان‌های والای انقلاب شکوهمند اسلامی و مدافع ارزش‌های متعالی آن بوده‌اند. بی‌تردید، حضور استوار و بصیرت نافذ ایشان همواره چراغ راه حق‌جویان و مایه دلگرمی مؤمنان و انقلابیون بوده و هست. ✍ موسی آقایاری @howzavian_zanjan
مهم‌ترین حوادث در زمان ولادت پیامبر اکرم (ص) در روایات اسلامی، وقایع شگفت‌انگیزی در زمان ولادت پیامبر اکرم (ص) ذکر شده است که نشان از اهمیت این واقعه در تاریخ بشریت دارد. گرچه تعیین "مهم‌ترین" حادثه به صورت قطعی دشوار است، اما برخی از روایات به وقایعی اشاره می‌کنند که به عنوان نشانه‌هایی از آمدن پیامبر بزرگ اسلام تلقی می‌شوند. برخی از مهم ترین آنها عبارتند از. 🔹نوری که جهان را روشن کرد: بسیاری از روایات به نوری اشاره می‌کنند که در هنگام ولادت پیامبر (ص) از آسمان تابیده و جهان را روشن کرده است. این نور، نمادی از آمدن پیامبری است که قرار است تاریکی جهل و شر را از دل انسان‌ها بزداید. 🔹لرزش کعبه و شکستن بت‌ها: برخی روایات از لرزش کعبه و شکستن بت‌های اطراف آن در زمان ولادت پیامبر (ص) خبر می‌دهند. این واقعه نشان از قدرت خداوند و پایان عصر بت‌پرستی است. 🔹خاموشی آتشکده فارس: آتش معبد فارس که هزاران سال روشن بود، در شب ولادت پیامبر (ص) خاموش شد. این رویداد، نمادی از پایان دوران جاهلیت و آغاز عصر نور و هدایت است. 🔹شیون شیطان: شیطان بزرگ با شنیدن خبر ولادت پیامبر (ص) به شدت ناراحت شد و شیون سر داد. این نشان از آن دارد که آمدن پیامبر (ص) و هدایت‌گری ضربه سختی بر شیطان و نیروهای شیطانی وارد کرده است. 🔺اهمیت این حوادث این روایات به چند دلیل اهمیت دارند: 🔹تأكید بر اهمیت ولادت پیامبر (ص): این روایات نشان می‌دهند که ولادت پیامبر (ص) یک رویداد عادی نبوده، بلکه حادثه‌ای عظیم و سرنوشت‌ساز برای بشریت بوده است. 🔹نشانه‌های الهی: این روایات به عنوان نشانه‌هایی از جانب خداوند تلقی می‌شوند که نشان می‌دهند پیامبر (ص) فرستاده خداست. 🔹تغییر در تاریخ بشریت: این روایات نشان می‌دهند که با آمدن پیامبر (ص) تحولات عظیمی در تاریخ بشریت رخ داده است. 🔺نکته مهم: این روایات در منابع مختلف اسلامی با جزئیات متفاوت نقل شده‌اند و برخی از آنها ممکن است جنبه اسطوره‌ای داشته باشند. با این حال، این روایات در طول تاریخ اسلام، الهام‌بخش بسیاری از مسلمانان بوده و به عنوان نمادی از اهمیت ولادت پیامبر (ص) مورد توجه قرار گرفته‌اند. ✍️ علی اسدی @howzavian_zanjan
عصر غیبت ▪️در دوران غیبت، وظیفه‌ی منتظر صرفا دعاکردن نیست. زمانه‌ای که در آن زیست می‌کنیم، دوران تخصص‌گرایی است. ما در زمان حال با تخصص‌مان می‌توانیم برای ظهور حضرت"عج" موثر باشیم. ▪️یک‌بار در منبر در هیئتی گفتم: فرض کنید حضرت ظهور کرده و الان در کنار ما هستند. احیانا اگر دندان مبارک ایشان درد کند، در جمع ما هیئتی‌ها چندتا دندان‌پزشک داریم که دندان حضرت را مداوا کنند؟! [برخی‌ها ناراحت شدند!!!] ▪️حضرت اگر ظهور کنند، دنبال متخصص می‌گردند. فخری‌زاده‌ها، شهریاری‌ها، طهرانی‌مقدم‌ها، حاج‌قاسم‌ها، حججی‌ها و... اینها را نیاز داریم. ▪️تخصص، آن گم‌شده‌ی ما حزب‌اللهی‌ها است. ✍️امیرحسن‌اوصالی @howzavian_zanjan
هشدار رهبری ▪️سخنان امروز رهبری در مورد برافراشته شدن پرچم دشمن در کشور از طریق نفوذ در عرصه فرهنگی بسیار مهم بود. ▫️حراست از انقلاب وظیفه همه ماست. ▫️سخنان امروز رهبری در واقع در ادامه بیانات قبلی ایشان در باب و لزوم در کشور است. ▪️طلاب و دانش جویان و حتی دانش آموزان انقلابی باید متوجه اهمیت نقش خود و وظیفه خود بشوند و با جدیت در میدان حاضر شوند. 🔸 یکی از مهمترین روشهای مبارزه در عرصه جنگ نرم و جهاد تبیین است. باید به پا خاست... ✍️سعید فتحی @howzavian_zanjan