eitaa logo
نویسندگان حوزوی زنجان
263 دنبال‌کننده
78 عکس
29 ویدیو
0 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان زنجان است. #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای ارسال نشانی صفحه شخصی فضلا👇 دریافت یادداشت👇 @S_f_70 #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
23.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شوخی های نامناسب اینستاگرامی فرمودن؛ مسخره کردن تفریح آدم های بی خرد و کار جاهلان است. حالا تو فضای اینستاگرام و بعضی پلتفرم ها شوخی از روال عادی خودش خارج شده و به سمت تمسخر و سایر آلودگی ها رفته! 📱در این کلیپ برخی علت های این هنجار اجتماعی را بررسی کرده‌ایم. 🎙 ابوالفضل نجفی @howzavian_zanjan
کانال نویسندگان حوزوی زنجان، کانالی متفاوت برای دوست داران قلم و اندیشه 👌هر طلبه، یک نویسنده 🌹دوستان خود را مطلع کنید 📎لینک کانال👇 https://eitaa.com/howzavian_zanjan 📌آیدی ارسال یادداشت و ارتباط با ما 👇 @S_f_70
جمود و جهالت دو بیماری خطرناک نتیجه جمود، توقف و سکون و باز ماندن از پیشروی و توسعه است و نتیجه جهالت، سقوط و انحراف.! ▪️"جامد" از هرچه نو است متنفر است و جز با کهنه خو نمی‌گیرد و "جاهل"، هر پدیده نوظهوری را به نام مقتضیات زمان، به نام تجدد و ترقی موجه می‌شمارد. ▪️"جامد"، هر تازه‌ای را فساد و انحراف می‌خواند و "جاهل"، همه را یکجا به حساب تمدن و توسعه علم و دانش می‌گذارد. ▪️جمود جامدها به جاهل‌ها میدان تاخت و تاز می‌دهد و جهالت جاهل‌ها، جامدها را در عقاید خشکشان متصلب‌تر می‌کند. 📚اسلام و مقتضیات زمان، شهید مطهری ✍سعید فتحی @howzavian_zanjan
دعاهای مستجاب نشده ▫️امروز توی مسجد امیرالمومنین قم میزبان استاد بهرامپور بودیم. بنده سال هاست که توفیق همکاری با ایشان را دارم و یکی از ویژگی های بارز ایشان که برای من درس آموز بوده نشاط و شادابی علمی ایشان است. او که هم اکنون بیش از هشتاد بهار از عمرش را سپری کرده همانند یک دانش پژوه جوان با شادابی و نشاط کامل به کارهای علمی و قرآنی اش می پردازد و ایده های نویی برای فعالیت های خود تعریف می کند. امروز هم با همان نشاط همیشگی اش به مسجد آمده بود تا برای مخاطبین تفسیر سوره یس را شروع کند. به مناسبت ایام رجب سخن خود را درباره دعای هر روز ماه رجب آغاز کرد و حضار را به این فراز از دعا توجه داد که می فرماید« یا من یعطی من سأله...» و به همین مناسبت درباره جایگاه دعا و درخواست کردن از خدا مطالبی را بیان کرد و نشان داد که خود دعا کردن و مسألت نموده موضوعیت دارد و انسان در دعا کردن نباید اجابت محور باشد؛ انسان باید تا می تواند در هر عرصه ای دعا کند و هر چیزش را از خدا بخواهد حال در ظاهر اجابت شود یا نشود. اصل دعا کردن نماد عبودیت است و انسان را در مراتب معنوی رشد می دهد و اجابت دعا در مرتبه ثانوی قرار دارد. ▫️ایشان در این راستا به خاطره جالبی اشاره کردند و فرمودند یک روز با فرزند علامه طباطبایی مواجه شدم و درباره علامه پرسیدم. وی در پاسخ گفت که شش ماه از فوت علامه گذشته بود که یک شب ایشان را در عالم رویا زیارت کردم و از وضعیت آن عالم سوال کردم. آن مرحوم در پاسخ گفت که فلانی من وقتی آمدم اینجا ملاحظه کردم که بابت دعاهایی که در دنیا کرده بودم ولی ظاهرا اجابت نشده بود چه پاداش های با ارزشی به من دادند. اکنون آرزو می کنم که ای کاش هیچ کدام از دعاهایم در دنیا اجابت نشده بود! ▫️شخصا این مطلب را در روایتی دیده بودم اما شنیدن این جریان لطف دیگری داشت و بیش از پیش جایگاه دعا و درخواست از درگاه الهی را برایم روشن کرد و این بیت حافظ را برایم تداعی نمود که می گوید: حافظ وظیفه تو دعا کردن است و بس در بند آن مباش که نشنید یا شنید ✍حسین عسگرلو @howzavian_zanjan
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
☑️ نوشتن؛ زکات دست‌های شما ✍️ حدیثی شیرین از امام صادق علیه السلام: «زکات دست، بذل و دهش و بخشش است از نعمتهایی که خدا به تو ارزانی داشته است و جنباندن آن است به نگارش دانشها و بهره هایی که مسلمانان از آن در راه فرمانبری خدای بزرگ بهره مند شود.» سفینة البحار، ج 2، ص 461 (7) ویراستی‌مون: https://virasty.com/HOWZAVIAN/1736167157587553705 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
ضرورت قدرت نمایی از نگاه قرآن 🔹 خدای متعال در آیه ۶۰ سوره انفال دستور می‌دهد که سازه‌های (نظامی و...) خود را آنچنان تقویت کنید که دشمن را به وحشت اندازید. "وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُم‏". 🔸 و در آیه دیگر امر میکند که این قدرت را به دشمن نشان دهید: وَلْيَجِدُواْ فِيكُمْ غِلْظَةً؛ باید دشمن، قدرت شما را احساس کند (توبه/۱۲۳). ✍️علی اکبر صیدی @howzavian_zanjan
غیبت نوشت 🤝اگر اهل دنیا و منفعت نباشیم، "گفت‌وگو" بهترین روش برای رسیدن به آگاهی و شناخت است. اختلافها و تفاوتها را بپذیریم که دنیا با همه‌ی این تفاوتها و تضادها زیباست. هیچ چیزی به اندازه‌ی گفت‌وگو نمی‌تواند در شکل‌گیری یک تعامل مفید موثر باشد. پس اگر با کسی مشکلی ،داریم یا چیزی شنیده‌ایم که می‌توانیم با گفت‌وگو به صدق و کذبش پی ببریم خود را از یک رزق و تعامل خوب با معصیت و غیبت محروم نکنیم. ✍🏻امیرحسن اوصالی @howzavian_zanjan
10.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قربانیان فرقه ها یا کم کاری ما؟! ▪️یکی از علل رشد و گسترش فرقه های انحرافی، برخورداری از امکاناتی همچون سایت ها، صفحه ها و کانال های قدرتمند و پرمخاطب در فضای مجازی است. همچنین از توان مالی برای تولید محتواهای جذاب و حرفه ای که مخاطب را به سوی خود جذب میکند برخوردار هستند. 🔸همه اینها همان چیزی است که در اختیار پاسخگویان و مدافعان علمی نیست و می شود گفت: در یک جنگ نابرابر قرار داریم. ما شب و روز زحمت می‌کشیم اما امکانی برای تولید محتوای رسانه ای و درگاه مناسبی برای انتشار محتوا در اختیار نداریم. 📌این فردی که در کلیپ صحبت میکند و اعلام ایمان میکند، قربانی فرقه ها نیست، او قربانی شده ی کم کاری های خودی ها است.... ✍️علی محمدی هوشیار(پژوهشگر فرق و مذاهب) @howzavian_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از دروغ رسانه ای تا وقار حقیقی! 🔹انتشار فیلم کامل آنچه در فرودگاه مهرآباد رخ داد، نشان داد نه تنها آن روحانی کوچک ترین اهانتی به آن زن هتاک(که مشکل روانی و خانوادگی داشته است) نداشته است بلکه در برابر بی احترامی و فحاشی او با حلم و بردباری و وقار رفتار نموده است. 🔹چند درصد از کسانی که بی دلیل مورد بی احترامی در جمعی قرار گیرند چنین توان روحی دارند که واکنش اخلاقی مبتنی بر صبر و وقار داشته باشند. 🔹هرچند گفته شده آن شخص درگیر مرض روحی است (و الله اعلم) اما رفتار آن روحانی مصداقی بود از آیه 72 فرقان که فرمود «إِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَاما» و 63 فرقان «إِذَا خَاطَبَهُمُ ٱلجَٰاهِلُونَ قَالُواْ سَلاما» 📌آیا رسانه هایی که آن روحانی را به دروغ عامل فحاشی آن زن معرفی کرده بودند، حالا که رسوا شدند از حلم و وقارش نیز خواهند گفت؟ ✍🏻صراط @howzavian_zanjan
باز مظلومیت روحانیت اثبات شد ، زن هتاک فرودگاه مهر آباد 🔹در فرودگاه مهرآباد، حادثه‌ای تلخ رخ داد که پرده از حقیقتی بزرگ برداشت. زنی که به‌دلیل مشاجره با همسرش از کنترل خارج شده بود، خشم خود را نابه‌جا متوجه یک روحانی مسن و باوقار کرد. او با بی‌حرمتی عمامه از سر این مرد وارسته برداشت و با رفتاری زشت و غیرقابل‌قبول، دست به هتک حرمت زد. این رفتار ناشایست، زخمی بر پیکر اخلاق و احترام گذاشت، اما حقیقت چیزی بود که نمی‌توانست پنهان بماند. 🔹رسانه‌های معاند، طبق معمول، تلاش کردند این ماجرا را تحریف کرده و از آن ابزاری برای حمله به جایگاه روحانیت بسازند. اما فیلم‌های دوربین مداربسته که تمام جزئیات حادثه را ثبت کرده بودند، حقیقت را آشکار کردند. این فیلم‌ها نشان دادند که رفتار آن زن از سر بی‌عدالتی و خشم بی‌دلیل بوده و هیچ نسبتی با حقیقت ندارد. نقشه رسانه‌های مغرض، این بار هم بر باد رفت و دروغ‌هایشان در برابر چشمان مردم برملا شد. این اتفاق بار دیگر یادآور جایگاه ویژه روحانیت در جامعه بود؛ جایگاهی که همواره هدف حملات ناجوانمردانه قرار گرفته است. هتک حرمت یک روحانی، تنها توهین به یک فرد نیست، بلکه بی‌احترامی به نهادی است که ریشه در فرهنگ، ایمان و تاریخ این ملت دارد. چنین حوادثی فرصتی است تا مردم با آگاهی بیشتر، از قضاوت‌های عجولانه بپرهیزند و حقیقت را با دقت جست‌وجو کنند. 🔹آنچه باقی می‌ماند، ضرورت برخورد قاطع مسئولین با این رفتارهای ناپسند و نیز تلاش برای گسترش فرهنگ احترام به ارزش‌ها و نمادهای دینی است. گرچه این حادثه تلخ بود، اما بار دیگر بزرگواری و کرامت روحانیت را نشان داد که با صبر و متانت، در برابر توهین‌ها ایستاده و حرمت جایگاه خویش را حفظ می‌کنند. ✍️ موسی آقایاری @howzavian_zanjan
کانال نویسندگان حوزوی زنجان، کانالی متفاوت برای دوست داران قلم و اندیشه 👌هر طلبه، یک نویسنده 🌹دوستان خود را مطلع کنید 📎لینک کانال👇 https://eitaa.com/howzavian_zanjan 📌آیدی ارسال یادداشت و ارتباط با ما 👇 @S_f_70
تلنگر نهج‌البلاغه‌ای 🔹️در زمان عافیت مغرور شدن و در زمان ابتلاء مأیوس شدن تناقضی است در احوال انسانِ تربیت نشده؛ در واقع این نوع رفتار ناشی از ضعف ایمان و اراده و غلبه هواى نفسانى و عدم دنیاشناسی است. قرآن کریم می فرماید: وَلَئِنْ أَذَقْنَا الاِْنسَانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْنَاهَا مِنْهُ إِنَّهُ لَیَئُوسٌ کَفُورٌ وَلَئِنْ أَذَقْنَاهُ نَعْمَآءَ بَعْدَ ضَرَّآءَ مَسَّتْهُ لَیَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّیِّئَاتُ عَنِّى إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ ؛ و اگر از جانب خویش، رحمتى به انسان بچشانیم، سپس آن را از او بگیریم، بسیار نومید و ناسپاس خواهد بود. و اگر بعد از ناراحتى و زیانى که به او رسیده، نعمت هایى به او بچشانیم، به یقین مى گوید: بدى ها از من برطرف شده (و دیگر باز نخواهد گشت) و غرق شادى و غفلت و فخرفروشى مى شود»۱ 🔹️در حالیکه باید بدانیم که حالت عافیت قابل اعتماد نیست و با گذشتن یک روز و حتى یک ساعت ممکن است همه چیز عوض شود و نیز حالت ابتلاء و گرفتارى ابدى نیست که سبب یأس انسان گردد؛ زیرا گاه از دل گرفتارى ها گشایش برمى خیزد و به فرموده مولا «عِنْدَ تَنَاهِی الشِّدَّةِ تَکُونُ الْفَرْجَةُ، وَ عِنْدَ تَضَایُقِ حَلَقِ الْبَلاَءِ یَکُونُ الرَّخَاءُ؛ هنگامى که سختى ها به آخرین درجه شدت برسد فرج نزدیک است و در آن هنگام که حلقه هاى بلا تنگ شود راحتى و آرامش فرا مى رسد»۲ ۱.سوره هود آیه ۹ و ۱۰ ۲.نهج‌البلاغه حکمت۳۵۱ ✍️حسین اکبری ( پژوهشگر نهج البلاغه) @howzavian_zanjan