eitaa logo
سنت های کارآمد حوزه علمیه
181 دنبال‌کننده
203 عکس
94 ویدیو
3 فایل
کارگروه سنت های کارآمد حوزه علمیه مشهد مقدس؛ خیابان شهید هاشمی نژاد بین هاشمی نژاد ۹و۱۱ وب سایت(در حال به روز رسانی) www.hzsk.ir ارتباط با ما: @Mohammad_7585
مشاهده در ایتا
دانلود
سخنراني آية‌الله استادي= رونمايي.mp3
25.71M
🎤 فایل صوتی سخنرانی آیت‌الله رضا استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آیین رونمایی از کتاب «اجازات، اسناد و استفتاءات آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی(ره)
سخنراني آية‌الله استادي= دیدگاه سیدابوالحسن اصفهانی راجع به فلسفه.mp3
4.8M
🎤 فایل صوتی سخنان آیت‌الله رضا استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره دیدگاه آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی(ره) در رابطه با و
سخنراني آقاي مختاري= رونمايي.mp3
24.12M
🎤 فایل صوتی سخنرانی حجت‌الاسلام رضا مختاری رئیس مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه در آیین رونمایی از کتاب «اجازات، اسناد و استفتاءات آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی(ره)»
💐 السَّلامُ عَلَیْکَ یابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ 💠 زادروز پربرکت سرور و سالار شهیدان، امام حسین علیه‌السلام، برادر بزرگوارشان حضرت ابوالفضل العباس(ع) و امام سجاد علیه‌السلام بر عموم شیعیان جهان تبریک و تهنیت باد! اعیاد شعبانیه مبارک🌸
🔺گزارشی از یک دیدار معنوی و ماندگار: 🔹امروز (30 بهمن1402) توفیق شد پس از چند ماه به دیدار استاد گرامی ام فقیه عالیقدر حضرت آیت الله سید حسن مرتضوی شاهرودی ادام الله ظله شرفیاب شوم. در این جلسه حضرت آیت الله مرتضوی ضمن بیان خاطراتی از نجف بر ضرورت یادگیری عمیق رسائل، مکاسب و تربیت و حفظ اساتید مسلط بر این متون تاکید فرمودند. همچنین از جایگزین کردن کتب دیگر به جای آنها و مدرک گرایی طلاب شدیداً اظهار تاسف کرده و فرمودند: «باید این کتب در میان کتب درسی حوزه بمانند و مسولین مربوطه فکری نسبت به وضعیت تحصیلی، معیشتی و مدرک گرایی طلاب نمایند». 💠استاد آیت الله علی محمدی خراسانی که در جلسه حضور داشتند، فرمودند: «بنده پس از چند دور تدریس رسائل و مکاسب و کفایه شرح آنها را نوشتم و بنده شاگرد حضرتعالی هستم چون در قم که بودم از نوارهای رسائل و کفایه حضرتعالی استفاده می کردم و در نگارش شرح کفایه نیز بسیار از دروس حضرتعالی و مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی بهره بردم و در واقع این شرح محصول دروس حضرتعالی و آیت الله فاضل است». ایشان در ادامه فرمودند: «دروس عمومی حوزه نعمتی بود به عنوان نمونه آیت الله ستوده 30 سال مکاسب تدریس کرده بودند و آیت الله اعتمادی نیز 30 سال رسایل تدریس می کردند و طلاب از این اساتید بارز استفاده می کردند ولی متاسفانه دروس عمومی در حوزه قم به شدت کاهش یافته و با استقبال کمی روبه رو شده است». 💠حضرت آیت الله مرتضوی در ادامه خطاب به استاد محمدی فرمودند: «بنده قبل از انقلاب در حدود سال 57 در نجف رسائل تدریس می کردم و برای تدریس آن شروح مختلف مخصوصا شرح آقای آشتیانی(بحرالفوائد) که عنایت و تسطی ویژه بر آن داشتم، را مطالعه می کردم و در مبحثی از مباحث رسائل مطلبی را از شرح مرحوم آشتیانی نقل کردم و یکی از طلاب گفت آقای محمدی خراسانی در شرحشان بر رسائل جور دیگری توضیح داده اند و از آنجا من اسم شما را شنیدنم». ♨️استاد محمدی خراسانی فرمودند: «متاسفانه برخی طلاب جزواتی منتشر کردند مبنی بر اینکه اصول متورم شده است و باید خلاصه شود وکتب دیگر جایگزین شود و باعث افت شدید علمی و نیز بی رغبتی طلاب به رسائل و مکاسب و کفایه شده اند و مقصود بنده در شرح این کتب این بود که مطالب غامض این کتب را به اندازه فهم خودم توضیح بدهم و هدفم سطحی کردن حوزه نبوده است و اساتید جوان متعددی مفید بودن این کتب را تصدیق کردند. ان شالله همین کتب ذخیره ای برای اخرت بنده باشند». در ادامه حضرت آیت الله مرتضوی برای حل مشکلات طلاب دعا فرمودند و از وضعیت جسمانی حضرت آیت الله سیدان شافاه الله جویا شدند و فرمودند آیا ایشان مجددا تدریس خود را ادامه دادند؟ اخوی بنده عرض کردند به علت تداوم کسالت ناشی از ضعف جسمانی هنوز دروس خود را شروع نکردند، آیت الله مرتضوی متاثر شده و فرمودند مشکلات ما یکی دو مورد نیست و برای شفای ایشان دعا فرمودند. 🔺یکی از ویژگی های خاص حضرت آیت الله مرتضوی شاگردپروری و توجه به شاگردان می باشد. با اینکه چندین سال قبل توفیق شاگردی نزد را داشتم ایشان همواره اظهار محبت فرموده اند و در این جلسه نیز از بنده ( محمد عربشاهی) پرسیدند چه دروسی و در کدام حوزه ها مباحثه دارید عرض کردم رسائل و مکاسب و کفایه. ایشان اظهار محبت فرمودند. ⚡️اینگونه برخورد بزرگان حوزه درس آموز و مایه امید و انگیزه طلاب است. 🤲ان شالله به زودی شاهد باشیم این فقیه عالی قدر و حضرت آیت الله سیدان تدریس خود را شروع نمایند و دومرتبه حوزه علمیه خراسان از افاضات ایشان بهره ببرند. در پایان با عکس یادگاری این دیدار درس آموز و معنوی به اتمام رسید. به قلم محمد عربشاهی.
✅آیت الله استادی: 🔹یکی از خواسته های امام این بود که حوزه و روحانیت ساده زیست باشند 🔹 اینکه گفته می شود همه طلاب وضع خوبی ندارند صحیح نیست 🔹 مباحثه در قم نزدیک صفر است 🔹برخی گمان می کنند «ملا» شدند و مطالعه و مباحثه نمی کنند https://fa.shafaqna.com/news/1751877/ جزئیات 👆👆👆 🌍 | خبرگزاری بین المللی شفقنا 🆔 @shafaqna_farsi
🖥 | فیضیه تهران 🔹یکی از آثاری که در زدودن غبار گمنامی از چهره مفاخر حوزه تهران به تازگی منتشره شده، کتاب «فیضیه تهران» به قلم حمید سبحانی صدر است که به بیان شرح حال و آثار ۱۵۵ نفر از علمای تهران از حدود دو قرن پیش تاکنون می‌پردازد. 🔹گرچه این کتاب به عنوان «دانشنامه مفاخر مدرسه علمیه مروی و سپهسالار قدیم» به رشته تحریر درآمده، اما از آنجا که تعداد قابل توجهی از این مفاخر، از شخصیت‌های اثرگذار در تاریخ معاصر ایران و تاریخ حوزه‌های علمیه به‌شمار می‌روند، این کتاب را می‌توان به نحوی، تاریخ حوزه دویست ساله تهران به‌شمار آورد که ضمن معرفی این چهره‌ها، به بیان هویت تاریخی حوزه تهران پرداخته است. 🔹از آنجا که براساس وقفنامه، تولیت مدرسه مروی همواره با «اعلم علمای دارالخلافه» بوده، اثرگذارترین علمای تهران همچون میرزا مسیح مجتهد، حاج ملاعلی کنی و میرزا محمدحسن آشتیانی که نقشی بی‌بدیل در تاریخ معاصر ایران آفریده‌اند، در رأس تولیت این مدرسه قرار داشته‌اند و بر این اساس، «فیضیه تهران» به روایت نقش مقام ولی فقیه در حوادث مهمی چون نهضت تنباکو، انقلاب مشروطه و نهضت امام خمینی پرداخته است. 🔍 ادامه را بخوانید: khl.ink/f/55465
💐 یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ    💐 یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ     💐 یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ     💐 حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ 🔹سال ۱۴۰۳ سال "جهش تولید با مشارکت مردم" ، مبارک باد.🔹 ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
🌟🌟🌟 میلاد با سعادت کریم اهل بیت، حضرت امام حسن مجتبی (ع) مبارک باد. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
📝 گزارشی از وضعیّت بغرنج مدرسهٔ حجتیّهٔ قم در سال‌های ۱۳۳۹ و ۱۳٤۰ ه‍ ش 🎙 از گفت‌وگوی رضا تاران با شیخ حسن ممدوحی کرمانشاهی (در: www.rezataran.ir، یک‌شنبه ٢٥ / ۱۲ / ١٣٩٢) 🔹 «ما در مدرسهٔ حجّتیه خیلی صدمه خوردیم، فوق‌العاده! وضعیّت مدرسه یک جوری بود که الآن من فکر می‌کنم که ما راستی‌راستی چرا نمردیم یا مثلاً چه‌طور شد که ما از آن‌جا سالم دررفتیم؟! 🔸 مدرسه صاحب نداشت. مرحوم آقای حجّت که به رحمت خدا رفته بود، پسری داشت که صلاحیت برای تولیت مدرسه نداشت. مراجع آن وقت هم مدرسه را رها کرده بودند. سیم‌های برقش همه خراب بود، آب نداشت، در زمستان آبِ کاسه در داخل حجره تا ته یخ زده بود، یعنی حجرهٔ ما مثل فریزر بود، واقعاً می‌گویم، درهای حجره وضعیّتی نداشت، پا که می‌گذاشتیم روی زیلو، پاهایمان یخ می‌کرد، دست‌های ما از سرما ورم می‌کرد. تنها خدمتی که حوزه به ما آن وقت می‌کرد، اوّل عرض کنم که، آخرهای آذر یا اوایل دی پنج مَن زغال می‌خریدند می‌ریختند پشت درِ حجره که این برای زمستان‌تان. خلاصه مصیبتی بود. 🔹 مدرسهٔ حجّتیه خیلی بزرگ است، شاید مثلاً دو سه هکتار است. دستشویی‌ مدرسهٔ حجّتیه هم آن طرفِ مدرسه بود و ما هم این ضلع مدرسه بودیم. کسی که می‌خواست تا دستشویی برود و بیاید، بیست دقیقه طول می‌کشید تا بخواهد برود آن‌جا یک آفتابه بردارد، از آن‌جا بیاورد لب حوض، با آب پر کند و با خود ببرد. بعد، حوضش هم پر از این کرم‌ریزه‌ها بود. اصلاً نمی‌شد. من هم چشمم تراخم گرفت در آن‌جا، که دو سه دفعه هم رفتیم تهران پشت چشم ما را تراشیدند، عمل کردم. یک دفعه هم تو مطبّ دکتر ضعف کردم، نمی‌توانستیم وضو بگیریم. 🔸 می‌رفتیم خدمت آقای زنجانی، آقای زنجانی متصدّی مدرسه شده بود، آیةالله ، پدر بزرگوار آیةالله حاج آقا موسی. خُب ایشان هم بسیار مرد شایسته و محتاطی بودند. گفتیم: آقا، ما شب‌ها که مطالعه می‌کنیم، چراغی که روشن است کشش ندارد برای مطالعه کردن. گفتند که: کسی نیست که پول بدهد شما یک مقوّا ببرید بندازید روی لامپ؟! ما این کار را هم کردیم. رفتیم گفتیم: آقا، ما این کار را هم کردیم، فایده ندارد. این‌قدر التماس کردیم تا اجازه دادند لامپ ٦٠ را تبدیل بکنیم به لامپ ١٠٠ و مشغول مطالعه می‌شدیم. این وضع این مدرسه بود. 🔹 یک رخشورخانه‌ای داشت که شما شاید از چند متری‌اش رد می‌شدی بوی رخشورخانه آدم را اذیّت می‌کرد. آن وقت مجبور بودند طلبه‌ها بروند آن‌جا. یک آبِ حوضی داشت معلوم نبود مضاف [است] یا مطلق؛ آن وقت لباس‌ها را آن‌جا می‌شستند، بعد بوی گند می‌داد. 🔸 آن سال هم سالی برفی بود. خیلی برف می‌آمد. مدرسهٔ حجّتیه آب انبارش بیست‌وسه پلّه می‌خورد می‌رفت پایین. ما هم اجازه گرفته بودیم که با آبِ آب‌انبار وضو بگیریم. آقای زنجانی گفت: به شرطی که شما بروید یک آفتابه آب از آب‌انبار بیاورید بیرون، لب باغچه وضو بگیرید! خب ما هم گاهی از اوقات آب خوردن‌مان هم همان بود. با همان هم غذا می‌پختیم. یک کوزه‌ای دست‌مان بود، یک آفتابه هم دست دیگرمان، برویم پایین بیست‌و‌سه‌تا پلّه. چراغ هم نداشت. شبِ تاریک برف که می‌آمد، این برف‌ها، کسی نبود این برف‌ها را پارو کند. یخ می‌کرد قلمبه قلمبه. این‌جوری شب تاریک بیست‌وسه پلّه غرق یخ، می‌خواست ما برویم، یک دست‌مان کوزه، یک دستمان آفتابه، که برویم آب بیاوریم بالا! من یادم هست آن وقت آمدند به ما گفتند که: کوهنوردها قلّهٔ فلان‌جا را فتح کردند. گفتم: خدا پدرت را بیامرزد، بگو اگر راست می‌گویی بیا از این پلّه‌ها برو پایین. وضعیّت این‌جور بود. 🔹 ... ما در منزل‌مان [در کرمانشاه] دو نفر مستخدم داشتیم. خلاصه خیلی راحت زندگی می‌کردیم. ولی من این زندگی را رها کرده بودم و طلبگی را انتخاب کرده بودم. 🔸 ... شب‌های جمعه حاج آقا حسین فاطمی بود، از شاگردهای مرحوم آقا میرزا آقا جواد [ملکی] تبریزی بود، درس اخلاق داشت شب‌های جمعه. ما می‌رفتیم آن‌جا. ایشان درس اخلاق برای طلبه‌ها می‌گفت. بعد بالای منبر می‌گفت: آقا تو طلبه‌ای؟ تو بطله‌ای! تو چه کار می‌کنی؟ با آن وضع‌مان گریه می‌کردیم! 🔹 ... مدرسهٔ حجّتیه دو طبقه هست. اگر شب، بعد از نماز مغرب و عشا، کسی میان این راهرو کفشش صدا می‌داد یا بلند حرف می‌زد، تا ته سالن که می‌رسید درِ چند تا از حجره‌ها باز شده بود! اعتراض می‌کردند: آقا، شب تحصیلی است، چه خبر است؟ در مدرسهٔ حجّتیه‌ای که در آن زمان شاید صدها بلکه شاید پانصد طلبه داشت، کم‌ترین صدایی نمی‌آمد. 🔸 کتابخانهٔ آن وقت چهار از شب رفته باز بود و کتاب گیرِ طلبه‌ها نمی‌آمد. بعد مثلاً طلبه مکاسب می‌خواند، دور تا دورش حاشیه بود، ... کفایه می‌خواندند، تمام حواشی کفایه را هم مطالعه می‌کردند. پیش‌مطالعه می‌کردند. من در فقه با هم‌مباحثه‌مان پیش‌مباحثه می‌کردیم. ... طلبه هیچ همّی نداشت الّا این‌که درس بخواند.»
🔺برای تکریم علمای شیعه همت نیست! ▫️رهبر معظم انقلاب: 💢آقایان آمده بودند شکایت می‌کردند که برای خواجوی کرمانی سالگرد گرفته می‌شود و مبلغی هزینه می‌گردد، اما مثلاً برای سالگرد گرفته نمی‌شود. این حرف درستی هم هست؛ یعنی شخصیت شیخ مفید، با شخصیت خواجوی کرمانی قابل مقایسه نیست. اگر شیخ مفید را محاسبه‌اش کنیم و اندازه‌اش مثلاً صد باشد، خواجوی کرمانی هشت و نیم است؛... ⚡️به آقایان گفتم که به نظر شما این اشکال بر چه کسی وارد است؟ شما خیال می‌کنید که دولت جمهوری اسلامی نشسته سالگرد خواجو را تصویب کرده است؟ نه، آدم با همتی در کرمان، چون همشهری خواجو بوده، به نظرش رسیده که چه‌طور است یک سالگرد برای خواجو بگیریم؛ بعد دوندگی کرده، این را دیده، آن را دیده، پولی جمع کرده، زحمتی کشیده، و این مراسم سالگرد درست شده است. 💠شما که در حوزه‌ی قم نشسته‌اید و شیخ مفید را می‌شناسید، کدامتان دویده‌اید، سراغ این و سراغ آن رفته‌اید، ولی برای شیخ مفید سمینار گرفته نشد، که حالا اعتراض می‌کنید؟ آقایان ساکت شدند! بعد من گفتم هزار نفر هستند؛ شما از شیخ مفید بگیرید و همین‌طور جلو بیایید. بزرگان، علما، با رتبه‌های عظیم، از لحاظ علمی، از لحاظ ادبی، از لحاظ جایگاهشان در بنای عظیم معارف اسلامی - مثل خواجه نصیر، ابن‌ادریس و دیگران - هستند، اما همت نیست! به نظر من، این بی‌همتی در خیلی جاها هست. 📆۱۳۷۰/۰۷/۲۸ ♨️ ؛ کُنجی برای انس با گَنج خاطرات علما @sireyeolama
💢مدیریت مدبّرانه سید مرتضی ✔️آیت‌الله جوادی آملی: 🔹 سید مرتضی، مبتکر خوبی بود، وضع مالی‌اش هم خوب بود حوزه علمیه نجف را سامان داد و بخشی از املاک خودش را وقف طلبه‌ها کرد که بخشی از اموال را به اینها بدهند که اینها کاغذ تهیه کنند. 🔸همین سید مرتضی طلبه‌ها را شناسایی کرد دید این شیخ، طلبه جدّی است، خوش استعداد است، خوش فهم است، خوش درک است، به این ماهانه دوازده دینار شهریه داد، این را پروراند، زیر بغلش را گرفت، این شد شیخ طوسی! 🔹ماهی دوازده دینار به او شهریه داد که او فارغ البال باشد بعد بشود شیخ طوسی؛ دیگری را شناسایی کرد دید به اندازه شیخ طوسی نیست، به او ماهی هشت دینار شهریه داد، او هم شده قاضی ابن براج و از فقهای نام آور ما شد. 🔸این را می گویند مدیریت که نیروها شناسایی بشوند چه در حوزه چه در دانشگاه، تا آن که نخبه است آن که فرهیخته است هدر نرود. / درس اخلاق ۱۳۸۸/۱۰/۱۷ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺تحول به معنای کنار گذاشتن سنت‌های اصیل حوزوی نیست 💠 آیت الله مروی در مراسم بزرگداشت روز معلم و تجلیل از اساتید حوزه علمیه تهران گفت: تحول را قبول داریم؛ اما همانطور که رهبر معظم انقلاب – مد ظله العالی – فرمودند، این به معنای کنار گذاشتن شیوه‌های سنتی بسیار کارآمد حوزه علمیه و تبدیل آن به شیوه‌های رائج دانشگاهی امروز نیست. 🌐 www.schowzeh.ir/u/13d 🆔 @schowzeh
اگر انسان بخواهد قوه‌ی فقهی پیدا کند، اکتفای بر این کتاب‌ها کافی نیست.mp3
1.12M
📻 قوهٔ فقهیه در آثار فقها 🎙استاد محمدجواد لنکرانی: 🔹یکی از کارهای اساسی طلبه اینست که بعضی از متون فقهیه را که دیگر مورد درس و بحث قرار نمی‌گیرد، یک دوره، مطالعه یا مباحثه کند 📚تذکره مرحوم علامه 📚مستند الشیعه مرحوم نراقی 📚کتاب ریاض که قبلاً متداول بوده 📚مسالک الأفهام شهید ثانی 🔹اگر انسان بخواهد قوه‌ی فقهی پیدا کند، اکتفای بر کتاب‌ها[ی رایج] کافی نیست. محصول عمر یک فقیه، شده یک دوره کتاب فقهی. روش استدلال، اعتماد به اقوال آنها را باید بررسی کرد و از اوقات فراغت می‌توان بهره برد»/ کارگروه علمی إحیاء 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از تاریخ شفاهی خراسان
32.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◼️ به مناسبت چهلمین روز درگذشت ◾️ بخشی از مصاحبه مرحوم استاد شیخ علی فضل بیرجندی ♻️ تهیه شده در : کارگروه تاریخ شفاهی حوزه علمیه خراسان عضویت در کانال تاریخ شفاهی حوزه علمیه خراسان 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2574975873C72635847d0
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
🔺دو اجازه ی مهم تدریس فلسفه صادره از مرحوم آیت الله به مرحومان سیّد محمّدعلی داعی الاسلام و شیخ محمّدحسین فاضل تونی «مخفي نماند که جناب مستطاب سيّد الأفاضل الأعلام وسند الأماجد الفخام آقاي حاج سيّد محمّدعلی الملقّب و المدعوّ بداعی الإسلام (دام تأييده) که هميشه در علوم متشتّته از معقول و منقول و غير ذلك تدريس و تدرّس داشته ... ؛ مجازند از جانب احقر در تدريس معقول و حکمت الهی و رياضی و ساير علوم که کما فی السّابق به افاضات علميّه خود ، مستعدّين از اهل تحصيل را مستفيض نمايند. حرّره الأحقر أبوالحسن الموسوی الاصفهانی». 💎کشکول ناب حوزوی 🔻 ◾ @kashkolenab
🔰آیت الله العظمی سبحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه مطرح کردند: در جهان دو نوع آموزش عالی داریم؛ یک آموزش عالی به نام دانشگاه و دیگری به نام آموزش حوزوی که همان درس‌های حوزه علمیه است. 🔹این دو نوع آموزش در عین حالی که هر دو محترم هستند؛ اما باید ویژگی‌های این ها را از هم جدا کرد تا بتوانیم این ویژگی‌ها که از سلف رسیده است را حفظ کنیم، هرکدام ویژگی خاصی دارند و در جای خود نیز محترم هستند. ایشان در ادامه حوزه علمیه را حافظ دین مردم بیان نموده و در جهت نیل به مقصود به تبیین ویژگی های سنت های آموزشی حوزوی پرداختند. 1⃣انتخابی بودن استاد در سطوح عالی 2⃣پیش مطالعه قبل از درس 3⃣مباحثه 4⃣ کم بودن مواد دروس اصلی 5⃣فهمی بودن امتحانات 6⃣خروجی چند بعدی فارغ‌التحصیلان حوزوی 👈مطالعه بیشتر https://www.hawzahnews.com/news/1181419/%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%88%DB%8C-%D9%88-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D8%B5%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87 ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ◼️بدین وسیله درگذشت متعلقه مکرّمه، همسر گرامی حضرت آیت الله مرتضوی (دامت برکاته) را به اطلاع میرساند . مراسم تشییع و دیگر مراسم متعاقبا اعلام می گردد. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ◼️اطلاعیه مراسم تشییع و ترحیم پیکر مرحومه مغفوره متعلقه مکرمه آیت الله مرتضوی زید عزه ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
▪️خورشید سوخت از غم و فردا یتیم شد چشم و چراغِ نوح و مسیحا یتیم شد▪️ ▪️زهری گرفت، از حسنِ عسکری نَفَس صاحب‌عزایِ روضهٔ بابا یتیم شد▪️ ▪️بالا سرش به گریه نشست و عزا گرفت ماهِ ربیع، حضرتِ مولا یتیم شد▪️ ▪️ای جمکران! سیاه بپوش و به سر بزن آمد خبر که مهدیِ زهرا یتیم شد▪️ 🏴 شهادت یازدهمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام حسن‌ عسکری علیه‌السلام را تسلیت عرض می‌کنیم. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
سنت های کارآمد حوزه علمیه
▪️خورشید سوخت از غم و فردا یتیم شد چشم و چراغِ نوح و مسیحا یتیم شد▪️ ▪️زهری گرفت، از حسنِ عسکری نَف
🏴 شهادت امام حسن عسکری(ع) تسلیت باد. امام عسکری(ع) در هشتم ربيع‏الاول سال 260 هجرى در 28 سالگى به رسید و طى مراسم باشكوهى، بنى ‏هاشم و سران سپاه و نويسندگان و معتمدان شهر بدن او را تشييع كردند. در آن روز شهر يكپارچه شيون و زارى بود و بازارها تعطيل گشت و سامرا همچون روز رستاخيز گرديد. جنازه آن حضرت را در كنار مرقد امام (ع) دفن كردند. دلایل شهادت امام عسكرى عليه السلام: 1. خلفاى عباسى طى شش سال پیوسته امام را تحت و در داشتند. 2. پيش از معتمد، مهتدى درصدد قتل آن حضرت برآمد اما اجل به او مهلت نداد. 3. اصرار دستگاه براى نشان دادن سالم بودن جنازه آن حضرت در ملأعام؛ چنانکه برادر خليفه در ميان مردم كفن را از روى چهره امام عليه السلام كنار زد و و بنى ‏هاشم و بزرگان و سران سپاه و قضات را شاهد گرفت كه جنازه سالم است. 4. بيان امام عسكرى عليه السلام به مادر خود كه فرموده بود: در سال 260 هجرى به من اذيتى خواهد رسيد كه مى‏ ترسم مرا دچار و مشقت نمايد. 5. كوتاهى عمر امام عليه السلام و رحلت ناگهانى وى در سن 28 سالگى، آن هم بدون سابقه‏ و فاصله كوتاه رهايى آن حضرت از تا رحلت وى كه كمتر از يك ماه بود، نشان‏ دهنده توطئه دستگاه خلافت عباسى در به شهادت رساندن ايشان است. 📚برداشتی از کتاب نوشته دکتر اصغر . ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄