هدایت شده از شیپا - شبکه پیشرفت
🔴 دغدغه انتخابات دارید ولی نمیدانید باید چه کار کنید؟!
🗳 رویداد مهارتافزایی "میدان قیام"
🎯 با هدف "افزایش مشارکت در انتخابات"
🗓 زمان برگزاری: ۱۶ تا ۲۷ بهمن
📱 بصورت مجازی (آفلاین)؛ با امکان شرکت از سراسر کشور
⏱ بصورت فشرده در ۴ ساعت
👨🎓 همراه با اعطای گواهینامه معتبر
در محورهای:
✅ گونهشناسی جامعه ایرانی در رفتار رأیدهی
✅ راهبردهای اصلی و جانبی گفتگو با گونههای مختلف
✅ کارگاه تربیت کنشگر در حوزه افزایش مشارکت
ثبتنام از طریق👇
https://formafzar.com/form/e8deh
⏳ مهلت ثبتنام: ۱۶ بهمن ماه
🔆 در کانال شیپا عضو شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/1847066952Cfcb8fc8ce2
در سایت فحوا بخوانید از:
دستاوردهای فرهنگی توافق پکن: احتمالاً هیچ!
بازخوانی انتقادی دستاوردهای توافق پکن از حیث اقتصادِ فرهنگ
🖊 به قلم محمدمهدی سلامی پوریان
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | ایکس | ویراستی
@ifahva_ir
در سایت فحوا بخوانید از:
نگاهی به جایگاه ایران و کشورهای منطقه در رتبهبندی جهانی هوش مصنوعی
... به نظر میرسد علیرغم تحرکاتی در بعد تکنولوژیک و آکادمیک #هوش_مصنوعی در کشورمان، هنوز پیشرفت قابلتوجهی در بعد حکمرانی هوش مصنوعی در لایهی سیاستگذاری مشاهده نشده است...
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | ایکس | ویراستی
@ifahva_ir
بیا حاضر شیم با هم بریم بیرون!
🔹 سادهلوحانه است اگر برخی چالشها و محتواهای پرتکرار #فضای_مجازی را اتفاقی بدانیم و نسبت به معانی ضمنی آنها بیتوجه باشیم.
🔹 ویدیوهایی که جدید، جالب، متفاوت و شاید خلاقانه بهنظر میآیند و پس از کسب بازدیدهای میلیونی، به ژانری جدید برای تولید #محتوا تبدیل میشوند.
🔹 یکی از این ژانرهای در حال رشد، آموزش آرایش کردن، لباس پوشیدن و ست کردن برای مناسبتهای مختلف است که اغلب با جمله «بیا باهم حاضر شیم...» شروع میشوند.
🔹 تولیدکنندگان این ژانر خود را دوست دانایی میدانند که به نسبت مخاطبان، سلیقۀ بهتر و دانش بیشتری در مورد پوشش دارند و شیوۀ #پوشش آنها حائز استانداردهای لازم و لایق الگوبرداری است.
🔹 بیشتر لباسهای انتخابشده در این ویدیوها و نحوۀ ست کردن آنها، فاصلۀ زیادی با عرف جامعۀ ایرانی و هنجارهای فرهنگ اسلامی-ایرانی دارد.
🔹 در واقع اگر امروز مشاهدۀ برخی پوششهای زننده موجب تعجب و گاهی واکنش جامعه میشود، مشاهدۀ مکرر اینگونه پوششها در فضای مجازی بهعنوان مدلهایی استاندارد و مناسب، واکنش منفی نسبت به حضور آنها در جامعه را نیز کاهش داده و حتی برخی از افراد ممتنع را به جمع پیروان اینگونه پوششها اضافه خواهد کرد.
🔹 از سوی دیگر پیوستن #حجاب استایلها به این چالش، علاوه بر وهن حجاب و عفاف، بخشی از قشر مذهبی بهخصوص نوجوانان را نیز به میدان اثرگذاری این جریانسازیها خواهد کشاند.
🔹 چنین محتواهایی را باید روشی جدید در ترویج الگوهای نامطلوب پوشش در جامعۀ ایرانی دانست که در کنار قبضه کردن بازار با لباسهای نامناسب و دسترسی آسان و ارزان به آنها، جریانسازی محتوایی در عرصۀ فرهنگ و رسانه برای الگوسازی از پوششهای ناهنجار را بهعنوان راهبرد محوری در پیش گرفته است.
💡#سیگنال علی رسولزاده را در #زمانه شماره ۱۴ بخوانید.
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | ایکس | ویراستی
@ifahva_ir
رهبری که کار رسولانه کرد
صورتبندی ارادۀ مردم در انقلاب ایران
🔹 انقلاب را شوریدن مردم در برابر نظام سیاسی برای درافکندن طرح نو و عبور بنیادین از وضع موجود تعریف میکنند؛ اما نگفتهاند که #انقلاب حاصل ارادۀ چه کمیتی از مردم است. باید در انقلاب، ارادۀ کلی و عمومی جامعه به حرکت درآید و نشان داده شود که تداوم شرایط کنونی، میسر نیست.
🔹 در تجربۀ انقلاب اسلامی، مفهوم «ارادۀ تاریخی مردم» متجلی شد؛ چنانکه ناظران بیرونی نیز دریافتند که در #ایران اتفاقی اجتماعی پدیدآمده و انقلابی صورتبندی شده که ریشه در «باطن جامعه» دارد. تمامیت جامعه یکصدا شده بود و نمیخواست کمترین اثری از شاه و سلطنت بر جا بماند.
🔸 چنین وضعی، حاصل ارادۀ شخص امام خمینی بود؛ او بود که توانست «حلقۀ وصل» شود و از مردم سرگردان و غرق در روزمرگی، یک «من تاریخی» بیافریند. پیشازاین، نه آرمانها معطوف به «انقلاب» بود و نه کار در اختیار «تودههای مردم» قرار داشت.
🔸 تجربههای ناکام پیشین، همگان را به ورطۀ نوعی امتناع تاریخی فروبرده و ارادههای سیاسی و اجتماعی را فرسوده بود. #امام_خمینی عملاً به مردم نشان داد که نباید در اندیشۀ اصلاح بود و از شاه توقع همدلی داشت، باید ایدۀ انقلاب را پی گرفت و به کمتر از آن قانع نشد.
🔸 سرکوب شدید، حس انقلاب را در جامعه پنهان کرد، اما از اواسط سال ۵۶، آتش زیر خاکستر، شعلهور شد. زینپس، هرچه که به لحظۀ وقوع انقلاب نزدیکتر میشویم، ارادۀ تاریخی در مردم متمرکزتر و سختتر میشود و امام خمینی بیشتر و بیشتر به مظهر خواست عمومی مردم تبدیل میگردد.
🔹 تمایز انقلاب ایران نیز در اینجاست؛ نسبتی که میان «مردم» و «امام خمینی» برقرار شد. #رهبری او، برآمده از انتخاب طبیعی و تاریخی خود جامعه بود، نه دخالت نیروهای سیاسی و تبلیغات هدفمند. هیچ نیرویی در گذشته، نتوانسته بود در این سطح، چنین نسبتی با جامعه برقرار کند و همۀ هویت و ارادۀ مردم را نمایندگی کند.
🔹 این نسبت بود که تحلیلگران متعمق و تمدنی مغربزمین را به حیرت افکنده بود؛ نسبت رمزآلود میان پیرمرد تبعیدی که سیما و سیرۀ رسولانه داشت و مردمی که شیفته و شیدای او شده بودند.
🖊 متن کامل یادداشت مهدی جمشیدی را در سایت فحوا بخوانید.
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | ایکس | ویراستی
@ifahva_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تقاطع جمهوریت و اسلامیت
نسبت انتخابات با فسلفه، ساختارها و اهداف انقلاب اسلامی
🔹 تمام ارکان نظام #جمهوری_اسلامی به شکل مستقیم و غیرمستقیم با آرای #مردم و نهاد #انتخابات گره خوردهاند که در گام نخست حضور مردم و در مرحلهی بعد کیفیت انتخابهای آنان در تحقق آرزوهای ملی و اهداف #انقلاب نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری ایفا خواهد کرد...
📄 این یادداشت را در سایت فحوا بخوانید.
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | ایکس | ویراستی
@ifahva_ir
تقاطع جمهوریت و اسلامیت.pdf
9.1M
در این طرح بخوانید از:
🗳 تقاطع جمهوریت و اسلامیت در #انتخابات:
۱- فلسفه توحیدی انقلاب اسلامی، مراحل و اهداف آن
۲- نظام قانونی مطلوب
📉 مدلسازی براساس سخنان رهبر معظم انقلاب
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | ایکس
@ifahva_ir
نسبت انتخابات با انقلاب اسلامی.pdf
7.68M
در این طرح بخوانید از:
🗳 نسبت #انتخابات با فلسفه، ساختارها و اهداف انقلاب اسلامی
📈 مدلسازی براساس سخنان رهبر معظم انقلاب
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | ایکس
@ifahva_ir
جایگاه اجزای نظام اسلامی.pdf
7.47M
در این طرح بخوانید از:
🗳 جایگاه اجزای نظام اسلامی در فرآیند تحقق اهداف انقلاب اسلامی
📊 مدلسازی براساس سخنان رهبر معظم انقلاب
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | ایکس
@ifahva_ir
بازگشت سرمایه
🔸 تمام ایرانیان مقیم سراسر جهان، جز اقلیتی اندک، دل در گرو میهن خود دارند و برای اعتلای نام آن از هیچ تلاشی دریغ نمیکنند. اگرچه برخی از ایشان انتقادات جدی به وضعیت ادارۀ کشور دارند، اما هیچکدام مغرض و دشمن #ایران و ایرانی نیستند. این سرمایۀ عظیم ملی متأسفانه پراکنده شده و در اختیار دیگران قرار گرفته است.
🔸 وعدۀ انتخاباتی #ابراهیم_رئیسی مبنیبر فراهمکردن زمینۀ #مهاجرت معکوس ایرانیها، سخنان محسنی اژهای در مورد بلامانعبودن بازگشت بسیاری از ایرانیان مهاجر، سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنیبر بلامانعبودن بازگشت نصرالله معین به کشور با حمایت اخیر قوه قضائیه و وزارت امور خارجه را باید به فال نیک گرفت و نشانهای از عزم دولت برای بازگرداندن سرمایههای انسانی دانست.
🔸 تأکید سخنگوی قوۀ قضائیه بر منفعت برخی در تفرقهافکنی و ممانعت از بازگشت این افراد بهخوبی نشان میدهد که با درک فرصتهای بالقوۀ حضور آنها در کشور، جدیت فراوانی در این زمینه وجود دارد.
🔸 البته اگر قرار است تدبیری برای بازگشت این سرمایهها اتخاذ شود، باید همۀ ایرانیان خارجنشینی را شامل شود که در سودای بازگشت به ایران هستند.
🔸 باتوجهبه فضاسازیها علیه ایران، اعتمادسازی برای این افراد و تدبیر سازوکارهایی برای اطمینانبخشی نسبت به عدم برخورد نهادهای قضایی و امنیتی پس از بازگشت، میتواند از نخستین گامهای هموارسازی مسیری باشد که مقصد آن ایران است. طبیعتاً در چنین شرایطی روایتهای نخستین افرادی که برمیگردند بسیار مهم است و اگر افرادی همچون «معین» راوی این شرایط باشند، میتوان انتظار داشت که ایرانیان بیشتری به فکر بازگشت بیفتند.
🔸 باید توجه داشت برای کسی که سالها در کشوری دیگر زندگی کرده، آسان نیست که سرمایههای خود را رها کرده و به ایران بازگردد، اما اگر حضور موقت او با تجربیات خوشایندی همراه باشد، میتوان به تکرار این سفرها و در نهایت بازگشتش امیدوار بود.
🔸 نکتۀ مهم دیگر مهیا ساختن بسترهای فعالیت این افراد است؛ اگر از حضور هنرمندی مثل «معین» استقبال میکنیم باید بدانیم که اگر امکان برگزاری کنسرت یا انتشار آلبوم نداشته باشد، در واقع حق حیات از او سلب شده است.
🖊 به قلم علی رسولزاده
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | ایکس | ویراستی
@ifahva_ir
اگر مشارکت میخواهید، اتاق شیشهای بسازید!
🔸 از بحثهای داغ ایام منتهی به #انتخابات «اثرگذاری» آرای مردمی و ایجاد تغییر در ترکیب افراد پیروز است. در مورد #مجلس شورای اسلامی #مردم میخواهند بدانند نمایندگان شهرشان در ۴ سال چه دستاوردهایی داشتهاند و نامزدهای این کرسی قرار است چه آوردهای برایشان داشته باشند. طبیعتاً زمانی رأیدادن برایشان اهمیت پیدا میکند که احساس کنند با این مشارکت سیاسی، تغییر محسوسی ایجاد کرده و در تحولی به نفع شهر و کشورشان سهیم شدهاند.
🔸 اگرچه طرح #شفافیت آرا در مجلس یازدهم هم به سرانجام مطلوب نرسید و تصویب نشده باقی ماند؛ اما رسانههای اجتماعی، علیرغم همۀ محدودیتها توانست شفافیت نسبی ایجاد کند. حواشی ریزودرشت عملکرد نمایندگان مجلس یازدهم به فراخور اهمیت و درگیرکردن افکار عمومی، بازتاب رسانهای پیدا کردند؛ مسائلی همچون سیلیزدن علیاصغر عنابستانی به سرباز راهور، افشای اعطای خودروی دنا به برخی نمایندگان توسط روحالله ایزدخواه، برخورد نامناسب علیرضا منادی با مراجعانش یا اعطای خودروی فیدیلیتی به نمایندگان مجلس، جزو سوژههای داغ فضای مجازی بودند.
🔸 در انتخابات اخیر، افزایش یا کاهش آرای برخی نمایندگان در اثر اقدامات آنها یا نزدیکانشان، بهوضوح نشان میدهد که مردم نهتنها به اثرگذاری رأیشان اعتقاد دارند؛ بلکه در پی برجسته ساختن این مسئله نیز هستند.
🔸 در واقع ارتباط مستقیمی میان مشارکت مردمی و احساس اثربخشی وجود دارد. هرچه مردم بیشتر اطمینان کنند تأثیری در کیفیت مجلس شورای اسلامی دارند، تمایل بیشتری نیز به مشارکت فعال خواهند داشت. کسب این اطمینان نیز تنها با شفافیت عملکرد آرای نمایندگان مقدور خواهد بود؛ چراکه این شفافیت معیاری متقن برای بررسی کارنامۀ افراد بهحساب میآید.
🔸 چنانچه شفافیت نسبی و محدود برآمده از فضای مجازی در سرنوشت برخی نمایندگان تأثیرگذار بود، شفافیت رسمی و قانونی، ضمن دورساختن افکار از مسائل حاشیهای، با ارائۀ اطلاعات دقیق و رسمی به مردم، این تمایل را در آنها ایجاد میکند که مشارکت بیشتری برای حذف افراد ناکارآمد و انتخاب افراد کارآمد داشته باشند.
🖊 برشی از یادداشت علی رسولزاده در سایت فحوا
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | ایکس | ویراستی
@ifahva_ir
عید نوروز؛ فرصتی مغتنم برای بازنگری در زیست رمضانی
🔸 توجه ویژه به شبزندهداری و عبادت شبانۀ ماه #رمضان، در نگاه دینی امری پسندیده است؛ اما به نظر میرسد در چند دهۀ گذشته، سبک زندگی ایرانیان مسلمان، متأثر از سیاستگذاریهای دوران مدرن - عمدتاً ماحصل امواج مدرنیزاسیون رضاشاهی به این سو - تناسبی با این موضوع ندارد. این در حالی است که نگاهی کوتاه به سبک زندگی ایرانیان تا همین دوران قاجار نشان میدهد که شبزندهداری رمضان، امری کاملاً مرسوم بوده و ایرانیان برایآنکه بتوانند این مراسم شبانه را در حیات اجتماعی و آیینی خود نهادینه کنند، کار روزانه را متناسب با حیات شبانه تنظیم میکردند.
🔸 یاکوب ادوارد پولاک، پزشک اتریشی دربار ناصرالدینشاه، در سفرنامۀ خود دگرگونیهای زندگی روزمرۀ ایرانیان در ماه رمضان را اینگونه شرح میدهد: «خواب و بیداری را ایرانی به فرمان خود درآورده است... در رمضان یک ماه تمام نحوۀ زندگی خود را تغییر میدهد. در این ماه روزها میخوابد درحالیکه شبها غذا میخورد و به کارهایش میرسد. پس از انقضای این ماه، باز به برنامۀ عادی روزانۀ خود بازمیگردد، بیآنکه اختلال چشمگیری در سلامتش حاصل شود.»
🔸 عبدالله مستوفی در «شرح زندگانی من» مینویسد: «دیگر از اوقاتی که ما خیلی مترصد رسیدن آن بودیم، ماه رمضان بود. زیرا در این ماه، در وضع زندگی عمومی و خصوصی تغییراتی حاصل میگشت و مقصود اصلی ما که تخفیف از ساعات مکتب باشد، [حتی] بیشتر از ماه محرم و صفر بود... در این ماه کارها تقریباً تعطیل میشد و مردم به عبادت مشغول بودند... اگر بنائی نیمهتمام بود، صاحبکار به عمله و بنّاها مُزد تمام میداد؛ ولی بیشتر از نصف روز تقاضای کار نمیکرد و در دهات هم کارهای سنگین زراعتی را حتیالمقدور تعطیل میکردند... خلاصه اینکه ماه عبادت بود و در همه چیز، مردم از همدیگر رعایت میکردند.»
🔸 چنین نقلهایی، فاصلۀ جدی اکنون ما با سبک زندگی تراز رمضان را نشان میدهد. در واقع نسبت احیاء شبانه با اشتغال روزانه در میان گذشتگان، معقولتر از امروز بوده است. اما خوب است توجه داشته باشیم امسال که بخش قابلتوجهی از روزهای ماه رمضان با تعطیلات #نوروز مقارن شده، تحقق این زیست شبانه آسانتر به نظر میرسد. ایبسا سیاستها و ضوابط اداری ایام نوروز بتواند قدری سهلتر از سالهای قبل اتخاذ شود تا کارمندان نیز در سایۀ تعطیلات نوروز، بیشازپیش بتوانند از فضیلتهای ماه خدا بهره گیرند.
🖋 به قلم محمدمهدی سلامی
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | ایکس | ویراستی
@ifahva_ir