🏢 مدرسه تابستانی شبههپژوهی عفاف و حجاب
⭕️ با حضور اعضای هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
▫️ #ابوالقاسم_مقیمی_حاجی
➖کارکرد عرف در تشخیص حکم و چگونگی حجاب
▫️ #سعید_داوودی
➖حجاب گریزی و عفاف پذیری
▫️ #علی_محمدی_جورکویه
➖حجاب حکم شرعی یا عرفی تبعات عرفی سازی حجاب
▪️به صورت مجازی
▪️همراه با صدور گواهی پایان دوره
▪️ویژه اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب سطح۳، ۴، دانشجویان دکتری
🗓 چهار شنبه ۲۲ و پنجشنبه ۲۳ تیرماه
🕓 ساعت ۱۶ تا ۲۰
🔻 ثبت نام از طریق:
🔹 formafzar.com/form/piew7
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
▫️مجموعه مقالات جریانشناسی و نقد اعتزال نو به ترکی استانبولی ترجمه شد
🔸 مجموعه مقالات جریانشناسی و نقد اعتزال نو اثر حجت الاسلام عرب صالحی پس از ترجمه به ترکی استانبولی در کشور ترکیه به چاپ رسید.
▪️این اثر ارزشمند که توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد عرب صالحی عضو هیات علمی گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی تدوین شده است پس از چند چاپ به زبان فارسی هم اینک با لوگوی مشترک پژوهشگاه و جامعة المصطفیالعالمیه در دو جلد و حجم قریب به هزار صفحه به زبان ترکی استانبولی ترجمه و توسط نمایندگی جامعه الصطفی در ترکیه به چاپ رسیده است.
#تعاملات_بین_المللی
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|هر احساسی عشق نام ندارد
👤 احساس نیاز به جنس مخالف برخی از نوجوانان را به کنجکاوی ترغیب می کند و میل به ایجاد و داشتن رابطه با جنس مخالف را در آنها بر می انگیزد و نوجوان با رفتارهای خود، سعی در برانگیختن احساسات و جلب نظر جنس مخالف دارد که با توجه به نوع شخصیت و عقیده و دیدگاه هایی که دارد، فردی را مورد پسند قرار می دهد و شبانه روز به او فکر می کند که این حالات شدت و ضعف دارد.
🚫 نوجوان عاشق چنین تصور می کند که معشوق از حالات او آگاهی دارد، در حالی بسیاری از موارد، فرد مقابل در بی خبری است. این گونه حالات عشقی در است و بعد از مدت زمان کوتاهی، از این معشوق دل می کند و مجددا عاشق فرد دیگری می شود و عشق قبلی خود را واقعی نمی داند. در حقیقت زیر بنای این قبیل وایستیدا جاذبه و کشش های جنسی است که آن را نمی توان عشق نامید.
📖برگرفته از کتاب عشق در وسط خیابان، نوشته ابراهیم سالاروند
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|آزادی اجتماعی یک آزادی توحیدی است
🔙 شهید بهشتی براساس آگاهی هایی که در فطرتش زمینه دارد و در پرتو تجربه وعمل بارور می شود و قدرت گزینشی آزاد که به او داده شده است، جهت این پویش سازنده را آزادانه و آگاهانه برمی گزیند و در جهتی که خود انتخاب و اختیار کرده است، رشد کرده، جلو می رود و ساخته می شود.
💠 ویژگی اساسی انسان همین خودسازی و محیط سازی آگاهانه و آزادانه او است. پس این نکته مهم است که آزادی در نگاه شهید بهشتی یک آزادی فطری است و با انسان خلق می شود. در عین حال که این آزادی فطری است، توحیدی هم هست. این مبنای مهمی در نگاه شهید بهشتی است.
📖برگرفته از کتاب مواضع بهشتی، نوشته ایمان صفرآبادی فراهانی، محمد شهیدی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
📣 🇹🇷 ترجمه مجموعه مقالات جریانشناسی و نقد اعتزال نو به ترکی استانبولی
✍ به قلم حجت الاسلام و المسلمين #محمد_عرب_صالحی رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه
📚1⃣ جلد اول این مجموعه در پی یافتن پاسخ به پرسش های زیر است:
⬅️ این دستگاه نوبنیاد را چگونه باید تعریف کرد و حوزه جغرافیایی از جهان اسلام که سخنان این گروه در آن رشد یا نفوذ پیدا کرده، کدام است؟
⬅️ تقسیمات و گروه بندی هایی که برای این گروه به حسب تمایز افکار آنان می توان نمود، خاستگاه یا خاستگاه های مختلف این گروه در پیمودن این راه چه بوده است؟
⬅️ آیا درد دین داشته اند یا صرفاً به خاطر غرب زدگی و تقلید از الگوهای غربی پس از رنسانس و به خصوص پس از مدرنیته کپی برداری کرده اند؟
#تعاملات_بین_المللی
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|اولین جادوگر واقعگرا
♟اینکه آغازکننده رئالیسم جادویی در آمریکای جنوبی را آلخو کارپنتير (۱۹۸۰ - ۱۹۰۴) بدانیم یا آرتور اوسلار پیتر (۱۹۰۶ - ۲۰۰۱) محل مناقشه است. اوایل دهه ۱۹۲۰ اصطلاح رئالیسم جادویی در اروپا و در حلقه گروه خاصی از نقاشان جمهوری وایمار آلمان متداول شد که می کوشیدند راز پنهان زندگی را در پس واقعیت ظاهری به تصویر بکشند.
🔮فرانتس روه، هنرشناس آلمانی، اصطلاح رئالیسم جادویی را برای نقد این آثار در سال ۱۹۲۵ به کار برد. در سال ۱۹۲۷ فصل هایی از کتاب پسااکسپرسیونیسم، رئالیسم جادو، اثر روه، که مختص رئالیسم جادویی بود، به اسپانیایی ترجمه شد و در مادرید در نشریه رو پستا د اکسیدنته با عنوان رئالیسم جادو، پسا اکسپرسیونیسم: مسائل نقاشی متأخر اروپا به چاپ رسید.
📖برگرفته از کتاب فانوس سحر انگیز خیال، نوشته حمید عبداللهیان و اعظم عبداللهیان
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|سرمایهگذاری جسورانه اسلامی
☑️ سرمایهگذاری جسورانه اسلامی روشی جدید در تأمین مالی شرکتهای نوپا و فناورمحور است. بسیاری از استارتآپها و شرکتهای نوپا به انواع کمکهای مختلف نیاز دارند تا بتوانند بهخوبی در بخشی که در آن فعالیت میکنند، موفق شوند.
💠 نقش کلی سرمایهگذاری جسورانه در هدایت نوآوری در جامعه و کمک به توسعه اقتصاد بهطور گسترده شناسایی و تحسین شده و سهم آن در ارتقای محیط کارآفرینی نیز بهخوبی شناخته شده و با توجه به ویژگیهای منحصربهفرد آن، بر نقش سرمایهگذاری جسورانه برای تأمین مالی راهاندازی در مراحل اولیه و اهمیت سرمایه جسورانه پایدار نیز تأکید میشود.
✂️ دکتر #میرفیض_فلاح، دانشيار گروه مدیریت دانشگاه تهران، برگرفته از هشتاد و پنجمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد اسلامی
#برشی_از_مقاله
🆔 @iictchannel
⚠️#عکس_نوشت|اگر طبق سنتهای الهی عمل نکنیم شکست خواهیم خورد
🔻حجت الاسلام والمسلمین #محسن_مهاجرنیا عضو هیأت علمی گروه #سیاست پژوهشگاه
⁉️چرا مسلمانان در اُحد، جنگ پیروز شده را باختند؟ چون قانونمندی جنگ رعایت نشد. اینها قرار بود آنجا بمانند، ولی دیدهبانی را رها کردند و دشمن از طرف دیگر حمله کرد. این طبیعت کار است. چرا دشمن پیروز شد؟ چون دشمن از قانونمندی به سنّت الهی که در هستی وجود دارد استفاده کرد.
✖️او دقیقاً طبق سنّت جلو آمد و پیروز شد. وی گفت: الآن هم همینطوری است، میگویند چرا اروپا در دنیا این همه پیشرفت دارد؟ این همه از نعمتهای الهی استفاده کرده است؟ این همه تکنولوژی آنها پیشرفته است و همه دنیا به آنها نیاز دارند؟ به خاطر اینکه آنها خوب از طبیعت استفاده میکنند، از قانونمندی خوب استفاده کردهاند. از طبیعت به بهترین وجه استفاده کردهاند.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|غایت علوم دینی
🔹علم دینی دارای دو افق غایی است: « ملکوتی» و « ملکی»؛ غایت ملکوتی و برین علم دینی، تقرب به بارگاه باری است که از رهگذر «استكمال نفوس» انسان ها بر اثر انکشاف حقایق هستی بر آنها حاصل می گردد.
🔹غایت ملکی و زیرین علم دینی تعالی حیات انسانهاست که از رهگذر تحصیل توان در استخدام قوانین و سنن الهی برای تغییر محیط حیات انسانی در جهت دلخواه، صورت می بندد.
📖برگرفته از کتاب فلسفه علم دینی، نوشته آیت الله علی اکبر رشاد
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|زیارت در اندیشه سلفیه
🔻از دیدگاه سلفيون وهابی، زیارت قبور پیامبر بر و اهل بیت حرام است. آنان به تبعیت از ابن تیمیه این عمل را به منزل عبادت و پرستش قبور می دانند و به خاطر آن، عاملان به این عمل، به ویژه شیعیان را در ردیف مشرکان قرار می دهند. در حالی که این عمل، بنا بر نص صریح آیات قرآن کریم و احادیث نبوی، عملی مشروع بلکه مستحب مؤكد است. قرآن کریم به مسلمانان توصیه می کند پس از ارتکاب گناه نزد رسول خدا راه بروند و از او و خداوند طلب آمرزش کنند.
🔺افزون بر قرآن کریم، احادیث فراوانی نیز در منابع روایی شیعه و اهل سنت به چشم می خورد که بر اهمیت و استحباب زیارت قبر پیامبر و تأکید می کند. در روایتی، رسول خدا بینه می فرماید: «من زارني با و تا ئت له شفيعا يوم القيامة»؛ هر کس مرا در زندگی و پس از مرگ زیارت کند در روز قیامت شفیع او خواهم بود.
📖 برگرفته از سلفی گرایی، نوشته محمد ملک زاده عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|نسبت سلفیه با وهابیت
⬅️ سلفيه و وهابیت در برخی از افکار و اعتقادات دارای دیدگاه مشترکی هستند، اما هر دو را نمی توان ذیل یک معنی قرار داد، زیرا سلفیه، به معنای عام، اعم از سلفی تکفیری و غیر تکفیری است. وهابی ها در داخل جزيرة العرب به وهابی حنبلی معروف اند و در خارج از جزيرة العرب سلفی نامیده میشوند.
🔳 تقریبا همه سلفی های معاصر در جزيرة العرب، ابن تیمیه حنبلی را امام و مرجع خود می دانند. در این صورت می توان گفت سلفی های جزيرة العرب که امروزه با عنوان وهابیون شناخته می شوند، همگی از پیروان مذهب حنبلی اند.
🔙 اگرچه بعضی از وهابی ها در برخی از موضوعات با مذهب حنبلی مخالف اند، اما در مجموع، در عقیدۂ تشبیه و تجسیم و نصب اتفاق نظر دارند.
📖 برگرفته از سلفی گرایی، نوشته محمد ملک زاده عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🔸 امام هادی علیه السلام:
🔰 شکرگزاری از نعمت، از خود نعمت بهتر است چون نعمت متاع دنیای فانی است و لکن شکر، نعمت جاودانه آخرت است.
✨ فرارسیدن سالروز ولادت با سعادت دهمین اختر تابناک آسمان امامت و #ولایت #امام_هادی علیه السلام را تبریک عرض می نمائیم.
#تبریک
🆔 @iictchannel