eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.8هزار دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
648 ویدیو
149 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼|روش شناسی فکری سلفیه ✖️سلفیون، به تبع ابن تیمیه، تنها روش صحیح برای تشخیص و فهم دین اسلام را فهم مبتنی بر ظواهر قرآن، سنت و اقوال سه نسل نخست اسلامی یعنی صحابه، تابعان و تابعان تابعان می دانند. فهم این جریان نسبت به مسائل دینی را که مبتنی بر آموزه هایی همچون نص گرایی، ظاهرگرایی و نفی عقل گرایی است، می توان در دو بخش هستی شناسانه و معرفت شناسانه مورد مطالعه و بررسی قرار داد. به لحاظ رویکرد هستی شناسانه، سلفیان معتقد به عالم مجردات نیستند. 🚫 بلکه همه عالم اعم از خدا و غیر آن را محسوس می دانند. ایشان گرچه خداوند را دارای جسم نمی دانند، اما غالبا آن را محسوس می دانند و معتقدند خداوند را می توان در قیامت با چشم سر مشاهده کرد. بر همین اساس، خدا را با صفات بشری همراه با دست و پا و صورت توصیف می کنند و برای او خنده و گریه و آمد و رفت و نشستن و پا نهادن در جهنم و صدای جرجر تختی که روی آن می نشیند، مانند «صدای کجاوه» قائل هستند! 📖 برگرفته از سلفی گرایی، نوشته محمد ملک زاده عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
◻️|شیعه امام هادی (ع) تلاش می کند که در زمینه های علمی سرآمد باشد. 🔻حجت‌الاسلام والمسلمین مدیر گروه تخصصی پژوهشگاه عنوان شد: 💠شیعه امام هادی (ع) تلاش می کند که در زمینه های علمی سرآمد باشد. الجنیدی از علمای بزرگ آن زمان در جلوی امام هادی (ع) زانوی ادب می زند، یعنی او می فهمد که باید شاگردی حضرت را بکند؛ این معنایش این است که باید شیعیان امام هادی (ع) از حیث علمی سرآمد باشند. امام علی (ع) می فرماید: « العِلمُ سُلطانٌ ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيهِ»؛ دانش، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد با آن يورش برد و هر كه آن را از دست بدهد بر او يورش برند»، علم قدرت می آورد، اگر شما از علم استفاده نکنید، دیگران بر شما سلطه می یابند. 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 (مدظله العالی): ‌ 🔰 مهمترین پیام تعیین «امامت» به عنوان ضابطه و قاعده حکومت در اسلام است ‌ 💠 واقعه غدیر، پایه گذاری قاعده حکومت در است و نشان می دهد اسلام به غیر از ضابطه امامت و ولایت، مدل های حکومت های سلطنتی، شخصی، زر و زور، زیاده خواه، متکبر، پیرو شهوات و اشرافی را قبول ندارد. ‌ 🌺 فرارسیدن عید سعید ، عید ولایت و امامت را تبریک و تهنیت عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
🖼|دین و اخلاق معیار و ترازوی یکدیگر 💢 به نظر می رسد برای ورود به دین و نظام اخلاقی خاص ملاک اصلی عقل است؛ یعنی عقل و امور یقینی آن، معیار ورود به دین و اخلاق است و این مطلب نافی بخش های بدیهی اخلاق و حتی دین در بخش هایی نخواهد بود، زیرا بدیهی بودن را نیز عقل تعیین می کند. 💡ولی بعد از ورود به دین و اخلاق، هر دو می توانند برای یکدیگر حدود و ثغور تعیین کنند و این نکات در ادامه نوشتار روشن خواهد شد. در این بخش ابتدا معیار و ترازو بودن دین برای اخلاق و سپس اخلاق برای دین مطرح می‌گردد و سپس مطالب، خلاصه و جمع بندی می‌شود. 📖برگرفته از کتاب نسبت دین و اخلاق، نوشته حسن معلمی 🆔 @iictchannel
▫️گاهی درباره یک عالم ربانی ده کتاب خوانده‌ایم و از امیرالمؤمنین(ع) هیچ! 💢 به مناسبت فرارسیدن عید سعید غدیر خم 🔸 در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه عنوان شد: ▪️از علما گفتن خوب است، آن‌ها هم پیروان انبیاء و اوصیاء بوده‌اند، اما انبیاء و ائمه اطهار(ع) انسان‌های کاملی هستند که خدای تبارک و تعالی آن‌ها را برای ما الگو قرار داده و در قرآن از آنان نام برده است، ما باید اهل‌بیت(ع) را خوب بشناسیم و سخنانشان را با دقت برای جامعه بشری بیان کنیم. ▪️ اینگونه نباشد که ما درباره بعضی از بزرگان معنوی ده کتاب خوانده باشیم، ولی در مورد امیرمؤمنان یک کتاب هم نخوانیم یا در مورد دوازده امام(ع) سه، چهار کتاب هم نخوانده باشیم، این شیوه درست نیست، آدم شرمنده می‌شود. 🆔 @iictchannel
🔹 چرا اگر ماجرای غدیر نبود دین ناقص بود؟ 💢 به مناسبت عید سعید غدیر خم 🔸 حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه طی نوشتاری تبیین کرد: ❇️ با نصب امامت بقای دین پس از پیامبر تا روز قیامت تضمین یافت و دین از مرحله حدوث به مرحله بقا قدم گذاشت و از مرحله حامل شخصی به حامل نوعی که همواره همراه دین خواهد بود و بقا و استمرارش را تضمین خواهد کرد وارد شد. در واقع در این روز سازکار پاسخگویی دین به تمام مسائل نوپدید پس از پیامبر برای همه زمانها در دل دین تعبیه شد. ❇️ اگر دین اسلام امر ولایت را نمی‌داشت کمالش تا زمان حضور پیامبر بود و پس از آن دچار نقیصه بود و با آمدن ولایت برای زمان‌های پس از پیامبر تا روز قیامت این نقیصه برای همیشه رفع گردید و سایر واجبات الهی هم تنها با ادامه ولایت می‌توانست تأثیر واقعی خود را ادامه دهد لذا نعمت ولایت خدا و رسولش هم با آمدن ائمه تمامیت پیدا کرد. در واقع در روز غدیر استمرار داشتن حکم رسالت پس از او توسط کسی که در قول و فعل مثل اوست ابلاغ گردید. ⚜️ ادامه را بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/majeraghadir 🆔 @iictchannel
🖼|نظام سیاسی در عصر غیبت ➕برای حفظ نظام اسلامی و اجرای قوانین الهی، وجود تشکیلات سیاسی و حکومتی امری ضروری است و در عصر غیبت امام و مبسوط اليد نبودن او، جامعه اسلامی به حال خود رها نمی شود که دچار هرج و مرج اجتماعی و زوال دین و اضمحلال پایه های ایمان بشود یا در سیطره قدرت ظالمانه و نامشروع سلاطین جور قرار گیرد، بلکه کسانی باید به صورت مشروع قدرت را بر عهده گیرند و جامعه اسلامی را رهبری نمایند. 🔸شیخ معتقد است چنین افرادی باید دارای ویژگی های برجسته ای باشند؛ هم با قواعد دین و ضوابط زمامداری آشنا باشند و هم دارای ویژگی های شخصیتی برجسته باشند. 📖برگرفته از غیبت امام عصر و تکون دانش سیاسی شیعه، نوشته محسن مهاجرنیا استادیار گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼|رابطه باید و هست بر اساس نظریه اعتباریات 🔛براساس نظریه اعتباریات، باید و نبایدها - و حتی حسن و قبحها - همه ضرورت های ادعایی و مجازی و اعتباری هستند و این اعتبار و ادعا نیزام رفع نیازهای ثابت و متغير بشر انجام می شود و از آنجایی که باید و نبایدهای اخلاقی ضرورت های ادعایی، اعتباری و مجازی هستند، صدق و کذب در آنها معنا ندارد و در نتیجه برهان و استدلال نیز در آنها راه ندارد و قابل استنتاج منطقی از حقایق نیستند. 🔙 با توجه به این تبیین که در بحث مربوط به مفاد باید و نبایدها گذشت، ابتدا به نظر می رسد بر اساس این نظریه، هرگونه رابطه بین «باید و هست» قابل انکار است و دیوار محکمی بین قوانین اخلاقی و حقایق یا بین مدركات عقل نظری و عملی کشیده شده است، ولی باید گفت این تصور، یک تصور خام و ابتدایی است و اگر در سخنان قائلان به این نظریه هم عباراتی قریب به این برداشت باشد، مقصود اصلی آنها به قرینه کلمات آنها در موارد دیگر قطعا این نخواهد بود. 📖برگرفته از کتاب، نسبت دین و اخلاق، نوشته حسن معلمی 🆔 @iictchannel
🔹مسئله غدیر اثبات ولایت سیاسی و اجتماعی حضرت علی (ع) است 💢 به مناسبت عید سعید غدیر خم و برای شناخت بیشتر کتاب الغدیر 🔸 گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه؛ ❇️ مهمترین اثر علامه امینی الغدیر بوده که کاری کم نظیر و ماندگار و جاودان است که می‌توان آن را یک دائرة المعارف بزرگ امامت شناسی دانست. ❇️ از امتیازات «الغدیر» آن است که نویسنده دانشمند آن، در سراسر این کتاب بزرگ، جمله جمله و سطر سطر مطالب کتاب خود را به صدها و هزاران جلد از منابع فریقین و بخصوص، آثار معتبر دانشمندان اهل سنت مستند نموده است. ❇️ نخست به نقل مطالب می‌پردازد، و با رعایت امانت و بدون هیچ گونه دخل و تصرفی، مطالب را از منابع معتبر اهل سنت نقل می‌کند، و پس از طرح مطلب، در صورت نیاز، از آن، در راستای اهداف خود استفاده می‌کند. دقت و امانت کامل او در نقل، به گونه‌ای است که او را «امین نقل» لقب داده اند. ⚜️ ادامه را بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/masaleghadir 🆔 @iictchannel
🖼|پیشاپیش انگاره‌های دینی 💠 پرسش از «امکان»، «روایی»، «سودمندی» و « بایستگی» علم دینی، چهار «پرسش پشینی» ای هستند که پاسخ مثبت بدانها، سخن گفتن درباره و در علم دینی را مباح و معقول می دارد، زیرا اگر پاسخ به این پرسش ها منفی باشد، بحث از علم دینی از اساس دچار چالش گشته، نوبت به پژوهش در علم دینی نمی رسد، و بحث از در آن، پرداختن به امر غیر ممکن»، «غير مشروع»، «غير مفید»، و «غیر ضرور» قلمداد می گردد، و در هر چهار حال، بحث ایجابی از علم دینی، فعلی غیر حکیمانه به شمار خواهد آمد. ✅ بدین جهت است که سخن گفتن از حتی « پیش انگاره های علم دینی که عمدهی مباحث فلسفهی علم دینی را تشکیل می دهد، پس از پاسخ به این پرسش ها معنیدار خواهد بود. 📖برگرفته از کتاب فلسفه علم دینی، نوشته آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @iictchannel
KhotbehGhadir.pdf
500.6K
💠 شرح خطبه غدیر خم ✍️ به قلم حجت الاسلام و المسلمین مدیر گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه 🔻 برای اینکه فلسفه امامت امام علی(ع) و حقیقت غدیر خم روشن شود ابتدا هشت امر اساسی را بیان می‌داریم: 1️⃣ جاودانگی: آموزه‌های قرآنی براساس آیات قرآن از جمله: و من يبتغ غير الإسلام دينا فلن يقبل منه و هو في الآخرة من الخاسرين(و كسى كه غير از اسلام آيينى ديگر براى خودانتخاب كند، از او پذيرفته نخواهد شد و در آخرت از زيان‏كاران است‏) ‏. و نیز آیه: ما كان محمد أبا أحد من رجالكم و لكن رسول الله و خاتم النبيين و كان الله بكل شي‏ء عليما. (حضرت محمد صلى الله عليه و آله و سلم پدر هيچ‏يك از مردان شما نبود ولى رسول خدا و خاتم و آخرين پيامبر است و خداوند به هرچيز آگاه است‏) براین اساس ممکن نیست زمانی رسد که جمعی آیات قرآن یا بخشی از آنها را غیر لازم و ناکارآمد بداند. 📖 جهت مطالعه کامل این مطلب به فایل PDF مراجعه نمائید... 🆔 @iictchannel
◻️| بقای دین و صیانت اسلام ثمره شجره طوبای امامت معصومان است ✍🏼حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه: 💠 اسلام بدون امامت و رهبرى، يك دين جهانى فراگير و خاتم نخواهد شد، دين خاتم بايد همواره پاسخگوى نيازهاى مردم در تمام زمانها باشد و اين، بدون وجود امامى معصوم در هر زمان امكان‏پذير نيست و در نتیجه دچار نقص خواهد بود. 🔹بنابراین بقای دین و صیانت اسلام، ثمره شجره طوبای امامت معصومان است که پیشوایان مذاهب غیر اثناعشری افتخار شاگردی آنان را داشتند و هرگونه ضعف در این زمینه که به امور علمی یا عملی اسلام اسناد داده می‌شود میوه تلخ تقدیم غیر معصوم بر معصوم و بهره نگرفتن از معارف وحیانی آنان است 🆔 @iictchannel
🖼| تمایزات شیعه وسایر مذاهب هانری کربن استاد فلسفه در دانشگاه سوربن فرانسه و مستشرق فرانسوی در گفتگو با علامه طباطبایی می‌گوید: به عقیده من مذهب تشیع تنها مذهبی است که رابطه هدایت الهی را میان خدا و خلق برای همیشه نگه داشته است وبه طور مستمر و پیوسته ولایت را زنده و پابرجا می‌دارد. مذهب یهود نبوت را که رابطه¬ای واقعی میان خدا و عالم انسانی است، در حضرت کلیم ختم کرده و پس از آن به نبوت حضرت مسیح و حضرت محمد(ص) اذعان ننموده و رابطه مزبور را قطع می‌کند. همچنین مسیحیان در حضرت مسیح متوقف شده‌اند. اهل سنت از مسلمانان نیز در حضرت محمد(ص) توقف کرده و با ختم نبوت ایشان دیگر رابطه‌ای میان خالق و مخلوق موجود نمی‌دانند. تنها مذهب تشیع است که نبوت را با حضرت محمد ختم شده می‌داند، ولی ولایت را که همان رابطه هدایت و تکمیل می‌ باشد، بعد از آن حضرت و برای همیشه زنده می‌داند. ✍🏼نقل شده از حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه 🆔 @iictchannel
🔸 علیه السّلام: ‌ 🔰 بهترین بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است. ‌ 📚 تحف العقول، ص۴۰۳ ‌ 🌺 فرارسیدن ولادت باسعادت هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام موسی کاظم(ع) را تبریک و تهنیت عرض می نماییم. 🆔 @iictchannel
🖼|احترام به علما در سیره امام هادی (ع) 💠 از سیاست هایی که می توانست جامعه اسلامی را برای ورود به عصر غیبت مهیا سازد احترام و تجلیل از عالمان دینی و ارتقای جایگاه آنان در میان مردم بود. این اقدام، ضمن ارج نهادن به مقام علم و عالم، جایگاه عالمان دین را به عنوان نانبان خاص یا عام پیشوایان معصوم در میان مردم برجسته تر می ساخت. 💠 از این رو، هر چه به پایان عصر حیات ائمه اطهار در دوره حضور نزدیک تر می شویم، تجلیل و احترام به علما از سوی آن بزرگواران را نیز بیشتر مشاهده می کنیم. امام هادی به دانشمندان محقق و تلاشگر همواره احترام می گذاشت و پیروانش را نیز به احترام به آنان دعوت می کرد و می فرمود: [...] اگر بعد از غیبت قائم شما دانشمندان در صحنه نباشید، آن دانشمندانی که مردم را به سوی قائم فرا می خوانند و راهنمایی می کنند و از حریم دین دفاع می‌کنند. 📖 برگرفته از کتاب غیبت امام عصر و تکون دانش سیاسی شیعه، نوشته محسن مهاجرینا استادیار گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼|پارادايم علم اسلامی ☑️ علوم انسانی اسلامی كارآمد، ناگزير لازم است مشكلات و مسائل روز جامعه را حل كند؛ مسائلی كه بدون شك از عهده تك دانش های تخصصی بر نمی‌آید. مسائل پژوهشی جهان واقعی كه نيازمند پاسخ اند، به‌ندرت از درون دسته‌بندی های منظم رشته‌ای برمی‌خیزند و پاسخ اين مسائل نيز به همين منوال است. ◽️ مشكل استفاده از مطالعات تلفيقی در علوم انسانی اسلامی دوچندان است؛ زيرا روشهای دانشهای تخصصی تا حدی مبانی پارادايمی مشخصی دارند، اما روشهای تلفيقی حتی از اين حيث نيز فقيرند. ➕در واقع از يك طرف نياز علوم انسانی اسلامی به مطالعات میان‌رشته‌ای و تلفيقي، قطعی و اجتناب‌ناپذیر است و از طرف ديگر، اين نوع مطالعات مبنای روش‌مندشده ای ندارند. اينجاست كه بايد «چارچوب و مبانی نظری علم در سنت حكمی اسلامی» يا «نظام انديشه ای ساحت علم» كه از آن با تعبير «پارادايم علم اسلامی» ياد می‌کنیم. ✍️ حجت الاسلام دکتر مدیر پژوهشگاه، برگرفته از نودمین شماره فصلنامه پژوهشی «ذهن» 🆔 @iictchannel
🖼|تفکر سیستمی 🔻 تفكر سيستمی بر خلاف بسياری از نظريات و جنبش‌های علمی كه در يك رشته خاص علمی و در چارچوب معينی رشد کرده‌اند، در بيرون از محدوده علم معينی متولد شد و اساسًا در محيطی ميان رشته‌ای رشد كرد. 💢 از آنجا كه اين شيوه تفكر با مجموعه‌های متشكل از اجزا سروكار دارد نه با خود اجزا، ضرورتاً از مرزهای سنتی علوم تخصصی فراتر رفته و عموميت يافته است. تفكر سيستمی اول بار در دانشهای زیست‌شناسی مطرح شد؛ اما بيش از همه تأثير خود را بر مباحث مربوط به مديريت سازمانی گذاشت. 🔺 تفكر سيستمی معتقد است نگرش تفكيك علوم به حوزه‌های تخصصی و جزئی بايد تغيير كند و لازم است يافته های رشته‌های گوناگون علمی با يكديگر تركيب شوند. ✍️ حجت الاسلام دکتر مدیر پژوهشگاه، برگرفته از نودمین شماره فصلنامه پژوهشی «ذهن» 🆔 @iictchannel
🖼|قلمرو اختیارات در نظم سیاسی فقیه محور 💠 از عبارات شیخ مفید و سایر فقهای آن دوره استفاده می شود که گستره ولایت فقها در همه ابعاد سیاسی و اجرایی جامعه «أمور التاس» و قضایی جميع ما جعل القضاء في الاسلام» است. همه بر این حقیقت دلالت دارند که در اندیشه سیاسی عالمان آن دوره ولایت عامه فقها در قالب نظم سیاسی گسترده متناسب با آن روز بازسازی شده است. ➕البته باید دید که یک حکومت تمام عیار در دوره حضور و غیبت چه شرایط و الزاماتی داشت؟ مهم ترین اصول و کارویژه های حکومت و انتظارات از آن چه بود؟ طبیعی است نباید فهم فقهی معاصر و توقعات امروزی از یک حکومت اسلامی را به آن دوره تسری داد و تحمیل کرد. 📖برگرفته از غیبت امام عصر و تکون دانش سیاسی شیعه، نوشته محسن مهاجرنیا استادیار گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼|فلسفه دین ناظر بر مسیحیت ◽️ نمی‌توان به آسـانی ادعا کرد که تمامی مباحث رایج فلسفه دین، ناظر بر مطلق دین یا مسائل مشــترک ادیان اســت، بلکه بر خلاف مدعای مخالفان، آشکار است که حداقل بخشــی از مباحث فلسفه دین موجود، ناظر بر یک دین مشخص یعنی مسیحیت است. ➕ در موضــوعات و مســائلی که به نســبت سنجی دین با ســایر امور و نهادها مانند عقل، علم، اخلاق، سـیاسـت و... پرداخته می‌شود نیز مباحث بیشتر متأثر از عالم مسیحیت به نظر می‌آید. 🔸 در بحث رابطه دین و ســیاســت یا بســیاری از کتب فلســفه دین اصــلاً به این مســئله نپرداخته‌اند یا نتیجه حاصـل شده از بحث ایشان، قابل تسری به دین اسلام به نظر نمی‌رسد؛ چراکه امور سـیاسـی در اسـلام بسیار پررنگتر و پر اهمیتتر از امور سیاسی در مسیحیت است. ✍️، سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی قبسات، برگرفته از شماره 103 فصلنامه علمی پژوهشی قبسات پژوهشگاه 🆔 @iictchannel
🖼|رابطه تفکر سیستمی و میان رشتگی ➕ رابطه ميان «تفكر سيستمی» و «رويكرد ميان رشته‌ای» دوطرفه است. تفكر سيستمی در محيطی فرارشته‌ای و تلفيقی و در ضديت با نگاه تخصصگرا متولد شده و رشد كرده است. در مقابل ميان رشتگی نيز نتيجه تفكر سيستمی است. 🔅 بسياری از نويسندگان ميانرشتگی را معاصر و مقارن نظریه های مهم قرن بيستمی مانند نظريه سيستم های عمومی و نظريه سيستمهای پيچيده و... می‌دانند و معتقدند تفكر سيستمی منشأ تحول جنبش ميان رشته‌ای شده است. ◽️ چنانكه از تعريف ميانرشتگی مشخص است، موضوع مطالعات ميان رشته‌ای مساله‌ای «پيچيده» است و پيچيدگی را می‌توان به «مطالعه رفتار سيستمها» تعريف كرد. از همين جاست كه پای مفهوم «سيستم» به‌عنوان موضوع مطالعات ميان رشته‌ای باز می‌شود. ✍️ حجت الاسلام دکتر مدیر پژوهشگاه، برگرفته از نودمین شماره فصلنامه پژوهشی «ذهن» 🆔 @iictchannel
🔰 امام صادق علیه السلام: السَّعيدُ مَن وَجَدَ في نفسِهِ خَلوَةً يَشغَلُ بها 🔹 خوشبخت، كسى است كه براى نفس خود خلوت و فراغتى يابد و به كار اصلاح آن پردازد. 📚 بحارالأنوار، صفحه ۲۰۳، جلد ۷۸ 🆔 @iictchannel
🖼|عدالت استحقاقی در حقوق زنان ▪️ برخی اسناد تفاوت‌های حقوقی را برمبنای نژاد، مذهب، جنس یا عوامل دیگر تبعیض شمرده و خواستار حذف آن شده‌اند، مگر تبعیض‌های مثبت یا تفاوت‌های حقوق حمایتی در ارتباط با برخی گروه‌های آسیب‌پذیر مانند مادران و کودکان که به صورت استثنائی لازم شمرده است. 📎 در زمان ما گروهی از نواندیشان دینی همسو با جریان فکری سکولار از رویکرد برابری حقوقی دفاع کرده‌اند، با این تفاوت که جریان فکری سکولار، یکسره احکام حقوقی دینی را نفی می‌کنند، ولی نواندیشان دینی می‌کوشند از آیات و روایات، تفسیري منطبق با رویکرد برابری حقوقی یا عدالت مساواتی ارائه کنند. 🔚 جویندگان غیرمتخصص حقیقتا از این نظریه استقبال کرده‌اند و به همین دلیل، ضروری است که این نظریه در ترازوی نقد قرار گیرد. ✍️حجت‌الاسلام ، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 42 فصلنامه علمی پژوهشی حقوق اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼|عدالت استحقاقی ⚖️ یکی از معانی عدالت «تناسب» است و مطابق این معنی، مقصود از عدالت استحقاقی، وضع یا اجرای مقرراتی متناسب با وضعیت اشخاص و استحقاق آنان است. به همین دلیل می‌توان از آن به «عدالت تناسبی» نیز تعبیر کرد. ⚖️ تعریف عدالت به رعایت استحقاق‌ها در آثار فلاسفه قدیم و جدید دیده می‌شود. گروهی از دانشمندان مسلمان معاصر نیز عدالت را به رعایت استحقاق‌ها تعریف کرده‌اند. ⚖️ معنى حقیقى عدالت اجتماعى بشرى همین معنى است. تعریف دانشمندان مسلمان از عدالت به رعایت استحقاق‌ها متَّخذ از سخن امام علی‌بن‌ابیطالب است که در پاسخ به پرسش از عدل فرمود: «عدالت هر چیز را در جاى خود قرار مى‌دهد.» ✍️حجت‌الاسلام ، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 42 فصلنامه علمی پژوهشی حقوق اسلامی 🆔 @iictchannel
🔹 تبریک عمر به امیرالمؤمنین به دلیل جایگاه حاکمیت و خلافت مسلمین بود 🔸 نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین  عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه ❇️ تبریک گفتن عمر به امیرالمؤمنین نشان می‌دهد که عمر معتقد بوده که در روز غدیر برای آن حضرت منقبت تازه‌ای اتفاق افتاده است. ❇️ در جمله «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاهُ» در حدیث غدیر، شیعه اتفاق نظر دارد که این کلمه به معنی سرپرست و فرمانروا است؛ اما عموم اهل‌تسنن آن را به معنای محبّ و دوستدار می‌گیرند؛ در یادداشت حاضر ما روشن می‌سازیم که در خود حدیث غدیر قرائنی هست که معنای سرپرست را تأیید می‌کند. 🆔 @iictchannel
🖼|شاهد در معرفت‌شناسی 🔘 شاهد در معرفت‌شناسی، دليلی است كه نشان‌دهنده صدق گزاره‌ای است كه متعلق گرايش باوری شخص می‌باشد. خواهيم ديد كه باورمندان به ديدگاه‌های مختلف در توجيه معرفتی بايد به اين مسئله پاسخ دهند كه شخص چه زمانی واجد شواهد و دلايل خوب خويش است. 🔘 به‌نظر می‌رسد هر ديدگاهی كه شواهد شخص در آن ديدگاه، به هر نحوی، در توجيه مدخليت دارند، بايد به اين پرسش پاسخ گويد. همه معرفت‌شناسانی كه به درونگرايی در توجيه معتقدند، بايد به اين پرسش صريحا پاسخ دهند؛ زيرا همه درونگرايان معتقدند توجيه معرفتی وابسته بر شواهدی است كه شخص دارد. 🔚 روشن است که زماني شخص می‌تواند بر اساس شواهد به گزاره‌ای باور كند كه واجد آن شواهد باشد. پس بنا بر درونگرايی، توجيه باورهای شخص، منوط به شواهدی است كه شخص دارد. ✍️ دکتر محمدعلی پودینه، بر گرفته از شماره 90 فصلنامه علمی پژوهشی «ذهن» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel