🖼#عکس_نوشت|تاثیرات حجاب بر هوای نفس
◽️پوشش ظاهری زن مسلمان، بخشی از حقیقت باطنی و بیانگر اندیشهها و نظام ارزشهای درونی او است. از منظر فرهنگشناختی، حجاب نمود بیرونی باورهایی است که در لایههای زیرین فکری و شخصیتی افراد قرار دارد. عَفاف نیز بنا بر تعریف راغب، حالت نفسانی است که مانع تسلط شهوت بر انسان میشود و انسان عفیف کسی است که با تمرین و تلاش مستمر و پیروزی بر شهوت به این حالت دست یافته است.
◽️کار ویژه حجاب را از آنجا میتوان فهمید که در موارد بسیار، بازخورد آن به عرصههای سیاسی، فرهنگی و حتی بینشی نفوذ یافته است. نقش برجسته و تقریبا بیرقیب حجاب در هویتنمایی و هویتخواهی مسلمانان شاهدی بر این رسوخیابی است. امروزه حجاب اسلامی از نظر بینالمللی هم اهمیت یافته و برخی از کشورهای غربی از آن به عنوان یک نماد دینی یاد کرده و حتی با آن برخورد کردهاند.
📖 برگرفته از کتاب حاکمیت، حجاب و عفاف، نوشته فاطمه فلاح تفتی
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|اهتمام به سلامت خانواده در اسناد ملی
✅ از موارد کاربرد اصطلاح سلامت خانواده در قوانین و مقررات، میتوان به مفهوم حقوقی آن پی برد. سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور که در سال ۱۳۹۹ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، به خانواده و سلامت آن توجه ویژهای مبذول کرده است.
📄در این سند در بخش اهداف کلان در بند پنجم آمده است: برخورداری از نهاد مستحکم و انسان ساز خانواده، نرخ باروری و رشد جمعیت متناسب و سبک زندگی اسلامی - ایرانی؛ نیز در بخش راهبردهای کلان، سومین راهبرد به تبیین، تشکیل، تحکیم، تعالی و ایمن سازی خانواده اختصاص یافته و بر «ارتقای امنیت و سلامت خانواده، پیشگیری، مقابله و درمان آسیب ها و چالش های خانوادگی و اجتماعی مبتنی بر نگرش دینی و ملی» تأکید شده است.
📖 برگرفته از کتاب اختلال جنسی و حقوق خانواده، نوشته فرجالله هدایتنیا دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸نشست علمی آینده پول، تحلیلی حرفهای بر رمزارزها و بلاکچین
🔖 با انتقال تجربه در خصوص مدلهای همکاری استارتاپهای ایرانی با شرکتهای بینالمللی
🔰 هسته حکمرانی و هوش مصنوعی (هسته مشترک مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و دفتر حکمرانی مرکز پژوهش های مجلس) با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار میکند:
🎙با ارائه:
#یوسف_حسینی
(موسس و مدیر فنی شرکت استرالیایی کلنز)
✍️ دبیر علمی:
#حسن_بشیری
(عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی همدان)
⏰ پنجشنبه ۶ مردادماه، ساعت ۱۵
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 join.skype.com/EebZDseihFEf
📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی)
#نشست
#مرکزرشدونوآوری
🆔 @iictchannel
💯📣📃 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📅 سال شانزدهم، شماره ۱۸۸
📋 تهیه و تنظیم: اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی
⭕️ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در فضای مجازی
❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات:
▶️ @iictchannel
🌐 سایت:
▶️ www.iict.ac.ir
💢 اينستاگرام:
▶️ instagram.com/iict_ac_ir
#خبرنامه
#روابط_عمومی
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💯📣📃 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 سال شانزدهم، شماره ۱۸۸ 📋 تهیه و تنظیم: اداره روابط ع
Tir1401.pdf
5.08M
💯📣 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📅 تیرماه ۱۴۰۱
📋 مشاهده آرشیو خبرنامه ها:
🌐 iict.ac.ir/khabarnameh
📋 نمایه خبرنامه ها در سایت مگ لند:
🌐 b2n.ir/magiict
🆔 @iictchannel
◽️لزوم تأسیس الهیات شناختی در حوزه مطالعات اسلامی
🔸 حجتالاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا عضو هیات علمی گروه #معرفت_شناسی پژوهشگاه؛
◾️ کلیات شاخههای مختلف #علوم_شناختی که هر کدام میتواند با مباحث دینی و الهیاتی ارتباط پیدا کند عبارتند از؛ روانشناسی شناختی که مربوط به مباحث مرتبط با دین است، زبانشناسی شناختی، #فلسفه_ذهن، علوم کامپیوتری و انسانشناسی شناختی. باید توجه داشت دینشناسی شناختی یک معنای عام دارد که حوزههایی مثل ارتباط انسانشناسی شناختی و علوم کامپیوتری هم در آن میگنجد.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
◽️ پاسخ به سخنان حجت الاسلام عابدینی در تفسیر آیات حجاب
🔰 نوشتاری از حجت الاسلام والمسلمین #سعید_داودی عضو هیأت علمی گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه
❌ یکی از نکات بسیار عجیبی که توسط آقای عابدینی مطرح شده و شبهاتی را در ذهن برخی افراد به وجود آورده است، این است که ایشان آیه شریفه ۵۹ احزاب را مربوط به زنان دارای همسر دانسته اند. یعنی اگر دختری تا هر سنی ازدواج نکرده؛ دستور به رعایت حجاب شامل او نمی شود؟
◾️ در حالی که می دانیم مرد و زن مسلمان وقتی به سن تکلیف رسیدند، تمام احکام الزامی از وجوب و حرمت بر عهده آنها قرار می گیرد و در این احکام تفاوتی میان زنان شوهر دار و غیر آن نیست.
◾️ آری، برخی از احکام ویژه زنان شوهر دار است، مثل حرمت ازدواج زن شوهر دار با مردی دیگر که این حکم را خود آیات قرآن ( آیه ۲۴ سوره نساء)بیان کرده اند.
🔍 ادامه پاسخ ایشان را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/pasokhh
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
FeghPouya.mp3
9.45M
💯🔊 #بشنوید
🔰 ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا
🔻 تعریف و مفهوم شناسی و تبیین موضوع بحث اهمیت امنیت در خانواده
🎙با حضور:
حجج اسلام و المسلمین #غلامرضا_پیوندی و #فرج_الله_هدایت_نیا
اعضای هیات علمی گروه #فقه_حقوق پژوهشگاه
📻 رادیو سراسری معارف؛ 19 تیر ماه 1401
#صوت
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|چیستی الهیات در اسلام و غرب
◼️تعاریف فراوان و متنوعی از الهیات هم عالم اسلامی و هم در جهان غرب عرضه شدهاند. آنچه در غرب میتواند الهیات خوانده شود، در تفکر اسلامی کلام نام گرفته است. در عالم اسلام، علم کلام عموما به دفاع از دین بهویژه اصول عقاید، در برابر معارضان، به وسیله ادله عقلی تعریف شده است. به عبارت دیگر، متکلم، اثبات و دفاع از حقانیت باورهای دینی را وظیفه خود میداند و به کمک ادله عقلی، به ایرادها و انتقادهای مخالفان پاسخ میدهد و این باورها را به لحاظ استدلالی توجیه میکند.
◽️بنابراین، عقل و استدلال و اثبات برهانی، در تعریف متکلمان از کلام، عمدتا دارای نقش محوری است. اما در جهان غرب، شاید سادهترین تعریفی که از الهیات ارائه شده، این باشد: الهیات علمی است که در آن از خدا بحث میشود یا الهیات، یک ((آموزه در باب خدا)) است.
📖 برگرفته از کتاب الهیات اگزیستانس، نوشته مهدی عباسزاده، دانشیار گروه معرفتشناسی پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🔖#عکس_نوشت|جایگاه مباحث دین در دو حوزه علوم شناختی
🎙حجتالاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا عضو هیات علمی گروه #معرفت_شناسی پژوهشگاه؛
💢 ملکه نسل اول علوم شناختی، هوش مصنوعی است ولی ملکه نسل دوم علوم شناختی، عصبشناسی است. این بدین معنا نیست که هوش مصنوعی در نسل دوم اهمیت ندارد بلکه در نسل دوم، تحقیقات هوش مصنوعی تحت تاثیر مطالعات عصبشناسی است. این دو مدل به این معنا نیست که یکی از بین رفته و دیگری جایگزین شده بلکه هر دو به موازات هم پیش میروند.
🔚 مباحثی هم که در حوزه دین مطرح میشود یا تحت تاثیر مطالعات هوش مصنوعی است یا تحت تاثیر عصبشناسی. بر این اساس دینشناسی شناختی تحت تاثیر تحقیقاتی است که در زمینه عصبشناسی مطرح میشود و بیشتر رویکرد تبیینی دارد و تلاش میکند ایدههای دینی را تبیین عصبشناسی کند.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|ماهیت لباس سیاه
💠قرآن کریم، دوستی خاندان پیامبر(ص) را بر عموم مسلمین واجب شمرده و آن را در حکم اجر زحمات گرانقدر رسول خدا(ص) در راه هدایت امت دانسته است. پیدا است که عشق و دوستی شروط و لوازمی دارد، و یکی از مهمترین این شروط، همدلی و همنوایی با آن بزرگواران در ایام شادی و اندوه است. براین اساس، بایستی در عزای خاندان پیامبر(ص) حزن و اندوه خویش را به اشکال گوناگون، به زبان گفتار و کردار و ... پوشاک نشان دهیم.
◾️مقصود از اظهار نظر همدلی و همدردی با اهل بیت(ع) در لباس و پوشاک این است که دوستان آن حضرت در روز عاشورا، یا دیگر ایام عزا، به گونهای لباس بپوشند که، از حیث نوع و جنس و رنگ لباس یا نحوه پوشش آن، عرف و عادت اجتماع، آن را نشان همدردی با بستگان عزیز از دست رفته میشمارد.
📖 برگرفته از کتاب سیاه پوشی در سوگ ائمه نور(ع)، نوشته علی ابوالحسنی(منذر)
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|تاثیرات افکار جنسی بر دل و ذهن
🔻عفاف در اندیشه و فکر به معنی کنترل و مدیریت افکار است تا وارد عرصههای آلوده و خلاف و خلاف عفت نشود. تخیلهای شهوانی و تحریک کننده و خیال غیر عفیفانه هر چند عمل مشهود خلاف عفت نیست، اما نوعی زیادهخواهی است که تاثیر روانی عمیقی دارد. گرچه فکر به گناه تا زمانی که به عمل ننشیند، گناه محسوب نمیشود، اما افکار ناپاک که نتیجه افسارگیسختگی اندیشه و عدم کنترل انسان بر نحوه فکر کردن است، رفته رفته آینه دل را سیاه کرده و زمینه فساد را فراهم میسازد.
⛔️ همچنین کلام و گفتار عفیف کلامی است که هم از نظر محتوا و هم از نظر شیوه بیان قرین عفت باشد. آوا و آهنگ صدا نیز به هنگام سخن گفتن باید به گونهای باشد که ادب و عفت رعایت شود. یکی از نمادهای بیعفتی در گفتار، سخن گفتن با ناز و عشوه با نامحرمان است.
📖 برگرفته از کتاب حاکمیت، حجاب و عفاف، نوشته فاطمه فلاح تفتی
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel