eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.3هزار عکس
646 ویدیو
149 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️ هوش مصنوعی ابزار معرفت‌شناسی عصر دیجیتال است 💢 حجت‌الاسلام دکتر مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه در نشست علمی «هوش مصنوعی و علوم اجتماعی محاسباتی» عنوان کرد: 🔸 هوش مصنوعی در علوم اجتماعی نقش بسیار زیادی دارد و صرفاً یک ابزار معرفت‌شناسی نیست؛ هوش مصنوعی داده‌کاوی کرده و اطلاعات را به دست می‌آورد و آن را در زمینه‌های مختلف شبیه‌سازی می‌کند و به یک معنا مدل تفکر محاسباتی را نشان می‌دهد و ساختار تفکر محاسباتی بر اساس نحوه عملکرد هوش مصنوعی انجام می‌شود. 🔹 از این جهت گزاف نیست که بگوییم هوش مصنوعی مهم‌ترین ابزار معرفت‌شناختی علوم محاسباتی و ابزار معرفت‌شناسی عصر دیجیتال است، هر چند وقتی قدمی پیشتر بگذاریم، خواهیم دید که هوش مصنوعی مینیاتور ابزار محاسباتی و خودش حاصل تفکر محاسباتی است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hmasnoei 🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی مداخله دولت در مسئله حجاب 🔰 گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ چهارشنبه ۱۴ تیرماه۱۴۰۲، ساعت ۱۰ 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/hejaab-3 🆔 @iictchannel
◽️ گرایش انسان به نیایش فطری است 💢 در گفتگوی ویژه و اختصاصی با حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه عنوان شد: 🔸 امروزه نقش دعا به عنوان يك پناهگاه روحى در مقابل ناملايمات تمدن جديد غير قابل انكار است، روانشناسان بيدار براى معالجه بيمارانى كه از خود و اطرافيان خود نااميد شده‌‏اند، دعا را توصيه مى‏‌كنند. و بهترين روش درمان بيماري‌هاى روانى را تكيه به خداى تعالى و نيايش به درگاه پاكش مى ‏دانند. 🔹 بشر بدون تكيه‏‌گاه، چون علفى بى‌‏ريشه، دست‌خوش تندباد حوادث است، و خود را در دار هستى تنها مى‌‏يابد. نگرانى از بيمارى، ندارى، تشويش از آينده‌‏اى مبهم و سرانجام هراس از نيستى و نابودى يعنى مرگ همانند خوره روح سرگردان وى را مى‌‏خورد و هر روز بر هراس وى مى‌‏افزايد. 🤲 ياد خدا و نيايش به درگاه بلندش و تكيه بر خدا همه نگراني‌ها را برطرف مى‏‌سازد. كافى است، لحظه‌‏اى با خداى خويش خلوت كند و مشكلات خويش را با وى در ميان گذارد و از او حلّ گرفتاري‌هاى خويش را بخواهد، عقده روانى او گشوده مى‏‌شود، و هيولاهاى مهيب روان به تاريكى فرار مى‌‏كنند، وى آرام و قرار مى‏‌يابد... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/niyayesh 🆔 @iictchannel
🔸 امام هادی علیه السلام: 🔰 شکرگزاری از نعمت، از خود نعمت بهتر است چون نعمت متاع دنیای فانی است و لکن شکر، نعمت جاودانه آخرت است. ✨ فرارسیدن سالروز ولادت با سعادت دهمین اختر تابناک آسمان امامت و علیه السلام را تبریک عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
💯 🔹 ویژه برنامه زنده تلویزیونی 🎙 با حضور: دکتر (عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه) 📅 ۷ تیرماه ۱۴۰۲ 🎥 شبکه چهار سیما 🔴 این برنامه را به صورت کامل، در تلوبیون مشاهده کنید: 🌐 telewebion.com/episode/0x74645b1 🆔 @iictchannel
◽️پاسخ به شبهات آلوسی به دلالت حدیث غدیر بر ولایت بلافصل حضرت ‌امیر(ع) ✍️ نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه؛ 1️⃣ بخش اول 💢 خوب است بدانیم که جناب آلوسی خود در موارد متعددی از آیات قرآن کریم، مولی را به معنای متولی امر گرفته است؛ به عنوان مثال در آیه «وَ اعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلاکُم‏... » و آیه «هُوَ مَوْلانا وَ عَلَی اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُون‏» مولا را به معنای ناصر و متولی امور و در آیه «إِنَّ وَلِیِّیَ اللَّهُ الَّذی نَزَّلَ الْکِتابَ وَ هُوَ یَتَوَلَّی الصَّالِحین‏» و آیه «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا» ولی را به معنای حافظ و متولی امر یا محب و متولی امر گرفته است. اما چنین معنایی را در روایت غدیر اختیار نکرده است. بدون این که قرینه خاصی بر معنای مختار ذکر کند... 🔖 این نوشتار در چهار قسمت، پاسخ‌هایی است مستدل به ادعاهای سه‌گانه جناب آلوسی در مورد دلالت حدیث غدیر. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hadisghadir 🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی مداخله دولت در مسئله حجاب 🔰 گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ چهارشنبه ۱۴ تیرماه۱۴۰۲، ساعت ۱۰ 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/hejaab-3 🆔 @iictchannel
04 14020405.mp3
9.31M
💢 I ویژه برنامه رادیویی 💠 بررسی لایحه عفاف و حجاب «برنامه چهارم» 🔹 ادامه بررسی ماده اول از لایحه (ضعف ها و قوت ها) 🎙با حضور: حجت‌الاسلام دکتر جناب آقای (اعضای هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه) 📻 رادیو سراسری معارف؛ 📅 ۵ تیرماه۱۴۰۲ 🆔 @iictchannel
◽️از ترس استفاده از میکروفون تا درس آنلاین 5 هزارنفره 📌 تأثیر مدرنیته بر حوزه‌ و زندگی حوزویان ➕ موضع اولیه علما علیه رسانه‌های نو شدیدتر از مصنوعات غرب بود 💢 گفتگو با دكتر فراتی عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه؛ 🔸 رویه‌ای وجود داشته است که پس از مدتی مخالفت با تکنولوژی‌ها و رسانه‌های جدید، به مرور زمان مخالفت‌ها فراموش می‌شوند و هیچ متدینی امروزه با میکروفن، بلندگو، تلویزیون، رادیو، سینما و ویدئو مخالف نیست، موافقت متدینین با ابزارهای جدید نشان‌دهنده عدم موفقیت این فتاوا است. به گمان بسیاری، اشتباهی که اینجا اتفاق افتاده است، اشتباهِ ناشی از تشخیص مصداق توسط فقیه است. 🔸 تعیین و تشخیص مصداق، شأن فقیه نیست. شناخت پدیده‌های نو مثل فیس‌بوک به آسانی نیست و فقیه آنگاه که به مبارزه با ابزار می‌پردازد باید کارکردهای اجتماعی و میزان اقبال جامعه به آن ابزار و نوع استفاده را بداند. 🔸 این شناخت، نیازمند مشاوره با کارشناسان اجتماعی و متخصصان رسانه‌ای است. ✅ امروزه ما دچار این مشکل شده‌ایم که فقها به ابزاریت تکنولوژی‌ها و محتوای آن نگاه می‌کنند و در طرف دیگر مشکل عدم تبعیت مقلدین از این فتاوا را داریم. بنابراین باید مسیر دیگری برای تبیین دیدگاه‌های فقهی و دینی به تکنولوژی‌های جدید تعریف کرد، مشکل مومنان را بررسی کرد و به آنان راهی نشان داد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/online5 🆔 @iictchannel
radio-maaref-02_04_12-15_30.mp3
14.4M
💢 I ویژه برنامه رادیویی 💠 تحلیل و بررسی در کلام علما 🎙با حضور: حجت‌الاسلام والمسلمین (عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه) 📻 رادیو سراسری معارف؛ 📅 ۱۲ تیرماه۱۴۰۲ 🆔 @iictchannel
◽️پاسخ به شبهات آلوسی به دلالت حدیث غدیر بر ولایت بلافصل حضرت ‌امیر(ع) ✍️ نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه؛ 2️⃣ بخش دوم 💢 آلوسی می‌گوید: اگر بپذیریم که مولی به معنای اولی باشد دلیلی نداریم که مراد اولی به تصرف باشد بلکه می‌تواند مراد اولی به محبت باشد؛ ✅ پاسخ این است که همان‌گونه که گذشت حاضران در آن محفل عظیم معنای اولی به تصرف را فهمیدند و خطبه پیامبر(ص) و استشهاد به این که او اولی به مؤمنین است از انفس آنان و تفریع ولایت حضرت‌امیر(ص) بر آن، معنایی غیر از اولویت در تصرف را نمی‌رساند.... 🔖 این نوشتار در چهار قسمت، پاسخ‌هایی است مستدل به ادعاهای سه‌گانه جناب آلوسی در مورد دلالت حدیث غدیر. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hadisghadir-2 🆔 @iictchannel
🔸 دوره "ایران شناسی؛ گذشته، حال و آینده" 🔰 به همت بنیاد مطالعات اسلامی روسیه(ابن سینا)، مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه، انستیتو تمدن و مرکز فرهنگی خیام(روسیه) به صورت مجازی برگزار می شود: 🗣 به زبان روسی و فارسی 📆 ۱۶ تیرماه تا ۸ مردادماه ۱۴۰۲ 🗞 هزینه ثبت نام: ۲۰۰ هزار تومان 🔍 اطلاع از جزئیات کامل دوره👇 🌐 iict.ac.ir/iranshenasi-2 📡 ثبت نام در دوره: 🌐 iict.ac.ir/events 📱کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام: ۰۹۳۳۱۰۰۲۶۷۲ (آقای جهانی) 🆔 @iictchannel
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔸 نشست علمی مداخله دولت در مسئله حجاب 🎙 با حضور: 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha 🆔 @iictchannel
حجاب.mp3
23.92M
🔊 🔸 صوت کامل نشست علمی مداخله دولت در مسئله حجاب 🎙 با حضور: 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه ⏰ چهارشنبه ۱۴ تیرماه۱۴۰۲ 🆔 @iictchannel
◽️پاسخ به شبهات آلوسی به دلالت حدیث غدیر بر ولایت بلافصل حضرت ‌امیر(ع) ✍️ نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه؛ 3️⃣ بخش سوم ✅ وقتی که پیامبر اکرم(ص) بعد از اینکه ولایت امام علی (ع) را علنی اعلام نمود بلافاصله به اصحاب امر فرمود که به‌ایشان به عنوان «امیرالمؤمنین» سلام دهند، این بهترین قرینه است بر اینکه مراد پیامبر از «ولی» یا «مولی» و یا «اولی» اولویت تصرف و ولایت و امامت بر مؤمنین بوده است نه هیچ معنای دیگری... 🔖 این نوشتار در چهار قسمت، پاسخ‌هایی است مستدل به ادعاهای سه‌گانه جناب آلوسی در مورد دلالت حدیث غدیر. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hadisghadir-3 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 (مدظله العالی): ‌ 🔰 مهمترین پیام تعیین «امامت» به عنوان ضابطه و قاعده حکومت در اسلام است ‌ 💠 واقعه غدیر، پایه گذاری قاعده حکومت در است و نشان می دهد اسلام به غیر از ضابطه امامت و ولایت، مدل های حکومت های سلطنتی، شخصی، زر و زور، زیاده خواه، متکبر، پیرو شهوات و اشرافی را قبول ندارد. ‌ 🌺 فرارسیدن عید سعید ، عید ولایت و امامت را تبریک و تهنیت عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
🔹 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: 🔸 هر كس دوست دارد كه به دين من چنگ زند و پس از من، بر كشتى نجات بنشيند، به على بن ابى طالب اقتدا كند، و با دشمن او دشمنى و با دوست او دوستى ورزد؛ چرا كه او ، هم در زندگى‌ام و هم پس از مرگم، وصىّ من است. او جانشين من در ميان امّتم و پيشواى هر مسلمانى و امير هر مؤمنى پس از من است. سخن او، سخن من است و فرمان او، فرمان من و نهى او، نهى من و پيرو او، پيرو من و ياور او، ياور من، و آن كه از يارى دادن به او دست كشد، از يارى دادن به من دست كشيده است 📖 كمال الدين، صفحه260 💌 🆔 @iictchannel
◽️ کانون اندیشه جوان با همکاری قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه و موسسه حکمت بالغه برگزار می کند: 🔸 نشست تخصصی هوش مصنوعی و علوم انسانی 🎙 با حضور: ✍️ دبیر علمی: ⏰ یکشنبه ۱۸ تیرماه۱۴۰۲، ساعت۱۳ 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 meeting.iict.ir/qotb 🆔 @iictchannel
◽️رویکرد اصلی شارع مقدس درباره حجاب فرهنگی است نه کیفری 💢 حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نشست علمی عنوان کرد: 🔸 سیاست جنایی در پیشگیری اجتماعی، متأثر از سیاست اسلام است و حاکمیت، نهاد‌های مدنی و آحاد جامعه باید در این زمینه چهار اقدام انجام دهند. اول اصل وجوب حجاب را تبیین کنند، دوم فلسفه حجاب را تبیین کنند، سوم موانع حجاب را رفع کنند و چهارم تبلیغ و تشویق کنند. 🔸 درباره تبیین فلسفه وجوب حجاب نیز شارع مقدس به این مسئله اهتمام داشته و باید حاکمیت و آحاد جامعه در این زمینه بکوشند و از جمله فلسفه‌های حجاب، حفظ سلامت روابط اجتماعی است. انسان مسلماً با دیگران ارتباط دارد و آنچه شارع مقدس به دنبال آن است این است که رابطه اجتماعی، رابطه اجتماعی باقی بماند و به جاذبه‌های جنسی آلوده نشده و یا تبدیل به تبرج نشود تا این رابطه اجتماعی مخرب نشود. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hejaab-4 🆔 @iictchannel
◽️ جشن میلاد امام موسی کاظم(ع) 🎙 با سخنرانی: حجت الاسلام و المسلمین مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 شنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۲، همزمان با نماز مغرب 🕌 ساوه، حرم مطهر امامزاده سیداسحاق(ع) •┈┈••••✾•🌿❤️🌿•✾•••┈┈• ‏ 🆔 @balaghemobeen
◽️پاسخ به شبهات آلوسی به دلالت حدیث غدیر بر ولایت بلافصل حضرت ‌امیر(ع) ✍️ نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه؛ 💢 بخش پایانی ✅ اگر به گفته آلوسی مفاد حدیث غدیر این است که حضرت امیر(ع) در زمان خلافتش پس از دو دهه دیگر اولویت تصرف دارد پس چرا خلیفه دوم همان جا برخاست و گفت: مبارک باد ای پسر ابوطالب تو مولای من و مولای هر مسلمانی گردیدی! 🔖 این نوشتار در چهار قسمت، پاسخ‌هایی است مستدل به ادعاهای سه‌گانه جناب آلوسی در مورد دلالت حدیث غدیر. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hadisghadir-4 🆔 @iictchannel
⁉️ چرا انسانها خود قوانین جامعه خود را تعیین نکنند و آن را به خدا واگذار کنند که در نهایت منجر به استبداد رای و جلوگیری از آزادی عقاید شود؟ ✅ حجت الاسلام دکتر مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه در ویژه برنامه چراغ به این شبهه مهم پاسخ جامع می دهند. 🎥 شبکه جهانی ولایت 📅 ۱۴ تیرماه ۱۴۰۲ 🔴 این برنامه را به صورت کامل، در آپارات مشاهده کنید: 🌐 aparat.com/v/udkav 🆔 @iictchannel
🔸 نشست تخصصی نقد نگره نئوداروینیسم در تعارض تصادف تکاملی و فاعلیت خداوند 🔰 توسط قطب علمی فلسفه دین اسلامی و گروه منطق فهم دین پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار می‌شود: 🎙 با حضور: ⏰ شنبه ۲۴ تیرماه۱۴۰۲، ساعت۱۳ 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 meeting.iict.ir/qotb 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/gotb402-2 🆔 @iictchannel
🔸 علیه السّلام: ‌ 🔰 بهترین بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است. ‌ 📚 تحف العقول، ص۴۰۳ ‌ 🌺 فرارسیدن ولادت باسعادت هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام موسی کاظم(ع) را تبریک و تهنیت عرض می نماییم. 🆔 @iictchannel
◽️شیعه واقعی از نگاه امام کاظم(ع) 🔸نوشتاری از حجت‌الاسلام دکتر مدیر گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه؛ 🔹 امام کاظم(ع) فرمود: اگر شیعیانم را زیر و رو کنم، جز ادعا چیزی دیگری ندارند و اگر آنان را آزمایش کنم سر از ارتداد درآورند و اگر ایشان را تصفیه نمایم از هزار نفر جز یک نفر خالص و بی‌غش نباشد و اگر غربالشان کنم با من جز خواص و نزدیکانم نمانند، فراوانند افرادی که برپشتی‌ها تکیه می‌زنند و می‌گویند: ما شیعه علی(ع) هستیم. شیعه علی(ع) کسی است که کردارش گواه رفتارش باشد... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/vagheei 🆔 @iictchannel